Het aantal verkeersdoden kan in 2010 met relatief eenvoudige maatregelen dalen van de huidige ruim duizend naar vierhonderd per jaar.
Eén van de simpele ingrepen is verhoging van de leeftijd waarop een bromfiets mag worden bestuurd van 16 naar 18 jaar. Deze conclusie trekt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
De SWOV doet de aanbevelingen in het rapport 'Veilig, wat heet veilig', dat onlangs is aangebodenaan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Naast voorzieningen die de wegen veiliger kunnen maken (zoals het aanleggen van rotondes en verkeersdrempels) pleit de SWOV onder andere voor afschaffing van een maximum snelheid. De stichting gaat er vanuit dat hierdoor het percentage verkeerszondaars vanzelf daalt en dat het verkeer makkelijker en veiliger doorstroomt. Vooral het aantal jonge verkeersdoden kan drastisch terug. Naast het optrekken van de brom etsleeftijd, pleit de SWOV voor een verbod op de snorfiets als vervoermiddel. Tevens dienen er extra regels te komen voor jonge automobilisten. Deze groep bestuurders moet worden verboden 's nachts en met passagiers te rijden.
De voorstellen sluiten naadloos aan op een onlangs afgerond onderzoek dat bekend staat als het SUN ower-project. In dit project wordt de verkeersveiligheid in Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, de SUN-landen, vergeleken.
--------
Zal wel rustig worden op de weg al mocht dit gebeuren
Eén van de simpele ingrepen is verhoging van de leeftijd waarop een bromfiets mag worden bestuurd van 16 naar 18 jaar. Deze conclusie trekt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
De SWOV doet de aanbevelingen in het rapport 'Veilig, wat heet veilig', dat onlangs is aangebodenaan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Naast voorzieningen die de wegen veiliger kunnen maken (zoals het aanleggen van rotondes en verkeersdrempels) pleit de SWOV onder andere voor afschaffing van een maximum snelheid. De stichting gaat er vanuit dat hierdoor het percentage verkeerszondaars vanzelf daalt en dat het verkeer makkelijker en veiliger doorstroomt. Vooral het aantal jonge verkeersdoden kan drastisch terug. Naast het optrekken van de brom etsleeftijd, pleit de SWOV voor een verbod op de snorfiets als vervoermiddel. Tevens dienen er extra regels te komen voor jonge automobilisten. Deze groep bestuurders moet worden verboden 's nachts en met passagiers te rijden.
De voorstellen sluiten naadloos aan op een onlangs afgerond onderzoek dat bekend staat als het SUN ower-project. In dit project wordt de verkeersveiligheid in Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, de SUN-landen, vergeleken.
--------
Zal wel rustig worden op de weg al mocht dit gebeuren




















