Shadow Child - Collected

Shadow Child - Collected
1 maart 2014
ArtiestShadow Child
Simon Neale is een uit Portsmouth afkomstige dj/producer die vanaf 2005 bekend werd onder zijn (electro)house alias Dave Spoon. De Engelsman had bescheiden hits als 'Sunrise' en 'Bad Girl'/'At Night' op labels als Toolroom en Big Love en werd dankzij zijn vette en originele sound een veelgevraagd remixer. In de periode 2005-2010 groeide de man uit tot een grote naam binnen de house scene. Toch voelde Simon zich niet meer thuis in een snel groeiende en uit zijn voegen barstende housewereld en besloot trok zich terug te trekken in de schaduw van zijn populair pseudoniem, en nog belangrijker, die van de UK ondergrond. Niet veel later schoof hij zijn Dave Spoon alias aan de kant en was Shadow Child geboren.

Zijn heersende UK bass klapper 'String Thing' (gereleased begin 2012 op Claude Vonstroke's Dirtybird), sloeg vrijwel overal en uit het niets in als een clusterbom en plaatste Shadow Child plotsklaps vol in de spotlights. Met zijn frisse en experimentele muzikale look, een vette combinatie van deep/tech house, drum&bass en garage, was Simon Neale's nieuwe kindje helemaal klaar om uit de schaduw van zijn aan de kant geschoven telg te groeien. Simon was de afgelopen twee jaar bijzonder productief, met als gevolg dat zo nu en dan de naam Shadow Child opdoemt in set- en tracklists van diverse UK bass gerelateerde helden. En naast diverse memorabele gigs mocht hij zelfs laatst de Essential Mix van BBC 1 verzorgen. Niet verwonderlijk dus dat er nu een heus Shadow Child overzicht voor het grijpen ligt, genaamd 'Collected'.

Licht uit, spot aan

De promo-cd die Partyflock ontving bestaat uit twee schrijven en telt alles tezamen zo'n 25 nummers. Een aantal dat zelfs ik als behoorlijke fan van Shadow Child opvallend veel vind. Het zegt wel wat over de status van de artiest, dat zijn nummers veelal in de meer ondergrondse regionen van de scene gedraaid en bekend worden. En daar horen ze thuis ook!

Bij de twaalf originals van Shadow Child staat 'String Thing' vanzelfsprekend als absolute koning boven de rest. Gezien de drums en speelse, loodzware basspartijen de Shadow Child signatuur vormen, zijn veel van de tracks in de stijl en sound van deze voltreffer gebakken. Platen als '23', 'Get At', 'Sensible Haircut' (check die zieke bassline!) en 'the Only One' passen mooi in dit plaatje en zullen iedere club op zijn kop zetten. Enkele minieme uitstapjes vind je bij 'Bordertown' (een bass plaat met rap), 'Rejected' (een hele toffe techhouse-garage crossover) en 'Southsea' (een beklemmende progressive track met lichte, fijnbesnaarde drum&bass ritmes). Alleen van 'Friday' had de 'Re-Fri' edit gebundeld hoeven worden gezien de 'Club Mix' hier wat bij verbleekt.

Dat Simon Neale een hele goede remixer, en misschien nog beter als zelfstandig producer, is valt goed op bij het horen van de Shadow Child remixen, welke iets rijker, voller en afwisselender klinken dan de originals. De 'Reversed Skydiving' remix van de hit van Hot Natured is een absolute verrijking van de UK bass scene. Sowieso valt het op dat er veel vocale platen onder handen zijn genomen door het schaduwkind. 'Elusive' van Lianne La Havas is zo'n vocale verrassing met een heerlijke retro twist op het eind en de zwoele progressive vibe in Yousef's 'I See' krijgt in de remix een funky boost mee. Check ook het met alleen percussies verrijkte 'Strong' van London Grammar. Naast deze veelal onbekende bewerkingen konden de vette remixen voor Hot Since 82, Sub Focus en S.K.A.M. (de remix die Simon een nominatie voor de 'Best of British Award' opleverde) natuurlijk niet ontbreken. Een tikkeltje jammer, maar wel wat ongepast natuurlijk, is de afwezigheid van de Hot Since 82 remix van Shadow Child's 'So High'. Wat mij meteen doet beseffen dat het origineel ook niet te bekennen valt tussen de originals. WTF!? Zeer tof zijn de twee drum&bass edits 'Through The Night' en 'Riding Spaceships' die de luisteraar dichterbij de UK hardcore en drum&bass roots van Simon brengen.

Uit de schaduw, vol in de spotlights

Deze Shadow Child bundel biedt de fans van dit bijzonder fenomeen en volgers van het UK bass genre een bijzonder mooi overzicht van wat de man uit Portsmouth de afgelopen twee jaar heeft uitgespookt in zijn studio. En geloof mij, je zult een heleboel nog niet eerder gehoorde (losse) tracks uit dit collectief vissen. De originele Shadow Child tracks zijn waarschijnlijk voor een groot gedeelte bekend, de remix verzameling daarentegen bevat een aantal zeer fijne en verrassende bewerkingen die zeer de moeite waard zijn uit de schaduw te trekken. We mogen stellen dat met zijn Shadow Child pseudoniem Simon Neale zichzelf weer hervonden heeft in de schaduw van zijn Dave Spoon alias en dat hij zich qua sound zeker kan meten met vakbroeder Hot Since 82. 'Collected' is daarom ook een must-have!

Originals
  1. Friday (feat. Takura) (Club Mix)
  2. Mr Speaker