Partyflock
 
Forumonderwerp · 1164238
Hey,

Ik ben benieuwd wie hier send channels gebruikt. Het is namelijk de bedoeling dat ik ValhallaRoom ga gebruiken als main reverb. Die wil ik via een send gebruiken omdat die plugin nogal veel CPU vreet.
Ik heb zelf die master class van Headhunterz gevolgd en hier werd het wel redelijk goed in uitgelegd, ook knipte hij het laag eruit na de reverb (lijkt me logisch).

Ik zie verschillende tutorials over hoe mensen send's gebruiken.

Aangezien het gebruik van een aparte send channel mij totaal nieuw is omdat ik op iedere insert een reverb gebruik wilde ik hier dus een onderwerp over starten.

Gr,
Mario
Ik vernam namelijk ook dat je de wet helemaal open moet gooien omdat je anders 2 droge signalen naar je send channel toe stuurt.
Dus ik neem aan dat de mix dan helemaal full op 100% moet staan in ValhallaRoom.
laatste aanpassing
ik gebruik het niet maar het lijkt me wel handig
Ja ook omdat ik verschillende reverbs gebruik. En aangezien iedere reverb een totaal andere sound heeft, lijkt het me ook wel praktisch om 1 dezelfde reverb te gebruiken.
Qua mixing zeg maar. :P
laatste aanpassing
 
Artiest Natrion
Ik heb me dat nu ook aangeleerd te doen ja, ook om consistentie te houden in het geluid van de reeverb. Ook bij de delay trouwens, daar doe ik het nu ook mee op een aparte send weer. En scheelt dus idd CPU, waardoor ik nu dus gerust de Ozone reeverb kan gebruiken, als ik die op ieder kanaal zou moeten zetten liep me project zo vol :P
Ik neem aan dat je wel weet hoe je de hoeveelheid geluid die je naar een send stuurt regelt?
Ik begin in elk geval altijd door idd de reeverb op 0% dry en 100% wet te zetten. Als de reeverb op een kanaal zelf staat wil je uiteraard ook dry signaal doorsturen, anders hoor je alleen maar reeverb, maar aangezien die hier op een send staat wordt er sowieso al dry signaal naar de master gestuurd en betekent het openzetten van de dry op die send eigenlijk alleen maar dat je het volume van dat geluid nog wat harder zet en met een beetje pech krijg je er ook nog faseproblemen bij, dus niet doen :P Wet 100% dus, en hoeveel reeverb je op een kanaal wil hebben regel je dus met die knop onder in het kanaal, waar je dus bepaalt hoeveel geluid je ernaar toe stuurt. Ik zet die zelden boven 60% trouwens, meeste geluiden iets van 30% ofzo. Maar verschilt ook een beetje per producer, ik gebruik reeverb vrij subtiel terwijl andere producers er weer van houden 'm wat verder open te zetten. Ook kun je idd nog een EQ'tje erachter doen om wat van de bas weg te halen, gelukkig zit er bij Ozone al wat ingebouwd waarmee je de bas ook kan regelen, dus die zet ik altijd al wat lager, zodat random geluiden niet de kick te erg in de weg gaan zitten...
Nog een ander trucje wat ik hierbij doe is een peak controller op het kanaal van de punchkick zetten en die knop naar de reeverb send dan sidechainen onder die punchkick. Dus stel je wilt 30% reeverb erop, dan zet je als formule in dat "link to controller" (waar je dus wel de punch kick peak moet selecteren en zorgen dat "remove conflicts" oid uit staat) deze formule: 0.3-Input/2 ... Die gedeeld door 2 kan ook een ander getal zijn, ligt eraan hoe hard die kick op de peak controller inslaat, gewoon effe testen wat lekker klinkt en waar de kick bij de inslag van de punch er voor zorgt dat de reeverb ongeveer op 0% staat, zodat de punch geen last heeft van de reeverbtail van de vorige kick. Ook zorgen dat de peak controller trouwens als een van de eerste plugins op dat kanaal staat, je kunt 'm beter niet na een compressor ofzo zetten aangezien als je dan die compressor weer anders instelt je de peak ook weer automatisch verandert, waardoor het kan zijn dat je een hoop weer opnieuw moet instellen, dus beter op een plek houden waar die qua volume hetzelfde blijft.
De reeverb zelf instellen doe ik trouwens altijd met een geluid/kanaal eerst, die zet ik vrij hoog naar die send zodat ik goed hoor wat het effect is van die reeverb, en dan stel ik 'm in hoe ik de reeverb het best bij het project/atmosfeer vind passen, waarna ik dat kanaal weer lager zet.

/einde lulverhaal
Oké, ik moet even gaan zitten voor je verhaal.
Ik kom er straks op terug.
 
Mocht je het niet helemaal snappen kan ik wel proberen of ik misschien een videootje ervan kan maken :P
bij fruity loops krijg je standaard ook een aantal demoprojecten erbij zoals je wsl wel weet. bekijk deze projecten want de producers die daarachter zitten gebuiken ook send kanalen..
 
Ik gebruik ze altijd.

Vind het alleen jammer dat er maar 4 zijn
 
Volgens mij kun je op zich elk kanaal als send/bus-kanaal gebruiken in FL, voordeel van de sends is alleen dat ze altijd in zicht blijven als je door de mixer scrollt. Aux sends komen eigenlijk van de echte hardware mixers, waar ze iets anders werken dan in FL, maar door ze op deze manier te gebruiken gebruik je ze wel een beetje op een soortgelijke wijze.
Uitspraak van verwijderd op zondag 17 augustus 2014 om 20:08:
Volgens mij kun je op zich elk kanaal als send/bus-kanaal gebruiken in FL


Ja inderdaad bijvoorbeeld CH1 en dan op CH2 beneden op enable send for CH1 drukken. :jaja:
Artiest {SHOWLIST artist 7148, 75201}
Uitspraak van verwijderd op zondag 17 augustus 2014 om 16:37:
Mocht je het niet helemaal snappen kan ik wel proberen of ik misschien een videootje ervan kan maken


graag
 
Uitspraak van Meiosis op dinsdag 19 augustus 2014 om 13:05:
graag


Nou, bij deze dan 8)

https://www.youtube.com/watch?v=BxnksnG1Zew

Kunt 'm op HD zetten zodat het wat beter zichtbaar is wat ik precies doe :P En let niet op me stem en mai verie goet inglisj accent (en me kuthumor) 8)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 19 augustus 2014 om 17:22:
Kunt 'm op HD zetten zodat het wat beter zichtbaar is wat ik precies doe :P En let niet op me stem en mai verie goet inglisj accent (en me kuthumor)


Kijk, dit begrijp ik sowiesoooooo een stuk beter al. Much respect!! _O_
Straks mee aan de slag. :D
 
Ah nice, gelukkig :D Ook wel fijn dat ik nu heb uitgevogeld hoe ik dat cameraatje gebruik met me mic en FL, dus nu kan ik ook andere tutorials maken :P
Die truc met die side chain, die ga ik proberen.

Ook toepasselijk voor leads en dergelijke neem ik aan?
 
Ja, zeker, op alles, al gebruik ik het met de reeverb eigenlijk alleen op de kick tot nu toe... En verder gebruik ik die sidechain ook wel vaker lichtjes op de ambiences en leads enzo, laat het geheel net iets helderder klinken en maakt het iets ritmischer
Ja op de lead lijkt me wel handig, heb je een zuivere lead sound waar die reeverb pas later op komt.
Dikke shit man, ik ga ook die Ozone reeverb gebruiken. (Y)
laatste aanpassing
 
Send bugged nogal vaak....
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 19 augustus 2014 om 18:25:
Send bugged nogal vaak....


Que?
Uitspraak van Mario // Hard-Tex op zaterdag 16 augustus 2014 om 22:56:
Ik ben benieuwd wie hier send channels gebruikt.


Als ik wist waarvoor en hoe :lol: Ik ben
zo'n audionoob jongens jongens
laatste aanpassing
Uitspraak van Defiler op dinsdag 19 augustus 2014 om 19:51:
Als ik wist waarvoor en hoe :lol: Ik ben
zo'n audionoob jongens jongens


Check dat filmpje van Rik, perfect uitgelegd.
 
dat kreng bugged vaak, zet je het aan hoor je rare vervormingen in je audio etc... vage shit
 
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 19 augustus 2014 om 20:43:
dat kreng bugged vaak, zet je het aan hoor je rare vervormingen in je audio etc... vage shit


Wtf? :P Weet je zeker dat bijv niet je master dan clipt omdat je het geluid 2x zo hard zet met die extra send erbij?
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 19 augustus 2014 om 20:48:
Weet je zeker dat bijv niet je master dan clipt omdat je het geluid 2x zo hard zet met die extra send erbij?


Dit heb ik ook wel eens gehad met een send kanaal, daarom gebruikte ik het ook niet.. Wilde ik hem door die send halen, ineens geluid 2x zo hard.

ok,doei.

Dacht ik toen.. :P
 
Ik zet nix harder oid.......... maar ik heb soms dat send wel goed werkt..... mischien bugs met onderliggende vst/fx
Dat fruityloops blijft voor een deel begin jaren 90 engine...... sommige functies werken niet helemaal lekker, bijv compressor ...... en ADSR functies in een channel


Ze moeten een keer alles overhoop gooien en alle oude zooi er uit, ook GUI moet een andere interface, dit gaat geleidelijk wel beter.. met betere functie zoals de nieuwe ''limiter''/ compressor
Het bewijs hiervan is dat NIEMAND werkt volledig zonder externe plugins........... dus met een totale kale FL zonder extra samples of wat dan ook.. dit moet echt beter, hier komt de slechte reputatie van

Het is nu een beetje half 1993 .... tja als je FL installeert en er nix op zet is het idd bagger troep
laatste aanpassing
Uitspraak van Mario // Hard-Tex op dinsdag 19 augustus 2014 om 20:50:
Wilde ik hem door die send halen, ineens geluid 2x zo hard.


Ik weet al hoe dat komt, omdat ik wet niet had toegepast in de reveerb.
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 19 augustus 2014 om 21:01:
Ze moeten een keer alles overhoop gooien en alle ouder zooi er uit, ook GUI moet een anders nieuw en fris


Heb je nog niet gezien hoe FL 12 eruit gaat zien gozer?
Totaal andere GUI ook.
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 19 augustus 2014 om 21:01:
ook GUI moet een anders nieuw en fris


http://www.image-line.com/documents/news.php?entry_id=1397526733

Ook 64-bit, dus ik ga sowieso over op de nieuwe versie.
 
Daarom // matter of time..... ik dacht al dat het nooit eeuwig zou blijven.. toch blijf ik voorlopig ff bij FL10............. als windows een keer crasht 14 er op :P
Laat ze dat 12 ff de kinderziektes er uit halen... dat heb je ook altijd weer. goed dat ze nu wat serieuzer zijn
laatste aanpassing
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 19 augustus 2014 om 21:10:
Laat ze dat 12 ff de kinderziektes er uit halen... dat heb je ook altijd weer


Ik heb die alpha versie al, maar ik wacht ook tot dat er een stabiele versie is ja. :LOL:
Maar het ziet er best goed uit al vind ik.

En op 64-bit, dat is helemaal dikke bonus. _O_
 
Uitspraak van Mario // Hard-Tex op dinsdag 19 augustus 2014 om 21:12:
En op 64-bit, dat is helemaal dikke bonus. _O_


idd die quad core cpu doet 20% load als je 2 projecten converteerd.... met die oude FL
en maar 1-2 GB gebruik met 32 bit :(
laatste aanpassing
 
Eindelijk dat je niet 1 voor 1 die sliders moet stellen :D lol
Hoe vaak ik 40 sliders moest verschuiven omdat alles 20% zachter moest .. aangezien alles op 100% staat standaard en als het dan clipt moet het ff flinkomlaag allemaal
kut is dat als het 1 voor 1 moet.. daarom beter dat ze nu wakker worden
laatste aanpassing
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 19 augustus 2014 om 21:15:
idd die quad core cpu doet 20% load als je 2 projecten converteerd.... met die oude FL
en maar 1-2 GB gebruik met 32 bit :(


Ik heb wel prima cpu, een 6 core, maar ja.. Als je zo'n project vol gooit met big reveerb's dan ben je gauw klaar.
Dus die send is wel een must.

En inderdaad, ik 8GB werkgeheugen, dus die 64-bit is echt wel een must. Zal waarschijnlijk een stuk soepeler gaan lopen. :LOL:
 
Uitspraak van Mario // Hard-Tex op dinsdag 19 augustus 2014 om 21:04:
Ik weet al hoe dat komt, omdat ik wet niet had toegepast in de reveerb.


Ehm, nee, eigenlijk omdat je dry niet had uitgezet, vandaar dat je als je de reeverb op de send zet dry moet uitzetten maar als het op het kanaal zelf staat moet je dry aanzetten :P En wet moet idd sowieso aanstaan :P
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 19 augustus 2014 om 21:39:
Ehm, nee, eigenlijk omdat je dry niet had uitgezet, vandaar dat je als je de reeverb op de send zet dry moet uitzetten maar als het op het kanaal zelf staat moet je dry aanzetten :P En wet moet idd sowieso aanstaan :P


Ja nu snap ik het, omdat je dan 2 droge signalen naar je send stuurt.. :P
Lol, echt wel beter goos. :D Ga het zo even proberen. Heb nog niet zoveel inspiratie.
 
Uitspraak van Mario // Hard-Tex op dinsdag 19 augustus 2014 om 21:40:
Ja nu snap ik het, omdat je dan 2 droge signalen naar je send stuurt.. :P


De master bedoel je ipv send? :P Anders weer fout :P
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 augustus 2014 om 01:08:
De master bedoel je ipv send? :P Anders weer fout :P


Ja :$