Partyflock

Forumonderwerp · 1051039

Waarschuw beheerder
omdat de andere topics gesloten zijn, open ik een nieuwe met daar in de vragen:

1) ben jij gestopt of niet?
2) hoelang duurde het voordat jij gestopt was?
3) wie heeft er er juist het advies gehad NIET te stoppen met roken door de arts..?( ja mensen dat komt ook voor )

ikzelf ben gestopt, binnen 1 week en 4 dagen.

:flower: mensen leef je uit...
Waarschuw beheerder
donateur
Ik vind het wel een beetje extreme manier om te stoppen met roken hoor. Heb je wel eerst van die kauwgompies en pleisters greprobeert?
Waarschuw beheerder
Ik zou graag willen mee praten maar heb het idee dat zwanger raken niet gaat lukke :S
Waarschuw beheerder
donateur
negen maanden
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 februari 2009 om 14:55:
hoi

Wil jij stoppen met roken? :D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Carnophage op dinsdag 24 februari 2009 om 14:54:
Ik vind het wel een beetje extreme manier om te stoppen met roken hoor. Heb je wel eerst van die kauwgompies en pleisters greprobeert?

whahahaha ja oke moet ik er nu echt bij zetten dat dit topic voor vrouwen is die in blijde verwachting zijn en die daardoor zijn gestopt/stoppen met roken....

maar kvind m wel goed:LOL:
Waarschuw beheerder
donateur

:lol:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 februari 2009 om 14:57:
whahahaha ja oke moet ik er nu echt bij zetten dat dit topic voor vrouwen is

Kan. Maar dan gaan alle mannen liegen. Hihi!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
mijn ex die wou ook roken maar toen ik zag dat het een zoontje werd wou ik dat ze daar mee stopte, deed ze het toch kreeg ze een schop in de buik.
helaas is het een miskraam geworden, dat heb ik haar nooit meer vergeven dat we door haar roken geen kind hebben gekregen.

Waarschuw beheerder
donateur
vind het wel een beetje extreme manier om te stoppen met roken hoor. Heb je wel eerst van die kauwgompies en pleisters greprobeert?

geen idee wat ik zal doen als ik zwanger zou zijn... ik riep altijd dat ik zou stoppen, en dat zou ook echt wel mn streven zijn, maja je kan t nie van te voren zeggen :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Carnophage op dinsdag 24 februari 2009 om 15:00:
Kan. Maar dan gaan alle mannen liegen. Hihi!

ik kan nooit winnen....:'(
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 februari 2009 om 15:03:
ik kan nooit winnen....

Je hebt al gewonnen.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 februari 2009 om 15:01:
geen idee wat ik zal doen als ik zwanger zou zijn... ik riep altijd dat ik zou stoppen, en dat zou ook echt wel mn streven zijn, maja je kan t nie van te voren zeggen

nee idd je kan dat niet van tevoren zeggen.

ik had verwacht dat ik er wel meer moeite mee zou hebben om te stoppen maar het viel echt reuze mee..

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Carnophage op dinsdag 24 februari 2009 om 15:05:
Je hebt al gewonnen.

:cheer: echt waar ???:cheer: ik win ik win :cheer:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 februari 2009 om 15:11:
ik had verwacht dat ik er wel meer moeite mee zou hebben om te stoppen maar het viel echt reuze mee..

netjes dan toch?:D (Y) hopen dat je er volgende maand ook nog zo over denkt :9

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 februari 2009 om 15:17:
netjes dan toch? hopen dat je er volgende maand ook nog zo over denkt

hahaha ik hoop het ook , vindt rook nu ook stinken maarja dat vindt ik koffie ook doen terwijl ik het voor me zwangerschap met bakken te gelijk zoop...:S

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 februari 2009 om 14:51:
ikzelf ben gestopt, binnen 1 week en 4 dagen.

:respect: goed van je.
k ben nog niet zwanger geweest dus helaas heb k nog geen ervaringen om te delen op dit gebied :'( :P

Waarschuw beheerder
Gewoon niet roken als je zwanger bent!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 februari 2009 om 15:39:

Waarschuw beheerder

:no: geminderd van 20 sigaretten op een dag naar 5.. minder lukte gewoon niet

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 februari 2009 om 15:20:
vindt rook nu ook stinken maarja dat vindt ik koffie ook doen terwijl ik het voor me zwangerschap met bakken te gelijk zoop...:S

ik kon in het begin ook niet tegen rook, zeker 's morgens 8)
Waarschuw beheerder

:jaja: met blowen ben ik meteen gestopt toen ik wist dat ik zwanger was
ik rook nu ongeveer 2 sigaretten per dag, vind het echt heel erg moeilijk om er helemaal mee te kappen :/
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 februari 2009 om 15:20:
vindt rook nu ook stinken maarja dat vindt ik koffie ook doen terwijl ik het voor me zwangerschap met bakken te gelijk zoop...:S

ik ook :/ maar toch moet ik afentoe roken, koffie en thee vind ik ranzig :/ vandeweek wel een slokkie koffie genomen omdat ik slecht naar de wc kan :$

baal er eigenlijk wel een beetje van maarja ga niet lopen stressen, misschien over een tijdje heb ik er helemaal geen behoefte meer aan :)
Waarschuw beheerder
ik was gelijk gestopt toen de het uit de test bleek dat ik zwanger was... :jaja:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van nad!a op dinsdag 24 februari 2009 om 16:08:
met blowen ben ik meteen gestopt toen ik wist dat ik zwanger was
ik rook nu ongeveer 2 sigaretten per dag, vind het echt heel erg moeilijk om er helemaal mee te kappen

vind t zo al knap van je :flower:

.. tjah.. :s
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 februari 2009 om 16:24:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 februari 2009 om 16:24:
vind t zo al knap van je :flower:

:) baal er wel van maarja...... komt goed

Waarschuw beheerder
Ik vind het echt schandalig als een vrouw nog rookt als ze weet dat ze zwanger is...
Heb een keer een filmpje gezien, lieten ze een foetus zien terwijl de moeder een sigaret
rookte...Elke keer als zij een hijs nam, kromp dat kindje helemaal in elkaar...Moet er
niet aan denken dat je kindje ongezond geboren word omdat je niet kon stoppen met roken?!
Waarschuw beheerder
mijn mening is gewoon per direct stoppen met roken.. maar goed ik ben dan ook niet een verstokte roker die van de 1 op andere dag moet stoppen..
Waarschuw beheerder
donateur
Ik had het 'geluk' dat ik misselijk werd van het roken (en rook om me heen) dus ik ben per direct gestopt:). Jammer alleen dat ik binnen een paar maanden na de bevalling weer rookte:(.
Waarschuw beheerder

tenzij je wilt dat die n afwijking krijgt, ga dan vooral door
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Als t zover is zou ik zekerweten stoppen met roken!
Hoe moeilijk het ook is!!
Waarschuw beheerder
donateur
3) wie heeft er er juist het advies gehad NIET te stoppen met roken door de arts..?( ja mensen dat komt ook voor )

Dat was bij mijn zus het geval. Ze moest eerst stoppen, en dat was ook gelukt, maar toen werd ze onwijs gestrest enzo (wat ook weer slecht is voor de baby). Ze mocht twee sigaretten per dag.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Salvo op woensdag 25 februari 2009 om 09:22:
Dat was bij mijn zus het geval. Ze moest eerst stoppen, en dat was ook gelukt, maar toen werd ze onwijs gestrest enzo (wat ook weer slecht is voor de baby). Ze mocht twee sigaretten per dag.

Dat had een kennis van mij ook. Ze zeiden dat het beter was als ze 3 sigaretten rookte per dag dan de stress als ze niet rookte.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 februari 2009 om 21:12:
Ik vind het echt schandalig als een vrouw nog rookt als ze weet dat ze zwanger is...
Heb een keer een filmpje gezien, lieten ze een foetus zien terwijl de moeder een sigaret
rookte...Elke keer als zij een hijs nam, kromp dat kindje helemaal in elkaar...Moet er
niet aan denken dat je kindje ongezond geboren word omdat je niet kon stoppen met roken?!

zo bedoel ik maar, not done dus(N)
Als je zwanger bent en niet stopt met roken ben je echt egoïstisch bezig, VIND ik. Maar ik rook niet dus wat dat betreft kan ik me natuurlijk ook niet echt goed inleven in de 'stress' die het stoppen oplevert. Maar dan nog, als je zwanger bent gaat het kind voor.
Waarschuw beheerder
donateur
beter stop je al een hele tijd VOOR dat je zwanger word ivm stress enzo (Y)

Waarschuw beheerder
Ik heb toen ik wist dat ik zwanger was nog 1 sigaret gerookt,maar toen voelde ik me zo schuldig tegenover me baby'tje dat ik meteen gestopt ben.

Waarschuw beheerder
donateur
Ik ben gelijk gestopt, maar ik kijk niet raar naar moeders die gewoon door roken,
Ik snap wel dat het moeilijk is..!!!! ik heb eigenlijk gewoon geluk gehad dat ik de eerste 18 weken zo beroerd was... alleen van de geur kon ik wel overgeven :rot:
Waarschuw beheerder
Meteen gestopt bij beide zwangerschappen. Geen moeite mee al rookte ik een pakje per dag.

Er bestaat geen excuus om te mogen doorroken in een zwangerschap. Al dat slappe gelul om het maar goed te praten. Ja....ik had zoveel stress van het stoppen met roken, bla bla bla.... Bullshit!

Vrouwen met stress roken vaker tijdens zwangerschapIn Amsterdam vindt een langlopend onderzoek, de ABCD-studie, plaats. ABCD staat voor Amsterdam Born Children and their Development (in Amsterdam geboren kinderen en hun ontwikkeling). In dit onderzoek kijken onderzoekers naar de leefgewoonten en -omstandigheden van zwangere vrouwen met een verschillende nationaliteit. De onderzoekers willen uitzoeken of de verschillende leefgewoonten een relatie hebben met de gezondheid van het kind bij de geboorte en op latere leeftijd.

Uit een van de ABCD- onderzoeken blijkt dat roken tijdens de zwangerschap heel slecht is voor de gezondheid van het kind. Zo heeft de baby bijvoorbeeld een lager geboortegewicht en kunnen de hersenen achterblijven in ontwikkeling.

Ondanks dat de meeste vrouwen dit weten, rookt 10% van de vrouwen uit het onderzoek tijdens de zwangerschap. Eén van de redenen waarom vrouwen blijven doorroken is stress. De vrouwen die doorrookten hadden vaker last van angst zoals angst voor de bevalling, van werkstress en/of van lichamelijk/seksueel geweld.

Om zwangere vrouwen te laten stoppen met roken is daarom volgens de onderzoekers een intensieve en uitgebreide aanpak nodig. De vrouwen moeten leren hoe ze om kunnen gaan met stress tijdens de zwangerschap zonder een sigaret op te steken.
Wat is schadelijker: roken tijdens de zwangerschap of stress bij het stoppen?Uit onderzoek blijkt dat roken in de zwangerschap schadelijker is dan de stress die stoppen met roken met zich mee brengt. Toch steken veel mensen onder spanning en stress een sigaret extra op. Het lijkt erop dat een sigaret ontspanning geeft. Voel je stress of onrust als je stopt met roken? Bedenk dan dat dit er bij kan horen. De stress van het stoppen is er wel maar deze stress duurt vaak niet langer dan twee weken. Onrust en stress zijn ook ontwenningsverschijnselen. Door de verschijnselen weet je: het stoppen werkt!

Daar gaat je theorie "beter doorroken dan stress van het stoppen". :bye:

Doorroken vind ik dan ook vreselijk egoïstisch.

Zo, das mijn ongezouten mening. (y)

Daarbij vraag ik me af welke mongool het verzonnen heeft om "de zin" die je hebt in een sigaret "stress" te noemen.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van ©laudiaaaaa AKA ©-LoUd :cheer: op vrijdag 13 maart 2009 om 12:17:
Als je zwanger bent en niet stopt met roken ben je echt egoïstisch bezig, VIND ik

Uitspraak van JaapieB12 op maandag 16 maart 2009 om 17:25:
ik had zoveel stress van het stoppen met roken, bla bla bla.... Bullshit!

kan ik me ook groen en geel aan eregeren dat slappe excuus, pff wat heb je over voor je kind hey! Toch alles (y)
mensen zonder ruggengraat gaan door met roken tijdens de zwangerschap :looser:
Waarschuw beheerder
Ik rook niet!

Maar als ik zou roken en ben zwanger, ik stop meteen dezelfde dag! Ik vind het ook 'n beetje egoistisch als je gaat roken terwijl je zwanger bent.
Uitspraak van JaapieB12 op maandag 16 maart 2009 om 17:25:
Daarbij vraag ik me af welke mongool het verzonnen heeft om "de zin" die je hebt in een sigaret "stress" te noemen

Het is gewoon een verslaving, alleen de mensen durven het niet toe te geven :lol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van H.ilde op donderdag 19 maart 2009 om 21:22:
Maar als ik zou roken en ben zwanger, ik stop meteen dezelfde dag! Ik vind het ook 'n beetje egoistisch als je gaat roken terwijl je zwanger bent.

Sluit ik me bij aan. Maar eigenlijk gek, dat je het dan wel op kunt brengen voor de gezondheid van je kind, maar niet voor jezelf als je niet zwanger zou zijn....

Waarschuw beheerder
Gewoon stoppen als je zwanger blijkt te zijn!
Waarschuw beheerder

1) ja was gestopt
2) vrijwel meteen, afentoe nog 'n sigaretje gerookt, maar dat was maar zelden

dusja.. nu nog steeds gestopt (Y)
Waarschuw beheerder
Ik ken genoeg mensen wiens moeder doorgerookt heeft tijdens de zwangerschap, sommigen stevig, anderen minder. Met geen enkel persoon was er en is er iets mis. Roken is slecht voor je, je kan er iets van krijgen, je kind dus ook.

Ik vraag me af of het niet een mug/olifant verhaal is. De kans op een aandoening is groter als de moeder rookt, net zoals de kans groter is op overlijden indien je een auto in stapt. Maar wat is de kans...

Het zwanger izjn is tegenwoordig sowieso uit zn banden gerukt. Pillen hiervoor, je mag dit opeens niet, dat niet... Terwijl men vroeger niet eens van die pillen afwist. Natuurlijk komt er uit een onderzoek dat roken slecht voor het kind is, ik had niets anders verwacht.

Mijn vriendin stopt ook voor de zwangerschap (ik ook), om toch maar het risico te verkleinen. Echter, ik zal het niet erg vinden als ze eens een keer een sigaret opsteekt.
Waarschuw beheerder
Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was meteen gestopt met roken
Wat voor moeite is het nou om te stoppen met roken voor je kind die nog een heel leven tegemoed gaat

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Waarom stoppen met roken als je er achter komt, stoppen op het momnet als je zwanger wilt worden verhoogt de kans dat je zwanger wordt! Dus gelijk met de pil of condoom etc ook de sigaretten de deur uit.
Waarschuw beheerder
Pino, ik ken er 2 die wel gerookt hebben. De 3 kids die daarvan zijn hebben alle 3 iets.

Ik vind dat je hier aardig je best doet om het allemaal maar af te doen alsof het wel meevalt.

Je zou eigenlijk een echo moeten laten maken als je vriendin zwanger is, haar een peuk laten opsteken en dan kijken hoe je kind in elkaar krimpt bij iedere hijs die jou vriendin neemt.

Knappe vent als je dan nog zegt dat het wel meevalt en je vriendin af en toe een sigaret laat roken.

JIJ als zwangere kunt kiezen om te stoppen of door te roken. Je kind niet.
Wat betreft die pillen (nem aan foliumzuur), tja das bewezen dat je zo de kans op een open rug beperkt. Mooi toch?

Ja, dat ze dit allemaal niet wisten 50 jaar geleden lijkt me logisch. Ik denk niet dat ik je dat hoef uit te leggen. Ik schat je slim genoeg in om zelf te bedenken waarom dat toen nog niet bekend was.

Artiest System
Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Pino op vrijdag 20 maart 2009 om 17:07:
Mijn vriendin stopt ook voor de zwangerschap (ik ook), om toch maar het risico te verkleinen. Echter, ik zal het niet erg vinden als ze eens een keer een sigaret opsteekt.

Mooie eikel ben je dan. Trouwens, stopt ze voor de zwangerschap? Hoe weet ze dan dat ze zwanger wordt? :rot:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van JaapieB12 op zaterdag 21 maart 2009 om 13:02:
Pino, ik ken er 2 die wel gerookt hebben. De 3 kids die daarvan zijn hebben alle 3 iets.

Anecdotic evidence :gaap:

Ik ben in principe anti-tabak maar dat roken tijdens de zwangerschap wordt schromelijk overdreven. Het is helemaal niet zo dat je kind daar ziek van wordt of een achterstand op loopt. Het enige dat het als gevolg heeft is dat er minuscule littekentjes op de placenta te zien zijn, en dat het kind een iets lager geboortegewicht heeft.

Die achterstanden komen bedrieglijk vaak voor bij kinderen van rokende moeders, maar dat komt denk ik omdat de meeste vrouwen die blijven roken tijdens de zwangerschap, achterlijke gedegenereerde tokkievarkens zijn.

Zo, is dat er ook weer uit b)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op zondag 22 maart 2009 om 21:13:
Het is helemaal niet zo dat je kind daar ziek van wordt of een achterstand op loopt. Het enige dat het als gevolg heeft is dat er minuscule littekentjes op de placenta te zien zijn, en dat het kind een iets lager geboortegewicht heeft.

En dus negatieve effecten. Dus moet je het gewoon niet doen. Koolmonoxide in jouw bloed gaat ook naar het bloed van je kind. Dat is niet goed voor zulke kleine lichaampjes, zeker niet als ze nog een embryo zijn. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Had van jouw toch wel een verstandiger antwoord verwacht.
Waarschuw beheerder
omdat de meeste vrouwen die blijven roken tijdens de zwangerschap, achterlijke gedegenereerde tokkievarkens zijn.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 21 maart 2009 om 09:14:
Waarom stoppen met roken als je er achter komt, stoppen op het momnet als je zwanger wilt worden verhoogt de kans dat je zwanger wordt! Dus gelijk met de pil of condoom etc ook de sigaretten de deur uit.

(y)

Stoppen met roken beter toch. :)

Waarschuw beheerder

Gelijk gestopt, ben nu bijna in week 23 en heb het er soms nog wel even moeilijk mee bijv na het avond-eten enzo.. Als ik dan aan de kleine denk, dan is de zin ook spontaan weg :) Gaat goed zo
Waarschuw beheerder
Ik ben in principe anti-tabak maar dat roken tijdens de zwangerschap wordt schromelijk overdreven. Het is helemaal niet zo dat je kind daar ziek van wordt of een achterstand op loopt. Het enige dat het als gevolg heeft is dat er minuscule littekentjes op de placenta te zien zijn, en dat het kind een iets lager geboortegewicht heeft.

Ja jij zult het weten. Tuurlijk die onderzoeken zijn allemaal opgeblazen. :gaap: Jij hebt ook overal verstand van he?

En minuscule littekentjes? Zwarte plekken bedoel je want die zijn wel degelijk goed zichtbaar.

Man, dit is echt weer een onderwerp waar jij duidelijk geen verstand van hebt.

Zorg eerst maar eens dat je weet hoe baby's gemaakt worden en kom dan maar eens een keer terug. :aai:
Waarschuw beheerder
Nog een leuk onderzoekje dat aantoont dat minderen met roken ook geen nut heeft.

Roken remt groei van foetus

Van vrouwen die zwanger worden, rookt ongeveer een kwart. Bijna een vijfde van alle zwangeren blijft roken gedurende de zwangerschap. Dat leidt tot gemiddeld zestig procent meer kans op een lager geboortegewicht van de baby, en tot een extra risico van ongeveer veertig procent op een vroeggeboorte. Dat is gebleken uit onderzoek van dr. Vincent Jaddoe van het Erasmus MC in Rotterdam. Een verlaagd geboortegewicht is nadelig voor de gezondheid op latere leeftijd. Het onderzoek maakt deel uit van het Rotterdamse cohortonderzoek Generation R, dat de rol van aanleg en omgevingsfactoren bestudeert bij de groei, ontwikkeling en gezondheid van bijna 10.000 kinderen.

Van vrouwen die zwanger worden, rookt ongeveer een kwart. Bijna een vijfde van alle zwangeren blijft roken gedurende de zwangerschap. Dat leidt tot gemiddeld zestig procent meer kans op een lager geboortegewicht van de baby, en tot een extra risico van ongeveer veertig procent op een vroeggeboorte. Dat is gebleken uit onderzoek van dr. Vincent Jaddoe van het Erasmus MC in Rotterdam. Een verlaagd geboortegewicht is nadelig voor de gezondheid op latere leeftijd. Het onderzoek maakt deel uit van het Rotterdamse cohortonderzoek Generation R, dat de rol van aanleg en omgevingsfactoren bestudeert bij de groei, ontwikkeling en gezondheid van bijna 10.000 kinderen.

Dat zo veel zwangere vrouwen roken, hadden de onderzoekers niet gedacht. “Maar”, verklaart Jaddoe, “dat gaf ons wel ruimte om te kijken naar het effect van roken op de ontwikkeling van de foetus. We hebben ook gekeken naar het tijdstip dat een moeder stopt met roken. Het bleek dat stoppen vóór de twaalfde week van de zwangerschap geen negatief effect heeft op de groei van de foetus. Maar daarmee is niet gezegd dat roken aan het begin van de zwangerschap onschadelijk is. We weten nog niet of het invloed heeft op de gezondheid op latere leeftijd.”

Minderen niet zinvol

De kinderen van rokende moeders behoren tot de lichtste gewichtsklasse van alle kinderen in Generation R. Ze wegen gemiddeld 2.700 gram , tegen een normaal gewicht van gemiddeld 3.400 gram . Uit het onderzoek bleek tevens dat ook weinig roken effect heeft op gewicht en vroeggeboorte. ‘Minderen’ heeft dus niet veel zin, het best is om helemaal te stoppen met roken.

Jaddoe kan het lagere geboortegewicht wel verklaren. Tijdens de zwangerschap werd op drie tijdstippen (12, 20 en 30 weken) een echo gemaakt van de foetus. Daaruit bleek dat roken in eerste instantie van invloed is op de beenlengte: “Die wordt korter. En vanaf dertig weken is er ook een effect op de omtrek van het hoofd en de buik. We denken dat de foetus zich aanpast aan de situatie en daarbij eerst de belangrijke organen, zoals de hersenen, probeert te sparen. Maar als de moeder blijft roken, is er na dertig weken een cumulatief effect en wordt de hele foetus aangetast.”

Preventie

In vervolgonderzoek zal vrouwen worden gevraagd waaróm ze blijven roken. Als dat bekend is, is dat te gebruiken in de preventie, denkt Jaddoe. “De huidige preventieve strategieën werken kennelijk niet optimaal, want veel vrouwen roken nog tijdens de zwangerschap. We willen niet alleen gaan kijken waarom ze dat doen, maar ook wie dat doen: is er een verschil in leeftijd, in opleiding, in etnische afkomst? Met die gegevens kun je gerichter inzetten op preventie.”

In het Generation R onderzoek wordt, met financiële steun van het Astma Fonds, ook uitgebreid gekeken naar luchtwegaandoeningen. Niet alleen het ontstaan ervan, maar ook de invloed op het gedrag en op de interactie in het gezin. De eerste wetenschappelijke publicaties zijn in druk, maar voor resultaten en conclusies is het nog te vroeg, vertelt prof. dr. Johan de Jongste, hoofd Kinderlonggeneeskunde van het Erasmus MC. “Er komt bijvoorbeeld een publicatie over de techniek van het meten van stikstofmonoxide in uitgeademde lucht. NO is nauwkeurig en reproduceerbaar te meten en de techniek lijkt een goede maat om op jonge leeftijd bijvoorbeeld astma te kunnen vaststellen. In een vervolgproject willen we nu nagaan wat we met deze techniek kunnen.”

Geduld

Het cohort is een goede afspiegeling van de bevolking van Rotterdam. Het is daarmee een multicultureel onderzoek. Dat is volgens De Jongste bijzonder, maar ook tijdrovend: “Met name het betrekken van niet goed Nederlands sprekende deelnemers bij Generation R vraagt veel energie. Daardoor gaat het onderzoek langzamer dan we hadden gepland.” Het wachten op resultaten vraagt geduld van de onderzoekers. Iedereen kijkt immers uit naar uitkomsten van deze unieke en veelomvattende studie. De Jongste: “We volgen de ontwikkeling van kinderen vanaf het begin van de zwangerschap. In iedere vragenlijst voor de ouders staan vragen over luchtwegklachten en allergieën bij het kind, en blootstelling aan allergenen. We kunnen zo een relatie leggen met ziekten op latere leeftijd en met de leefstijl van de ouders.”

De genoemde NO-meting gebeurt voor het eerst op de leeftijd van zes weken en daarna nog drie maal tot het vijfde levensjaar. Vanaf dan vindt periodiek een longfunctieonderzoek plaats bij het kind. Verder worden luchtwegklachten bij verschillende etnische bevolkingsgroepen onderzocht. De verwachting is dat er verschillen zullen zijn, die wellicht in verband kunnen worden gebracht met bijvoorbeeld huisvesting, voeding of gezinsgrootte. “Verder hebben we plannen voor analyses van gedrag”, vertelt De Jongste. “We willen bijvoorbeeld de interactie tussen angstgedrag en astma gaan bekijken. En eventueel of we daar preventief iets mee kunnen.”

Breed

Het onderzoek loopt nu een aantal jaren, maar staat in feite nog in de kinderschoenen. De gegevens van kinderen in het eerste levensjaar komen dit najaar beschikbaar, waarna deze eerste data geanalyseerd kunnen worden. De Jongste verwacht er veel van: “Het onderzoek is heel breed en we kijken al heel vroeg naar de kinderen. We letten bijvoorbeeld al op luchtwegklachten in het eerste levensjaar. Voor een deel zijn zulke klachten een voorbode van astma.’

Tekst: Kees Vermeer, wetenschapsjournalist

Waarschuw beheerder
Ik heb gewoon gerookt tijdens te zwangerschap:XHet was alleen aan de placenta te zien maar aan djayden was niks te zien dat ik gerookt heb tijdens mijn zwangerschap,Klein was hij niet hij was zelfs te flink (maar dat lag ook aan mijn suikerziekte)..
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Bij de eerste 2 zwangerschapen heb ik wel gerookt..:S heel erg veel spijt van ik ben 2 jongetjes verloren Angel was op 17 weken zwangerschap en Gino op 35 weken bij Angel is er nooit een oorzaak gevonden en bij Gino wel,ik heb een slechte aanleg voor plasenta en die heeft dus maar voor 40% gewerkt en door die paar sigaretten die ik rookte is het wel erger geworden het is niet de oorzaak natuurlijk maar toch.. bij de 3de heb k niet gerookt en 05-05-2008 is onze zoon Casper Gino geboren eindelijk is het goed gegaan en ik was zo trots op me zelf dat ik gestopt was met roken voor hem ik bedoel wat is nou 9 maanden zonder peuk??? je kan heel je leven nog roken als je wil dus 9 maanden is dan niks om te stoppen voor je kleine vind ik!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van TaMama(L)Casper&Dano(L) op woensdag 25 maart 2009 om 09:38:
Bij de eerste 2 zwangerschapen heb ik wel gerookt.. heel erg veel spijt van ik ben 2 jongetjes verloren Angel was op 17 weken zwangerschap en Gino op 35 weken bij Angel is er nooit een oorzaak gevonden en bij Gino wel,ik heb een slechte aanleg voor plasenta en die heeft dus maar voor 40% gewerkt en door die paar sigaretten die ik rookte is het wel erger geworden het is niet de oorzaak natuurlijk maar toch.. bij de 3de heb k niet gerookt en 05-05-2008 is onze zoon Casper Gino geboren eindelijk is het goed gegaan en ik was zo trots op me zelf dat ik gestopt was met roken voor hem ik bedoel wat is nou 9 maanden zonder peuk??? je kan heel je leven nog roken als je wil dus 9 maanden is dan niks om te stoppen voor je kleine vind ik!

Echt dikke :respect: voor jou!!

Waarschuw beheerder
donateur
Gelijk gestopt, rookte bijna 2 pakjes per dag toen.
Wel weer begonnen na de bevalling

Waarschuw beheerder
Ik werd misselijk als ik ging roken , voordeel (y) dus heb bijna niet gerookt o:)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 26 maart 2009 om 07:46:

respect (y)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 26 maart 2009 om 07:51:
respect

Makkelijk was het niet hoor, ondanks dat je zelf weet dat het beter is niet te roken heb ik in het begin vaak op het punt gestaan een peuk op te steken.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van JaapieB12 op donderdag 26 maart 2009 om 07:39:
Echt dikke voor jou!!

Dankjewel:)

Uitspraak van verwijderd op donderdag 26 maart 2009 om 07:46:
Wel weer begonnen na de bevalling

Ik ben ook weer begonnen
Uitspraak van verwijderd op donderdag 26 maart 2009 om 07:51:
Ik werd misselijk als ik ging roken , voordeel dus heb bijna niet gerookt

Dat maakt het een stukje makkelijker
Uitspraak van verwijderd op donderdag 26 maart 2009 om 07:57:
Makkelijk was het niet hoor, ondanks dat je zelf weet dat het beter is niet te roken heb ik in het begin vaak op het punt gestaan een peuk op te steken.

Is zeker niet makkelijk maar je kan wel zeggen dat je 9 maanden gestopt bent geweest voor je kindje(F)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 maart 2009 om 09:13:
Ik heb gewoon gerookt tijdens te zwangerschapHet was alleen aan de placenta te zien maar aan djayden was niks te zien dat ik gerookt heb tijdens mijn zwangerschap,Klein was hij niet hij was zelfs te flink (maar dat lag ook aan mijn suikerziekte)..

Suikerziekte, zwanger en roken... Sorry, maar ben je wel helemaal lekker ofzo???

Waarschuw beheerder
Uitspraak van M@@ike op donderdag 26 maart 2009 om 20:25:
Suikerziekte, zwanger en roken... Sorry, maar ben je wel helemaal lekker ofzo???

Sorry hoor maar ik heb het er met mijn gyneacoloog of hoe je het ook schrijft:P over gehad en zo zoalng het maar niet de spui gaten ging uit lopen met het roken....Dus ja
Waarschuw beheerder
Uitspraak van M@@ike op donderdag 26 maart 2009 om 20:25:

Mijn schoonzus, idem. Rookte 25 peuken per dag tot het einde van de zwangerschap. Ze zei dat dat het gewicht compenseerde en dat de gyn. zei dat dat goed was.

Heb nog een foto van haar met dikke buik en peuk in haar bek. Echt om te kotsen!! (n)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 27 maart 2009 om 08:27:
Dus ja

Dus nee

Waarschuw beheerder
Uitspraak van M@@ike op vrijdag 27 maart 2009 om 15:44:
Dus nee

Waar bemoei jij je uberhaupt mee denk je soms dat ik na jou ga luisteren als ik het met mijn gyneacoloog erover heb gehad
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 27 maart 2009 om 16:08:
Waar bemoei jij je uberhaupt mee denk je soms dat ik na jou ga luisteren als ik het met mijn gyneacoloog erover heb gehad

Ik bemoei me nergens mee. Iedereen moet lekker doen wat ie wil, dus jij ook. Vind het alleen erg dat je het gewoon niet kunt opbrengen voor je kindje om te stoppen met roken als je zwanger bent. Het is nu eenmaal niet goed voor je kindje, in die zin voor de doorbloeding van de placenta, waar jouw kindje van moet groeien. Daar hoef je geen gyneacoloog voor te zijn. Bovendien heb je ook nog suikerziekte en dat maakt het dan helemaal link.

Je doet uitspraken op een forum, dus dan niet gaan janken als mensen daar vervolgens hun mening over geven.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van JaapieB12 op vrijdag 27 maart 2009 om 14:19:
Ze zei dat dat het gewicht compenseerde en dat de gyn. zei dat dat goed was.

Dat hoor je mensen wel vaker zeggen, maar ik geloof er geen barst van dat een Verloskundige of Gyneacoloog zal zeggen dat het geen kwaad kan.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van M@@ike op zaterdag 28 maart 2009 om 15:58:
Vind het alleen erg dat je het gewoon niet kunt opbrengen voor je kindje om te stoppen met roken als je zwanger bent. Het is nu eenmaal niet goed voor je kindje, in die zin voor de doorbloeding van de placenta, waar jouw kindje van moet groeien. Daar hoef je geen gyneacoloog voor te zijn. Bovendien heb je ook nog suikerziekte en dat maakt het dan helemaal link.

Je doet uitspraken op een forum, dus dan niet gaan janken als mensen daar vervolgens hun mening over geven.

:respect:
Waarschuw beheerder
meteen gestopt, en nog altijd gestopt :)
mis het ook absoluut niet :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van :flower:Ik ben ik. op vrijdag 20 maart 2009 om 17:07:
vrijwel meteen, afentoe nog 'n sigaretje gerookt, maar dat was maar zelden

Uitspraak van :flower:Ik ben ik. op zondag 29 maart 2009 om 20:12:
meteen gestopt

Je bent het met me eens dat je jezelf hier tegenspreekt?

Waarschuw beheerder
Ik vind 't absoluut not done als een zwangere vrouw rookt.
Als je niet wil stoppen voor je kindje, ben je echt egoïstisch bezig..
en dan 't slappe excuus 'ja dan krijg ik stress & blabla'.
So what!? 't is voor de gezondheid van je kind!
een kindje kan een behoorlijke groei achterstand krijgen van een rokende moeder..

OT:
Heb nog nooit gerookt, dus ook niet tijdens mijn zwangerschap.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van :flower:Ik ben ik. op zondag 29 maart 2009 om 20:12:
meteen gestopt

Me to, Maar rook nu af en toe wel een sigaretje! :$

Waarschuw beheerder
Op De Dag Dat ik hoorde dat ik zwanger was
ben ik meteen gestopt de geur al werd ik misselijk haha
maar nu rook ik wel weer alleen niet meer zo veel
Waarschuw beheerder
Heb nog nooit in mijn omgeving meegemaakt dat kids van iemand die wel doorrookte er iets aan overhielden. Moet ook zeggen dat er enorm veel mensen zijn die doorroken. Ikzelf was wel gestopt om meteen na de bevalling maar weer zwaar te beginnen ivm complicaties. Dat is het lullige, doe je alles volgens het boekje dan is er nog steeds een mogelijkheid dat alles fout gaat ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Devilish™ op maandag 6 april 2009 om 08:37:
Dat is het lullige, doe je alles volgens het boekje dan is er nog steeds een mogelijkheid dat alles fout gaat

Ja idd. :-(

Maar jij zal jezelf niet af vragen...wat als ik niet gerookt had.....

Dus wees blij dat je gestopt was. Zit je ook nooit met een schuldgevoel.
Waarschuw beheerder
zodra ik een positieve test had ben ik gestopt met roken. Heb t er drie dagen moeilijk mee gehad. ben nu ruim 6 weken gestopt en heb nergens last meer van.

zwangeren die niet stoppen met roken vind ik echoistish. t kind vraagt er niet om.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Keni79 op maandag 6 april 2009 om 16:54:
zodra ik een positieve test had ben ik gestopt met roken. Heb t er drie dagen moeilijk mee gehad. ben nu ruim 6 weken gestopt en heb nergens last meer van.

zwangeren die niet stoppen met roken vind ik echoistish. t kind vraagt er niet om.

Gefeliciteerd!! Heel goed dat je gestopt bent!! (y)
Waarschuw beheerder
hoi mensen.

ik een meisje vn 18 ben nu 10 weken zwanger ik weet het al vanaf 5 weken. mijn huisarts weet dat ik elke dag een paar blowtjes rookte en toen ik zwanger bleek te zijn. maar adviseerde mij toen om helemaal te stoppen met roken en drinken. maar om mijn blow gebruik van ong 4 blowtjes per dag samen met mijn vriend langzaam af te bouwen. ik ben toen 1 blowtje per dag gaan roken (niet helemaal alleen maar een paar heisjes van mijn vriend) dat heb ik nu volgehouden tot mijn 10e week. mijn kindje groeit goed en is goed op gewicht. ik heb volgende week een afspraak met de huisarts ik wil dan vragen of ik nu helemaal mag stoppen.
DUS OORDEEL NIET TE SNEL ALS JE STEVIG HEBT GEROOKT OF GEBLOWD VRAAG ALTIJD OM ADVIES BIJ JE HUISARTS JE WIL OOK NIET DAT JE JE KINDJE KWIJT RAAKT DOORDAT JE LICHAAM GAAT AFKICKEN. DAT KAN OOK GEBEUREN STOP WEL MAAR IN OVERLEG

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van MRS-DORT-SUPPORT-81 op woensdag 8 april 2009 om 09:12:
ik een meisje vn 18 ben nu 10 weken zwanger ik weet het al vanaf 5 weken. mijn huisarts weet dat ik elke dag een paar blowtjes rookte en toen ik zwanger bleek te zijn. maar adviseerde mij toen om helemaal te stoppen met roken en drinken. maar om mijn blow gebruik van ong 4 blowtjes per dag samen met mijn vriend langzaam af te bouwen. ik ben toen 1 blowtje per dag gaan roken (niet helemaal alleen maar een paar heisjes van mijn vriend) dat heb ik nu volgehouden tot mijn 10e week. mijn kindje groeit goed en is goed op gewicht. ik heb volgende week een afspraak met de huisarts ik wil dan vragen of ik nu helemaal mag stoppen.
DUS OORDEEL NIET TE SNEL ALS JE STEVIG HEBT GEROOKT OF GEBLOWD VRAAG ALTIJD OM ADVIES BIJ JE HUISARTS JE WIL OOK NIET DAT JE JE KINDJE KWIJT RAAKT DOORDAT JE LICHAAM GAAT AFKICKEN. DAT KAN OOK GEBEUREN STOP WEL MAAR IN OVERLEG

:(
Waarschuw beheerder
mijn kindje groeit goed en is goed op gewicht. ik heb volgende week een afspraak met de huisarts ik wil dan vragen of ik nu helemaal mag stoppen.

Heb echt totaal geen medelijden met jou als jou kind straks iets blijkt te hebben. Sorrie hoor maar je bent echt een grote egoïst in mijn ogen!

Heb wel medelijden met je kind. Die heeft hier niet voor gekozen. :-(

EN JA IK OORDEEL DUS WEL!

Echt een bloedhekel aan zulke grote egotrippers als jij! :looser:
En altijd maar weer met een KUTexcuus komen en je verschuilen achter een dokter/gyn/vk

WALGELIJK! :[

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van JaapieB12 op woensdag 8 april 2009 om 16:07:
Heb echt totaal geen medelijden met jou als jou kind straks iets blijkt te hebben. Sorrie hoor maar je bent echt een grote egoïst in mijn ogen!

Heb wel medelijden met je kind. Die heeft hier niet voor gekozen.

Idd
En altijd maar weer met een KUTexcuus komen en je verschuilen achter een dokter/gyn/vk

Die doen dat niet, dat maken ze er zelf van.
Maar de leeftijd gezien, 18 jaar en vast en zeker ook een ongelukje.
Van dit soort figuren kan ik echt misselijk van worden, zijn zoveel vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen en er alles voor willen doen om zwanger te kunnen raken, en zo'n kind raakt zwanger tussen het schommelen en wippen en blijft gewoon blowen :(
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 16:15:
Die doen dat niet, dat maken ze er zelf van.
Maar de leeftijd gezien, 18 jaar en vast en zeker ook een ongelukje.
Van dit soort figuren kan ik echt misselijk van worden, zijn zoveel vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen en er alles voor willen doen om zwanger te kunnen raken, en zo'n kind raakt zwanger tussen het schommelen en wippen en blijft gewoon blowen

Ik heb er geen goed woord voor over. :nee: Echt om te kotsen!

Waarschuw beheerder
donateur
Dit is gewoon heel ziek :(
Dat kind moet eens gaan kijken in een kinderziekenhuis waar verslaafde baby's liggen om af te kicken
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder

Echt een bloedhekel aan zulke grote egotrippers als jij!

WALGELIJK!

Amen!

Waarschuw beheerder
ik ben iemand die wel rookt tijdens alle 3 mijn zwangerschappen dus een oordeel nee die heb ik niet
MAAR BLOWEN TIJDENS EEN ZWANGERSCHAP VIND IK WALGELIJK!!!!
je kunt nu wel zeggen in overleg met de dokter etc gvd de gyn raad iedereen af om te stoppen JA OOK MIJ!!!!
dus lul niet zo dum uit je nek(F)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 17:31:
ik ben iemand die wel rookt tijdens alle 3 mijn zwangerschappen

:/ Volgens mij is het een niet heel veel schadelijker dan het ander hoor... Sterker nog: je zou zeggen dat een sigaret erger is als een joint aangezien tabak chemischer en dus giftiger is?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 17:53:
Sterker nog: je zou zeggen dat een sigaret erger is als een joint aangezien tabak chemischer en dus giftiger is?

goh en wat zit er in een joint
tabak(F) en wat zit er in wiet...je kind krijgt dat ook binnen,.

en tja ik ben ook zwak dat ik mijn peukkie niet kan laten hoewel ik wel minder rook is dit ook absoluut niet goed voor mijn ongeboren kind daar ben ik me zeker van bewust...maar blowen :no:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 17:53:
Sterker nog: je zou zeggen dat een sigaret erger is als een joint aangezien tabak chemischer en dus giftiger is?

Nou, ik weet niet of je volgt wat ze allemaal met weed doen... ze pleuren er fijngemalen oasis in om het meer te laten lijken, sprayen er haarversteviger overheen en shit...

De werkzame stof uit de weed is echter minder schadelijk, omdat het niet leidt tot een verminderde opname van voedingsstoffen en niet slecht is voor de vaten en het hart. THC is zelfs rustgevend.. maar de manier waarop je het tot je neemt is natuurlijk niet echt gezond.

Alleen ik vind dat reacties als deze;

Heb wel medelijden met je kind. Die heeft hier niet voor gekozen. :-(

slaat nergens op, ze geeft duidelijk aan dat ze alles in overleg met de huisarts doet, en het is niet bepaald uitzonderlijk als wordt aangeraden af te bouwen ipv a la minute te stoppen, een kind dat nicotineverslaafd in de baarmoeder zit krijgt enorm veel stress te verwerken als je als fulltime smoker (en pas redelijk laat erachter gekomen) van de een op de andere dag stopt, en dat kan een miskraam betekenen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 18:04:
ze geeft duidelijk aan dat ze alles in overleg met de huisarts doet

Dat is een hoop bla bla. :rot: Dat is een lulverhaal van verslaafden die te laf zijn om toe te geven dat ze gewoon zwak zijn en geen ruggegraat hebben.

en het is niet bepaald uitzonderlijk als wordt aangeraden af te bouwen ipv a la minute te stoppen, een kind dat nicotineverslaafd in de baarmoeder zit krijgt enorm veel stress te verwerken als je als fulltime smoker (

Waar haal je die poep vandaan? :s

Waarschuw beheerder
ze geeft duidelijk aan dat ze alles in overleg met de huisarts doet, en het is niet bepaald uitzonderlijk als wordt aangeraden af te bouwen ipv a la minute te stoppen, een kind dat nicotineverslaafd in de baarmoeder zit krijgt enorm veel stress te verwerken als je als fulltime smoker (en pas redelijk laat erachter gekomen) van de een op de andere dag stopt, en dat kan een miskraam betekenen

een huisarts zal ten alle tijden zeggen stoppen...
net als met gewoon roken
(heb dit advies zelf een aantal weken geleden ook gehad)VOOR HET ROKEN DAN HE
de stress die de baby mee krijgt van het stoppen met roken is vele malen minder dan de nicotine die die binnen krijgt...
en een miskraam omdat je stop met iets wat schadelijk is voor je baby uh dat heb ik eerlijk gezegt ook nog nooit gehoord:D
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 18:45:
de stress die de baby mee krijgt van het stoppen met roken is vele malen minder dan de nicotine die die binnen krijgt...

Idd en de stress van stoppen met roken (wat ik vind dat je het geen stress mag noemen, maar gewoon "zin in") is maar kort.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 18:45:
en een miskraam omdat je stop met iets wat schadelijk is voor je baby uh dat heb ik eerlijk gezegt ook nog nooit gehoord

ik ook niet! :lol: hij verzint ze echt waar je bij staat. :rot:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van JaapieB12 op woensdag 8 april 2009 om 18:39:
Dat is een lulverhaal van verslaafden die te laf zijn om toe te geven dat ze gewoon zwak zijn en geen ruggegraat hebben.

(y)
En die hun eigen peuk belangrijker vinden dan hun ongeboren kind!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 20:10:
En die hun eigen peuk belangrijker vinden dan hun ongeboren kind!

dat is nou ook weer niet zo hoor:O:O:$

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 20:42:
dat is nou ook weer niet zo hoor

Dat is wel anders stop je gewoon met roken, en dat gezeik iedere keer over zogenaamde stress :(
Rookte zelf bijna 2 pakjes caballero en ben ook direct gestopt en totaal geen stress gehad hoor, wel al die tijd zin in een peuk maar godzijdank niet gedaan.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 21:01:
n dat gezeik iedere keer over zogenaamde stress

lees ff terug wijffie(F)
dan zie je wat IK daar over zeg...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 18:00:
goh en wat zit er in een joint
tabak

Ja maar minder dan in een sigaret toch? Ik blow zelf niet dus heb er geen verstand van, maar je ziet vaak dat ze er een halve peuk instoppen ofzo dacht ik..

Nou, ik weet niet of je volgt wat ze allemaal met weed doen... ze pleuren er fijngemalen oasis in om het meer te laten lijken, sprayen er haarversteviger overheen en shit...

Ja dat is natuurlijk ook wel weer zo...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 21:51:
Ja maar minder dan in een sigaret toch? Ik blow zelf niet dus heb er geen verstand van, maar je ziet vaak dat ze er een halve peuk instoppen ofzo dacht ik..

ik blow ook niet maar ja ik weet wel dat het slechter is als een peukkie...
hoewel dat natuurlijk ook slecht is voor een ongeboren kind....

Waarschuw beheerder
eb echt totaal geen medelijden met jou als jou kind straks iets blijkt te hebben. Sorrie hoor maar je bent echt een grote egoïst in mijn ogen!

Echt een bloedhekel aan zulke grote egotrippers als jij!

WALGELIJK!

mee eens.
Waarschuw beheerder
voor zover ik weet zit er in een joint drie keer meer teer dan in een sigaret!!!

ik ben ook stevige blower geweest maar ben in oktober daar al mee gestopt omdat mn vriend en ik wisten dat we in het nieuwe jaar voor een kindje zouden gaan. Kun je beter ruim van te voren stoppen zodat t zeker uit je lichaam is.

Waarschuw beheerder

Fabeltje. De afkickverschijnselen bij blowen zijn namelijk geestelijk.. Lichamelijk zijn de afkickverschijnselen hetzelfde als bij 'gewone' rokers.

Artiest Djessie-dj
Waarschuw beheerder
donateur
ik ben nu 8 weken zwanger en zodra ik wist dat ik zanger was heb ik miss 5 of 6 sigaretten gerookt maar ben nu gestopt, het is wel moeilijk maar je moet er wat voor over hebben;)
donateur

je maakt me erg nieuwsgierig......

Binnenkort eens peilen wat de gynaecologen in het AMC daarover denken.

Waarschuw beheerder
gewoon doen joh

Waarschuw beheerder
Heay Deborah! :)

Ik heb de eerste weken wel gerookt...maar op dn duur kon ik niet eens meer roken, werd hartstikke misselijk enzo...en kon de geur er niet eens van verdragen.
Maar tijdens de bevalling heb ik peuk na peuk gerookt..en bananen gegeten :$ Ja waar het op sloeg, I dont know..

Maar mijn moederkloek zag er prima uit...de gyneacologen konden wel zien dat ik netjes nooit gerookt had O:)
En mijn zoontje is helemaal gezond! (Y)

Maar als ik nu zwanger zou zijn zou ik echt stoppen met roken, ik bedoel..goed kan het niet zijn? (F)
Waarschuw beheerder
Hoi, ben gestopt toen we kids wilden. Toen ik las dat roken de vruchtbaarheid met 50%!!! verminderd was het ook niet zo moeilijk voor mij. Was een stevige roker overigens.
4 zwangerschappen gehad, 2 gezonde kinderen. Ben achteraf heel blij dat ik niet rookte, heb dus 2 miskramen gehad. Als ik wel had gerookt, zou ik me toch hebben afgevraagd, zou het niet kunnen dat dat de oorzaak van de miskraam was?

Maar gelukkig gestopt! Ik vind dat iedereen moet doen wat hij of zij wil. Het is alleen wel voor 100% bewezen dat roken schadelijk is voor de vrucht (zie boek: zwangerschap voor twijfelaars). Maar het is en blijft ieders eigen verantwoordelijkheid!

Groetjes Esmee
Waarschuw beheerder
ik heb tijdens mijn zwangerschap heel af en toe een peukkie gerookt en daar was achteraf niks aan t merken, werd zelfs gezegd dat ze aan mijn placenta konden zien dat ik niet gerookt had, was ook niet veel maar wel af en toe een peukkie.. Niet goed dat weet ik... maar het lijkt zo makkelijk maar valt tegen hoor.. rookte ook al jaren meer dan een pakkie per dag
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Ik vind het 100% niet kunnen.
Ook al heb je het er moelijk mee, je bent op dat moment wel verantwoordeliijk voor iemands anders leven. Als je dat niet kunt opbrengen kan je beter geen kinderen krijgen.

Waarschuw beheerder
Elize: Heb jij gerookt??

Ik moet zeggen het valt me deze keer zwaarder om te stoppen dan de vorige keer maar ben wel gestopt!
Waarschuw beheerder
donateur
Ik heb er deze keer helemaal geen problemen mee(Y) ben nu een week of 4 gestopt
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 2 juni 2009 om 12:16:
Elize: Heb jij gerookt??

Ik rook vanaf mijn 14e. (pakje per dag)

Ben meteen gestopt in alle drie mijn zwangerschappen.

Ik weet dus waar ik over praat. Vind het stoppen met roken erg makkelijk want ik heb een goed doel. De vrouwen die door roken in een zwangerschap zijn egoistisch en komen altijd met de rotsmoes "de vk zei dat ik beter af en toe een sigaret kon roken dan de stress die ik zou hebben van het stoppen met roken". Bullshit! Ze zijn gewoon te slap om te stoppen voor hun ongeboren kindje.

In mijn 1e zwangerschap woonde ik nog bij mijn ouders. Mijn ex en ik hadden niks!

In mijn 2e zwangerschap waren we druk met onze bruiloft en zaten we midden in een verhuizing.

Dus als er iemand een "goede" reden had om door te paffen was ik het. Maar ondanks dat gekloot toen kon ik het makkelijk opbrengen om te stoppen met roken. Ook al had ik veel aan mijn hoofd ik vond dat geen excuus om maar niet te stoppen.

Vind het gewoon heel jammer dat al die rokende zwangeren altijd maar met de meest uiteenlopende excuses komen om zo maar hun stomme gedrag goed te praten.

Daarbij zeg ik eerlijk dat ik soms best een dip heb en dat ik zo'n gruwelijke zin in een sigaret heb. :bloos: Doe het alleen niet. B)

En diep :respect: voor de vrouwen die wel zo sterk zijn geweest om te stoppen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van TaMama(L)Casper&Dano(L) op maandag 22 juni 2009 om 09:48:
Ik heb er deze keer helemaal geen problemen mee

Vorige keer wel dus?:\ Schaam je:no:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Melis(k)(L) op woensdag 24 juni 2009 om 13:52:
Uitspraak van TaMama&Casper(L) op maandag 22 juni 2009 om 09:48:
Ik heb er deze keer helemaal geen problemen mee

Vorige keer wel dus?:\ Schaam je

Hou jij ff je tering muil dicht joh :Loser:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van TaMama(L)Casper&Dano(L) op woensdag 24 juni 2009 om 14:18:
Hou jij ff je tering muil dicht joh

Waarheid is hard he.
Uitspraak van JaapieB12 op maandag 22 juni 2009 om 11:35:
De vrouwen die door roken in een zwangerschap zijn egoistisch en komen altijd met de rotsmoes "de vk zei dat ik beter af en toe een sigaret kon roken dan de stress die ik zou hebben van het stoppen met roken".

Idd, of zo van mijn moeder rookte ook :(
Rook zelf ook en ik maak de keuze om wel of niet te roken, een ongeboren kind krijgt die keuze opgelegd
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 juni 2009 om 16:19:
Waarheid is hard he.

Die kut is overal iets aan het zoeken om maar iets te kunnen zeiken tegen mij maar kan wel zeggen dat ik met beiden zwangerschappen niet gerookt heb of ik het nou moeilijk had of niet:)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Melis(k)(L) op donderdag 25 juni 2009 om 00:31:
Gevoelige snaar

Godsamme, hebben ze jou geen permanente ban gegeven nadat je samen met je zwangere vriendinnetje gedreigd had om het kindje van een ander iets aan te doen? :nocheer:

Hoe staat het trouwens met die aangifte? Hebben de juten je al benadert?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van JaapieB12 op maandag 22 juni 2009 om 11:35:
komen altijd met de rotsmoes "de vk zei dat ik beter af en toe een sigaret kon roken dan de stress die ik zou hebben van het stoppen met roken".

Ik kan me op zich wel ergens voorstellen dat een vk of huisarts dat adviseert... Weet je wat het is, die lui hebben ook wel een beetje sociaal inschattingsvermogen. Die zien daar één of andere luie trut zitten waarvan je meteen weet: die gaat niet meer moeite voor d'r kind dan ze zelf nodig vind. En dan moet je een afweging maken als huisarts: ga ik haar absoluut verbieden een peuk op te steken, met de kans dat ze na één dag denkt pff dit is te moeilijk hoor en het opgeeft en gewoon erover liegt, of ga je aanraden langzaam af te bouwen, met de hoop dat het d'r dan wél lukt, onder controle van de arts.

Ik geloof alleen niet dat een arts letterlijk zegt dat het beter is om langzaam af te bouwen, want dat is simpelweg niet waar.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van JaapieB12 op donderdag 25 juni 2009 om 09:42:
Godsamme, hebben ze jou geen permanente ban gegeven nadat je samen met je zwangere vriendinnetje gedreigd had om het kindje van een ander iets aan te doen?

Hoe staat het trouwens met die aangifte? Hebben de juten je al benadert?

Waar praat jij over?:X Hou je mond als je niet weet waarover het gaat:aai:
Ik heb niemand bedreigd hier:) Dus pak jij maar weer snel je bezem en ga vliegen ofzo:aai:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Melis(k)(L) op donderdag 25 juni 2009 om 10:51:
Waar praat jij over? Hou je mond als je niet weet waarover het gaat
Ik heb niemand bedreigd hier Dus pak jij maar weer snel je bezem en ga vliegen ofzo

Rot op.

Tis dat het topic is verwijdert...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van JaapieB12 op donderdag 25 juni 2009 om 11:33:
Rot op.

Rot zelf op:loser:
Je bent zo dom dat je niet eens weet wie dat gezegt heeft:lol:
Te dom voor woorden:lol::aai:

Waarschuw beheerder
op die mensen moesten ze direct abortus plegen, mensen die blijven roken tijdens de zwangerschap nemen geen verantwoordelijkheid, en kunnen dus ook geen verantwoordelijkheid nemen als het kind groot is.
Waarschuw beheerder

- Ja, nog voordat ik wist dat ik zwanger was... Het smaakte voor geen meter :D Heb t na de bevalling helaas maar kort vol gehouden... Een paar maanden later ben ik weer begonnen. Ik rook nu nog steeds (mn dochter is ruim 2 ondertussen) maar ik rook alleen na 20.00 's avonds (hoe bedoel je psygisch ;)) En sinds gister wel maar weer gestopt met blowen...

- Inderdaad... Een vriendin van mij (in de 40 met hoge bloeddruk en ongepland zwanger) heeft ook aangeraden gekregen om niet te stoppen maar drastisch te minderen. Ze was er pas achter gekomen dat ze zwanger was toen ze al 5 maanden zwanger was en het risico op zwangerschapsvergiftiging was te hoog om haar helemaal te laten stoppen met roken.

OT: Iedereen die zwanger is: Gefeliciteerd!!! :D En heel veel respect voor diegene die stoppen/drastisch minderen...

Ben trouwens heel erg benieuwd naar wat anders... Wanneer zijn jullie begonnen met potjes/voeding bij jullie kids? Kga er een poll over openen :D:D

Waarschuw beheerder

Ja

Gelijk gestopt bij het vasthouden van mn eerste positieve test..Na 2 kinderen weer begonnen 8)
) wie heeft er er juist het advies gehad NIET te stoppen met roken door de arts..?( ja mensen dat komt ook voor )

Ik ken ook zo iemand, die was zo verslaafd dat ze beter kon blijven roken. Geloof dat het in verband met "stopstress" was :vaag:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Censere op donderdag 25 juni 2009 om 13:38:
Ze was er pas achter gekomen dat ze zwanger was toen ze al 5 maanden zwanger was en het risico op zwangerschapsvergiftiging was te hoog om haar helemaal te laten stoppen met roken.

:roflol: En dat geloof jij? *proest, wat een gelul*

Uitspraak van Melis(k)(L) op donderdag 25 juni 2009 om 12:07:
Rot zelf op
Je bent zo dom dat je niet eens weet wie dat gezegt heeft
Te dom voor woorden

Ik ga hier al heel wat jaartjes mee op pf, jij komt net kijken met je fake profiel. Dus doei. :bye: See ya @ Sugababes (k)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van JaapieB12 op donderdag 25 juni 2009 om 20:43:
Ik ga hier al heel wat jaartjes mee op pf

Ik heb het over lezen:aai: Zo lang al op pf zitten en dan nog niet weten wie wat typt:lol: Ga maar fijn naar Sugababes ja:bye:
Waarschuw beheerder
donateur
ik ben iemand die wel rookt tijdens alle 3 mijn zwangerschappen dus een oordeel nee die heb ik niet

Lekkere hypocriet :looser:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van JaapieB12 op donderdag 25 juni 2009 om 11:33:
Rot op.

Tis dat het topic is verwijdert...

Ik heb toevallig dat topic wel gezien.. En dat was zij idd niet
Waarschuw beheerder
Ach het lijkt wel of je tegenwoordig overal mee moet stoppen (ook allerlei etenswaren)als je zwanger bent!!
Alles lijkt tegenwoordig wel slecht voor je te zijn..

Tuurlijk is het beter als je niet rookt etc.

Maar er wordt hier wel erg hysterisch gedaan over een peukie hoor :no:

Vroegah rookte toch bijna iedereen, toen er weinig naar buiten werd gebracht over hoe slecht het voor je is, heel veel vrouwen rookten gewoon door, en ik geloof dat er tegenwoordig meer `zieke` kinderen geboren worden dan toen...

Je wordt meteen afgezeken als je al aanstaande moeder een stuk of 3 peukies per dag rookt, of iets anders `slechts` doet, Denk dat een zeurende omgeving meer schade voor het kindje door stress brengt dan dat ene peukie...
Waarschuw beheerder
JE WIL OOK NIET DAT JE JE KINDJE KWIJT RAAKT DOORDAT JE LICHAAM GAAT AFKICKEN.

Eerst afkicken, dan zwanger worden :/
Waarschuw beheerder
Uitspraak van B*R*E*N op maandag 29 juni 2009 om 19:30:
Maar er wordt hier wel erg hysterisch gedaan over een peukie hoor

http://www.zwangerstraks.nl/roken.php
Waarschuw beheerder
Ik vind ook dat je moet stoppen met roken, want het kind groeit in jou,
en je kiest er zelf voor om een kind te hebben, of houden als het ongewenst is.
En als je de verantwoordelijkheid niet hebt, dan moet je er ook niet aan beginnen.
Maar de schade van een kind kan soms nog best meevallen,
want mijn moeder heeft ook gewoon doorgerookt toen ze zwanger was,
en het enige wat ik eraan over heb gehouden is astma..
En dat hoeft nog niet eens persé door het roken te komen..
Maar toch vind ik dat je wel moet stoppen als je zwanger bent. (Y)

Waarschuw beheerder
ik ben wel gestopt, ik rookte al niet veel alleen met een borrel eigenlijk nog en aangezien ik die nu ook vaarwel moest zeggen waren het twee vliegen in 1 klap..

Waarschuw beheerder
Vroegah rookte toch bijna iedereen, toen er weinig naar buiten werd gebracht over hoe slecht het voor je is, heel veel vrouwen rookten gewoon door, en ik geloof dat er tegenwoordig meer `zieke` kinderen geboren worden dan toen...

ik vraag me af waar jij die informatie vandaan haalt..

Waarschuw beheerder
dat vind ik echt niet kunnen

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van ` Laura op donderdag 9 juli 2009 om 20:05:
Maar de schade van een kind kan soms nog best meevallen,
want mijn moeder heeft ook gewoon doorgerookt toen ze zwanger was,
en het enige wat ik eraan over heb gehouden is astma..
En dat hoeft nog niet eens persé door het roken te komen..

:(
Waarschuw beheerder
Ken genoeg meiden die gerookt hebben tijdens de zwangerschap, en uiteindelijk bevielen van een gezond kindje. Zelfs aan de moederkoek was niet te zien dat ze gerookt hadden!

Ik geloof wel dat het gezonder is om niet te doen. Maar dat is ieder voor zich. Als iemand het wel doet, moeten ze dat lekker zelf weten.

(En met name voor de niet rokers, is het wel heel erg makkelijk om te oordelen.)

Waarschuw beheerder
nicotine en koolmonoxide kan nooit goed zijn voor een ongeboren kind

Vroegah rookte toch bijna iedereen, toen er weinig naar buiten werd gebracht over hoe slecht het voor je is, heel veel vrouwen rookten gewoon door

vroegah dachten ze ook dat thalidomide een goed middel was tegen ochtendmisselijkheid, totdat er ruim 10.000 babies opeens een heleboel armen en benen misten...
[img width=350 height=241]http://engineering.cua.edu/biomedical/faculty/kirtley/synergy/ar_thalidomide909.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op dinsdag 14 juli 2009 om 16:58:
vroegah dachten ze ook dat thalidomide een goed middel was tegen ochtendmisselijkheid, totdat er ruim 10.000 babies opeens een heleboel armen en benen misten...

sjeempie :| dat ziet er even vaag uit!

Waarschuw beheerder
omg :o ik had het net even gegoogled, je arts zal het maar voorgeschreven hebben!
Waarschuw beheerder
ben jij gestopt of niet?

als je niet stopt ben je egoistisch