Als je soundlabs gewend bent dan is technics definetly even wennen idd.De 1 wat meer dan de ander..Dit komt oa door het volgende..bij soundlabs heb je bij correctie geen last van een terugvechtende platter.
Technics doet dit wel.Dus als jij afremt gaat technics gas geven.Geef je een setje dan gaat technics remmen.Op dit punt ga je vaak de mist in.Het beste is corrigeren met de fader.
Technics doet dit wel.Dus als jij afremt gaat technics gas geven.Geef je een setje dan gaat technics remmen.Op dit punt ga je vaak de mist in.Het beste is corrigeren met de fader.
Ik draai op een RP-4000 en ik hoef bijna niet te wennen aan een technics daarna... Enigste wat wennen is als ik terug stap
De RP-4000 heeft een platter met grovere bolletjes aan de zijkant waardoor de platter gevoeliger is vind ik. Technics heeft een gladere platter zeg maar. Maar verder hoef ik 1 plaatje maar een beetje te wennen. Alleen soms jammer dat die Technicsen maar tot 8% gaan.
ik heb gehoord dat ze niet meer geijkt zijn als je ze opvoert, vandaar dat ik ik mijn sl's niet gewoon op 8% laat. is voor mij genoeg trouwens
Als je het doet zoals je vaak terug ziet op site van internet wel ja. Als je namelijk aan de potmeter onder de platter gaat draaien verschuif je het 0 punt met als gevolg een dubbel 0 punt en natuurlijk iets meer pitch waar je dan weer geen hol aan hebt omdat de draaitafel alles behalve nauwkeurig is.
Hoe dan wel? Nou heel simpel volgens de onderstaande manier doe je het zoals het hoort en zonder al teveel risico's. ->
Verhogen van de pitch range.
Als je de onderkant van de SL-1200 verwijdert (al die schroeven...) dan zie je een printplaatje zitten waarop de pitch schuif zit.
Daar kunnen we een paar dingen mee doen.
Allereerst: Die flauwekul quartz lock op 0% kan er best wel uit (ooit een DJ tegengekomen die continu zit te mixen op 0% pitch???). Wat moet je daarvoor doen? Niet zo veel. Knip de oranje draad door (tussen hoofdprint en fader print) en de quartz lock zit je nooit meer in de weg.
Het groene ledje zal trouwens nog wel aangaan op de middenstand. Die moet ook maar uitgezet worden
Wil je de klik er ook nog uit hebben? Desoldeer de fader, buig de pennetjes voorzichtig open. Het kogeltje zal je nu tegemoet springen (mooi in de vloerbedekking laten liggen, je hebt hem toch niet meer nodig). Achter dat kogeltje zat een veertje. Haal dat nog wel even uit de fader. Ook kun je hem nu, als je dat wilt, even schoonmaken. Faderprint reinigen met alcohol en daarna de behuizing smeren met Molykote DX. Ook de faderprint (de koolbaantjes bedoel ik) dunnetjes insmeren met Molykote DX (een "filmlaagje" aanbrengen).
Grotere pitch range nodig? Stel dan de potmeter op het printje dat je nog steeds in je had hebt opnieuw af. Bij het trimpotje staat "VR302". DAT en ALLEEN dat is de pitch gain instelling. Zo uit het hoofd neemt het bereik toe bij het opendraaien van de potmeter.
Het KAN zijn dat het nulpunt een ietsjepietsje verschoven is (of al was!). Deze kun je nu zeer eenvoudig opnieuw afstellen door de pitch fader op nul te zetten en VR301 net zo lang af te stellen todat de strobe stilstaat bij 0% pitch.
Er is ook nog een mod waarbij die derde draad komt te vervallen. NIET DOEN. Als dit straffeloos mogelijk was dan deden ALLE fabrikanten dit zelf al (had ze ook weer een paar cent op een draad bespaard). Alleen als de uitgang gebufferd wordt (zoals bij sommige draaitafels met een ingebouwde DSP het geval is) is die "derde" draad niet nodig.
De reverse mod is een mod die je gewoon kunt kopen. Mixmachines heeft hem voor de SL-1200, en wel in twee smaken. Een normale en eentje waarbij je ook alle ledjes van de SL-1200 in de kleur blauw krijgt (voor wie dat leuk vindt).
Hoe werkt, na aansluiten, de reverse mod? Als je twee keer kort achter elkaar op play drukt gaat hij achteruit draaien.
laatste aanpassing
Nog even een kleine note op bovenstaand verhaal.
Als je je pitch range gaat vergroten moet je wel even in je achterhoofd houden dat je een grotere range op hetzelfde aantal centimeters pitchfader gaat zetten. Daardoor krijg je dus wel een groter bereik maar zal het ook iets moeilijker zijn om nauwkeurig te pitchen want verdubbel je de range bijvoorbeeld dan zul je de helft moeten schuiven ten opzichte van een normale fader om 1 tiende op te pitchen bijvoorbeeld.
Ik zou daarom zelf persoonlijk nooit verder gaan als een % of 10.
Als je je pitch range gaat vergroten moet je wel even in je achterhoofd houden dat je een grotere range op hetzelfde aantal centimeters pitchfader gaat zetten. Daardoor krijg je dus wel een groter bereik maar zal het ook iets moeilijker zijn om nauwkeurig te pitchen want verdubbel je de range bijvoorbeeld dan zul je de helft moeten schuiven ten opzichte van een normale fader om 1 tiende op te pitchen bijvoorbeeld.
Ik zou daarom zelf persoonlijk nooit verder gaan als een % of 10.
Euhmmmmmmmmmmmmm das een hele goede.
Dat zou ik eigenlijk een keer na moeten meten met een test plaat of het effect van het veranderen van de pitch range ook invloed heeft op het bereik van de pitch fader. Het lijkt mij zelf van niet want dan was er orgineel af ook wel een bereik geweest over de volledige fader.
Op namelijk elk apparaat met een fader is de laatste halve cm in 9 van de 10 gevallen zo dood als een pier en heeft het totaal geen nut. Daarintegen had ik op mijn PDT6000 weer iets totaal anders.....
Die had en bereik tot 7,6% in de 8% range. Het laatste stukje van de fader (laatste halve cm) deed ie niks noppes nada en bleef dus netjes op 7,6 staan. Alleen als ik hem echt helemaal naar beneden schoof sprong ie op 8 maar ik miste dus wel 4 tiende in dat gebied (iets waar alle SL's overigens last van hebben by the way). Nu was daar de oorzaak van dat de fader constant werd gecalibreerd want als je de draaitafel aan zette en direct naar beneden schoof was het wel mogelijk om bijvoorbeeld 7,9 te selecteren in de pitch range. Die bug is trouwens nooit gefixt door Gemini en het is in princiepe ook niet nodig aangezien iedere draaitafel er last van heeft alleen zie je het niet omdat ze niet voorzien zijn van een display waar je het op kunt uitlezen.
En ja de PT2400 van Gemini en TT1+2 van Numark hebben er geen last van maar daar zit de display gekoppeld aan de fader in plaats van de motor dus dat is gewoon sjoemelen in plaats van ware getallen weer geven want na het testen er van blijkt dat die ook niet het volle bereik halen.
Dat zou ik eigenlijk een keer na moeten meten met een test plaat of het effect van het veranderen van de pitch range ook invloed heeft op het bereik van de pitch fader. Het lijkt mij zelf van niet want dan was er orgineel af ook wel een bereik geweest over de volledige fader.
Op namelijk elk apparaat met een fader is de laatste halve cm in 9 van de 10 gevallen zo dood als een pier en heeft het totaal geen nut. Daarintegen had ik op mijn PDT6000 weer iets totaal anders.....
Die had en bereik tot 7,6% in de 8% range. Het laatste stukje van de fader (laatste halve cm) deed ie niks noppes nada en bleef dus netjes op 7,6 staan. Alleen als ik hem echt helemaal naar beneden schoof sprong ie op 8 maar ik miste dus wel 4 tiende in dat gebied (iets waar alle SL's overigens last van hebben by the way). Nu was daar de oorzaak van dat de fader constant werd gecalibreerd want als je de draaitafel aan zette en direct naar beneden schoof was het wel mogelijk om bijvoorbeeld 7,9 te selecteren in de pitch range. Die bug is trouwens nooit gefixt door Gemini en het is in princiepe ook niet nodig aangezien iedere draaitafel er last van heeft alleen zie je het niet omdat ze niet voorzien zijn van een display waar je het op kunt uitlezen.
En ja de PT2400 van Gemini en TT1+2 van Numark hebben er geen last van maar daar zit de display gekoppeld aan de fader in plaats van de motor dus dat is gewoon sjoemelen in plaats van ware getallen weer geven want na het testen er van blijkt dat die ook niet het volle bereik halen.












