Ik heb me dat nu ook aangeleerd te doen ja, ook om consistentie te houden in het geluid van de reeverb. Ook bij de delay trouwens, daar doe ik het nu ook mee op een aparte send weer. En scheelt dus idd CPU, waardoor ik nu dus gerust de Ozone reeverb kan gebruiken, als ik die op ieder kanaal zou moeten zetten liep me project zo vol

Ik neem aan dat je wel weet hoe je de hoeveelheid geluid die je naar een send stuurt regelt?
Ik begin in elk geval altijd door idd de reeverb op 0% dry en 100% wet te zetten. Als de reeverb op een kanaal zelf staat wil je uiteraard ook dry signaal doorsturen, anders hoor je alleen maar reeverb, maar aangezien die hier op een send staat wordt er sowieso al dry signaal naar de master gestuurd en betekent het openzetten van de dry op die send eigenlijk alleen maar dat je het volume van dat geluid nog wat harder zet en met een beetje pech krijg je er ook nog faseproblemen bij, dus niet doen

Wet 100% dus, en hoeveel reeverb je op een kanaal wil hebben regel je dus met die knop onder in het kanaal, waar je dus bepaalt hoeveel geluid je ernaar toe stuurt. Ik zet die zelden boven 60% trouwens, meeste geluiden iets van 30% ofzo. Maar verschilt ook een beetje per producer, ik gebruik reeverb vrij subtiel terwijl andere producers er weer van houden 'm wat verder open te zetten. Ook kun je idd nog een EQ'tje erachter doen om wat van de bas weg te halen, gelukkig zit er bij Ozone al wat ingebouwd waarmee je de bas ook kan regelen, dus die zet ik altijd al wat lager, zodat random geluiden niet de kick te erg in de weg gaan zitten...
Nog een ander trucje wat ik hierbij doe is een peak controller op het kanaal van de punchkick zetten en die knop naar de reeverb send dan sidechainen onder die punchkick. Dus stel je wilt 30% reeverb erop, dan zet je als formule in dat "link to controller" (waar je dus wel de punch kick peak moet selecteren en zorgen dat "remove conflicts" oid uit staat) deze formule: 0.3-Input/2 ... Die gedeeld door 2 kan ook een ander getal zijn, ligt eraan hoe hard die kick op de peak controller inslaat, gewoon effe testen wat lekker klinkt en waar de kick bij de inslag van de punch er voor zorgt dat de reeverb ongeveer op 0% staat, zodat de punch geen last heeft van de reeverbtail van de vorige kick. Ook zorgen dat de peak controller trouwens als een van de eerste plugins op dat kanaal staat, je kunt 'm beter niet na een compressor ofzo zetten aangezien als je dan die compressor weer anders instelt je de peak ook weer automatisch verandert, waardoor het kan zijn dat je een hoop weer opnieuw moet instellen, dus beter op een plek houden waar die qua volume hetzelfde blijft.
De reeverb zelf instellen doe ik trouwens altijd met een geluid/kanaal eerst, die zet ik vrij hoog naar die send zodat ik goed hoor wat het effect is van die reeverb, en dan stel ik 'm in hoe ik de reeverb het best bij het project/atmosfeer vind passen, waarna ik dat kanaal weer lager zet.
/einde lulverhaal