Door Toby Kruisspin
De ‘gastarbeid’ heeft in Nederland aanzienlijke gevolgen gehad voor de toekomst van Nederland in het algemeen en beleidsbepalingen in het bijzonder.
Heden ten dage draait de politieke discussie overuren, met name omtrent de Islamitische gemeenschap in Nederland
Na de oorlog verkeerde Nederland in diepe armoede en 500.000 burgers vertrokken richting andere westerse landen zoals Canada en Australië.
Het grote gat wat dit achterliet moest gedicht worden, wat in de jaren 50 gebeurde door gast-arbeiders uit andere Europese landen te halen.
Midden jaren zestig begon de staat ook in Marokko en Turkije ‘gast-arbeiders’ te ronselen.
Nederland wierf alleen laaggeschoolden, de sociale onderklasse, omdat alleen dit soort arbeiders nodig waren, zij deden hun werk en vroegen weinig salaris.
De bedrijven wierven eerst hun arbeiders uit het buitenland, tot de overheid een wervingscontract sloot met een aantal landen.
Arbeiderscontracten werden voor hooguit een paar jaar geleverd, en na het gedane werk moesten de arbeiders officieel terugkeren.
Arbeiders werden geboden hun oude gebruiken en cultuur te behouden, zodat de gang naar thuisland een stuk makkelijker zou zijn.
De eerste vrouwelijke minister Marga Klompe waarschuwde er toen al voor dat de tijdelijke migratie dreigde over te lopen in permanente migratie.
Het volk werd toen nog voorgehouden dat het inderdaad tijdelijke migratie was, maar de afspraken met de landen van herkomst omvatte zelfs de gang van gezin en huwelijkskandidaat naar Nederland, met alle gevolgen van dien.
Pas in 1973 werd er een stop op arbeidsmigratie gezet, en de overheid deed niets om deze mensen te integreren of in ieder geval de Nederlandse taal, waarden, normen en wetten aan te leren.
In 1975 gaf men illegalen de kans zich in te schrijven bij de staat, wat een ‘generaal pardon’ voor 15000 illegalen opleverde.
Ook kwamen er veel mensen af op de absurd hoge uitkeringen die men hier kon genieten, met name uit Suriname kwamen midden jaren zestig veel ‘werkzoekenden’ af op het gratis loon.
Er werd een spreidingsbeleid afgegeven voor Surinamers omdat die na de onafhankelijkheid in 1975 met bossen tegelijk Nederland binnen kwamen.
Gek genoeg is er van zo’n spreidingsbeleid voor de Arabische ‘gastarbeiders’ nooit sprake geweest.
Bovendien komen er ca 10.000 mensen op jaarbasis Nederland binnen in het kader van gezinshereniging, wat in de 21ste eeuw uitgroeit tot ca 20.000.
Een veel gehoord argument is dat de arbeiders alle ´vuile klussen´ van Nederlanders op moesten knappen, terwijl niets minder waar is.
Uit de grafiek blijkt dat in de jaren 50 –de eerste kleinschalige stroom arbeiders- vrijwel alle banen bezet waren en het aantal werkelozen op een historisch laag punt stond.
De grafiek geeft weer dat er in de jaren 50 gemiddeld 50.000 migranten op jaarbasis bijkomen, en dat het aantal beschikbare banen rond de 350.000 lag, reden genoeg voor arbeidsmigratie dus.
Toch zien we dat eind jaren zestig, begin jaren zeventig de migratie aantrekt terwijl tegelijkertijd een opleving in de economie is te zien, afgeleid van het aantal beschikbare arbeidsplaatsen.
Tegelijkertijd zien we begin jaren zeventig dat de werkeloosheid opleeft en een dieptepunt bereikt in 1975, als er veel Surinamers Nederland binnen komen in verband met de onafhankelijkheid van Suriname.
Tegelijkertijd is ook te zien dat het verschil tussen de beschikbare vacatures en het aantal werkenden flink groter aan het worden is; van 400.00 in 62’ naar 600.000 in 72’.
In de jaren 70’ stijgt ook de werkeloosheid steeds verder –van 25000 in 61’ naar 62000 in 71’ wat vier jaar later al 195000 werkelozen is.
We zien dus dat na de aantrekking van arbeidsmigranten velen stoppen met werken, om waarschijnlijk een uitkering –wat toendertijd erg makkelijk te verkrijgen was- te gaan trekken.
Weer tien jaar later (85’) stijgt het aantal werkelozen naar de ongekende hoogte van 511.000.
Hieruit kunnen we opmaken dat veel migranten die zich hier hebben gevestigd het verzorgingssysteem in de smiezen kregen en daar hun voordeel uit haalden.
Na de bekendmaking van de multiculturele samenleving in de jaren 70’ is echt goed te zien dat de werkeloosheid van 71’ op 72’ met 46000 hoger wordt, en hierna zal de werkeloosheid bijna aaneensluitend groeien.
Dat dit ook veel Nederlanders zijn valt te betwijfelen, de eerste wet die het recht gaf op een uitkering dateert van 1949 en in het decennium dat daarop volgt zijn geen buitensporige gevolgen te zien met betrekking op het aantal werklozen.
De werkeloosheid zakte begin jaren 50 zelfs van hoogtepunt 103000 in 52’ naar 21000 in 62’, wat aangeeft dat er weinig Nederlanders gebruik maakten van de regeling.
Ook officiële cijfers geven anders aan (http://www.uitgesproken.com/content/uploads/Historie%20Sociale%20zekerheid.doc)
Na de eerste stromen migranten wordt ineens de aantal kinderbijslaggerechtigden bijna verdubbeld, komen er honderduizend arbeidsongeschikten bij en het aantal WW-ers stijgt licht.
Of dat ook bij hen terug te brengen is licht in het midden, het blaast in ieder geval de geruchten van misbruik van de verzorgingsstaat een geheel nieuw leven is.
Heeft die migratie dan wel nut gehad?
In de periode dat de werkeloosheid aantrekt, trekt ook de economie aan en komen er steeds meer arbeidsplaatsen bij.
Daar tegenover stijgt het aantal werkelozen naar ongekende hoogtes en komen steeds meer ongeschoolde, ongeletterde migranten naar Nederland op basis van gezinshereniging of uithuwelijking.
Zoals u lees hebben de problematieken van de multi-culturele samenleving niks te maken met u of uw voorouderen die te lui waren om te werken, maar om de laksheid van de overheid op te treden tegen illegalen, en migranten die niet naar huis wilden vertrekken.
Deze mensen lieten ze toe in de oude volkwijken die langzaam maar zeker veranderden in moslim-enclaves voorzien van alle arabisch/islamitische gemakken; Islamitische scholen, kerken en buurthuizen, koffiehuizen, Arabische winkels en veel door de overheid gesubsidieerde instituten voor de Islam.
Na de scheiding van kerk en staat heeft de overheid die scheiding dus eigenlijk gebroken door deze instellingen te financieren voor migranten die hier in de eerste plaats niet hoorden te zijn.
Ook heeft de overheid nagelaten deze migranten het Nederlandse leven aan te leren; in plaats daarvan laten ze hen hun eigen gemeenschappen creeeren waarin alle ruimte is voor de shariah en waar niemand Nederlands hoeft te spreken omdat alle dagelijkse voorzieningen bezet worden door arabisch sprekende uitbaters.
Het gevolg ziet u vandaag; een toenemende islamisering, een toenemende grip van de Islam op de politiek en teveel inspraak van buitenlandse segmenten in de Nederlandse politiek.
Laat u in ieder geval nooit meer vertellen dat U de oorzaak bent van de Islamitische epidimie in Nederland!
arbeidsplaatse banen werkeloosheid immigratie x 1000
1950 3 663 4015 70,6
1951 3 682 4033 45
52 3 671 4 019 103 33,7
53 3 748 4097 76 35,4
54 3860 4214 43 42,4
55 3942 4297 33 52,1
56 4012 4368 24 51,8
57 4 043 4397 29 50,1
58 4 015 4365 69 68
59 4067 4417 49 37,2
60 4155 4506 29 45,4
61 4224 4 610 21 55,1
62 4319 4 742 21 66
63 4384 4 844 24 55,1
64 4469 4 968 20 67,1
65 4516 5 052 25 76,6
66 4561 5 134 36 81,8
67 4557 5 164 75 55,8
68 4621 5 258 68 64,5
69 4700 5 390 63 76,4
70 4763 5 469 45 90,8
71 4793 5 519 62 95,1
72 4748 5 481 108 81,3
73 4756 5 511 110 84,7
74 4756 5 543 135 93,8
75 4746 5 541 195 127,3
76 4753 5 577 211 83
77 4776 5 614 203 83,9
78 4817 5680 201 89,2
79 4896 5 796 194 104,6
80 4932 5 862 217 112,5
81 4870 5 829 317 80,2
82 4748 5 731 468 70,7
83 4658 5 667 612 66,8
84 4672 5 718 591 66,9
85 4762 5 824 511 79,4
86 4861 5 962 553 87,4
87 4944 6 082 456 95,9
88 5030 6 213 418 91,2
89 5130 6 368 407 98,9
90 5257 6 559 356 117,4G
Bronnen:
cbs
wikipedia
Dagblad De Pers
De ‘gastarbeid’ heeft in Nederland aanzienlijke gevolgen gehad voor de toekomst van Nederland in het algemeen en beleidsbepalingen in het bijzonder.
Heden ten dage draait de politieke discussie overuren, met name omtrent de Islamitische gemeenschap in Nederland
Na de oorlog verkeerde Nederland in diepe armoede en 500.000 burgers vertrokken richting andere westerse landen zoals Canada en Australië.
Het grote gat wat dit achterliet moest gedicht worden, wat in de jaren 50 gebeurde door gast-arbeiders uit andere Europese landen te halen.
Midden jaren zestig begon de staat ook in Marokko en Turkije ‘gast-arbeiders’ te ronselen.
Nederland wierf alleen laaggeschoolden, de sociale onderklasse, omdat alleen dit soort arbeiders nodig waren, zij deden hun werk en vroegen weinig salaris.
De bedrijven wierven eerst hun arbeiders uit het buitenland, tot de overheid een wervingscontract sloot met een aantal landen.
Arbeiderscontracten werden voor hooguit een paar jaar geleverd, en na het gedane werk moesten de arbeiders officieel terugkeren.
Arbeiders werden geboden hun oude gebruiken en cultuur te behouden, zodat de gang naar thuisland een stuk makkelijker zou zijn.
De eerste vrouwelijke minister Marga Klompe waarschuwde er toen al voor dat de tijdelijke migratie dreigde over te lopen in permanente migratie.
Het volk werd toen nog voorgehouden dat het inderdaad tijdelijke migratie was, maar de afspraken met de landen van herkomst omvatte zelfs de gang van gezin en huwelijkskandidaat naar Nederland, met alle gevolgen van dien.
Pas in 1973 werd er een stop op arbeidsmigratie gezet, en de overheid deed niets om deze mensen te integreren of in ieder geval de Nederlandse taal, waarden, normen en wetten aan te leren.
In 1975 gaf men illegalen de kans zich in te schrijven bij de staat, wat een ‘generaal pardon’ voor 15000 illegalen opleverde.
Ook kwamen er veel mensen af op de absurd hoge uitkeringen die men hier kon genieten, met name uit Suriname kwamen midden jaren zestig veel ‘werkzoekenden’ af op het gratis loon.
Er werd een spreidingsbeleid afgegeven voor Surinamers omdat die na de onafhankelijkheid in 1975 met bossen tegelijk Nederland binnen kwamen.
Gek genoeg is er van zo’n spreidingsbeleid voor de Arabische ‘gastarbeiders’ nooit sprake geweest.
Bovendien komen er ca 10.000 mensen op jaarbasis Nederland binnen in het kader van gezinshereniging, wat in de 21ste eeuw uitgroeit tot ca 20.000.
Een veel gehoord argument is dat de arbeiders alle ´vuile klussen´ van Nederlanders op moesten knappen, terwijl niets minder waar is.
Uit de grafiek blijkt dat in de jaren 50 –de eerste kleinschalige stroom arbeiders- vrijwel alle banen bezet waren en het aantal werkelozen op een historisch laag punt stond.
De grafiek geeft weer dat er in de jaren 50 gemiddeld 50.000 migranten op jaarbasis bijkomen, en dat het aantal beschikbare banen rond de 350.000 lag, reden genoeg voor arbeidsmigratie dus.
Toch zien we dat eind jaren zestig, begin jaren zeventig de migratie aantrekt terwijl tegelijkertijd een opleving in de economie is te zien, afgeleid van het aantal beschikbare arbeidsplaatsen.
Tegelijkertijd zien we begin jaren zeventig dat de werkeloosheid opleeft en een dieptepunt bereikt in 1975, als er veel Surinamers Nederland binnen komen in verband met de onafhankelijkheid van Suriname.
Tegelijkertijd is ook te zien dat het verschil tussen de beschikbare vacatures en het aantal werkenden flink groter aan het worden is; van 400.00 in 62’ naar 600.000 in 72’.
In de jaren 70’ stijgt ook de werkeloosheid steeds verder –van 25000 in 61’ naar 62000 in 71’ wat vier jaar later al 195000 werkelozen is.
We zien dus dat na de aantrekking van arbeidsmigranten velen stoppen met werken, om waarschijnlijk een uitkering –wat toendertijd erg makkelijk te verkrijgen was- te gaan trekken.
Weer tien jaar later (85’) stijgt het aantal werkelozen naar de ongekende hoogte van 511.000.
Hieruit kunnen we opmaken dat veel migranten die zich hier hebben gevestigd het verzorgingssysteem in de smiezen kregen en daar hun voordeel uit haalden.
Na de bekendmaking van de multiculturele samenleving in de jaren 70’ is echt goed te zien dat de werkeloosheid van 71’ op 72’ met 46000 hoger wordt, en hierna zal de werkeloosheid bijna aaneensluitend groeien.
Dat dit ook veel Nederlanders zijn valt te betwijfelen, de eerste wet die het recht gaf op een uitkering dateert van 1949 en in het decennium dat daarop volgt zijn geen buitensporige gevolgen te zien met betrekking op het aantal werklozen.
De werkeloosheid zakte begin jaren 50 zelfs van hoogtepunt 103000 in 52’ naar 21000 in 62’, wat aangeeft dat er weinig Nederlanders gebruik maakten van de regeling.
Ook officiële cijfers geven anders aan (http://www.uitgesproken.com/content/uploads/Historie%20Sociale%20zekerheid.doc)
Na de eerste stromen migranten wordt ineens de aantal kinderbijslaggerechtigden bijna verdubbeld, komen er honderduizend arbeidsongeschikten bij en het aantal WW-ers stijgt licht.
Of dat ook bij hen terug te brengen is licht in het midden, het blaast in ieder geval de geruchten van misbruik van de verzorgingsstaat een geheel nieuw leven is.
Heeft die migratie dan wel nut gehad?
In de periode dat de werkeloosheid aantrekt, trekt ook de economie aan en komen er steeds meer arbeidsplaatsen bij.
Daar tegenover stijgt het aantal werkelozen naar ongekende hoogtes en komen steeds meer ongeschoolde, ongeletterde migranten naar Nederland op basis van gezinshereniging of uithuwelijking.
Zoals u lees hebben de problematieken van de multi-culturele samenleving niks te maken met u of uw voorouderen die te lui waren om te werken, maar om de laksheid van de overheid op te treden tegen illegalen, en migranten die niet naar huis wilden vertrekken.
Deze mensen lieten ze toe in de oude volkwijken die langzaam maar zeker veranderden in moslim-enclaves voorzien van alle arabisch/islamitische gemakken; Islamitische scholen, kerken en buurthuizen, koffiehuizen, Arabische winkels en veel door de overheid gesubsidieerde instituten voor de Islam.
Na de scheiding van kerk en staat heeft de overheid die scheiding dus eigenlijk gebroken door deze instellingen te financieren voor migranten die hier in de eerste plaats niet hoorden te zijn.
Ook heeft de overheid nagelaten deze migranten het Nederlandse leven aan te leren; in plaats daarvan laten ze hen hun eigen gemeenschappen creeeren waarin alle ruimte is voor de shariah en waar niemand Nederlands hoeft te spreken omdat alle dagelijkse voorzieningen bezet worden door arabisch sprekende uitbaters.
Het gevolg ziet u vandaag; een toenemende islamisering, een toenemende grip van de Islam op de politiek en teveel inspraak van buitenlandse segmenten in de Nederlandse politiek.
Laat u in ieder geval nooit meer vertellen dat U de oorzaak bent van de Islamitische epidimie in Nederland!
arbeidsplaatse banen werkeloosheid immigratie x 1000
1950 3 663 4015 70,6
1951 3 682 4033 45
52 3 671 4 019 103 33,7
53 3 748 4097 76 35,4
54 3860 4214 43 42,4
55 3942 4297 33 52,1
56 4012 4368 24 51,8
57 4 043 4397 29 50,1
58 4 015 4365 69 68
59 4067 4417 49 37,2
60 4155 4506 29 45,4
61 4224 4 610 21 55,1
62 4319 4 742 21 66
63 4384 4 844 24 55,1
64 4469 4 968 20 67,1
65 4516 5 052 25 76,6
66 4561 5 134 36 81,8
67 4557 5 164 75 55,8
68 4621 5 258 68 64,5
69 4700 5 390 63 76,4
70 4763 5 469 45 90,8
71 4793 5 519 62 95,1
72 4748 5 481 108 81,3
73 4756 5 511 110 84,7
74 4756 5 543 135 93,8
75 4746 5 541 195 127,3
76 4753 5 577 211 83
77 4776 5 614 203 83,9
78 4817 5680 201 89,2
79 4896 5 796 194 104,6
80 4932 5 862 217 112,5
81 4870 5 829 317 80,2
82 4748 5 731 468 70,7
83 4658 5 667 612 66,8
84 4672 5 718 591 66,9
85 4762 5 824 511 79,4
86 4861 5 962 553 87,4
87 4944 6 082 456 95,9
88 5030 6 213 418 91,2
89 5130 6 368 407 98,9
90 5257 6 559 356 117,4G
Bronnen:
cbs
wikipedia
Dagblad De Pers













![[img width=149 height=144]http://poetry.web-log.nl/poetry/images/drol.gif[/img]](http://poetry.web-log.nl/poetry/images/drol.gif)

