Tijdens de officiële presentatie werden er nog enkele zaken bekend gemaakt omtrent het aankomende DTM seizoen. Zo werd Johannes Seidlitz officieel bekend gemaakt als tweede coureur bij team Kolles, zagen de fans en de media de nieuwe designs van enkele van de DTM auto’s, werden er nog wat regelveranderingen bekend gemaakt, maar belangrijker nog; het tijdsschema werd gepubliceerd, want die is flink veranderd.
Coureurs
Een verrassing mag het eigenlijk niet heten dat Johannes Seidlitz bij Kolles is gepresenteerd als tweede coureur. De jonge Duitser, Seidlitz is slechts 18 jaren jong, testte in Dijon al voor het team, maar zag zijn dag in het water vallen toen hij na slechts zeven ronden te hebben gereden van de baan raakte en de Audi afschreef. Het team had slechts één wagen bij zich en zag zich dus genoodzaakt de test te beëindigen.
Katherine Legge daarentegen is gepromoveerd naar een één jaar oude auto en rijdt voor het team van Abt Sportsline Lady Power, want, zo grapte Dr. Wolfgang Ullrich tijdens de pers conferentie: “Die naam past wel bij de Kemptenaren!” Qua team indeling is er bij Audi niks veranderd, behalve dat Legge nu voor Abt Sportsline rijdt.
Dan hoopt Audi nog haar titel te verdedigen. Het team uit Ingolstadt heeft dit inmiddels succesvol gedaan, want Timo Scheider wist afgelopen seizoen het kampioenschap te pakken en loste daarmee teamgenoot Mattias Ekström af. Audi wil nu het eerst team worden in de DTM historie die voor de derde maal op rij de titel weet te behalen. En als het aan de kampioen ligt, dan gaat hij daar voor zorgen. “Maar natuurlijk ga ik proberen om mijn titel te verdedigen. Het wordt een zwaar jaar, maar ik kijk er naar uit.”
Bij Mercedes was er weinig nieuws omtrent de coureurs. Kort voor de presentatie werd al bekend dat Bruno Senna besloot zich ten volle te concentreren op de Formule 1, waardoor Maro Engels zitje gered was en de, in Monaco wonende, Duitser was erg blij aanwezig te zijn in Düsseldorf. Bij Mercedes zijn Ralf Schumacher en Gary Paffett naar HWA gekomen, ten koste van Jamie Green, die aankomend seizoen in een één jaar oude auto start, en Bernd Schneider, die zijn helm aan de wilgen hing.
Startnummers 2009
1. Timo Scheider - Audi Sport Team Abt - 2009 model
2. Tom Kristensen - Audi Sport Team Abt - 2009 model
3. Paul di Resta - AMG Mercedes - 2009 model
4. Ralf Schumacher - Trilux AMG Mercedes - 2009 model
5. Mattias Ekström - Audi Sport Team Abt Sportsline - 2009 model
6. Martin Tomczyk - Audi Sport Team Abt Sportsline - 2009 model
7. Jamie Green - JungeSterne AMG Mercedes 2008 model
8. Susie Stoddart - TV Spielfilm AMG Mercedes 2008 model
9. Bruno Spengler - Mercedes-Benz Bank AMG - 2009 model
10. Gary Paffett - Salzgitter AMG Mercedes - 2009 model
11. Mike Rockenfeller - Audi Sport Team Rosberg - 2008 model
12. Markus Winkelhock - Audi Sport Team Rosberg - 2008 model
14. Alexandre Prémat - Audi Sport Team Phoenix - 2008 model
15. Oliver Jarvis - Audi Sport Team Phoenix - 2008 model
16. Maro Engel - GQ AMG Mercedes - 2008 model
17. Mathias Lauda - AMG Mercedes - 2008 model
18. Christian Bakkerud - Team Kolles - 2007 model
19. Johannes Seidlitz - Team Kolles - 2007 model
20. Katherine Legge - Audi Sport Team Abt Lady Power - 2008 model
Regelveranderingen
Eerder leek het alsof de kwalificatie niet veranderd zou worden, nu is toch besloten deze langer te maken en op te delen in vier verschillende sessies.
In Q1 mogen alle coureurs hun rondjes rijden. Deze sessie duurt 14 minuten en de snelste 14 coureurs mogen door naar de tweede sessie die 10 minuten duurt. De derde sessie duurt 9 minuten en na deze sessie gaan de vier snelste coureurs door naar de laatste sessie. In deze sessie mogen ze slechts één snelle ronde rijden. Bovendien is het verboden om tussen de derde en vierde sessie de wagen bij te tanken en de banden te verwisselen.
Daarnaast zijn de gewichten van de wagens bekend gemaakt. Vorig jaar bleek al snel dat de oudere auto’s het tempo absoluut niet bij konden benen, waardoor halverwege het seizoen maatregelen werden genomen. Dit jaar zijn de startgewichten gelijk aan de aanpassingen die halverwege vorig jaar werden ingevoerd. De 2009 hebben daardoor een minimum gewicht van 1050 kg, de 2008 wagens wegen minimaal 1030 kg en de 2007 wagens tenslotte wegen minimaal 1010 kg.
Tijdschema
De belangrijkste verandering is toch wel de aanpassing van het tijdsschema. De DTM heeft ook te kampen met de recessie en zag zich daardoor genoodzaakt het weekend in te korten. Vrijwel alle races zullen om 2 uur ‘s middags verreden worden. Doordat er dit jaar geen Olympische Spelen zijn en ook geen EK of WK gespeeld wordt, hoeft de ARD zich niet in rare bochten te wringen met bizarre tijdstippen om elke kijker maar zoveel mogelijk tevreden te stellen. Racestarts om 18.00uur zullen we dit jaar dus niet meemaken.
Over het algemeen ziet het tijdsschema er als volgt uit:
Vrijdag:
12.00 Toewijzing banden aan de teams
14.00 Technische controle
17.00 17.30 Roll Out
Zaterdag:
08.45 - 11.15 Vrije training
13.35 - 14.22 Kwalificatie
Zondag:
09.45 - 10.15 Warm Up
12.30 - 13.10 Pitwalk
13.20 - 13.45 Startveld presentatie
14.00 Race
15.20 Podium ceremonie
Kalender
En dan is er tenslotte natuurlijk de race kalender. Die bestaat uit 10 races, waarvan er vier in het buitenland worden verreden
15 - 17 mei: Hockenheim
29 - 31 mei: Eurospeedway
26 - 28 juni: Norisring
17 - 19 juli: Zandvoort
31 juli - 2 augustus: Oschersleben
14 - 16 augustus: Nürburgring
4 - 6 september: Brands Hatch
18 - 20 september: Barcelona
9 - 11 oktober: Dijon
23 - 25 oktober: Hockenheim
Coureurs
Een verrassing mag het eigenlijk niet heten dat Johannes Seidlitz bij Kolles is gepresenteerd als tweede coureur. De jonge Duitser, Seidlitz is slechts 18 jaren jong, testte in Dijon al voor het team, maar zag zijn dag in het water vallen toen hij na slechts zeven ronden te hebben gereden van de baan raakte en de Audi afschreef. Het team had slechts één wagen bij zich en zag zich dus genoodzaakt de test te beëindigen.
Katherine Legge daarentegen is gepromoveerd naar een één jaar oude auto en rijdt voor het team van Abt Sportsline Lady Power, want, zo grapte Dr. Wolfgang Ullrich tijdens de pers conferentie: “Die naam past wel bij de Kemptenaren!” Qua team indeling is er bij Audi niks veranderd, behalve dat Legge nu voor Abt Sportsline rijdt.
Dan hoopt Audi nog haar titel te verdedigen. Het team uit Ingolstadt heeft dit inmiddels succesvol gedaan, want Timo Scheider wist afgelopen seizoen het kampioenschap te pakken en loste daarmee teamgenoot Mattias Ekström af. Audi wil nu het eerst team worden in de DTM historie die voor de derde maal op rij de titel weet te behalen. En als het aan de kampioen ligt, dan gaat hij daar voor zorgen. “Maar natuurlijk ga ik proberen om mijn titel te verdedigen. Het wordt een zwaar jaar, maar ik kijk er naar uit.”
Bij Mercedes was er weinig nieuws omtrent de coureurs. Kort voor de presentatie werd al bekend dat Bruno Senna besloot zich ten volle te concentreren op de Formule 1, waardoor Maro Engels zitje gered was en de, in Monaco wonende, Duitser was erg blij aanwezig te zijn in Düsseldorf. Bij Mercedes zijn Ralf Schumacher en Gary Paffett naar HWA gekomen, ten koste van Jamie Green, die aankomend seizoen in een één jaar oude auto start, en Bernd Schneider, die zijn helm aan de wilgen hing.
Startnummers 2009
1. Timo Scheider - Audi Sport Team Abt - 2009 model
2. Tom Kristensen - Audi Sport Team Abt - 2009 model
3. Paul di Resta - AMG Mercedes - 2009 model
4. Ralf Schumacher - Trilux AMG Mercedes - 2009 model
5. Mattias Ekström - Audi Sport Team Abt Sportsline - 2009 model
6. Martin Tomczyk - Audi Sport Team Abt Sportsline - 2009 model
7. Jamie Green - JungeSterne AMG Mercedes 2008 model
8. Susie Stoddart - TV Spielfilm AMG Mercedes 2008 model
9. Bruno Spengler - Mercedes-Benz Bank AMG - 2009 model
10. Gary Paffett - Salzgitter AMG Mercedes - 2009 model
11. Mike Rockenfeller - Audi Sport Team Rosberg - 2008 model
12. Markus Winkelhock - Audi Sport Team Rosberg - 2008 model
14. Alexandre Prémat - Audi Sport Team Phoenix - 2008 model
15. Oliver Jarvis - Audi Sport Team Phoenix - 2008 model
16. Maro Engel - GQ AMG Mercedes - 2008 model
17. Mathias Lauda - AMG Mercedes - 2008 model
18. Christian Bakkerud - Team Kolles - 2007 model
19. Johannes Seidlitz - Team Kolles - 2007 model
20. Katherine Legge - Audi Sport Team Abt Lady Power - 2008 model
Regelveranderingen
Eerder leek het alsof de kwalificatie niet veranderd zou worden, nu is toch besloten deze langer te maken en op te delen in vier verschillende sessies.
In Q1 mogen alle coureurs hun rondjes rijden. Deze sessie duurt 14 minuten en de snelste 14 coureurs mogen door naar de tweede sessie die 10 minuten duurt. De derde sessie duurt 9 minuten en na deze sessie gaan de vier snelste coureurs door naar de laatste sessie. In deze sessie mogen ze slechts één snelle ronde rijden. Bovendien is het verboden om tussen de derde en vierde sessie de wagen bij te tanken en de banden te verwisselen.
Daarnaast zijn de gewichten van de wagens bekend gemaakt. Vorig jaar bleek al snel dat de oudere auto’s het tempo absoluut niet bij konden benen, waardoor halverwege het seizoen maatregelen werden genomen. Dit jaar zijn de startgewichten gelijk aan de aanpassingen die halverwege vorig jaar werden ingevoerd. De 2009 hebben daardoor een minimum gewicht van 1050 kg, de 2008 wagens wegen minimaal 1030 kg en de 2007 wagens tenslotte wegen minimaal 1010 kg.
Tijdschema
De belangrijkste verandering is toch wel de aanpassing van het tijdsschema. De DTM heeft ook te kampen met de recessie en zag zich daardoor genoodzaakt het weekend in te korten. Vrijwel alle races zullen om 2 uur ‘s middags verreden worden. Doordat er dit jaar geen Olympische Spelen zijn en ook geen EK of WK gespeeld wordt, hoeft de ARD zich niet in rare bochten te wringen met bizarre tijdstippen om elke kijker maar zoveel mogelijk tevreden te stellen. Racestarts om 18.00uur zullen we dit jaar dus niet meemaken.
Over het algemeen ziet het tijdsschema er als volgt uit:
Vrijdag:
12.00 Toewijzing banden aan de teams
14.00 Technische controle
17.00 17.30 Roll Out
Zaterdag:
08.45 - 11.15 Vrije training
13.35 - 14.22 Kwalificatie
Zondag:
09.45 - 10.15 Warm Up
12.30 - 13.10 Pitwalk
13.20 - 13.45 Startveld presentatie
14.00 Race
15.20 Podium ceremonie
Kalender
En dan is er tenslotte natuurlijk de race kalender. Die bestaat uit 10 races, waarvan er vier in het buitenland worden verreden
15 - 17 mei: Hockenheim
29 - 31 mei: Eurospeedway
26 - 28 juni: Norisring
17 - 19 juli: Zandvoort
31 juli - 2 augustus: Oschersleben
14 - 16 augustus: Nürburgring
4 - 6 september: Brands Hatch
18 - 20 september: Barcelona
9 - 11 oktober: Dijon
23 - 25 oktober: Hockenheim
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 24 april 2009 om 10:22:Het team had slechts één wagen bij zich en zag zich dus genoodzaakt de test te beëindigen.
scherpe analyse vant team
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 24 april 2009 om 10:26:scherpe analyse vant team
Tegenwoordig heb je tog ook fietjes?, gebeurt er nog wat
Maar idd wat je al zegt een hele scherpe analyse
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 24 april 2009 om 10:22:Audi wil nu het eerst team worden in de DTM historie die voor de derde maal op rij de titel weet te behalen.
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 24 april 2009 om 10:22:1. Timo Scheider - Audi Sport Team Abt - 2009 model
2. Tom Kristensen - Audi Sport Team Abt - 2009 model
5. Mattias Ekström - Audi Sport Team Abt Sportsline - 2009 model
6. Martin Tomczyk - Audi Sport Team Abt Sportsline - 2009 model
9. Bruno Spengler - Mercedes-Benz Bank AMG - 2009 model
11. Mike Rockenfeller - Audi Sport Team Rosberg - 2008 model
12. Markus Winkelhock - Audi Sport Team Rosberg - 2008 model
14. Alexandre Prémat - Audi Sport Team Phoenix - 2008 model
15. Oliver Jarvis - Audi Sport Team Phoenix - 2008 model
20. Katherine Legge - Audi Sport Team Abt Lady Power - 2008 model
grote kans
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 24 april 2009 om 10:29:grote kans
Of het weer Scheider wordt weet ik niet, want ik zie zelf in Ekström "the man to beat", maar goed misschien wordt het ook wel Di Resta of iemand anders..
Oliver Jarvis snelste na eerste testdag
Oliver Jarvis was zowel tijdens de ochtendsessie, als tijdens de middagsessie de snelste man op de baan. En daarmee is de Brit, logischerwijs ook de snelste van de dag. Een verrassende tweede tijd werd er door Maro Engel gereden. De Duitser stapte pas vandaag voor het eerst in zijn Mercedes, maar liet direct al zien geen enkele aanpassingsproblemen te hebben.
Daar waar Jarvis het snelste was, maakte Kolles coureur Christian Bakkerud een behoorlijk zware crash mee. Kolles heeft het sowieso al slecht; bij de test in Dijon schreef Johannes Seidlitz een auto af en moest de test worden afgebroken. Bij Bakkerud was een technisch probleem de oorzaak van de crash.
De teams waren vandaag overigens al erg vlijtig en lieten de coureurs vele rondes draaien, dit mede doordat het vandaag droog bleef in Hockenheim en er voor de komende dagen toch wat regen wordt verwacht.
De komende dagen zullen de volgende coureurs achter het stuur kruipen:
Dinsdag:
Audi: Timo Scheider, Tom Kristensen, Mattias Ekström, Martin Tomczyk, Katherine Legge, Mike Rockenfeller, Alexandre Prémat en Christian Bakkerud
Mercedes: Ralf Schumacher, Gary Paffett, Maro Engel, Susie Stoddart
Woensdag:
Audi: Timo Scheider, Tom Kristensen, Katherine Legge, Markus Winkelhock, Oliver Jarvis, Johannes Seidlitz
Mercedes: Paul di Resta, Bruno Spengler, Mathias Lauda, Jamie Green
Donderdag:
Audi: Mattias Ekström, Martin Tomczyk, Mike Rockenfeller, Alexandre Prémat, Johannes Seidlitz
Mercedes: Paul di Resta, Bruno Spengler, Mathias Lauda, Jamie Green
Gecombineerde tijden ochtend- en middagsessie:
01. Oliver Jarvis (Phoenix-Audi) - 1:33.272 - 88 Ronden
02. Maro Engel (Mücke-Mercedes) - 1:33.554 - 96
03. Gary Paffett (HWA-Mercedes) - 1:33.883 - 66
04. Markus Winkelhock (Rosberg-Audi) - 1:34.064 - 99
05. Susie Stoddart (Persson-Mercedes) - 1:34.260 - 107
06. Timo Scheider (Abt-Audi) - 1:34.403 - 91
07. Ralf Schumacher (HWA-Mercedes) - 1:34.498 - 85
08. Martin Tomczyk (Audi-Testträger) - 1:34.641 - 55
09. Tom Kristensen (Abt-Audi) - 1:34.802 - 91
10. Tomas Koscka/Christian Bakkerud (Kolles-Audi) - 1:35.724 - 34
11. Christian Bakkerud (Kolles-Audi) - 1:36.393 - 31
Oliver Jarvis was zowel tijdens de ochtendsessie, als tijdens de middagsessie de snelste man op de baan. En daarmee is de Brit, logischerwijs ook de snelste van de dag. Een verrassende tweede tijd werd er door Maro Engel gereden. De Duitser stapte pas vandaag voor het eerst in zijn Mercedes, maar liet direct al zien geen enkele aanpassingsproblemen te hebben.
Daar waar Jarvis het snelste was, maakte Kolles coureur Christian Bakkerud een behoorlijk zware crash mee. Kolles heeft het sowieso al slecht; bij de test in Dijon schreef Johannes Seidlitz een auto af en moest de test worden afgebroken. Bij Bakkerud was een technisch probleem de oorzaak van de crash.
De teams waren vandaag overigens al erg vlijtig en lieten de coureurs vele rondes draaien, dit mede doordat het vandaag droog bleef in Hockenheim en er voor de komende dagen toch wat regen wordt verwacht.
De komende dagen zullen de volgende coureurs achter het stuur kruipen:
Dinsdag:
Audi: Timo Scheider, Tom Kristensen, Mattias Ekström, Martin Tomczyk, Katherine Legge, Mike Rockenfeller, Alexandre Prémat en Christian Bakkerud
Mercedes: Ralf Schumacher, Gary Paffett, Maro Engel, Susie Stoddart
Woensdag:
Audi: Timo Scheider, Tom Kristensen, Katherine Legge, Markus Winkelhock, Oliver Jarvis, Johannes Seidlitz
Mercedes: Paul di Resta, Bruno Spengler, Mathias Lauda, Jamie Green
Donderdag:
Audi: Mattias Ekström, Martin Tomczyk, Mike Rockenfeller, Alexandre Prémat, Johannes Seidlitz
Mercedes: Paul di Resta, Bruno Spengler, Mathias Lauda, Jamie Green
Gecombineerde tijden ochtend- en middagsessie:
01. Oliver Jarvis (Phoenix-Audi) - 1:33.272 - 88 Ronden
02. Maro Engel (Mücke-Mercedes) - 1:33.554 - 96
03. Gary Paffett (HWA-Mercedes) - 1:33.883 - 66
04. Markus Winkelhock (Rosberg-Audi) - 1:34.064 - 99
05. Susie Stoddart (Persson-Mercedes) - 1:34.260 - 107
06. Timo Scheider (Abt-Audi) - 1:34.403 - 91
07. Ralf Schumacher (HWA-Mercedes) - 1:34.498 - 85
08. Martin Tomczyk (Audi-Testträger) - 1:34.641 - 55
09. Tom Kristensen (Abt-Audi) - 1:34.802 - 91
10. Tomas Koscka/Christian Bakkerud (Kolles-Audi) - 1:35.724 - 34
11. Christian Bakkerud (Kolles-Audi) - 1:36.393 - 31
Düsseldorf mogelijk langer het toneel van DTM-presentatie
19 April was voor de vierde keer op rij de DTM presentatie in Düsseldorf. Dit zou de laatste keer zijn geweest dat de DTM bolides over de Köningsallee reden. Maar het gemeentebestuur van Düsseldorf begint langzamerhand te twijfelen aan dit besluit.
Het bezoekersaantal is dit jaar namelijke wederom gestegen en staat nu op maar liefst 210.000 toeschouwers! Dit betekend niet alleen veel publiciteit voor de Duitse toerwagen serie maar zeker ook voor Düsseldorf.
Dit heeft burgemeester Dirk Elbers toch behoorlijk aan het denken gezet. Zoveel dat hij tijdens de presentatie, tijdens interviews met journalisten, heeft gezegd dat hij niet bedoelt had om de DTM presentatie weg te laten vallen, maar dat dit maar misverstanden waren.
De interesse in volgende presentaties begint dus zeker weer terug te komen. Of de DTM bolides volgend jaar weer over de Königsallee zullen scheuren is dus nog even afwachten.
19 April was voor de vierde keer op rij de DTM presentatie in Düsseldorf. Dit zou de laatste keer zijn geweest dat de DTM bolides over de Köningsallee reden. Maar het gemeentebestuur van Düsseldorf begint langzamerhand te twijfelen aan dit besluit.
Het bezoekersaantal is dit jaar namelijke wederom gestegen en staat nu op maar liefst 210.000 toeschouwers! Dit betekend niet alleen veel publiciteit voor de Duitse toerwagen serie maar zeker ook voor Düsseldorf.
Dit heeft burgemeester Dirk Elbers toch behoorlijk aan het denken gezet. Zoveel dat hij tijdens de presentatie, tijdens interviews met journalisten, heeft gezegd dat hij niet bedoelt had om de DTM presentatie weg te laten vallen, maar dat dit maar misverstanden waren.
De interesse in volgende presentaties begint dus zeker weer terug te komen. Of de DTM bolides volgend jaar weer over de Königsallee zullen scheuren is dus nog even afwachten.
28-04-2009 - Timo Scheider snelste op opdrogende baan
Kampioen of niet, aan snelheid heeft Timo Scheider nog niks ingeboet. De regerend kampioen was vandaag met de testwagen van Audi onderweg en wist de snelste tijd neer te zetten. Dit gebeurde allemaal ‘s middags, want ‘s ochtends was de baan kletsnat. In de middag klaarde het weer op, waardoor de baan langzaam opdroogde. Dit zorgde er tevens voor dat test een uur langer duurde dan oorspronkelijk gepland, zodat de coureurs nog genoeg mogelijkheden hadden om op een droge baan testdata te verzamelen.
In de ochtend stuiterde Ralf Schumacher in de Sachskurve van de baan, maar tijdens de middagsessie was de ster van Mercedes alweer op de baan te vinden. Zijn auto was gerepareerd en Schumacher reed 69 rondes en was daarmee het vlijtigst in de middag.
Gecombineerde tijden testdag 2:
01. Timo Scheider (Abt-Audi) - 1:33.774 Minuten - 59 Ronden
02. Gary Paffett (HWA-Mercedes) - 1:33.794 - 90
03. Alexandre Prémat (Phoenix-Audi) - 1:33.812 - 91
04. Maro Engel (Mücke-Merces) - 1:34.021 - 118
05. Mike Rockenfeller (Rosberg- Audi) - 1:34.167 - 127
06. Mattias Ekström (Abt-Audi) - 1:34.289 - 99
07. Martin Tomczyk (Abt-Audi) - 1:34.760 - 84
08. Susie Stoddart (Persson-Mercedes) - 1:34.993 - 90
09. Ralf Schumacher (HWA-Mercedes) - 1:35.096 - 101
10. Katherine Legge (Abt-Audi) - 1:35.228 - 91
11. Christian Bakkerud (Kolles-Audi) - 1:35.666 - 67
12. Tom Kristensen (Abt-Audi) - 1:51.671 - 62 (Ochtendsessie)
13. Tomas Kostka (Kolles-Audi) - 1:54.109 - 47 (Ochtendsessie)
Kampioen of niet, aan snelheid heeft Timo Scheider nog niks ingeboet. De regerend kampioen was vandaag met de testwagen van Audi onderweg en wist de snelste tijd neer te zetten. Dit gebeurde allemaal ‘s middags, want ‘s ochtends was de baan kletsnat. In de middag klaarde het weer op, waardoor de baan langzaam opdroogde. Dit zorgde er tevens voor dat test een uur langer duurde dan oorspronkelijk gepland, zodat de coureurs nog genoeg mogelijkheden hadden om op een droge baan testdata te verzamelen.
In de ochtend stuiterde Ralf Schumacher in de Sachskurve van de baan, maar tijdens de middagsessie was de ster van Mercedes alweer op de baan te vinden. Zijn auto was gerepareerd en Schumacher reed 69 rondes en was daarmee het vlijtigst in de middag.
Gecombineerde tijden testdag 2:
01. Timo Scheider (Abt-Audi) - 1:33.774 Minuten - 59 Ronden
02. Gary Paffett (HWA-Mercedes) - 1:33.794 - 90
03. Alexandre Prémat (Phoenix-Audi) - 1:33.812 - 91
04. Maro Engel (Mücke-Merces) - 1:34.021 - 118
05. Mike Rockenfeller (Rosberg- Audi) - 1:34.167 - 127
06. Mattias Ekström (Abt-Audi) - 1:34.289 - 99
07. Martin Tomczyk (Abt-Audi) - 1:34.760 - 84
08. Susie Stoddart (Persson-Mercedes) - 1:34.993 - 90
09. Ralf Schumacher (HWA-Mercedes) - 1:35.096 - 101
10. Katherine Legge (Abt-Audi) - 1:35.228 - 91
11. Christian Bakkerud (Kolles-Audi) - 1:35.666 - 67
12. Tom Kristensen (Abt-Audi) - 1:51.671 - 62 (Ochtendsessie)
13. Tomas Kostka (Kolles-Audi) - 1:54.109 - 47 (Ochtendsessie)
laatste aanpassing
29-04-2009 - Paul di Resta snelste op derde testdag
Mercedes coureur Paul di Resta was vandaag de snelste man op het circuit. Voor di Resta was het vandaag pas de eerste testdag op de Duitse Hockenheimring. Echter bleek dit geen probleem te zijn voor de Schot die vandaag in de auto van Ralf Schumacher onderweg was.
Di Resta reed in de middagsessie een tijd van 1:33.378 Minuten. Hiermee was hij een paar honderdste van een seconde sneller dan Audi coureur Mattias Ekström. Die met een tijd van 1:33.424 over de streep kwam. De derdebeste tijd werd gereden door Oliver Jarvis. Hij reed de snelste tijd in de ochtendsessie. Op de eerste testdag in Hockenheim wist Jarvis als snelste te rijden.
De Uitslagen van testdag 3:
Uitslagen ochtend, Testtdag 3:
01. Oliver Jarvis (Phoenix-Audi) 1:33.767 Minuten 43 ronden
02. Jamie Green (Persson-Mercedes) 1:33.799 47
03. Bruno Spengler (HWA-Mercedes) 1:34.101 41
04. Markus Winkelhock (Rosberg-Audi) 1:34.145 41
05. Mattias Ekström (Test Audi) 1:34.184 43
06. Paul Di Resta (HWA-Mercedes) 1:34.392 63
07. Timo Scheider (Abt-Audi) 1:34.516 30
08. Katherine Legge (Abt-Audi) 1:34.633 33
09. Mathias Lauda (Mücke-Mercedes) 1:34.735 33
10. Tom Kristensen (Abt-Audi) 1:34.971 19
11. Tomas Kostka (Kolles-Audi) -- 2
Uitslagen middag, Testdag 3:
01. Paul Di Resta (HWA-Mercedes) 1:33.378 Minuten 50 ronden
02. Mattias Ekström (Test Audi) 1:33.424 65
03. Oliver Jarvis (Phoenix-Audi) 1:33.438 45
04. Bruno Spengler (HWA-Mercedes) 1:33.655 68
05. Jamie Green (Persson-Mercedes) 1:33.666 63
06. Timo Scheider (Abt-Audi) 1:33.892 48
07. Markus Winkelhock (Rosberg-Audi) 1:33.936 50
08. Katherine Legge (Abt-Audi) 1:34.101 46
09. Tom Kristensen (Abt-Audi) 1:34.317 61
10. Mathias Lauda (Mücke-Mercedes) 1:34.681 66
Uitslagen gecombineerd, Testdag 3:
01. Paul Di Resta (HWA-Mercedes) 1:33.378 Minuten 113 Ronden
02. Mattias Ekström (Test Audi) 1:33.424 108
03. Oliver Jarvis (Phoenix-Audi) 1:33.438 88
04. Bruno Spengler (HWA-Mercedes) 1:33.655 109
05. Jamie Green (Persson-Mercedes) 1:33.666 110
06. Timo Scheider (Abt-Audi) 1:33.892 78
07. Markus Winkelhock (Rosberg-Audi) 1:33.926 91
08. Katherine Legge (Abt-Audi) 1:34.101 79
09. Tom Kristensen (Abt-Audi) 1:34.317 80
10. Mathias Lauda (Mücke-Mercedes) 1:34.681 99
11. Tomas Kostka (Kolles-Audi) -- 2
Mercedes coureur Paul di Resta was vandaag de snelste man op het circuit. Voor di Resta was het vandaag pas de eerste testdag op de Duitse Hockenheimring. Echter bleek dit geen probleem te zijn voor de Schot die vandaag in de auto van Ralf Schumacher onderweg was.
Di Resta reed in de middagsessie een tijd van 1:33.378 Minuten. Hiermee was hij een paar honderdste van een seconde sneller dan Audi coureur Mattias Ekström. Die met een tijd van 1:33.424 over de streep kwam. De derdebeste tijd werd gereden door Oliver Jarvis. Hij reed de snelste tijd in de ochtendsessie. Op de eerste testdag in Hockenheim wist Jarvis als snelste te rijden.
De Uitslagen van testdag 3:
Uitslagen ochtend, Testtdag 3:
01. Oliver Jarvis (Phoenix-Audi) 1:33.767 Minuten 43 ronden
02. Jamie Green (Persson-Mercedes) 1:33.799 47
03. Bruno Spengler (HWA-Mercedes) 1:34.101 41
04. Markus Winkelhock (Rosberg-Audi) 1:34.145 41
05. Mattias Ekström (Test Audi) 1:34.184 43
06. Paul Di Resta (HWA-Mercedes) 1:34.392 63
07. Timo Scheider (Abt-Audi) 1:34.516 30
08. Katherine Legge (Abt-Audi) 1:34.633 33
09. Mathias Lauda (Mücke-Mercedes) 1:34.735 33
10. Tom Kristensen (Abt-Audi) 1:34.971 19
11. Tomas Kostka (Kolles-Audi) -- 2
Uitslagen middag, Testdag 3:
01. Paul Di Resta (HWA-Mercedes) 1:33.378 Minuten 50 ronden
02. Mattias Ekström (Test Audi) 1:33.424 65
03. Oliver Jarvis (Phoenix-Audi) 1:33.438 45
04. Bruno Spengler (HWA-Mercedes) 1:33.655 68
05. Jamie Green (Persson-Mercedes) 1:33.666 63
06. Timo Scheider (Abt-Audi) 1:33.892 48
07. Markus Winkelhock (Rosberg-Audi) 1:33.936 50
08. Katherine Legge (Abt-Audi) 1:34.101 46
09. Tom Kristensen (Abt-Audi) 1:34.317 61
10. Mathias Lauda (Mücke-Mercedes) 1:34.681 66
Uitslagen gecombineerd, Testdag 3:
01. Paul Di Resta (HWA-Mercedes) 1:33.378 Minuten 113 Ronden
02. Mattias Ekström (Test Audi) 1:33.424 108
03. Oliver Jarvis (Phoenix-Audi) 1:33.438 88
04. Bruno Spengler (HWA-Mercedes) 1:33.655 109
05. Jamie Green (Persson-Mercedes) 1:33.666 110
06. Timo Scheider (Abt-Audi) 1:33.892 78
07. Markus Winkelhock (Rosberg-Audi) 1:33.926 91
08. Katherine Legge (Abt-Audi) 1:34.101 79
09. Tom Kristensen (Abt-Audi) 1:34.317 80
10. Mathias Lauda (Mücke-Mercedes) 1:34.681 99
11. Tomas Kostka (Kolles-Audi) -- 2
30-04-2009 - Di Resta opnieuw snel op dag 4
Ook op de laatste testdag op de hockenheimring wist Paul di Resta de snelste tijd neer te zetten. Gisteren reed de Schot ook al de snelste tijd van de dag. Echter reed hij vandaag een nog snellere tijd van 1:32:736 en verbrak hij zijn tijd van gisteren met maar liefst een halve seconde.
Tijdens de middagsessie was Bruno Spengler de snelste man op de baan en komt met zijn tijd van 1:32.994 op een derde plaats algemeen uit. Ook op de Hockenheimring onderweg was vandaag Alexandre Prémat. De Fransman was vandaag voor de tweede keer onderweg in een Audi A4. Dit is dus een auto die een jaar ouder is dan de wagen van di Resta.
Maar ondanks deze technische achterstand wist Prémat een prima tijd te rijden van 1:32.844. Hiermee is hij maar een kleine 0,108 seconden langzamer dan de Schot en komt op een tweede plaats algemeen uit.
Uitslagen testdag 4:
Uitslagen gecombineerd, dag 4:
01. Paul Di Resta (HWA-Mercedes) 1:32.736 104 ronden
02. Alexandre Prémat (Phoenix-Audi) 1:32.844 60
03. Bruno Spengler (HWA-Mercedes) 1:32.994 111
04. Mike Rockenfeller (Rosberg-Audi) 1:33.040 109
05. Jamie Green (Persson-Mercedes) 1:33.120 105
06. Timo Scheider (Audi-Testträger) 1:33.408 55
07. Mattias Ekström (Abt-Audi) 1:33.618 111
08. Katherine Legge (Abt-Audi) 1:33.659 44
09. Martin Tomczyk (Abt-Audi) 1:33.686 52
10. Mathias Lauda (Mücke-Mercedes) 1:34.004 112
11. Johannes Seidlitz (Kolles-Audi) 1:35.903 96
Uitslagen middag, dag 4:
01. Bruno Spengler (HWA-Mercedes) 1:32.994 72 ronden
02. Mike Rockenfeller (Rosberg-Audi) 1:33.040 67
03. Paul Di Resta (HWA-Mercedes) 1:33.055 74
04. Jamie Green (Persson-Mercedes) 1:33.120 62
05. Alexandre Prémat (Phoenix-Audi) 1:33.319 28
06. Mattias Ekström (Abt-Audi) 1:33.618 50
07. Mathias Lauda (Mücke-Mercedes) 1:34.629 61
08. Martin Tomczyk (Abt-Audi) 1:34.653 10
09. Timo Scheider (Audi-Testträger) 1:34.921 5
10. Johannes Seidlitz (Kolles-Audi) 1:35.903 50
Uitslagen ochtend, dag 4:
01. Paul Di Resta (HWA-Mercedes) 1:32.736 30 ronden
02. Alexandre Prémat (Phoenix-Audi) 1:32.844 32
03. Mike Rockenfeller (Rosberg-Audi) 1:33.097 42
04. Bruno Spengler (HWA-Mercedes) 1:33.153 39
05. Jamie Green (Persson-Mercedes) 1:33.365 43
06. Timo Scheider (Audi-Testträger) 1:33.408 50
07. Katherine Legge (Abt-Audi) 1:33.659 44
08. Martin Tomczyk (Abt-Audi) 1:33.686 42
09. Mattias Ekström (Abt-Audi) 1:33.712 61
10. Mathias Lauda (Mücke-Mercedes) 1:34.004 51
11. Johannes Seidlitz (Kolles-Audi) 1:36.400 46
Ook op de laatste testdag op de hockenheimring wist Paul di Resta de snelste tijd neer te zetten. Gisteren reed de Schot ook al de snelste tijd van de dag. Echter reed hij vandaag een nog snellere tijd van 1:32:736 en verbrak hij zijn tijd van gisteren met maar liefst een halve seconde.
Tijdens de middagsessie was Bruno Spengler de snelste man op de baan en komt met zijn tijd van 1:32.994 op een derde plaats algemeen uit. Ook op de Hockenheimring onderweg was vandaag Alexandre Prémat. De Fransman was vandaag voor de tweede keer onderweg in een Audi A4. Dit is dus een auto die een jaar ouder is dan de wagen van di Resta.
Maar ondanks deze technische achterstand wist Prémat een prima tijd te rijden van 1:32.844. Hiermee is hij maar een kleine 0,108 seconden langzamer dan de Schot en komt op een tweede plaats algemeen uit.
Uitslagen testdag 4:
Uitslagen gecombineerd, dag 4:
01. Paul Di Resta (HWA-Mercedes) 1:32.736 104 ronden
02. Alexandre Prémat (Phoenix-Audi) 1:32.844 60
03. Bruno Spengler (HWA-Mercedes) 1:32.994 111
04. Mike Rockenfeller (Rosberg-Audi) 1:33.040 109
05. Jamie Green (Persson-Mercedes) 1:33.120 105
06. Timo Scheider (Audi-Testträger) 1:33.408 55
07. Mattias Ekström (Abt-Audi) 1:33.618 111
08. Katherine Legge (Abt-Audi) 1:33.659 44
09. Martin Tomczyk (Abt-Audi) 1:33.686 52
10. Mathias Lauda (Mücke-Mercedes) 1:34.004 112
11. Johannes Seidlitz (Kolles-Audi) 1:35.903 96
Uitslagen middag, dag 4:
01. Bruno Spengler (HWA-Mercedes) 1:32.994 72 ronden
02. Mike Rockenfeller (Rosberg-Audi) 1:33.040 67
03. Paul Di Resta (HWA-Mercedes) 1:33.055 74
04. Jamie Green (Persson-Mercedes) 1:33.120 62
05. Alexandre Prémat (Phoenix-Audi) 1:33.319 28
06. Mattias Ekström (Abt-Audi) 1:33.618 50
07. Mathias Lauda (Mücke-Mercedes) 1:34.629 61
08. Martin Tomczyk (Abt-Audi) 1:34.653 10
09. Timo Scheider (Audi-Testträger) 1:34.921 5
10. Johannes Seidlitz (Kolles-Audi) 1:35.903 50
Uitslagen ochtend, dag 4:
01. Paul Di Resta (HWA-Mercedes) 1:32.736 30 ronden
02. Alexandre Prémat (Phoenix-Audi) 1:32.844 32
03. Mike Rockenfeller (Rosberg-Audi) 1:33.097 42
04. Bruno Spengler (HWA-Mercedes) 1:33.153 39
05. Jamie Green (Persson-Mercedes) 1:33.365 43
06. Timo Scheider (Audi-Testträger) 1:33.408 50
07. Katherine Legge (Abt-Audi) 1:33.659 44
08. Martin Tomczyk (Abt-Audi) 1:33.686 42
09. Mattias Ekström (Abt-Audi) 1:33.712 61
10. Mathias Lauda (Mücke-Mercedes) 1:34.004 51
11. Johannes Seidlitz (Kolles-Audi) 1:36.400 46
Kolles zet derde Audi in, 20 wagens aan de start
De DTM zal niet met 19 wagens van start gaan, maar met 20. Colin Kolles heeft namelijk besloten niet twee, maar drie wagens in te zetten. Dit zorgt er voor dat het merk Audi goed vertegenwoordigd is in de DTM. Met de drie privé ingezette wagens van Kolles en 9 wagens van het fabrieksteam heeft Audi duidelijk de overhand. Concurrent Mercedes zet slechts acht wagens in. Eerder waren Christian Bakkerud en Johannes Seidlitz al bevestigd bij Team Kolles, maar tijdens de afgelopen test dook daar op eens de Tsjech Tomas Kostka op.
Dat, en het feit dat de in Monaco wonende Tsjech net zoveel testte als de andere twee coureurs (Mits de wagen het niet begaf...), duidde er al sterk op dat ook hij zijn DTM debuut zou mogen maken. Kostka begon zijn carriere in de Formule series, maar is geen onbekende in de toerwagens. In 2007 reed hij in het Tsjechische kampioenschap, pakte daar de titel met een Audi A4 DTM, en tevens stond hij met een GT1 Ferrari aan de start van Le Mans.
Het seizoen begint over twee weken in Hockenheim.
De DTM zal niet met 19 wagens van start gaan, maar met 20. Colin Kolles heeft namelijk besloten niet twee, maar drie wagens in te zetten. Dit zorgt er voor dat het merk Audi goed vertegenwoordigd is in de DTM. Met de drie privé ingezette wagens van Kolles en 9 wagens van het fabrieksteam heeft Audi duidelijk de overhand. Concurrent Mercedes zet slechts acht wagens in. Eerder waren Christian Bakkerud en Johannes Seidlitz al bevestigd bij Team Kolles, maar tijdens de afgelopen test dook daar op eens de Tsjech Tomas Kostka op.
Dat, en het feit dat de in Monaco wonende Tsjech net zoveel testte als de andere twee coureurs (Mits de wagen het niet begaf...), duidde er al sterk op dat ook hij zijn DTM debuut zou mogen maken. Kostka begon zijn carriere in de Formule series, maar is geen onbekende in de toerwagens. In 2007 reed hij in het Tsjechische kampioenschap, pakte daar de titel met een Audi A4 DTM, en tevens stond hij met een GT1 Ferrari aan de start van Le Mans.
Het seizoen begint over twee weken in Hockenheim.
Verdeeldheid over nieuwe opzet kwalificatie
De nieuwe kwalificatie formule zorgt onder de DTM coureurs nog niet bepaald voor optimisme. Enkelen denken dat het wel voor meer spanning kan zorgen, anderen geloven er niet zo in en weer anderen laten hun mening voorlopig nog even in het midden en wachten liever even af.
“Ik vond de oude opzet wel prima en ik weet ook niet waarom men het veranderd heeft. Het is natuurlijk slechts een mening of de vierde sessie nodig was, maar voor mij had het niet gehoeven,” aldus Audi coureur Martin Tomczyk.
“Het was al lastig genoeg om bij de beste acht te komen, laat staan bij de beste vier!” Meldt Mercedes coureur Bruno Spengler. “Nu moet je in alle vier de sessies 100% geven en dat is niet makkelijk. Er zal dus veel gebeuren.”
Mattias Ekström en Timo Scheider denken echter dat de nieuwe formule de kwalificaties wat spannender maakt, omdat je in de derde sessie al met extra benzine aan boord moet rijden.
En of de coureurs met een oudere auto kansen hebben om in de top 4 te komen, betwijfelt Susie Stoddart. “Het bleek vorig jaar al lastig te zijn voor ons om in de top 8 te komen. Natuurlijk moet je het niet uitsluiten, maar het zal me verrassen als het coureurs in de oude auto’s lukt om in de top 4 te komen.”
De nieuwe kwalificatie formule zorgt onder de DTM coureurs nog niet bepaald voor optimisme. Enkelen denken dat het wel voor meer spanning kan zorgen, anderen geloven er niet zo in en weer anderen laten hun mening voorlopig nog even in het midden en wachten liever even af.
“Ik vond de oude opzet wel prima en ik weet ook niet waarom men het veranderd heeft. Het is natuurlijk slechts een mening of de vierde sessie nodig was, maar voor mij had het niet gehoeven,” aldus Audi coureur Martin Tomczyk.
“Het was al lastig genoeg om bij de beste acht te komen, laat staan bij de beste vier!” Meldt Mercedes coureur Bruno Spengler. “Nu moet je in alle vier de sessies 100% geven en dat is niet makkelijk. Er zal dus veel gebeuren.”
Mattias Ekström en Timo Scheider denken echter dat de nieuwe formule de kwalificaties wat spannender maakt, omdat je in de derde sessie al met extra benzine aan boord moet rijden.
En of de coureurs met een oudere auto kansen hebben om in de top 4 te komen, betwijfelt Susie Stoddart. “Het bleek vorig jaar al lastig te zijn voor ons om in de top 8 te komen. Natuurlijk moet je het niet uitsluiten, maar het zal me verrassen als het coureurs in de oude auto’s lukt om in de top 4 te komen.”
Pretty in Pink
Was het afgelopen seizoen de Audi van Christijan Albers die je vanaf de Süd tribune in Hockenheim zonder enkele problemen door de Spitzkehre zag gaan, wat hemelsbreed toch wel een paar 100 meter verderop ligt, dit jaar heeft Susie Stoddart de eer om met de meest opvallende auto van het veld te rijden. Haar Mercedes is namelijk knalroze gespoten en is per direct omgedoopt tot Bonbon en Beautycase!
“Ik dacht: nee dat kan niet waar zijn. Een roze auto is een enorm cliché!” Toch draaide Stoddart bij na de eerste ontmoeting met haar Bonbon. “Toen ik de auto zag vond ik het toch wel leuk. Bovendien maakt de kleur eigenlijk niet zoveel uit, als ik er maar snel mee ben.”
Was het afgelopen seizoen de Audi van Christijan Albers die je vanaf de Süd tribune in Hockenheim zonder enkele problemen door de Spitzkehre zag gaan, wat hemelsbreed toch wel een paar 100 meter verderop ligt, dit jaar heeft Susie Stoddart de eer om met de meest opvallende auto van het veld te rijden. Haar Mercedes is namelijk knalroze gespoten en is per direct omgedoopt tot Bonbon en Beautycase!
“Ik dacht: nee dat kan niet waar zijn. Een roze auto is een enorm cliché!” Toch draaide Stoddart bij na de eerste ontmoeting met haar Bonbon. “Toen ik de auto zag vond ik het toch wel leuk. Bovendien maakt de kleur eigenlijk niet zoveel uit, als ik er maar snel mee ben.”
Staat in 2010 Shanghai op de kalender?
Het zou zo maar kunnen namelijk. In 2004 was de DTM al te gast in China en werd er in Shanghai op een stratencircuit geraced. Helemaal voorspoedig verliep dat echter niet. De putdeksels raakten namelijk los tijdens de race, waardoor Bernd Mayländer vol tegen een putdeksel aan reed, zijn auto beschadigde en zorgde voor een langdurige code rood, waarin de putdeksels weer vast werden gezet. Toen de race herstart werd, bleek Gary Paffett de sterkste te zijn en de Brit won de race.
Toch is er altijd contact gebleven tussen de ITR en Shanghai en naar het schijnt ligt er een concreet aanbod klaar om in 2010 wederom naar Azië te gaan. Ditmaal niet voor een gastrace, maar het is de bedoeling dat de race, die niet op het permanente circuit verreden zal worden, meetelt voor het kampioenschap. Zoals het er nu naar uit ziet, nemen de Chinezen de gehele financiering van het evenement voor hun rekening, zoals daar zijn de reiskosten en de vrachtkosten.
Dit maakt het voor de teams zeker interessant om de reis naar Azië te maken. Nog staat niks vast, maar zeker is dat het laatste woord hier nog niet over is gesproken.
Het zou zo maar kunnen namelijk. In 2004 was de DTM al te gast in China en werd er in Shanghai op een stratencircuit geraced. Helemaal voorspoedig verliep dat echter niet. De putdeksels raakten namelijk los tijdens de race, waardoor Bernd Mayländer vol tegen een putdeksel aan reed, zijn auto beschadigde en zorgde voor een langdurige code rood, waarin de putdeksels weer vast werden gezet. Toen de race herstart werd, bleek Gary Paffett de sterkste te zijn en de Brit won de race.
Toch is er altijd contact gebleven tussen de ITR en Shanghai en naar het schijnt ligt er een concreet aanbod klaar om in 2010 wederom naar Azië te gaan. Ditmaal niet voor een gastrace, maar het is de bedoeling dat de race, die niet op het permanente circuit verreden zal worden, meetelt voor het kampioenschap. Zoals het er nu naar uit ziet, nemen de Chinezen de gehele financiering van het evenement voor hun rekening, zoals daar zijn de reiskosten en de vrachtkosten.
Dit maakt het voor de teams zeker interessant om de reis naar Azië te maken. Nog staat niks vast, maar zeker is dat het laatste woord hier nog niet over is gesproken.
Voorbeschouwing Hockenheim
Aankomend weekend begint dan eindelijk het nieuwe DTM seizoen. Een winterpauze die langer dan lang leek te duren, waarin de teams, en vooral Mercedes, ruimschoots de tijd namen om hun coureurs bekend te maken. Maar in april brak dan eindelijk het geweld los. De coureurs kwamen achtereenvolgens in actie op het circuit van Dijon voor de eerste officiële test, daarna tijdens de presentatie in Düsseldorf en enkele dagen daarna troffen de teams elkaar op het circuit van Hockenheim, waar de laatste officiële test plaatsvond.
Hockenheim is tevens het circuit waar Timo Scheider vorig jaar tot kampioen werd gekroond. De Duitser pakte afgelopen seizoen zijn eerste DTM titel en is erop gebrand om deze te verdedigen. Nu zijn er nog genoeg andere coureurs die het daar niet mee eens zijn en zij zullen hun uiterste best doen om Scheider te stoppen. Tijdens de officiële tests lieten de teams nog niet het achterste van hun tong zien, waardoor het lastig te stellen is welk team zijn zaken goed voor elkaar heeft.
Zo traditioneel als Hockenheim de afsluiter van het seizoen is, zo wordt ook de seizoensopenerer steevast verreden op het circuit in Baden-Württemberg. Na de training op zaterdagochtend, en met name de kwalificatie die in de middag verreden wordt, zal meer duidelijk worden wie waar staat.
Heeft Audi weer een enorm sterke seizoensstart, of heeft Mercedes vanaf het begin af aan al hun zaken goed voor elkaar. Vorig jaar pakte Mattias Ekström de overwinning en zag links en rechts van hem twee teamgenoten op het podium staan. Bruno Spengler was de beste Mercedes coureur, hij finishte als vierde. Als de pitstop van Paul di Resta zonder problemen was verlopen, dan had de uitslag er waarschijnlijk anders uit gezien. Maar als telt niet in de racerij. Als Paul di Resta die problemen niet had gehad, was hij misschien wel kampioen geworden. Feit is echter dat Scheider na afloop van het seizoen de bokaal mee naar huis mocht nemen, en Di Resta niet.
“Het zal dichtbij elkaar zitten vooraan,” verklaarde de Schot, “Maar ik ga dit jaar mijn uiterste best doen om de titel te pakken.”
De meest opvallende move heeft de Ster van Mercedes echter gemaakt. Na een leerjaar bij Mücke, is Ralf Schumacher gepromoveerd naar het team van HWA. Sporadisch punten scoren is nu vervangen door podium finishes. Al blijft Schumacher zelf nog voorzichtig: “De verwachtingen liggen inderdaad hoger. Daarnaast is de druk die ik mijzelf op leg ook groter. Toch blijf ik realistisch: mijn teamgenoten hebben allemaal een bak meer ervaring dan ik en ik hoop ook dat men mij in de DTM wat tijd wil geven om te wennen, want in het begin wordt het zeker niet makkelijk.”
Het laatste woord, voordat het race geweld los barst, is natuurlijk aan de regerend kampioen; Timo Scheider. “Dit jaar sta ik voor het eerst niet als jager aan de start, maar als degene op wie gejaagd wordt. Een nieuw, maar ook mooi gevoel en we willen natuurlijk de titel verdedigen. Niet alleen bij de coureurs, maar ook als constructeur.”
Tijdsschema:
Vrijdag:
17.00 – 17.30: Roll out
Zaterdag:
08.45 – 11.15: Training
13.35 – 14.22: Kwalificatie
Zondag:
09.35 – 10.05: Warm up
14.00: Race
Aankomend weekend begint dan eindelijk het nieuwe DTM seizoen. Een winterpauze die langer dan lang leek te duren, waarin de teams, en vooral Mercedes, ruimschoots de tijd namen om hun coureurs bekend te maken. Maar in april brak dan eindelijk het geweld los. De coureurs kwamen achtereenvolgens in actie op het circuit van Dijon voor de eerste officiële test, daarna tijdens de presentatie in Düsseldorf en enkele dagen daarna troffen de teams elkaar op het circuit van Hockenheim, waar de laatste officiële test plaatsvond.
Hockenheim is tevens het circuit waar Timo Scheider vorig jaar tot kampioen werd gekroond. De Duitser pakte afgelopen seizoen zijn eerste DTM titel en is erop gebrand om deze te verdedigen. Nu zijn er nog genoeg andere coureurs die het daar niet mee eens zijn en zij zullen hun uiterste best doen om Scheider te stoppen. Tijdens de officiële tests lieten de teams nog niet het achterste van hun tong zien, waardoor het lastig te stellen is welk team zijn zaken goed voor elkaar heeft.
Zo traditioneel als Hockenheim de afsluiter van het seizoen is, zo wordt ook de seizoensopenerer steevast verreden op het circuit in Baden-Württemberg. Na de training op zaterdagochtend, en met name de kwalificatie die in de middag verreden wordt, zal meer duidelijk worden wie waar staat.
Heeft Audi weer een enorm sterke seizoensstart, of heeft Mercedes vanaf het begin af aan al hun zaken goed voor elkaar. Vorig jaar pakte Mattias Ekström de overwinning en zag links en rechts van hem twee teamgenoten op het podium staan. Bruno Spengler was de beste Mercedes coureur, hij finishte als vierde. Als de pitstop van Paul di Resta zonder problemen was verlopen, dan had de uitslag er waarschijnlijk anders uit gezien. Maar als telt niet in de racerij. Als Paul di Resta die problemen niet had gehad, was hij misschien wel kampioen geworden. Feit is echter dat Scheider na afloop van het seizoen de bokaal mee naar huis mocht nemen, en Di Resta niet.
“Het zal dichtbij elkaar zitten vooraan,” verklaarde de Schot, “Maar ik ga dit jaar mijn uiterste best doen om de titel te pakken.”
De meest opvallende move heeft de Ster van Mercedes echter gemaakt. Na een leerjaar bij Mücke, is Ralf Schumacher gepromoveerd naar het team van HWA. Sporadisch punten scoren is nu vervangen door podium finishes. Al blijft Schumacher zelf nog voorzichtig: “De verwachtingen liggen inderdaad hoger. Daarnaast is de druk die ik mijzelf op leg ook groter. Toch blijf ik realistisch: mijn teamgenoten hebben allemaal een bak meer ervaring dan ik en ik hoop ook dat men mij in de DTM wat tijd wil geven om te wennen, want in het begin wordt het zeker niet makkelijk.”
Het laatste woord, voordat het race geweld los barst, is natuurlijk aan de regerend kampioen; Timo Scheider. “Dit jaar sta ik voor het eerst niet als jager aan de start, maar als degene op wie gejaagd wordt. Een nieuw, maar ook mooi gevoel en we willen natuurlijk de titel verdedigen. Niet alleen bij de coureurs, maar ook als constructeur.”
Tijdsschema:
Vrijdag:
17.00 – 17.30: Roll out
Zaterdag:
08.45 – 11.15: Training
13.35 – 14.22: Kwalificatie
Zondag:
09.35 – 10.05: Warm up
14.00: Race
Kristensen stopt met DTM na 2009
De Deen Tom Kristensen heeft vandaag aangekondigt te stoppen met de Deutsche Tourwagen Masters vanaf 2010. Komend seizoen zullen we de Deen dus voor het laatst aan de start zien staan van de DTM-races. "Het heeft lang geduurd voordat ik een beslissing kon maken, maar ik ben er eindelijk uit," zei Kristensen.
Kristensen doet al vijf jaar mee in de DTM en heeft daarin drie overwinningen gescoord. Verder pakte de Deen zeven pole-positions en 16 podiumplaatsen. Dit jaar zal Kristensen er nog één keer voor gaan: "Nu ben ik mijn motor aan het opwarmen en maak ik me klaar voor het laatste gevecht om de titel. Mijn laatste sprint in de DTM zal dit weekend beginnen."
Kristensen is de afgelopen vijf jaar dus redelijk succesvol geweest in de DTM, al ligt zijn echte passie bij de sports cars, zo zegt hij zelf ook. "De cockpit delen met andere coureurs, samen de juiste set-up vinden en vechten voor de overwinning, dat is simpelweg het mooiste wat er voor mij bestaat."
Dit jaar rijdt Kristensen dus voor het laatst in de DTM, maar blijft wel in de sports cars rijden. Het DTM-seizoen start dit weekend in Hockenheim.
De Deen Tom Kristensen heeft vandaag aangekondigt te stoppen met de Deutsche Tourwagen Masters vanaf 2010. Komend seizoen zullen we de Deen dus voor het laatst aan de start zien staan van de DTM-races. "Het heeft lang geduurd voordat ik een beslissing kon maken, maar ik ben er eindelijk uit," zei Kristensen.
Kristensen doet al vijf jaar mee in de DTM en heeft daarin drie overwinningen gescoord. Verder pakte de Deen zeven pole-positions en 16 podiumplaatsen. Dit jaar zal Kristensen er nog één keer voor gaan: "Nu ben ik mijn motor aan het opwarmen en maak ik me klaar voor het laatste gevecht om de titel. Mijn laatste sprint in de DTM zal dit weekend beginnen."
Kristensen is de afgelopen vijf jaar dus redelijk succesvol geweest in de DTM, al ligt zijn echte passie bij de sports cars, zo zegt hij zelf ook. "De cockpit delen met andere coureurs, samen de juiste set-up vinden en vechten voor de overwinning, dat is simpelweg het mooiste wat er voor mij bestaat."
Dit jaar rijdt Kristensen dus voor het laatst in de DTM, maar blijft wel in de sports cars rijden. Het DTM-seizoen start dit weekend in Hockenheim.
Mattias Ekström snelste in training
Nadat gister de roll out letterlijk in het water was gevallen, is vandaag de DTM dan toch gestart. Enkele coureurs waagden zich gisteren naar buiten op een kletsnat Hockenheim, maar vandaag draaide iedereen braaf zijn rondjes om zich voor te bereiden op de kwalificatie. Audi heeft momenteel de beste papieren in handen. Mattias Ekström reed de snelste tijd, voor Tom Kristensen en Martin Tomczyk. Feit is vaak wel dat Mercedes niet snel het achterste van haar tong laat zien tijdens de training, dus over een paar uur kunnen de rollen zo omgekeerd zijn.
Oliver Jarvis was de snelste coureur met een oude auto. De Brit reed een zesde tijd. Opvallend zijn ook de posities van Mercedes mannen Bruno Spengler en Ralf Schumacher. Zij reden slechts een 14e en 17e tijd.
De training verliep redelijk rustig, maar ongeveer een kwartier voor het einde schoot Kolles coureur Tomas Kostka van de baan. De Tsjech moest zijn training beëindigen en zorgde tevens voor een korte code rood, waarin zijn wagen werd geborgen.
Uitslag training DTM Hockenheim:
01. Ekström - Audi - 1:32.740
02. Kristensen - Audi - 1:32.929
03. Tomczyk - Audi - 1:33.114
04. Paffett - Mercedes - 1:33.162
05. Di Resta - Mercedes - 1:33.188
06. Jarvis - Audi - 1:33.213
07. Rockenfeller - Audi - 1:33.369
08. Green - Mercedes - 1:33.403
09. Prémat - Audi - 1:33.421
10. Legge - Audi - 1:33.541
11. Scheider - Audi - 1:33.600
12. Engel - Mercedes - 1:33.743
13. Winkelhock - Audi - 1:33.839
14. Spengler - Mercedes - 1:33.924
15. Lauda - Mercedes - 1:34.004
16. Stoddart - Mercedes - 1:34.087
17. Schumacher - Mercedes - 1:34.173
18. Bakkerud - Audi - 1:34.330
19. Kostka - Audi - 1:35.098
20. Seidlitz - Audi - 1:35.152
Nadat gister de roll out letterlijk in het water was gevallen, is vandaag de DTM dan toch gestart. Enkele coureurs waagden zich gisteren naar buiten op een kletsnat Hockenheim, maar vandaag draaide iedereen braaf zijn rondjes om zich voor te bereiden op de kwalificatie. Audi heeft momenteel de beste papieren in handen. Mattias Ekström reed de snelste tijd, voor Tom Kristensen en Martin Tomczyk. Feit is vaak wel dat Mercedes niet snel het achterste van haar tong laat zien tijdens de training, dus over een paar uur kunnen de rollen zo omgekeerd zijn.
Oliver Jarvis was de snelste coureur met een oude auto. De Brit reed een zesde tijd. Opvallend zijn ook de posities van Mercedes mannen Bruno Spengler en Ralf Schumacher. Zij reden slechts een 14e en 17e tijd.
De training verliep redelijk rustig, maar ongeveer een kwartier voor het einde schoot Kolles coureur Tomas Kostka van de baan. De Tsjech moest zijn training beëindigen en zorgde tevens voor een korte code rood, waarin zijn wagen werd geborgen.
Uitslag training DTM Hockenheim:
01. Ekström - Audi - 1:32.740
02. Kristensen - Audi - 1:32.929
03. Tomczyk - Audi - 1:33.114
04. Paffett - Mercedes - 1:33.162
05. Di Resta - Mercedes - 1:33.188
06. Jarvis - Audi - 1:33.213
07. Rockenfeller - Audi - 1:33.369
08. Green - Mercedes - 1:33.403
09. Prémat - Audi - 1:33.421
10. Legge - Audi - 1:33.541
11. Scheider - Audi - 1:33.600
12. Engel - Mercedes - 1:33.743
13. Winkelhock - Audi - 1:33.839
14. Spengler - Mercedes - 1:33.924
15. Lauda - Mercedes - 1:34.004
16. Stoddart - Mercedes - 1:34.087
17. Schumacher - Mercedes - 1:34.173
18. Bakkerud - Audi - 1:34.330
19. Kostka - Audi - 1:35.098
20. Seidlitz - Audi - 1:35.152
Mattias Ekström pakt de eerste pole van het seizoen
HOCKENHEIM - Net als in de vrije training wist Mattias Ekström ook in de kwalificatie er vandoor te gaan met de snelste tijd. Hiermee pakt de Zweed de eerste Pole-Position van het seizoen 2009. Tom Kristensen die aan zijn laatste DTM-seizoen begint wist net de pole niet te pakken en start morgen vanaf P2. Martin Tomczyk eindigde de sessie als derde. Snelste Mercedes-Benz coureur is Paul di Resta welke morgen vanaf de zesde startplaats mag vertrekken.
Het DTM kent een nieuw kwalificatie-format, waarbij na de derde 'cut' van acht coureurs de snelste vier doorgaan naar een beslissende shoot-out. Deze shoot-out houdt in dat er slechts één snelle ronde gereden mag worden, waarna bekend is wie er Pole-Position pakt. Voordat deze shoot-out begint mag er niet aan de auto's gewerkt worden en ook het gebruik van bandenwarmers is verboden. Hierdoor is het erg belangrijk wie zijn banden in de out-lap zo snel mogelijk op temperatuur heeft.
Mercedes-Benz wist niet in de shoot-out terecht te komen. Het merk kende aan het begin van de kwalificatie al veel problemen met Jamie Green en Bruno Spengler welke achteraan het veld starten. Green viel stil tijdens de kwalificatie en wist geen tijd neer te zetten. Bruno Spengler zijn auto was niet vooruit te branden en reed een tijd van 2:40.586.
Ook de huidige DTM-Meister Timo Scheider wist niet in de 'Audi shoot-out' te geraken. De Duitser was hier niet geheel tevreden mee, maar is blij met het tempo van de Audi's. Scheider start morgen vanaf P5. De twee dames van het veld starten morgen zij aan zij Katherine Legge vanaf de dertiende plek en Susie Stoddart vanaf de viertiende startplaats. Ralf Schumacher viel ook tegen, de ex-Formule 1 coureur wist slechts de twaalfde tijd te rijden.
Uitslag DTM-kwalificatie
01. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline 1:32.535
02. Tom Kristensen Audi Sport Team Abt 1:32.672
03. Martin Tomczyk Audi Sport Team Abt Sportsline 1:33.004
04. Oliver Jarvis Audi Sport Team Phoenix 1:33.182
05. Timo Scheider Audi Sport Team Abt
06. Paul Di Resta AMG Mercedes C-Klasse
07. Maro Engel GQ AMG Mercedes
08. Markus Winkelhock Audi Sport Team Rosberg
09. Alexandre Prémat Audi Sport Team Phoenix
10. Mike Rockenfeller Audi Sport Team Rosberg
11. Gary Paffett Salzgitter AMG Mercedes
12. Ralf Schumacher Trilux AMG Mercedes
13. Katherine Legge Audi Sport Team Abt Lady Power
14. Susie Stoddart TV-Spielfilm AMG Mercedes
15. Mathias Lauda stern AMG Mercedes
16. Tomas Kostka KOLLES Futurecom-BRT Audi
17. Christian Bakkerud KOLLES Futurecom-TME Audi
18. Johannes Seidlitz KOLLES Futurecom-TME Audi
19. Bruno Spengler Mercedes-Benz Bank AMG
20. Jamie Green Junge Sterne AMG Mercedes
HOCKENHEIM - Net als in de vrije training wist Mattias Ekström ook in de kwalificatie er vandoor te gaan met de snelste tijd. Hiermee pakt de Zweed de eerste Pole-Position van het seizoen 2009. Tom Kristensen die aan zijn laatste DTM-seizoen begint wist net de pole niet te pakken en start morgen vanaf P2. Martin Tomczyk eindigde de sessie als derde. Snelste Mercedes-Benz coureur is Paul di Resta welke morgen vanaf de zesde startplaats mag vertrekken.
Het DTM kent een nieuw kwalificatie-format, waarbij na de derde 'cut' van acht coureurs de snelste vier doorgaan naar een beslissende shoot-out. Deze shoot-out houdt in dat er slechts één snelle ronde gereden mag worden, waarna bekend is wie er Pole-Position pakt. Voordat deze shoot-out begint mag er niet aan de auto's gewerkt worden en ook het gebruik van bandenwarmers is verboden. Hierdoor is het erg belangrijk wie zijn banden in de out-lap zo snel mogelijk op temperatuur heeft.
Mercedes-Benz wist niet in de shoot-out terecht te komen. Het merk kende aan het begin van de kwalificatie al veel problemen met Jamie Green en Bruno Spengler welke achteraan het veld starten. Green viel stil tijdens de kwalificatie en wist geen tijd neer te zetten. Bruno Spengler zijn auto was niet vooruit te branden en reed een tijd van 2:40.586.
Ook de huidige DTM-Meister Timo Scheider wist niet in de 'Audi shoot-out' te geraken. De Duitser was hier niet geheel tevreden mee, maar is blij met het tempo van de Audi's. Scheider start morgen vanaf P5. De twee dames van het veld starten morgen zij aan zij Katherine Legge vanaf de dertiende plek en Susie Stoddart vanaf de viertiende startplaats. Ralf Schumacher viel ook tegen, de ex-Formule 1 coureur wist slechts de twaalfde tijd te rijden.
Uitslag DTM-kwalificatie
01. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline 1:32.535
02. Tom Kristensen Audi Sport Team Abt 1:32.672
03. Martin Tomczyk Audi Sport Team Abt Sportsline 1:33.004
04. Oliver Jarvis Audi Sport Team Phoenix 1:33.182
05. Timo Scheider Audi Sport Team Abt
06. Paul Di Resta AMG Mercedes C-Klasse
07. Maro Engel GQ AMG Mercedes
08. Markus Winkelhock Audi Sport Team Rosberg
09. Alexandre Prémat Audi Sport Team Phoenix
10. Mike Rockenfeller Audi Sport Team Rosberg
11. Gary Paffett Salzgitter AMG Mercedes
12. Ralf Schumacher Trilux AMG Mercedes
13. Katherine Legge Audi Sport Team Abt Lady Power
14. Susie Stoddart TV-Spielfilm AMG Mercedes
15. Mathias Lauda stern AMG Mercedes
16. Tomas Kostka KOLLES Futurecom-BRT Audi
17. Christian Bakkerud KOLLES Futurecom-TME Audi
18. Johannes Seidlitz KOLLES Futurecom-TME Audi
19. Bruno Spengler Mercedes-Benz Bank AMG
20. Jamie Green Junge Sterne AMG Mercedes
Tom Kristensen pakt winst in Audi-feestje
Tom Kristensen heeft zojuist een spannende seizoensopener van de DTM gewonnen. De Deen was in Hockenheim Timo Scheider te snel af, maar kreeg de zege in de handen geworpen door een extra sto van Mattias Ekstrom. Oliver Jarvis reed een sterke race en werd derde.
Het was letterlijk een Audi-feestje in Hockenheim. In de kwalificatie gisteren drongen er vier Audi-coureurs door naar Q4, waardoor de eerste twee startrijen voor Audi-coureurs waren. Ekstrom startte vanaf de pole, gevolgd door Kristensen, Tomczyk en Jarvis.
Ekstrom kon de hele race domineren, en kreeg niet mee wat er achter zich gebeurde in de eerste ronde. Daarin kwamen Gary Paffett en Alexandre Premat met elkaar in aanraking.
Ekstrom leidde de race de hele tijd, maar moest met een paar ronden te gaan binnen komen, wegens een kapotte linker voorband. Hiermee verspeelde Ekstrom de overwinning en werd slechts zevende.
Daardoor kon Kristensen het seizoen op de best mogelijke manier beginnen, hij won. Timo Scheider werd tweede, voor een goed rijdende Oliver Jarvis.
Tom Kristensen heeft zojuist een spannende seizoensopener van de DTM gewonnen. De Deen was in Hockenheim Timo Scheider te snel af, maar kreeg de zege in de handen geworpen door een extra sto van Mattias Ekstrom. Oliver Jarvis reed een sterke race en werd derde.
Het was letterlijk een Audi-feestje in Hockenheim. In de kwalificatie gisteren drongen er vier Audi-coureurs door naar Q4, waardoor de eerste twee startrijen voor Audi-coureurs waren. Ekstrom startte vanaf de pole, gevolgd door Kristensen, Tomczyk en Jarvis.
Ekstrom kon de hele race domineren, en kreeg niet mee wat er achter zich gebeurde in de eerste ronde. Daarin kwamen Gary Paffett en Alexandre Premat met elkaar in aanraking.
Ekstrom leidde de race de hele tijd, maar moest met een paar ronden te gaan binnen komen, wegens een kapotte linker voorband. Hiermee verspeelde Ekstrom de overwinning en werd slechts zevende.
Daardoor kon Kristensen het seizoen op de best mogelijke manier beginnen, hij won. Timo Scheider werd tweede, voor een goed rijdende Oliver Jarvis.
Paffett bestraft naar aanleiding van ongeval met Prémat
Ondanks dat Gary Paffett vandaag niet wist te finishen, is besloten om de Brit toch te bestraffen voor zijn aandeel in het ongeval met Alexandre Prémat in de eerste ronde. In de Spitzkehre duwde Paffett Prémat in de rondte, wat het einde betekende van de race voor beide coureurs.
Na afloop van de race moest Paffett zich melden bij de stewards en kreeg daar te horen dat hij over twee weken in Lausitz vijf paatsen terug wordt gezet op de startgrid.
“Naar mijn mening was het een race ongeval,” verklaarde de Mercedes coureur aan Autosport.com. “Ik was in gevecht met Ralf Schumacher en kon Alex niet zien. Ik remde op hetzelfde moment als Ralf en zag Alex toen pas en kon hem toen niet meer ontwijken. Voor mij was het gewoon een normaal ongeval, zoals deze vaker gebeuren in Hockenheim. Het is jammer, want het betekende wel het einde van onze races.”
Ondanks dat Gary Paffett vandaag niet wist te finishen, is besloten om de Brit toch te bestraffen voor zijn aandeel in het ongeval met Alexandre Prémat in de eerste ronde. In de Spitzkehre duwde Paffett Prémat in de rondte, wat het einde betekende van de race voor beide coureurs.
Na afloop van de race moest Paffett zich melden bij de stewards en kreeg daar te horen dat hij over twee weken in Lausitz vijf paatsen terug wordt gezet op de startgrid.
“Naar mijn mening was het een race ongeval,” verklaarde de Mercedes coureur aan Autosport.com. “Ik was in gevecht met Ralf Schumacher en kon Alex niet zien. Ik remde op hetzelfde moment als Ralf en zag Alex toen pas en kon hem toen niet meer ontwijken. Voor mij was het gewoon een normaal ongeval, zoals deze vaker gebeuren in Hockenheim. Het is jammer, want het betekende wel het einde van onze races.”
Audi zoekt underdogpositie: "We zullen niet domineren"
Audi domineerde het eerste raceweekend van het nieuwe DTM-seizoen. Op het F1-circuit van Hockenheim bezette het merk met de vier ringen de eerste vijf startplaatsen op de grid. Ook in de race leek de complete top5 door Audi-rijders bezet te worden, maar een late uitvalbeurt van raceleider Ekstrom zorgde ervoor dat Paul di Resta P5 achter zijn naam kreeg. Toch verwacht de fabrikant tijdens de komende race op de Lausitzring van volgende week niet meer zo dominant te zijn.
"We zullen niet domineren in Lausitz", verklaarde Ekstrom. "De rijders zullen veel dichter bij elkaar zitten, mede gezien het ballastgewicht wat we aan boord zullen krijgen." Ook Audi’s Motorsport Chef Wolfgang Ullrich verwachtte een moeilijkere race: "We verwachten een pittig weekend waar we flink strijd moeten gaan leveren. We hebben een goede basis gecreëerd op de Hockenheimring maar we weten dat we de afgelopen jaren nooit goed hebben gepresteerd op de Eurospeedway. Daarnaast zijn onze auto’s tien kilo zwaarder dan de Mercedessen vanwege het ballastgewicht, en ik weet dat ook zij hard werken om hun prestatieniveau op te krikken."
Audi domineerde het eerste raceweekend van het nieuwe DTM-seizoen. Op het F1-circuit van Hockenheim bezette het merk met de vier ringen de eerste vijf startplaatsen op de grid. Ook in de race leek de complete top5 door Audi-rijders bezet te worden, maar een late uitvalbeurt van raceleider Ekstrom zorgde ervoor dat Paul di Resta P5 achter zijn naam kreeg. Toch verwacht de fabrikant tijdens de komende race op de Lausitzring van volgende week niet meer zo dominant te zijn.
"We zullen niet domineren in Lausitz", verklaarde Ekstrom. "De rijders zullen veel dichter bij elkaar zitten, mede gezien het ballastgewicht wat we aan boord zullen krijgen." Ook Audi’s Motorsport Chef Wolfgang Ullrich verwachtte een moeilijkere race: "We verwachten een pittig weekend waar we flink strijd moeten gaan leveren. We hebben een goede basis gecreëerd op de Hockenheimring maar we weten dat we de afgelopen jaren nooit goed hebben gepresteerd op de Eurospeedway. Daarnaast zijn onze auto’s tien kilo zwaarder dan de Mercedessen vanwege het ballastgewicht, en ik weet dat ook zij hard werken om hun prestatieniveau op te krikken."
Audi domineerde in Hockenheim door slim tactisch plan
Sinds het begin van dit seizoen is er het een en ander veranderd bij de kwalificatie. Er is een extra sessie bij gekomen: Q4. In deze sessie komen de 4 snelste coureurs. Iedereen mag dan één snelle ronde rijden en deze zal dan tellen als startpositie bij de race. Echter mag er tussen Q3 en Q4 niet veranderd worden aan de auto’s. Er mag geen benzine getankt worden en banden mogen niet gewisseld worden. Dus er moet gezorgd worden voor genoeg benzine in de tank zodat er een eventuele Q4 gereden kan worden. Is er te weinig benzine in het voertuig aanwezig, dan worden de kansen in de laatste sessie zeer klein.
Maar regels zijn er om omzeild te worden. En zo dachten ze er bij Audi dus ook over.
Dit geeft dus ook meer duidelijkheid over de goede kwalificatie resultaten bij Audi. Voor de kwalificatie was al een heel plan opgezet bij team Abt om zowel Q3 als Q4 goed door te komen. Zowel Mattias Ekström als Tom Kristensen waren zeer snel onderweg in Q3 waardoor ze al vrij snel zeker waren van hun plaatsin voor Q4. Omdat deze zekerheid er was zijn ze de pitstraat ingegaan en hebben daar zowel een nieuwe set banden gehaald als genoeg benzine voor Q4. Hierna hebben ze nog een rustige ronde gereden zodat ze de benzine en nieuwe banden officieel in Q3 gekregen hadden en ze konden zo dus met precies genoeg benzine en nieuwe banden aan de laatste kwalificatie sessie beginnen.
Bij hun teamgenoot Martin Tomczyk was het weer een andere verhaal. Voor hem zagen ze weinig kans op de pole of op de tweede tijd en bij hem was dan ook duidelijk te zien dat hij op oude banden zijn snelste ronde reed.
Natuurlijk is het ook een risico wat er bij team Abt genomen is. Want je moet er al geheel zeker van zijn dat de tijd snel genoeg is om Q4 te bereiken, anders moet er alsnog gereden worden in Q3 en dan kan er eventueel een benzine tekort komen, de banden verslijten maar in het ergste geval kan de overgebleven tijd van Q3 nog zo kort zijn dat er helemaal geen snelste tijd gereden kan worden. Grotendeels komt het dus aan op het goed kunnen inschatten van de situatie.
Ook Mercedes-Benz chef Norbert Haug heeft in de winterstop na gedacht over de extra kwalificatiesessie. Hij vond echter dat de première van Q4 tegenviel ten opzichte van zijn verwachtingen. Er werd veel meer spanning verwacht. Maar dit in natuurlijk (zeker voor hem) weggevallen nadat er vier Audi’s in Q4 terecht waren gekomen.
Of er meer spanning zal komen tijdens de Q4 op de Eurospeedway zullen we komend weekend zien. Dan vind namelijk de tweede DTM race van dit seizoen plaats op de Lauzitsring.
Sinds het begin van dit seizoen is er het een en ander veranderd bij de kwalificatie. Er is een extra sessie bij gekomen: Q4. In deze sessie komen de 4 snelste coureurs. Iedereen mag dan één snelle ronde rijden en deze zal dan tellen als startpositie bij de race. Echter mag er tussen Q3 en Q4 niet veranderd worden aan de auto’s. Er mag geen benzine getankt worden en banden mogen niet gewisseld worden. Dus er moet gezorgd worden voor genoeg benzine in de tank zodat er een eventuele Q4 gereden kan worden. Is er te weinig benzine in het voertuig aanwezig, dan worden de kansen in de laatste sessie zeer klein.
Maar regels zijn er om omzeild te worden. En zo dachten ze er bij Audi dus ook over.
Dit geeft dus ook meer duidelijkheid over de goede kwalificatie resultaten bij Audi. Voor de kwalificatie was al een heel plan opgezet bij team Abt om zowel Q3 als Q4 goed door te komen. Zowel Mattias Ekström als Tom Kristensen waren zeer snel onderweg in Q3 waardoor ze al vrij snel zeker waren van hun plaatsin voor Q4. Omdat deze zekerheid er was zijn ze de pitstraat ingegaan en hebben daar zowel een nieuwe set banden gehaald als genoeg benzine voor Q4. Hierna hebben ze nog een rustige ronde gereden zodat ze de benzine en nieuwe banden officieel in Q3 gekregen hadden en ze konden zo dus met precies genoeg benzine en nieuwe banden aan de laatste kwalificatie sessie beginnen.
Bij hun teamgenoot Martin Tomczyk was het weer een andere verhaal. Voor hem zagen ze weinig kans op de pole of op de tweede tijd en bij hem was dan ook duidelijk te zien dat hij op oude banden zijn snelste ronde reed.
Natuurlijk is het ook een risico wat er bij team Abt genomen is. Want je moet er al geheel zeker van zijn dat de tijd snel genoeg is om Q4 te bereiken, anders moet er alsnog gereden worden in Q3 en dan kan er eventueel een benzine tekort komen, de banden verslijten maar in het ergste geval kan de overgebleven tijd van Q3 nog zo kort zijn dat er helemaal geen snelste tijd gereden kan worden. Grotendeels komt het dus aan op het goed kunnen inschatten van de situatie.
Ook Mercedes-Benz chef Norbert Haug heeft in de winterstop na gedacht over de extra kwalificatiesessie. Hij vond echter dat de première van Q4 tegenviel ten opzichte van zijn verwachtingen. Er werd veel meer spanning verwacht. Maar dit in natuurlijk (zeker voor hem) weggevallen nadat er vier Audi’s in Q4 terecht waren gekomen.
Of er meer spanning zal komen tijdens de Q4 op de Eurospeedway zullen we komend weekend zien. Dan vind namelijk de tweede DTM race van dit seizoen plaats op de Lauzitsring.
Spengler hoopt op meer geluk op Lausitzring
De Canadese Mercedes DTM-coureur Bruno Spengler hoopt komend weekend op de lausitzring weer aan de kop mee te kunnen vechten, na een slecht weekend in Hockenheim wat hij met nul punten verliet. "Ik houd van de Lausitzring en ik kijk erg uit naar de race," zei de Canadees.
Spengler kende een probleem in de kwalificatie twee weken geleden tijdens de DTM-seizoensopener in Hockenheim. De Canadees reed verder een goede race en lag zelfs vijfde. Echter, een paar ronden voor het einde brak zijn ophanging, waardoor Spengler moest opgeven.
"Ik houd wel van de Lausitzring," zei de Canadees over de volgende race komend weekend. "De kwalificatie zal lastig gaan worden, omdat het een klein rondje is. Daardoor zitten de tijden erg dcht bij elkaar en zal het een hard gevecht worden voor de beste plaatsen."
Vorig jaar finishte Spengler als zesde op de Lausitzring.
De Canadese Mercedes DTM-coureur Bruno Spengler hoopt komend weekend op de lausitzring weer aan de kop mee te kunnen vechten, na een slecht weekend in Hockenheim wat hij met nul punten verliet. "Ik houd van de Lausitzring en ik kijk erg uit naar de race," zei de Canadees.
Spengler kende een probleem in de kwalificatie twee weken geleden tijdens de DTM-seizoensopener in Hockenheim. De Canadees reed verder een goede race en lag zelfs vijfde. Echter, een paar ronden voor het einde brak zijn ophanging, waardoor Spengler moest opgeven.
"Ik houd wel van de Lausitzring," zei de Canadees over de volgende race komend weekend. "De kwalificatie zal lastig gaan worden, omdat het een klein rondje is. Daardoor zitten de tijden erg dcht bij elkaar en zal het een hard gevecht worden voor de beste plaatsen."
Vorig jaar finishte Spengler als zesde op de Lausitzring.
Mattias Ekstrom blijkt slimste Audi-coureur
Mattias Ekstrom heeft zojuist tijdens een spannende kwalificatie de pole-position gepakt voor de DTM-race van morgenmiddag op de Lausitzring. De Audi-coureur reed in het laatste kwalificatiedeel een 1:33.205 en was daarmee 0,230 seconden sneller dan Mercedes-coureurs Gary Paffett en Paul di Resta.
Tijdens de eerste paar minuten van de kwalificatie was het nog droog op de Lausitzring, maar de regen kwam er wel aan. Mercedes was zo slim om meteen alle auto's naar buiten te sturen voor een snelle tijd nu het nog droog was.
Audi besloot nog even te wachten, maar dat deden ze te lang. Na een paar minuten al kwam de regen in Zuid-Duitsland naar beneden en was Audi te laat om nog snelle tijden te laten noteren. Alle Mercedessen, die wel al een tijd hadden staan, waren al veilig voor Q2, waarin de bij de snelste veertien moet staan, maar de Audi's konden alleen nog maar met zichzelf in gevecht gaan om een plekje in Q2.
Ralf Schumacher ging helemaal niet van start in de kwalificatie door motorproblemen en zal dus helemaal achteraan starten. Oliver Jarvis was de langzaamste Audi met vlak voor hem de Audi's van Tom Kristensen, Martin Tomzcyk en Alexandre Premat. Vier Audi's dus ver achteraan door een domme fout van Audi.
In het tweede kwalificatiedeel vielen Susie Stoddart, Christian Bakkerud, Mathias Lauda en Tomas Kostka af. Kostka reed in de regenachtige kwalificatie wel nog even de snelste tijd in Q2, maar later werd deze tijd geschrapt wegens het afsnijden van de chicane.
In het derde deel moeten de coureurs proberen om bij de snelste vier te komen, die dan gaan strijden om de pole. Het regende nog steeds op de Lausitzring en Maro Engel, Katherine Legge en Markus Winkelhock leken daar het slechtste mee om te kunnen gaan. Zij pakten de startplaatsen acht, negen en tien.
Andere afvallers in het derde deel waren Jamie Green (zevende), Bruno Spengler (zesde) en Timo Scheider (vijfde), die de top vier net niet haalde. Mike Rockenfeller haalde dat wel, maar reed in zijn in-lap de grindbak in, waardoor hij in Q4 geen tijd meer neer kon zetten.
Zo zagen we in de laatste deel dus maar drie in plaats van vier auto's in actie. Uiteindelijk was het Mattias Ekstrom die voor Audi toch nog de pole wist te veroveren, na een slechte eerste sessie voor Audi in de kwalificatie. Gary Paffett zal naast de Zweed starten vanaf de tweede positie, gevolgd door Paul di Resta en Rockenfeller.
1 M. Ekström Audi Sport Team Abt 1:33.205
2 G. Paffett H.W.A. GmbH 1:33.435
3 P. di Resta H.W.A. GmbH 1:33.534
4 M. Rockenfeller Audi Sport Team Rosberg geen tijd
5 T. Scheider Audi Sport Team Abt 1:33.983
6 B. Spengler H.W.A. GmbH 1:34.188
7 J. Green Persson Motorsport 1:34.758
8 M. Engel Mücke Motorsport 1:35.683
9 K. Legge Audi Sport Team Abt 1:35.526
10 M. Winkelhock Audi Sport Team Rosberg 1:35.854
11 T. Kostka Team Kolles T.M.E. 1:36.424
12 M. Lauda Mücke Motorsport 1:36.553
13 C. Bakkerud Team Kolles T.M.E. 1:37.522
14 S. Stoddart Persson Motorsport 1:38.581
15 A. Premat Audi Sport Team Phoenix 1:33.578
16 M. Tomczyk Audi Sport Team Abt 1:33.957
17 T. Kristensen Audi Sport Team Abt 1:34.571
18 O. Jarvis Audi Sport Team Phoenix 1:34.648
19 R. Schumacher H.W.A. GmbH geen tijd
Mattias Ekstrom heeft zojuist tijdens een spannende kwalificatie de pole-position gepakt voor de DTM-race van morgenmiddag op de Lausitzring. De Audi-coureur reed in het laatste kwalificatiedeel een 1:33.205 en was daarmee 0,230 seconden sneller dan Mercedes-coureurs Gary Paffett en Paul di Resta.
Tijdens de eerste paar minuten van de kwalificatie was het nog droog op de Lausitzring, maar de regen kwam er wel aan. Mercedes was zo slim om meteen alle auto's naar buiten te sturen voor een snelle tijd nu het nog droog was.
Audi besloot nog even te wachten, maar dat deden ze te lang. Na een paar minuten al kwam de regen in Zuid-Duitsland naar beneden en was Audi te laat om nog snelle tijden te laten noteren. Alle Mercedessen, die wel al een tijd hadden staan, waren al veilig voor Q2, waarin de bij de snelste veertien moet staan, maar de Audi's konden alleen nog maar met zichzelf in gevecht gaan om een plekje in Q2.
Ralf Schumacher ging helemaal niet van start in de kwalificatie door motorproblemen en zal dus helemaal achteraan starten. Oliver Jarvis was de langzaamste Audi met vlak voor hem de Audi's van Tom Kristensen, Martin Tomzcyk en Alexandre Premat. Vier Audi's dus ver achteraan door een domme fout van Audi.
In het tweede kwalificatiedeel vielen Susie Stoddart, Christian Bakkerud, Mathias Lauda en Tomas Kostka af. Kostka reed in de regenachtige kwalificatie wel nog even de snelste tijd in Q2, maar later werd deze tijd geschrapt wegens het afsnijden van de chicane.
In het derde deel moeten de coureurs proberen om bij de snelste vier te komen, die dan gaan strijden om de pole. Het regende nog steeds op de Lausitzring en Maro Engel, Katherine Legge en Markus Winkelhock leken daar het slechtste mee om te kunnen gaan. Zij pakten de startplaatsen acht, negen en tien.
Andere afvallers in het derde deel waren Jamie Green (zevende), Bruno Spengler (zesde) en Timo Scheider (vijfde), die de top vier net niet haalde. Mike Rockenfeller haalde dat wel, maar reed in zijn in-lap de grindbak in, waardoor hij in Q4 geen tijd meer neer kon zetten.
Zo zagen we in de laatste deel dus maar drie in plaats van vier auto's in actie. Uiteindelijk was het Mattias Ekstrom die voor Audi toch nog de pole wist te veroveren, na een slechte eerste sessie voor Audi in de kwalificatie. Gary Paffett zal naast de Zweed starten vanaf de tweede positie, gevolgd door Paul di Resta en Rockenfeller.
1 M. Ekström Audi Sport Team Abt 1:33.205
2 G. Paffett H.W.A. GmbH 1:33.435
3 P. di Resta H.W.A. GmbH 1:33.534
4 M. Rockenfeller Audi Sport Team Rosberg geen tijd
5 T. Scheider Audi Sport Team Abt 1:33.983
6 B. Spengler H.W.A. GmbH 1:34.188
7 J. Green Persson Motorsport 1:34.758
8 M. Engel Mücke Motorsport 1:35.683
9 K. Legge Audi Sport Team Abt 1:35.526
10 M. Winkelhock Audi Sport Team Rosberg 1:35.854
11 T. Kostka Team Kolles T.M.E. 1:36.424
12 M. Lauda Mücke Motorsport 1:36.553
13 C. Bakkerud Team Kolles T.M.E. 1:37.522
14 S. Stoddart Persson Motorsport 1:38.581
15 A. Premat Audi Sport Team Phoenix 1:33.578
16 M. Tomczyk Audi Sport Team Abt 1:33.957
17 T. Kristensen Audi Sport Team Abt 1:34.571
18 O. Jarvis Audi Sport Team Phoenix 1:34.648
19 R. Schumacher H.W.A. GmbH geen tijd
Dat was wel even knijpen voor Ekström!
Met de hakken over de sloot voor Q2 gekwalificeert,om dan uiteindelijk de pole tijd neer te zetten.
Je moet afentoe een gokje wagen/geluk hebben
Wat denken jullie? weer een overwinning voor Audi, of heeft Ekström weer pech zoals in Hockenheim?
Tom Kristensen nipt snelste in warm-up
Tom Kristensen heeft zojuist tijdens de warm-up voor de DTM-race vanmiddag op de Lausitzring als snelste afgesloten. Met een 1:18.610 was de Audi-coureur op een droge Lausitzring nipt sneller dan Jamie Green. Green kwam 0.087 tekort op Kristensen. Bruno Spengler werd derde.
Kristensen heeft dus wel laten zien over de snelheid te beschikken, maar daar heeft de Deense veteraan weinig aan, aangezien hij de race vanaf de zeventiende stek moet aanvangen. Jamie Green reed de tweede tijd vanmorgen in zijn een jaar oude Mercedes. Bruno Spengler was de tweede Mercedes en eindigde als derde op ruim een tiende van Kristensen.
Paul di Resta, de vice-kampioen van 2008, eindigde als vierde, gevolgd door Mike Rockenfeller, die als derde zal starten vanmiddag, Timo Scheider en Gary Paffett. Paffett was de laatste coureur van het veld die nog binnen een seconde van Kristensen reed.
Polesitter Mattias Ekstrom zal op een regenachtige race hopen, aangezien hij op een droge baan veel minder snel was. Ekstrom reed met een 1:19.113 slechts de achtste tijd en moest al ruim een halve seconde toegeven op Ekstrom. Oliver Jarvis en Susie Stoddart completteerden de top tien.
Tom Kristensen heeft zojuist tijdens de warm-up voor de DTM-race vanmiddag op de Lausitzring als snelste afgesloten. Met een 1:18.610 was de Audi-coureur op een droge Lausitzring nipt sneller dan Jamie Green. Green kwam 0.087 tekort op Kristensen. Bruno Spengler werd derde.
Kristensen heeft dus wel laten zien over de snelheid te beschikken, maar daar heeft de Deense veteraan weinig aan, aangezien hij de race vanaf de zeventiende stek moet aanvangen. Jamie Green reed de tweede tijd vanmorgen in zijn een jaar oude Mercedes. Bruno Spengler was de tweede Mercedes en eindigde als derde op ruim een tiende van Kristensen.
Paul di Resta, de vice-kampioen van 2008, eindigde als vierde, gevolgd door Mike Rockenfeller, die als derde zal starten vanmiddag, Timo Scheider en Gary Paffett. Paffett was de laatste coureur van het veld die nog binnen een seconde van Kristensen reed.
Polesitter Mattias Ekstrom zal op een regenachtige race hopen, aangezien hij op een droge baan veel minder snel was. Ekstrom reed met een 1:19.113 slechts de achtste tijd en moest al ruim een halve seconde toegeven op Ekstrom. Oliver Jarvis en Susie Stoddart completteerden de top tien.
Vroeger was Dtm wel leuk, toen er nog meer merken waren Alfa, Bmw, Mercedes, Opel en Audi. Met strijders als Ludwig, Cecotto en Ravaglia etc. Toen was nog een leuke klasse met verschillende fabrikanten en een lekkere volle grid. Nu is het niks meer aan het is alleen maar Audi tegen Mercedes. Nee dan gaat mijn voorkeur liever uit naar WTCC. En de auto's die ze nu rijden staan ook te ver van de gewone man af, toen die tijd niet m3, 155 en 190 waren redelijke betaalbare showroom modellen.



Uitspraak van verwijderd op zaterdag 6 juni 2009 om 13:00:Vroeger was Dtm wel leuk, toen er nog meer merken waren Alfa, Bmw, Mercedes, Opel en Audi. Met strijders als Ludwig, Cecotto en Ravaglia etc. Toen was nog een leuke klasse met verschillende fabrikanten en een lekkere volle grid. Nu is het niks meer aan het is alleen maar Audi tegen Mercedes. Nee dan gaat mijn voorkeur liever uit naar WTCC. En de auto's die ze nu rijden staan ook te ver van de gewone man af, toen die tijd niet m3, 155 en 190 waren redelijke betaalbare showroom modellen.
Het enigste wat anders is dat ze lichter zijn, koolstofvezel gebruiken en een sterkere motor + aerodynamica, dus heel veel verschil is er niet..





![D. VN [FR] :hyper:](/images/user/246300_1646749.jpg)