Partyflock
 

Tiësto - Elements Of Life

anoniem gepubliceerd op , waardering: 88/100
Tiësto - Elements Of Life
ArtiestTiësto Site
Na ‘In my memory’ en ‘Just be’ is Tiësto terug met een nieuw artiestenalbum, ‘Elements of life’ genaamd. Het album is gelijk al een daverend succes gebleken, want vrijwel direct na de release in Nederland en België (op 6 april) ontving het een gouden plaat voor het verkopen van 40.000 exemplaren van de cd. Een prestatie van formaat dus, dat prima in het rijtje hoogtepunten uit de carrière van Tijs Verwest past, zoals de verkiezing tot beste dj ter wereld (driemaal op een rij), de eerste dj zijnde die een solo concert gaf en het verzorgen van de opening van de Olympische Spelen.

Met het nieuwe album wil Tiësto laten horen dat hij zich de afgelopen periode verder ontwikkeld heeft als producer, zelf noemt hij ‘Elements of life’ dan ook een experimenteel album met diverse muziekstijlen, als rock en trance'. In de praktijk blijkt dit ‘experimentele’ wel mee te vallen, wat niet weg neemt dat de consument weldegelijk waar krijgt voor zijn geld. Het betreft een uitstekend album, dat in ‘Ten seconds before sunrise’ een mooie en warme opening kent. Sfeervolle trance, die doet denken aan de stijl van zijn ‘Magik’ en ‘In search of sunrise’ compilaties. Dit warme en relaxte geluid wordt goed doorgezet met ‘Everything’, een nummer waarbij Tiësto ondersteuning krijgt van de prachtige stem van zangeres Jes. Ook bij het hierop volgende nummer heeft hij de hulp ingeroepen van een zangeres, Julie Thompson in dit geval. Met ‘Do you feel me?’ leveren zij een meer dan geslaagd nummer af, dat een enigszins spannende en duistere indruk achterlaat.

Het opbouwende ‘Carpe noctum’ ligt lekker in het gehoor, maar is toch even net iets te simpel voor de doorgewinterde liefhebber. Het klinkt zeker niet verkeerd, maar vernieuwend is het zeker niet, laat staan experimenteel. Het ‘Driving to heaven’ luistert lekker weg, maar blijft niet echt hangen. Een nummer wat wél blijft hangen is het pakkende ‘Sweet things’. De meeslepende vocals van Charlotte Martin leveren hierbij een belangrijke bijdrage. Knap hoe Tijs Verwest het elke keer weer voor elkaar krijgt dit soort zangeressen tevoorschijn te toveren. ‘Bright morningstar’ begint een beetje weifelend en vlak, maar komt na een sterke break helemaal tot bloei, vooral door de mooie melodie die de luisteraar weet beet te pakken.

Na ‘Break my fall’, waarop Tiësto samenwerkt met mede top dj/producer BT (welke ook de vocals van dit nummer voor zijn rekening neemt), komen we aan bij ‘In the dark’, het nummer dat het momenteel erg goed doet in de charts. Met dit nummer komen we gelijk ook aan bij het wat ‘commerciëlere’ gedeelte van het album. Ook ‘In the dark’ maakt gebruik van mannelijke vocals en wel van Christian Burns. Over deze samenwerking valt nog een leuke anekdote te vertellen, want Tiësto leerde Burns kennen via de internetcommunity Myspace. Over het nummer zelf zegt Tiësto het volgende: ‘Het is een erg experimenteel staaltje werk geworden, waarbij ik de stijlen rock, trance en electronic met elkaar gecombineerd heb. Het is de eerste keer dat ik deze stijlen samenvoeg, maar ik heb altijd al van rock gehouden, dus het komt niet zomaar uit de lucht vallen’. De rockinvloeden zijn inderdaad terug te horen, maar slechts in beperkte mate. Net zoals het met het experimentele ook wel meevalt. Desondanks is ‘In the dark’ een prima nummer dat goed in elkaar steekt en bovendien inmiddels al heeft aangetoond aan te slaan bij het grote publiek.

Met het wat oudere ‘Dance 4 life’ is iedereen natuurlijk wel bekend, maar aangezien dit nummer nog niet op een album is verschenen, heeft het logischerwijs zijn weg gevonden naar ‘Elements of life’. De titelsong die hierop volgt, opent met rustig orgelmuziek maar gooit het al snel over een andere boeg en verandert in een lekkere opzwepende track zonder poespas. Ook het laatste nummer van het album is een oude bekende en wel de Tiësto remix van ‘He’s a pirate’, afkomstig van de soundtrack van de Amerikaanse blockbuster ‘Pirates of the Caribbean - Dead man’s chest’. Deze knaller van formaat vormt een waardige afsluiter van het derde artiestenalbum van Tijs Verwest.

‘Elements of life’ is een album dat goed in elkaar steekt en zeker een aantal juweeltjes kent. Dat het album al zo snel een gouden plaat veroverde wekt dan ook geen verbazing, het succes zal alleen nog maar toenemen. Het is een divers album geworden, met goed geproduceerde tracks. Met de inmenging van andere muziekstijlen en de ‘experimentele’ valt het echter wel mee. De diversiteit is vooral te vinden in de afwisseling van rustige en meeslepende nummers met opzwepende tracks, wat minder voor de hand liggende tracks en het wat meer ‘commerciëlere’ werk en de afwisseling tussen vrouwelijke en mannelijke vocals. Kortom, Tiësto kan wederom een geslaagde productie aan zijn al indrukwekkende palmares bijschrijven en kan zich nu gaan richten op de promotietour van het album, welke van start ging op 16 maart in de nieuwe bagagehal van vliegveld Schiphol en wordt afgesloten met drie spetterende concerten op 31 mei, 1 en 2 juni het GelreDome te Arnhem.

Score: 88/100


www.tiesto.com
www.blackholerecordings.com
www.myspace.com/tiesto

Tracklist

  1. Ten Seconds Before Sunrise
  2. Everything (feat. Jes)
  3. Can You Feel Me (feat. Julie Thompson)
  4. Carpe Noctum
  5. Driving To Heaven
  6. Sweet Things (feat. Charlotte Martin)
  7. Bright Morningstar
  8. Break My Fall (feat. BT)
  9. In The Dark (feat. Christian Burns)
  10. Dance4Life (feat. Maxi Jazz)
  11. Elements Of Life
  12. He's A Pirate (Tiesto Remix)

121 opmerkingen

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van -Dikkie- op woensdag 18 april 2007 om 11:27:
Volgens mij moet jij leren lezen want hij schrijft toch duidelijk dat het zijn mening is.


Jij dan ook, want in het stuk dat je van me quote, bevestig ik dat zelfs. Maar het gaat erom dat ie zijn mening als de waarheid neer plant.

Uitspraak van -Dikkie- op woensdag 18 april 2007 om 11:27:
Verder ben ik van mening dat je best analytisch tegenover muziek mag staan.


Zeker wel.... maar niet alsof het de ultieme waarheid is.

Uitspraak van -Dikkie- op woensdag 18 april 2007 om 11:27:
Niet alles heeft met smaak te maken maar zijn duidelijk aanwijsbare feiten over hoe een track in elkaar zit. Muziek is emotie (gelukkig wel) maar bepaalde technieken en trends zijn best te analyseren.


Tuurlijk, maar dat heb ik 'm niet zien doen. Er klinkt eerder een beschuldiging uit zijn woorden als onderbouwing voor zijn mening dan dat het een analyse is....
En dat is waar ik op reageer.

Maar he! Nuf said..... Ik ga weer lekker EoL luisteren, want wat mij betreft mag ie er zijn. :jaja:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 april 2007 om 17:11:
Ik luister al naar trance vanaf het punt dat de naam trance nog niet eens bestond (toen was alles gewoon house), heb ook alle ontwikkelingen meegemaakt en ik kan je vertellen: naar mijn mening heeft dit album praktisch geen fuck te maken met hetgeen waar Tiësto voor pretendeert te staan; namelijk echte trance.


het is maar net hoe je trance interpeteerd. trance is volgens velen een gevoel, en een combo van meerdere dingen. zo beschrijft ene armin van buuren het zelf teminste.

ik denk niet dat tijs zich pretendeerd voor trance te staan, aangezien zijn sets uit zoveel verschillende sounds te staan.

het begrip stijlen is sowiezo achterhaald in dit verhaal.. er zijn inmiddels zoveel stijlen en sounds, zoveel invloeden, zoveel culturen. je kunt onmogelijk alles meer proberen in te delen.. mensen doen het te snel, en het is gewoon fout !

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 april 2007 om 17:11:
Allemaal van dat simpele beukwerk wat niets, maar dan ook niets te maken heeft met echte trance.


sinds wanneer is er een standaard voor trance muziek. dat is niet aan jou om te bepalen, en dat is voor iedereen verschillend.
er is tegenwoordig nou eenmaal meer dan die uitgekauwde 98-sound :p. zelfs de uitvinder ervan , ene ferry corsten geloof ik , is er al jaren vanaf gestapt.
Artiest {SHOWLIST artist 84043, 33391}
Waarschuw beheerder
Briljante cd, lekker afwisselend en eens wat anders
 
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 1762, 1736}
Artiest Just-D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 16 april 2007 om 21:14:
Track 10, 11 en 12.


WHAHAHAHA! 10 en 12 :lol:

11 is idd techtrance.

10 is gewoon, tsja, wat is het, laten we het maar trance noemen en pirates komt in de buurt van hardtrance.

Maar genoeg nu want ik sluit me hier:


Uitspraak van =Peter= op woensdag 18 april 2007 om 14:13:
Maar he! Nuf said..... Ik ga weer lekker EoL luisteren, want wat mij betreft mag ie er zijn.


Volledig bij aan!

:bye:

*edit* Ik lees net ff verder...... Sjonge jonge timmertje, het zit diep bij je he? :aai:

:lol: :lol:
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 april 2007 om 17:11:
Tiësto voor pretendeert te staan; namelijk echte trance.


Tiesto pretendeert juist het tegenover gestelde. Als jij zoveel weet, had je dit ook moeten weten. Mijns inziens loop je dus ongenuanceerd met bagger te gooien.

En gezien de rest van je opmerkingen: Ik laat maar voor wat ze zijn, alhoewel ik ze allemaal van tafel kan vegen. Maar zoals jezelf als zegt, ben ik niet veel soeps, dus ga ik er ook geen tijd aan besteden :)
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van =Peter= op dinsdag 17 april 2007 om 20:56:
En dat maakt jou tot de grote expert? Mr. Know-it-all? De wandelende muziek encyclopedie? Dus wat jij zegt klopt? Het is jouw mening, maar je verkondigd hem als de waarheid! En dat bedoelde ik nou precies met het zogenaamde analytische geleuter waarmee "verstand van zaken" wordt geveinsd. Nogmaals.... jouw mening! Prima! Maar de waarheid is gewoon voor iedereen anders. Zeker waar het over muziek gaat. Je kan het analyseren tot je een ons weegt, maar aan het einde van de dag is muziek emotie, gevoel, beleving! En dat is echt voor iedereen anders.


Weleens op buitenlands fora gekeken? Daar wordt Tiësto weggeparkeerd als "cheese"; ongeveer de ergste titel die je kunt krijgen als DJ. Praktisch alle oudere tranceliefhebbers die ik ken, die dus al jaren meegaan in de scene, vinden allemaal hetzelfde: Tiësto was vroeger goed, maar nu niet meer.

sinds wanneer is er een standaard voor trance muziek.


Leg eens aan een gewone boerenlul op straat twee tracks voor; één van Andy Moor en één van Ron van den Beuken. En vraag dan eens wat echte trance is volgens hem. De naam trance wordt tegenwoordig steeds meer geassocieerd met de stijl techtrance, een compleet andere stijl.

dat is niet aan jou om te bepalen,


Klopt. Ik vertel dus ook alleen wat ik om me heen zien en hoor en dat is dus die standaard 538-"trance".

en dat is voor iedereen verschillend.


Kennelijk niet dus. 98% van het volk denkt dat Ron van den Beuken e.d. trance is.

er is tegenwoordig nou eenmaal meer dan die uitgekauwde 98-sound :p. zelfs de uitvinder ervan , ene ferry corsten geloof ik , is er al jaren vanaf gestapt.


Klopt; check Matt Darey, Markus Schulz en Hybrid maar eens.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 18 april 2007 om 16:06:
Tiesto pretendeert juist het tegenover gestelde. Als jij zoveel weet, had je dit ook moeten weten. Mijns inziens loop je dus ongenuanceerd met bagger te gooien.


Er is een verschil tussen iets zeggen en iets doen, maar kennelijk moet je dat nog leren.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 18 april 2007 om 16:06:
En gezien de rest van je opmerkingen: Ik laat maar voor wat ze zijn, alhoewel ik ze allemaal van tafel kan vegen. Maar zoals jezelf als zegt, ben ik niet veel soeps, dus ga ik er ook geen tijd aan besteden :)


Je kan ook gewoon eerlijk toegeven dat je gewoon een blinde fanboy bent die voor geen enkele vorm van kritiek op zijn persoonlijke God openstaat.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 18 april 2007 om 15:48:
*edit* Ik lees net ff verder...... Sjonge jonge timmertje, het zit diep bij je he? :aai:


Bij mij niet hoor; ik ben niet degene die zielig begint te doen via privéberichten. :roflol:

Hee gasten, succes ermee! Wederom hebben de Tiësto-fanboys bewezen op hun 15e levensjaar geestelijk te zijn blijven hangen. (y)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Gave CD! Echt heeeeel goedddd!
En Schiphol was VET!
Waarschuw beheerder
LEUKE CD,WEER EENS WAT ANDERS,LUISTERT MAKKELIJK WEG!!ALLE BOVENSTAANDE BERICHTEN MET BELANGSTELLING GELEZEN,IEDER ZIJN EIGENMENING.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 18 april 2007 om 17:25:
En dat maakt jou tot de grote expert? Mr. Know-it-all? De wandelende muziek encyclopedie? Dus wat jij zegt klopt? Het is jouw mening, maar je verkondigd hem als de waarheid! En dat bedoelde ik nou precies met het zogenaamde analytische geleuter waarmee "verstand van zaken" wordt geveinsd. Nogmaals.... jouw mening! Prima! Maar de waarheid is gewoon voor iedereen anders. Zeker waar het over muziek gaat. Je kan het analyseren tot je een ons weegt, maar aan het einde van de dag is muziek emotie, gevoel, beleving! En dat is echt voor iedereen anders.


Artiest {SHOWLIST artist 10638, 51385, 74870}
Waarschuw beheerder
maakt me niet uit door wie of wat het gemaakt is, maar track 11 vind ik toch wel heel dik... hoe die kick er in komt... geil gewoon...

had alleen meer expirimentele dingen verwacht zoals in the dark...
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 18 april 2007 om 17:25:
Weleens op buitenlands fora gekeken? Daar wordt Tiësto weggeparkeerd als "cheese"; ongeveer de ergste titel die je kunt krijgen als DJ. Praktisch alle oudere tranceliefhebbers die ik ken, die dus al jaren meegaan in de scene, vinden allemaal hetzelfde: Tiësto was vroeger goed, maar nu niet meer.


:roflol: :roflol:

Man ik ga al zo lang mee, en al zolang naar feesten van tiesto. Oke, ik geef toe. 2005 zat ie in een diep dal. Maar daarna is het alleen maar beter gegaan...


Uitspraak van verwijderd op woensdag 18 april 2007 om 17:25:
Er is een verschil tussen iets zeggen en iets doen, maar kennelijk moet je dat nog leren.


Leren?? Man man man wat praat jij weer minderwaardig.....

Als er IEMAND is die verschil maakt in zijn sets, is het tiesto wel.


Uitspraak van verwijderd op woensdag 18 april 2007 om 17:25:
Je kan ook gewoon eerlijk toegeven dat je gewoon een blinde fanboy bent die voor geen enkele vorm van kritiek op zijn persoonlijke God openstaat.


:D Wat jij wilt!

Ik zal niet ontkennen dat ik idd met een tiesto pet opzit. Maar neemt niet weg dat ik best objectief kan oordelen. En ik heb gewoon zéér weinig slechte ervaringen met tiesto, behalve zijn just be release party in de HMH, waar hij echt bagger draaide.


Uitspraak van verwijderd op woensdag 18 april 2007 om 17:25:
ik ben niet degene die zielig begint te doen via privéberichten.


Whahahha! Naja, laat ik maar niks zeggen :x Krijg ik weer een waarschuwing van pf O:)
Waarschuw beheerder
Hé mensen we hoeven toch niet allemaal lyrisch te zijn over een cd die net uit is. Een leuke scherpe discussie hierover mag toch ook best gevoerd worden? Ik neem aan dat er zat mensen rondlopen hier op PF die ook een beetje tussen de regels kunnen doorlezen en niet alles wat opgeschreven wordt als feitelijke waarheid beschouwen.

Zelf heb ik deze cd nog niet gehoord. Zal hem eens downloaden om erover te kunnen oordelen (en nee dat is geen winstderving want ik had hem toch niet gekocht. Blijk ik om te zijn dan koop ik hem alsnog ;-) ).

Verder heb ik niks tegen Tiësto. Hij heeft het gewoon goed gedaan en is inmiddels loaded. Groot gelijk. Alleen vind ik het wel zo reeël wat ik al eerder schreef dat mensen inzien dat Tiësto voor het grote deel helemaal niet meer verantwoordelijk is voor de totstandkoming van deze cd en dat zijn naam hier uit commercieël oogpunt aan gehangen wordt. Zegt verder niks over de kwaliteit van de cd overigens als het op deze manier in de markt gezet wordt.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 18 april 2007 om 09:39:
Leuke cd, alleen deze 2 hooren er niet thuis na
ar mijn mening

10. Dance4Life (feat. Maxi Jazz)
12. He's A Pirate (Tiesto Remix)laatste aanpassing 18 april 2007 09:39


eigenlijk horen ze er juist wel op...

oke het zijn 2 tracks die al een tijdje gedraaid worden, maar hebben naar mijn weten nog niet op een Tiesto CD gestaan.

Mijn Favoriet: elements of life
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 19 april 2007 om 12:47:
eigenlijk horen ze er juist wel op...

oke het zijn 2 tracks die al een tijdje gedraaid worden, maar hebben naar mijn weten nog niet op een Tiesto CD gestaan.


Klopt :)

Als je de nieuwe cd van Robbie Williams koopt, verwacht je ook dat rudebox erop staat :)
Artiest Bardo
Waarschuw beheerder
Deze CD scoort net een voldoende vind ik . Alleen Ten seconds , carpe noctum en elements of life vind ik de moeite waard, al die vocal tracks hoef ik echt niet meer te horen. Tijd dat ie weer een paar meer techno (of progressive)-gerichte tracks maakt.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
damn wat een gelul hierboven, slaat echt nergens op, wrm moet je alles in een hokje plaatsen wat echte trance is en wat niet... en wat als tiesto van style veranderen, daar zijn het dj's voor, ze ontwikkelen zich;)
ieder zijn eigen mening dus ga er niet een discussie over houden, want meningen zijn geen feiten!!
later!
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Moeszy op donderdag 19 april 2007 om 22:15:
damn wat een gelul hierboven, slaat echt nergens op, wrm moet je alles in een hokje plaatsen wat echte trance is en wat niet... en wat als tiesto van style veranderen, daar zijn het dj's voor, ze ontwikkelen zich
ieder zijn eigen mening dus ga er niet een discussie over houden, want meningen zijn geen feiten!!
later!


:respect: :respect:
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Boelie op woensdag 18 april 2007 om 12:36:
fantastische onderzetter!laatste aanpassing 18 april 2007 12:41


Boelie toch!
Waarschuw beheerder
Enkele malen beluisterd nu en de 2 tracks die mij het meeste bijblijven zijn 'Ten Seconds' en 'Sweet Things'. De andere zijn niet slecht maar ook niet werelds. Als hevig Tiësto-fan had ik toch gehoopt op iets meer...

En of 'In The Dark' experimenteel zou zijn en een crossover tussen trance en rock... Sorry, maar als parttime rockliefhebber hoor ik hier totaal geen rock in... Of Christian Burns in de clip nu op een gitaar zit te jammen of niet. Maakt niks uit.
Waarschuw beheerder
ik heb er nu twee cd van eentje van free record shop en van musicstor weet je waarom twee cd's omdat bij free record shop een tijdlijk actie heeft met exsta bonus track heeft het prijs is het zelfde en die staan niet op de gewone cd wat is uit gekommen op 06-04-07
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
prima cdtje!! :)
 
Waarschuw beheerder
helemaal geweldig!
Waarschuw beheerder
Heel kort mijn visie op EoL, niet slecht maar ook zeker niet goed. De eerste tracks op het album zijn heerlijk, naarmate we richting de drie laatste nummers gaan wordt het minder. Duidelijk dat de laatste drie nummers voor mij overbodige tijdsbesteding zijn geweest in de studio. Nee, als die-hard moet ik eerlijk zijn dat hij niet aan mijn verwachting heeft voldaan.

Beste drie:
- Sweet Things
- Ten Seconds Before Sunrise
- Do You Feel Me

Nog een opmerking, ik vind het grappig dat Everything door de meeste heel goed wordt opgepakt. Alleen jammer dat het nummer zoveel elementen heeft gebaseerd op twee BT producties. Zeker wanneer in de credits blijkt dat BT geen bijdrage heeft geleverd, stelt mij dit teleur. Bij het horen van de track dacht ik namelijk dat dit één van de samenwerkingen moest zijn voor dit album. De gedachtegang is slim, maar voor een fan als ik een teleurstelling!
Waarschuw beheerder
tiesto is de beste! iedere keer verrast ie me weer.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 18 april 2007 om 22:53:
Als er IEMAND is die verschil maakt in zijn sets, is het tiesto wel.


helemaal mee eens!!!!!!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Tgr op maandag 16 april 2007 om 13:10:
Credits: Composed By, Producer - D.J. Waakop Reijers-Fraaij* (tracks: 1 to 11)"



Schitterend dat ie zelfs geen tijd genoeg meer heeft voor z'n eigen cd's


al vanaf het In My Memorie album is alles geproduceerd door Dennis Waakop Reijers samen met nog een andere knakker
Artiest Mexx
Waarschuw beheerder
er goede zd, wel erg herkenbaar, naar mijn mening toch meer electro kant als voorheen.
Super chill voor in de auto.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Moeszy op donderdag 19 april 2007 om 22:15:
damn wat een gelul hierboven, slaat echt nergens op, wrm moet je alles in een hokje plaatsen wat echte trance is en wat niet... en wat als tiesto van style veranderen, daar zijn het dj's voor, ze ontwikkelen zich
ieder zijn eigen mening dus ga er niet een discussie over houden, want meningen zijn geen feiten!!


Helemaal mee eens (Y)

Verder een toppie cd!!!
Waarschuw beheerder
Superrrrr!!!!! tiesto here i come 2 juni!! :banana: