Probeer het beide uit en kijk voor je zelf wat je het prettigst vindt werken. Elk programma heeft z'n eigen 'workflow'. Ik vind zelf FL Studio fijn werken, en ben nu een beetje aan het prutsen met Ableton Live.
Complete onzin trouwens dat de "Sound Engine" van FL slechter zou zijn. Wanneer je gewoon externe (dus derde partij) VST(i)'s gebruikt merk je geen kwaliteitsverschil. Ben inderdaad niet fan van de standaard plugins van FL maar zodra je op wat hoger niveau gaat produceren gebruik je in de meeste gevallen toch geen standaard plugins.
Dus: vooral doen wat je zelf prettig vind! Er is objectief gezien geen "betere" DAW.
Complete onzin trouwens dat de "Sound Engine" van FL slechter zou zijn. Wanneer je gewoon externe (dus derde partij) VST(i)'s gebruikt merk je geen kwaliteitsverschil. Ben inderdaad niet fan van de standaard plugins van FL maar zodra je op wat hoger niveau gaat produceren gebruik je in de meeste gevallen toch geen standaard plugins.
Dus: vooral doen wat je zelf prettig vind! Er is objectief gezien geen "betere" DAW.
Uitspraak van MichelHartogNL op donderdag 30 augustus 2012 om 20:35:Dus: vooral doen wat je zelf prettig vind! Er is objectief gezien geen "betere" DAW.
Helemaal mee eens, ik heb Fruity, Reason, Cubase en Ableton geprobeerd. Uiteindelijk bij Ableton gebleven. Vind deze zeer gebruiksvriendelijk in hetgeen wat ik wil. Het gaat er uiteindelijk toch om wat jij eruit haald, ongeacht welke DAW je gebruikt?! De producer maakt de track, niet de DAW!
En kijk welke VST je fijn vind... Ik gebruik hoofdzakelijk Sylenth1, gewoonweg mijn favo
FLSTUDIO!!
je moet gewoon FLStudio klaar maken voor produceren.. Bijvoorbeeld die Limiter op je master zegt al GENOEG over hoe paraat Flstudio is om te produceren?? mee eens? niet?
je moet ook je panning flow uitzetten in general project.. (hoor maar het verschil met een kant en klaare track van je in fl) in 1 x komen all frequencies vrij.. (soort van verborgen limiter/eq)
Verder nog een lekkere iozotope op je mixer knallen die je ff goed fixt voor je kick en synths samen.. maken hem ruig en hard.. en ga dan pas je kicks verder
afmixen en maken in de plug ins..
3 gouden tips hier
check me nieuwe unfinished track in flstudio!!
je moet gewoon FLStudio klaar maken voor produceren.. Bijvoorbeeld die Limiter op je master zegt al GENOEG over hoe paraat Flstudio is om te produceren?? mee eens? niet?
je moet ook je panning flow uitzetten in general project.. (hoor maar het verschil met een kant en klaare track van je in fl) in 1 x komen all frequencies vrij.. (soort van verborgen limiter/eq)
Verder nog een lekkere iozotope op je mixer knallen die je ff goed fixt voor je kick en synths samen.. maken hem ruig en hard.. en ga dan pas je kicks verder
afmixen en maken in de plug ins..
3 gouden tips hier
check me nieuwe unfinished track in flstudio!!
Uitspraak van Dragon Zodiac op vrijdag 7 september 2012 om 00:49:check me nieuwe unfinished track in flstudio!!
De kick is een walm, waar is de tick van die kick eigenlijk ?
Uitspraak van Daffy Fuck op vrijdag 7 september 2012 om 01:06:De kick is een walm, waar is de tick van die kick eigenlijk ?
weet niet waarmee je luister maar vanwege de late kant moest ik het op de sennheizers ff afmaken.. maar morgen op de krktjes ga ik even netjes de kick afwerken..
en je bent inderdaad niet de eerste, een ander zei ook al te veel camelphat op.. dus ik ga er morgen even grondig naar luisteren
Uitspraak van Dragon Zodiac op vrijdag 7 september 2012 om 02:55:weet niet waarmee je luister maar vanwege de late kant moest ik het op de sennheizers ff afmaken.. maar morgen op de krktjes ga ik even netjes de kick afwerken..
en je bent inderdaad niet de eerste, een ander zei ook al te veel camelphat op.. dus ik ga er morgen even grondig naar luisteren
Is een typische fout als iedereen begint te producen
Trek je niet aan dus!
Gewoon dit eventueel behouden en nog een kick layeren één lijn voor de TICK en één voor lijn voor de TAIL (die zware walm die je nu hebt)
Helemaal in begin had ik dat probleem ook, vollebak compresse, vollebak die lage frequenties opezette, maar heb nadien ingezien dat dat niet de manier is.
En pc speakers of Hoofdtelefoon geeft een vertekent geluid
Succes
Uitspraak van HardCore | Sycho op vrijdag 7 september 2012 om 10:35:Ik ben bezig met fl studio alleen snap er geen mallemoer van hihi
https://partyflock.nl/topic/648048:Het_Grote_FL_Studio_vragen_Topic
Hallo allemaal,
ik heb jaaaaaaaren geleden met Fasttracker, Madtracker en Buzz gewerkt en de laatste tijd begint het steeds meer te kriebelen allemaal om weer eens wat te gaan produceren, of in ieder geval een poging te gaan doen. Nou is het probleem dat ik nu een 4 jaar oude laptop heb die geen FruityLoops kan draaien, laat staan enig ander muziekprogramma. Ik zou graag investeren in nieuwe hard-/software maar nou zou ik graag willen weten wat ik het beste kan doen. Fruity Loops lijkt me wel een aardig programma, maar moet ik ook een Apple Macbook aanschaffen? Bijna alle DJ's op evenementen hebben zo'n ding om muziek mee te maken, maar het is nogal dure hobby
Wie helpt???
Thanks...
ik heb jaaaaaaaren geleden met Fasttracker, Madtracker en Buzz gewerkt en de laatste tijd begint het steeds meer te kriebelen allemaal om weer eens wat te gaan produceren, of in ieder geval een poging te gaan doen. Nou is het probleem dat ik nu een 4 jaar oude laptop heb die geen FruityLoops kan draaien, laat staan enig ander muziekprogramma. Ik zou graag investeren in nieuwe hard-/software maar nou zou ik graag willen weten wat ik het beste kan doen. Fruity Loops lijkt me wel een aardig programma, maar moet ik ook een Apple Macbook aanschaffen? Bijna alle DJ's op evenementen hebben zo'n ding om muziek mee te maken, maar het is nogal dure hobby
Wie helpt???
Thanks...
Beetje deftige geluidskaart scheelt al een hoop (nadeel bij laptop: je moet er een externe kaart bijkopen aangezien die dingen nooit dedicated soundcards hebben).
De mac-fabel kan ik je niet vanaf helpen als je die gelooft, maar je hebt er echt niet per se eentje nodig. De tijd dat mac oppermachtig was op grafisch- en audiogebied ligt al een tijdje achter ons (ergo: je kunt voor een fractie van het geld net zulke goede hardware krijgen, je hebt dan alleen niet zo'n "geil" wit appeltje voor je hoofd tijdens optredens..).
Lastig om te bepalen wat het beste voor je is sinds je van de trackers afkomt en dat toch wel een wereldje op zich is. Het zal wel handig zijn wat tutorials te kijken, veel pielen en kijken wat het beste voor je werkt.
Ben zelf ook met trackers begonnen, vervolgens loop-based geprobeerd via Acid Pro en de eerste versies van Fruity Loops, Ableton ook, Reason ook maar ben blijven plakken bij Cubase. Je hebt er niet zo een nummer mee bij elkaar geklikt zoals in Fruity of Acid maar voor mij werkt het toch het fijnst. Het geluid van Reason was niet al te best, dus ik gebruikte Cubase en Reason samen via Rewire, maar dat trok toch wat veel resources dus ben bij Cubase gebleven.
Via rewire kun je bijv. ook Ableton en Cubase samen laten werken (hoewel ik daar geen toepassing in zie), maar begrijp dat gasten die live gaan met hun muziek vaak met Ableton werken. Daar is cubase an sich wat minder geschikt voor.
Hoe dat met fruity zit weet ik niet, aangezien ik daar jaren niet naar gekeken heb, maar daar kunnen anderen je vast meer over vertellen hier aangezien er nogal wat gebruikers zijn.
Wat in ieder geval wel (bijna) een vereiste is is een externe controller zoals een midi-keyboard oid. Onder de 200 euro heb je daarin hele mooie apparaten (afhankelijk van wat je ermee wilt doen natuurlijk).
De mac-fabel kan ik je niet vanaf helpen als je die gelooft, maar je hebt er echt niet per se eentje nodig. De tijd dat mac oppermachtig was op grafisch- en audiogebied ligt al een tijdje achter ons (ergo: je kunt voor een fractie van het geld net zulke goede hardware krijgen, je hebt dan alleen niet zo'n "geil" wit appeltje voor je hoofd tijdens optredens..).
Lastig om te bepalen wat het beste voor je is sinds je van de trackers afkomt en dat toch wel een wereldje op zich is. Het zal wel handig zijn wat tutorials te kijken, veel pielen en kijken wat het beste voor je werkt.
Ben zelf ook met trackers begonnen, vervolgens loop-based geprobeerd via Acid Pro en de eerste versies van Fruity Loops, Ableton ook, Reason ook maar ben blijven plakken bij Cubase. Je hebt er niet zo een nummer mee bij elkaar geklikt zoals in Fruity of Acid maar voor mij werkt het toch het fijnst. Het geluid van Reason was niet al te best, dus ik gebruikte Cubase en Reason samen via Rewire, maar dat trok toch wat veel resources dus ben bij Cubase gebleven.
Via rewire kun je bijv. ook Ableton en Cubase samen laten werken (hoewel ik daar geen toepassing in zie), maar begrijp dat gasten die live gaan met hun muziek vaak met Ableton werken. Daar is cubase an sich wat minder geschikt voor.
Hoe dat met fruity zit weet ik niet, aangezien ik daar jaren niet naar gekeken heb, maar daar kunnen anderen je vast meer over vertellen hier aangezien er nogal wat gebruikers zijn.
Wat in ieder geval wel (bijna) een vereiste is is een externe controller zoals een midi-keyboard oid. Onder de 200 euro heb je daarin hele mooie apparaten (afhankelijk van wat je ermee wilt doen natuurlijk).
FL studio , gebruiksvriendelijk
veel mensen zeggen dat de sound engine minder is en die van andere beter , dat klopt dan wel maar verde rmaakt het geen flikker uit welk programma je gebruikt
Juist de sound-engine van Logic is crappier. Daarnaast is FL Studio van alle veelgebruikte DAW's veruit het goedkoopste, inclusief levenslang gratis updates, terwijl die van Logic 80 euro kosten oid. Maar de grootste kostenpost bij Logic, is de hardware. Immers is een iMac 2-3x zo duur als een zelf samengestelde merkloze PC met exact dezelfde hardware. Of je moet al je PC tot Hackintosh ombouwen, maarja dat mag weer niet van de licensie van OSX.
Nou is het probleem dat ik nu een 4 jaar oude laptop heb die geen FruityLoops kan draaien
Een netbook zeker? FL draait al op een P3/AMD K7 met 1 ghz en 256 MB werkgeheugen.
Ik raad je aan om bij AP Datentechnik in Gelsenkirchen een PC-aanbieding te bekijken en er eentje aan te schaffen voor 300-400 euro. Is helemaal vrij van software dus je betaalt geen nutteloos geld voor een WIndows-licensie of voor andere shit zoals Office en virusscanners (die je allemaal gratis kan downloaden, zelfs legaal als open source software) en dan heb je een quad core of six-core CPU, 8GB werkgeheugen en een redelijke videokaart, waar je ook nog op kan gamen als je wil. Kijk maar eens op www.apdat.de bij Komplett PC-Angebote. Haal al 5 jaar mijn computerspul allemaal daar, ben nog nergens betere deals tegengekomen. Als je je ding hebt knal je er een geluidskaart zoals de Terratec Aureon USB of de M-Audio Delta USB, kost je 150 euro en dan heb je qua PC een volledige studio-setup
Uitspraak van verwijderd op maandag 1 oktober 2012 om 14:49:Een netbook zeker? FL draait al op een P3/AMD K7 met 1 ghz en 256 MB werkgeheugen.
Ja precies, mijn laptop komt ook uit 2008 /2009 en die draait FL met gemak. Toegegeven, ik kan geen 100 vst's tegelijk draaien, maar dat hoeft ook niet.
Ik heb nu een ACER Aspire 8930G, leek toentertijd prima voor het grafisch werk dat ik ermee deed maar nu schiet ik toch tekort aangezien de jaren beginnen te tellen door alle vervuiling enzo die ik er op heb staan. Menigmaal diverse virusscanners er overheen gehaald maar het begint toch vergane glorie te worden ben ik bang. Ik zal die PC-site uit Duitsland eens in de gaten houden, wellicht dat ik er iets mee kan. Maar ik begrijp dat laptops niet per definitie geschikt zijn voor het maken van muziek. Zijn er wat jullie betreft nog eisen/wensen aan het besturingssysteem? Ik heb nu Windows Vista erop staan, maar dat is al vanaf het begin een ramp...kost me een boel werksnelheid heb ik het gevoel...
k heb nu een ACER Aspire 8930G, leek toentertijd prima voor het grafisch werk dat ik ermee deed maar nu schiet ik toch tekort aangezien de jaren beginnen te tellen door alle vervuiling enzo die ik er op heb staan. Menigmaal diverse virusscanners er overheen gehaald maar het begint toch vergane glorie te worden ben ik bang
Back up maken, fornatteren, overnieuw installeren met Windows 7, Malwarebyte installeren, en telkens als je iets installeert, al is het een update van Adobe Flash Player oid, altijd vakjes met toolbars en andere rommel ontvinken voor je verder gaat, dan slibt hij ook niet dicht zogezegd
Als je een USB-geluidskaart haalt is een laptop prima om mee te produceren mits hij genoeg power heeft, en mocht het niet lukken kan je die kaart op je eventuele nieuwe PC ook gebruiken. Eer je rekenkracht tekort komt ben je toch al een eind op weg om producties van enig niveau te maken. Of nog niet eens, DJ Slideout bijvoorbeeld maakt al z'n platen in Logic 5.5 op een PC die minder power heeft dan een beetje een moderne smartphone, en die gast is echt ziekelijk goed.
laatste aanpassing
Dit gaan we doen:
komende week wordt de laptop geheel opnieuw geinstalleerd en ik ben me aan het orienteren op een USB-soundcard. Heb deze gezien, wat vinden jullie:
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/focusrite-scarlett-2i4-usb-audio-interface/product-details.html#.UGv3kpipAcM
Zijn kleine broertje de 2i2 zou ook nog kunnen maar die heeft dacht ik weer geen midi-poort voor eventueel later gebruik. Is wel weer wat goedkoper daarentegen. Iemand ervaring met 1 van deze producten toevallig?
komende week wordt de laptop geheel opnieuw geinstalleerd en ik ben me aan het orienteren op een USB-soundcard. Heb deze gezien, wat vinden jullie:
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/focusrite-scarlett-2i4-usb-audio-interface/product-details.html#.UGv3kpipAcM
Zijn kleine broertje de 2i2 zou ook nog kunnen maar die heeft dacht ik weer geen midi-poort voor eventueel later gebruik. Is wel weer wat goedkoper daarentegen. Iemand ervaring met 1 van deze producten toevallig?
komende week wordt de laptop geheel opnieuw geinstalleerd en ik ben me aan het orienteren op een USB-soundcard. Heb deze gezien, wat vinden jullie:
Persoonlijk geen ervaring mee, maar focusrite schijnt geen rommel te maken dus dat zal wel goed zitten. Verstandig om wel voor die extra optie te kiezen want je zult net zien dat je die wel nodig hebt. Heb ik ervaring mee met mijn oude m-audio kaart, gelukkig werkt midi->usb conversie prima, dus nu mis ik die poort niet meer.
Daarnaast zou een geheugenuitbreiding voor je laptop geen overbodige luxe zijn, afhankelijk van wat je gaat draaien qua OS en daw>
(te) Weinig geheugen + 1 harde schijf= garantie voor supertraag werken omdat windows dan gaat cachen naar die ene harde schijf (die ook al door je daw gebruikt wordt).
Mocht je windows 7 willen gaan installeren dan kun je heel mooi een usb stick van een goed aantal gigabytes gebruiken voor Readyboost, dan doet die dat cachen.
Zijn kleine broertje de 2i2 zou ook nog kunnen maar die heeft dacht ik weer geen midi-poort voor eventueel later gebruik. Is wel weer wat goedkoper daarentegen. I
Wat wil je ermee doen? Een controller aansluiten kan namelijk net zo goed via USB. Wil je er synths mee gaan aansturen dan is het al een ander verhaal.
ZO! hij is besteld, mijn USB-soundcard van Focusrite. Komend weekend wordt de laptop gefixt en dan kunnen we eindelijk beginnen. Als het een beetje loopt wil ik in de toekomst ook monitors gaan bestellen, en ik zag van M-audio nog een midi-keyboard (Oxygen 49 3th gen)...dat het maar snel Sinterklaas is 
it doesn't matter what you use, they all do the same thing pretty much. it's how you use it. 
Wie van jullie heeft er ervaring met de monitorboxen van M-audio trouwens? Zag een setje voor € 111,00 bij Bax staan...leek me wel erg goedkoop, maar schijn kan bedriegen natuurlijk.
Kan niet over die dingen oordelen maar zolang je je gehoor goed traint en vertrouwd raakt met het geluid dat profi gemaakte tracks erop doen klinken, moet er, zeker voor een beginner, goed mee te werken zijn. Eer je door je speakers in je vooruitgang beperkt wordt ben je toch wel een paar jaartjes bezig
FL studio is voor beginners een optie.
Dus om nou de interne (native) effecten te laten liggen en alleen externe effecten te gebruiken, waarom dan niet gelijk een programma gebruiken die gewoon goede native effecten heeft?
Zoals Cubase, Ableton, Reason etc.
ik werk met de bx8a van m-audio. Werken prima. Alleen de hoog is erg hard. Behoorlijk wat power in die dingen.
waarom niet de Alesis iO2?
werkt prima, alles erop wat je nodig hebt en zeer compakt.
Goede prijs ook.
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/alesis-io2-express-24-bit-usb-audio-interface/product-details.html#.UHzs91Flv_Q
Als je oude laptoppie FL niet trekt en je bent bekend met Fasttracker, probeer dan Renoise eens. Fasttracker met de mogelijkheden die alle andere programma's ook hebben. VTS's en de hele mikmak.
Ik werk er ook mee, 10000000x beter als FL waar ik ook 4 jaar mee heb gewerkt. (gebruik ik nu alleen nog voor collabs als mensen met FL werken)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 augustus 2012 om 12:11:als je flstudio gebruikt Adviseer ik je om externe effecteng te gebruiken
Dus om nou de interne (native) effecten te laten liggen en alleen externe effecten te gebruiken, waarom dan niet gelijk een programma gebruiken die gewoon goede native effecten heeft?
Zoals Cubase, Ableton, Reason etc.
Wie van jullie heeft er ervaring met de monitorboxen van M-audio trouwens?
ik werk met de bx8a van m-audio. Werken prima. Alleen de hoog is erg hard. Behoorlijk wat power in die dingen.
Zijn kleine broertje de 2i2 zou ook nog kunnen maar die heeft dacht ik weer geen midi-poort voor eventueel later gebruik. Is wel weer wat goedkoper daarentegen. Iemand ervaring met 1 van deze producten toevallig?
waarom niet de Alesis iO2?
werkt prima, alles erop wat je nodig hebt en zeer compakt.
Goede prijs ook.
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/alesis-io2-express-24-bit-usb-audio-interface/product-details.html#.UHzs91Flv_Q
Wie helpt???
Als je oude laptoppie FL niet trekt en je bent bekend met Fasttracker, probeer dan Renoise eens. Fasttracker met de mogelijkheden die alle andere programma's ook hebben. VTS's en de hele mikmak.
Ik werk er ook mee, 10000000x beter als FL waar ik ook 4 jaar mee heb gewerkt. (gebruik ik nu alleen nog voor collabs als mensen met FL werken)
laatste aanpassing
Uitspraak van Dragon Zodiac op vrijdag 7 september 2012 om 00:49:check me nieuwe unfinished track in flstudio!!
Dat bedoelen we dus, typisch plastic fl geluid.
En de tips die je geeft zijn niet goud maar van youtube homemade tutorials van mensen die er ook geen verstand van hebben.
Sorry.
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 oktober 2012 om 07:12:waarom dan niet gelijk een programma gebruiken die gewoon goede native effecten heeft?
Zoals Cubase, Ableton, Reason etc.
Omdat men misschien de workflow van dat betreffende programma fijner vind werken.
Vind het nogal kortzichtig van je om te zeggen:
Ik vind het kut, dus dan is het ook zo.
ieder heeft zijn manier van werken of het nu cubase, logic, flstudio, ableton is.
Wie van jullie heeft er ervaring met de monitorboxen van M-audio trouwens? Zag een setje voor € 111,00 bij Bax staan...leek me wel erg goedkoop, maar schijn kan bedriegen natuurlijk
Haal gewoon KRKs
Ik heb nooit iemand horen klagen over Krk's en vind het zelf ook zo!
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 oktober 2012 om 07:19:Dat bedoelen we dus, typisch plastic fl geluid.
En de tips die je geeft zijn niet goud maar van youtube homemade tutorials van mensen die er ook geen verstand van hebben.
Sorry.
Jij bent de expert
Ik produce nu sinds FL2.3 met FL dance gerelateerde tracks. Dat volstaat prima als je weet wat je doet en is met de nodige nabewerking gewoon releasable. Voor opnamen zang, instrumenten, produceren feestplaten etc. gebruik ik Cubase. De sound engine is gewoon beter en het werken met vocals is gewoon beter te controleren, maar workflow in FL is qua electronische muziek gewoon inuitiever. Ik gebruik dus na al die jaren beide en beslis bij elk project welke het beste is.
Ik heb nooit iemand horen klagen over Krk's en vind het zelf ook zo!
heb zelf krk's (RP6) en na een aantal jaar er mee werken weet ik toch wel wat min puntjes te noemen
- het zijn meer mid field monitoren (je moet er best een eindje van af zitten om in de sweetspot te zitten)
- na een aantal uren werk worden mijn oren er echt moe van.
- vrij "plat" geluid
Je kan er prima mee produceren als je weet hoe er mee om te gaan, maar weet je dat niet kan je soms net even te veel of te weinig van een bepaald ding in je track proberen te pushen.
laatste aanpassing
Tja, welk budget... Ik werk met Dynaudio BM6A mk2 en BM14S. Ik kan ze iedereen aanbevelen, supereerlijke speakers. Maar ja, dan moet je wel een sloot geld meenemen. Je kunt het zo gek maken als je wilt, maar het is wel handig als je gewoon je speakers goed kent, zeker bij budgetspeakers. Je moet weten waar ze zitten in het hele scala aan monitoren per frequentiezone. Daarmee kan je dan je mix sturen. Makkelijkste is natuurlijk een megavlakke monitor die juist in de ruimte staat. Dan krijg je dus wat je hoort. Ook is het fijn als ze je niet snel "luistermoe" maken, iets dat ik met Genelecs iets sneller heb. Laat je goed adviseren en ga goed luisteren wat zoekt. Toevallig past deze bovengenoemde set gewoon perfect bij wat ik zoek in studio geluid. Sommige mensen gaan echter meer voor het wat wollige gekleurde geluid van de KRK's bijvoorbeeld. Ook prima, als je er maar rekening mee houdt in je mix.
Wat raden jullie aan?
Zelf gaan luisteren. Aanraders qua merken: Adam, Dynaudio, Genelec, Focal, Mackie. Er zijn ook, nog duurdere, pro-merken maar dat segment is alleen leuk voor mastering studio's.
Uitspraak van Dj REsound op donderdag 18 oktober 2012 om 15:26:Sommige mensen gaan echter meer voor het wat wollige gekleurde geluid van de KRK's bijvoorbeeld. Ook prima, als je er maar rekening mee houdt in je mix.
Niet om het één of ander, maar "wollig" kun je geen rekening mee houden. Wollig houdt gewoon in dat het geluidsbeeld muffled is en dat je dus simpelweg detail in je beeld van de mix mist. De mensen die om die reden KRK's kiezen zouden niet eens in de buurt van een DAW mogen komen... Studiomonitoren koop je omdat je een zo neutraal mogelijke weergave zoekt. Verdere factoren die bepalend zijn voor de uiteindelijke keuze:
- Prijs
- Curve: de één werkt graag met een 'warme' monitor, de andere met een 'heldere' monitor en weer een ander met een zo slecht mogelijk klinkende monitor (daarom was de Yamaha NS10 zo mateloos populair: als het op die shitspeaker goed klonk, klonk het overal goed op)
- Betrouwbaarheid: zowel qua levensduur als behoud van geluidsbeeld (onderdelen die verslechteren naarmat de tijd vordert)
Factoren die vaak meegewogen worden maar niet relevant/verstandig zijn (hier onderscheid je de pro's van de amateurs):
- Voorkeur voor bepaalde merken (een pro heeft zijn voorkeuren, maar zal altijd naar alle mogelijke opties kijken omdat er misschien wel iets beters is)
- Uiterlijk
- Wat anderen zeggen (reviews van pro's: okee, maar ook niet blind op staren): jouw gehoor is uniek, iedereen hoort anders
De merken die ik eerder noemde staan dus bekend om neutraliteit, betrouwbaarheid en fatsoenlijke prijs/prestatieverhouding. De uiteindelijke keuze moet je zelf maken, op basis van je oren, niet op basis van verhalen op internet of van anderen.
Tip 1: Feedback heb je een mooie ruimte waarin je bergen verschillende speakers kunt beluisteren.
Tip 2: Zorg voor een fatsoenlijk budget; je wilt jezelf niet later voor je kop slaan omdat je met minder gesetteld hebt dan je eigenlijk wilde. Het verhaal begint bij minimaal 800 euro voor twee nieuwe speakers, tweedehands kun je geluk hebben. Dit loopt op tot ongeveer 2000 euro per nieuw paar, daarboven wordt het mastering grade, wat onnodig is voor normaal produceren. Bovendien kun je de rest van je geld beter in akoestiekbehandeling van je ruimte steken, aangezien dat praktisch net zo belangrijk, zo dan niet belangrijker is.
laatste aanpassing

















