Als je een VAG-auto met 150 pk tegenover een AMG-Mercedes met 500 pk op de Nürburgring zet is het niet zo moeilijk te voorspellen welke auto het rondje het snelst aflegt, right?
Wrong. Het gaat hier namelijk om de lichtvoetige Volkswagen Polo GTI tegen Mercedes’ rijdende telefooncel, de G55 AMG.
Het Duitse Autobild liet ze een rondje in de ‘Groene Hel’ rijden, in een zelfbenoemde ‘David tegen Goliath’-test.
Ik zet de cijfers even op een rijtje:
.....................VW Polo Gti.........Mercedes G55 AMG
Motorinhoud..........1781 cc.............5439 cc
Max. vermogen........150 pk..............500 pk
Gewicht..............1139 kg.............2450 kg
Specifiek vermogen...0,132 pk/kg.........0,204 pk/kg
Zelfs qua specifiek vermogen wint de machtige G55 het van van de kleine vierpitter uit Wolfsburg. Echter, op de Nürburgring met zijn vele bochten is dynamiek erg belangrijk, en daar wint de Polo punten.
De G55 is ongetwijfeld met veel plezier door de bochten te gooien, maar echt hard zal het dankzij zijn hoge zwaartepunt niet gaan. De paar rechte stukken van de Ring waar de machtige V8 Kompressor kan doen waarvoor hij gemaakt is kunnen de vele bochten jammer genoeg niet compenseren.
Hierdoor dendert de G55 na 11:27,50 over de streep, terwijl de Polo daar dan al meer dan anderhalve minuut staat na een tijd van 9:46,20 geklokt te hebben.
Wrong. Het gaat hier namelijk om de lichtvoetige Volkswagen Polo GTI tegen Mercedes’ rijdende telefooncel, de G55 AMG.
Het Duitse Autobild liet ze een rondje in de ‘Groene Hel’ rijden, in een zelfbenoemde ‘David tegen Goliath’-test.
Ik zet de cijfers even op een rijtje:
.....................VW Polo Gti.........Mercedes G55 AMG
Motorinhoud..........1781 cc.............5439 cc
Max. vermogen........150 pk..............500 pk
Gewicht..............1139 kg.............2450 kg
Specifiek vermogen...0,132 pk/kg.........0,204 pk/kg
Zelfs qua specifiek vermogen wint de machtige G55 het van van de kleine vierpitter uit Wolfsburg. Echter, op de Nürburgring met zijn vele bochten is dynamiek erg belangrijk, en daar wint de Polo punten.
De G55 is ongetwijfeld met veel plezier door de bochten te gooien, maar echt hard zal het dankzij zijn hoge zwaartepunt niet gaan. De paar rechte stukken van de Ring waar de machtige V8 Kompressor kan doen waarvoor hij gemaakt is kunnen de vele bochten jammer genoeg niet compenseren.
Hierdoor dendert de G55 na 11:27,50 over de streep, terwijl de Polo daar dan al meer dan anderhalve minuut staat na een tijd van 9:46,20 geklokt te hebben.
laatste aanpassing












![Empathy [BTR]](/images/user/68927_1659640.gif)
