Partyflock
 
Forumonderwerp · 1041485

Onderwerp is gesloten!

Het oorspronkelijke bericht is dus niet meer recent.
Waarschijnlijk is het aangebodene inmiddels verkocht of het gevraagde reeds bemachtigd.
Te koop 8 kaarten voor qountdown.
55 eu per stuk met aankoop bewijs
nr : 0646767379
of pb, DE kaarten gaan Alleen per 8 of 4 (F)
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Zanzarismo(F) op maandag 15 december 2008 om 19:13:
0646767379


:honger:

wegens omstandigheden ?
Chemical Sister zoekt nog een kaartje (Y)
Uitspraak van Ratje op maandag 15 december 2008 om 19:15:
Uitspraak van Zanzarismo(F) op maandag 15 december 2008 om 19:13:
0646767379

spammen (y)


Uitspraak van verwijderd op maandag 15 december 2008 om 19:18:
wegens omstandigheden ?


De groep wwaar ik mee ben hebben een hekel aan wachten:
laatste trein gaat om 6uur dan even over 7 aanwezig, of te wel klein uurtje wachten
en op de terug weg moeten we ook ong ander half uur wachten. Dus ja dan maar niet zijden ze :rot:
 
Uitspraak van Ratje op maandag 15 december 2008 om 19:15:
spammen


heb al gebeld
krijg toch een of ander raar wijf aan de telefoon joh...
 
heej vanalles!!

nog viese dingen gedaan de laatste tijd?
Artiest Xerxes
Uitspraak van Zanzarismo(F) op maandag 15 december 2008 om 19:13:
Te koop 8 kaarten voor qountdown.


Uitspraak van verwijderd op maandag 15 december 2008 om 19:18:
wegens omstandigheden ?


Ze doen liever aan een orgie dan naar Qountdown te gaan :lol:
 
Uitspraak van Zanzarismo(F) op maandag 15 december 2008 om 19:21:
zijden


Zijderoute
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

De zijderoutes (behalve die door de Karakoram)
De zijderoutes tot Zuid-Europa door Arabië, Somalië, Egypte, Persië, India en Java tot aan ChinaDe zijderoute of zijdeweg was een netwerk van karavaanroutes door Centraal-Azië, waarlangs gedurende vele eeuwen handel werd gedreven tussen China en het oosten van Azië aan de ene kant en het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied aan de andere kant. Eeuwenlang, van de klassieke oudheid tot de late middeleeuwen, was de zijderoute de belangrijkste verbinding tussen oost en west.

De eerste persoon die de naam Zijderoute (Seidenstraße) gebruikte was de Duitse geograaf en ontdekkingsreiziger Ferdinand von Richthofen in 1877[1]

Het Centraal Aziatische deel van de route was al in gebruik rond 114 v. Chr. door de Han-dynastie.[2] De handel over nam af in de middeleeuwen, toen deze zich verplaatste naar het transport via de zee.[3]

Inhoud [verbergen]
1 Goederen
2 Het verloop van de route
2.1 Chinese handelscentra
2.2 Noordelijke routes
2.3 Zuidelijke routes
2.4 Over zee
2.5 Per spoor
3 Cultuuroverdracht
4 Marco Polo
5 Zie ook
6 Externe links
7 Bronnen, noten en/of referenties



[bewerk] Goederen
De zijderoute wordt zo genoemd omdat zijde uit het oosten, toen een bijzonder kostbare handelswaar, langs de route naar het westen vervoerd werd.[4] Twee nestoriaanse monniken smokkelden in 552 in holle wandelstokken zijderupsen naar het Byzantijnse Rijk. Hierna was de productie van zijde niet langer aan de Chinezen voorbehouden, maar kon zijde ook in het westen gemaakt worden.

Via de routes waren mensen in staat handelsgoederen te vervoeren, in het bijzonder luxegoederen zoals zijde, satijn, muskus, robijnen, diamanten, parels, porselein, papier, rabarber, vruchten zoals perziken en sinaasappels, paarden en buskruit. Niettemin reisden niet alleen materialistische goederen mee langs de route, maar ook opvattingen, ideeën, ziektes en culturen.[5]

Vanwege het transport van andere producten kennen bepaalde delen van de route ook andere namen, zoals de Wierookroute en de Theeroute.


[bewerk] Het verloop van de route
Hoewel de term zijderoute suggereert dat het om één route ging, hebben er in de loop der eeuwen verschillende routes bestaan, en waren er ook vaak op eenzelfde moment verschillende routes tegelijk in gebruik.[4] Daarnaast doet de term vermoeden dat het een lange reis betreft. In feite waren er maar weinig reizigers die de gehele route aflegden van begin tot eind.[5]

De route ontstond doordat China en het Midden-Oosten steeds dichter naar elkaar toe kropen. Alexander de Grote drong tot diep in Azië door, en de Romeinen kwamen tot de Eufraat. Aanvankelijk bemoeilijkten de Xiongnu de handel, en sloten de route regelmatig af. Chinese ontdekkers hebben wellicht de route verkend en de Grieks-Bactrische gebieden bezocht rond 300 v. Chr. Wellicht hebben joodse handelaren ook bijgedragen aan het tot stand komen van de route: na de eerste diaspora en de vervolgingen ontstonden tot diep in Azië joodse gemeenschappen. Een andere Chinese ontdekker, in dienst van de generaal Pan Tsau, zou Perzië hebben bereikt. In Hormoez in Perzië werd hem echter door de Perzen, die gebrand waren op het behouden van hun eigen winstmarges, zulke gruwelverhalen over de resterende reis verteld dat hij terugkeerde. Berichten waren echter tot China doorgedrongen over Ta-tsin (Rome), dat erg rijk en machtig was, en graag met China handel wilde drijven. Rond 150 na Chr. zou een klein Romeins gezelschap zelfs Annam hebben bezocht met wierook en goud voor de Chinese keizer. Hierdoor ontstond een geregelde handelsstroom.

De continentale zijderoute splitst zich in noordelijke en zuidelijke routes vanuit de commerciële centra in Noord-China. De noordelijke route gaat door de Bulgar-Kiptsjak zone naar Oost-Europa en het schiereiland Krim. Vanaf daar gaat de route door de Zwarte Zee naar de Middellandse Zee.

De zuidelijke route gaat door Turkestan-Khorasan en Iran naar Mesopotamië en dan naar Antiochië aan de Middellandse Zee.

Steden op de zijderoute, zijn: Antiochië, Damascus, Bagdad, Isfahan, Merv, Constantinopel, Balkh, Samarkand, Tasjkent, Kashgar, Ürümqi, Xi'an en Hotan.


[bewerk] Chinese handelscentra

De zijderoute in de eerste eeuwVanuit de commerciële centra van Noord-China trok de route een noordelijke en zuidelijke route om de Taklamakan-woestijn en het Nuurmeer.


[bewerk] Noordelijke routes
De noordelijke route verliep verder door de Chinese provincie Gansu en splitste zich in drie andere routes, waarvan er twee de bergketens ten noorden en zuiden van de Taklamakan-woestijn volgenen en weer samenkwamen in Kashgar; de derde liep ten noorden van de woestijn Tiensjan en ging door Turpan, Talgar en Alma-Ata (in huidig Zuidoost Kazachstan).

In Kashgar splitste zich een route die naar de Alai-valei liep in de richting van Termez en Balkh; de ander ging door Kokand in de Vallei van Fergana en vervolgens naar het westen door de Karakum-woestijn richting Merv waar het zich kort erna bij de zuidelijke route voegde.

Een van de takken gaat draaide noordwestelijk naar het noorden van de [[Aral meer]] en de Kaspische Zee en verder naar de Zwarte Zee.

Een andere route startte in Xi'an en ging door de westelijke doorgang achter de Gele Rivieren, Tiensjan, Fergana (in huidig Oezbekistan), Perzië en Irak voordat het de westelijke grens van het Romeinse Rijk bereikte.

De noordelijke route werd in het bijzonder bereden door karavanen die China goederen brachten als dadels, saffraanpoeder en pistachenoten uit Perzië, wierrook, aloësap en mirre uit Somalië, sandelhout uit India, glazen flessen uit Egypte en andere dure en belangrijke producten uit de wereld. Op de terugreis namen de karavanen rollen met zijdebrokaat, lakwerk en en porselein mee terug.[6]


[bewerk] Zuidelijke routes
De zuidelijke route bestond voornamelijk uit een enkele route van Noord-India, via de regio Turkestan-Khorasan naar Mesopotamië en Anatolië. Zuidwaarts liepen er sporen naar havens, van waaruit delen van de route per schip werden afgelegd.

De route liep via het Sichuan-bekken in China en door het Himalayagebergte in Noord-India, naar men vermoed via de Oude Theeroute. Daarna volgde de route de loop van de rivieren Brahmaputra en Ganges sloot het zich waarschijnlijk ten westen van Benares aan bij de Grand Trunk Road. Hij liep verder door Noord-Pakistan, via het Hindoekoesj-gebergte naar Afghanistan, waar het zich even later in de buurt van Merv aansloot bij de noordelijke route.

Vervolgens ging de route in een nagenoeg rechte lijn naar het westen door het bergachtige Noord-Perzië en de noordelijke top van de Syrische woestijn naar de Levant. Vanaf hier gingen de handelsschepen in de Middellandse Zee naar frequente routes naar Italië. Over land gingen de routes verder naar Anatolië en Noord-Afrika.

Een andere tak van de route verliep via Herat in Afghanistan]] door Susa in Perzië naar de havenstad Charax Spasinu in de Perzische Golf. Daarna liep de route door naar Petra in huidig Jordanië, Alexandrië in Egypte en andere havensteden aan de Middellandse Zee, vanwaar het verscheept werd naar Rome.


[bewerk] Over zee
De zeeroute maakte niet formeel deel uit van de zijde route en leidde rond de 6e eeuw van de monding van de Rode Rivier in Vietnam naar Hanoi, door de Straat van Malakka naar Zuidoost-Azië, Sri Lanka en India en dan naar de Perzische Golf het Koninkrijk Aksum (Arabische Schiereiland)[7]

In de jeugd van de profeet Mohammed werd door Perzië en het Byzantijnse Rijk vanwege de zijderoute voortdurend om de Arabische karavaanzeeroute, die door Mekka liep, gevochten.

Vanuit de havens van de Rode Zee werden goederen inclusief zijde over land getransporteerd naar de Nijl en dan naar Alexandrië, van waaruit het werd verscheept naar Rome en andere havens aan de Middellandse Zee.[7]

Een andere tak van deze zeeroutes leidde van de Oost-Afrikaanse kust dat door de Grieken en Romeinen in de 1e eeuw Azania werd genoemd volgens Periplus van de Erythreïsche Zee en mogelijk Zesan () in de 3e eeuw door de Chinezen zuidelijk tot tenminste de havenplaats die door de Romeinen Rhapta werd genoemd en waarschijnlijk gelegen was in de delta van de rivier Rufiji in tegenwoordig Tanzania.[8][9]


[bewerk] Per spoor
In 1994 werd er een spoortraject toegevoegd aan de zijderoute, door middel van de internationale spoorweg tussen Almaty in Kazakhstan en Urumqi in de Chinese provincie Sinkiang.


[bewerk] Cultuuroverdracht
Handel over de zijderoute was een belangrijke factor in de ontwikkeling van de beschavingen van China, India, het Perzische Rijk, Klein Azië, het Oude Egypte, het Arabisch Schiereiland en het Middellandse Zeegebied. Het hielp de basis te leggen voor de moderne wereld vanuit verschillend oogpunt.[5]

Het christendom en de islam werden via de zijderoute naar het Midden-Oosten, China en India verspreid. Het boeddhisme ging via India naar het Midden-Oosten en naar China.

Er werd ook enige tijd een Miss-zijderouteverkiezing gehouden. Alle landen die doorkruist werden door de zijderoute konden deelnemen. In 1994 werd deze verkiezing gewonnen door Tatyana Valerevna Klimenko: een Kazachstaanse 17-jarige schone uit Shymkent. Tegenwoordig wordt deze verkiezing niet meer gehouden.


[bewerk] Marco Polo
Marco Polo, een Italiaanse koopman, is de eerste buitenlander die in zijn boeken beweerd heeft dat hij een route afgelegd heeft. Dit werd altijd voor waar aangenomen, maar de laatste jaren zijn er twijfels geuit of Marco Polo daadwerkelijk in China geweest is[10].


[bewerk] Zie ook
Euraziatische uitwisseling

[bewerk] Externe links
🇳🇱 Gele Draak, Zijderoute
🇳🇱 Kennisnet, Zijderoute
(en) Oliver Wild, The Silk Road
[bewerk] Bronnen, noten en/of referentiesBronnen, noten en/of referenties:
^ (en) Waugh, Daniel (2007) Richthofen "Silk Roads": Toward the Archeology of a Concept - The Silk Road, deel 5, nummer 1
^ (en) Elisseeff, Vadime (2001) The Silk Roads: Highways of Culture and Commerce, UNESCO Publishing / Berghahn Books, ISBN 978-92-3-103652-1
^ (en) The Megalithic Portal and Megalith Map: Silk Road, North China
^ a b (en) Ancient Silk Road Travellers
^ a b c (en) Wood, Francis (2002) The Silk Road: Two Thousand Years in the Heart of Asia, University of California Press, Berkeley, CA, ISBN 978-0-520-24340-8
^ (en) Ulric Killion (2006) A Modern Chinese Journey to the West: Economic Globalization And Dualism, Nova Science Publishers
^ a b (en) Casson, Lionel (1989) The Periplus Maris Erythraei, Princeton University Press, ISBN 0-691-04060-5
^ (en) Huan, Yu, The Peoples of the West, Washington University
^ (en) Chami, Felix A. (2002) The Egypto-Graeco-Romans and Panchea/Azania: sailing in the Erythraean Sea, In: Society for Arabian Studies Monographs 2 Trade and Travel in the Red Sea Region, ISBN 1841716227
^ 🇳🇱 Zie bijvoorbeeld Hans van Maanen: Kleine encyclopedie van misvattingen 2004
Uitspraak van best of both worlds op maandag 15 december 2008 om 19:24:
aardig gek


why
Uitspraak van Xerxes op maandag 15 december 2008 om 19:25:
Ze doen liever aan een orgie dan naar Qountdown te gaan


Jij mag al blij zijn als je ooit sext hebt
Uitspraak van R!etje :D op maandag 15 december 2008 om 19:27:
Jij mag al blij zijn als je ooit sext hebt


neuqeng dan :$ ???
Uitspraak van Xerxes op maandag 15 december 2008 om 19:27:
neuqeng dan ???


ewa niet doen bartjeng
Uitspraak van Xerxes op maandag 15 december 2008 om 19:27:
neuqeng dan ???


Moet er niet aan denken

Het idee alleen al :rot:
Ik heb Rietje al gedaan b)
 
Uitspraak van Rob. op maandag 15 december 2008 om 19:32:
Ik heb Rietje al gedaan


ja wie niet?


deze plaat draaiden we erbij b)
Uitspraak van verwijderd op maandag 15 december 2008 om 19:33:
ja wie niet?


:$

Uitspraak van Landlopert op maandag 15 december 2008 om 19:30:
ewa niet doen bartjeng


Waarom niet :C

Uitspraak van R!etje :D op maandag 15 december 2008 om 19:30:
Moet er niet aan denken

Het idee alleen al :rot:


:$ dat maakt het alleen maar leuker :$
Uitspraak van Rob. op maandag 15 december 2008 om 19:32:
Ik heb Rietje al gedaan


Robje doet jodelen
Uitspraak van Rob. op maandag 15 december 2008 om 19:33:
deze plaat draaiden we erbij


Ik dacht deze


Uitspraak van Xerxes op maandag 15 december 2008 om 19:34:
dat maakt het alleen maar leuker


Verlepte smeagols zijn niet leuk
 
Uitspraak van verwijderd op maandag 15 december 2008 om 19:33:
ja wie niet?


niet zo over rietje jij:[
laatste aanpassing