Partyflock
 
Forumonderwerp · 993143
Vraag:

Ik heb een Landrover Freelander 2.0 XEdi. Die zou ik graag laten chiptunen. Niet om er een racemonster van te maken (dat gaat ie toch niet worden), maar om toch dat beetje extra erin te stoppen. Ik kwam uit bij de site van RICA (www.chiptuning.nl) die kunnen voor zo'n € 435.00 er een mooie 130pk van maken.

Mijn vraag is of iemand ervaring met RICA heeft. En of dit een beetje redelijke prijs is. Ik heb er namelijk geen verstand van. En als iemand goede alternatieven heeft, hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt!
Uitspraak van M.arlon (F) op woensdag 9 juli 2008 om 23:34:
Haha.. deze site beweerd dat je verbruik minder word! Yeah right!


tis toch wel zo dame :)
Je rendement van je motor wordt toch verhoogd en er is een optimale verbranding. Dusssss brandstofbespraing
Uitspraak van Bontje* op donderdag 10 juli 2008 om 17:10:
tis toch wel zo dame
Je rendement van je motor wordt toch verhoogd en er is een optimale verbranding. Dusssss brandstofbespraing


Maaaaaaaaarrrrrrr sommige mensen gaan dat extra vermogen ook gebruiken, dus zuipt hij weer harder. Bij normaal gebruik word hij idd zuiniger !
Hoe sneller je auto gaat, hoe meer dat ie gaat kosten (niet alleen in brandstof)
Maar goed, als jullie denken dat ie zuiniger word vind ik dat ook prima (Y)
Uitspraak van M.arlon (F) op donderdag 10 juli 2008 om 18:02:
Hoe sneller je auto gaat, hoe meer dat ie gaat kosten (niet alleen in brandstof)
Maar goed, als jullie denken dat ie zuiniger word vind ik dat ook prima


ja duhh als je sneller gaat rijden idd...

maar voor chippen krijg je meestal een hoop koppel onderin terug waardoor je bij het acceleren vanaf het stoplicht (normaal tempo dus) minder brandstof verbruikt...

ga je lopen gassen isie idd minder zuinig als eerst... maarja alsof ie zowiezo zuinig si als je je gaspendaal tegen de bodem aan trapt... so who give's a fucked...

duidelijk dat je er geen verstand van hebt!
maarja vrouwen moeten zich er niet mee bemoeien ;) vroeger speelde je met poppen en niet met auto'tjes!

alleen bontje snapt het volgens mij.. maarja die speelde vroeger volgens ook met auto'tjes..
laatste aanpassing
Ja je auto kan er zuiniger van worden, zoals ik al zei bij normaal verbruik. Je hebt kernvelden voor brandstof, ontsteking, lambda regeling. Als je de AFR precies goed hebt word alles wat je er in stopt gunsiger gebruikt.
Uitspraak van *Backfire* op donderdag 10 juli 2008 om 18:05:
vroeger speelde je met poppen en niet met auto'tjes!


Haha.. :roflol: ik ben opgegroeid in een garage ;-)

Maar goed, ik zal me er verder
Uitspraak van *Backfire* op donderdag 10 juli 2008 om 18:05:
niet mee bemoeien


Uitspraak van M.arlon (F) op donderdag 10 juli 2008 om 18:19:
Haha.. :roflol: ik ben opgegroeid in een garage ;-)


No offence, maar wat de mannen zeggen is echt zo.
Ander soort voorbeeld:
Top Gear ofzo heeft het verschil in brandstofverbruik getest tussen een standaard auto en een M3. De standaard auto moest racen en de M3 er alleen achteraan gaan.
Ondanks de grotere motor van de M3, was deze weldegelijk zuiniger (edit: deze heeft voor dezelfde rijsnelheid/afstand minder verbruikt). Hiermee wil ik zeggen dat het allemaal niet zo simpel is als de meeste mensen denken!
laatste aanpassing
Artiest Razer
Uitspraak van verwijderd op donderdag 10 juli 2008 om 04:48:
heb echt geen idee wat voor vermogen winst mijn 1.6 xr2i zal hebben,momenteel heeft hij vooral veel koppel in de hogere toerentallen ivm de andere nokkenas

staat ook niet in het schema, alleen de nieuwere fiesta'slaatste aanpassing 10 juli 2008 04:49


Vind je ook niet op elke site, bollenracing heeft ze wel, verwacht geen mega pk's.
Houd met 4/6 pk wel op.
Fiesta XR2i/Escort XR3i +5 bhp


Snelle nokkenas zal uiteraard helpen ( met verstelbare nokkenastandwielen )
Uitspraak van M.arlon (F) op donderdag 10 juli 2008 om 18:02:
Hoe sneller je auto gaat, hoe meer dat ie gaat kosten (niet alleen in brandstof)
Maar goed, als jullie denken dat ie zuiniger word vind ik dat ook prima


Onderbouw je verhaal eens dan. dat je bent opgegroeid in een garage zegt opzich niet heel veel..........
Nee want ze noemen kwikfit ook garage en daar leer je ook alleen maar oplichten..
Uitspraak van FapKeuning op donderdag 10 juli 2008 om 17:58:
Maaaaaaaaarrrrrrr sommige mensen gaan dat extra vermogen ook gebruiken, dus zuipt hij weer harder. Bij normaal gebruik word hij idd zuiniger !


ik ga er ook vanuit dat de rijstijl dan hetzelfde blijft hehe :)


Uitspraak van *Backfire* op donderdag 10 juli 2008 om 18:05:
alleen bontje snapt het volgens mij.. maarja die speelde vroeger volgens ook met auto'tjes..


en met poppen ;)
Marlon snapt het ook, ze is alleen een beetje eigenwijs

Het is namelijk heel makkelijk en vraag me idd af zoals Rexel het zegt, wat je onderbouwde verhaal is.
Je ECU regelt een hele mikmak.
Brandstof, turbodruk, lucht en ontsteking. Lambdasensor bv geeft weer de info aan de ECU in signalen.
Bij chippen wordt het motormanagement dus geoptimaliseert(aan de hand van de waarden die gemeten zijn), en de chips in ECU hebben weer software. blablabla

Omdat bij het chippen alles opnieuw en beter op mekaar afstemt kom je dus uit op meer koppel en vermogen.
Je snelheid wordt inderdaad hoger en je trekkracht beter. Maar omdat je rendement van je motor wordt verhoogd wordt je brandstofverbruik dus (bij dezelfde rijstijl ;)) verminderd. Dat is toch alleen maar logisch?

Ik zal best een aantal dingen door mekaar halen, maar tis moeilijk uit te leggen hehe :) maar je snapt wel wat ik bedoel
Voor een vrouw doe je het goed.
Waren er maar meer van die vrouwen :kwijl:
miss heeft ze wel een leuke zus of zusje 8)
Uitspraak van Rexel op vrijdag 11 juli 2008 om 00:18:
Voor een vrouw doe je het goed.


nah, das idd een geruststelling

zo moeilijk is het toch niet?

Uitspraak van Rexel op vrijdag 11 juli 2008 om 00:42:
miss heeft ze wel een leuke zus of zusje


nee, ben helemaal alleen in het gezin :(
Uitspraak van Bontje* op vrijdag 11 juli 2008 om 00:50:
nee, ben helemaal alleen in het gezin


Oh. ik weet niet of snielzzzzzzzzzz er wat mee kan, maar heb je huisdieren?
Een lekkere warme appelvlaai is ook nooit weg he :rot:
Uitspraak van FapKeuning op vrijdag 11 juli 2008 om 00:56:
Een lekkere warme appelvlaai is ook nooit weg he


dat kan geregeld worden
nog nooit geprobeerd. ben me op dit moment wat meer in de natte lappen aan t verdiepen 8)
Uitspraak van Rexel op vrijdag 11 juli 2008 om 01:01:
nog nooit geprobeerd. ben me op dit moment wat meer in de natte lappen aan t verdiepen


:lol:
Uitspraak van Rexel op vrijdag 11 juli 2008 om 01:01:
nog nooit geprobeerd. ben me op dit moment wat meer in de natte lappen aan t verdiepen


Een zeem werkt goed (Y) is lekker stroef ook. Dat imiteerd maagdelijkheid ;)
Uitspraak van FapKeuning op vrijdag 11 juli 2008 om 10:16:
Een zeem werkt goed is lekker stroef ook. Dat imiteerd maagdelijkheid


:rot:
Als t lekker stroef is denk ik dat je niet genoeg je best doet :P
jammer dat chippen bij mijn auto weinig zin heeft.
 
Uitspraak van Desolator :[ op vrijdag 11 juli 2008 om 17:54:
jammer dat chippen bij mijn auto weinig zin heeft.


Heb laatst in mijn ecu van motortje een ander chipje gezet

nu kan hij 16.500 tpm draaien :devil:
Uitspraak van Desolator :[ op vrijdag 11 juli 2008 om 17:54:
jammer dat chippen bij mijn auto weinig zin heeft.


Turbo erop :)
 
Uitspraak van Rexel op vrijdag 11 juli 2008 om 20:22:
Turbo erop


+ compressor :devil:
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 11 juli 2008 om 21:41:
+ compressor :devil:


Supercharger bedoel je zeker?! Een turbo is ook een compressor.
Uitspraak van Chris :rot: op zaterdag 12 juli 2008 om 17:07:
Supercharger bedoel je zeker?! Een turbo is ook een compressor


:gaap: Supercharger is engels JWT :rot: :aai:
laatste aanpassing
niet zo veel verstand van maar een turbo is toch heel iets anders als een compressor?
Uitspraak van Paul b) op zaterdag 12 juli 2008 om 17:50:
niet zo veel verstand van maar een turbo is toch heel iets anders als een compressor?


ja
Het principe is wel hetzelfde volgens mij want lucht wordt door hoge druk de motor ingeperst.

Maargoed:
Turbo is compressor aangedreven door uitlaatgassen van motor(reageerd later)
Supercharger wordt aangedreven door krukas(aandrijfriem) van de motor

Daarbij is er ook nog een verschil ik prestaties
laatste aanpassing
Turbo word door de uitlaatgassen aangedreven, compressor word aangedreven met een riem. Voordeel van een turbo is dat hij geen vermogen neemt omdat hij word aangedreven door gassen die langs een turbine wiel gaan. Nadeel is dat hij weinig doet als er weinig uitlaat gassen langs gaan, turbo gat noemen ze dat.

Voordeel van een compressor is dat hij dat turbo gat niet heeft omdat hij door een riem word aangedreven en gelijk vuldruk levert zodra je gas geeft. Nadeel is doordat hij met een riem word aangedreven eerst vermogen vreet voor het op te leveren, rendement met een compressor is nooit zo hoog als met een turbo, daarom kunnen beide een goede combinatie zijn. Mits goed op elkaar af geregeld. Check deze manta maar eens, Volvo motor met een turbo en compressor

http://www.youtube.com/watch?v=DxUuQ8Rsx3s

http://www.youtube.com/watch?v=H_pB_urnQmQ

http://www.youtube.com/watch?v=RBd4zdsFMr8
dan heb nog zoveel varianten van de compressors...

Supercharger (bovenliggende compressor die direct in het inlaatspruitstuk is verwerkt veel wat voor bij veel amerikaanse auto's voorkomt)
G-Lader (Volkwagens denk aan G60 blokken. bijna vergelijkbaar met een compressor)
Compressor (Mercedes etc. compressor die meestal naast het blok is geplaatst)
laatste aanpassing
maar als een kompressor word aangedreven door de aandrijfriem is dat toch ook weer inhouden voor de aandrijfriem...of zie ik dat totaal verkeerd:P
Uitspraak van Paul b) op zondag 13 juli 2008 om 17:25:
maar als een kompressor word aangedreven door de aandrijfriem is dat toch ook weer inhouden voor de aandrijfriem...of zie ik dat totaal verkeerd


???

word niet wijs van je verhaal
Dan zie ik het
Uitspraak van Paul b) op zondag 13 juli 2008 om 17:25:
totaal verkeerd:P


 
Uitspraak van Chris :rot: op zaterdag 12 juli 2008 om 17:07:
Een turbo is ook een compressor.


:no:
Uitspraak van Paul b) op zaterdag 12 juli 2008 om 17:50:
niet zo veel verstand van maar een turbo is toch heel iets anders als een compressor?


Uitspraak van FapKeuning op zaterdag 12 juli 2008 om 17:58:
Turbo word door de uitlaatgassen aangedreven, compressor word aangedreven met een riem. Voordeel van een turbo is dat hij geen vermogen neemt omdat hij word aangedreven door gassen die langs een turbine wiel gaan. Nadeel is dat hij weinig doet als er weinig uitlaat gassen langs gaan, turbo gat noemen ze dat.

Voordeel van een compressor is dat hij dat turbo gat niet heeft omdat hij door een riem word aangedreven en gelijk vuldruk levert zodra je gas geeft. Nadeel is doordat hij met een riem word aangedreven eerst vermogen vreet voor het op te leveren, rendement met een compressor is nooit zo hoog als met een turbo, daarom kunnen beide een goede combinatie zijn. Mits goed op elkaar af geregeld. Check deze manta maar eens, Volvo motor met een turbo en compressor


Daar hebt u het juiste verhaal :yes:
Uitspraak van *Backfire* op zondag 13 juli 2008 om 16:25:
Supercharger


is gewoon een compressor hoor :/

Het leuke is om een turbo + compressor te combineren.

Dat heeft volkswagen voor het eerst succesvol weten te introduceren in een productie lijn.
de 1.4 tfsi motoren :)
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op zondag 13 juli 2008 om 18:15:
:no:


Eigenwijs...

Ik citeer:

De compressor kan mechanisch aangedreven worden via de krukas. Dit leidt dan meestal tot een daling van het effectief rendement.
Een andere (de meest voorkomende) mogelijkheid is een drukvulgroep (of turbo-compressor) bestaande uit een luchtcompressor die aangedreven wordt door een turbine waardoor de uitlaatgassen van de motor worden geleid, zie figuur 4.39.


Bron: Toegepaste Energietechniek, 3de herziene uitgave. Blz. 177. (ISBN 90 395 2304 5)
Uitspraak van verwijderd op zondag 13 juli 2008 om 18:15:
is gewoon een compressor hoor


ja uuhhhhh dat zeg ik tog...

alleen hij is verwerkt in het inlaatspruitstuk...
een compressor bij een Mercedes ofzo is een losse compressor...

het is gewoon puur de benaming!
 
Uitspraak van Chris :rot: op zondag 13 juli 2008 om 19:57:
Eigenwijs...


:yes:

het is een compressor of turbo

kan niet beiden zijn, staat ook letterlijk in de tekst
Uitspraak van verwijderd op zondag 13 juli 2008 om 18:15:
Dat heeft volkswagen voor het eerst succesvol weten te introduceren in een productie lijn.
de 1.4 tfsi motoren :)


Ook gedeeltelijk onwaar. De Lancia Delta S4 had het ook met 250hp uit een 1,8.
 
Uitspraak van Chris :rot: op zondag 13 juli 2008 om 20:24:
Ook gedeeltelijk onwaar. De Lancia Delta S4 had het ook met 250hp uit een 1,8.


zo leer je elke dag weer wat bij (Y)
Uitspraak van verwijderd op zondag 13 juli 2008 om 20:24:
het is een compressor of turbo


Een turbo is een compressor, lampenkap! Dat staat daar ook.
Een turbo compresst wel lucht ja ;)
ja dat zei ik al; jullie moeten ook meer naar mij luisterne :D
Uitspraak van Bontje* op zondag 13 juli 2008 om 22:05:
ja dat zei ik al; jullie moeten ook meer naar mij luisterne


nee dan komt het ff lekker goed :roflol:
Uitspraak van :[ :bier: :[ op zondag 13 juli 2008 om 22:17:
nee dan komt het ff lekker goed


bemoei je er niet mee Corv, jij hebt een ban :D
Uitspraak van Bontje* op zondag 13 juli 2008 om 22:21:
bemoei je er niet mee Corv, jij hebt een ban


joh wie niet :lol:
Uitspraak van :[ :bier: :[ op zondag 13 juli 2008 om 22:23:
joh wie niet


moi :)
maar nu weer ontopic :flower:
zeg ik eindelijk eens normale en serieuze dingen, willen jullie me weer verpesten