Partyflock
 
Forumonderwerp · 1058200
 
Praat hier gezellig mee over de Deutsche Tourenwagen Masters:D..
 
Uitspraak van verwijderd op zondag 7 juni 2009 om 13:32:
Dat is tog ver verwijderd van een tourwagen, een tourwagen moet zoveel mogelijk showroom zijn. Daarom zijn die andere autofabrikanten ook weg gegaan en zitten allemaal in wtcc op opel na, marketing technisch veel betur en slimmer. Ga jij maar mooi naar een optocht van Merc en Audi kijken, ik vind er niks meer aan, kijk maar eens beelden terug van Eind 1980 en begin 1990 dat was toen perfect, de glorie tijd v/d Dtm


Ik wil ook zo veel, maar krijg het ook niet, dus niet zeuren..
 
Ralf Schumacher geen voorstander van nieuwe tijdsschema

Ralf Schumacher is geen voorstander van het nieuwe DTM tijdsschema. Dat is dit seizoen danig ingekort om te trachten kosten te sparen. In plaats van de twee trainingen op vrijdag, vindt er in de namiddag alleen een half uur durende roll-out plaats, waardoor het weekend eigenlijk pas op zaterdag begint. En dat vindt Schumacher helemaal niks.

“Ik had liever op vrijdag ook nog een training gehad,” zo verklaarde de Duitser aan Motorsport-Magazin. “En ik heb tot op heden ook niet begrepen waar het voordeel ligt. De meesten zijn sowieso toch al op donderdag aanwezig.”

Dat de training tevens is ingekort, van vier uur totaal naar 2,5 uur op de zaterdag ochtend, kan de goedkeuring van Schumacher ook al niet verdragen. “Voor mij was een vrijdag met training beter. En voor degenen met veel ervaring is dit waarschijnlijk een voordeel. Daarnaast, kan je op de zaterdag alleen je rondes rijden en niks veranderen. Je hebt gezien wat er gebeurde als je problemen hebt (Schumacher had met problemen te kampen afgelopen weekend en kon niet deelnemen aan de kwalificatie, red.).”
 
DTM -presentatie mogelijk in Olympisch stadion München

Net als de afgelopen jaren werd ook dit jaar de DTM presentatie in het Düsseldorf gehouden. Sinds 2006 start de Duitse raceserie hun seizoen op de Köningsallee met een spectaculaire presentatie. Ieder jaar heeft deze presentatie veel mensen naar Düsseldorf gelokt. Dit jaar werd wederom het bezoekersrecord verbroken. Er waren maar liefst 210.000 mensen aanwezig.

Maar ondanks dit grote succes word er gesproken over een verkassing van Düsseldorf naar München. En wel naar het Olympisch stadion. De reden dat de DTM naar alternatieven zoekt voor de DTM presentatie 2010 wordt mede veroorzaakt door het stadsbestuur van Düsseldorf. Burgemeester Dirk Elbers heeft vorig jaar besloten dat er nog één presentatie gehouden mocht worden op de Köningsallee.

Verdere presentaties zouden niet meer plaats mogen vinden in Düsseldorf vinden. Maar door de massale mensen opkomst midden april van dit jaar werd burgermeester Elbers toch aan het denken gezet.

Echter is de DTM ook op zoek gegaan naar alternatieven en zijn nu onderhandeling met München. Het is goed mogelijk dat de presentatie in 2010 gehouden zal worden in het Olympisch Stadion, want de meeste grote spelers in de DTM hebben positief op het plan gereageerd. Al zal München voor de meeste Belgische fans een stuk verder uit de buurt zijn dan Düsseldorf kunnen we, al is nog niets zeker, een waarschijnlijk mooie en vernieuwende presentatie 2010 verwachten.
DMT is lijp, ga je echt focking hard op, zou er maar mee uitkijken
 
Jamie Green snelste in eerste DTM-training

Jamie Green lijkt wel van de Norisring te houden. Nadat de Brit vorig jaar al de DTM-race in de straten won, was Green in zijn één jaar oude Mercedes zojuist ook de snelste in de eerste training. Green was minder dan een tiende sneller dan Bruno Spengler, die tweede werd.

Green was de eerste coureur van het veld die een kwalificatie-run ging rijden op het einde van de training. De laatste paar minuten stond de Brit alweer in zijn pitbox en kon hij toezien hoe de anderen probeerden zijn tijd te verbeteren.

Dat lukte echter niemand, maar Bruno Spengler kwam nog het dichtst in de buurt. Op het einde was hij minder dan een tiende langzamer dan de tijd van Green. Mattias Ekstrom reed de derde tijd, nadat hij verschillende set-ups had geprobeerd.

Ralf Schumacher stond vrijwel de hele sessie ver onderaan de tijdenlijst, maar een sterke ronde op het einde bracht de Duitse ex-Formule 1-coureur naar een tweede plaats. Daarna gingen andere coureurs nog wat sneller, waardoor hij vierde werd, vlak voor Gary Paffett.
 
Timo Scheider op pole in discutabele kwalificatie

NURNBERG - Na hevige regenbuien is de kwalificatie van het Deutsche Tourenwagen Masters op een op drogende baan verreden. De huidige DTM-Meister wist het beste om te gaan met het opdrogende stratencircuit de Norisring. Timo Scheider pakte dan ook de pole-position. Audi liet zich weer van zijn sterkste kant zien door ook de tweede startplaats op te eisen met Mattias Ekström. De derde startplek voor de race van morgen wordt ingenomen door de best presterende Mercedes-Benz coureur tijdens de kwalificatie; Bruno Spengler.

Ralf Schumacher wist in de sessie in de top acht te eindigen en start morgen vanaf de zevende plaats. Naast Schumacher start morgen de snelste dame van het veld Kathrine Legge. Tom Kristensen moest genoegen nemen met een negende tijd.

Uitslag DTM-kwalificatie Norisring

01. Timo Scheider Audi Sport Team Abt
02. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline
03. Bruno Spengler Mercedes-Benz Bank AMG
04. Gary Paffett Salzgitter AMG Mercedes
05. Jamie Green Junge Sterne AMG Mercedes
06. Maro Engel GQ AMG Mercedes
07. Ralf Schumacher Trilux AMG Mercedes
08. Katherine Legge Audi Sport Team Abt Lady Power
09. Tom Kristensen Audi Sport Team Abt
10. Paul Di Resta AMG Mercedes C-Klasse
11. Susie Stoddart TV Spielfilm AMG Mercedes
12. Mike Rockenfeller Audi Sport Team Rosberg
13. Martin Tomczyk Audi Sport Team Abt Sportsline
14. Alexandre Prémat Audi Sport Team Phoenix
15. Mathias Lauda stern AMG Mercedes
16. Tomas Kostka KOLLES Futurecom-BRT
17. Oliver Jarvis Audi Sport Team Phoenix
18. Christian Bakkerud KOLLES Futurecom-TME
laatste aanpassing
 
Putdeksels raken los op de Norisring tijdens DTM-weekend

NURNBERG - Tijdens het DTM-weekend op het straten circuit van de Norisring heeft de organisatie te kampen met putdeksels die los schieten. Door de zuigende kracht van de racewagens kunnen de putdeksels los raken, wat gevaar op levert voor de coureurs en publiek. De organisatie heeft meteen actie ondernomen en de putdeksels vast laten lassen.


 
Spengler snelste in warm-up Norisring

Bruno Spengler heeft vanmorgen tijdens de warm-up laten zien dat hij wel degelijk kans maakt op de overwinning vanmiddag op de Norisring. De Canadees was in de trainingen al erg snel, maar mistte in de kwalificatie de pole. In de warm-up was hij de snelste, voor een verrassend snelle Mattias Lauda.

Zoals we dit weekend al eerder zagen, zit het op de Norisring altijd erg dicht bij elkaar qua tijden. Spengler was met een 48.882 dus de snelste, maar Mathias Lauda op de tweede plaats gaf slechts 0.021 seconden toe. Jamie Green eindigde als derde op 0.025 seconden.

Ook daarachter was het spannend, want ook Susie Stoddart op de vierde plaats zat binnen een tiende (0.063) van Spengler. Paul di Resta reed 0.102 seconden langzamer dan Spengler en eindigde als vijfde, gevolgd door Mattias Ekstrom.

Gary Paffett eindigde als zevende, maar was precies evensnel dan Timo Scheider op de achtste plaats. beiden kwamen 0.141 seconden tekort op Spengler. Negende was Markus Winkelhock, gevolgd door Tom Kristensen, Ralf Schumacher en Maro Engel. Al deze coureurs zaten binnen drie tienden van Spengler.

De rijtje werd afgemaakt door Mike Rockenfeller op de dertiende plaats, Martin Tomczyk, Oliver Jarvis, Alexandre Premat, Katherine Legge en de debutanten Christian Bakkerud en Tomas Kostka.

De race is vanmiddag om 14:00 uur.
Wat een ongeloofelijke mooie spannende race vandaag met een mooie winnaar in een auto van vorig jaar.
Vooral de laatste ca.8 ronden waren helemaal geweldig!
Jamie Green van harte!
 
DTM-spektakel warmt zich op voor Zandvoort + TIJDSCHEMA

ZANDVOORT - Het DTM-kampioenschap is in het weekeinde van 17 tot en met 19 juli samen met een aantal spectaculaire support series te gast op Circuit Park Zandvoort. Net als voorgaande jaren kan het publiek zich opmaken voor een weekeinde vol racegeweld, met de titanenstrijd tussen Audi en Mercedes-Benz als hoofdact. Ook dit seizoen bestaat het DTM-startveld uit een mix van ervaren coureurs, jonge talenten tot voormalig F1 rijder Ralf Schumacher. Of wat dacht u van 2008-kampioen Timo Scheider en meervoudig Le Mans winnaar Tom Kristensen.

De winnaar van de race op Zandvoort in 2008, Mattias Ekström, zal met zijn RedBull Audi A4 DTM gebrand zijn op herhaling van zijn succes. Hij kan echter flinke tegenstand verwachten van Mercedes-opponenten Paul di Resta en Gary Paffet die hun 2009-seizoen sterk gestart zijn. Ook vanuit het eigen Audi-kamp zijn er coureurs die maar al te graag de winst op Zandvoort willen pakken onder wie 2008-kampioen Timo Scheider en meervoudig Le Mans winnaar Tom Kristensen.

Het derde weekeinde van juli bevat echter meer dan alleen de DTM. Zo komt in het bijprogramma de Formula 3 Euro Serie in actie, een klasse waarbij ruim 25 Formule 3-coureurs om de overwinning strijden. De wedstrijden in de Euro Serie staan bekend om de vele gevechten en de fraaie inhaalacties. De Nederlandse eer wordt in deze serie verdedigd door Henki Waldschmidt. Voor Waldschmidt is het de tweede maal dat hij dit jaar in actie komt op Zandvoort, nadat hij eerder al actief was tijdens de Tango Masters of Formula 3.

De SEAT Leon Supercopa en de Porsche Carrera Cup Deutschland het raceprogramma compleet. Daarnaast staan er diverse handtekeningsessies voor de racefans op het programma en heeft de DTM-organisatie een interessant pauzeprogramma in petto.

Tijdschema :: http://www.circuit-zandvoort.nl/nieuws/2009/dtm09-tijdschema/dtm09-povisional_timetable_zandvoort_2009v1.pdf
 
De uitstekende staat van dienst van Audi op Zandvoort

Op 16 juli viert Audi haar honderdste verjaardag. Slechts drie dagen later staat de DTM-race op het Circuitpark Zandvoort op het programma. Bij winst wordt er een dubbel feestje gevierd, want het zou de vijftigste overwinning van het populaire merk in de DTM zijn. De kans op een overwinning is aannemelijk, aangezien de fabrikant al jaren de Nederlandse race domineert. In totaal heeft Audi vijf maal deelgenomen op Zandvoort, waarbij viermaal een overwinning binnengesleept werd. De enige maal dat de overwinning naar een concurrent ging was toen oud F1-coureur Christijan Albers zijn thuisrace won.



De afgelopen drie jaar won Audi op Zandvoort, en de afgelopen twee jaar werd zelfs een 1-2-3-4 behaald. Het grote succes van de Audi A4 op het duinencircuit is duidelijk geen toeval: de kracht van de bolide ligt dan ook in de bochten met middel- en hoge snelheid, en daar zijn er een flink aantal van op Zandvoort. Bovendien hebben diverse rijders Zandvoort genoemd als hun favoriete circuit, wat natuurlijk ook een belangrijke rol speelt. Mattias Ekstrom is in feite de DTM-king of Zandvoort: De Zweed heeft al driemaal de DTM-race op zijn naam geschreven. In 2002, 2004 en 2008 kwam hij als eerste over de streep. In 2006 won Tom Kristensen, een jaar later gevolgd door Martin Tomczyk.




Kampioenschapleider Timo Scheider verklaarde: "Zandvoort is een van mijn favoriete circuits, misschien zelfs wel mijn favoriet. Ik heb er altijd goede races gereden. Het circuit is redelijk snel en verraderlijk vanwege de wind en het zand op de baan. In de afgelopen jaren hebben we dit altijd redelijk goed kunnen weerstaan, dus ik heb vertrouwen voor dit jaar. Ik ben blij dat ik als leider in het kampioenschap naar Zandvoort kan afreizen, en wil graag vertrekken met meer dan slechts een punt verschil."
 
Oliver Jarvis leidt Audi-trio in DTM-vrije training Zandvoort

ZANDVOORT - De Brit Oliver Jarvis bleek na twee en een half uur DTM-training met zijn Audi het snelst onderweg te zijn geweest. Op een tiende van een seconde volgde merkgenoten Martin Tomczyk en Tom Kristensen. Maro Engel zette een prima prestatie neer door met de 2008 Mercedes de vierde plaats te bezetten en bleef daardoor Bruno Spengler nipt voor.

Opnieuw lijkt Audi op Zandvoort over de sterkste auto te beschikken. Van de eerste tien rijders zijn slechts drie Mercedes-bolides te vinden. Achter Spengler plaatsten Markus Winkelhock, Mike Rockenfeller, Matthias Ekström en Timo Scheider zich, alleen met een Audi A4. Gary Paffett pakte met zijn Mercedes plaats tien, op net geen seconde van Jarvis.

De DTM-kwalificatie start om 11:35 uur, terwijl de wedstrijd van zondag om 14:00 uur van start gaat

Uitslag DTM-training Circuit Park Zandvoort:

1. Jarvis/GBR Audi Cup A4 DTM 1:32.011
2. Tomczyk/GER Red Bull Cola Audi A4 DTM +0.164
3. Kristensen/DEN 100 Jahre Audi - A4 DTM +0.355
4. Engel/GER GQ AMG Mercedes C-Klasse +0.365
5. Spengler/CAN Mercedes-Benz Financial AMG C-Klasse +0.381
6. Winkelhock/GER Playboy Audi A4 DTM +0.396
7. Rockenfeller/GER S line Audi A4 DTM +0.425
8. Ekström/SWE Red Bull Audi A4 DTM +0.550
9. Scheider/GER GW:plus/Top Service Audi A4 DTM +0.880
10. Paffett/GBR Salzgitter AMG Mercedes C-Klasse +0.985
11. Lauda/AUT stern AMG Mercedes C-Klasse +1.076
12. Stoddart/GBR TV Spielfilm AMG Mercedes C-Klasse +1.110
13. Di Resta/GBR AMG Mercedes C-Klasse +1.319
14. Schumacher/GER Trilux AMG Mercedes C-Klasse +1.338
15. Green/GBR Junge Sterne AMG Mercedes C-Klasse +1.421
16. Bakkerud/DEN AUDI A4 DTM +1.704
17. Legge/GBR Audi Collection A4 DTM +1.724
18. Prémat/FRA Audi Bank A4 DTM +1.954
19. Kostka/CZE AUDI A4 DTM +2.075
 
Oliver Jarvis pakt overtuigend DTM-pole met 2008 Audi

ZANDVOORT – Oliver Jarvis heeft met een 2008 Audi zijn eerste pole position in de DTM veroverd. De Brit versloeg in de ‘shoot-out’ Mercedes-rijders Gary Paffett en Bruno Spengler met ruim een halve seconde en start zodoende de DTM-race op Circuit Park Zandvoort vanaf de eerste rij. “Ik ben heel erg blij en heb vertrouwen in morgen. De rest van de dag loop ik met een glimlach op mijn gezicht”, zei Jarvis. De grootste schok kwam in de tweede sessie, toen enkele toppers zich niet bij de beste acht konden kwalificeren.

Matthias Ekström kwam als winnaar uit de eerste twaalf minuten durende kwalificatiesessie. Met zijn Audi bleef hij merkgenoot Alexandre Prémat met twee en een half tienden van een seconde voor. Gary Paffett liet voor Mercedes de voorlopige derde tijd noteren. Omdat de eerste veertien rijders doorgingen naar de tweede ronde, vielen er vijf coureurs af. Maro Engel mistte op slechts één honderdste van een seconde de tweede sessie en moest samen met Tomas Kostka, Christian Bakkerud, Mathias Lauda en Ralf Schumacher vanaf de kant toekijken. Schumacher deed het erg slecht en kwam bijna drie seconden te kort op de tijd van Ekström.

Verrassend in de tweede sessies was dat kampioen Timo Scheider samen met merkgenoten Ekström en Tom Kristensen zich niet in de topacht wisten de kwalificeren. Maar liefst vijf Audi’s en één Mercedes gingen niet door naar het derde gedeelte, terwijl ervan werd uitgegaan dat Audi opnieuw op Zandvoort zou toeslaan. Tomczyk bleek het beste, maar werd op de hielen gezeten door Mercedes-rijders Spengler en Green. Spanning op het hoogste niveau: de eerste acht rijders zaten binnen 0.141 (!) seconden van elkaar.

De voorlaatste gedeelte streden de acht rijders voor de eerste vier posities. Jarvis bleek zich opnieuw goed te voelen op Zandvoort en liet de beste tijd noteren voor Spengler, Rockenfeller en Paffett. Daardoor visten Paul di Resta, Alexandre Prémat, Jamie Green en Martin Tomczyk net achter het net.

Zodoende gingen twee Mercedessen en twee Audi’s gingen door naar het laatste gedeelte: het zetten van één snelle rondetijd dat moest bepalen wie er op pole position zou staan. De Paffett en Spengler waren aan elkaar gewaagd en lieten de beste tijden noteren, totdat Jarvis er met een foutloos rondje onderdoor kwam. De Brit versloeg zijn tegenstanders met minstens een halve seconde.

“Natuurlijk zou ik blij zijn met een nieuwe auto, maar we waren hier gelijk snel. Alle voorbereidingen verliepen perfect en we hadden er veel vertrouwen in. Dit resultaat is natuurlijk fantastisch”, zei Jarvis naderhand. “Een van de redenen dat we er met de 2008-auto goed bij zitten is dat we de setup van vorig jaar gebruiken en daardoor gingen we eigenlijk meteen goed. We dachten dat de 2009-specificatie hier erg competitief zou zijn, maar ze hebben weinig tijd gehad om te testen en ik had ook gewoon mazzel dat alles goed op zijn plek kwam.”

Uitslag DTM-kwalificatie Circuit Park Zandvoort:

1. Oliver Jarvis, Audi Sport Team Phoenix 1:31.966
2. Gary Paffett, Salzgitter AMG Mercedes +0.582
3. Bruno Spengler, Mercedes-Benz Bank AMG +0.749
4. Mike Rockenfeller, Audi Sport Team Rosberg +1.428
-- Afvallers na derde sessie
5. Paul Di Resta, AMG Mercedes +0.338
6. Alexandre Prémat, Audi Sport Team Phoenix +0.339
7. Jamie Green, Junge Sterne AMG Mercedes +0.423
8. Martin Tomczyk, Audi Sport Team Abt Sportsline +0.463
-- Afvallers na tweede sessie:
9. Mattias Ekström, Audi Sport Team Abt Sportsline +0.153
10. Tom Kristensen, Audi Sport Team Abt +0.294
11. Timo Scheider, Audi Sport Team Abt +0.373
12. Markus Winkelhock, Audi Sport Team Rosberg +0.600
13. Susie Stoddart, TV Spielfilm AMG Mercedes +0.831
14. Katherine Legge, Audi Sport Team Abt Lady Power +1.586
-- Afvallers na eerste sessie:
15. Maro Engel, GQ AMG Mercedes +1.771
16. Tomas Kostka, KOLLES Futurecom-BRT +1.813
17. Christian Bakkerud, KOLLES Futurecom-TME +2.140
18. Mathias Lauda, stern AMG Mercedes +2.296
19. Ralf Schumacher, Trilux AMG Mercedes +2.930
 
Dr. Wolfgang Ullrich niet blij met nederlaag 2009 Audi

ZANDVOORT – De laatste jaren gold DTM Zandvoort als de race die bij uitstek gedomineerd werd door Audi. Zo ook vorig jaar, toen slechts twee Mercedes-rijders zich in de toptien kwalificeerden en in de race buiten de topvier eindigden. Ook dit jaar doet Audi het goed, maar wel opmerkelijk dat men enkel met de 2008-auto competitief is. Zoals Mercedes-coureur Bruno Spengler zei: “Resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.” Een toepasselijke uitspraak na de DTM-kwalificatie op het Hollandse circuit.

Na de tweede kwalificatiesessie vallen zes rijders af en gaan de eerste acht door naar het derde gedeelte. Te noteren: Driemaal 2008 Audi (Jarvis, Rockenfeller, Prémat), éénmaal 2009 Audi (Tomzyk), driemaal 2009 Mercedes (Spengler, Paffett, Di Resta), éénmaal 2008 Mercedes (Green). Audi-toppers zoals Mattias Ekström, Tom Kristensen en Timo Scheider visten naast het net. Uiteindelijk zegevieren de 2008-Audi’s en strandt Martin Tomzyk met zijn nieuwe Audi op een teleurstellende achtste plaats.

Wat was te wijten aan het slechte presteren van de 2009 Audi’s in de kwalificatie? Gebrek aan snelheid of een slechte strategie? “We hebben goed werk verricht met de auto van vorig jaar en daarnaast is Oliver Jarvis een geweldig coureur”, begon Audi sportbaas Dr. Wolfgang Ullrich zijn statement. “Verschillende malen zit hij bij de snelste rijders en nu kwam alles op zijn plek; een geweldige voorbereiding, een goede auto en daarbij is de competitie erg sterk.”

“We zijn niet tevreden over de prestaties van de 2009 auto in de kwalificatie, we gaan nog even bij elkaar zitten om te bekijken waarom het vandaag zo slecht ging. Het is niet omdat de zij (de rijders red.) niet wilden, maar er was een gebrek aan communicatie en dat moeten we zien op te lossen.”

“Al met al is het goed dat er een Audi morgen vanaf pole position vertrekt, maar met de achtste en negende startpositie voor de 2009 Audi zijn wij niet blij mee. Maar gezien andere races is het door middel van een goede strategie nog mogelijk om op het podium te eindigen. Het wordt een spannende race”, voorspeldt Dr. Wolfgang Ullrich.

Oliver Jarvis was zichtbaar blij met zijn eerste pole position in de DTM. Mercedes-coureurs Gary Paffett en Bruno Spengler willen echter maar al te graag de Audi-hegemonie op Zandvoort doorbreken. Zij starten vanaf plaats twee en drie, maar zoals altijd worden de punten pas op zondag na de wedstrijd verdeeld.
Mooie overwinning van Paffet.
Jammer dat Audi niet zonder teamorders kan.
En dan dat eromheen gedraai van Ekström na de race tegen die ARD reporter.
Op z'n laatst toen moest het wel voor iedereen duidelijk zijn dat er wel degelijk team orders gegeven zijn.
 
Was egt SAAI, meer heb ik er niet over te zeggen..
laatste aanpassing
 
Vier Audi-rijders gediskwalificeerd na DTM-race Zandvoort

ZANDVOORT - Vier Audi-coureurs zijn gediskwalificeerd na de DTM-race op Circuit Park Zandvoort. In alle gevallen had uitsluiting voorkomen kunnen worden: Markus Winkelhock passeerde met minder dan één kilo brandstof de finishlijn, Christian Bakkerud kwam niet opdagen voor de verplichte weging na de race, Alexandre Prémat en Timo Scheider kwamen te laat opdagen voor de weging.

De nieuwe uitslag: 1. Gary Paffett (Mercedes-Benz), 2. Mattias Ekström (Audi), 3. Oliver Jarvis (Audi), 4. Martin Tomczyk (Audi), 5. Bruno Spengler (Mercedes-Benz), 6. Paul Di Resta (Mercedes-Benz), 7. Maro Engel (Mercedes-Benz), 8. Tom Kristensen (Audi), 9. Jamie Green (Mercedes-Benz), 10. Ralf Schumacher (Mercedes-Benz), 11. Susie Stoddart (Mercedes-Benz), 12. Mike Rockenfeller (Audi).
 
Audi gaat akkoord met straffen, Ekstrom verliest tweede plaats

Ondanks het feit dat Audi het niet eens is met de opgelegde straffen na afloop van de DTM-race op Zandvoort is de fabrikant toch akkoord gegaan met de waarschuwingen en straffen van de Duitse autosportfederatie DMSB. Dit hebben ze gedaan om de populariteit van de sport te waarborgen en de vriendschappelijke en sportieve spirit van de DTM te behouden. Dit is een schril contrast met de wereld die F1 heet.




"We blijven van mening dat we de regels niet hebben overtreden", verklaarde Dr. Wolfgang Ullrich, hoofd van Audi Motorsport. "Het is echter niet in het belang van de DTM en de autosport als we de discussies van de afgelopen weken over de race in Zandvoort doorzetten. De fans zullen in dat geval de grootste verliezers worden. Met dit in het achterhoofd heeft Audi de beslissing genomen de sport in bescherming te nemen en de straffen van de DMSB te accepteren en niet in hoger beroep te gaan."

De stewards waren van mening dat Audi de regels overtrad toen Mattias Ekstrom in de slotfase van de race zijn merkcollega's Alexandre Premat en Oliver Jarvis zonder enige weerstand kon passeren. "Voor de toekomst heeft Audi aangeraden dat de passage 'teamorders' in de reglementen duidelijker beschreven moet worden. Dit zodat er een exacte en duidelijke definitie is en zodat iedereen weet waar de grens ligt tussen teamorders en strategie", voegde Dr. Ullrich toe. Zowel Abt Sportsline als Phoenix Racing kregen in eerste instantie een boete van 25.000 euro, maar dit is teruggebracht tot 5.000 euro. Mattias Ekstrom krijgt een tijdstraf van vijf seconden en valt daardoor terug naar de derde plaats, en verliest daarmee twee punten. Oliver Jarvis en Alexandre Premat ontvangen een waarschuwing.
 
Audi slaat terug tijdens vrije oefensessie op Oschersleben

OSCHERSLEBEN - De troepen van dokter Wolfgang Ullrich hebben zichzelf weer weten te bewezen tijdens de vrije training op Oschersleben. Tom Kristensen draaide de snelste tijd in de slotfase van de sessie, en klopte zo in extremis nog de snelle Zweed Mattias Ekström. Martin Tomczyck bezorgde Abt Sportsline een drie op drie, terwijl de polesitter van Zandvoort - Oliver Jarvis - de vierde tijd klokte met een Audi in 2008 spec.

Paul Di Resta was de beste Mercedes rijder op de vijfde plaats. Het weekend begon niet makkelijk voor de Mercedes HWA troepen, gezien ze dit weekend 20kg meer wegen dan hun rechtstreekse concurrenten bij Audi. Vroeg in de sessie liep de Schot schade aan de ophanging op nadat hij te enthousiast over een kerbstone ging. De andere twee kopmannen bij Mercedes, Spengler en Paffet, kwamen niet veel aan rijden toe. Ze deden dan ook niet beter dan respectievelijk de negende en twaalfde tijd.

Prémat, Scheider en Rockenfeller kaapten namens Audi de plaatsen zes tot en met acht in. Ralf Schumacher was met zijn tiende tijd amper de derde Mercedes in de top tien. Het ziet er dus naar uit dat Audi de zware domper van Zandvoort vergeten is. Audi is weer klaar voor de uitdaging, en dat hebben ze wel bewezen met maar liefst zeven Audi's in de tien
 
Kristensen pakt pole, Audi troeft Mercedes af
OSCHERSLEBEN - In de eerste sessie van drie waren het al meteen de Audi's die de tabellen aanvoerden. Scheider had lange tijd de beste chrono, tot Mattias Ekström een 1.22.222 draaide. Di Resta draaide op gegeven moment 0.067s trager dan de Zweed, en was daarmee pas vierde achter Tomczyck en Kristensen. De spanning zat er dus meteen goed in.

De twee amazones in het peloton, Katherine Legge en Susie Stoddart, haalden de tweede sessie niet. Ook Mercedes rijders Mathias Lauda en Maro Engel raakten niet door de eerste sessie, net zoals de Kolles rijders Kostka en Seidlitz.

Kristensen klokte de snelste tijd in Q2, en werd op de voet gevolgd door Mattias Ekström. Scheider klokte de derde tijd voor Tomczyck, Jarvis en enige Mercedes rijder in de top 8 Bruno Spengler. Mike Rockenfeller en Alexandre Prémat wisten zich nog nipt te kwalificeren. Di Resta strandde op acht duizendste van de Fransman. Ook Jamie Green, Maro Engel, Gary Paffet, Marcus Winkelhock en tot slot Ralf Schumacher waren niet bij de gelukkigen.

In een rustige derde sessie was het wederom Kristensen die de beste tijd klokte. Scheider, Ekström en Tomczyck mochten zich samen met de Deen gaan warmmaken voor de zogenaamde 'superpole'. Spengler haalde met een zevende tijd deze vierde en laatste sessie niet.

In de vierde en laatste sessie was het Kristensen die de pole pakte met maar liefst drie tienden voorsprong op Scheider. Tomczyck volgde op één duizendste van de DTM-kampioen, en werd op zijn beurt op twee tienden gevolgd door Mattias Ekström.
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 1 augustus 2009 om 15:27:
Kristensen pakt pole, Audi troeft Mercedes af


Niet zo heel gek!
Ik geloof,wanneer ik goed opgelet heb,Mercedes 20kg extra gewicht aan boord heeft!
R.Schumacher trouwens weer geweldig met zijn nieuwe auto.:lol:
Ben echt benieuwd of hij volgend jaar nog een plaats krijgt in de DTM.
Die bakt er helemaal niks van!
 
Timo Scheider pakt overwinning Oschersleben

Timo Scheider heeft zojuist op Oschersleben de DTM-race aldaar gewonnen. De regerend kampioen profiteerde van een drive trough-penalty van Tom Kristensen en pakte zo de winst. Mattias Ekstrom eindigde op de tweede plaats, gevolgd door Martin Tomczyk.

Tom Kristensen mocht vanaf de pole vertrekken, nadat hij in de kwalificatie gisteren de snelste coureur was. Echter, een paar ronden in de race werd bekend dat Kristensen een drive trough-penalty had gekregen, wegens een verkeerde startpositie. De Deen zou een paar centimeter te ver naar voren hebben gestaan. Door zijn penalty zakte Kristensen terug tot in het achterveld.

Bij de start had Timo Scheider al de leiding over genomen van Kristensen en werd dus alleen maar geholpen door de straf van Kristensen. Martin Tomczyk sloot aan als tweede, voor Mattias Ekstrom. Tomas Kostka en Johannes Seidlitz reden met z'n tweeen ver achteraan en Seidlitz viel na een paar ronden al uit door problemen aan zijn auto.

Zo meer,
 
DTM bevestigt ontwikkelingsstop na Nurburgring

De DTM-organisatie heeft vanmiddag bevestigd dat er na de race op de Nurburgring, die op 16 augustus verreden wordt, geen verdere ontwikkelingen meer mogen plaatsvinden aan de onderdelen op de auto's. Dit doet de organisatie met het doel om de kosten te reduceren.

De bevriezing, die ingaat op 17 augustus, zorgt ervoor dat Mercedes en Audi geen verdere ontwikkelingen meer mogen doorvoeren op aerodynamisch gebied, de rolbeugel en veiligheidscel, stuurarmen, ophangingen en aan de motoren.

De nieuwe regel zegt ook dat de teams geen nieuwe auto's mogen bouwen voor 2010, maar zich moeten richten op het samenstellen van de nieuwe technische reglementen voor 2011. Dit betekent dat in 2010 dezelfde auto's worden gebruikt als dit seizoen.

"Ik juich de beslissing toe om geen nieuwe onderdelen meer te plaatsen op de auto's en om met dezelfde auto's door te gaan in 2010 als dit seizoen," zei Hans Werner Aufrecht, baas van de promotor ITR. "Dit geeft ons al zekerheid voor 2010 en tijd om de nieuwe reglementen voor 2011 te maken."

Audi-baas Wolfgang Ullrich zei dat de DTM met de nieuwe regelementen in 2011 hoopt om nieuwe fabrikanten aan te trekken. "Mercedes-Benz en Audi hebben gezamelijk gewerkt om tot deze oplossing te komen. Als de nieuwe technische reglementen voor 2011 gemaakt worden, die bedoelt zijn om nieuwe fabrikanten aan te trekken, is het goed om volgend jaar met dezelfde auto's te rijden als dit jaar."
Wat was dat een saaie race vandaag.Heb dan ook meermaals de ogen dicht gehad!
Wel knap dat Christensen nog 1 punt pakt,nadat hij het zelf verkloot had.
 
BMW overweegt overstap naar DTM

BMW overweegt om een overstap naar de Duitse toerwagenklasse DTM te maken. De Duitse autofabrikant kondigde eerder aan om eind 2009 uit de Formule 1 te stappen, maar BMW wil wel bij de autosport betrokken blijven.

Zo is BMW actief deelnemer aan het wereldkampioenschap toerwagens (WTCC) en krijgt jong talent een kans in de Formule BMW-klasse. Het Formule 1-project is dus afgelopen, maar BMW zou zijn deelname in toerwagenkampioenschappen wel willen uitbreiden, zo meldt het Britse Autosport.

Bovendien is BMW niet tevreden met de gang van zaken in de WTCC. De autobouwer lag vaak in de clinch met autosportfederatie FIA over de reglementen en de kans bestaat dat BMW zich terugtrekt uit de WTCC en overstapt naar de DTM.

“WTCC hoort bij de toerwagens, maar het is wel duidelijk dat wij niet helemaal gelukkig zijn met de ontwikkelingen van dit jaar en het afgelopen jaar”, legt BMW Motorsport-directeur Mario Theissen uit.

“We blijven hoe dan ook betrokken bij de toerwagensport en misschien dat we in de toekomst onze projecten gaan uitbreiden. We zijn er echter nog niet klaar voor om daarover te praten”, aldus Theissen.

Op dit moment doen de Duitse autofabrikanten Audi en Mercedes mee aan de DTM. De sport zou een derde automerk, vooral een Duits, verwelkomen.


 
Werkzaam bij Basslinerz Music
ik hoop al zo lang dat bmw de dtm in gaat. hoop dat ze het echt gaan doen.
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 8 augustus 2009 om 11:29:
ik hoop al zo lang dat bmw de dtm in gaat. hoop dat ze het echt gaan doen.


Zou inderdaad niet slecht zijn.Al was het alleen al om om de Audi en Mercedes concurrentie te geven.
 
En welke zoudde ze dan pakken voor de DTM?
de BMW M5?
meest logische is de M5 of de M7 =)


Between wil wel even kwijt dat het een bagger organisatie kwa circuits is, op zandvoort met mn jaarkaart was echt een enorme domper, maat 45 euro neergelegd zodatie in paddock enzo kon kwam nergens in of op niet us op het paddock was echt jammer.
 
Uitspraak van Jaapieee op zaterdag 8 augustus 2009 om 19:24:
meest logische is de M5 of de M7 =)


Mijn voorkeur gaat naar de M5:p

Uitspraak van Jaapieee op zaterdag 8 augustus 2009 om 19:24:
Between wil wel even kwijt dat het een bagger organisatie kwa circuits is, op zandvoort met mn jaarkaart was echt een enorme domper, maat 45 euro neergelegd zodatie in paddock enzo kon kwam nergens in of op niet us op het paddock was echt jammer.


Mij zal je daar ook niet zien..
 
Uitspraak van Jaapieee op zaterdag 8 augustus 2009 om 19:24:
meest logische is de M5 of de M7 =)


Waarom geen M3?
 
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 8 augustus 2009 om 21:12:
Waarom geen M3?


Kan, maar misschien krijgen ze problemen ermee, omdat de M3 al gebruikt wordt in de America Le Mans Series door Rahal Letterman Racing, maar is op zich ook een hele goeie wagen.
 
Mercedes levert strafgewicht in voor Nurburgring

Komend weekend zal het DTM-circus neerstrijken op de legendarische Nurburgring voor de zesde race van het seizoen. Voor deze race mag Mercedes wat van hun handicap-gewicht afhalen, waardoor de Mercedessen nu ongeveer even zwaar zijn als de Audi's.

"Ik ben blij dat ik wat strafgewicht mag inleveren door mijn resultaten in Oschersleben," vertelde Paul di Resta, coureur van Mercedes. "De fans kunnen uitkijken naar een spannende race met veel close-racing."

Audi-motorsportbaas Wolfang Ullrich legt het belang uit van de handicapgewichten. "Voor de echte autosportfans is er niks beters dan kleine verschillen tussen de kampioenschapsleiders, zoals in de DTM. Door het veranderen van de strafgewichten, weet je nooit van tevoren waar je de volgende race staat. Daardoor krijg je veel wisselingen vooraan in het veld."
 
Audi verzuipt Mercedes in training Nurburgring

Audi heeft zojuist tijdens de vrije training van de DTM op de Nurburgring geen spaan heel gelaten van Mercedes. De Audi-coureurs namen maar liefst de eerste zes plaatsen in beslag. Martin Tomczyk was hiervan de snelste coureur, voor Timo Scheider en Markus Winkelhock.

Vanaf het begin van de training was Audi al dominant. Lange tijd bezette de Audi-coureurs de eerste vier plaatsen van de tijenlijst, onder aanvoering van Martin Tomczyk. De Duitser was slechts 0.029 seconden sneller dan Timo Scheider. Markus Winkelhock reed maar liefst 49 ronden en dat leverde hem uiteindelijk een knappe derde tijd op.

Mattias Ekstrom stond ook geruime tijd op die vierde plaats en gaf deze ook niet meer af. Hij kwam in totaal 0.159 seconden tekort op Tomczyk. Tegen het einde van de training namen de Audi's van Alexandre Premat en Oliver Jarvis ook nog de vijfde en zesde plaats in van Mercedes, waarmee de dominantie duidelijk was.

De eerste Mercedes-coureur, op de zevende plaats, was Jamie Green. De Brit reed een 1:24.606 en kwam daarmee een halve seconde tekort op de snelste Audi. Achter Green completteerden Mike Rockenfeller, Bruno Spegler en Paul di Resta de top tien.

Buiten de top tien vonden we enkele verrassende namen terug. Tom Kristensen, die de race in Hockenheim nog won, reed slechts de elfde tijd, terwijl kampioenschapsleider Gary Paffett niet verder kwam dan de veertiende tijd.

Ralf Schumacher reed in zijn Mercedes een dertiende tijd, op ruim negen tienden van Tomczyk. Bij het team van Colin Kolles is het trio Bakkerud, Seidlitz en Kostka weer terug, zij namen de laatste drie posities in.
 
Martin Tomczyk zet Audi op Pole Position

NURBURG - De Duitser Martin Tomczyk verzekerde zich van de beste start positie voor de zesde ronde van het DTM-kampioenschap op de Nürburgring. Tomczyk deed over een ronde van 3,629 kilometer in de laatste shoot-out 1:23.489 minuten. Hiermee bleef hij zijn tegenstanders Bruno Spengler, Mattias Ekström en Timo Scheider voor. Bruno Spengler start naast de Duitser op de tweede plaats en is hiermee de beste Mercedes-Benz coureur. De overige Mercedes-rijders konden de Audi-brigade maar moeilijk achter zich houden. Wederom zat ook weer Oliver Jarvis met zijn 'jahreswagen' goed bij de kop en start morgen vanaf P5.

Ralf Schumacher mag dan met nieuw materiaal rond rijden dit seizoen, ook deze kwalificatie wist de voormalig F1-coureur niet verder te komen dan een vijftiende startpositie. Katherine Legge eindigde de sessie als snelste dame en start voor Schumacher op de viertiende stek.

Morgen wordt de race op de Nürburgring vereden en is live te volgen op de Duitse TV-zender ARD vanaf 13:45h. Later op de middag wordt de race ook nog re-live uitgezonden door RTL7.


Uitslag DTM-kwalificatie Nürburgring

01. Martin Tomczyk Audi Sport Team Abt Sportsline 1:23.489
02. Bruno Spengler Mercedes-Benz Bank AMG +00.195
03. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline +00.269
04. Timo Scheider Audi Sport Team Abt +00.694
05. Oliver Jarvis Audi Sport Team Phoenix
06. Paul Di Resta AMG Mercedes C-Klasse
07. Markus Winkelhock Audi Sport Team Rosberg
08. Tom Kristensen Audi Sport Team Abt
09. Mike Rockenfeller Audi Sport Team Rosberg
10. Maro Engel GQ AMG Mercedes C-Klasse
11. Jamie Green Junge Sterne AMG Mercedes
12. Alexandre Prémat Audi Sport Team Phoenix
13. Mathias Lauda stern AMG Mercedes C-Klasse
14. Katherine Legge Audi Sport Team Abt Lady Power
15. Ralf Schumacher Trilux AMG Mercedes C-Klasse
16. Gary Paffett Salzgitter AMG Mercedes
17. Susie Stoddart TV Spielfilm AMG Mercedes
18. Christian Bakkerud KOLLES Futurecom-TME Audi
19. Johannes Seidlitz KOLLES Futurecom-TME Audi
20. Tomas Kostka KOLLES Futurecom-BRT Audi
 
Dr. Wolfgang Ullrich is crashes Audi-coureurs zat

Audi-motorsportbaas Dr. Wolfgang Ullrich heeft genoeg van de crashes tussen de verschillende Audi-coureurs de afgelopen races. Tijdens de race op de Nurburgring crashte Oliver Jarvis en Alexandre Premat met elkaar. Ook in eerdere races is er contact geweest tussen de coureurs van Audi.

Tijdens de race op de Nurburgring raakten Oliver Jarvis en Alexandre Premat elkaar, waardoor Jarvis meteen uit kon stappen. Dr. Ullrich was daar niet blij mee: "Ik was erg boos en teleurgesteld. Beide coureurs hadden vandaag erg belangrijke punten kunnen scoren."

In Oschersleben lagen Alexandre Premat en Mike Rockenfeller met elkaar in de clinch. Ook in Zandvoort ging het niet helemaal goed, toen reed Katherinne Legge tegen Timo Scheider aan in de pits. "Ik heb verschillende keren met mijn coureurs over dit soort situaties gesproken en ik hoop dat we dit soort incidenten in de toekomst niet meer zien," zei Ullrich.

Audi leidt nog wel het kampioenschap in de DTM met twee coureurs aan kop, maar Mercedes-rijder Gary Paffett ligt slechts vijf punten achter op leider Scheider. Ullrich rekent zich dan ook nog niet rijk. "We moeten niet gaan denken dat we kampioen worden, omdat we de laatste twee races sterk waren."

"Audi en Mercedes hebben elk dit seizoen drie overwinningen gescoord, wat een goede competitieviteit laat zien in deze klasse. Ik ben er zeker van dat we nog vier interessante races gaan zien. Audi is in elk geval klaar om voor het kampioenschap te gaan!"
 
Audi met nieuwe sponsor naar Groot Brittannië

Brands Hatch – komend weekeinde zal de Britse DTM manche plaatsvinden in Brands Hatch. Oliver Jarvis, een Britse coureur met F1-aspiraties, zal speciaal voor zijn thuisrace een nieuw gespoten Audi A4 DTM besturen die het maken van een proefrit met de reguliere A4 moet promoten.

Tot juli dit jaar werd Jarvis’ zijn auto bedrukt met ‘Audi Cup’, vanaf de Britse race zal de slogan ‘Jetzt Probe Fahren!’ op zijn bolide prijken. Triviale toevoeging: minder dan één procent van de Britten heeft enige affiniteit met de Duitse taal.

 
Timo Scheider heeft zojuist tijdens de vrije training van de DTM op het circuit van Barcelona de snelste tijd gereden. De Duitse regerend kampioen was met een 1:07.049 0.035 seconden sneller dan Martin Tomczyk. Mattias Ekstrom en Oliver Jarvis maakten voor Audi de top vier compleet.

Audi is de afgelopen jaren erg sterk gebleken op het circuit van Barcelona. Dat lieten ze ook in de vrije training vanmorgen weer zien. Scheider was de snelste Audi-coureur, voor Tomczyk, Ekstrom en Jarvis, die bijna vier tienden toegaf op Scheider. Daardoor bestond de top vier uit alleen maar Audi's.

Ralf Schumacher was verrassend de snelste Mercedes-coureur. De Duitser, die aan zijn tweede jaar in de DTM bezig is, zette een keurige vijfde tijd neer. Hij gaf wel al ruim een halve seconde toe op Scheider. Gary Paffett pakte de zesde tijd, gevolgd door Bruno Spengler, Alexandre Premat en Paul di Resta. Tom Kristensen maakte de top tien compleet op ruim zes tienden van Scheider.
 
Timo Scheider wordt kampioen als...

Timo Scheider kan dit weekend in Dijon met succes zijn kampioenschap verdedigen. Met zijn 12 punten voorsprong op Mattias Ekström en 14 punten voorsprong op Gary Paffett, staat Scheider er een stukje beter voor dan vorig jaar.

Vorig jaar kende Scheider een sterke seizoensstart, maar kwam Paul di Resta sterk terug. Na Barcelona was het verschil tussen beiden 7 punten. Nadat de een na laatste race was verreden had Di Resta het verschil terug gebracht naar 2 punten, waardoor het kampioenschap pas in Hockenheim werd beslist.

Dit jaar begon Scheider minder sterk, maar werd hij sterker naar mate het seizoen vorderde en staat hij er nu beter voor dan vorig jaar om dezelfde tijd. Maar wanneer is de Audi coureur nu kampioen?

Scheider wordt kampioen in Dijon als:
- Hij wint. Het maakt dan niet uit waar Ekström en Paffett finishen.
- Hij als tweede finisht. Ekström kan dan weliswaar op gelijke hoogte komen als hij de laatste twee races weet te winnen, maar dan hebben beiden een gelijk aantal overwinningen. Scheider wordt dan kampioen, doordat hij drie 2e plaatsen meer heeft dan Ekström.
- Hij als derde finisht en Ekström of Paffett winnen niet.
- Hij als vierde finisht. Ekström mag dan niet als 1e of 2e finishen, Paffett mag niet winnen.
- Hij als vijfde finisht. Beide concurrenten mogen dan niet lager als een derde plaats finishen.
- Hij als zesde finisht. Ekström mag dan niet lager finishen als een vierde positie, Paffett moet als derde, of beter over de meet komen.
- Hij als zevende finisht. Dan mag Ekström logischerwijs niet lager finishen dan een vijfde positie. Voor Paffett geldt dat hij niet lager mag finishen dan een vierde positie.
- Hij als achste finisht. Dan moet Ekström minimaal als zesde over de streep komen, Paffett als vijfde.

Mocht Scheider nu buiten de punten finishen, dan moet Ekström minimaal 2 punten scoren. Paffett moet minimaal 3 punten scoren.
 
Mercedes pakt dubbel in regenachtige kwalificatie

Bruno Spengler heeft vanmiddag in een vermakelijke kwalificatiesessie de pole-position gepakt voor de DTM-race op Dijon. De Mercedes-coureur bleef merkgenoot Paul di Resta een halve seconde voor. Door de wisselende omstandigheden zal kampioenschapsleider Timo Scheider slechts als zestiende starten.

Tijdens de kwalificatie was er een constante verandering van weer. Op het einde van de eerste kwalificatiesessie moest Timo Scheider zich nog bij de snelste veertien zien te plaatsen voor een plek in Q2. Dat lukte hem echter niet met een regenafstelling, want toen was het asfalt alweer bijna opgedroogd. Hierdoor zal de leider in het kampioenschap dus slechts als zestiende van start gaan.

Daardoor was er een grote mogelijkheid voor zijn rivalen Mattias Ekstrom en Gary Paffett om de race met een grote voorsprong op Scheider te beginnen. Echter, Paffett haalde het niet tot in het laatste kwalificatiedeel en zal als achtste van start gaan. Ekstrom deed het beter en pakte de vierde stek. Voor hem stond het Mercedes-duo Spengler en Di Resta, die onklopbaar waren in Q4. Tom Kristensen pakte overigens de derde startplaats en was dus de snelste Audi.

Achter Ekstrom pakte Maro Engel knap de vijfde startplaats, voor Ralf Schumacher, Jamie Green en Gary Paffett. Met Scheider dus in de achterhoede van het veld en met name Ekstrom die ervan profiteerde, kunnen we uitkijken naar een leuke titelstrijd, die waarschijnlijk verder gaat tijdens de seizoensfinale op Hockenheim.
 
Gary Paffett: "Ik geef de titel nog niet op"

Gary Paffett maakt met nog maar één raceweekend te gaan in de DTM nog kans om zijn tweede titel te pakken. Echter, zijn rivaal van Audi, Timo Scheider, staat eerste in het kampioenschap en heeft een voorsprong van zeven punten op de Brit. Paffett heeft verklaart het kampioenschap nog niet op te geven.

Paffett stond voor de race op Dijon-Prenois veertien punten achter op Scheider, maar verkleinde dit gat door zijn overwinning naar slechts zeven punten. Omdat er nog maar een race te gaan is, op Hockenheim over twee weken, is de kans dat Paffett zijn tweede DTM-titel binnenhengelt klein, maar opgeven doet de Briste Mercedes-coureur nog niet.

"Het is natuurlijk geweldig dat ik het gat naar Timo Scheider van veertien naar zeven punten heb kunnen verkleinen," zei Paffett. "Hockenheim zal wederom een erg spannende race worden en zelfs met de underdog-rol die ik nu heb, zal ik niet opgeven."

Mercedes-motorsportbaas Norbert Haug vertelde: "Door het gat van zeven punten en de tien kilo strafgewicht na deze overwinning, zijn de kansen voor Gary niet geweldig. Er is echter nog steeds een kans en het zal sowieso spannend worden voor de toeschouwers en tv-kijkers."
Lekkere bandenproblemen hadden ze (Audi) op Dijon, pfffff.

"Fünf oder sechs Runden vor Schluss ging ein Reifen kaputt."
Tom Kristensen (100 Jahre Audi - A4 DTM 2009 #2), Platz 18

Was wel een vette race maar vind DTM vaak toch meer een pits taktiek race i.p.v. inhaal race.
 
Timo Scheider kan zijn titel prolongeren, Audi kan geschiedenis schrijven

Twee weken terug in Dijon kon Timo Scheider zijn titel voortijdig prolongeren, maar een slechte kwalificatie betekende het einde van die droom en het gevecht om de titel gaat bij de laatste race in Hockenheim onverminderd verder. Waren er in Dijon nog drie titelkandidaten, inmiddels zijn alleen Scheider en Mercedes coureur Gary Paffett overgebleven.

"Vorig jaar kon ik in Hockenheim al beleven hoe geweldig het voelt om kampioen te worden. Ik zou graag dit succes willen herhalen voor het Duitse publiek," zo verklaart de regerend kampioen, die graag de nummer 1 op zijn Audi wil behouden.

Mocht het lukken, dan schrijft Audi geschiedenis. In de DTM geschiedenis is het een team namelijk niet eerder gelukt om de titel drie jaar achtereen te pakken. Ook Scheider verkeert in goed gezelschap, tot op heden is het namelijk alleen Bernd -Mr. DTM- Schneider gelukt om tweemaal op rij kampioen te worden. Een klein voordeel heeft het team uit Ingolstadt; doordat Paffett de vorige race wist te winnen, zijn de Mercedessen tien kilo zwaarder dan de concurrentie, echter is dat geen garantie voor een overwinning.

Eenvoudig zal het ook niet worden, want Paffett zal alles geven om Scheider van de titel prolongatie af te houden. "In Dijon kwam ik vanaf de achtste plaats en wist ik te winnen, dat is me ook al eens van een zevende startpositie gelukt. Nu wil ik in een keer zeven punten goed maken en ik zal alles daarvoor doen. Ik heb niks te verliezen en kan alleen maar winnen."

Wat in Paffetts voordeel spreekt, is dat hij een overwinning meer heeft dan zijn Duitse concurrent. Met andere woorden, als er een gelijkstand is, heeft de Brit het voordeel, maar dan moet hij wel zeven punten goedmaken op Scheider.

Scheider prolongeert zijn titel als:
- Hij als vijfde of beter finisht.
- Als hij als zesde of zevende over de meet komt, mag Paffett niet winnen. Dan is er een gelijke stand, maar heeft Paffett meer overwinningen behaald en is hij kampioen.
- Finisht hij als achtste, of scoort hij niet, dan mag Paffett maximaal derde worden. Een tweede of eerste plaats betekent dat de Brit kampioen wordt.
 
Special: Laatste DTM-race Tom Kristensen

Tom Kristensen zal morgen zijn allerlaatste DTM-race rijden uit zijn carriere. De Deen heeft namelijk al aan het begin van het seizoen besloten er na 2009 mee te stoppen. Kristensen was zes jaar lang een vaste waarde in de DTM en zal dus gemist worden, ook door Audi.

Kristensen werd op 7 juli 1967 geboren in het Deense Hobro. Zoals bij alle coureurs begon zijn carriere in de karts. Vanaf 1984 streed Kristensen in de kartsport om de kampioenschappen en schreef verschillende titels op zijn naam. In 1992 maakte Kristensen de overstap naar de Japanse toerwagens, maar ook de formule-auto's bleef de Deen nog trekken. Kristensen was er nog niet helemaal uit welke kant hij op wilde, dus ging hij maar in beide auto's rijden.

Ook dit deed Kristensen met het nodige succes. In 1992 werd Kristensen kampioen in de Japanse Touring Car Championship, gevolgd door de Japanse Formule 3-titel in 1993. Een jaar laten was Kristensen in de Touring Car echter weer de sterkte en pakte wederom de titel. Enkele jaren later besloot Kristensen deel te nemen aan de legendarische 24 Uur van Le Mans en reed de race met een Porsche. In 1997, toen hij ook zijn tweede titel in de Formule 3000 won, wist hij ook zijn eerste 24 Uur van Le Mans op zijn naam te schrijven.

In 1997 en 1998 stond Kristensen op het randje van de Formule 1, maar na enkele tests met Tyrell werd er besloten geen gebruik te maken van zijn diensten. In 2000 reed Kristensen in het Britse tourwagen kampioenschap en pakte daar meteen de titel. Ook reed hij dat jaar weer de Le Mans-race en ook deze wist de Deen op zijn naam te schrijven. Daar bleef het echter niet bij, want van 2001 tot en met 2005 wist Kristensen deze race nog vijf maal te winnen.

Kristensen won de Le Mans-races van 2000 tot en met 2005 allemaal voor Audi, waarna de fabrikant besloot om Kristensen een kans in de Deutsche Tourwagen Masters te geven. In 2004 maakte de Deen zijn debuut en eindigde met één overwinning en een tweede plaats keurig als vierde in het kampioenschap. Een jaar later won Kristensen geen DTM-race, maar werd hij wel derde in het kampioenschap. In 2006 won Kristensen twee maal een race en eindigde wederom als derde in de eindstand. Dit bleken de beste twee jaren te zijn van Kristensen in de DTM.

Het seizoen 2007 begon zoals gewoonlijk op de Hockenheimring. Kristensen kwam na de start echter in het gedrant terecht en spinde. Veel coureurs knalde tegen de Audi-coureur op en even werd er het ergste gevreesd. Gelukkig bleek er niet veel aan de hand, al moest Kristensen na Hockenheim nog drie races missen. Bij zijn terugkeer op de Norisring pakte Kristensen meteen de vijfde plaats. Het jaar was echter al verloren en de Deen eindigde als veertiende in het kampioenschap met slechts negen punten.

In 2008 kende Kristensen een redelijk slecht jaar. Hij eindigde wel drie keer op het podium, maar pakte slechts 27 punten en een achtste plaats in het kampioenschap. Ook zijn Le Mans-deelname verliep niet geheel naar wens. Dit seizoen begon Kristensen sterk in de DTM met een overwinning in Hockenheim. Hij had toen al bekendgemaakt na dit seizoen te stoppen met de toerwagens. De rest van dit seizoen verliep niet geweldig en momenteel heeft Kristensen 21 punten en de achtste plaats in handen. Wel won de Deen afgelopen zomer voor de achtste maal de 24 Uur van Le Mans en is daarmee de absolute recordhouder.

Kristensen staat aan de vooravond van zijn laatste DTM-race, die morgen (zondag) in Hockenheim verreden wordt. De vorige race op Hockenheim won de Deen en ook nu kijkt Kristensen uit naar de race. "Ik kijk uit naar Hockenheim," begon Kristensen. "Het zal een geweldige race worden, zeker voor de toeschouwers. We maken met Audi een erg goede kans op de titel en natuurlijk hoop ik dat Timo Scheider na afloop van de race kampioen is."

Audi gaf Kristensen een speciaal vaarwel vanmorgen. Audi heeft zijn auto namelijk een andere kleurstelling gegeven met een Duitse tekst: "Danke Tom fur tolle Jahre in der DTM (bedankt Tom voor de leuke jaren in de DTM)."
 
Officiële DTM presentatie niet in Dusseldorf

DUSSELDORF - Ondanks het succes van de afgelopen jaren kan DTM-organisator ITR geen overeenkomst bereiken met het bestuur van Düsseldorf. De Duitste stad Düsseldorf kon de afgelopen jaren rekenen op een toestroom van ruim 200.000 toeschouwers, die gratis van het spektakel konden genieten.

"Er is geen officiële DTM-presentatie op de Königsallee in Düsseldorf", zei de persvoorlichter van de DTM tegen RaceXpress.nl. "En ja er komt een DTM-presentatie in april, maar waar dat communiceren we in januari."

Verschillende andere steden hebben zich inmiddels aangeboden bij ITR.
Onder andere een uitstapje naar het Olympisch Stadion in Berlijn lijkt een optie, maar ook andere grote steden halen het spektakel graag binnen
Uitspraak van verwijderd op woensdag 2 december 2009 om 00:25:
Berlijn


Waarom altijd alles naar Berlijn!?
Waarom niet elk jaar een andere stad!?
 
Uitspraak van dolos op woensdag 2 december 2009 om 00:28:
Waarom altijd alles naar Berlijn!?
Waarom niet elk jaar een andere stad!?


Hoofdstad he;)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 2 december 2009 om 11:43:
Hoofdstad he


Maar niet voor iedereen even aantrekkelijk om maar ff heen te gaan om een presentatie van de DTM te gaan kijken.
Is zelfs voor vele Duitsers een halve wereldreis.
 
Uitspraak van dolos op zaterdag 5 december 2009 om 23:22:
Maar niet voor iedereen even aantrekkelijk om maar ff heen te gaan om een presentatie van de DTM te gaan kijken.
Is zelfs voor vele Duitsers een halve wereldreis.


Dat is waar, DTM kijkt normaal altijd naar de fans, maar nu niet dus..