Partyflock
 
Forumonderwerp · 732922
Ik vraag me af hoe jullie je live optreden doen. Nemen jullie alles mee onstage? Gaan jullie voor een naadloze mix?
Zoals wij onze live act doen: Alle nummers renderen naar audio. Van alle nummers 8 maten stukken knippen. Alle nummers in Ableton naast elkaar zetten en met de crossfader mixen. Dat gaat perfect van Ableton streamt vanaf HD. Dus wij hebben iets van 30 nummers in een project staan. Daarbij hebben wij controllers om de effecten te controllen van Ableton en we hebben een mixer om de kanalen te mixen. En nog een keyboardje om wat dingen live te spelen. Zo ben je dynamisch in je nummer keuze en kan je je nummer live maken door de losse stukken die je aan en uit kan zetten. We doen het met twee man. Das denk ik ook minimaal, alleen zou het heel moeilijk zijn.
Ik heb heel lang gedaan om een goede manier te vinden om een naadloze liveset te hebben. Wij gebruiken een hele hardware studio en heel veel software (sequencen met Cubase). Het is niet handig om al die spullen mee te nemen als je op een podium staat. En er kan dan heel veel mis gaan. Midi problemen, storing etc
Artiest {SHOWLIST artist 65127, 21061}
ja goed voorbereiden en niet een halfuur van te voren komen als je moet optreden.

risico hou je altijd, maar uiteindelijk wil ik zeker die laptop mee knallen en 2 synths dat aangesloten op de vs2400cd.

op die manier ga ik live proberen te klooien. ableton lijkt mij persoonlijk niks. en het zijn toch complete tracks die je inlaad en terplekker bewerkt. terwijl ik op me uc-33 in reason de hele mixer door link, en per schuif geluid kan bedienen, en ook de filters en alle benodigdheden om het goed te laten lopen. gewoon je synth ff syncen en doormixen. moet lukken.
Hmmm. Maar alle nummers zijn in stukken van 8 maten geknipt. Dus dat is precies het zelfde als de patterns die jij met reason gebruikt toch? Die zijn toch ook allemaal 4 of 8 maten? Maar ik denk idd dat alleen Reason een controller redelijk freaken is. Maar hoe doe je dat dan als je tweede nummer wil spelen? Of wil je bijv. 10 nummers al ingeladen hebben?
daarom heb ik alles op die vs2400cd aangesloten zodat reason niet de enige bron van geluid is.

de korg emx heeft een complete sequencer in zich. die zit ook op de vs2400cd en daarmee gewoon overmixen.

combinatie van software en hardware
Sync je het BPM op die manier? En als jij een nieuw nummer inlaadt, moet je de sync verbreken.. hoe krijg je die weer goed? Wat ik bedoel is, kan jij een live set geven waar zeg maar de bassdrum niet uitgaat, die gewoon overloopt van nummer naar nummer?
daar zeg je wel wat. maar het syncen is echt niet moelijk. er zit ook een tap functie op de korg emx. misschien moet ik ooit es een hardware sequencer erbij doen voor me acces virus. ken em nu alleen bepingelen met me roland e-28.

ja die kick door laten lopen, ik zie het probleem niet. ik moet zekerrr nog een hoop oefenen voordat ik echt de live act kan beginnen. en kan optreden.

moet toegeven ik moet nog dik veel oefenen om het te gaan overmixen als dat lukt dan ken ik er wat meer over zeggen. maar voorzover ik hier over heb nagedacht moet het gewoon zo gaan lukken. en die bassdrum kan gewoon nonstop doorblijven gaan. maar ik hou ook wel van tussen stukken. het gaat nog wel ff duren voordat het allemaal gaat lukken zoals ik wil.
koele is op de manier waar op ik het doe, is de BPM altijd sync. Mixen is simpel, ik kan me concentreren op de mix. Dus op de effecten zoals ping pong delays, chorus en fasers kan ik gebruiken in mijn overgangen.
dat is zeker gaaf. een maat van me heeft een nieuwe mixer daar zitten ook al die effecten op, echo, pitch bend, flanger , phaser etc. dat is ook wel handig. laat staan dat die vs2400cd 2 effecten chips onboard heeft met gigantisch veel effecten.

iig dat is zeker leuk idee (Y)
Ik had eigenlijk een Roland MV8000 voor mijn live optredens gekocht. Maar ik krijg het niet helemaal zoals ik wil. Ik ben erachter dat je het zo simpel mogelijk moet houden.
tsja, het ziet er leuk uit dit apparaatje :)

alleen het zo simpel mogelijk houden hoeft van mij niet zo zeer. ik denk dat als alles goed aangesloten is dat het wel degelijk gaat lukken, maar dit apparaat verschilt denk best wel veel met de vs2400cd. tenzij je 8 inputs heb om je synths aan te koppelen.

als ik alles heb aangekoppeld dan ken ik de hele set direct opnemen 24bit 96khz, alleen dan ja het overmixen. ik ben er van overtuigd dat dat goed gaat lukken met een synthesizer die een interne sequencer heeft. en gewoon oefenen op het syncen. moet echt wel gaan lukken :) na tijd oefenen
 
ik laad u alels gewoon in in reason omdat ik geen geld heb voor hardware :( maar het zijn toch best wel goede setjes.
 
Werkzaam bij KraakPiep
Geen PC oid, maar live jammen op een HW sequencer en/of apreggio van een synth / drumbak. Toetsen mee voor de melo's. Wat FX voor de galm & effecten enzo. Mixer erbij en gaan.

Zo doe ik het. Want zo vind ik het t meest lekkerst werken. Volledig vrij, ipv voorgebakken koek.

Maar wat is 'het beste'. Is echt puur persoonlijk. De 1 wilt veilig, de ander semi, de ander volledig live.

Ga binnenkort beginnen aan mn solo set. Eens kijken of t me nu ook alleen lukt ;)

En waarom ik ook geen PC gebruik maar HW:
geluid is DUIDELIJK dikker. Heb t nou al vaak zat het verschil gehoord. Tegen bijv. een echte 909 kick live valt gewoon amper op te boksen met je Reason ... :D
laatste aanpassing
ik heb tot nu een grote hardware setup meegenomen met als sequencer een akai mpc <<<(zie forumfoto), waar ik allerlei tracks of delen van tracks (alleen percussie of alleen een synth) bv als midi in heb staan (2, 4, 8, 16 of 32 bars).
ik kan dan op die manier allerlei tracks tegelijkertijd aan en uitzetten, terwijl ik met mn mixer en knoppen van mn apparatuur de boel kon muten, parameters veranderen etc...

nu echter heb ik een kleinere setup, gebasseerd op een g4 (Powerboook (Apple), met Ableton Live 4, die via een geluidskaart alle tracks apart uitstuurt op een nieuwe mixer.

deze audio tracks zijn ook, of stukjes hele track, of kleine delen of zelfs enkele geluiden uit een track (weer 2, 4, 8, 16 of 32 bars), zodat ik alsnog heel flexibel ben in wat ik wil doen.

het ligt aan de tijdsduur van het optreden hoeveel ik meeneem.

voor een half uurtje ga ik niet meer mn halve studio setup meenemen, maar voor bv 2 uur wel...

Mijn belangrijkste doel is dat ik ten alle tijde interactief bezig kan blijven, dus dat het nooit enigzins (of volledig!) statisch wordt.

:)
laatste aanpassing
 
Juist, dat is het belangrijkste naast klank in een live setup.
Werkzaam bij Symbiotic Sessions
Artiest {SHOWLIST artist 58830, 23062}
pfff, het lijkt mij noodzakelijk dat je je live act direct opneemt waarmee maakt niet uit. hoe wil je em anders terug luisteren..


Aaah het gaat je hier om 't terugluisteren? Ik had begrepen dat je je live-act wilde opnemen en op stage afspelen. Maar zo noodzakelijk is dat toch niet om een goeie live-act te hebben?

In mijn vorige post in het andere forum bedoelde ik met het met controllers besturen en moduleren, natuurlijk alle te automaten knoppen. Maar hiermee kan je dus lastig van je ene naar je andere track mixen etc. , wat bij mij hoge prioriteit heeft. Er zijn een aantal mensen die hele vette live-act geven met enkel Reason en wat fx, zoals Omkara Techichi. Maar ik maak hele verschillende tracks die ik echt niet allemaal in één Reason file kwijt kan. En daar komt nog bij dat ik de sound in Reason net niet goed genoeg vind, ik doe het liever nog ergens anders in afmixen. Ook zijn de mix-settings van de ene track totaal verschillend dan die van de andere.

Ik denk ook dat dit een heel persoonlijk verhaal is, 't is maar net wat voor muziek etc. en hoe je dit wilt brengen.
Ik heb echt losse tracks, met elk een totaal ander thema, daar komt bij dat ik live op synths etc. erbij wil spelen, en gewoon overzichtelijk wil werken en op het publiek kunnen inspelen.

Het heeft weinig zin om hier over juist of onjuist te praten, maar mijn standpunt blijft dat Ableton wél gemaakt is voor live-performance, en met Reason 2.5 kan het ook, maar is verre van ideaal.
laatste aanpassing
 
Omkara's set is kicke, geluidskwaliteit is alleen duidelijk minder.
ben zeker met je eens mindsynth (Y) :)

laten we hopen dat reason 3 net ff die extra kwaliteit geeft, zodat omkara wat kwalitatiefer geluid op de plank brengt , hoewel dat raggende ruig overstuurde geluid zeer lekker klinkt vind ik
 
Ik ga mee met Yorius. Ableton is echt een mooie live (loop) tool. 1 van de weinige programma's waarbij live de opbouw van een track veranderd kan worden. Ik ken geen beter software programma om dat live te doen. Iets wat bijna volledig vantevoren is opgenomen is minder spannend, de opbouw staat immers vast.

Met hardware kun je nog steeds heel mooie live on stage. Een 909 die sync loopt met een paar mooie grooveboxen(Su700, RS7000, MC serie's etc.) met een MPC als master is echt een killersetup. Dingen als een machinedrum/electribe etc. vullen dat allemaal fantastisch aan. Zelf heb ik zo gewerkt, en ik moet zeggen dat het erg gaaf werkt. Tegenwoordig ben ik alleen erg veel bezig met muziek met erg veel melodielijnen. Je ontkomt er dan niet aan meer vast te leggen vantevoren, live valt alles anders niet meer te regelen. Ableton is daar perfect voor geschikt. Alle chordprogressies etc. als aparte wav renderen en live rearrangeren werkt dan echt mooi.

Voor techno/hardcore etc. vind ik hardware nog steeds gaver. Spelen met een analoge eq klinkt lekkerder dan spelen met een softeq bijv. op een overstuurde kick.

Maar ja, ieder z'n eigen ding. Uiteindelijk gaat het er toch vooral om dat het publiek een beetje los gaat. Wel of niet vastgelegd.

Gr. Neil-S
 
Voor dikke HC en diepe Techno wil t oor ook wat. Mooi rond laag ipv opgehoest en volgedraaid sublaag wat plat klinkt ...
Idd, ik heb nu de meeste dingen als bv loops in Ableton, maar iig gaat de TB303 nog altijd mee, en alle EQ en FX doe ik nog altijd met externe hardware...