Lieve Capcom,
het heeft even geduurd, dat klopt. Tweemaal was de postbode niet bij de juiste gleuf terecht gekomen met Resident Evil 6 en daarna kwam er ook nog ziekte om de hoek kijken. Maar, het is me gelukt Capcom. Ik heb er meer dan dertig uur ingestoken en ben nu tot een eind oordeel gekomen. Normaal zou ik een recensie schrijven, maar omdat ik een beetje bedroefd ben stuur ik jullie liever een brief. Zie dit als een review, dat mag, maar een cijfer plak ik er nu niet meer aan. Niemand hoeft die nu nog, maar mijn gedachten kan ik helaas niet onderdrukken.
Mijn begin aan Resident Evil 6
Toen ik eindelijk de game binnen had trok ik gelijk de Fatboy(C) voor de TV, gordijnen dicht en de versterker op standje oren-der-af. Omdat het wat langer duurde voordat ik de game had, ging er eerst nog een patch over de game heen Capcom. Soms snap ik dat hoor. In de toekomst zie ik ook nog een patch op de planning staan, maar waarom jullie gelijk de vierde campagne van Ada vrij hebben gegeven snap ik dan weer niet. De beloning voor het uitspelen van campagne van Leon, Chris en Jake is nu weg. Maar beste Capcom, dat is jullie goed recht. Het is immers jullie game.
Eigenlijk is dat ook waar ik van baal; Resident Evil 6 is jullie game, niet die van ons. Waar het bij deel vijf al de mist in ging had ik daar na een paar uur spelen de keuze om hem uit te zetten, nu ik deel zes moest reviewen ging dat niet. Er waren tijdens het spelen wel momenten dat ik dit wilde doen. De game de hoek in gooien. Want ik kon me er niet mee vermaken. Zoals ouders de marteling van toneelstukjes van hun kinderen moeten aanzien, zo zat ik ook Resident Evil 6 te spelen. Een beetje soms met een gevoel van schaamte. Waarom zal ik precies in deze brief uitleggen Capcom. Het is misschien niet altijd even leuk om te lezen, maar het moet mij toch echt van het hart.
De campagnes, de opbouw en de verhalen
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het idee van drie campagnes wel een aardig idee vond voor de verandering. Drie verschillende verhalen die je eigenlijk het beste door elkaar heen kan spelen. De meeste mensen zullen wel gewoon campagne voor campagne uitspelen Capcom, maar ik vond op internet toch een prettigere manier van spelen zodat de tijdslijnen op elkaar aansloten. Dit hebben jullie echt leuk gedaan. De verhalen waren niet heel sterk maar bij horror survival is dat ook niet echt nodig. Alleen, waar iedereen over klaagde Capcom, waar iedereen bang voor was en wat we al meerdere malen hebben gelezen is dat jullie Resident Evil 6 geen horror survival meer is. Dat was deel vijf ook niet, weet ik, maar nu is dat eigenlijk helemaal verdwenen. Natuurlijk, de campagne van Leon was wel een beetje zoals wij, de fans, Resident Evil willen zien. Maar alles daarna was gewoon een third person shooter geworden. Hoe hard ik ook probeerde om er door te heen te kijken Capcom, ik kon het niet. Zoals ik al eerder in deze brief aangaf is het jullie game. En als jullie van deel zeven een turnbased action game willen maken met RPG elementen is dat jullie goed recht. Maar ik lust het dan niet meer.
Het is misschien raar, want -en daar kom ik later op terug- misschien waren de campagnes van Chris en Jake wel goede third person action shooters. Misschien wel. Maar had het dan Resident Evil: Outbreak genoemd. Of Resident Evil: Mayhem. Iets dat niet zou duiden op een deel uit de reeks die ooit zo het woord survival hoog in het vaandel had. Natuurlijk kan je zeggen dat je nog steeds moet overleven, natuurlijk kan dat Capcom. Maar dan zou elke game waarbij je in leven moet blijven een survival game zijn. En jullie weten ook dat dit niet stond voor wat men ooit in Resident Evil liet zien. Deel één tot en met vier waren geweldig (en alles er tussen zoals Zer0 en Veronica) maar daarna ging het mis. Het probleem zit hem ook grotendeels in deel zes dat alles co-op gespeeld moet worden. Er móét multiplayer in. Waarom Capcom? Waarom? Hierdoor zijn er zoveel hinderlijke momenten in de game. Ook als je deze solo speelt. Ik wil niet wachten op mijn “partner” die de deur moet helpen openmaken. Ik wil niet dat als ik één schot los op een mutant, het dan vaak door mijn partner afgemaakt wordt en ik kan schuilen achter een auto. Maar ik wil ook niet dat mijn partner langs de Javo’s loopt en dan gaat zitten wachten totdat ik ze neer knal. Ik wil solo, ik wil een single player game want dan ligt de focus op de het verhaal en de survival. En dat het kan Capcom, liet THQ zien met Darksiders II. Een game hoeft geen multiplayer. Willen jullie dit alsjeblieft niet meer doen?
Grafisch ziet de game er goed uit hoor, dat kan ik niet ontkennen. En het level design is ook niet verkeerd. De locaties zijn afwisselend en goed opgezet. Het is alleen jammer dat de besturing niet al te soepel is. Het is soms net… ja hoe leg ik dit het beste uit. Als speler voelde ik mij soms als een struisvogel in een kooitje van een kanarie. Als ik me ook maar even omdraaide of bewoog, zat ik tegen muren aan en het voelde soms echt alsof mijn karakter te groot was voor de ruimtes waar ik doorheen liep. Nu we toch even de puntjes doorlopen Capcom; aan het geluid was niets af te dingen. Natuurlijk vond ik dat er te veel kogels om mijn oren vlogen tijdens het spelen, maar dat kwam niet door het geluid Capcom, dat kwam door de gameplay. Maar daar hebben we het al over gehad, dat hoef ik niet nog een keer aan te stippen. De quicktime events hadden er echt uit gemogen, want die slaan nergens op. Nooit niet, in geen enkele game. Het is zonde dat dit soort dingen de game minder aantrekkelijke maakt Capcom, want op de tegenstanders, de mutanten, hebben jullie echt je best gedaan.
http://www.duimschroef.nl/2012/11/resident-evil-6-review/
Hmm! Begin wel te twijfelen
