Ten eerste, ik ben absoluut geen mastering engineer of iets wat er ook maar dicht bij in de buurt komt. Ik kan daarentegen wel degelijk een muziekje bakken en ik dacht nadat ik veelvuldig dezelfde vragen heb gelezen wat advies te delen met jullie allen!
Al deze tips en trucs berusten op een persoonlijke opinie en ervaring, het zijn geen feiten dus kunnen mensen het met me eens of oneens zijn.
BASIS
Mixen en masteren?
Deze twee worden vaak door elkaar gehaald. Mensen denken vaak dat wat Compressie en EQ masteren is. Masteren is veel meer als dat, Masteren is de eindmix optimaliseren om het geluidsgenot tot het optimale te vergroten. Mixen doe je vanaf het moment dat je met je track begint. Alles balanceren, finetunen en een eigen plekje geven valt hieronder. Om aan je 'Mastering-sessie' te kunnen beginnen heb je eerst een paar dingen nodig.
- Een schone Mix (ZEER belangrijk, zelfs de beste Mastering Engineer kan van een brakke afmix geen goed klinkende track maken)
- Goed monitoring systeem
- Verstand van wat je doet (als je maar wat doet verkloot je meestal alleen maar je afmix)
Om aan het 3e punt te voldoen raad ik je aan wat tutorials te lezen op het internet over de bassicprincipes van masteren. Dit gaat zo diep dat velen zullen afhaken maar als je geduld hebt word je beloond. Heel rijkelijk..
Mixen
Highpassing
Deze is o zo belangrijk. Highpassing betekent dat je de tonen onder een bepaalde frequency wegkapt. Hoe meer je weg kapt hoe meer ruimte je creert, maar hoe meer je wegkapt betekent ook hoe "dunner" je geluid word. Highpassen kan je doen met meerdere effecten. De meest gangbare zijn de Highpass Filters of de Equalizers. In principe kan je met beide hetzelfde doen alleen heeft een EQ het voordeel dat je de "boog" (shelve) waarmee je de frequencies afkapt kan instellen. Bij filters daarentegen worden de tonen meestal ge-hardcut, wat betekent dat daadwerkelijk ALLES onder je ingestelde frequency word weggehaald. Met een shelve kan je nog wat overlaten waardoor het geluid wat "ronder" kan klinken. Overigens hebben sommige filters ook een shelve parameter, maar die zijn voor zover ik het weet vrij zeldzaam.
Maak er een regel van dat je gebruikt maak van highpassing op ELK instrument wat je gebruikt. Bij sommige minder als bij de ander uiteraard (een kick "mag" je bijvoorbeeld maar highpassen tot 40-50hz, omdat hij anders zijn bass verliest. Hats daarentegen kan je wel opschroeven tot 5-7khz). Een mix is al snel "muddy" doordat er in alle geluiden meestal wel bassfrequencies zitten, daarom is highpassing zo belangrijk. Je hoort het misschien niet, maar in sommige (vooral oudere) samples zit ook nog eens heel veel rommel. Deze rommel zit meestal in je bassrange. En zelfs als het niet hoorbaar is voor het menselijk oor kan het wel je mix opvullen, terwijl je dat niet wilt. Highpassing is dus de perfecte oplossing om je sample weer schoon te maken!
Equalizing
Dit moet je andere grote vriend worden. Met een EQ kan je geluiden vormen. Je kan bepaalde frequenciebereiken harder of zachter maken, wat de klank van het geluid drastisch kan veranderen. De EQ is je grootste wapen om ruimtes te creeeren. Deze ruimtes zijn noodzakelijk.. Elk geluid gebruikt een bepaald frequenciebereik. Als meerdere geluiden hetzelfde gebied gebruiken gaat de boel clashen. Als geluiden clashen ontstaan er pieken en die pieken clippen weer - wat een overstuurde mix oplevert.
Panning
Iets wat nog veel te weinig word gebruikt door de meeste mensen, terwijl het een erg krachtige manier is om je afmix te verbreden en wijd te laten klinken. Als je een geluid "panned" laat je het geluidssignaals harder klinken door de ene speaker als door de andere. Als je veel dingen panned creer je ruimte, en je weet dat ruimte heel belangrijk is
Maar pas op, pan nooit je kick of bassline. In ieder geval niet teveel. Zekers niet als je plaat in een discotheek word gedraaid oid, je wilt niet dat de ene kant van de zaal uit z'n dak gaat terwijl de andere kant niets hoort!
Probeer eens elke percussie element z'n eigen plaatsje te geven met panning, een subtiele panning naar links of rechts hier en daar kan daadwerkelijk wonderen doen. Het laat je beat veel massiever overkomen..
Compression
Ik zie tot mijn verdriet dat deze jongen gigantisch vaak word misbruikt. Mensen weten niet wat hun doen en prakken hun afmix finaal in elkaar door extreem te gaan compressen. Het geldt eigenlijk voor alles, maar vooral met compression/limiting moet je eraan denken: gebruik het met MATE!! Een overgecompressde mix is verschrikkelijk moeizaam voor je oren en al je dynamiek gaat verloren. Zonde..
Met een compressor kan je iets heel "dik" laten klinken. Een compressor haalt alles omhoog wat onder een bepaalde "threshold" komt. In welke mate hij dit doet stel je in met je ratio. Als je ratio op 1:infite staat ga je limiten (elke compressor is dus inprincipe ook een simpele limiter). Het is handig om een limiter op je eindmix te plaatsen, hij haalt namelijk alle pieken eruit en genereerd een mooie egalere mix. Maar ook nu, doe het met MATE. Een limiter kan alles aardig in elkaar drukken mits je het fout gebruikt. Met een compressor kan je ook het populaire "pomp-zuig" effect creeren wat je vaak in techno nummers hoort. Het is hierbij belangrijk een lage attack in te stellen en zorgen dat je een dusdanige release waarde hebt dat hij offbeat de boel "los laat".
Okay, over compressors babbelen is velen malen moeilijker als ik had gedacht, ik laat het hierbij
Hier nog een handig tabbeletje voor je compressor settings!

Masteren
Wordt vervolgt..
Slot
Ik praat heel veel over "ruimtes". Dit is echt heel belangrijk als je een schone mix wilt krijgen. Probeer alles zijn eigen plekje te geven met Highpassen, Equalizen en Panning. Ik zal later misschien wat meer tips posten maar dit zijn iig de basics... Ik merk nu dat het allemaal veel moeilijker uit te leggen is als dat ik had gedacht. In praktijk gaat het nu allemaal bijna vanzelf. Eigenlijk is het allerbelangrijkste simpelweg ervaring. Hoe langer je bezig bent met produceren hoe beter je het onder de knie krijgt. Probeer ook van alles uit, experimenteer veel! Als je niet weet wat een bepaald ding doet draai eens aan die knop en hoor het!
Ik ben niet de beste schrijver zoals je wellicht hebt gemerkt maar ik hoop daarentegen wel dat dit enigzins behulpzaam is. Op en/of aanmerkingen zijn altijd welkom, ik kan het natuurlijk ook fout hebben!
Gegroet!
BASIS
Mixen en masteren?
Deze twee worden vaak door elkaar gehaald. Mensen denken vaak dat wat Compressie en EQ masteren is. Masteren is veel meer als dat, Masteren is de eindmix optimaliseren om het geluidsgenot tot het optimale te vergroten. Mixen doe je vanaf het moment dat je met je track begint. Alles balanceren, finetunen en een eigen plekje geven valt hieronder. Om aan je 'Mastering-sessie' te kunnen beginnen heb je eerst een paar dingen nodig.
- Een schone Mix (ZEER belangrijk, zelfs de beste Mastering Engineer kan van een brakke afmix geen goed klinkende track maken)
- Goed monitoring systeem
- Verstand van wat je doet (als je maar wat doet verkloot je meestal alleen maar je afmix)
Om aan het 3e punt te voldoen raad ik je aan wat tutorials te lezen op het internet over de bassicprincipes van masteren. Dit gaat zo diep dat velen zullen afhaken maar als je geduld hebt word je beloond. Heel rijkelijk..
Mixen
Highpassing
Deze is o zo belangrijk. Highpassing betekent dat je de tonen onder een bepaalde frequency wegkapt. Hoe meer je weg kapt hoe meer ruimte je creert, maar hoe meer je wegkapt betekent ook hoe "dunner" je geluid word. Highpassen kan je doen met meerdere effecten. De meest gangbare zijn de Highpass Filters of de Equalizers. In principe kan je met beide hetzelfde doen alleen heeft een EQ het voordeel dat je de "boog" (shelve) waarmee je de frequencies afkapt kan instellen. Bij filters daarentegen worden de tonen meestal ge-hardcut, wat betekent dat daadwerkelijk ALLES onder je ingestelde frequency word weggehaald. Met een shelve kan je nog wat overlaten waardoor het geluid wat "ronder" kan klinken. Overigens hebben sommige filters ook een shelve parameter, maar die zijn voor zover ik het weet vrij zeldzaam.
Maak er een regel van dat je gebruikt maak van highpassing op ELK instrument wat je gebruikt. Bij sommige minder als bij de ander uiteraard (een kick "mag" je bijvoorbeeld maar highpassen tot 40-50hz, omdat hij anders zijn bass verliest. Hats daarentegen kan je wel opschroeven tot 5-7khz). Een mix is al snel "muddy" doordat er in alle geluiden meestal wel bassfrequencies zitten, daarom is highpassing zo belangrijk. Je hoort het misschien niet, maar in sommige (vooral oudere) samples zit ook nog eens heel veel rommel. Deze rommel zit meestal in je bassrange. En zelfs als het niet hoorbaar is voor het menselijk oor kan het wel je mix opvullen, terwijl je dat niet wilt. Highpassing is dus de perfecte oplossing om je sample weer schoon te maken!
Equalizing
Dit moet je andere grote vriend worden. Met een EQ kan je geluiden vormen. Je kan bepaalde frequenciebereiken harder of zachter maken, wat de klank van het geluid drastisch kan veranderen. De EQ is je grootste wapen om ruimtes te creeeren. Deze ruimtes zijn noodzakelijk.. Elk geluid gebruikt een bepaald frequenciebereik. Als meerdere geluiden hetzelfde gebied gebruiken gaat de boel clashen. Als geluiden clashen ontstaan er pieken en die pieken clippen weer - wat een overstuurde mix oplevert.
Panning
Iets wat nog veel te weinig word gebruikt door de meeste mensen, terwijl het een erg krachtige manier is om je afmix te verbreden en wijd te laten klinken. Als je een geluid "panned" laat je het geluidssignaals harder klinken door de ene speaker als door de andere. Als je veel dingen panned creer je ruimte, en je weet dat ruimte heel belangrijk is
Compression
Ik zie tot mijn verdriet dat deze jongen gigantisch vaak word misbruikt. Mensen weten niet wat hun doen en prakken hun afmix finaal in elkaar door extreem te gaan compressen. Het geldt eigenlijk voor alles, maar vooral met compression/limiting moet je eraan denken: gebruik het met MATE!! Een overgecompressde mix is verschrikkelijk moeizaam voor je oren en al je dynamiek gaat verloren. Zonde..
Met een compressor kan je iets heel "dik" laten klinken. Een compressor haalt alles omhoog wat onder een bepaalde "threshold" komt. In welke mate hij dit doet stel je in met je ratio. Als je ratio op 1:infite staat ga je limiten (elke compressor is dus inprincipe ook een simpele limiter). Het is handig om een limiter op je eindmix te plaatsen, hij haalt namelijk alle pieken eruit en genereerd een mooie egalere mix. Maar ook nu, doe het met MATE. Een limiter kan alles aardig in elkaar drukken mits je het fout gebruikt. Met een compressor kan je ook het populaire "pomp-zuig" effect creeren wat je vaak in techno nummers hoort. Het is hierbij belangrijk een lage attack in te stellen en zorgen dat je een dusdanige release waarde hebt dat hij offbeat de boel "los laat".
Okay, over compressors babbelen is velen malen moeilijker als ik had gedacht, ik laat het hierbij

Masteren
Wordt vervolgt..
Slot
Ik praat heel veel over "ruimtes". Dit is echt heel belangrijk als je een schone mix wilt krijgen. Probeer alles zijn eigen plekje te geven met Highpassen, Equalizen en Panning. Ik zal later misschien wat meer tips posten maar dit zijn iig de basics... Ik merk nu dat het allemaal veel moeilijker uit te leggen is als dat ik had gedacht. In praktijk gaat het nu allemaal bijna vanzelf. Eigenlijk is het allerbelangrijkste simpelweg ervaring. Hoe langer je bezig bent met produceren hoe beter je het onder de knie krijgt. Probeer ook van alles uit, experimenteer veel! Als je niet weet wat een bepaald ding doet draai eens aan die knop en hoor het!
Ik ben niet de beste schrijver zoals je wellicht hebt gemerkt maar ik hoop daarentegen wel dat dit enigzins behulpzaam is. Op en/of aanmerkingen zijn altijd welkom, ik kan het natuurlijk ook fout hebben!
Gegroet!
laatste aanpassing









