Partyflock
 
Forumonderwerp · 978385
 
Een streng examen voor jonge danceproducers

Door onze redacteur Toon Beemsterboer (brond: nrc)

Amsterdam, 22 okt. Het Amsterdam Dance Event organiseerde zaterdag een soort ‘Idols’ voor Danceproducers. Slechts twee van hen kwamen langs een zeer kritisch panel.
Techno-dj Dave Clarke beoordeelt demo’s tijdens het Amsterdam Dance Event
(Foto Maarten van Haaff)
Archief:overzicht - Meer kunstnieuws

print artikel mail artikelIs Laurent Chambon aanwezig? Techno-dj Dave Clarke houdt een demo omhoog. Hij was afgelopen zaterdag voorzitter van het Demolitionpanel op het Amsterdam Dance Event. Het is een soort ‘Idols’ voor jonge danceproducers zonder voorselectie of afvalrace. Wie mee wil doen moet een cd’tje met eigen muziek in een grote grabbelton gooien en met een beetje geluk pikt Dave Clarke hem er uit.

Tientallen jonge producers, die urenlang op een zolderkamertje hebben geknutseld aan hun muziek en dromen van volle clubs, beproeven hun geluk in Felix Meritis. De meesten komen van een koude kermis thuis. Want het panel onder leiding van Clarke is ongemeen kritisch. Kevin Saunderson, een van de grondleggers van de techno uit Detroit en een legende in dancekringen, laat niets heel van de meeste demo’s. Ook oudgediende Dylan Hermelijn, baas van het Amsterdamse label 100 % Pure en bekend als de artiest 2000 And One, neemt geen blad voor de mond.

De meeste nummers zijn te weinig origineel, slappe aftreksels van het oorspronkelijke werk. De huidige generatie producers wordt een gebrek aan ideeën en creativiteit verweten. Saunderson: „Ze gooien er een baslijn in en denken dat het funky is.”

Een ander kritiekpunt is dat veel muziek te commercieel, te weinig vooruitstrevend is. Eén van de pijnlijkste momenten betreft een trancenummer, dat begint met klaterend gitaargetokkel en al snel verzandt in een commercieel geluid met aanzwellende synthesizers.

Clarke: „Klinkt als Ibiza in search of sunrise.”

Saunderson: „Het is zo slecht. Ik wil er niets meer over zeggen.”

Hermelijn: „In het begin dacht ik nog: leuk die gitaar. Maar daarna werd het vreselijk. Ik heb te doen met de persoon die zijn hart en ziel hierin heeft gelegd.”

Clarke: „Ik denk niet dat die persoon dat heeft gedaan.”

Slechts twee nummers worden echt positief beoordeeld. Het eerste is een knap geproduceerde drum ’n’ basstrack van Bad Jack. „Een van de moeilijkste genres om te maken”, zegt Hermelijn, die zelf in de jaren negentig werd gegrepen door de grommende bassen en de snelle breakbeats.

Het tweede nummer wordt ingeluid met de vraag: „Is Laurent Chambon aanwezig?” Een doodgewone jongen – kort haar, bril, ruitjesoverhemd – staat onwennig op. „Kun je wat over je track vertellen?”, vraagt Clarke. „It’s called Motion”, antwoordt de Fransman. „First comes ze boomboom and zen comes ze music.” Clarke met een grijns: „Ok, we’re looking for ze boomboom.”

Als na een dikke minuut het funky technonummer met Detroit-invloeden zachter wordt gezet, heeft voor Clarke de lichaamstaal van de andere panelleden hun mening al verraden: „Het is de eerste keer dat ik jullie beide met je hoofd zie knikken.” Saunderson: „Deze track heeft swing, groove, een warm basgeluid en de drums klinken lekker modderig. Ik zie potentieel, heb je een kopie?”

De maker gloeit van trots. Hij vertelt dat hij al tien jaar muziek maakt en dat Saunderson één van zijn grote voorbeelden is. Hij reist vaak naar Detroit, want de stad inspireert hem. Dat Chambon later tot winnaar wordt uitgeroepen is geen verrassing.

Maar voor hem wel: „Mijn hart viel bijna in duizend stukjes.” Hij krijgt een fles champagne maar is meer geïnteresseerd in het uitwisselen van kaartjes met de technolegende. De prijs is het draaien van zijn track in het radioprogramma White Noise van Dave Clarke, elke zaterdagavond op 3FM.

Het belangrijkste is dat zijn muziek onder de aandacht van de drie beroemde panelleden is gekomen. Want de dancescene blijft een relatief laagdrempelig fenomeen en het zou zomaar kunnen dat Saunderson na het horen van meer nummers van Chambon besluit om een aantal platen van de jonge producer uit te brengen. Wellicht dat de Fransman volgend jaar zijn eenzame zolderkamer heeft ingeruild voor een bomvolle club.


:) in mijn ogen altijd leuk om nieuwe voortgang binnen de dance wereld te zien, zijn er nog mensen van PF daar geweest? en een poging gewaagd? :D
 
te veel tekst man !
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:21:
Techno-dj Dave Clarke


(y)
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:21:
drums klinken lekker modderig


hmm dit is nieuw voor mij
te veel tekst?
denk dat jij ver zal komen met je studie (Y)
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:21:
. Het eerste is een knap geproduceerde drum ’n’ basstrack van Bad Jack. „Een van de moeilijkste genres om te maken”,


maar als je het lukt, wel een van de mooiste.

Knap stukkie nieuwsbericht, eindelijk eens nieuws wat op PF thuishoort.
 
mooi man :)
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:21:
Kevin Saunderson, een van de grondleggers van de techno uit Detroit


(y)
 
Werkzaam bij Triple R-Events
Artiest {SHOWLIST artist 31337, 17972, 27639}
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:28:
Knap stukkie nieuwsbericht, eindelijk eens nieuws wat op PF thuishoort.


idd, dacht ik ook gelijk aan. :)


Of het hoort dus juist niet thuis op partyflock, knappe stukjes nieuwsberichten.. ;)
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:21:
Een ander kritiekpunt is dat veel muziek te commercieel, te weinig vooruitstrevend is. Eén van de pijnlijkste momenten betreft een trancenummer, dat begint met klaterend gitaargetokkel en al snel verzandt in een commercieel geluid met aanzwellende synthesizers.


vind ik persoonlijk erg goed stuk uit het artikel, vindt dat namelijk met erg veel dance muziek de laatste tijd.. dat het allemaal beetje als hetzelfde klinkt :D hoop dat er binnekort gewoon weer wat lekkere andere platen uitkomen waar we weer goed op los kunnen gaan :D
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:21:
Clarke: „Klinkt als Ibiza in search of sunrise.”

Saunderson: „Het is zo slecht. Ik wil er niets meer over zeggen.”

Hermelijn: „In het begin dacht ik nog: leuk die gitaar. Maar daarna werd het vreselijk. Ik heb te doen met de persoon die zijn hart en ziel hierin heeft gelegd.”

Clarke: „Ik denk niet dat die persoon dat heeft gedaan


:/ Ik kon wel door de grond zakken.
Uitspraak van Oom Agent! op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:38:
Ik kon wel door de grond zakken.


ging het echt over jou ? :D
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:21:
mijn ogen altijd leuk om nieuwe voortgang binnen de dance wereld te zien


nou ja vooruitgang, zoals al wordt gezegd :

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:21:
Een ander kritiekpunt is dat veel muziek te commercieel, te weinig vooruitstrevend is. Eén van de pijnlijkste momenten betreft een trancenummer, dat begint met klaterend gitaargetokkel en al snel verzandt in een commercieel geluid met aanzwellende synthesizers.


en dat vind ik maar drama,

maar beter dat er nu op zo'n manier naar producers word gekeken (Y)
die 2 gasten waar z epositief over waren zullen het dus idd wel verdiend hebben.

ben benieuwd hoe het nu verder met ze gaat
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:32:
Of het hoort dus juist niet thuis op partyflock, knappe stukjes nieuwsberichten


Tuurlijk wel, zijn ook genoeg topics met inhoud te vinden hier op PF, zeker als het over muziek gaat.
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:21:
er nog mensen van PF daar geweest? en een poging gewaagd?


Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:21:
De meeste nummers zijn te weinig origineel, slappe aftreksels van het oorspronkelijke werk. De huidige generatie producers wordt een gebrek aan ideeën en creativiteit verweten. Saunderson: „Ze gooien er een baslijn in en denken dat het funky is.”


nee dat zullen ze toegeven (Y)
 
Uitspraak van Calimer0 :beer: op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:45:
nee dat zullen ze toegeven


kunt altijd toegeven als je dappere poging hebt gedaan.. zoveel mensen denken dat het "makkelijk" is.. vindt het persoonlijk dapper als je door zo'n pannel je eige laat beoordelen, zijn zeer zeker niet de minste namen! en bij de meeste platen, zijn er dus ook aantallen die wel noemenswaardig zijn :D Zoiezo benieuwd of er ook mesnen gewoon zijn gegaan om te kijken en luisteren... :cheer:
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:44:
Tuurlijk wel, zijn ook genoeg topics met inhoud te vinden hier op PF, zeker als het over muziek gaat.


Ja weet ik wel.. ;)
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:21:
Eén van de pijnlijkste momenten betreft een trancenummer, dat begint met klaterend gitaargetokkel en al snel verzandt in een commercieel geluid met aanzwellende synthesizers.


ja wat verwacht je dan?

Muziek moet niet vernieuwend zijn kwa sound, het moet goed in elkaar zitten en catchy klinken. Klassieke muziek wordt toch ook al honderden jaren voor dezelfde instrumenten geschreven...
 
En waarom laten ze 3 house en techno producers de tracks beoordelen?

Doe dan 1 techno producer, 1 hardstyle producer en 1 trance producer, dan krijg je niet van die waarde oordelen die in feite gewoon betrekking hebben op de stijl en niet op de kwaliteit van een plaat.
Die track klinkt wel lekker
Artiest {SHOWLIST artist 46382, 59632, 66445}
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 15:19:
En waarom laten ze 3 house en techno producers de tracks beoordelen?

Doe dan 1 techno producer, 1 hardstyle producer en 1 trance producer, dan krijg je niet van die waarde oordelen die in feite gewoon betrekking hebben op de stijl en niet op de kwaliteit van een plaat.


Het feit dat het house en techno producers zijn hoeft toch niet te betekenen dat ze enkel daarin geinteresseerd zijn.

Het feit dat een Drum'N'Bass track erg in de smaak valt is daar wel een bewijs voor.
 
Ja, maar het commentaar op deze 'commerciele' trance track (die ik overigens niet gehoord hebt) lijkt me wel erg veel op de kritiek die technominded mensen meestal op trance hebben.

En drum n bass het moeilijkste genre om te maken? Denk van niet, zowel qua draaien als produceren is het absoluut niet het moeilijkste genre. Het moeilijkste genre imo is modern classical (zoals jean michel jarre) omdat daar de arrangementen het uitgebreidst zijn en er extreem veel aandacht nodig is voor harmonie.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:23:
te veel tekst


 
Uitspraak van Schimpie de Ruisgenoot op dinsdag 23 oktober 2007 om 16:15:
Het feit dat een Drum'N'Bass track erg in de smaak valt is daar wel een bewijs voor.


ja maar dat is logisch, mensen die techno luisteren zullen over het algemeen eerder drum n bass vet vinden dan trance. Mij boeit het niet, ik houd van alle 3, maar ik vind dit wel typisch, het is het toppunt van appels met peren vergelijken.
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 15:19:
En waarom laten ze 3 house en techno producers de tracks beoordelen?


muziek is muziek , klaar.
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 oktober 2007 om 13:21:
De meeste nummers zijn te weinig origineel, slappe aftreksels van het oorspronkelijke werk. De huidige generatie producers wordt een gebrek aan ideeën en creativiteit verweten


de huidige hardcore...
 
Uitspraak van CjurLjuntje op donderdag 25 oktober 2007 om 10:47:
Teveel tekst


:lol: jaja carlijn ;) alsof jij iets beters te doen hebt dan het te lezen ;)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 oktober 2007 om 10:59:
jaja carlijn alsof jij iets beters te doen hebt dan het te lezen


Dat ik vakantie heb betekent niet dat ik niks te doen heb :O
Moet m'n kamer opruimen, zielige invalide ik :/