Partyflock
 
Forumonderwerp · 951937

Onderwerp is gesloten!

Dit gebeurt meestal omdat een of meerdere personen het beleid hebben overtreden.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er al een actieve discussie over hetzelfde onderwerp was.
Dit soort situaties zijn te voorkomen door op de hoogte te blijven van het beleid.

Het einde van het schooljaar is alweer in zicht, en ja hoor, de nodige competenties moeten nog worden behaald..

Wat vind jij van de competenties?
Fijn dat je je eigen leerproces mag bepalen of liever voorgekauwde colleges en werklessen en alles uitwerken zoals de docent het bepaald heeft?
ik vond het maar onzin, gelukkig heb ik een grote duim, aardig wat talent voor mooie verhalen schrijven :lief:
 
Tsja ik was gewend om met competenties te werken vanuit het HBO, nu ben ik bezig met een andere opleiding weer en daar krijgen we gewoon les...

Doe mij maar competenties. Dan was ik allang klaar geweest misschien wel, val nu vaak half in slaap.
Maar goed dat er klasgenoten zijn die er ook geen zin in hebben en gaan klote.
 
Ik vind alles best zolang je maar niet hoeft samen te werken met andere aan een project. Profiteurs :[
 
Ik zeg alleen dat ik er gigantische spijt van heb natuurlijk leren gekozen te hebben.
Ikzelf ga voor de middenweg. Ik vind het fijn om gewoon kennis overgedragen te krijgen, maar ik wil ook graag flexibel omgaan met de theorie in de praktijk en daar passen de competenties weer beter bij.

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 10:38:
Ik vind alles best zolang je maar niet hoeft samen te werken met andere aan een project. Profiteurs


Haha, heel herkenbaar, ja :x

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 10:42:
natuurlijk leren


Wat houdt dat in?
Persoonlijk vind ik competentiemanagement wel een handige tool, maar goed, dat is op een ander vlak.
 
Pff competenties, allemaal leuk en aardig maar moeten ze het er perse iedere week over hebben ? Als ik de ene week niet goed methodisch kan werken is t de week erna echt niet drastisch verbeterd hoor :/.

Ik word er op school compleet mee doodgegooid, van iedere competentie een essay, met bewijsstuk. Alsof ik in het dagelijks leven me constant profileer ofzo :/. Alsof de voorbeelden voor het oprapen liggen. Ik ben met als die tering essays langer bezig geweest dan met het leren van al mn tentamens bij elkaar geloof ik :/ ( nou is dat ook niet zo heel moeilijk, de gemiddelde mens doet langer over het drinken van een kop thee dan dat ik doe over leren, maar dat terzijde :9)

Kortom: Opdonderstralen met die dingen !
laatste aanpassing
 
Artiest ZWEMLES
Uitspraak van ~Curl~ op vrijdag 1 juni 2007 om 10:35:
gelukkig heb ik een grote duim, aardig wat talent voor mooie verhalen schrijven :lief:


Bij competenties draait het er idd. om om op te pennen wat de leraren willen horen.

Vreselijke hekel had ik eraan! BAH! (n)

Zo, dat is eruit!
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 10:55:
Vreselijke hekel had ik eraan! BAH!


Je bent niet de enige :nee:

En dan ook nog eens vrije inschrijving, dus voor mij zit er niet echt een stok (lees: deadline) achter de deur.. En nu moet ik nog 3,5 competentie afmaken voor donderdag 14 juni :/
Ik heb me voor 2 competenties nu ingeschreven voor een toetsgesprek, dus nu moet ik wel :x
laatste aanpassing
 
Lullen als brugman dan maar!(y)
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 10:55:
Bij competenties draait het er idd. om om op te pennen wat de leraren willen horen.

Vreselijke hekel had ik eraan! BAH!

Zo, dat is eruit!


Inderdaad en wat Sjaap zegt, het ligt overal zo dik bovenop, je kon geen scheet klaten of er werd een competentie aan gekoppeld :vaag:

Maar met wat inlevingsvermogen in wat leraren willen horen, kom je een heel eind (y)
 
Absoluut!

En alsof ontwikkeling altijd gestaag verloopt. :S
 
Uitspraak van ~Curl~ op vrijdag 1 juni 2007 om 10:35:
ik vond het maar onzin, gelukkig heb ik een grote duim, aardig wat talent voor mooie verhalen schrijven


Precies. Vergeet de competenties, bedenk wat 'ze' willen horen.
Uitspraak van ~Curl~ op vrijdag 1 juni 2007 om 11:04:
Inderdaad en wat Sjaap zegt, het ligt overal zo dik bovenop, je kon geen scheet laten of er werd een competentie aan gekoppeld


Ben jij niet in de war met 'reflecteren'? :x
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 11:13:
Ben jij niet in de war met 'reflecteren'? :x


Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbondeng.
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 11:04:
Lullen als brugman dan maar!


Weet je wat het is? Ik heb alles uitgevoerd op mijn stage, maar nu het uitwerken nog..:S Ik heb in mijn hoofd alles wel zitten, maar nu nog bewijzen dat ik het goed heb gedaan..
Dus wanneer ik tegen iets aanloop op de stage, dan moet ik eerst in de theorie op zoek naar een antwoord, dan probeer ik dat uit, reflecteer ik hier weer op en dan moet ik ook nog vertellen wat ik zelf belangrijk vind en waarom, bla bla..
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 11:18:
Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbondeng.


Idd :/ ik weet echt wel wat competenties en reflecteren is, of het verschil, enige overeenkomst is dat ik van beiden allergisch ben :lol:

Volgens mij is het ook erg MBO/HBO of niet? Hebben de uni's het ook zo erg? HBO + of andere vervolgopleidingen ben ik het niet meer tegengekomen
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 11:18:
Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbondeng.


Klopt, maar ze zijn niet hetzelfde. "Vertel eens, je liep net van de trap. Hoe vond je dat gaan? Wat ga je de volgende keer zeker anders doen? Wil je er een leerdoel aan koppelen?" :vaag:
Uitspraak van Annelies(L) op vrijdag 1 juni 2007 om 11:23:
maar nu het uitwerken nog


Vond het juist het makkelijkste, in schrift kan je dingen zo mooi omschrijven :lol:

beetje theorie eraan plakken, beetje aan elkaar verbinden, conclusietje trekken, en natuurlijk kritisch over jezelf blijven, er valt altijd wat te leren :lol: dat willen ze toch
 
Uitspraak van ~Curl~ op vrijdag 1 juni 2007 om 11:23:
Idd ik weet echt wel wat competenties en reflecteren is, of het verschil, enige overeenkomst is dat ik van beiden allergisch ben


Ik wilde ook niet zeggen dat je dat niet wist hoor. En dat zei ik dus ook niet.
Uitspraak van ~Curl~ op vrijdag 1 juni 2007 om 11:25:
Vond het juist het makkelijkste, in schrift kan je dingen zo mooi omschrijven


Ik vind het ook niet moeilijk, het is alleen zoveel werk :P
Als je niet meteen ff de dingen uitwerkt, ja, dan zit je ineens in tijdnood haha :D
En het erge is, van tevoren weet ik gewoon dat het zo gaat en nóg blijft er teveel liggen O:)
 
Ik heb al vakantie 8)
Uitspraak van Annelies(L) op vrijdag 1 juni 2007 om 11:35:
En het erge is, van tevoren weet ik gewoon dat het zo gaat en nóg blijft er teveel liggen


ach ja, uitstellen de gekste :lol:

Woensdag in de trein nog mn laatste opdracht ingevuld voor ik m'n diploma zou krijgen :lol:

Ik doe nooit iets op tijd :bloos: maar het lukt uiteindelijk altijd 8)
Fuck competentigericht leren! Ik zit nu gelukkig in het laatste jaar van de opleiding directiesecretaresse en wij zijn de pilot met competentiegericht leren in het MBO..

Wat een kutgedoe, al die fucking verslagen, competenties en assesments! En altijd maar gezeik dat t nie goed is :nee:

Doe mij maar gewoon examens en cijfers :jaja:
Uitspraak van ~Curl~ op vrijdag 1 juni 2007 om 11:47:
maar het lukt uiteindelijk altijd


Inderdaad, ff afkloppen ;)
Ben bang dat het een keertje toch misgaat 8)

Uitspraak van HardCoreFem op vrijdag 1 juni 2007 om 12:08:
pilot met competentiegericht leren in het MBO


Dat gaat volgens mij echt niks worden.. Die regering wil altijd persé dingen blijven invoeren, ook al wordt er zo hard geroepen dat het niet werkt.. *zucht*
Uitspraak van Annelies(L) op vrijdag 1 juni 2007 om 12:19:
Dat gaat volgens mij echt niks worden.. Die regering wil altijd persé dingen blijven invoeren, ook al wordt er zo hard geroepen dat het niet werkt.. *zucht*


Idd, ik geloof dat elke MBO school in 2008 competentiegericht moest leren en dat is ook alweer verschoven naar 2011 :S

Enige postitieve eraan is dat mijn competenties tot nu toe altijd in 1 x goedgekeurd zijn :cheer:
Uitspraak van HardCoreFem op vrijdag 1 juni 2007 om 12:24:
Enige postitieve eraan is dat mijn competenties tot nu toe altijd in 1 x goedgekeurd zijn


Beter!(Y)

Ik moet alles digitaal aanleveren, je maakt een eindbalans met daarin allemaal hyperlinks naar de bewijzen toe, dit leest de toetstutor door en dan moet je op gesprek komen. Ze zeggen dat het schriftelijke en mondelinge 50/50 is, maar dat hoor ik niet bij alle medestudenten terug :nee:

En we moeten ook nog eens persé 2 competenties tegelijk laten toetsen :/
laatste aanpassing
Uitspraak van Annelies(L) op vrijdag 1 juni 2007 om 12:46:
En we moeten ook nog eens persé 2 competenties tegelijk laten toetsen :/


Wij moeten een dossier van minimaal 3 competenties inleveren!


Uitspraak van Annelies(L) op vrijdag 1 juni 2007 om 12:46:
Ik moet alles digitaal aanleveren, je maakt een eindbalans met daarin allemaal hyperlinks naar de bewijzen toe, dit leest de toetstutor door en dan moet je op gesprek komen. Ze zeggen dat het schriftelijke en mondelinge 50/50 is, maar dat hoor ik niet bij alle medestudenten terug :nee:


Wij mogen het niet eens digitaal aanleveren..moet tastbaar zijn! Schriftelijk is volgens mij het belangrijkste, maar heb wel eens gehad dat ik een competetentie niet duidelijk genoeg had verwoord, maar dat ik door de uitleg tijdens mijn assessment de compententie alsnog werd goedgekeurd!
Uitspraak van HardCoreFem op vrijdag 1 juni 2007 om 12:50:
Wij moeten een dossier van minimaal 3 competenties inleveren!


Sow, das niet niks! Hoeveel competenties hebben jullie dan in totaal?

Ik heb er 6, en elke competentie bestaat dan uit 1, 2 of 3 kernen. Één competentie, de vakdidactische, moet ik ook nog voor vier verschillende vakgebieden uitwerken..
Verder heb je nog interpersoonlijk, pedagogisch, organisatorisch, samenwerken met collega's en samenwerken met de omgeving. Ik doe Pabo by the way..
 
voor CE (commerciele economie) zijn het er 7, ook onderverdeelt in ongeveer 3 kernen per competentie.
vind het wel ok zo...voor zover de opleiding nog ok voor me is :nee: GAAAAAAP

ach, nog een schooljaartje wat zooi inhalen en daarin ook afstuderen en klaar is keer! :)
laatste aanpassing
Uitspraak van Annelies(L) op vrijdag 1 juni 2007 om 13:05:
Sow, das niet niks! Hoeveel competenties hebben jullie dan in totaal?


Wij hebben in totaal 31 competenties die op 1 na allemaal 2 x goedgekeurd moeten worden. 10 van deze competenties moeten ook in het Engels en Duits gedaan worden :S

Dan nog een lijst met 150 beroepsproducten, maar daar hoef je gelukkig alleen maar een handtekening voor te hebben!

Ik doe de opleiding tot directiesecretaresse..

Verschilt per opleiding dus toch nog wel erg hoeveel competenties je hebt!
Ik moet voor school ook een lijst met competenties samen stellen die ik wil verbeteren. Het moet natuurlijk SMART gebeuren :S
VInd het eerlijk gezegd grote onzin, ik doe het omdat het in mijn portofolio MOET. Maar ik leer er eerlijk gezegd weinig van.
Uitspraak van Italo Ferrero op vrijdag 1 juni 2007 om 15:55:
Ik moet voor school ook een lijst met competenties samen stellen die ik wil verbeteren. Het moet natuurlijk SMART gebeuren
VInd het eerlijk gezegd grote onzin, ik doe het omdat het in mijn portofolio MOET. Maar ik leer er eerlijk gezegd weinig van.


haha ik ken het.. ik moet ook competenties benoemen en via SMART leerdoelen erbij bedenken.. Allemaal voor een stomme portfolio waar ik tog maar 1 studiepunt voor krijg :gaap:
Uitspraak van HardCoreFem op vrijdag 1 juni 2007 om 15:38:
Wij hebben in totaal 31 competenties die op 1 na allemaal 2 x goedgekeurd moeten worden. 10 van deze competenties moeten ook in het Engels en Duits gedaan worden

Dan nog een lijst met 150 beroepsproducten, maar daar hoef je gelukkig alleen maar een handtekening voor te hebben!


Das idd heeeel anders ja.. Pff.. :Z

Uitspraak van Chanty O:) op vrijdag 1 juni 2007 om 16:22:
Allemaal voor een stomme portfolio waar ik tog maar 1 studiepunt voor krijg


Ik krijg per competentie iets van 5 tot 10 studiepunten, niet niks dus.. Samen is het zeker 3/4 van al mijn studiepunten.
 
Pff ja get used to it.. na je school houd t niet op ;)
De competentie uitrusten in Thailand begint steeds hoger op mijn lijstje te komen ;)
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 10:37:
Maar goed dat er klasgenoten zijn die er ook geen zin in hebben en gaan klote.


Hahahahahahaha

Wie bedoel je daarmee???
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 19:11:
na je school houd t niet op


Daar ben ik ook bang voor!
Als leerkracht moet je ook POP's (persoonlijk ontwikkelingsplan) blijven maken om door te blijven groeien :P
Ik ben er tegen!! (N)
Ik volg een sociale studie(lees: Pedagogiek)> wat ik ondervind leerlingen die onwijs goed een verhaal kunnen lullen maar in praktijk niet eens kunnen omgaan met kinderen zoals het zou moeten.

Leraren weet vaak zelf niets eens hoe t precies zit:S

Alles word op laatste momenten weer veranderd.

NEE, doe mij toch maar toetsen en cijfers.

Ze zeggen trouwens wel op eigen tempo maar in praktijk klopt dit ook niet want verschillende onderdelen moet je op bepaalde datums voldaan hebben<< dus wat eigen tempo??
 
Van de manier waarop het op mijn studie wordt uitgevoerd ben ik wel een voorstander. Het stimuleert je om constant na te denken over hoe je opgedane kennis kunt vertalen naar de praktijk en omgekeerd.
Door de assessments die we moeten afleggen moet je altijd bewust refelecteren op je handelen en de reden van de manier van je handelen. Ik denk dat dat zeker helpt bij de invullig van je beroep later.
 
Uitspraak van verwijderd op maandag 4 juni 2007 om 15:10:
Van de manier waarop het op mijn studie wordt uitgevoerd ben ik wel een voorstander. Het stimuleert je om constant na te denken over hoe je opgedane kennis kunt vertalen naar de praktijk en omgekeerd.


Dat is inderdaad erg effectief. Zo blijft de kennis veel beter hangen.

Wat studeer jij eigenlijk?
 
Uitspraak van babske 999 op vrijdag 1 juni 2007 om 20:39:
Hahahahahahaha

Wie bedoel je daarmee???


Iemand die een papagaai thuis heeft :P
 
Uitspraak van verwijderd op maandag 4 juni 2007 om 15:40:
Wat studeer jij eigenlijk?


Culturele en Maatschappelijke Vorming
Het idee achter de competenties vind ik heel goed, bewust leren en dit zelf sturen.. Maar in de praktijk lopen er heel veel studenten op mijn opleiding tegen problemen aan..

Drie voorbeelden:
- De competenties worden beschreven, maar soms is iets gewoon niet toepasbaar op je stage en dan moet je weer een omweg zoeken en dit heel goed verantwoorden..
- De toetstutoren liggen niet altijd op één lijn, wat voor verwarring zorgt.. Ik zeg niet dat je alle docenten op één lijn kúnt krijgen, maar er zijn situaties waarvan ik vind dat ze het daarover wel eens moeten zijn.. Gelukkig hebben zij ook momenten waarop ze hierover in gesprek gaan met elkaar, maar ze hebben nog een hele weg te gaan..
- Digitaal inleveren via Natschool/Elektronische LeerOmgeving (ELO) zorgde in het begin voor heel veel problemen, omdat het voor iedereen nieuw was. Ook loopt het soms vast, wanneer studenten hun foto's en filmpjes niet comprimeren en dus de hele schijf vol raakt etc.
Uitspraak van Myrte*_:BouNCe: op zondag 3 juni 2007 om 21:53:
wat ik ondervind leerlingen die onwijs goed een verhaal kunnen lullen maar in praktijk niet eens kunnen omgaan met kinderen zoals het zou moeten.


Bij ons telt de stage ook mee, maar de toetstutoren zelf zien inderdaad niet wat er op de stage gebeurt. Daarom moet je bewijzen verzamelen en feedback van je mentor en de kinderen in je stageklas toevoegen. Maar dan kun je je er nog onderuit lullen ja.. Maar dan kom je wel jezelf het hardst tegen, denk ik dan..

Uitspraak van Myrte*_:BouNCe: op zondag 3 juni 2007 om 21:53:
Ze zeggen trouwens wel op eigen tempo maar in praktijk klopt dit ook niet want verschillende onderdelen moet je op bepaalde datums voldaan hebben<< dus wat eigen tempo??


Dat is bij mij nu niet. Je hebt er in principe een heel jaar voor en je mag er ook een aantal meenemen naar het volgende jaar en ze dan nog afmaken.
Uitspraak van Annelies(L) op maandag 4 juni 2007 om 22:21:
Maar dan kom je wel jezelf het hardst tegen, denk ik dan..


Ja dat denk ik ook wel! maar goed vind het daarom niet echt een goed systeem.
Uitspraak van Annelies(L) op maandag 4 juni 2007 om 22:21:
Dat is bij mij nu niet. Je hebt er in principe een heel jaar voor en je mag er ook een aantal meenemen naar het volgende jaar en ze dan nog afmaken.


Zo is het ook de bedoeling dat het zo is.. maar bij ons is dat dus niet zo. Er word al over en weer gemaild vanuit onze klas naar de studieverantwoordelijke, omdat er meer van zulke dingen zijn die eigenlijk niet kloppen.
Uitspraak van Myrte*_:BouNCe: op woensdag 6 juni 2007 om 10:14:
Zo is het ook de bedoeling dat het zo is.. maar bij ons is dat dus niet zo. Er word al over en weer gemaild vanuit onze klas naar de studieverantwoordelijke, omdat er meer van zulke dingen zijn die eigenlijk niet kloppen.


Oei (N) dat is niet zo mooi dan..
Het ligt er denk ik ook aan hoelang de school de competenties gebruikt.. Men loopt tegen kinderziektes aan en als het goed is, wordt daar iets aan gedaan..
Bij mij hebben ze al langer competenties, maar ik weet dat het pas sinds 2 jaar is dat wij in de 3e klas er 6 moeten halen. Eerst waren het er maar 2. Gelukkig wordt er wel elk jaar over gepraat, das in ieder geval al een stap in de goede richting..
Uitspraak van Annelies(L) op woensdag 6 juni 2007 om 10:22:
Gelukkig wordt er wel elk jaar over gepraat, das in ieder geval al een stap in de goede richting..


Ja dat is wel een goede zaak, alleen jammer dat het vaak pas te laat word aangepast voor de gene die er dan last van ondervinden:)

wij hebben in het 1e jaar 12 competenties als je er meer als 3 niet haalt kan je al niet meer over. ook hebben wij 3 gelabelde dat houd in dat je die sowieso moet halen als je één van die 3 niet haalt kan je ook niet over.. Bij ons is dit het 2e schooljaar dat ze hier mee werken..
Uitspraak van Annelies(L) op vrijdag 1 juni 2007 om 10:30:
Het einde van het schooljaar is alweer in zicht, en ja hoor, de nodige competenties moeten nog worden behaald..


Zoooo, helemaal nergens meer voor nodig..
Geslaagd met vlag en wimpel :woep: :9 :D
 
Uitspraak van G.! op woensdag 6 juni 2007 om 11:23:
Geslaagd met vlag en wimpel


Gefeliciteerd.

Ik ben nu toevallig ook bezig mijn reflecties te schrijven voor mijn eind assessment. Met de meeste competentie clusters zit het wel goed. Vooral de theoretische. Ben altijd al een theoreticus geweest. Alleen sommige van de clusters heb ik in mijn laatste opdracht (beleid en methodiek) niet in de praktijk gebracht. Dat is weleens irritant. Straks moet ik er nog een opdracht tegenaan gooien om die in de praktijk te brengen terwijl dat alleen een kwestie is van het bewijzen. Zelf weet ik wel dat ik het in de praktijk ook wel kan.
Ik heb 18 juni mijn assessment. Duim maar voor me allen ;)
Uitspraak van G.! op woensdag 6 juni 2007 om 11:23:
Geslaagd met vlag en wimpel


Proficiat! En voor welke opleiding?

Uitspraak van Myrte*_:BouNCe: op woensdag 6 juni 2007 om 11:14:
Ja dat is wel een goede zaak, alleen jammer dat het vaak pas te laat word aangepast voor de gene die er dan last van ondervinden


Heb je helemaal gelijk in :jaja:

Uitspraak van Myrte*_:BouNCe: op woensdag 6 juni 2007 om 11:14:
wij hebben in het 1e jaar 12 competenties als je er meer als 3 niet haalt kan je al niet meer over. ook hebben wij 3 gelabelde dat houd in dat je die sowieso moet halen als je één van die 3 niet haalt kan je ook niet over.. Bij ons is dit het 2e schooljaar dat ze hier mee werken..


Zo zie je maar weer dat het overal anders is..

Uitspraak van verwijderd op woensdag 6 juni 2007 om 13:09:
Ik heb 18 juni mijn assessment.


Spannend!