Partyflock
 
Forumonderwerp · 952084
 
Artiest {SHOWLIST artist 51833, 65138}
Ten eerste, ik ben absoluut geen mastering engineer of iets wat er ook maar dicht bij in de buurt komt. Ik kan daarentegen wel degelijk een muziekje bakken en ik dacht nadat ik veelvuldig dezelfde vragen heb gelezen wat advies te delen met jullie allen! :bier: Al deze tips en trucs berusten op een persoonlijke opinie en ervaring, het zijn geen feiten dus kunnen mensen het met me eens of oneens zijn.


BASIS

Mixen en masteren?
Deze twee worden vaak door elkaar gehaald. Mensen denken vaak dat wat Compressie en EQ masteren is. Masteren is veel meer als dat, Masteren is de eindmix optimaliseren om het geluidsgenot tot het optimale te vergroten. Mixen doe je vanaf het moment dat je met je track begint. Alles balanceren, finetunen en een eigen plekje geven valt hieronder. Om aan je 'Mastering-sessie' te kunnen beginnen heb je eerst een paar dingen nodig.

- Een schone Mix (ZEER belangrijk, zelfs de beste Mastering Engineer kan van een brakke afmix geen goed klinkende track maken)
- Goed monitoring systeem
- Verstand van wat je doet (als je maar wat doet verkloot je meestal alleen maar je afmix)

Om aan het 3e punt te voldoen raad ik je aan wat tutorials te lezen op het internet over de bassicprincipes van masteren. Dit gaat zo diep dat velen zullen afhaken maar als je geduld hebt word je beloond. Heel rijkelijk..


Mixen

Highpassing
Deze is o zo belangrijk. Highpassing betekent dat je de tonen onder een bepaalde frequency wegkapt. Hoe meer je weg kapt hoe meer ruimte je creert, maar hoe meer je wegkapt betekent ook hoe "dunner" je geluid word. Highpassen kan je doen met meerdere effecten. De meest gangbare zijn de Highpass Filters of de Equalizers. In principe kan je met beide hetzelfde doen alleen heeft een EQ het voordeel dat je de "boog" (shelve) waarmee je de frequencies afkapt kan instellen. Bij filters daarentegen worden de tonen meestal ge-hardcut, wat betekent dat daadwerkelijk ALLES onder je ingestelde frequency word weggehaald. Met een shelve kan je nog wat overlaten waardoor het geluid wat "ronder" kan klinken. Overigens hebben sommige filters ook een shelve parameter, maar die zijn voor zover ik het weet vrij zeldzaam.

Maak er een regel van dat je gebruikt maak van highpassing op ELK instrument wat je gebruikt. Bij sommige minder als bij de ander uiteraard (een kick "mag" je bijvoorbeeld maar highpassen tot 40-50hz, omdat hij anders zijn bass verliest. Hats daarentegen kan je wel opschroeven tot 5-7khz). Een mix is al snel "muddy" doordat er in alle geluiden meestal wel bassfrequencies zitten, daarom is highpassing zo belangrijk. Je hoort het misschien niet, maar in sommige (vooral oudere) samples zit ook nog eens heel veel rommel. Deze rommel zit meestal in je bassrange. En zelfs als het niet hoorbaar is voor het menselijk oor kan het wel je mix opvullen, terwijl je dat niet wilt. Highpassing is dus de perfecte oplossing om je sample weer schoon te maken! :)

Equalizing
Dit moet je andere grote vriend worden. Met een EQ kan je geluiden vormen. Je kan bepaalde frequenciebereiken harder of zachter maken, wat de klank van het geluid drastisch kan veranderen. De EQ is je grootste wapen om ruimtes te creeeren. Deze ruimtes zijn noodzakelijk.. Elk geluid gebruikt een bepaald frequenciebereik. Als meerdere geluiden hetzelfde gebied gebruiken gaat de boel clashen. Als geluiden clashen ontstaan er pieken en die pieken clippen weer - wat een overstuurde mix oplevert.

Panning
Iets wat nog veel te weinig word gebruikt door de meeste mensen, terwijl het een erg krachtige manier is om je afmix te verbreden en wijd te laten klinken. Als je een geluid "panned" laat je het geluidssignaals harder klinken door de ene speaker als door de andere. Als je veel dingen panned creer je ruimte, en je weet dat ruimte heel belangrijk is ;) Maar pas op, pan nooit je kick of bassline. In ieder geval niet teveel. Zekers niet als je plaat in een discotheek word gedraaid oid, je wilt niet dat de ene kant van de zaal uit z'n dak gaat terwijl de andere kant niets hoort! :lol: Probeer eens elke percussie element z'n eigen plaatsje te geven met panning, een subtiele panning naar links of rechts hier en daar kan daadwerkelijk wonderen doen. Het laat je beat veel massiever overkomen..

Compression
Ik zie tot mijn verdriet dat deze jongen gigantisch vaak word misbruikt. Mensen weten niet wat hun doen en prakken hun afmix finaal in elkaar door extreem te gaan compressen. Het geldt eigenlijk voor alles, maar vooral met compression/limiting moet je eraan denken: gebruik het met MATE!! Een overgecompressde mix is verschrikkelijk moeizaam voor je oren en al je dynamiek gaat verloren. Zonde.. :nee:

Met een compressor kan je iets heel "dik" laten klinken. Een compressor haalt alles omhoog wat onder een bepaalde "threshold" komt. In welke mate hij dit doet stel je in met je ratio. Als je ratio op 1:infite staat ga je limiten (elke compressor is dus inprincipe ook een simpele limiter). Het is handig om een limiter op je eindmix te plaatsen, hij haalt namelijk alle pieken eruit en genereerd een mooie egalere mix. Maar ook nu, doe het met MATE. Een limiter kan alles aardig in elkaar drukken mits je het fout gebruikt. Met een compressor kan je ook het populaire "pomp-zuig" effect creeren wat je vaak in techno nummers hoort. Het is hierbij belangrijk een lage attack in te stellen en zorgen dat je een dusdanige release waarde hebt dat hij offbeat de boel "los laat".

Okay, over compressors babbelen is velen malen moeilijker als ik had gedacht, ik laat het hierbij :X Hier nog een handig tabbeletje voor je compressor settings!




Masteren

Wordt vervolgt..


Slot
Ik praat heel veel over "ruimtes". Dit is echt heel belangrijk als je een schone mix wilt krijgen. Probeer alles zijn eigen plekje te geven met Highpassen, Equalizen en Panning. Ik zal later misschien wat meer tips posten maar dit zijn iig de basics... Ik merk nu dat het allemaal veel moeilijker uit te leggen is als dat ik had gedacht. In praktijk gaat het nu allemaal bijna vanzelf. Eigenlijk is het allerbelangrijkste simpelweg ervaring. Hoe langer je bezig bent met produceren hoe beter je het onder de knie krijgt. Probeer ook van alles uit, experimenteer veel! Als je niet weet wat een bepaald ding doet draai eens aan die knop en hoor het!

Ik ben niet de beste schrijver zoals je wellicht hebt gemerkt maar ik hoop daarentegen wel dat dit enigzins behulpzaam is. Op en/of aanmerkingen zijn altijd welkom, ik kan het natuurlijk ook fout hebben! ;)

Gegroet! :bier:
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op maandag 25 juni 2007 om 18:02:
Jawel, vraag maar aan je negerin


Zo is in hongerstaking en ze weigert ook nog eens te prateng, dus dat gaat efeng lastig :/
 
Artiest Proxiron
vraagje: waarom zelf masteren als er mensen zijn die dat elke dag doen en dat veel beter kunnen?? masteren is idd een vak appart. daarom juist... misschien leuk om is te proberen maar verder begin ik er niet aan.
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 juni 2007 om 16:20:
vraagje: waarom zelf masteren als er mensen zijn die dat elke dag doen en dat veel beter kunnen?? masteren is idd een vak appart. daarom juist... misschien leuk om is te proberen maar verder begin ik er niet aan.


Klopt en ben het verder ook met Elbee eens.

Mijn mastering wordt voor mij gedaan en pretendeer me ook niet dat ik dat kan.

Afmixen daarintegen is echt iets wat iedere producer moet leren wil hij zijn verhaal begrijpelijk over kunnen brengen.

Iets wat mij nu na denk 10 jaar produceren soms nog steeds niet altijd even geweldig afgaat.
 
Maar wat doet men nou eigenlijk precies bij het masteren?:)
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 juni 2007 om 17:41:
Maar wat doet men nou eigenlijk precies bij het masteren?


Masteren

Wat is masteren?

Masteren is het optimaliseren van audio-materiaal.

Mastering van audio tracks kan op vele verschillende manieren maar het uiteindelijke doel van Mastering is toch het geluid dus danig laten klinken dat het niet alleen op stereo torens goed klinkt maar op al het vaste en draagbare apparatuur.

Met mastering kunnen ook de geluiden stuk voor stuk afgemasterd worden maar dat vergt veel oefening en een goed gehoor.
In mastering worden veel verschillende technieken toegepast om het geluid ge- normailseerd te krijgen zoals o.a. met:

- Compressors.
- Stereo enchangers.
- Limiters.
- Equilizers.
- De Essers.
- Reeverb.

Uiteindelijk zorgen deze proffesionele effecten voor het uiteindelijke resultaat, zei zorgen ervoor dat de geluiden de juiste Laag,Mid,Hoog frequenties toegewezen krijgen waardoor het stereo beeld optimaal benut word.

Compressie is een effect waarmee je drums flink in het laag kan laten komen maar ook erg punchy kan maken wat vooral bij house muziek gebruikt word.

Limiters zorgen ervoor dat het geluidsniveau beperkt blijft en er niet in eens hele scherpe pieken van geluiden tussen zitten.

De-Essers worden vooral gebruikt bij Vocale zang om "slis" tonen en of "fluit" tonen weg te halen die vaak hoorbaar zijn bij uitspraak en of ademen.

Reverb "ruimtelijk maken", met dit effect kan je ervoor zorgen dat enkele geluiden ruimtelijk gaan klinken zo kan je er voor zorgen dat het geluid klinkt alsof het live gespeeld word in een grote zaal of in een kleine huiskamer.


Het word ook wel gebruikt om over een heel nummer iets reeverb te doen om het geheel wat voller te laten klinken komt veel bij Soul,Funk,Groove voor.

EQ spreekt een beetje voor zich hiermee worden of kunnen geluiden nog wat bijgeschaafd in Laag,Mid,Hoog.

Masteren is eigenlijk een hele taak opzich en vergt ontzettend veel oefening alvorens de gewenste reslutaten behaald kunnen worden.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 juni 2007 om 16:34:
Afmixen daarintegen is echt iets wat iedere producer moet leren wil hij zijn verhaal begrijpelijk over kunnen brengen


idd. maar als je goed af mixt hoef je weinig meer te masteren. dan is het meer een kwestie van het volume normaliseren. dus lijkt het mij het handigst om gewoon te zorgen voor een goede eindmix en klaar ben je :) ik ga me voorlopig niet druk maken om masteren iig hoewel het wel interessant is natuurlijk.
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 juni 2007 om 18:05:
idd. maar als je goed af mixt hoef je weinig meer te masteren. dan is het meer een kwestie van het volume normaliseren. dus lijkt het mij het handigst om gewoon te zorgen voor een goede eindmix en klaar ben je


Idd, daarom vind ik masteren opzichzelf niet bijzonder belangrijk.

Dat zijn echt de minimale puntjes op de i zetten die ik dan liever overlaat aan mensen die niets anders doen dan masteren.
 
precies :). maar wat produceer je?
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 juni 2007 om 18:25:
precies . maar wat produceer je?


Oa. industriele noizy technoide darkcore met (goa)trancy elementen - kan je hier horen ;)

Afmix daarintegen is een tikkeltje aan de schelle kant vermoed ik, althans voor sommigen en de kickdrum zou een hardere punch kunnen gebruiken.
laatste aanpassing
 
ok.. niet echt mijn ding maar tklinkt wel goed (y)
 
Bevat dacht ik toch redelijk wat elementen van de muziek genres die je leuk vind aan je profiel te zijn :P

Maar bedankt ;)
Blijft een superhandig topic dit :) Als ik zaterdag mijn monitorspeakers heb, dan ga ik eens even kijken in hoeverre alles in de praktijk gaat lukken :P
 
Artiest {SHOWLIST artist 46110, 21129}
:respect: handig topic dit!!! zal vanmiddag gelijk dat stukje over compressing testen :P
 
zo kick even je topic omhoog void
He mensen check deze site eens nextgenerationartists
www.n-g-a.nl
 
Uitspraak van wenny poeh op donderdag 23 augustus 2007 om 18:37:
He mensen check deze site eens nextgenerationartists
www.n-g-a.nl


Ga jij eens dood :looser:
 
Die Die Die :lol:
Artiest {SHOWLIST artist 36437, 27575}
Thx voor de info man! goeie uitleg (Y)
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 juni 2007 om 18:15:
Uitspraak van proxiron op dinsdag 26 juni 2007 om 18:05:
idd. maar als je goed af mixt hoef je weinig meer te masteren. dan is het meer een kwestie van het volume normaliseren. dus lijkt het mij het handigst om gewoon te zorgen voor een goede eindmix en klaar ben je

Idd, daarom vind ik masteren opzichzelf niet bijzonder belangrijk.

Dat zijn echt de minimale puntjes op de i zetten die ik dan liever overlaat aan mensen die niets anders doen dan masteren.


Vaak wordt dit dus onderschat zoals blijkt. In de praktijk zijn er erg weinig mensen die hun tracks zo kunnen aanleveren dat er in de mastering weinig mee gedaan hoeft te worden. Daarnaast heb je voor vinyl meer dingen om rekening mee te houden dan voor cd.

Ik heb zelf als masteraar liever dat mensen een zo onbewerkte mix aanleveren dan dat ze zelf extra laag, hoog en compressie in hun mix gaan pompen waardoor ze misschien bepaalde oversturingseffecten verliezen. Als ik zelf muziek maak zorg ik er in eerste instantie voor dat de mix, de verhouding tussen alle geluiden, goed is. De rest doe ik minimaal een dag later in de mastering, zoals het laag aanpassen en alle andere niveaus naar gebruikelijke waardes zetten.

Ik heb het geleerd in de praktijk door puur proberen en theoretische kennis welke ik al had te testen in het geluid, waardoor er in het verleden soms eens wat minder goed is gegaan maar daar pluk je later keihard de vruchten van. Die praktijk mogelijkheid heeft niet iedereen jammer genoeg, want dan weet men ook meer waar men rekening mee kan houden als ze nog bezig zijn met hun mix.

Hoofdzakelijk gebruik ik Soundforge 8.0 + alle extra plugins en heb ter afluistering Genelec speakers, koptelefoons en normale audiosets.
 
neem aan dat je de cutoff onder de 30 hz bedoeld? en die boven de 16khz?
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 november 2007 om 16:48:
Als ik zelf muziek maak zorg ik er in eerste instantie voor dat de mix, de verhouding tussen alle geluiden, goed is.


dat bedoel ik. en dat lukt alleen met goeie monitoren. ik heb nu bm6a's. en daar kan je volgens mij ook nie snel mis mee gaan, net als de genelecs... en als ik wat sub laag weg haal krijg ik te horen dat er te weinig in zit.. dus laat ik de eq maar uit staan. alleen voor mezelf voor de cd zet ik em aan.
bedankt voor de info mensen! Ben benieuwd naar het stuk of masteren :)
zo, hier heb ik ook wel wat aan...
ben niet zo een afmix wonder en dit komt wel van pas :D .
bedankt voor deze info
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:10:
Highpassing
Deze is o zo belangrijk. Highpassing betekent dat je de tonen onder een bepaalde frequency wegkapt. Hoe meer je weg kapt hoe meer ruimte je creert, maar hoe meer je wegkapt betekent ook hoe "dunner" je geluid word. Highpassen kan je doen met meerdere effecten. De meest gangbare zijn de Highpass Filters of de Equalizers. In principe kan je met beide hetzelfde doen alleen heeft een EQ het voordeel dat je de "boog" (shelve) waarmee je de frequencies afkapt kan instellen. Bij filters daarentegen worden de tonen meestal ge-hardcut, wat betekent dat daadwerkelijk ALLES onder je ingestelde frequency word weggehaald. Met een shelve kan je nog wat overlaten waardoor het geluid wat "ronder" kan klinken. Overigens hebben sommige filters ook een shelve parameter, maar die zijn voor zover ik het weet vrij zeldzaam.

Maak er een regel van dat je gebruikt maak van highpassing op ELK instrument wat je gebruikt. Bij sommige minder als bij de ander uiteraard (een kick "mag" je bijvoorbeeld maar highpassen tot 40-50hz, omdat hij anders zijn bass verliest. Hats daarentegen kan je wel opschroeven tot 5-7khz). Een mix is al snel "muddy" doordat er in alle geluiden meestal wel bassfrequencies zitten, daarom is highpassing zo belangrijk. Je hoort het misschien niet, maar in sommige (vooral oudere) samples zit ook nog eens heel veel rommel. Deze rommel zit meestal in je bassrange. En zelfs als het niet hoorbaar is voor het menselijk oor kan het wel je mix opvullen, terwijl je dat niet wilt. Highpassing is dus de perfecte oplossing om je sample weer schoon te maken!


Wat een gelul is dit. Je moet elke sound zijn eigen plek geven in t spectrum, niet overal een stuk laag afknauwen. Helemaal als je met software werkt mis je al veel laag en gat dit ten kosten van de kracht van je sound. Kicks en basslines zou ik bijv. eerder low- of bandpassen, heeft veel meer nut.
 
Uitspraak van Simon Fields op woensdag 14 november 2007 om 17:06:
Wat een gelul is dit. Je moet elke sound zijn eigen plek geven in t spectrum,


natuurlijk wel, hij zegt toch niet dat je van je kick een slap hatje moet maken, er staat niet dat je alles moet weg highpassen, gewoon zo dat het het beste werkt in de track
waarom zou je in vredesnaam ook maar 1 hz van het laag van je kicks willen afhalen? Das juist het laagste punt in je tracks. Van hats ed kun je idd veel laag wegdraien, maar das omdat die nix in t laag te zoeken hebben. Zelf draai ik zelfs xtra laag bij op me compressor bij de kicks, is heel elementair voor mijn sound. Maargoed, kan ook zijn omdat jullie met vst's werken dat t allemaal anders moet ofzo.
 
kortom: kijk maar wat je zelf t beste vind :). beetje experimenteren kan geen kwaad.
 
Uitspraak van Simon Fields op woensdag 14 november 2007 om 18:16:
waarom zou je in vredesnaam ook maar 1 hz van het laag van je kicks willen afhalen? Das juist het laagste punt in je tracks. Van hats ed kun je idd veel laag wegdraien, maar das omdat die nix in t laag te zoeken hebben. Zelf draai ik zelfs xtra laag bij op me compressor bij de kicks, is heel elementair voor mijn sound. Maargoed, kan ook zijn omdat jullie met vst's werken dat t allemaal anders moet ofzo.


zou goed kunnen, als ik 30 hz wegkap klinkt het altijd beter, maar volgens mij gebeurd dat in alaloge compressors automatisch
Uitspraak van verwijderd op woensdag 14 november 2007 om 19:05:
zou goed kunnen, als ik 30 hz wegkap klinkt het altijd beter, maar volgens mij gebeurd dat in alaloge compressors automatisch


Jeetje mina, wat een hoop gelul weer in dit topic wat werkelijk hélemaal nergens op slaat, net zoals deze reactie.. Wat een ongelofelijke bullshit!!

idd. maar als je goed af mixt hoef je weinig meer te masteren. dan is het meer een kwestie van het volume normaliseren. dus lijkt het mij het handigst om gewoon te zorgen voor een goede ]
eindmix en klaar ben je


Als je goed afmixt hoeft er met de mastering misschien minder te gebeuren, maar de kans dat er met de mastering toch nog wat gebeurt is ernstig groot.. En nee, dit is niet alleen normalisen, anders zou je het zelf toch wel kunnen doen?? Normalizen is alleen de piek van je audiofile naar de max trekken en de rest meenemen in verhouding... Bij mastering gebeurt er nog wel ietsje meer dan dat.. Bij mastering komt sowieso meer kijken dan veel mensen hier volgens mij denken. Mastering is een vak apart waarvoor je jaren oortraining nodig hebt gehad, en je echt heel subtiele dingen moet kunnen horen, en weten hoe je daar mee om moet springen...
Dat iedereen eerst maar eens goed leert afmixen, dat is al een vak apart waar meer dan genoeg kennis en ervaring bij komt kijken!!!
 
Ruf> Thnxs (y) scheelt mij weer replien.

Uitspraak van DVY op donderdag 15 november 2007 om 02:03:
Jeetje mina, wat een hoop gelul weer in dit topic wat werkelijk hélemaal nergens op slaat, net zoals deze reactie.. Wat een ongelofelijke bullshit!!


Daarom reageer ik niet eens. Heb wel wat beters te doen, zoals 11 tracks masteren die vanavond verstuurt moeten worden.
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 14 november 2007 om 19:05:
zou goed kunnen, als ik 30 hz wegkap klinkt het altijd beter, maar volgens mij gebeurd dat in alaloge compressors automatisch


ik weet niet of jij de halal versie heb, maar bij mijn 3d compressor is dat absoluut niet het geval :rot:

Uitspraak van DVY op donderdag 15 november 2007 om 02:03:
Wat een ongelofelijke bullshit!!


Uitspraak van verwijderd op woensdag 14 november 2007 om 19:05:
als ik 30 hz wegkap klinkt het altijd beter


bij mij niet :P
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 14 november 2007 om 19:05:
maar volgens mij


 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 15 november 2007 om 14:20:
halal versie heb


tja halal is altijd beter, dus ik ga er wel vanuit
 
Uitspraak van DVY op donderdag 15 november 2007 om 02:03:
eetje mina, wat een hoop gelul weer in dit topic wat werkelijk hélemaal nergens op slaat, net zoals deze reactie.. Wat een ongelofelijke bullshit!!


moet er wel even aan toevoegen dat ik niet alle 30 hz af kap, maar een gedeelte zodat de frequenties rond de 60 hz beter uitkomen
 
Uitspraak van DVY op donderdag 15 november 2007 om 02:03:
Als je goed afmixt hoeft er met de mastering misschien minder te gebeuren, maar de kans dat er met de mastering toch nog wat gebeurt is ernstig groot.. En nee, dit is niet alleen normalisen, anders zou je het zelf toch wel kunnen doen?? Normalizen is alleen de piek van je audiofile naar de max trekken en de rest meenemen in verhouding... Bij mastering gebeurt er nog wel ietsje meer dan dat.. Bij mastering komt sowieso meer kijken dan veel mensen hier volgens mij denken. Mastering is een vak apart waarvoor je jaren oortraining nodig hebt gehad, en je echt heel subtiele dingen moet kunnen horen, en weten hoe je daar mee om moet springen...
Dat iedereen eerst maar eens goed leert afmixen, dat is al een vak apart waar meer dan genoeg kennis en ervaring bij komt kijken!!!


het hele verhaal wat ik al weet en daarom dus zeg:
Uitspraak van DVY op donderdag 15 november 2007 om 02:03:
dus lijkt het mij het handigst om gewoon te zorgen voor een goede eindmix


omdat je een slechte mix niet goed kan krijgen met masteren.
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 15 november 2007 om 19:50:
omdat je een slechte mix niet goed kan krijgen met masteren.


als je alle tracks zonder eqlisers, compressors en weet ik wat je allemaal gebruikt in je tracks is dit wel mogenlijk, het is voor de mastering engineer dan alleen lastig om te horen wat de producer nu eigenlijk neer wilde zetten.

dus dan heb je grote kans dat je track niet zo klinkt als je uiteindelijk in gedachten had
 
heb je gelijk in idd.
Artist Pro Series Sound Advice On:
Compressors Limiters Expanders And Gates
Equalizers Reverbs and Delays
Microphone Techniques
Mixing.pdf
http://rapidshare.com/files/66237892/APSSAO-Various.rar
 
Wellicht interessant voor jullie..

20 Hz and below - impossible to detect, remove as it only adds unnecessary energy to the total sound, thereby most probably holding down the overall volume of the track
60 Hz and below - sub bass (feel only)
80(-100) Hz - feel AND hear bass
100-120 Hz - the "club sound system punch" resides here
200 Hz and below - bottom
250 Hz - notch filter here can add thump to a kick drum
150-400 Hz - boxiness
200 Hz-1.5 KHz - punch, fatness, impact
800 Hz-4 KHz - edge, clarity, harshness, defines timbre
4500 Hz - exteremly tiring to the ears, add a slight notch here
5-7 KHz - de-essing is done here
4-9 KHz - brightness, presence, definition, sibilance, high frequency distortion
6-15 KHz - air and presence
9-15 KHz - adding will give sparkle, shimmer, bring out details - cutting will smooth out harshness and darken the mix

60Hz with a Q of 1.4 -- Add fullness to kicks.
100Hz with a Q of 1.0 -- Add fullness to snare
200Hz - 250Hz with a Q of 1.4 -- Adds wood to snares
3Khz with a Q of 1.4 -- Adds atack to snare.
5Khz with a Q of 2.8 -- Adds attack to Kicks
7Khz with a Q of 2.8 -- Adds Sharpness to snares and percussion
10Khz with a Q of 1.0 -- Adds brightness to hats and cymbals


Courtesy of pollen (from the snare nerd thread):fatness at 120-240Hz
boing at 400Hz
crispness at 5kHz
snap at 10kHz

Voice: presence (5 kHz), sibilance (7.5 - 10 kHz), boominess (200 - 240 kHz), fullness (120 Hz)
Electric Guitar: fullness (240 Hz), bite (2.5 kHz), air / sizzle (8 kHz)
Bass Guitar: bottom (60 - 80 Hz), attack (700 - 1000 Hz), string noise (2.5 kHz)
Snare Drum: fatness (240 Hz), crispness (5 kHz)
Kick Drum: bottom (60 - 80 Hz), slap (4 kHz)
Hi Hat & Cymbals: sizzle (7.5 - 10 kHz), clank (200 Hz)
Toms: attack (5 kHz), fullness (120 - 240 Hz)
Acoustic Guitar: harshness / bite (2 kHz), boominess (120 - 200 Hz), cut (7 - 10 kHz)

Cut below 80Hz to remove rumble
Boost between 80 -125 Hz for bass
Boost between 3 - 5kHz to get the slap
PROCESSING> Compression 4:1/6:1 slow attack med release.
Reverb: Tight room reverb (0.1-0.2ms)

Snaredrum:
EQ> Boost above 2kHz for that crisp edge
Cut at 1kHz to get rid of the sharp peak
Boost at 125Hz for a full snare sound
Cut at 80Hz to remove rumble
PROCESSING> Compression 4:1 slow attack med release.
Reverb: Tight room reverb (0.1-0.2ms)

Hi-Hatz:
EQ> Boost above 5kHz for sharp sparkle
Cut at 1kHz to remove jangling
PROCESSING> Compression use high ratio for high energy feel
Reverb: Looser than Bass n Snare allow the hats and especially the Rides to ring a little

BASS:>
Compressed, EQ'd with a full bottom end and some mids
50Hz
Boost: To thicken up bass drums and sub-bass parts.
Cut: Below this frequency on all vocal tracks. This should reduce the effect of any microphone 'pops'.

70-100Hz
Boost: For bass lines and bass drums.
Cut: For vocals.
General: Be wary of boosting the bass of too many tracks. Low frequency sounds are particularly vulnerable to phase cancellation between sounds of similar frequency. This can result in a net 'cut of the bass frequencies.

200-400Hz
Boost: To add warmth to vocals or to thicken a guitar sound.
Cut: To bring more clarity to vocals or to thin cymbals and higher frequency percussion.
Boost or Cut: to control the 'woody' sound of a snare.

400-800Hz
Boost: To add warmth to toms.
Boost or Cut: To control bass clarity, or to thicken or thin guitar sounds.
General: In can be worthwhile applying cut to some of the instruments in the mix to bring more clarity to the bass within the overall mix.

800Hz-1KHz
Boost: To thicken vocal tracks. At 1 KHz apply boost to add a knock to a bass drum.

1-3KHz
Boost: To make a piano more aggressive. Applying boost between 1KHz and 5KHz will also make guitars and basslines more cutting.
Cut: Apply cut between 2 KHz and 3KHz to smooth a harsh sounding vocal part.
General: This frequency range is often used to make instruments stand out in a mix.

3-6KHz
Boost: For a more 'plucked' sounding bass part. Apply boost at around 6KHz to add some definition to vocal parts and distorted guitars.
Cut: Apply cut at about 3KHz to remove the hard edge of piercing vocals. Apply cut between 5KHZ and 6KHz to dull down some parts in a mix.

6-10KHz
Boost: To sweeten vocals. The higher the frequency you boost the more 'airy/breathy' the result will be. Also boost to add definition to the sound of acoustic guitars or to add edge to synth sounds or strings or to enhance the sound of a variety of percussion sounds. For example boost this range to:

Bring out cymbals.
Add ring to a snare.
Add edge to a bass drum.

10-16KHz
Boost: To make vocals more 'airy' or for crisp cymbals and percussion. Also boost this frequency to add sparkle to pads, but only if the frequency is present in the original sound, otherwise you will just be adding hiss to the recording.




Specific Instruments


Vocals

General:
Roll off below 60Hz using a High Pass Filter. This range is unlikely to contain anything useful, so you may as well reduce the noise the track contributes to the mix.

Treat Harsh Vocals:
To soften vocals apply cut in a narrow bandwidth somewhere in the 2.5KHz to 4KHz range.

Get An Open Sound:
Apply a gentle boost above 6KHz using a shelving filter.

Get Brightness, Not Harshness:
Apply a gentle boost using a wide-band Bandpass Filter above 6KHz. Use the Sweep control to sweep the frequencies to get it right.

Get Smoothness:
Apply some cut in a narrow band in the 1KHz to 2KHz range.

Bring Out The Bass:
Apply some boost in a reasonably narrow band somewhere in the 200Hz to 600Hz range.

Radio Vocal Effect:
Apply some cut at the High Frequencies, lots of boost about 1.5KHz and lots of cut below 700Hz.

Telephone Effect:
Apply lots of compression pre EQ, and a little analogue distortion by turning up the input gain. Apply some cut at the High Frequencies, lots of boost about 1.5KHz and lots of cut below 700Hz.


Hi-Hats

Get Definition:
Roll off everything below 600Hz using a High Pass Filter.

Get Sizzle:
Apply boost at 10KHz using a Band Pass Filter. Adjust the bandwidth to get the sound right.

Treat Clangy Hats:
Apply some cut between 1KHz and 4KHz.


Bass Drum

General:
Apply a little cut at 300Hz and some boost between 40Hz and 80Hz.

Control The Attack:
Apply boost or cut around 4KHz to 6KHz.

Treat Muddiness:
Apply cut somewhere in the 100Hz to 500Hz range.


Guitar

Treat Unclear Vocals:
Apply some cut to the guitar between 1KHz and 5KHz to bring the vocals to the front of the mix.

General:
Apply a little boost between 100Hz and 250Hz and again between 10KHz and 12KHz.


Acoustic Guitar

Add Sparkle:
Try some gentle boost at 10KHz using a Band Pass Filter with a medium bandwidth.

General:
Try applying some mid-range cut to the rhythm section to make vocals and other instruments more clearly heard.


kick>> bottom depth at 60 - 80 Hz, slap attack at 2.5Hz

snare>> fatness at 240HZ, crispness at 5 KHz

hi hats/cymbals>> clank or gong sound at 200 Hz, shimmer at 7.5 kHz - 12 kHz

rack toms>> fullness at 240 Hz, attack at 5 kHz

floor toms>> fullness at 80 - 120 Hz, attack at 5 kHz

horns>> fullness at 120 - 240 Hz, shrill at 5 - 7.5 kHz

strings>> fullness at 240 Hz, scratchiness at 7.5 - 10 kHz

conga/bongo>> resonance at 200 - 240 Hz, slap at 5 kHz

vocals>> fullness at 120 Hz, boominess at 200 - 240 Hz, presence at 5 kHz, sibilance at 7.5 - 10 kHz


 
is wel leuk schema'tje :) (y)
idd thanks! die download bestandjes zijn ook handig. Veel leeswerk, maar dat is geen prob :). Blijf meer droppen!
 
Best leuk zo'n schema, maar als je er niks bij hoort of het niet direct kan zien dmv een spectrum analyser heb je er niet veel aan imho.

Het lijkt mij leerzamer om te kijken naar de frequentiegebieden van verschillende instrumenten van je favoriete tracks in het genre waar je veel actief in bent. Dingen zoals conga's 2 octaven omlaag gestemd heb je al niks meer aan dat voorgebakken schema.

Persoonlijk zou ikzelf eerder kijken naar de totale vulling van je mix, hoe meer instrumenten/geluiden je tegelijkertijd hebt, hoe meer je rekening "moet" houden met de overlappende frequentiegebieden om niet bedoelende effecten tegen te gaan. Een snaredrum met sublaag bijvoorbeeld. Los klinkt het misschien prima, maar zodra hij de bassdrum/bassline gaat aantasten op een lelijke manier heb je al extra werk. Mijn werkwijze is altijd, isoleer het geluid in het gebied waar hij bedoelt is en haal alles eraf wat hij toch niet gebruikt. Zoals (sub)laag in hihats/vocalsampels en de bekende tv piep in filmsamples (15,4khz uit het hoofd).

Uiteindelijk gaat het altijd om: klinkt het lekker, kan het nog lekkerder klinken? zo niet, lekker laten zoals het is.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 21 november 2007 om 15:55:
Het lijkt mij leerzamer om te kijken naar de frequentiegebieden van verschillende instrumenten van je favoriete tracks in het genre waar je veel actief in bent. Dingen zoals conga's 2 octaven omlaag gestemd heb je al niks meer aan dat voorgebakken schema.


ja ik vond dat schema ook een beetje onzinnig, al kun je het natuurlijk altijd als steun gebruiken.


Uitspraak van verwijderd op woensdag 21 november 2007 om 15:55:
bekende tv piep in filmsamples (15,4khz uit het hoofd).


gebruik ik altijd waves voor, die doet dat voor je en beter dan ik zelf

hoe ga jij altijd te werk niel?, begin je met het hoofdelement van de track?
 
Alles wat samples zijn bewerk ik van tevoren zodat er geen "rommel" inzit, dus schoonknippen, faden, filters + EQ, eventueel compressie. Ik werk zeer zelden met stereosamples omdat ik interne effecten gebruik. Uitzonderingen zijn er wel (voorbij vliegenende space geluid in "my dominance" bv).

Daarna in de mix alles zijn eigen plek geven in het spectrum, nadat ik eerst een goeie basis heb gevonden. Voor zover mogelijk overbodige frequenties weghalen zoals zwaar sublaag of teveel hoog in hihats, zodat het geheel niet aangetast hoeft te worden als het in de mastering teruggeschroefd wordt via een eq of multibandcompressor.
Daarna opnemen en het geheel in de mastering gelijk trekken naar de niveaus van andere tracks dmv filters, eq, compressie/expander/maximizer, faden, genoeg stilte (400 msec) aan het begin van iedere track.

Het is altijd beter zoveel mogelijk in je mix al op te lossen maar je moet niet teveel extra's over het geheel doen wat je makkelijk in de mastering kan doen, dus alleen probleem oplossend bezig zijn. In de mastering kan je die extra warmte, punch of randje aan het geheel geven.
Mooi voorbeeld is Z-T002 caged fury part 1, [music=451]{element is niet toegankelijk} daar zijn we een week mee bezig gewest om alles zo clean mogelijk terug te schroeven door alle samples van het origineel zwaar te bewerken, de mix opnieuw te maken, zo droog mogelijk. Daarna in de mastering op zoek gegaan om het rauwe randje erin te stoppen die het origineel ook had maar dan met behoudt van de goeie mix en punchy laag. Dat is naar mijn idee erg goed gelukt maar wel een schijtklus :9 Het is dan in principe meer werk dan dat je normaal met mastering doet maar daarna is hij wel helemaal klaar.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 22 november 2007 om 00:29:
Daarna in de mastering op zoek gegaan om het rauwe randje erin te stoppen die het origineel ook had maar dan met behoudt van de goeie mix en punchy laag. Dat is naar mijn idee erg goed gelukt maar wel een schijtklus :9 Het is dan in principe meer werk dan dat je normaal met mastering doet maar daarna is hij wel helemaal klaar.


ja ik weet het , heb ook een hekel aan masteren, wel een erg zuivere track geworden. Dus tijd is zeker niet voor niks geweest.


Uitspraak van verwijderd op donderdag 22 november 2007 om 00:29:
. Ik werk zeer zelden met stereosamples omdat ik interne effecten gebruik.


ik zat gister even op je site te kijken en die fx doen het inderdaad vast stukken beter dan digitale plugins.

De kick klinkt hier alleen wat doffer dan ik m zou maken, ligt dit puur aan smaak of ligt dit meer aan de slechte kwaliteit van mijn 3ehands behringers?
 
Ik heb vanaf 1997 met de eerste behringer fx gewerkt (dsp 1000) tot afgelopen zomer 2007 en nog nooit klachten gehad over een slecht klinkende galm. Misschien omdat ik vaak het hoog er af hou en het meeste van mijn galm in het mid hou om dichtsmeren in het hoog tegen te gaan en een donkere sfeer te creëren.

Die setup op mijn site is zwaar verouderd inmiddels.
Voor hardware galm gebruik ik nu een behringer V-verb pro (rev2496) die echt goed klinkt en makkelijk naa je zin te editen is naar mijn mening voor dat geld, 125 euro)

Over welke kick heb je het nu? Als het over de caged fury 1 gaat, dat is een 96kbps mp3, check 'm anders vanaf vinyl als je hem hebt.
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 22 november 2007 om 13:19:
Als het over de caged fury 1 gaat,


oh dan ligt het waarschijnlijk daar aan, ik kan me wel ongeveer inbeelden hoe de track dan in een hogere bitrate klinkt (Y)


Uitspraak van verwijderd op donderdag 22 november 2007 om 13:19:
Voor hardware galm gebruik ik nu een behringer V-verb pro (rev2496) die echt goed klinkt en makkelijk naa je zin te editen is naar mijn mening voor dat geld, 125 euro)


is die ook in caged fury gebruikt want de reverb klinkt lekker warm en natuurlijk :)
 
Nee, caged fury part 1 is gemaakt met modplugtracker en een sloot oud type vst plugins. Het is meestal een kwestie van goed afmixen dan dat je dure zooi gaat gebruiken.