Partyflock
 
Forumonderwerp · 952084
 
Artiest {SHOWLIST artist 51833, 65138}
Ten eerste, ik ben absoluut geen mastering engineer of iets wat er ook maar dicht bij in de buurt komt. Ik kan daarentegen wel degelijk een muziekje bakken en ik dacht nadat ik veelvuldig dezelfde vragen heb gelezen wat advies te delen met jullie allen! :bier: Al deze tips en trucs berusten op een persoonlijke opinie en ervaring, het zijn geen feiten dus kunnen mensen het met me eens of oneens zijn.


BASIS

Mixen en masteren?
Deze twee worden vaak door elkaar gehaald. Mensen denken vaak dat wat Compressie en EQ masteren is. Masteren is veel meer als dat, Masteren is de eindmix optimaliseren om het geluidsgenot tot het optimale te vergroten. Mixen doe je vanaf het moment dat je met je track begint. Alles balanceren, finetunen en een eigen plekje geven valt hieronder. Om aan je 'Mastering-sessie' te kunnen beginnen heb je eerst een paar dingen nodig.

- Een schone Mix (ZEER belangrijk, zelfs de beste Mastering Engineer kan van een brakke afmix geen goed klinkende track maken)
- Goed monitoring systeem
- Verstand van wat je doet (als je maar wat doet verkloot je meestal alleen maar je afmix)

Om aan het 3e punt te voldoen raad ik je aan wat tutorials te lezen op het internet over de bassicprincipes van masteren. Dit gaat zo diep dat velen zullen afhaken maar als je geduld hebt word je beloond. Heel rijkelijk..


Mixen

Highpassing
Deze is o zo belangrijk. Highpassing betekent dat je de tonen onder een bepaalde frequency wegkapt. Hoe meer je weg kapt hoe meer ruimte je creert, maar hoe meer je wegkapt betekent ook hoe "dunner" je geluid word. Highpassen kan je doen met meerdere effecten. De meest gangbare zijn de Highpass Filters of de Equalizers. In principe kan je met beide hetzelfde doen alleen heeft een EQ het voordeel dat je de "boog" (shelve) waarmee je de frequencies afkapt kan instellen. Bij filters daarentegen worden de tonen meestal ge-hardcut, wat betekent dat daadwerkelijk ALLES onder je ingestelde frequency word weggehaald. Met een shelve kan je nog wat overlaten waardoor het geluid wat "ronder" kan klinken. Overigens hebben sommige filters ook een shelve parameter, maar die zijn voor zover ik het weet vrij zeldzaam.

Maak er een regel van dat je gebruikt maak van highpassing op ELK instrument wat je gebruikt. Bij sommige minder als bij de ander uiteraard (een kick "mag" je bijvoorbeeld maar highpassen tot 40-50hz, omdat hij anders zijn bass verliest. Hats daarentegen kan je wel opschroeven tot 5-7khz). Een mix is al snel "muddy" doordat er in alle geluiden meestal wel bassfrequencies zitten, daarom is highpassing zo belangrijk. Je hoort het misschien niet, maar in sommige (vooral oudere) samples zit ook nog eens heel veel rommel. Deze rommel zit meestal in je bassrange. En zelfs als het niet hoorbaar is voor het menselijk oor kan het wel je mix opvullen, terwijl je dat niet wilt. Highpassing is dus de perfecte oplossing om je sample weer schoon te maken! :)

Equalizing
Dit moet je andere grote vriend worden. Met een EQ kan je geluiden vormen. Je kan bepaalde frequenciebereiken harder of zachter maken, wat de klank van het geluid drastisch kan veranderen. De EQ is je grootste wapen om ruimtes te creeeren. Deze ruimtes zijn noodzakelijk.. Elk geluid gebruikt een bepaald frequenciebereik. Als meerdere geluiden hetzelfde gebied gebruiken gaat de boel clashen. Als geluiden clashen ontstaan er pieken en die pieken clippen weer - wat een overstuurde mix oplevert.

Panning
Iets wat nog veel te weinig word gebruikt door de meeste mensen, terwijl het een erg krachtige manier is om je afmix te verbreden en wijd te laten klinken. Als je een geluid "panned" laat je het geluidssignaals harder klinken door de ene speaker als door de andere. Als je veel dingen panned creer je ruimte, en je weet dat ruimte heel belangrijk is ;) Maar pas op, pan nooit je kick of bassline. In ieder geval niet teveel. Zekers niet als je plaat in een discotheek word gedraaid oid, je wilt niet dat de ene kant van de zaal uit z'n dak gaat terwijl de andere kant niets hoort! :lol: Probeer eens elke percussie element z'n eigen plaatsje te geven met panning, een subtiele panning naar links of rechts hier en daar kan daadwerkelijk wonderen doen. Het laat je beat veel massiever overkomen..

Compression
Ik zie tot mijn verdriet dat deze jongen gigantisch vaak word misbruikt. Mensen weten niet wat hun doen en prakken hun afmix finaal in elkaar door extreem te gaan compressen. Het geldt eigenlijk voor alles, maar vooral met compression/limiting moet je eraan denken: gebruik het met MATE!! Een overgecompressde mix is verschrikkelijk moeizaam voor je oren en al je dynamiek gaat verloren. Zonde.. :nee:

Met een compressor kan je iets heel "dik" laten klinken. Een compressor haalt alles omhoog wat onder een bepaalde "threshold" komt. In welke mate hij dit doet stel je in met je ratio. Als je ratio op 1:infite staat ga je limiten (elke compressor is dus inprincipe ook een simpele limiter). Het is handig om een limiter op je eindmix te plaatsen, hij haalt namelijk alle pieken eruit en genereerd een mooie egalere mix. Maar ook nu, doe het met MATE. Een limiter kan alles aardig in elkaar drukken mits je het fout gebruikt. Met een compressor kan je ook het populaire "pomp-zuig" effect creeren wat je vaak in techno nummers hoort. Het is hierbij belangrijk een lage attack in te stellen en zorgen dat je een dusdanige release waarde hebt dat hij offbeat de boel "los laat".

Okay, over compressors babbelen is velen malen moeilijker als ik had gedacht, ik laat het hierbij :X Hier nog een handig tabbeletje voor je compressor settings!




Masteren

Wordt vervolgt..


Slot
Ik praat heel veel over "ruimtes". Dit is echt heel belangrijk als je een schone mix wilt krijgen. Probeer alles zijn eigen plekje te geven met Highpassen, Equalizen en Panning. Ik zal later misschien wat meer tips posten maar dit zijn iig de basics... Ik merk nu dat het allemaal veel moeilijker uit te leggen is als dat ik had gedacht. In praktijk gaat het nu allemaal bijna vanzelf. Eigenlijk is het allerbelangrijkste simpelweg ervaring. Hoe langer je bezig bent met produceren hoe beter je het onder de knie krijgt. Probeer ook van alles uit, experimenteer veel! Als je niet weet wat een bepaald ding doet draai eens aan die knop en hoor het!

Ik ben niet de beste schrijver zoals je wellicht hebt gemerkt maar ik hoop daarentegen wel dat dit enigzins behulpzaam is. Op en/of aanmerkingen zijn altijd welkom, ik kan het natuurlijk ook fout hebben! ;)

Gegroet! :bier:
laatste aanpassing
 
niiiice topic bro, tnx :bier:
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:16:
niiiice topic bro, tnx


he ben je al weer terug? hoe was het?
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:16:
niiiice topic bro, tnx


Danku :woop:
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:16:
niiiice topic


(Y)
 
ok goed topic

meeste wist ik al of heb ik in de loop der jaren wel beetje aangeleerd, maar toch een paar goeie pointers ;)

ik ben benieuwd naar het verhaaltje over masteren.
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:26:
ik ben benieuwd naar het verhaaltje over masteren.


Dat word waarschijnlijk "www.google.nl" of "www.studeervoormasteringengineerhier!.nl" :roflol: Mijn tracks worden altijd gemasterd, dus ik heb er zelf niet bijster veel verstand van. Misschien kan ik diegene wel even porren om een verhaaltje te schrijven though.. :)
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:21:
he ben je al weer terug? hoe was het?


geil, maar zal dit topic niet vervuilen met mijn vakantie ervaringen ;)
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:27:
Misschien kan ik diegene wel even porren om een verhaaltje te schrijven though..


hmm ja dat is wel leuk idee, al blijft het natuurlijk lastig
mischien zou je wel wat meer informatie kunnen winnen over welke software/hardware er meestal gebruikt wordt, en of er bepaalde richtlijnen zijn.
laatste aanpassing
 
Klikt op volgen (Y)
 
Ik vind dit geen tutorial :no:
Dit is meer een beknopte algemene uitleg.

Een tutorial is veel specifieker en bevat vaak informatie over een bepaald programma.
 
heb je gelijk in.
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:40:
Ik vind dit geen tutorial :no:
Dit is meer een beknopte algemene uitleg.

Een tutorial is veel specifieker en bevat vaak informatie over een bepaald programma.


Fijn, dan noem je het zo. Ik werd er in ieder geval een beetje moe van om steeds hetzelfde verhaal te vertellen dus ik dacht ik vat het samen in een kleine topic. Dacht dat het wel op prijs zou worden gesteld.. :)
 
wat ben je aardig voor de flocker's en de debielen ondermekaar zeg.
hulde :respect: + klap (Y) :vaag:
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:52:
wat ben je aardig voor de flocker's


jij houdt je de laatste tijd ook opvallend koest:)
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:53:
jij houdt je de laatste tijd ook opvallend koest:)


dat moet ook, er zijn ook belangrijke dingen des levens!
voorlopig ben ik wel aardig, maar na de zomer is dat afgelopen en dan is me alter ego trug van fackantie..

the great one's ressurection :rot:

or something..
laatste aanpassing
 
8)
 
Artiest Natrion
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:39:
Klikt op volgen


Ik ook :yes:

Ik heb met het nummer wat ik nu aan het maken ben nogal wat ruimte problemen, eigenlijk zo ongeveer voor het eerst, ben nog niet zo lang bezig...
Ik kan dit in ieder geval denk ik wel heel goed gebruiken :)
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:57:
the great one's ressurection :rot:


t stijgt weer te ver naar ze bolletje, help.
Ok leuk topic!

Ik zal eens wat in praktijk hiervan brengen! Benieuwd wat het doet! :)
Goed stukje van Void Pointer (Y)

Kleine toevoeging van mij, wat betreft compression...

Op school heb ik geleerd dat je naast compressie ook de zogenaamde 'EXPANDER'-dynamics hebt. Zeg maar het tegenovergestelde van wat de compressor doet Het drukt juist niet samen waardoor de dynamiek verloren gaat, maar filtert ongewenste overspraakt effecten...
Zo versterkt het de harde geluiden, boven je threshold, en haalt het alles onder een bepaalde grens weg!
Ik ben nooit zo'n ster in uitleggen, maar dat is dus een beetje het tegenovegestelde van compressie; daarmee kan je dus dynamiek terugwinnen ;) Ook dit zul je met mate moeten doen, om tegen te gaan dat je limiters als een debiele in het rood schieten!!
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:43:
Fijn, dan noem je het zo


:rot:
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:40:
Ik vind dit geen tutorial
Dit is meer een beknopte algemene uitleg.

Een tutorial is veel specifieker en bevat vaak informatie over een bepaald programma.


Zeik niet man, wees blij dat hij de moeite neemt zo een lap tekst te typen.
 
Void is lief voor alle PF @*$^#$*#%`s :flower: O:)
Uitspraak van Nuncabeatz op zaterdag 2 juni 2007 om 12:04:
Ik ben nooit zo'n ster in uitleggen


Maar wel goeie info (y) thx
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Ensorceler op zaterdag 2 juni 2007 om 14:20:
Zeik niet man, wees blij dat hij de moeite neemt zo een lap tekst te typen.


Het is geen zeiken
Het is het beestje bij de naam noemen (y)

Dat men niet tegen kritiek kan is niet mijn probleem, ik bedoelde er verder niks mee (y)
 
Goed topic :D Sommige dingen had ik wel es wat over gehoord (zoals highpassen) maar dit is wel leuk om ff te lezen. Heb ik een beetje offtopic vraagje misschien maar stel je laat je track masteren is dat dan ook zo dat zo'n man hem in meerdere kanalen moet hebben?
kvind toch dat je het goed uit heb gelegd(y)
heb er denk wel wat aan
 
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 2 juni 2007 om 15:28:
dat dan ook zo dat zo'n man hem in meerdere kanalen moet hebben?


ja, wordt op sites van dat soort bedrijven meestal precies vermeldt wat er benodigdtis
 
Uitspraak van Nuncabeatz op zaterdag 2 juni 2007 om 12:04:
Op school heb ik geleerd dat je naast compressie ook de zogenaamde 'EXPANDER'-dynamics hebt. Zeg maar het tegenovergestelde van wat de compressor doet Het drukt juist niet samen waardoor de dynamiek verloren gaat, maar filtert ongewenste overspraakt effecten...
Zo versterkt het de harde geluiden, boven je threshold, en haalt het alles onder een bepaalde grens weg!
Ik ben nooit zo'n ster in uitleggen, maar dat is dus een beetje het tegenovegestelde van compressie; daarmee kan je dus dynamiek terugwinnen ;) Ook dit zul je met mate moeten doen, om tegen te gaan dat je limiters als een debiele in het rood schieten!!


Zoiets is idd heel handig! Een 'Gate' doet eigenlijk vrijwel hetzelfde :)

Ik vind het fijn dat sommige mensen er toch baat bij hebben! Als je niets zinnigs te melden hebt kan je beter wegblijven ;)
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 2 juni 2007 om 15:28:
Heb ik een beetje offtopic vraagje misschien maar stel je laat je track masteren is dat dan ook zo dat zo'n man hem in meerdere kanalen moet hebben?


Absoluut in meerdere kanalen ja :)
Want stel nou dat er qua equalizing in de afmix iets niet helemaal klopt, dan kun je dat in de studio nog rechtzetten...
Overigens, mensen die eens wat uitbrengen, zullen vrijwel altijd hun channels als aparte wave-files meenemen naar de studio!!
Daarnaast... als je thuis geen monitor-boksen hebt staan, dan kun je het al helemaal vergeten om met een afgemixte verzie naar een studio te gaan! Tip is ook altijd; als je niet op hele goede speakers werkt; luister dan altijd je track op meerdere geluidssystemen!
Maar in het geval van de aparte tracks en het masteren; absoluut losse tracks ongemasterd meenemen naar de studio :)

Uitspraak van verwijderd op zondag 3 juni 2007 om 00:46:
Zoiets is idd heel handig! Een 'Gate' doet eigenlijk vrijwel hetzelfde :)

Ik vind het fijn dat sommige mensen er toch baat bij hebben! Als je niets zinnigs te melden hebt kan je beter wegblijven ;)


Klopt inderdaad, al weet ik dat vaak maar moeilijk toe te passen... Theorie en praktijk zijn 2 verschillende werelden :P
 
Uitspraak van Nuncabeatz op zondag 3 juni 2007 om 10:59:
Klopt inderdaad, al weet ik dat vaak maar moeilijk toe te passen... Theorie en praktijk zijn 2 verschillende werelden :P


Een gate is het meest bruikbaar voor loops die je wilt opschonen van alle zachte lofi rommel. Als je zo'n loop gaat distorten zonder een gate kreeg je hele rommelige shit..

Hier een filmpje van wat een gate kan doen, het is wel een internal DSP effect van Renoise maar het is goed te vergelijken met een extern gate effect.

{argument 'id' ontbreekt}
laatste aanpassing
 
@topic opener,waarom zou je in godsnaam anderen helpen en vertellen hoe iets moet,zulke dingen hoor je zelf achter te komen...vind ik.
waarom iemand iets voorkauwen?

ik snap het niet...:|
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 3 juni 2007 om 12:58:
waarom zou je in godsnaam anderen helpen en vertellen hoe iets moet,zulke dingen hoor je zelf achter te komen...vind ik.
waarom iemand iets voorkauwen?

ik snap het niet...


sommige dingen leer je niet door er zelf achter te komen, ik heb die dingen ook geleerd door er eerst over te lezen, en daarna toepassen, jij bent zeker zo goed dat je dat allemaal zelf heb aangeleerd :S

dat jij andere producers niet verder wil helpen zegt mij al genoeg , zielig figuur.
 
Uitspraak van verwijderd op zondag 3 juni 2007 om 13:27:
zielig figuur


:looser: iedereen moet ook allles voorgekauwt krijgen he,zelf ergens achter komen ho maar.....vandaar dat velen natuurlijk FL studio gebruiken,anders word alles veel te moeilijk....:/


*verder ontopic houden aub ik heb mijn zegje gedaan *
 
ik ga hier dus wel even op in

Uitspraak van permanent verbannen op zondag 3 juni 2007 om 13:34:
iedereen moet ook allles voorgekauwt krijgen he,zelf ergens achter komen ho maar.....vandaar dat velen natuurlijk FL studio gebruiken,anders word alles veel te moeilijk....


o krijgen we dat ook weer, flstudio doet zeker alles vanzelf, als je wat produceerkennis zou hebben, dan weet je wel dat de basis voor elk programma hetzelfde is, deze tips gelden dus niet alleen voor fruityloops, void gebruikt zelf renoise.
ik ben ongeveer 4 jaar geleden begonnen met Flstudio, niet omdat het te makkelijk was, integendeel, ik heb er zelfs een aantal jaren over gedaan om dat programma onder de knie te krijgen, en zo is dat ook met cubase of reason oid, dus hou daar maar over op.

ik ben ook geen voorstander van alles voorkauwen, alles wat hierboven vermeld staat heb ik in de loop der jaren geleerd, of hier en daar iets over gelezen.
De info die hierboven staat is ook te vinden op andere sites
Void heeft het voor het gemak even samengevoegd en vertaald.

dus jij heb nog nooit wat informatie gebruikt wat je ergens had gelezen lijkt me stug.
 
Xeno, je leert alsnog het meeste door het zelf uit te proberen maar als je niet weet waar je moet beginnen is het makkelijk als je een beetje informatie hebt.. :)
laatste aanpassing
 
o nee het is Xeno :S, nu komt de aap uit de mouw
 
xeno mastered niet en mixt ook niet af, beetje nutteloos topic voor m 8)
snap al niet wat tie komt lezen hier met zo een topic naam :lol:
 
Uitspraak van verwijderd op zondag 3 juni 2007 om 13:47:
Xeno, je leert alsnog het meeste door het zelf uit te proberen maar als je niet weet waar je moet beginnen is het makkelijk als je een beetje informatie hebt..


dat zie ik dus anders,ik vind dat een ieder het voor zichzelf moet leren......
Uitspraak van verwijderd op zondag 3 juni 2007 om 13:45:
dus jij heb nog nooit wat informatie gebruikt wat je ergens had gelezen lijkt me stug.


is toch echt zo :)
Uitspraak van verwijderd op zondag 3 juni 2007 om 13:45:
flstudio


dat zelfs mijn achter-buur jongen er muziek mee kan maken zegt mij genoeg :P
laatste aanpassing
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 3 juni 2007 om 13:58:
dat zelfs mijn achter-buur jongen er muziek mee kan maken zegt mij genoeg


:gaap:
 
haha wordt je nou niet moe van jezelf :lol:?

het heeft ook verder geen nut om hier nou weer op in te gaan.

dus ga maar on-topic
laatste aanpassing
 
Das wel handig info wat je daar geeft.
wanneer komt er info over masteren :P.
Chitauri Mentendane is op z'n achterhoofd gevallen :aai:


Goed filmpje trouwens, Void (Y)
 
Uitspraak van Nuncabeatz op zondag 3 juni 2007 om 14:17:
Goed filmpje trouwens, Void


Idd ,thx 4 the info :)
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 3 juni 2007 om 13:58:
dat zelfs mijn achter-buur jongen een vriend heeft die in de buurt van een jongen woont die een vriend is van een verre kennis van een nicht van een neefje van mij er muziek mee kan maken zegt mij genoeg


Ja dan begrijp ik t :)
Al die info , straks leer je nog iets (n):O :lol:
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:10:
Maak er een regel van dat je gebruikt maak van highpassing op ELK instrument wat je gebruikt. Bij sommige minder als bij de ander uiteraard (een kick "mag" je bijvoorbeeld maar highpassen tot 40-50hz, omdat hij anders zijn bass verliest.


ik highpass geen enkele kick... me platen klinken vaak dikker dan producties van vinyl puur omdat k ze met cd draai en dus niks onder de 40 khz hoef weg te cutten. Das alleen nodig ivm materiaaleigenschap van vinyl. Imo zit de 'bass' van een kick juist tussen de 10 en de 40 khz, osmmige van die frequenties kan je nie horen maar wel voelen :P
 
De bass die je "voelt" op feesten zit toch echt rond de 40-60hz, het ligt gewoon aan het speakersysteem. Frequencies onder de 40 hertz zijn supah evil! ;)
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op zondag 3 juni 2007 om 17:38:
De bass die je "voelt" op feesten zit toch echt rond de 40-60hz, het ligt gewoon aan het speakersysteem.


Speakersysteem is inderdaad waar het om draait :yes: Kijk, je kunt alles op gevoel doen, maar dat is geen garantie op succes... Daar tegenover kun je je houden aan de regels der frequentie, maar als je op slechte speakers werkt, dan weet je eigenlijk niet wat je in de praktijk brengt...
Ikzelf ben eigenlijk nooit echt met getalletjes bezig geweest; op school werken we met monitor-boksen, dan heb je een idee waar je ongeveer met je FQ en Q-factor moet zitten, maar vaak doe je het op gevoel en zit je goed met de dingen die je doet (Y)
Hoevaak heb ik het wel niet gehad vroeger, dat ik met me ouwe PC-tje nummers aan het afmixen was (op verrotte speakers) dat ik bedrogen uitkwam... Dan klinkt het ineens in de auto heel beroerd, of in de huiskamer...
Maar wat betreft een bass in je track... ook daar zit geen bepaalde waarde aan vast denk ik... ligt aan de track zelf, en aan de kracht van de kick die het opvult...
Te laag mag je inderdaad niet zitten, want dan stapel je je lage frequenties op tot een niveau waar je limiters van schrikken (Y)