Partyflock

Forumonderwerp · 1086648

De risico's voor gehoorschade heb ik altijd weggewimpeld met de gedachte 'het zal allemaal wel meevallen' en 'als ik minder goed ga horen dan kom daar wel achter als ik ergens in de 60 ben'. Van die gedachten kom ik nu dus al terug en ik ben pas 23.

Ik heb in het verleden door het bezoeken van diverse concerten en feestjes nooit merkbare blijvende gehoorschade opgelopen. Ik merkte wel dat mijn oren na een feest of concert wel eens 'suisden', maar dit suizen was meestal de volgende morgen gewoon weer verdwenen. Ik maakte me dus nergens zorgen over..

Maar op een bewuste zondagmorgen na een feest in november werd ik wakker met een suis in mijn oren die tot op de dag van vandaag niet meer uit mijn hoofd is weggegaan. En geloof me, dat is niet fijn. Om het feest compleet te maken ben ik ik er toen ook achter gekomen dat ik sindsdien overgevoelig voor hoge tonen was geworden. Het geluid van klaterend bestek of gillende kinderen gaat bij mij tegenwoordig door merg en been.

Achteraf kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik nooit (op maat gemaakte) oordoppen aangeschaft heb voor het bezoeken van muziekevenementen (ook al had ik er wel over nagedacht maar nooit de stap gezet), maar als je -zoals ik- eenmaal geconfronteerd wordt met de consequenties is het gewoon al te laat. Ik hoop dat de mensen die dit lezen op dit gebied even wat beter na zullen denken dan ikzelf.. En neem van mij aan, het tijdelijke genot van het beluisteren van harde muziek boven de schadegrens weegt niet op tegen de risico's voor de mogelijke gevolgen ervan. Eigenlijk zou iedereen die nog geen gehoordschade opgelopen heeft eens een weekje moeten ervaren hoe het is om met een continue piep in je hoofd en overgevoelige oren door het leven te gaan. Reken maar dat je je mening ten op zichte van het luisteren van harde muziek dan bij gaat stellen..

Hier een topic over (op maat gemaakte) gehoorbeschermers. En Hier een ouder topic waarin feestgangers hun ervaringen omtrent opgelopen Tinnitus (oorsuizen) en Hyperacusis (overgevoeligheid) beschrijven.

Neem deze waarschuwing alstjeblieft niet lichtvoetig op en neem gewoon NU passende voorzorgsmaatregelen als je plannen hebt om in de toekomst naar harde feesten te gaan. Wees gewoon slimmer dan ik voordat het ook voor jou een kwestie van achteraf praten is..
laatste aanpassing
Onze hele groep heeft die Alpinedingen. Zijn 30 euro maar dan heb je nergens last meer van! Geluid wordt gelijkmatig gedempt en je kan er nog beter gesprekken mee voeren ook!

Beter voor lul lopen dan doof zijn over een paar jaar!
laatste aanpassing
Vorig jaar Exinores aangeschaft, ga nooit meer zonder naar een feest! :no:
Spijt dat ik ze niet eerder heb aangeschaft...
Ik ben in 2001 naar Innercity geweest en in dat jaar was er al geen fatsoenlijke hardstyle zaal meer. Ben toen in de techno zaal beland waar de boxen in een ronde cirkel waren opgesteld. Ik vond de muziek al erg hard staan en de geluiden schel. Ik kwam thuis met een suis in mijn oren en die is nooit meer weg gegaan. één feest was genoeg dus. Sinds dien heb ik een constante suis in mijn oren. Gelukkig is het nooit erger geworden, dus kan er prima mee leven, maar zo zie je maar dat het zo gedaan kan zijn met je oren.
Voor alle zekerheid twee gehoorstesten laten doen in het ziekenhuis, maar mijn gehoor is verder prima. Gelukkig maar, maar van die suis kom ik nooit meer af. Ook ik heb op maat gemaakte beschermers (bij audicien laten maken). Ze zijn transparant en dus niet zichtbaar. Helaas ben ik ze afgelopen zaterdag op Crazyland vergeten. Spijt als haren op mijn hoofd want de muziek stond in de hardstyle zaal zo verschrikkelijk hard. Wederom twee dagen een fluittoon in mijn oren gehad. Ik ben zo blij dat die piep weer terug is naar baselevel (de standaard suis die ik al 9 jaar hoor) en niet erger is geworden. Echt, neem van mij aan, één feest in te harde muziek en het kan gedaan zijn met je oren. Vooral technomuziek kan ik niet meer aanhoren. Hoe scheller de geluiden hoe sneller je de lul bent. Denk niet dat het wel meevalt allemaal of dat je oren het wel aankunnen. Eén feest is genoeg!

ps: met goede op maat gemaakt oordoppen, kan je gewoon gesprekken voeren met anderen en je ziet ze niet (zijn transparant)
laatste aanpassing
Uitspraak van QLUBTEMPO op zaterdag 17 april 2010 om 16:09:
Vorig jaar Exinores aangeschaft, ga nooit meer zonder naar een feest! :no:

hier idem!

heb ze afgelopen oktober aangeschaft maar wat ben ik blij dat ik ze heb! feest echt niet meer zonder! :)

Kan ze echt iedereen aanraden. De drempel voor mij om ze niet aan te schaffen was de prijs, icm of ik het wel fijn zou vinden. Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik geen moment getwijfeld.....

Ik kan natuurlijk niet in iemand zijn portemonnee kijken, maar je gehoor is meer waard dan €160,-! Dan laat je maar 2 feestjes schieten om ze te financieren ;)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 april 2010 om 00:43:
Mensen die zonder gehoorbescherming op luide feesten rondlopen hebben echt geen idee aan welk risico ze zichzelf blootstellen. Tinnitus en hyperacusis zette mijn leven even helemaal op zijn kop. Ik voel me nu soms een soort van evangelist die tegen iedereen wil zeggen dat ze hun oren moeten beschermen, maar ik merk gewoon dat sommige van mijn vrienden mijn raad in de wind slaan.

Dat is zo ontiegelijk waar! De evangelist uithangen doe ik dan ook niet meer, het heeft toch geen nut. Steek ik liever me tijd hier op forum in, voor degene die serieus bezig zijn met hen aanschaffen van gehoorbescherming, dan wel in dit topic, dan in het het grote oordoppen topic :) Ook al ken ik die mensen dan niet.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 april 2010 om 00:43:
Terwijl ze toch gezien hebben dat de gehoorschade mij weinig goeds gedaan heeft. We denken gewoon onsterfelijk te zijn tot het tegendeel bewezen is, ik was daar zelf geen uitzondering op..

Inderdaad. Ik was er zelf helemaal geen uitzondering op, uitgaan en MP3 speler.
laatste aanpassing
Uitspraak van QLUBTEMPO op zaterdag 17 april 2010 om 16:09:
Vorig jaar Exinores aangeschaft, ga nooit meer zonder naar een feest!

same over here
en dan altijd leuk om mensen die naar je oordoppen kijken alsof je een mongool bent in je hoofd keihard uit te lachen O:)

Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan of over na gedacht, maar moet er ook niet aan denken om een eeuwige piep in mijn oren te hebben. Soms heb ik een ruis in mn oren na feestjes, soms ook niet, maar ik heb wel vaak snachts (een héle zachte) ruis in mn oor..
Toch maar even dopjes kopen denk ik..
Ik heb vorig jaar oordoppen op maat laten maken maar die waren voor zwemmen in het buitenland, ik krijg altijd oorontsteking van zwembadwater in warme landen. Neem aan dat als ik die in doe op een party ik geen fuck meer hoor?
En met oordoppen lijkt mij precies hetzelfde geval? En wat doen filters precies? Hoor je dan de hoge tonen niet meer of wat?
Hard_&_Fair_(Death_Dealer_&_BenninG_Studio_Edit).mp3

Deze plaat schijnt goed te zijn voor je gehoor :D(Y)

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 2 maart 2010 om 23:02:
Hier

Dus ik begrijp dat je naast dat je de lieve partyflockertjes wil behoeden voor gehoorschade ook nog enig commercieel belang hierbij hebt... Hoe kan het ook anders? (affiliate in de url...)

Toch bedankt want dit laat me ook nog eens denken over het aanschaffen van die dingen, bij totale stilte hoor ik namelijk ook een piep...
Na al deze verhalen ga ik toch ook maar eens oordoppen aanschaffen! (y)
als je na een feest bent thuis gekomen en je hebt een piep, suis, etc in je oren dan heb je op dat moment al een beschadiging opgelopen....
denk nou niet "dat zal wel los lopen" of dat het misschien niet stoer is om met oordoppen te lopen. Tinnitus is niet fijn en is blijvend voor de rest van je leven.
voor de èèn is het te doen, de ander kan er niet mee leven. Wees zuinig op je oren en draag oordoppen als je gaat feesten...
Ik dacht eerst;'Weer zo een zeiktopic over oorbeschadiging, als alle andere tegenwoordig'
Toch ff doorgelezen, heb nooit echt last gehad van dat het geluid te hard was, maar ik hoor al minder sinds mijn geboorte :P

Misschien handig om juist daarom toch even oordoppen aan te schaffen.
Ik heb ook 3 jaar terug tinnitus gekregen na een hardcore feestje in een discotheek. Een half jaar heb ik het aan niemand verteld omdat ik me er wel voor schaamde. Mijn ouders weten het nu zelfs nog niet, die hebben me altijd gewaarschuwd voor gehoorschade.
Daardoor heb ik wel periodes gehad dat ik probeerde te slapen en dat ik gewoon gek werd van die kutpieptoon. Geluid van ouwe tv waarbij het volume uit staat.
Ik heb wel eens eerder herriestoppers vd kruitvat meegenomen naar een feestje, maar dat was bagger. muziek klonk nergens meer naar.
Nu hou ik er meestal rekening mee door ruime afstand van de luidsprekers te nemen, af en toe pauzes te nemen. En natuurlijk m'n Ipod nooit meer hard heb staan.

Maar ben er wel van overtuigd dat ik voordat ik naar het volgende grote feest ga ook goeie oordoppen wil hebben.

Ik raad ook echt iedereen aan dit te doen.
Voorkomen is beter dan niet kunnen genezen.

Ik 'durfde' het eerst ook niet aan mijn ouders te vertellen, maar ben blij dat ik dat uiteindelijk toch wel gedaan heb. Zowiezo krijg ik veel begrip en steun van mensen om me heen aan wie ik het verteld heb. Ergens alleen mee blijven is nooit goed man.

Uitspraak van inactief op dinsdag 20 april 2010 om 02:06:
dat je naast dat je de lieve partyflockertjes wil behoeden voor gehoorschade ook nog enig commercieel belang hierbij hebt... Hoe kan het ook anders? (affiliate in de url...)

Jammer dat je dat denkt. Het maakt me namelijk geen ene malle moer uit welke oordopjes je koopt, al steek je twee uitgekauwde kauwgumpjes in je oren, als het je gehoor maar beschermt.

De enige reden dat ik dit topic geopend heb is omdat ik andere mensen wil waarschuwen voor iets waar ik liever zelf veel eerder op gewezen was..
laatste aanpassing
Blijkbaar heb je gewoon zwakke oren (f)

Na 9 jaar feesten laatst maar eens een gehoortest laten doen op me werk, en er was weinig om me zorgen om te maken :lol:

En heb (ff gezien je agenda) toch wel meer feesten meegemaakt, en daar staan de illegale nog niet eens in :p

Voor de mensen die er niet teveel geld voor over hebben hier ook een optie
Earplugs voor het vliegen ! kosten een tientje bij drogist of apotheek en werkt !
have fun
Afgelopen week bij Schonenberg oordopjes laten aan meten, heb al 4 jaar een knalharde piep in me oren en merkte laatst dat die steeds erger werd.
Om verdere beschadiging te voorkomen toch maar voor oordopjes gekozen, hoop dat ze me niet teleurstellen (F)
Ik ben er ook over aan 't denken om van die dingen aan te schaffen, maar vind ze nogal duur (Had die filterz in gedachten, die kosten iets van 135 euro volgens mij). Die dingen worden toch ook niet (gedeeltelijk) vergoed of wel? zou wel mooi zijn :D
Werkzaam bij Geniet
ik zou ze ook moeten aanschaffen...
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 mei 2010 om 08:20:
Earplugs voor het vliegen

dat is toch voor druk verschil en niet voor geluid?
Uitspraak van *Charmz..O:) op zondag 2 mei 2010 om 22:37:
dat is toch voor druk verschil en niet voor geluid?

Kan me voorstellen dat iets in je oren om het grootste deel van het geluid tegen te houden ook werkt, bevestiging iemand?
http://www.anwb.nl/webwinkel/reis-en-cadeauartikelen,/reisartikelen/gezondheid-en-welzijn/care-plus-ear-plugs.html
blijkbaar dus idd wel 8) nooit geweten
Je kan evt ook vragen aan barpersoneel etc of die oordoppen voor je hebben.. Meestal hebben ze wel een paar achter de hand voor personeel..
Uitspraak van Pimm' op zondag 2 mei 2010 om 22:27:
Ik ben er ook over aan 't denken om van die dingen aan te schaffen

niet over denken, maar doen!

je gehoor is belangrijker dan het geld dat je kwijt bent voor goede otoplastieken.

ik snap echt wel dat het bedrag dat je kwijt bent voor goede doppen voor vele een hoop geld is, maar je slaat jezelf voor je pan als je op een dag wakker word met een piep / suis die nooit meer verdwijnt...

dan denk je alleen nog maar....had ik maar dit, had ik maar dat....

Sydney

Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 februari 2010 om 17:42:
en daarom staat het zelfs bij het beleid van de locale club op de deur bij het beleid wat men binnen voe

In de jaren negentig nog niet knulletje :aai: maar dat kan jij niet weten, ook geen voorlichting, gewoon het geluid op 120db
heel naar dit, ken verscheidende mensen die verkankert zijn er door.

ikzelf had nooit de behoefte om in boxen te staan als een idioot, of heb gewoon geluk gehad
toch maar eens overwegen dan

Uitspraak van verwijderd op maandag 19 april 2010 om 18:02:
altijd oorontsteking

Dat heb ik dus ook regelmatig.
Ik heb geen geschiedenis van veel feesten met harde muziek :no:, maar heb al jaren (± 15) last van suizen, hoge pieptonen (die ineens komen en ook weer vanzelf weggaan).
Kwestie van gevoelige oren waarschijnlijk....zeker als het heel stil is (met name 's nachts) dan hoor ik altijd 'muziek' terwijl er helemaal geen muziek is :/ je gehoor speelt een spelletje met je en je denkt dat je iets hoort...maar er is niks!
Ik ben er aan gewend, maar het is gewoon klote en het gaat nooit meer over :no:

Ik ben wel een liefhebber van muziek, maar ben erg voorzichtig geworden!

Ik was ook altijd degene die zei: Ik ga toch zeker niet met oordoppen inlopen! Maar na het lezen van dit hebben jullie denk ik wederom een hoop mensen wakker gemaakt.. Ga er nu zeker over nadenken om ze aan te schaffen.. thnx mannen
Iemand ervaring met deze?
http://www.oordoppenshop.nl/filterz-oordoppen-maat-p-1340.html
Merk namelijk heel vaak dat ik na het uitgaan zo'n 3 a 4 dagen een piep in m'n oren heb terwijl anderen dan nergens last van hebben,dus wil er gewoon optijd bij zijn.
Mooi dat er zijn die hierdoor oordoppen gaan aanschaffen (Y)

LB023:
Over de Filterz oordoppen maat:
Volgens mij kun je die bij Schoonenberg laten aan meten.
Kijk of stel je vraag anders even in het oordoppen topic
laatste aanpassing
ik heb ze gekocht :D:D:D:D

:cheer:

en op nightmare ff uitproberen hoe dat nou is met die dingen :P

aan laten meten voelt egt sappig:P hahaha spuiten ze je oor vol:P

hihi :lol:

rood rechts en blauw links:P
Uitspraak van L.C. op woensdag 5 mei 2010 om 00:28:
Merk namelijk heel vaak dat ik na het uitgaan zo'n 3 a 4 dagen een piep in m'n oren heb terwijl anderen dan nergens last van hebben,dus wil er gewoon optijd bij zijn

ben je dus al telaat
als je die piep hoort heb je al een gehoor beschadeging

heb zelf partyplug van alpine ben er zeer tevreeden mee (gekocht op dominator 2008)
niks geen piep meer in me oren na een feest

Heb ook maar een stel oordoppen aangeschaft door dit forum(Y)
thnx

Uitspraak van wouter-HC:bier: op woensdag 5 mei 2010 om 19:23:
ben je dus al telaat

Nou ja, te laat.. Je hebt gewoon geluk gehad dat de piep tot nu toe iedere keer na een paar dagen weer verdwenen is. Als de de piep na 5 maanden nog steeds niet weg is -in mijn geval dus- dan kun je wel zeggen dat je echt te laat bent geweest. Toch ken ik ook verhalen van mensen waarbij het oorsuizen na een jaar ineens weer verdween. Dus de hoop heb ik nog niet opgegeven ;) Maar goed, te vroeg om oordoppen aan te schaffen is het in ieder geval nooit.

Uitspraak van Speedy Nick op zondag 2 mei 2010 om 00:26:
Blijkbaar heb je gewoon zwakke oren
Na 9 jaar feesten laatst maar eens een gehoortest laten doen op me werk, en er was weinig om me zorgen om te maken
En heb (ff gezien je agenda) toch wel meer feesten meegemaakt, en daar staan de illegale nog niet eens in

'Zwak' vind ik een beetje een rare term, gevoelig lijkt me meer de juiste benaming. Maar het klopt zeker dat de ene persoon er gevoeliger voor is dan de ander. Alhoewel ik naast dancefeesten ook veel concerten bezocht heb en was ik in mijn wilde jeugdjaren altijd bezig met illegaal knalvuurwerk wat waarschijnlijk ook al de nodige sluimerende schade berokkend heeft. Dus ga nou niet denken dat je onsterfelijk bent en geen bescherming nodig hebt want zo dacht ik vroeger ook..

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 mei 2010 om 15:39:
Ik was ook altijd degene die zei: Ik ga toch zeker niet met oordoppen inlopen! Maar na het lezen van dit hebben jullie denk ik wederom een hoop mensen wakker gemaakt.. Ga er nu zeker over nadenken om ze aan te schaffen.. thnx mannen

Dat doet me goed :)
laatste aanpassing
Uitspraak van L.C. op woensdag 5 mei 2010 om 00:28:
Merk namelijk heel vaak dat ik na het uitgaan zo'n 3 a 4 dagen een piep in m'n oren heb terwijl anderen dan nergens last van hebben,dus wil er gewoon optijd bij zijn.

Uitspraak van wouter-HC:bier: op woensdag 5 mei 2010 om 19:23:
ben je dus al telaat

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 7 mei 2010 om 00:08:
Nou ja, te laat.. Je hebt gewoon geluk gehad dat de piep tot nu toe iedere keer na een paar dagen weer verdwenen is

Ik wil geen zeikerd zijn maar als je ooit eens een piep hebt gehad na het feesten en ook al is het de volgende ochtend weg, dan heb je helaas al een beschadiging opgelopen.
dan is het echt raadzaam om je er voor de volgende keer tegen te beschermen.
Naja al die jaren feesten, na het lezen van dit topic ook alvast universele aangeschaft en als ik straks meer geld heb zeker op maat laten maken !

Thanks (Y)
vanmorgen nieuwe laten aanmeten, over het algemeen gaan je "professionele" doppen 4 jaar mee, daarna worden ze poreus en geven ze niet meer de bescherming die je nodig hebt.
heb altijd transparante gehad en heb nu geel als kleur genomen. Kon kiezen uit zwart, blauw, geel, rood en gehoortoestel beige. Die beige kleur deed me gelijk denken aan de ouderwetse gehoorapparaten bij ouderen. Dat werd hem dus niet :)

kosten €165,- en dan kreeg ik de verzekering er gratis bij, deze verzekering houd in dat als ik ze kwijtraak ik gratis nieuwe krijg thuis gestuurd.

als ik naar m,n oude dopen kijk zie ik niets vreemds, maar ik heb ze al zeker 4 jaar dus kon het geen kwaad om nieuwe te laten maken.
:bye:

Ik heb sinds kort dat ik af en toen ineens het geluid in mn oren heb dat vergelijkbaar is met dat van een openstaand raam op de snelweg(dat gonzende/wapperende geluid)heel naar. Kan dit ook met gehoorschade te maken hebben?

Werkzaam bij HDC Events
Artiest {SHOWLIST artist 75182, 106673, 55492}
Ik heb sinds 6 a 7 weken dus precies hetzelfde als jouw Dwarrel, Er is me al door meerdere mensen vertelt dat die piep indd niet weggaat.

Maar jij zegt ook dat je na al die tijd nog steeds zo gevoelig bent voor hoge tonen zoals bestek etc. Dat heb ik dus ook en had het idee (Of hoopte mischien meer) dat dat wel minder word. Dit is dus niet zo?

Kan zelfs niet eens meer normaal uit, omdat het geluid gewoon pijn doet aan me oren, is dit ook blijvend?

Groeten Ivo
Ivo:
Ik heb dat ook.
Kans is groot dat de gevoeligheid voor bepaalde geluiden (hyperacusis) blijvend is.
Maar het kan ook goed zijn dat minder wordt tot een acceptabel niveau of zelfs weer wegtrekt.
Er schijnen voor overgevoeligheid voor geluid wel therapieën te zijn die goed kunnen helpen (TRT therapie). Zie NVVS forum.

Hoewel bv. het geluid van bestek pijn aan je oren kan doen is het niet aan te raden om dan vaker oordoppen te gaan gebruiken!
Hierdoor kun je alleen maar gevoeliger worden voor geluiden.
Geluiden die voor iemand zonder dit soort problemen niet schadelijk zijn, zijn voor degene met hyperacusis ook niet schadelijk!

En gebruik voor het uitgaan degelijke oordoppen!

Sterkte ermee (F)
laatste aanpassing

Artiest Hungry
Lag vanacht weer lekker te luisteren naar de piep in mijn oren. Ik heb soms het gevoel alsof er weer een frequentie bij is gekomen en dan schrik ik wel aardig...

Kevski bedankt voor je reactie. Jij zegt dus, dat ondanks dat de geluiden pijn doen, ze niet schadelijk zijn (Als ze voor mensen zonder gehoorschade ook niet schadelijk zijn) bv. bestek, of uitgaan in een omgeving met normaal volume (en ook nog eens doppen in.)

En zijn er hier ook mensen die ondanks de Tinnitus door blijven gaan met draaien? Of is het aan te raden om een pauze (maand, maanden, jaar) in te lassen, of helemaal te stoppen. Ik draai zowieso met doppen in.

Vandaag Kno-arts geweest en afspraak gemaakt voor gehoor test, daarvoor kan hij nog weinig zeggen..

Ben erg bang dat wat Terror-Jan zegt, dat er freguenties bij komen of dat het volume harder word.

En zijn er meer mensen met ervaring met die behandeling in Duitsland?
Ik draag al zo'n vier jaar met uitgaan de oordoppen van Filterz. Ik vind ze ideaal! Kan echt niet meer zonder.
Nooit last van een piep, muziek is goed te horen, mensen versta je beter! Je hebt helemaal geen last van die dingen, ook niet als er een keer een lomp iemand per ongeluk tegen je oor aan komt (Als je bijvoorbeeld hardhandig word omhelst) want ze zijn zacht.
Omdat je oren je hele leven door veranderen moet je na ongeveer vier jaar nieuwe aan laten meten.
Ik merk het wel dat ik ze moet vervangen ze zitten iets losser in me oren dan in het begin, dus binnekort even een afspraak maken!
Ivo:
Ik heb even een topic op het NVSS forum erbij gepakt (degene die ik het snelst kon vinden, er zijn er meer waar deze vraag gesteld wordt)
http://www.nvvs.nl/forum/tinnitus/viewtopic.php?t=3286

Vraag:
Stel nu dat persoon X geluiden boven 70 dB als hinderlijk ondervindt, zijn die geluiden boven 70 dB dan ook daadwerkelijk schadelijk? Normaal gezien zou men geen gehoorschade kunnen oplopen door langdurige blootstelling aan geluiden onder 80 dB.

Om het eenvoudig te stellen: worden geluiden die door iemand met hyperacusis als hinderlijk worden ervaren - maar voor een doorsnee mens niet hinderlijk zijn - ook effectief schadelijk voor die persoon met hyperacusis?

Antwoord: nee!
Geluiden die voor een normaal mens niet schadelijk zijn, zijn ook voor mensen met hyperacusis niet schadelijk

De geluiden komen op een normale manier het oor in, via het buitenoor,
middenoor, binnenoor naar de Auditieve cortex.

Daar gaat het fout met de vertaling van de signalen naar het horen naar het omzetten als te horen geluid.
Men ervaart het daarom als veel te hard geluid, maar in pricipe is het een normaal signaal wat allen fout omgezet wordt.

Infuus behandeling schijnt het effectiefst te zijn binnen een X aantal maanden nadat een geluidstrauma/gehoorschade is opgelopen.
Ik meen te herrineren dat dit 2 - 3 maanden is (dat weet ik niet precies!!)
Ik wil je niet al te bang maken o.i.d., maar mocht je infuubehandeling dus overwegen kun je het beste zo snel mogelijk actie ondernemen!
Kaart het ook zelf aan bij je KNO arts, de artsen hier weten soms geeneens iets over dit soort behandelingen.

Kijk voor de zekerheid even op het Het Tinnitus & Hyperacusis forum van NVSS: http://www.nvvs.nl/forum/tinnitus/
Als je je daar registreert en een topic maakt, krijg je vast en zeker snel een reactie!

Uitspraak van verwijderd op woensdag 19 mei 2010 om 15:13:
Lag vanacht weer lekker te luisteren naar de piep in mijn oren. Ik heb soms het gevoel alsof er weer een frequentie bij is gekomen en dan schrik ik wel aardig...

Uitspraak van verwijderd op woensdag 19 mei 2010 om 20:52:
Ben erg bang dat wat Terror-Jan zegt, dat er freguenties bij komen of dat het volume harder word.

Altijd gezellig in de nacht, gezellig een extra toontje erbij. Het is ook een hele ontdekkingsreis, blijft spannend ;)

Dat is inderdaad ontzetten schrikken als je het gevoel hebt dat er een frequentie bij is gekomen.
Irritante is dan ook dat je erop gaat letten, waardoor het alleen maar duidelijker wordt.
laatste aanpassing
Zeker niet besparen op de aanschaf van gehoorbescherming! Ik heb ze vorig jaar voor mijn verjaardag gevraagd & draag ze nu dus bijna een jaar... Ik kan niet meer zonder! Het doet gewoon zeer zonder 8). Ik hoor echt nog voldoende muziek, dat gemauw dat je niets meer hoort toont alleen maar aan dat je al gehoorschade hebt opgelopen waarschijnlijk ;)....

Daarnaast is het een eenmalige uitgave waar je jaren plezier van hebt :) En als je er een verzekering bij neemt (Schoonenberg / Exinore dan), heb je twee jaar volledige dekking. Dus mocht je ze binnen twee jaar 'per ongeluk kwijt raken', kun je gratis nieuwe aan laten meten. :) (Y)

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 18 mei 2010 om 18:42:
Ik heb sinds 6 a 7 weken dus precies hetzelfde als jouw Dwarrel, Er is me al door meerdere mensen vertelt dat die piep indd niet weggaat.

Maar jij zegt ook dat je na al die tijd nog steeds zo gevoelig bent voor hoge tonen zoals bestek etc. Dat heb ik dus ook en had het idee (Of hoopte mischien meer) dat dat wel minder word. Dit is dus niet zo?

Kan zelfs niet eens meer normaal uit, omdat het geluid gewoon pijn doet aan me oren, is dit ook blijvend?

Hey Ivo,

Rot om te horen over je gehoorbeschadiging.

Die gevoeligheid voor hoge tonen (hyperacusis) zal waarschijnlijk af gaan zwakken in de komende maanden. Bij mij is het nu in een half jaar geleidelijk aan een stuk minder geworden maar helemaal verdwenen is het (nog) niet. Zoals kevski al zegt zijn geluiden die je nu als pijnlijk in je oren ervaart niet per definitie extra schadelijk. Maar alles rondom de schadegrens (80db)moet je echt gaan mijden..

De infuusbehandeling heeft mijn ruis een stukje doen verminderen waar ik al erg blij mee was. Je krijgt tien dagen achter elkaar een cocktail van bloedverdunners en prednisolon toegediend. Dit is in Duitsland de standaard procedure bij acute tinnitus/hyperacusis. Via de meeste zorgverzekeraars kun je via het zorgloket Duitsland doorverwezen worden naar een ziekenhuis waar deze behandeling (kostenloos) wordt gegeven. Voor mij was Helios Klinik in Krefeld het dichtst bij (aangezien ik in Arnhem woon). Kijk hier voor het telefoonnummer en dergelijke: http://www.zorgloketduitsland.nl/overzicht-ziekenhuizen/ Nadat ik naar het zorgloket gebeld had kon ik de volgende dag al komen voor de behandeling. Ik zou het zowiezo doen, zeker nu je er nog vroeg bij bent. (Meer dan drie maanden na het oplopen van de gehoorschade is de kans op succes erg klein) Bji de pakken neer gaan zitten is ook zowat. Baat het niet dan schaat het niet toch..

Uitspraak van verwijderd op woensdag 19 mei 2010 om 20:52:
En zijn er hier ook mensen die ondanks de Tinnitus door blijven gaan met draaien? Of is het aan te raden om een pauze (maand, maanden, jaar) in te lassen, of helemaal te stoppen. Ik draai zowieso met doppen in.

Een aantal maanden totale rust nu erg belangrijk voor je oren. In deze periode kan de ruis nog verminderen of zelfs weer totaal verdwijnen. Ombeschermd in de herrie blijven staan zal de situatie alleen maar verergeren!

Als je nog verdere vragen ofzo hebt dan hoor ik het wel van je.

Succes ermee man.
laatste aanpassing