Partyflock
 
Forumonderwerp · 1087236
 
In rock, metal, klassiek etc gebruikt men al jarenlang dezelfde geluiden. De piano, de viool, de gitaar etc. zijn altijd hetzelfde gebleven qua klank. In rock/metal zal er hooguit van varierende distortions gebruik worden gemaakt waardoor het een subtiel beetje anders klinkt, maar in veel gevallen zijn de verschillen niet zo dramatisch groot dat je het idee hebt dat een compleet ander instrument wordt gebruikt.

Daarentegen heeft men vreemd genoeg de neiging om de mening erop na te houden dat bij elektronische muziekstylen de melodie of kickdrum regelmatig naar voren moet worden gebracht middels een compleet "nieuw" geluid omdat het anders on-origineel zou zijn, terwijl, naar mijn mening, de focus zou moeten liggen op de manier waarop de melodie is uitgewerkt.

Om maar een voorbeeld te noemen, als je de viool een mooi geluid vind voortbrengen, waarom dan moeilijk doen en een nieuw geluid gaan zoeken (vaak in naam van illusionaire originaliteit) terwijl je volledig content bent met het huidige geluid en ook totaal geen behoefte hebt aan zogenaamde vernieuwing.

Het valt mij vooral op dat dit een trend is binnen de elektronische scene terwijl mensen die rock, metal, klassiek muziek luisteren dit doen om de melodie of type zang. Men klaagt immers ook niet dat de zanger/zangeres al 4 albums lang hetzelfde stem geluid heeft.

Jullie zinnige mening achter deze amuziekale onlogica?

laatste aanpassing
 
Die foto :lol:
zonnebankje, kamperbankje alles, jwt
laatste aanpassing
 
mmm dat matjeee mmm
 
:roflol:
 
Uitspraak van actief op dinsdag 2 maart 2010 om 19:22:
Die foto


:respect:

*opslaan als*

:roflol:
MAAREH ter zake:

sowieso moet je bij elke muziekstijl anders luisteren en is elke muziekstijl op een andere manier vernieuwend of juist helemala niet.


Het woord originaliteit vind ik moielijk definieerbaar. als je tegenwoordig een liedje schrijft is de kajnd enorm groot dat een deel van de melodie al bestaat en ook wat betreft instrumenten houdt het een keertje op.

dus daarom ben ik op zoek gegaan naar en muziekstijl die compleet anders is en die telkens vernieuwd. ja het kan echt maar dan moet je dus ene stijl hebben die electronische muziek combineerd met akoestische instrumenten.
Voorbeeld van moderne originele muziek:


http://www.youtube.com/watch?v=E3E--ZXTVdw
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 2 maart 2010 om 19:16:
en ook totaal geen behoefte hebt aan zogenaamde vernieuwing.


Ja soms is goed, goed he.
 
Uitspraak van Jantje trammelantje op woensdag 3 maart 2010 om 00:34:
Voorbeeld van moderne originele muziek:


http://www.youtube.com/watch?v=E3E--ZXTVdw


Tis zeker leuk, maar geen enkel van de gebruikte geluiden is "nieuw" :)
(beetje goa/rock achtig)

Uitspraak van Jantje trammelantje op woensdag 3 maart 2010 om 00:27:
sowieso moet je bij elke muziekstijl anders luisteren en is elke muziekstijl op een andere manier vernieuwend of juist helemala niet.


Ik ben het daar niet helemaal mee eens; het doel van muziek is je mee te nemen op "vakantie" en voor iedereen is dat gevoel natuurlijk anders, dat wel. Maar voor mij is het belangrijkste HOE de muziek melodieus zowel als technisch in elkaar zit en dan vind ik het als laatste semi belangrijk wat voor geluiden er worden gebruikt.

Men creeert de grootste troep met "nieuwe" geluiden; dan heb ik zoiets van, doe mij dan maar een fatsoenlijke track met "ouderwetse" geluiden. Beetje vanuit de hoek "why change a winning team?"
Uitspraak van verwijderd op woensdag 3 maart 2010 om 01:10:
(beetje goa/rock achtig)


ja kijk.. opzich ligt het er maar aan hoe je het bekijkt maar origineel vind ik het wel.

Juist die goede geluidstechniek doet mij naar die psybient ofwel goarock,jazz,psy uuh etc etc etc luisteren;)

en oja het doel van muziek je mee te namen naar een andere wereld deel ik met je. Of vakantie net hoe je het wilt noemen. Muziek kan je kennis laten maken met bepaalde sferen en laat je als het ware door landschappen rondlopen.

Maar ik heb nog wel meer voor je in petto die je mag beoordelen.8)

(
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Jantje trammelantje op woensdag 3 maart 2010 om 01:18:
ja kijk.. opzich ligt het er maar aan hoe je het bekijkt maar origineel vind ik het wel.


Absoluut, maar het valt mij gewoon op dat met name in de hardcore en hardstyle men heel erg geneigd is te mouwen over gerecyclede geluiden. Net alsof een gare melodie in eens vet is met een "originele" synth sound en omgekeerd.
Uitspraak van Jantje trammelantje op woensdag 3 maart 2010 om 01:18:
Maar ik heb nog wel meer voor je in petto die je mag beoordelen.

(vette muzie, serieus vette muziek)


Ik heb die vorige track al bij mijn favo's opgeslagen; het is voor mij "nieuw" in de zin van dat deze geluiden combinatie vrij origineel is. Maar goed ik blijf erbij, ik kan net zo goed genieten van een prachtig uitgewerkte trance track met geluiden die ze 10 jaar geleden ook al maakte :)
Younger Brother:

http://www.youtube.com/watch?v=ZRyaWZy77YY

http://www.youtube.com/watch?v=0pXEQQLSFNk In 2004 waren de gebruikte technieken wat ze met bijvoorbeeld die vrouwenstem doen in dat nummer 'Crumblenaut' zeer zeker vernieuwend en werken ze altijd met de nieuwste aparatuur plus de fantasie en de ervaring maakt ze steengoed.

Tau Kita: een mysterieus nummer die steeds beter wordt naarmate het nummer duurt, maar luister m van voren af aan. Tis één groot verhaal. Gemaakt door twee russen.

http://www.youtube.com/watch?v=T_cZBlqWzJM

Hallucinogen/OTT:

http://www.youtube.com/watch?v=tvcAgNs1Qsw
laatste aanpassing
En natuurlijk 'Amon Tobin':

http://www.youtube.com/watch?v=wlYBPuHeZxw

http://www.youtube.com/watch?v=Bk8W3ysnB7M

Amon Tobin en zn achterban nemen oa zelf geluiden op om in te mixen daarbij is er ook een soort orkest waarbij ze orgels en andere exotische instrumenten gebruiken. zelfs vliegengezoem en dergelijke zijn niet ongebruikelijk. Heel apart ma je moet er van houden. Tis filmische muziek en ze maken dan ook oa muziek voor films en comp. spellen.
laatste aanpassing
 
Dit zijn natuurlijk wel allemaal muziekstijlen die voor de gewone burger te extreem zijn qua innovativiteit. (tis allemaal bijzonder trippy) Wat ik dan vreemd vind is dat ze met ditzelfde gemak top40 rotzooi kunnen aanhoren waar nauwelijks een greintje vernieuwing in zit> r&B :dood: bijv of popi jopi electro met een random lekkere blairende chick.

Het valt vooral op dat de mensen die diepgaandere muziek beluisteren minder moeilijk doen over reeds gebruikte geluiden in algemeen bekendere muziek dan mensen die enkel popi jopi electronische muziek luisteren. Alsof het voor hun er enkel toe doet dat je nieuwe geluidjes hoort en niet zo zeer hoe de muziek opzich in elkaar steekt?
laatste aanpassing
deze artiesten zijn zeer experimenteel om het zo maar te noemen.
Artiest {SHOWLIST artist 7148, 75201}
er komt pas weer echte originaliteit zodra onze oortjes meer frequenties aankunnen, dat opent het pad naar nieuwe geluiden die we nu nog niet kunnen horen, volgens mij is elk geluid al wel een keer uit een willekeurig instrument getrokken is alles daarom per definitie niet experimenteel of nieuw.

maar goed, dat is maar mijn idee
laatste aanpassing
omdat de elektronische stijlen over het algemeen makkelijker zijn om te maken voor de beginnende producer, is er sprake van copycat gedrag. De ene hype na de andere (de van toonhoogte verandere basslines in de hardstyle bijvoorbeeld). Hierdoor is er constant behoefte aan vernieuwing, omdat de muziek eigenlijk nogal leeg is vergeleken met andere muziek, en er vaak sprake is van copy-paste gedrag.
 
Uitspraak van MIND MATTER op woensdag 3 maart 2010 om 10:22:
omdat de elektronische stijlen over het algemeen makkelijker zijn om te maken voor de beginnende producer, is er sprake van copycat gedrag.


Met hetzelfde gemak kan ik een klassieke symfonie in elkaar peuteren, gezien het een eitje is om (als je ze niet al hebt) akoestische geluiden bij elkaar te verzamelen; daar hoef je niet een doorgewinterde producer voor te zijn, zeker niet als je een goed klinkend sample pakket hebt of een vst die dit soort geluiden prachtig kunnen nabootsen.

Zelfde geld voor een elektronische style; veelal zijn de presets niet genoeg om er direct mee aan de slag te kunnen gaan en zul je het net, net als met klassiek, van een fatsoenlijk sample pakket moeten hebben; als je als producer al je eigen synth sounds genereert hoor je ook niet meer bij "de beginnende producer" imho.

Uitspraak van MIND MATTER op woensdag 3 maart 2010 om 10:22:
De ene hype na de andere (de van toonhoogte verandere basslines in de hardstyle bijvoorbeeld). Hierdoor is er constant behoefte aan vernieuwing, omdat de muziek eigenlijk nogal leeg is vergeleken met andere muziek, en er vaak sprake is van copy-paste gedrag.


Ik denk dat dit eerder een nieuwe ontwikkeling is dan een hype, gezien elektronische stampmuziek nog relatief jong is. In emo rockmuziek zoals blink 182 gebeurt dit ook regelmatig en is het nog steeds een bestaand genre. Ik denk dat je deze toevoeging aan hardstyle daarom anders moet benamen; het is niet langer de hardcore achtige hardstyle, maar een soort emo variant.

Overigens is hardstyle (afhankelijk van de intelligentie van de producer) net zo vol al ieder andere vorm van muziek; er is een melodielijn, en in tegenstelling tot andere electronische stampmuziek, is er een bassline, er is kickdrum percussie en er zijn atmosferische pads en of vocals. Vermoedelijk is dat waardoor elekronische muziek sneller als copy-cat gedrag wordt gezien dankzij de absentie van een zang tekst.

Uitspraak van Meiosis op woensdag 3 maart 2010 om 09:31:
er komt pas weer echte originaliteit zodra onze oortjes meer frequenties aankunnen, dat opent het pad naar nieuwe geluiden die we nu nog niet kunnen horen, volgens mij is elk geluid al wel een keer uit een willekeurig instrument getrokken is alles daarom per definitie niet experimenteel of nieuw.


Klinkt mooi en leuk, maar daar zijn we nog zo ver van verwijderd; de enige manier waarop wij vermoedelijk andere frequenties aan zullen kunnen horen is als we allemaal een gehoor stelsel operatie ondergaan?
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op woensdag 3 maart 2010 om 13:08:
Overigens is hardstyle (afhankelijk van de intelligentie van de producer) net zo vol al ieder andere vorm van muziek; er is een melodielijn, en in tegenstelling tot andere electronische stampmuziek, is er een bassline, er is kickdrum percussie en er zijn atmosferische pads en of vocals. Vermoedelijk is dat waardoor elekronische muziek sneller als copy-cat gedrag wordt gezien dankzij de absentie van een zang tekst.


na de rest van je antwoorden gelezen te hebben , kwam ik inderdaad ook tot dezelfde conclusie, bij het ontbreken van een stem om te onderscheiden is er een meer constante behoefte aan vernieuwing, onze oortjes raken nu eenmaal snel verveeld bij 'monotone' instrumenten (in tegenstelling tot de menselijke stem)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 3 maart 2010 om 01:24:
Absoluut, maar het valt mij gewoon op dat met name in de hardcore en hardstyle men heel erg geneigd is te mouwen over gerecyclede geluiden. Net alsof een gare melodie in eens vet is met een "originele" synth sound en omgekeerd.


Dit is omdat het soort waar jij op doelt verder vrij oppervlakkig en statisch is, het is alleen die combinatie van geluiden, er zit verder geen diepgang of progressie in, dus wordt het vrij snel saai. dan komt er weer een iets ander geluidje wat iedereen dan weer gaat gebruiken, maar omdat er verder weinig veranderd wordt het snel weer saai etc.

de meeste commerciele muziek en hun publiekwerkt trouwens een beetje op die manier.



goede sounds blijven populair, kijk maar naar de 303-acid sound, na n kwart eeuw, bijna onverandert nog geliefd.


(y)
laatste aanpassing
 


deze is meesterlijk :lief: :)
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 6 maart 2010 om 17:39:
deze is meesterlijk


Idd vet ja. Vind die andere youtube tracks niet echt aan mij besteed.

Uitspraak van Bling2522 op donderdag 4 maart 2010 om 20:39:
Dit is omdat het soort waar jij op doelt verder vrij oppervlakkig en statisch is


Niet is, maar wordt "gevonden". Oude hardcore, met name de gefilterde juno gerichte tracks klonken ook allemaal hetzelfde; klaagde niemand over. Misschien omdat men toen nog niet zoveel praatjes had.
laatste aanpassing
 
ben t dr wel mee eens.

muziek gaat om ritme, dynamiek, en toonhoogteverschillen.

Sounds zijn bijzaak.
 
Uitspraak van actief op dinsdag 2 maart 2010 om 19:22:
Die foto :lol:


Humor idd :lol:



Maar ben 't voor de rest met Z405 eens. Is echt een beetje onzin...

Aan de andere kant wel begrijpelijk, aangezien je als electronic producer natuurlijk met gemakkelijk vervormbaar geluid werkt en het zelf creëren van de sound een beetje inherent is aan het type vak. Maar goed, voor de rest vind 't onzin dat alles vernieuwend moet zijn. Inhoud van de muziek is belangrijker. Beter een goede melodie en goed in elkaar zittend geheel.
laatste aanpassing
 
Artiest System
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 6 maart 2010 om 19:46:
ben t dr wel mee eens.

muziek gaat om ritme, dynamiek, en toonhoogteverschillen.

Sounds zijn bijzaak.


Ik niet, da's grote onzin.
 
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 6 maart 2010 om 19:15:
Idd vet ja.



deze is denk ik zelfs vet voor dozart:)




Z405 dit is denk ik echt iets voor jou :)





vind dit trouwens ook vet:







tenslotte lekker trippen :vaag:
laatste aanpassing
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 01:31:
Ik niet, da's grote onzin.


toch is alle goeie muziek hierop gebaseerd. Prodigy, Altern8, Peter Slaghuis, Sven Vath allemaal de genieën uit onze favoriete muziekrichting maken slechts van die dingen gebruik, en kiezen geluiden die toevallig bruikbaar zijn om hun idee hoorbaar te maken.

Of je nu n standaard presetje van een juno pakt of je samplet n hele zooi traxx leeg (de Liam Howlett way) het maakt niks uit, zolang je maar snapt wat je kwa noten en kwa andere variabelen (volume etc.) kan bespelen om een track boeiend te houden.
 
Uitspraak van d-russo op dinsdag 2 maart 2010 om 19:19:


Mehmet :D


:respect:
Uitspraak van verwijderd op woensdag 3 maart 2010 om 13:08:
Klinkt mooi en leuk, maar daar zijn we nog zo ver van verwijderd; de enige manier waarop wij vermoedelijk andere frequenties aan zullen kunnen horen is als we allemaal een gehoor stelsel operatie ondergaan?


ik zei ook niet dat het dichtbij was :P

ach ja, zo valt er toch wel iets te zeggen voor een chip in je oor ofzo.. ;)
de man die tig verschillende geluiden samen kan brengen . En geniale filmpjes erbij maakt :d


laatste aanpassing
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 06:57:
toch is alle goeie muziek hierop gebaseerd. Prodigy, Altern8, Peter Slaghuis, Sven Vath


Als die gasten hun muziek hadden gemaakt met alleen traditionele instrumenten, dan zou niemand er naar luisteren. Dus, volledig irrelevant.

Het gaat om de combinatie. Er zijn ook succesvolle (of gewoon goeie) platen die maar een minimale melodie hebben (of helemaal geen) maar die door het gebruikte geluid zo succesvol zijn. Dus je lult maar wat.
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 14:52:
Er zijn ook succesvolle (of gewoon goeie) platen die maar een minimale melodie hebben (of helemaal geen) maar die door het gebruikte geluid zo succesvol zijn.


:jaja: miro-purple moon :lief:
 
Uitspraak van verwijderd op zondag 7 maart 2010 om 14:53:
miro-purple moon


Pull over?
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 14:52:
Als die gasten hun muziek hadden gemaakt met alleen traditionele instrumenten, dan zou niemand er naar luisteren.


Toch zijn ze gesampled van traditionele instrumenten, + van electronische apparatuur die gemaakt is om traditionele instrumenten na te apen met sound synthesis ;)
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 14:52:
Het gaat om de combinatie.


Das waar.
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 14:52:
Er zijn ook succesvolle (of gewoon goeie) platen die maar een minimale melodie hebben (of helemaal geen)


Het woord melodie gebruik ik niet hoor ;)

Dat maak JIJ ervan. Ik heb het over toonhoogteverschillen. Dat is samen met ritme en dynamiek 1 van de manieren om spanning op te bouwen en te ontladen met muziek. Dan hoef het nog geen melodie te wezen ;)
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 14:52:
maar die door het gebruikte geluid zo succesvol zijn


Welnu, het ging toch om de combinatie? ;)
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 14:52:
Dus je lult maar wat.


Nou nee, aangezien ik prima kan uitleggen wat ik bedoel, en bereid ben om een weerwoord te geven als jij me tegenspreekt. Dat 'maar wat lullen' zal dus wel meevallen denk ik :)
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 16:12:
Dat maak JIJ ervan. Ik heb het over toonhoogteverschillen.


Tja, ook wel melodie. Want melodie maak je met toonhoogteverschillen. Hoe simpel ben jij nou eigenlijk?
 
Simpel genoeg om te beseffen dat toonhoogteverschillen niet over melodie hoeven te gaan. Een of andere pad sound die om de 8 maten verandert, is ook een toonhoogteverschil, maar je kan dat geen melodie noemen.

Alle waarneembare toonhoogteverschillen zijn toonhoogteverschillen, maar niet per definitie een melodie.

Een plaat die alleen een bassline heeft maar geen melodie, bevat ook toonhoogteverschillen.
 
pak em panda, pak em :D
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 16:49:
maar je kan dat geen melodie noemen.


Dat kan zeker wel, omdat het namelijk een melodie *IS*.

Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 16:49:
Een plaat die alleen een bassline heeft maar geen melodie


Melodie:

Opeenvolging van muzikale tonen in een afgeronde orde en logische ontwikkeling, in minder specifieke zin een opeenvolging van muzikale klanken met betrekking tot hun welluidendheid, meestal met positieve waardering.

Uitspraak van verwijderd op zondag 7 maart 2010 om 16:52:
pak em panda, pak em :D


Kneus.
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 17:05:
in minder specifieke zin


Tsja, daar ga je al. Het woord heeft een engere en bredere betekenis, en als jij die 2 gaat omwisselen dan verdraai je dus in feite wat ik gezegd heb.
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 17:05:
Dat kan zeker wel, omdat het namelijk een melodie *IS*.


Niet in de engere zin... een melodie is dan de lead van een plaat.
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 17:09:
Tsja, daar ga je al. Het woord heeft een engere en bredere betekenis, en als jij die 2 gaat omwisselen dan verdraai je dus in feite wat ik gezegd heb.


Ik verdraai niks, ik zeg alleen dat melodie wordt gemaakt met toonhoogteverschillen, en dat georganiseerde toonhoogteverschillen in feite gewoon melodie zijn. Jij ontkent dat.
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 17:24:
dat georganiseerde toonhoogteverschillen in feite gewoon melodie zijn


Niet per definitie.

Zelfs in een spreekstem zitten toonhoogteverschillen, en dat is geen melodie. Dus een plaat met alleen percussie, n bassline met 1 toonhoogte, en gesproken tekst erin heeft een melodie? Nee.

Toonhoogteverschillen zitten er wel in. En bij gesproken vocals zijn toonhoogteverschillen net zo belangrijk om het vet of niet vet te maken, als in een melodie of bassline.
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 17:33:
Zelfs in een spreekstem zitten toonhoogteverschillen, en dat is geen melodie.


We hebben het hier over muziek. Niet over een gesprek.
 
Spreekstemmen zijn anders een belangrijk onderdeel van veel platen.
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 01:31:
Ik niet, da's grote onzin.


Onderbouwen is er verder niet bij. Dus waarom enig waarde hechten aan jouw mening?


Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 maart 2010 om 14:52:
Als die gasten hun muziek hadden gemaakt met alleen traditionele instrumenten, dan zou niemand er naar luisteren. Dus, volledig irrelevant.


Lijkt mij een redelijk onzinnige statement gezien er genoeg akoestische muziek is die goed heeft gescoord; en dan is er nog de klassieke muziek afdeling; weliswaar niet zo popijopi als de top40, maar veronderstellen dat niemand er naar zou luisteren is volstrekt onlogisch.

Een overige vergelijking die ik kan trekken zijn klassiekale remixes van 8bit computerspel melodieen en of die goed in de smaak vallen ! (uiteraard buiten het feit om dat computer muziek, ook niet in klassiekale vorm, een wereld bekende fan based muziek soort is, hoewel dat qua 8bit breakcore wel een beetje het geval (aan het worden) is.)

Het melos duidt de opvolging van toonhoogten aan welke in een melodie plaatshebben, los van de ritmische structuur. Men kan ook zeggen dat het melos bepaald wordt door de opeenvolgende intervallen van een melodie. Melos en ritme vormen in combinatie met elkaar dus de melodie.


Dat, en een melodie is altijd nog op MENING gebaseerd; niet op feiten. Muziek is als poezie; een uiting van gevoelens en gevoelens zijn nooit gebaseerd op algemene feiten, enkel persoonlijke.

Voor zover bekend hebben alle culturen in alle tijden muziek gekend, maar omdat deze kunst op verschillende plaatsen en in verschillende tijden steeds weer anders beoefend (en ervaren) werd en wordt, is er geen eensgezindheid omtrent de definitie van muziek: wanneer is iets muziek en wanneer niet? Het uiteindelijke antwoord op deze kernvraag verschilt bij de diverse muziektheoretici en filosofen. Dit verklaart wel de grote verscheidenheid aan muziekstijlen door de tijden heen, in diverse (sub)culturen.


laatste aanpassing