Partyflock

Forumonderwerp · 1053867
18 volgers · 62780x bekeken
Waarschuw beheerder
+4-3
Ik heb gister DMT gehad en ik ben helemaal onder de indruk van mijn ervaring. Het is zo geweldig om te mogen kijken in andere dimensies/werelden. Goed middeltje hoor. Ik vroeg me af of er nu nog mensen op pf zijn die het ook wel is gebruikt hebben of gebruiken. Het lijkt mij leuk om te praten over de ervaring.
Waarschuw beheerder
Heel goed geschreven Dennis :) Goed dat er weer wat leven in het topic geblazen wordt. (Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van SJ-O op zondag 15 juni 2014 om 23:21:
Mooi report Dennis! interessant ook hoe je het voor je zelf kan plaatsen en wat er uit haalt. Hoe werkt dat met Changa DMT? is dat minder sterk dan gewoon DMT of maakt dat elkaar niet zo veel?

Dankje SJ-O!

Changa DMT is naar mijn mening aangenamer dan zuivere DMT. Uit eigen (subjectieve) ervaring moet ik zeggen dat trips op psylocybine i.c.m. MAOI mij ook altijd beter zijn bevallen (voor diegene die niet bekend zijn met dit goedje, Changa bestaat uit MAOI & DMT). Het is lastig om een duidelijke omschrijving te geven van het verschil. Om even de brug naar wijnen te maken - Daar heb je ook de omschrijvingen 'rond en soepel'. Iemand zonder enige ervaring zou geen flauw idee hebben wat dat met de smaak doet tegenover wijn wat deze kenmerken niet heeft. Nou plaats ik jou zeer zeker niet in het hokje als iemand zonder ervaring (haha).

Maar mocht ik een omschrijving geven aan Changa vs. DMT, dan is DMT harder, sneller en chaotischer. Changa voelt wat meer 'smooth', waarbij ik het idee heb dat de omgeving waarin je begeeft iets beter te bevatten is, wat niet wegneemt dat het even intens is. Voor mij persoonlijk geeft het een gevoel dat wat ik waarneem op dat moment, net iets beter te bevatten lijkt en te analyseren is dan met zuivere DMT, wat er tevens voor zorgt dat de come-back geen complete 'wtf-moment' is maar het al iets beter lijkt te zijn verwerkt. Uiteraard is dit redelijk subjectief en kan het ook zijn doordat ik de afgelopen tijd alleen maar Changa DMT heb gebruikt, dat het de ervaring met DMT zelf is wat de trips beter doen lijkt te 'bevatten'.

De duur van de trip is ook iets langer dan DMT. Evenals de heerlijke, bijna opiaat-achtige warme gloed die je lichaam heeft na de tijd. Voldaan, warm en zeer ontspannen.

Doordat het geen pure DMT is, is sowieso wel een hogere dosis vereist (pin me er niet op vast maar ik meen dat qua gewicht Changa zo'n 50 % DMT bevat ten opzichte van zuivere DMT).

Het roken van Changa is mij ook wat makkelijker afgegaan dan zuivere DMT. Bij changa heeft het tot nu toe geen verschil gemaakt of ik gebruik maakte van as o.i.d. om 'verbranding' te voorkomen. Gewoon een hoeveelheid in een puurpijpje, welke aan een lege 1,5 liter fles zit werkt tot op heden perfect. Zo kun je eerst de DMT zelf roken, om daarna als je nog in staat bent op het laatste moment de rook uit de fles zelf te inhaleren. (En je ondertussen zorgt dat iemand anders de pijp weg haalt of zelf nog weg kan leggen).

[img width=220 height=337]https://www.erowid.org/chemicals/dmt/images/dmt_article1_1.jpg[/img]

Ik moet zeggen dat ik er wel aardig over te spreken ben :) .

Uitspraak van verwijderd op zondag 15 juni 2014 om 23:41:
Ik heb ook ooit eens een helse dmt-trip gehad (met ayahuasca) en voel precies wat je schrijft... idd goed en kwaad; het is een realiteit. En het kwaad ervaren laat je het goede extra waarderen (Y)

Mooi om te lezen dat er meerdere mensen zijn met deze ervaring :) En er ook wat van opsteken ipv het alleen te beschouwen als een 'bad trip' (dat woord gebruik ik niet graag). Mocht je dat wel willen gebruiken dan zal deze trip daar prima in dat 'hokje' geplaatst kunnen worden. Maar zoals eerder vermeld vind ik dat niet zorgwekkend. Een dagje naar de pretpark zal doorgaans ook goed bevallen. Maar ook daar kan het even goed gebeuren dat een attractie iets anders uitpakt, en je i.p.v. vol van de adrenaline weer met een zojuist geleegde maaginhoud de dag vervolgd.

Part of the job, het hoort er bij :) .

Waarschuw beheerder
+12
In dit topic is 99 dagen niet gereageerd zag ik, en na 100 dagen inactiviteit gaat een topic automatisch dicht en kun je er niet meer op reageren, tenzij je de admin even contact. Wat een toeval dat ik nog ff op de valreep hier een verslagje kan typen van een onverwachte dmt-trip afgelopen nacht. :lol:

Een onverwachtse DMT trip.....

Afgelopen nacht had ik een jointje gerookt en wat biertjes op. Hoefde vandaag toch niet te werken. Op een gegeven moment was mijn jointje op en wilde nog wat wiet roken, maar niet een heel compleet nieuwe joint draaien. Dus ik dacht leuk: 'weet je wat ik ga doen? Ik ga mijn waterpijp pakken!'. Ik gebruik dat ding nooit, en de laatste keren dat ik 'm heb gebruikt was dat om er DMT mee te roken. Ik heb al een jaar of anderhalf dmt is huis, maar ik zal er niet zo snel van pakken, aangezien ik het nooit echt het moment vind. Ik neem mezelf wel vaak voor 'binnenkort weer eens een hitje te wagen', maar dat blijft maar bij uitstellen en uitstellen eigenlijk. De laatste keer dat ik een poging waagde, is al weer gauw een half jaar geleden, of langer wellicht zelfs. De laatste keer echt trippen erop sowieso nog veel langer geleden (heb 2 mislukte pogingen achter de rug namelijk).

Goed, het plan was dus oorspronkelijk gewoon om wat wiet te roken via de waterpijp. Ik zag al wel dat op het filter nog gesmolten dmt zat van de vorige keer, maar dat zou wel niet meer werken, dacht ik. Daarbij leek het me ook veel te weinig om daar nog van in een trip te schieten. Niets bleek minder waar..... Ik vulde de pijp met wiet, en begon er van te roken, met de aansteker erop gericht. Bij de eerste hijs dacht ik het al een beetje te proeven, en meteen kwam er ook een gevoel bij kijken wat niet echt thuishoorde bij m'n cannabisverwachting. M'n zicht werd ook vrijwel meteen raar (hierbij dient opgemerkt te worden dat ik op dat moment in dit topic het puntige kaalkopjesverslag aan het lezen was, met daarbij muziek van Shpongle op de achtergrond (alsof het zo moest zijn...). En ik besloot nog een hijs te nemen, die ik goed lang inhield. En toen was het hek vrijwel meteen van de dam! Het molecuul kwam aan in mijn hersenen en ik was ineens in de psychedelische dimensie van de DMT... Dit was een bijzondere vreemde, en ook wat beangstigende gewaarwording. Heel m'n besef van de werkelijkheid lostte op, en ik had weer dat typische 'wegdrijven' van m'n ik-bewustzijn naar een soort totaal jezelf verliezen in een overweldigende kolk van psychedelische flarden en visuele kronkelingen. Op het moment dat ik nu zo typ zie ik het beeld wat daarbij hoort precies voor me, maar ik kan niet goed onder woorden brengen; het is vooral een beeld dat je enerzijds 'ziet' en aan de andere kant 'ben' je het; heel apart, maar o zo typisch voor dat gelanceerd worden naar de hyperspace... Je snapt op dat moment even niets meer. Je verliest de controle over je denken, de realiteit, alles lijkt onnavolgbaar. Alles wat normaal is verliest z'n betekenis, en alle houvast en alle aanknopingspunten verlies je in fracties van seconden. Hiermee ging een gevoel van angst gepaard, die ook meteen weer gesust werd door een soort 'tegenpartij' in de trip. Een soort leidende energie; als het ware een of andere energetische gids op je reis. Er was ook even een moment dat ik niet meer wist dat ik DMT op had, en m'n tijdsbesef ook totaal weg was, en dus even de angst dat ik misschien heel lang ging trippen. Ik snapte het gewoon even allemaal niet meer. Maar al gauw kwam weer het besef dat ik dmt had genomen, en het maar een paar minuten zou duren. Geruststellend op dat moment, omdat het nogal overweldigend was, en nogmaals: totaal ongeplanned en onverwachts!

De dingen die ik zag hadden iets heel digitaals. Allemaal heel high-tech animatie-achtig. Soort ultramoderne, futuristische beelden die allemaal perfect 'uitgetekend' waren. Ondertussen stond ook de muziek van Sphongle op.. Inaffable mysteries, het album. Alsof het echt zo moest zijn. Het geheel had een heel mystiek gevoel, en ook dat gevoel 'dat het zo moest zijn' dat ik ineens die trip beleefde. The dmt world was calling for me. :P zo voelde het.
Moest achteraf heel erg aan dit plaatje denken: [img width=472 height=469 cacheid=00161b14003236a5ea516e201a02e422a0]https://album.partyflock.nl/84096495_3615999859.jpg[/img] maar dan zonder dat mannetje in het web... vooral die achtergrond, die kleurtint, die sfeer had het vooral. Veel details van wat ik allemaal zag en zo, weet ik niet meer zo goed (denk dat de wiet daarbij een rol speelt...). Helaas. Maar het was wel flink spacen en trippen, in zowel de muziek, als het visuele schouwspel voor mijn geestesoog en het mystieke bewustzijnsgevoel daarbij.

Het was bizar en onverwachts, maar toch ook heel fijn! :) Achteraf, toen het ging uitwerken, kreeg ik even de slappe lach van de toestand. Een gevoel van euforie en 'wat heb ik nou meegemaakt?!'. Dit alles speelde zich ook nog eens af op m'n bureaustoel voor de PC, in plaats van liggend op de bank zoals ik uiteraard normaal gesproken zou doen als ik het had gepland! :D Gelukkig ging het allemaal goed...
Het duurde nog zo'n 10 á 15 minuten voordat m'n zicht weer helemaal normaal was. En toen was het alsof er nooit iets gebeurd was. Maar ik was nog wel even flink vol van de ervaring.
Vette shit iig. :P
laatste aanpassing
Artiest [artist=175769]{element is niet toegankelijk}
Waarschuw beheerder
+2
Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 september 2014 om 14:57:
het is vooral een beeld dat je enerzijds 'ziet' en aan de andere kant 'ben' je het; heel apart, maar o zo typisch voor dat gelanceerd worden naar de hyperspace...

Mooi verwoord (Y)

Leuk tripverslag van een onverwachte trip met gelukkig een fijne muziek keuze erbij!

Volgens mij heb je weer een lesje geleerd DMT in een pijp blijft actief... nooit onderschatten ;)
Waarschuw beheerder
+2
In dit topic is 99 dagen niet gereageerd zag ik, en na 100 dagen inactiviteit

Toeval bestaat niet!

Waarschuw beheerder
+1
Uitspraak van SJ-O op woensdag 24 september 2014 om 15:06:
Mooi verwoord (Y)

Leuk tripverslag van een onverwachte trip met gelukkig een fijne muziek keuze erbij!

Thanks. :) Ja dat ik nou uitgerekend ook echt Shpongle op had staan... niet dat ik dat normaal nooit draai of zo, maar toch. Niet dagelijks of zo. Het viel zo mooi op z'n plek allemaal...

Uitspraak van SJ-O op woensdag 24 september 2014 om 15:06:
Volgens mij heb je weer een lesje geleerd DMT in een pijp blijft actief... nooit onderschatten ;)

Dat lesje is idd geleerd! 8)

Zou het ook door de wiet kunnen komen dat ik er extra gevoelig voor was en zo weinig nodig had om toch compleet ff helemaal in een trip te komen? Ik vermoed het... Maar het was iig leuk. :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 september 2014 om 15:17:
Zou het ook door de wiet kunnen komen dat ik er extra gevoelig voor was en zo weinig nodig had om toch compleet ff helemaal in een trip te komen? Ik vermoed het...

Ik denk het zelf wel, in mijn ervaringen was de keer onder invloed van wiet ook langer en intenser qua trip. Blijft een bizarre ervaring die je nooit kan verwoorden, iemand moet het meemaken, haha :D

Ik heb zelf een keer 3 trips beleefd van 50 mg in m'n pijpje. Dat smelthoopje kon ik tot 2 keer erna nog goed opstoken en was helemaal vertrokken!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 september 2014 om 15:17:
Zou het ook door de wiet kunnen komen dat ik er extra gevoelig voor was en zo weinig nodig had

Thc zou wellicht het effect versterken. Hoeveel zou er nog in de pijp gezeten hebben?

Wij doen wel eens sessies van 50 tot 80mg maar als ik 3 x 50 mg in de pijp gooi, wie zegt mij dat ik ook alle drie de keren 50mg verdamp. voor het zelfde geld blijft er per keer 50% in zitten...

Waarschuw beheerder
+1
Uitspraak van SJ-O op woensdag 24 september 2014 om 16:13:
Thc zou wellicht het effect versterken. Hoeveel zou er nog in de pijp gezeten hebben?

Ik zou het echt bij god niet weten. Kan ik echt geen inschatting van maken gewoon... het was een beetje alsof 'het' me gewoon pakte en meenam.. de spirit molecule werd gewoon geactiveerd; 't was blijkbaar genoeg om alleen ff de connectie ermee te maken of zo... zo voelde het althans toen ik werd meegetrokken naar die staat van zijn. Bam!-> *connection*->transport->go!', zeg maar :lol:

Ik had ook een beetje een onbewuste angst ontwikkeld de afgelopen jaren tegen trippen.. en daar lijk ik sinds vannacht ook meer in het reine mee gekomen te zijn voor m'n gevoel.
Heeft 't nog een helende werking ook.. :P
Waarschuw beheerder
Een onverwachtse DMT trip.....

Thanks, na mijn 1e keer (ik voelde het niet heel goed) is dit op een zijspoor beland. Ik ga het binnenkort weer eens proberen :D Ik deed het met een het met dit pijpje, maar ik heb het idee dat het effectiever kan:

[img width=704 height=398 cacheid=00161b34003236c607e1916f1a02e425e1]http://spitsnieuws.tcdn.nl/styles/artikel_main/mogilefs/field/image/e8bdd4e111156d713ef3061511e89d46-1409088001.jpg?itok=d8d2lvK_[/img]

Lastig in te schatten hoe lang je het moet verwarmen, hoe lang de rook zich moet ontwikkelen etc... Na de 1e hit kwamen er wel visuals, maar ik was gewoon nog bij zinnen zeg maar. Ik heb nog een 2e en een 3e hit genomen van het spul wat er nog in zat, maar dit deed eigenlijk niet veel meer. Iemand tips?
Waarschuw beheerder
Ergens op youtube staat een filmpje van iemand die een PET fles de onderkant eraf snijdt, dan folie om het gat heen met een klein kuiltje in het midden.
Doe in dit kuiltje je dmt, folie om de fles (zo strak en glad mogelijk om te dichten) en de dop losjes op de fles, wederom zodat er niks ontsnapt.
Dan verwarmen die handel tot de fles vol met rook/damp/shizznit staat, dopje los en in ÉÉN knal het universum uit! :D

Althans, zo ging het bij mij, i.p.v. de gebruikelijke 3 hits uit een pijpje was ik met deze ene knal net zo wappie, snappie? ;)

Succes!
Waarschuw beheerder
Dank! Ik ga wel iets moois maken van een fles, ik denk dat dit het meest effectief is. Ook nog even goed filmpjes kijken om te zien hoe lang de dmt verhit moet worden (meeste rook, maar niet dat de dmt verbrandt).
Waarschuw beheerder
iemand mischien ervaring met dmt IV zoals in het experiment van rick strassman

Waarschuw beheerder

Hier ook mensen die ayahuasca hebben gedaan?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 3 november 2014 om 23:43:
Hier ook mensen die ayahuasca hebben gedaan?

Meerdere keren.
Waarschuw beheerder
+1-1

Dit luister ik meestal voordat ik dmt ga roken, ik kom daardoor in een soort van juist mindset terecht

Waarschuw beheerder
+1
Uitspraak van phan op dinsdag 4 november 2014 om 10:43:
Dit luister ik meestal voordat ik dmt ga roken, ik kom daardoor in een soort van juist mindset terecht

Ik heb deze een keer gedraaid toen ik dmt had gerookt:

Pfff wist echt niet meer waar de muziek vandaan kwam. Wist serieus niet of het nou uit de boxen kwam of deel van m'n trip was en het in de hemel gespeeld werd waar ik was. :D Echt supervet tijdens een trip dit... aanradertje :)

Als ik het nu hoor, brengt het me ook weer een beetje terug naar die sfeer.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 november 2014 om 16:23:
Ik heb deze een keer gedraaid toen ik dmt had gerookt:

Deze staat ook in mijn lijst, deze heb ik de allereerste keer aangehad toen ik het rookte. Amazing :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Helena op dinsdag 4 november 2014 om 17:08:
Die aflevering had ik ook gezien. Die bevalling, wtf :p

LOL, ja idd :D En dat tafereeltje.. op een gegeven moment zie je die ouwe vent dansjes doen, daar liggen er een paar te kotsen en is er een geboorte gaande, en weet ik veel wat allemaal... leek wel een gekkenhuis :lol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 november 2014 om 17:19:
LOL, ja idd :D En dat tafereeltje.. op een gegeven moment zie je die ouwe vent dansjes doen, daar liggen er een paar te kotsen en is er een geboorte gaande, en weet ik veel wat allemaal... leek wel een gekkenhuis :lol:

Lol, effe kijken. :LOL:
Waarschuw beheerder
-1
In de sahara hebbie alleen thee en kamelenmelk in de schaduw van de duinen...Suiker of diabetes?
Uitspraak van who's your daddy op donderdag 6 november 2014 om 08:49:
lijkt de sahara wel hier

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Nog niet echt bekend met dmt maar wat is de "normale" prijs voor een gram?
Waarschuw beheerder
Wel te krijgen voor een euro of 50-60. Maar meer richting de 100 is ook zeker niet ongebruikelijk, ligt er maar net aan wie je treft. En het is natuurlijk ook niet echt een drug die veel doorsnee dealertjes hebben.
Waarschuw beheerder
1 gram voor tussen de 50-100 euro?
Waarschuw beheerder
Zoiets ja. Klopt dat niet dan volgens jou?
Waarschuw beheerder
Ik kreeg toendertijd 1 gram voor 100 en 2 gram voor 160. Dat is ruim een jaar geleden en het laatste beetje is afgelopen weekend opgegaan :')

Waarschuw beheerder
Uitspraak van phan op dinsdag 4 november 2014 om 16:44:
Deze staat ook in mijn lijst, deze heb ik de allereerste keer aangehad toen ik het rookte. Amazing :)

Elke keer wanneer ik het luister, beleef ik die sfeer terug, inclusief de lessen van wijsheid die erin zaten. Divine!
Waarschuw beheerder
één keer yopo op en nooit meer :d was hartstikke misselijk en moest alleen maar kotsen
Waarschuw beheerder
Weet iemand waar je in Nederland fijne plekken hebt om een ayahuasca sessie te bijwonen?
Graag niet meer dan 12 man... Ik denk als er meer dan 12 man zitten dat het te druk wordt
en iemand die beetje de drinkers goed begeleidt en 'zinvolle' chamada;s zingt
Die kerk in den haag lijkt mij niet zo heel tof. Van 1 verhaal wat ik gehoord hebt
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Strangelove op maandag 8 december 2014 om 04:02:
Weet iemand waar je in Nederland fijne plekken hebt om een ayahuasca sessie te bijwonen?
Graag niet meer dan 12 man... Ik denk als er meer dan 12 man zitten dat het te druk wordt

www.degewijdereis.nl
www.proceswerk.nl

Of opzoek gaan naar een sjamaan die af en toe naar Nederland komt.
Waarschuw beheerder
SJ-O...
Heb jij ervaring met Proceswerk of ken je mensen die er ervaring meehebben?
Ik ben er sinds een paar weken achter dat ik er nog geen 2km van vandaan woon, aangezien ik interesse heb in een ayahuascasessie zou dat ideaal dichtbij zijn. :)
Waarschuw beheerder
Haha ik zou zeggen vraag eens of je een keer bij ze een kopje thee mag komen drinken om kennis te maken. Ik ben er zelf nog nooit geweest. Bij de gewijde reis heb ik wel 3 x Ayahuasca gedaan dat beviel wel goed. Vandaar ken ik wel mensen die bij proceswerk zijn geweest en daar ook goed over te spreken zijn. In Groningen is tegenwoordig ook een Santo Daime waar ik een paar keer ben geweest, ook best oke! fijnere setting dan de kerk in Amsterdam waar ik eens ben geweest maar wel echt het Santo Daime ritueel.
Waarschuw beheerder
Goed idee...waarom ook niet, gelijk een lekker wandelingetje erbij;) Als ik uiteindelijk besluit een sessie te bezoeken wil ik wel graag dat het op een een fijne/goede plek gebeurd, aangezien het mn eerste keer zou worden. En uiteindelijk gaat het erom of ik na zo'n kennismakingsgesprek een goed gevoel eraan overhoud...
Waarschuw beheerder
degewijdereis hoor ik vaker. Ik kwam gisteren ook deze tegen
https://www.facebook.com/ayahuascaenglish
sajaam oid komt naar Nederland deze winter. Morgen of overmorgen al!
Geen idee of dat wat is.
Met hoeveel mensen zit je bij de gewijde reis voor Aya?

Die ene plek die BNN gevolgd heeft, heeft iemand ervaring met deze begeleiders?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Strangelove op maandag 8 december 2014 om 23:55:
Met hoeveel mensen zit je bij de gewijde reis voor Aya?

Ik zat een keer met 12, 8 en 7 geloof ik. Geloof wel dat ze de ruimte sinds die tijd verbouwt hebben weet niet of ze nu ook meer mensen tegelijk laten drinken. Wij hadden 3 begeleiders.

[img width=288 height=259]https://lh4.googleusercontent.com/-Bj83n0HqUxU/VIGw3ZzlrCI/AAAAAAAAHDc/FMMxI-z6k5o/s288/d859cc4d-185e-4cb2-8d12-00b804fa88fd.jpg[/img]
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Wat is een beetje een goede prijs? Je hebt het mensen die gratis geven tot 300 euro bij De Gewijdereis.
300 euro vind ik best veel geld, maar vind het minder veel als het echt een mooie, goede ceremonie met goede begeleiding is.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Strangelove op dinsdag 9 december 2014 om 13:42:
Wat is een beetje een goede prijs? Je hebt het mensen die gratis geven tot 300 euro bij De Gewijdereis.
300 euro vind ik best veel geld, maar vind het minder veel als het echt een mooie, goede ceremonie met goede begeleiding is.

300 euro is veel geld maar ik heb het er voor overgehad en vond het op dat moment in mijn leven meer dan waard :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Strangelove op dinsdag 9 december 2014 om 13:42:

Ja, das een ding dat zeker is, dat dat dure weekendjes zijn! Vind het eigenlijk schandelijke bedragen... Bij Askawan begrijp ik het nog: die laten meestal een sjamaan helemaal uit Ecuador of Australië hier naartoe komen en dat soort dingen. Dat kost ook een hoop geld. Maar 300 euro de man vragen om een beetje Ayahuasca te drinken...... 300 x laten we zeggen 8 of zo (gemiddelde aantal deelnemers ongeveer?) 2400 euro per keer opstrijken... das wel lekker binnenlopen zo iig. ;)
Ik weet wel dat dat hun inkomen is, hun werk etc. Maar dan nog vind ik het wel erg veel wat ze ervoor vragen.

Santo Daime vraagt wel heel weinig geld trouwens. Weet niet meer precies hoeveel, maar ik dacht 35 euro of zo?