Partyflock

Forumonderwerp · 1080777
3624x bekeken
Waarschuw beheerder
Je hebt 5 groepjes met in elk 10 pillen. Bij 4 van de groepjes wegen de pillen 10 gr. per stuk, in een groepje wegen de pillen 9 gr. per stuk.

Je hebt een weegschaal waar je maar één keer mee mag wegen!

Hoe weetje welk groepje pillen 9 gr. weegt?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van :yes: HardeKlappe-SnelThuis :yes: op vrijdag 25 december 2009 om 13:05:
ik gaf maar even een voorbeeld dat als het samengestelde groepje (1uitgroep1, 2uit groep 2, 3uit groep 3, etc) en de uitkomst op de weegschaal 147 zou zijn 'als voorbeeld', dat groepje 3 de pilletjes van 9gr bevat.
als het 148, was het dus groepje 2.

dus heb ik toch gelijk dat je bij dit raadsel te weinig info hebt om het goede antwoord te geven, want het kan dus nog steeds groepje 1, 2, 3, 4 of 5 zijn en daar heb ik geen berekening voor nodig om dat te kunnen zegge.

de berekening is wel goed, maar dat zou je alleen in praktijk kunne gebruike niet in theorie zoals hier in dit topic
Waarschuw beheerder
dat gaat niet omdat
Uitspraak van BOTSSIEE op donderdag 24 december 2009 om 19:56:
je hebt gewoon te weinig info daarvoor

Waarschuw beheerder
Uitspraak van BOTSSIEE op vrijdag 25 december 2009 om 13:13:
dus heb ik toch gelijk dat je bij dit raadsel te weinig info hebt om het goede antwoord te geven, want het kan dus nog steeds groepje 1, 2, 3, 4 of 5 zijn en daar heb ik geen berekening voor nodig om dat te kunnen zegge.

Er wordt toch ook niet gevraagd welke groep het moet zijn?
Er wordt gevraagd hoe je er achter kunt komen welke groep het zou KUNNEN zijn, via welke methode!
Info genoeg dus, zie alle 100 berekeningen hierboven.

En als het dan nog niet duidelijk is, dan:
Uitspraak van :yes: HardeKlappe-SnelThuis :yes: op vrijdag 25 december 2009 om 14:35:
ik houd ermee op. je snapt het gewoon niet.

Waarschuw beheerder
Zal het nog een keer proberen, ik snap hem wel namelijk en zo moeilijk is hij niet.

Als de groep waarvan er 1 op ligt 9 gram weegt kom je 1 gram te kort op het eind. (149gram)
Als de groep waarvan er 2 op liggen 9 gram wegen kom je aan het eind 2 gram te kort. (148 gram)
Als de groep waarvan er 3 op liggen 9 gram wegen kom je aan het eind 3 gram te kort. (147 gram)
Als de groep waarvan er 4 op liggen 9 gram weegt kom je 4 gram te kort op het eind. (146 gram)
Als de groep waarvan er 5 op liggen 9 gram weegt kom je op het eind 5 gram te kort. (145 gram)

En als ze stiekum allemaal 10 gram wegen heb je dus 15 pillen maal 10 gram is 150 gram.

En als je het nu nog niet snapt moet je al je pillen weg geven want dan heeft het al genoeg schade aangericht
Waarschuw beheerder
HAHAHAHAH DIKKE DRUIF die botsie zeg. damn, dat jullie nog steeds de moeite nemen om het hem uit te leggen. laat die jongen nog lekker met klei en blokken spelen.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Frisko in den D=co op zaterdag 19 december 2009 om 16:41:
Je begrijpt het niet!

Misverstanden zijn menselijk. Maar zo klopt het idd wel.

Grappig om te zien hoe alle intellectuelen hier 't antwoord nog 'ns copy-pasten om aan te tonen hoe slim ze waren. :rot:

Waarschuw beheerder
als je mij tien pillen geeft dan zijn ze binnen een week op
Waarschuw beheerder
whehehehe deze vertelde mijn broertje een tijd geleden ook aan me :roflol: alleen had die het over gewichtjes, niet over pillen :lol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van M....1981 op woensdag 30 december 2009 om 22:20:
En als je het nu nog niet snapt moet je al je pillen weg geven want dan heeft het al genoeg schade aangericht

:roflol: .. pff ik zou het allang al opgegeven hebben..
Waarschuw beheerder
donateur
gewoon alles in een keer doorslikken en wachten
Waarschuw beheerder
:xtc:
Waarschuw beheerder
:lol: die mensen gaan helemaal los hier op zo'n stomme berekening :P

in dat geval heb ik er nog 1, maar die is een stuk simpeler

je hebt 18 knikkers, waarvan er 1 net iets zwaarder is dan de andere. je hebt een weegschaal en je mag 3x wegen welke knikker het is.

hoe doe je dat?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Waarom zou je zoiets willen uitrekenen>? Weeg die shit gewoon na.
Waarschuw beheerder
Pff aan de antwoorden te zien weeg je in veel gevallen vaker... Dan zou ik gewoon de groepjes een voor een neerleggen...

Groep 1: 10 pillen * 10gr = 100 gram
Groep 2: 10 pillen * 10gr = 200 gram
Groep 3: 10 pillen * 9 gr = 290 gram

Als je maar 1 keer mag wegen zou ik oplopend pillen van elk groepje neerlegen.. groep 1 : 1 pil, groep 2: 2 pillen ,etc... zo krijg je een eind uitkomst waaruit je dan weer kan afleiden in welke groep de 9 grammers zaten.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van BOTSSIEE op donderdag 24 december 2009 om 19:56:
zoals ik hier al een paar keer getypt heb, er zijn nog steeds 5 mogelijkheden zoals jullie het uitrekenen en dat kan ik ook wel zonder berekening zegge dat groepje 1, 2, 3, 4 of 5 de pillen van maar 9 gr heeft

je hebt gewoon te weinig info daarvoor

natuurlijk niet :P
je maakt van te voren groepjes
en die kan je dan toch een kleur geven om ze aan te herkennen, of een bepaalde plaats op de weegschaal te zetten zodat je ze kan onderscheiden.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van NTL-Project op dinsdag 25 mei 2010 om 20:24:
Groep 1: 10 pillen * 10gr = 100 gram
Groep 2: 10 pillen * 10gr = 200 gram
Groep 3: 10 pillen * 9 gr = 290 gram

hahahaha deze berekening klopt ook voor geen kant :P

10 x 10 = 100
10 x 9 = 90

:P

EDIT:

tenzij je eerst groep 1 weegt en dan groep 2 erbij legt en dan groep 3 erbij legt. maar je mag maar 1 keer wegen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Emiel :bounce: op woensdag 26 mei 2010 om 07:35:
tenzij je eerst groep 1 weegt en dan groep 2 erbij legt en dan groep 3 erbij legt. maar je mag maar 1 keer wegen.

Lees koekwaus:rot: IK zeg toch, als je net als anderen meer dan 1 keer weegt:rot:

Waarschuw beheerder
van elk groepje 1 pil op de weegschaal leggen onthouden van wie wat is en er steeds 1 afhalen. Dan kijken wanneer er 9 ipv 10gr af gaat dan weet je welke groep ze heeft
Waarschuw beheerder
Uitspraak van :yes: HardeKlappe-SnelThuis :yes: op vrijdag 25 december 2009 om 14:35:
ik houd ermee op. je snapt het gewoon niet.

hahahahahahaha ik ga stuk hier:roflol: die botsie snapt de vraagstelling niet helemaal:P hij wil een concreet antwoord 1 2 3 4 of 5 hij snapt niet dat er gevraagd wordt naar de methode om uit te zoeken welk groepje het ZOU kunnen zijn. Er wordt niet gevraagd naar welk groepje het is.