Raadsel 7
Een logisch probleem (niet zo simpel als het lijkt):
Een klant komt een schoenenzaak binnen en koopt er een paar laarzen ter waarde van 80 Euro. Hij betaalt met een briefje van 100.
De eigenaar van de schoenenzaak kan niet teruggeven van 100 Euro, dus gaat hij naar zijn buurman, een slager, en wisselt het briefje van 100 voor 5 briefjes van 20.
De klant krijgt een van de briefjes van 20 en verlaat de schoenenzaal.
Een half uur later komt de slager de schoenenzaak binnen en meldt dat het briefje van 100 dat hij gekregen heeft vals is.
De schoenenzaakeigenaar heeft inmiddels weer voldoende klein geld en geeft de slager een echt briefje van 100.
De vraag is nu, hoe groot is de strop die de eigenaar van de schoenenzaak heeft geleden?
Een logisch probleem (niet zo simpel als het lijkt):
Een klant komt een schoenenzaak binnen en koopt er een paar laarzen ter waarde van 80 Euro. Hij betaalt met een briefje van 100.
De eigenaar van de schoenenzaak kan niet teruggeven van 100 Euro, dus gaat hij naar zijn buurman, een slager, en wisselt het briefje van 100 voor 5 briefjes van 20.
De klant krijgt een van de briefjes van 20 en verlaat de schoenenzaal.
Een half uur later komt de slager de schoenenzaak binnen en meldt dat het briefje van 100 dat hij gekregen heeft vals is.
De schoenenzaakeigenaar heeft inmiddels weer voldoende klein geld en geeft de slager een echt briefje van 100.
De vraag is nu, hoe groot is de strop die de eigenaar van de schoenenzaak heeft geleden?
Uitspraak van Frisko in den D=co op vrijdag 11 december 2009 om 12:44:Dat gegeven is niet gegeven
Daarom is het antwoord van Bas goed!
laatste aanpassing
Hahaha, wel leuk man die raadsels.
Probleem is alleen dat ik aan niets anders denk voordat ik zo'n raadsel heb opgelost.
Die vraag over dat aquarium gisteren werd ik echt compleet gek van.
BTW, die vraag legde ik voor aan m'n kleine broertje (17jaar), die kwam zojuist met dit antwoord via de mail
10 liter kubus = 100cm3 = lengte ribbe tot de macht 3 = dus derdemachtswortel van 100cm3 = 4,641589cm
4 liter cilinder = 40cm3 = Pi*(R*R)*H (R=Radius en H=Hoogte)
Zet dekubus in de cilinder, dan moet breedte van de cilinderhetzelfde zijn als de dwarsdoorsnede van de kubus.
Dan bereken je met de ABC formule (aangezien het een rechte hoek is)
ABC formule = A^2+B^2=C^2
(4,641589*4,641589)*2 = C^2
43,08869689 = C^2
6,564198115 = C
De Radius is de breedte van de cilinder gedeeld door 2
Dus R = 6,564198115/2 = 3,282099 cm
Pi*(3,282099*3,282099)*H = 40cm3
Pi*10,77217*H = 40cm3
33,84178*H = 40cm3
40/33,84178 = H = 1,181970806cm
Je vult de cilinder, daarna zet je de kubus hierin, hierdoor stroomt er zoveel liter water weg:
1,181970806*4,641589*4,641589= 25,46479 cm3 = 2,5 (afgerond) liter water
4l - 2,5l = 1,5l
1,5l + 10l = 11,5l
Dus afgerond 12 l water

Probleem is alleen dat ik aan niets anders denk voordat ik zo'n raadsel heb opgelost.
Die vraag over dat aquarium gisteren werd ik echt compleet gek van.
BTW, die vraag legde ik voor aan m'n kleine broertje (17jaar), die kwam zojuist met dit antwoord via de mail
10 liter kubus = 100cm3 = lengte ribbe tot de macht 3 = dus derdemachtswortel van 100cm3 = 4,641589cm
4 liter cilinder = 40cm3 = Pi*(R*R)*H (R=Radius en H=Hoogte)
Zet dekubus in de cilinder, dan moet breedte van de cilinderhetzelfde zijn als de dwarsdoorsnede van de kubus.
Dan bereken je met de ABC formule (aangezien het een rechte hoek is)
ABC formule = A^2+B^2=C^2
(4,641589*4,641589)*2 = C^2
43,08869689 = C^2
6,564198115 = C
De Radius is de breedte van de cilinder gedeeld door 2
Dus R = 6,564198115/2 = 3,282099 cm
Pi*(3,282099*3,282099)*H = 40cm3
Pi*10,77217*H = 40cm3
33,84178*H = 40cm3
40/33,84178 = H = 1,181970806cm
Je vult de cilinder, daarna zet je de kubus hierin, hierdoor stroomt er zoveel liter water weg:
1,181970806*4,641589*4,641589= 25,46479 cm3 = 2,5 (afgerond) liter water
4l - 2,5l = 1,5l
1,5l + 10l = 11,5l
Dus afgerond 12 l water
Raadsel 8:
Er hebben zich twee Duitse vrouwenteams gemeld in Nederland voor een groot voetbalevenement. De vrouwen van het ene team komen uit Munchen, en ze spreken altijd de waarheid spreekt en ze dragen witte onderbroeken; het andere team komt uit Berlijn, en deze vrouwen liegen altijd en en ze dragen rode onderbroeken.
's Avonds zitten er drie Duitse vrouwen bier te drinken aan de bar. Je zou graag een geanimeerd gesprek willen voeren met een Duitse uit Munchen.
Je vraagt aan de eerste Duitse, of ze uit Munchen of uit Berlijn komt. Deze begrijpt je vraag goed maar ze spreekt niet goed Engels en antwoordt in het Duits, waar je niets van begrijpt.
Je vraagt aan de tweede Duitse, wat de eerste nou zonet zei. Deze tweede Duitse antwoord: "She said that she's from Munchen."
Vervolgens vraag je om er helemaal zeker van te zijn, aan de derde Duitse welke kleur onderbroek de tweede aan heeft. Deze vertelt je dat de tweede Duitse een rode onderbroek draagt.
De vrouwen weten van elkaar goed waar ze vandaan komen en welke kleur onderbroeken ze dragen.
Met wie van deze drie Duitse kun je nu het beste een gesprek beginnen?
Er hebben zich twee Duitse vrouwenteams gemeld in Nederland voor een groot voetbalevenement. De vrouwen van het ene team komen uit Munchen, en ze spreken altijd de waarheid spreekt en ze dragen witte onderbroeken; het andere team komt uit Berlijn, en deze vrouwen liegen altijd en en ze dragen rode onderbroeken.
's Avonds zitten er drie Duitse vrouwen bier te drinken aan de bar. Je zou graag een geanimeerd gesprek willen voeren met een Duitse uit Munchen.
Je vraagt aan de eerste Duitse, of ze uit Munchen of uit Berlijn komt. Deze begrijpt je vraag goed maar ze spreekt niet goed Engels en antwoordt in het Duits, waar je niets van begrijpt.
Je vraagt aan de tweede Duitse, wat de eerste nou zonet zei. Deze tweede Duitse antwoord: "She said that she's from Munchen."
Vervolgens vraag je om er helemaal zeker van te zijn, aan de derde Duitse welke kleur onderbroek de tweede aan heeft. Deze vertelt je dat de tweede Duitse een rode onderbroek draagt.
De vrouwen weten van elkaar goed waar ze vandaan komen en welke kleur onderbroeken ze dragen.
ok, nu wat beknopter:
- Je kan geen inhoudsmaten één op één delen met lengtematen...
- 100 cm3 = 1000 liter ipv 10 liter (nihill verschil...
)
- 1 milliliter = 1 cm3
- 10000 ml = 10 liter
- 3(wortel)10000 = 21.54 cm = lengte ribben
Verder is niet gegeven wat de diameter van de cilinder is dus de aanname dat: diameter = diagonaal van de kubus mag niet.
Makkelijke oplossing: kantel de cilinder 45 graden, zodat rechtsboven en linksonder in een horizontale lijn liggen. vul de cilinder tot hij net niet overstroomt. Nu is precies de helft van de cilinder gevult = 2 liter. Mag jij de andere 10 liter vullen...
- Je kan geen inhoudsmaten één op één delen met lengtematen...
- 100 cm3 = 1000 liter ipv 10 liter (nihill verschil...
- 1 milliliter = 1 cm3
- 10000 ml = 10 liter
- 3(wortel)10000 = 21.54 cm = lengte ribben
Verder is niet gegeven wat de diameter van de cilinder is dus de aanname dat: diameter = diagonaal van de kubus mag niet.
Makkelijke oplossing: kantel de cilinder 45 graden, zodat rechtsboven en linksonder in een horizontale lijn liggen. vul de cilinder tot hij net niet overstroomt. Nu is precies de helft van de cilinder gevult = 2 liter. Mag jij de andere 10 liter vullen...
Er hebben zich twee Duitse vrouwenteams gemeld in Nederland voor een groot voetbalevenement. De vrouwen van het ene team komen uit Munchen, en ze spreken altijd de waarheid spreekt en ze dragen witte onderbroeken; het andere team komt uit Berlijn, en deze vrouwen liegen altijd en en ze dragen rode onderbroeken. 's Avonds zitten er drie Duitse vrouwen bier te drinken aan de bar. Je zou graag een geanimeerd gesprek willen voeren met een Duitse uit Munchen. Je vraagt aan de eerste Duitse, of ze uit Munchen of uit Berlijn komt. Deze begrijpt je vraag goed maar ze spreekt niet goed Engels en antwoordt in het Duits, waar je niets van begrijpt. Je vraagt aan de tweede Duitse, wat de eerste nou zonet zei. Deze tweede Duitse antwoord: "She said that she's from Munchen." Vervolgens vraag je om er helemaal zeker van te zijn, aan de derde Duitse welke kleur onderbroek de tweede aan heeft. Deze vertelt je dat de tweede Duitse een rode onderbroek draagt. De vrouwen weten van elkaar goed waar ze vandaan komen en welke kleur onderbroeken ze dragen. Met wie van deze drie Duitse kun je nu het beste een gesprek beginnen?
Met de 2e...
Want als de eerste de waarheid spreekt, en de 2e geeft het toe, dus dat maakt dat ze een witte onderbroek draagt
En de 3e zegt dat de 2e een rode draagt maakt t haar de liegebeestje... dus aan de 3e heb je niks.. en de 1ste ken geen engels!
Uitspraak van Frisko in den D=co op vrijdag 11 december 2009 om 14:35:Met de 2e...
Zou ook mijn antwoord zijn!
Raadsel 9:
Je bent binnen in een vierkant (gelijke zijde) huis met 4 muren, in elke muur zit een raam. Door welk raam je ook kijkt, je kijkt altijd naat het noorden...
Hoe kan dat?
laatste aanpassing
Uitspraak van Frisko in den D=co op vrijdag 11 december 2009 om 14:35:Met de 2e...
Zou ook mijn antwoord zijn!
Beide goed,
De eerste zal immers altijd zeggen dat ze uit Munchen komt.
De tweede spreekt dus de waarheid en heeft dus een witte onderbroek aan.
De derde liegt dus ook.
Raadsel 9 eens bekijken...
Raadsel 9: Je bent binnen in een vierkant (gelijke zijde) huis met 4 muren, in elke muur zit een raam. Door welk raam je ook kijkt, je kijkt altijd naat het noorden... Hoe kan dat?
Huis staat op de zuidpool....
maak niet uit welke raam je kijkt, want je kijkt toch altijd richting het noorden
Raadsel 10:
Een voor het weekend, ik ben zo weg. weekendje belgie..
- Zet 6 stippen op papier (zoals de 6 op een dobbelsteen)
- Probeer elke punt met alle andere punten te verbinden. (allemaal losse lijnen, dus niet van 1 naar 3 via 2, maar 1 naar 3 en 1 naar 2)
- De verbindingen mogen elkaar niet kruisen.
Wat is de oplossing?
Een voor het weekend, ik ben zo weg. weekendje belgie..
- Zet 6 stippen op papier (zoals de 6 op een dobbelsteen)
- Probeer elke punt met alle andere punten te verbinden. (allemaal losse lijnen, dus niet van 1 naar 3 via 2, maar 1 naar 3 en 1 naar 2)
- De verbindingen mogen elkaar niet kruisen.
Wat is de oplossing?
laatste aanpassing
Uitspraak van Frisko in den D=co op vrijdag 11 december 2009 om 12:40:140 euro?
Nee 120
vrouw 2 die engels spreekt omdat je die kan verstaan natuurlijk. Maar liegen doen alle vrouwen toch ongeacht de kleur van hun onderbroek?
Raadsel 10:
geen flauw idee...heb heel wat pappiertjes volgetekend
laatste aanpassing
Uitspraak van Quiet_Wildcard ™ op donderdag 10 december 2009 om 18:48:Google is your friend
Bij dit soort raadsels is het eigenlijk best wel jammer dat je tegenwoordig alles zo makkelijk kunt terugvinden... in het pre-Google tijdperk heb ik op een (engelstalig) forum de leden ooit meer dan een maand bezig gezien met
"What does OTTFFSSENT mean? (When you see it, you'll be 100% sure it's the correct answer!) HINT: Dracula."
En dan kreeg je dingen als "October's The Time For Funny Snow Shoes....?" enzo.
Google heeft het trouwens ook wel eens mis
Okee, iedereen vingers op die dacht: "dat 'OTTFFSSENT' zoek ik zo wel ff op".
laatste aanpassing
Uitspraak van Demente Taart op donderdag 17 december 2009 om 13:55:OTTFFSSENT
Ik ken er helemaal niks uit halen...
Toch, als je het ziet, weet je echt echt echt meteen dat je het goede antwoord hebt.
En (na een beetje doordenken) wat het met Dracula te maken heeft. 
Je hoeft er niet Engelstalig of super-intelligent voor te zijn... iedereen op Pf kan dit oplossen, inclusief onze "miniflockies" van 9 en 10 jaar.
Je hoeft er niet Engelstalig of super-intelligent voor te zijn... iedereen op Pf kan dit oplossen, inclusief onze "miniflockies" van 9 en 10 jaar.
laatste aanpassing
Uitspraak van Demente Taart op donderdag 17 december 2009 om 13:55:OTTFFSSENT
On The Twelve Fist Fucked Sluts She Examined No Tits?
en dat heeft zeker weten met Dracula te maken...........toch?
laatste aanpassing
Zie PB. 
PS aan iedereen: het was niet mijn bedoeling om dit topic te kapen
maar ik wou eigenlijk alleen een voorbeeld geven hoe jammer het is dat je tegenwoordig alle raadsels meteen kunt Googelen. 
Kan het ook niet helpen dat iedereen opeens denkt "en nou wil ik weten wat het betekent óók!"
PS aan iedereen: het was niet mijn bedoeling om dit topic te kapen
Kan het ook niet helpen dat iedereen opeens denkt "en nou wil ik weten wat het betekent óók!"
laatste aanpassing
Uitspraak van Demente Taart op donderdag 17 december 2009 om 15:33:maar ik wou eigenlijk alleen een voorbeeld geven hoe jammer het is dat je tegenwoordig alle raadsels meteen kunt Googelen
Is ook zo, maar dan is de lol er snel vanaf.
Juist een uitdaging als je ergens niet uit komt om dan na een paar uur toch met de oplossing te komen.
Al is het soms wel aardig frustrerend
Uitspraak van Demente Taart op donderdag 17 december 2009 om 13:55:"What does OTTFFSSENT mean? (When you see it, you'll be 100% sure it's the correct answer!) HINT: Dracula."
Die hint is het lastigst.
Of heeft het ook iets met sesamstraat te maken?
[edit] Antwoord weer verwijderd...
laatste aanpassing
roeland heeft een hond ...die graag snuffelt aan geurtjes die andere honden hebben achtergelaten
over elk geurtje doet hij ongeveer een minuut : iets wat roeland ergerd want die wil snel weer naar binnen
nu komt de vraag : hoe groot is de kans dat een hondendrollenpolitieambtenaar roeland op de bon slingert voor twee honderd euro omdat hij geen poepzakje bij zich heeft?
( het antwoord is een simpele kwadraats singulatie abberficatie sinquilantie )
over elk geurtje doet hij ongeveer een minuut : iets wat roeland ergerd want die wil snel weer naar binnen
nu komt de vraag : hoe groot is de kans dat een hondendrollenpolitieambtenaar roeland op de bon slingert voor twee honderd euro omdat hij geen poepzakje bij zich heeft?
( het antwoord is een simpele kwadraats singulatie abberficatie sinquilantie )
Uitspraak van Frisko in den D=co op donderdag 17 december 2009 om 14:00:OTTFFSSENT
Uitspraak van lindaaatje op maandag 4 januari 2010 om 15:38:HINT: Dracula."
One Two Three Four Five Six Seven Eight Nine Ten
you can count it..
laatste aanpassing