Discotheek loopt leeg.
Clubs en discotheken zijn uit. Het aantal bezoekers is vorig jaar met bijna 30 procent gedaald, blijkt uit het jaarrapport van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). In totaal passeerden Nederlanders 22 miljoen keer de detectiepoortjes.
Een jaar eerder gebeurde dat nog meer dan 31 miljoen keer. De omzet van de ruim driehonderd discotheken in ons land daalde nog sterker: met meer dan 32 procent. Aan eten en drinken werd vorig jaar 303 miljoen euro uitgegeven, tegen 446 vorig jaar. In het onderzoek zijn de effecten van de kredietcrisis nog niet meegerekend, maar die hebben volgens het FSIN niet voor extra klappen gezorgd.
Rookverbod
Het discotheekbezoek daalt al een tijdje, maar nog niet eerder zo extreem. "Clubs zijn uit de mode", ziet onderzoeker Jan-Willem Grievink van het FSIN. Jongeren kiezen steeds vaker voor festivals. Die zijn zo duur, dat wordt bezuinigd op regulier discotheekbezoek. Ook het rookverbod in de horeca kostte omzet. Een onderzoek van Synovate in oktober stelde dat clubeigenaren een omzetdaling van 16 procent wijten aan het verbod.
Events
Het dalende clubbezoek is voor partyorganisator Chemistry één van de redenen om te stoppen met Rush, een feest dat jarenlang veel publiek trok. "Jongeren zijn op zoek naar een totaalbeleving. Ze gaan liever twee keer in de maand naar een groot en bijzonder feest dat mooi is aangekleed, dan dat ze wekelijks vijftien euro betalen om 'gewoon een dj' voorgeschoteld te krijgen. Wij gaan ons ook meer op grotere events richten", zegt Tom van Wijk van Chemistry.
Exclusief
Bovendien hebben de traditionele discotheken het dance-rijk niet meer exclusief voor zichzelf, vertelt uitgever Jacco Bijlsma van Nightlife Magazine, het blad voor eigenaren en exploitanten van clubs. "Elk theatertje of café boekt tegenwoordig een dj voor een feestje."
Jongeren
Voorzitter Lodewijk van der Grinten van Koninklijk Horeca Nederland kijkt op van de cijfers. "De markt is erg in beweging, wat jongeren leuk vinden is continu aan verandering onderhevig. Het is lastig daar op in te spelen."
Bron: Spits 14-1-2009
Tja!
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/01/discotheek_loopt_leeg.html
Clubs en discotheken zijn uit. Het aantal bezoekers is vorig jaar met bijna 30 procent gedaald, blijkt uit het jaarrapport van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). In totaal passeerden Nederlanders 22 miljoen keer de detectiepoortjes.
Een jaar eerder gebeurde dat nog meer dan 31 miljoen keer. De omzet van de ruim driehonderd discotheken in ons land daalde nog sterker: met meer dan 32 procent. Aan eten en drinken werd vorig jaar 303 miljoen euro uitgegeven, tegen 446 vorig jaar. In het onderzoek zijn de effecten van de kredietcrisis nog niet meegerekend, maar die hebben volgens het FSIN niet voor extra klappen gezorgd.
Rookverbod
Het discotheekbezoek daalt al een tijdje, maar nog niet eerder zo extreem. "Clubs zijn uit de mode", ziet onderzoeker Jan-Willem Grievink van het FSIN. Jongeren kiezen steeds vaker voor festivals. Die zijn zo duur, dat wordt bezuinigd op regulier discotheekbezoek. Ook het rookverbod in de horeca kostte omzet. Een onderzoek van Synovate in oktober stelde dat clubeigenaren een omzetdaling van 16 procent wijten aan het verbod.
Events
Het dalende clubbezoek is voor partyorganisator Chemistry één van de redenen om te stoppen met Rush, een feest dat jarenlang veel publiek trok. "Jongeren zijn op zoek naar een totaalbeleving. Ze gaan liever twee keer in de maand naar een groot en bijzonder feest dat mooi is aangekleed, dan dat ze wekelijks vijftien euro betalen om 'gewoon een dj' voorgeschoteld te krijgen. Wij gaan ons ook meer op grotere events richten", zegt Tom van Wijk van Chemistry.
Exclusief
Bovendien hebben de traditionele discotheken het dance-rijk niet meer exclusief voor zichzelf, vertelt uitgever Jacco Bijlsma van Nightlife Magazine, het blad voor eigenaren en exploitanten van clubs. "Elk theatertje of café boekt tegenwoordig een dj voor een feestje."
Jongeren
Voorzitter Lodewijk van der Grinten van Koninklijk Horeca Nederland kijkt op van de cijfers. "De markt is erg in beweging, wat jongeren leuk vinden is continu aan verandering onderhevig. Het is lastig daar op in te spelen."
Bron: Spits 14-1-2009
Tja!
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/01/discotheek_loopt_leeg.html
laatste aanpassing door een beheerder



























