Onderwerp is gesloten!
Dit gebeurt meestal omdat een of meerdere personen het beleid hebben overtreden.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er al een actieve discussie over hetzelfde onderwerp was.
Dit soort situaties zijn te voorkomen door op de hoogte te blijven van het beleid.
Tsja ik was gewend om met competenties te werken vanuit het HBO, nu ben ik bezig met een andere opleiding weer en daar krijgen we gewoon les...
Doe mij maar competenties. Dan was ik allang klaar geweest misschien wel, val nu vaak half in slaap.
Maar goed dat er klasgenoten zijn die er ook geen zin in hebben en gaan klote.
Doe mij maar competenties. Dan was ik allang klaar geweest misschien wel, val nu vaak half in slaap.
Maar goed dat er klasgenoten zijn die er ook geen zin in hebben en gaan klote.
Ikzelf ga voor de middenweg. Ik vind het fijn om gewoon kennis overgedragen te krijgen, maar ik wil ook graag flexibel omgaan met de theorie in de praktijk en daar passen de competenties weer beter bij.
Haha, heel herkenbaar, ja
Wat houdt dat in?
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 10:38:Ik vind alles best zolang je maar niet hoeft samen te werken met andere aan een project. Profiteurs
Haha, heel herkenbaar, ja
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 10:42:natuurlijk leren
Wat houdt dat in?
Pff competenties, allemaal leuk en aardig maar moeten ze het er perse iedere week over hebben ? Als ik de ene week niet goed methodisch kan werken is t de week erna echt niet drastisch verbeterd hoor
.
Ik word er op school compleet mee doodgegooid, van iedere competentie een essay, met bewijsstuk. Alsof ik in het dagelijks leven me constant profileer ofzo
. Alsof de voorbeelden voor het oprapen liggen. Ik ben met als die tering essays langer bezig geweest dan met het leren van al mn tentamens bij elkaar geloof ik
( nou is dat ook niet zo heel moeilijk, de gemiddelde mens doet langer over het drinken van een kop thee dan dat ik doe over leren, maar dat terzijde
)
Kortom: Opdonderstralen met die dingen !
Ik word er op school compleet mee doodgegooid, van iedere competentie een essay, met bewijsstuk. Alsof ik in het dagelijks leven me constant profileer ofzo
Kortom: Opdonderstralen met die dingen !
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 10:55:Vreselijke hekel had ik eraan! BAH!
Je bent niet de enige
En dan ook nog eens vrije inschrijving, dus voor mij zit er niet echt een stok (lees: deadline) achter de deur.. En nu moet ik nog 3,5 competentie afmaken voor donderdag 14 juni
Ik heb me voor 2 competenties nu ingeschreven voor een toetsgesprek, dus nu moet ik wel
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 10:55:Bij competenties draait het er idd. om om op te pennen wat de leraren willen horen.
Vreselijke hekel had ik eraan! BAH!
Zo, dat is eruit!
Inderdaad en wat Sjaap zegt, het ligt overal zo dik bovenop, je kon geen scheet klaten of er werd een competentie aan gekoppeld
Maar met wat inlevingsvermogen in wat leraren willen horen, kom je een heel eind
ik vond het maar onzin, gelukkig heb ik een grote duim, aardig wat talent voor mooie verhalen schrijven
Precies. Vergeet de competenties, bedenk wat 'ze' willen horen.
Inderdaad en wat Sjaap zegt, het ligt overal zo dik bovenop, je kon geen scheet laten of er werd een competentie aan gekoppeld
Ben jij niet in de war met 'reflecteren'?
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 11:13:Ben jij niet in de war met 'reflecteren'?
Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbondeng.
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 11:04:Lullen als brugman dan maar!
Weet je wat het is? Ik heb alles uitgevoerd op mijn stage, maar nu het uitwerken nog..
Dus wanneer ik tegen iets aanloop op de stage, dan moet ik eerst in de theorie op zoek naar een antwoord, dan probeer ik dat uit, reflecteer ik hier weer op en dan moet ik ook nog vertellen wat ik zelf belangrijk vind en waarom, bla bla..
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 11:18:Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbondeng.
Idd
Volgens mij is het ook erg MBO/HBO of niet? Hebben de uni's het ook zo erg? HBO + of andere vervolgopleidingen ben ik het niet meer tegengekomen
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 11:18:Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbondeng.
Klopt, maar ze zijn niet hetzelfde. "Vertel eens, je liep net van de trap. Hoe vond je dat gaan? Wat ga je de volgende keer zeker anders doen? Wil je er een leerdoel aan koppelen?"
maar nu het uitwerken nog
Vond het juist het makkelijkste, in schrift kan je dingen zo mooi omschrijven
beetje theorie eraan plakken, beetje aan elkaar verbinden, conclusietje trekken, en natuurlijk kritisch over jezelf blijven, er valt altijd wat te leren
Vond het juist het makkelijkste, in schrift kan je dingen zo mooi omschrijven
Ik vind het ook niet moeilijk, het is alleen zoveel werk
Als je niet meteen ff de dingen uitwerkt, ja, dan zit je ineens in tijdnood haha
En het erge is, van tevoren weet ik gewoon dat het zo gaat en nóg blijft er teveel liggen
En het erge is, van tevoren weet ik gewoon dat het zo gaat en nóg blijft er teveel liggen
ach ja, uitstellen de gekste
Woensdag in de trein nog mn laatste opdracht ingevuld voor ik m'n diploma zou krijgen
Ik doe nooit iets op tijd
Fuck competentigericht leren! Ik zit nu gelukkig in het laatste jaar van de opleiding directiesecretaresse en wij zijn de pilot met competentiegericht leren in het MBO..
Wat een kutgedoe, al die fucking verslagen, competenties en assesments! En altijd maar gezeik dat t nie goed is
Doe mij maar gewoon examens en cijfers
Wat een kutgedoe, al die fucking verslagen, competenties en assesments! En altijd maar gezeik dat t nie goed is
Doe mij maar gewoon examens en cijfers
maar het lukt uiteindelijk altijd
Inderdaad, ff afkloppen
Ben bang dat het een keertje toch misgaat
Uitspraak van HardCoreFem op vrijdag 1 juni 2007 om 12:08:pilot met competentiegericht leren in het MBO
Dat gaat volgens mij echt niks worden.. Die regering wil altijd persé dingen blijven invoeren, ook al wordt er zo hard geroepen dat het niet werkt.. *zucht*
Dat gaat volgens mij echt niks worden.. Die regering wil altijd persé dingen blijven invoeren, ook al wordt er zo hard geroepen dat het niet werkt.. *zucht*
Idd, ik geloof dat elke MBO school in 2008 competentiegericht moest leren en dat is ook alweer verschoven naar 2011
Enige postitieve eraan is dat mijn competenties tot nu toe altijd in 1 x goedgekeurd zijn
Uitspraak van HardCoreFem op vrijdag 1 juni 2007 om 12:24:Enige postitieve eraan is dat mijn competenties tot nu toe altijd in 1 x goedgekeurd zijn
Beter!
Ik moet alles digitaal aanleveren, je maakt een eindbalans met daarin allemaal hyperlinks naar de bewijzen toe, dit leest de toetstutor door en dan moet je op gesprek komen. Ze zeggen dat het schriftelijke en mondelinge 50/50 is, maar dat hoor ik niet bij alle medestudenten terug
En we moeten ook nog eens persé 2 competenties tegelijk laten toetsen
laatste aanpassing
En we moeten ook nog eens persé 2 competenties tegelijk laten toetsen
Wij moeten een dossier van minimaal 3 competenties inleveren!
Ik moet alles digitaal aanleveren, je maakt een eindbalans met daarin allemaal hyperlinks naar de bewijzen toe, dit leest de toetstutor door en dan moet je op gesprek komen. Ze zeggen dat het schriftelijke en mondelinge 50/50 is, maar dat hoor ik niet bij alle medestudenten terug
Wij mogen het niet eens digitaal aanleveren..moet tastbaar zijn! Schriftelijk is volgens mij het belangrijkste, maar heb wel eens gehad dat ik een competetentie niet duidelijk genoeg had verwoord, maar dat ik door de uitleg tijdens mijn assessment de compententie alsnog werd goedgekeurd!
Uitspraak van HardCoreFem op vrijdag 1 juni 2007 om 12:50:Wij moeten een dossier van minimaal 3 competenties inleveren!
Sow, das niet niks! Hoeveel competenties hebben jullie dan in totaal?
Ik heb er 6, en elke competentie bestaat dan uit 1, 2 of 3 kernen. Één competentie, de vakdidactische, moet ik ook nog voor vier verschillende vakgebieden uitwerken..
Verder heb je nog interpersoonlijk, pedagogisch, organisatorisch, samenwerken met collega's en samenwerken met de omgeving. Ik doe Pabo by the way..
Sow, das niet niks! Hoeveel competenties hebben jullie dan in totaal?
Wij hebben in totaal 31 competenties die op 1 na allemaal 2 x goedgekeurd moeten worden. 10 van deze competenties moeten ook in het Engels en Duits gedaan worden
Dan nog een lijst met 150 beroepsproducten, maar daar hoef je gelukkig alleen maar een handtekening voor te hebben!
Ik doe de opleiding tot directiesecretaresse..
Verschilt per opleiding dus toch nog wel erg hoeveel competenties je hebt!
Uitspraak van Italo Ferrero op vrijdag 1 juni 2007 om 15:55:Ik moet voor school ook een lijst met competenties samen stellen die ik wil verbeteren. Het moet natuurlijk SMART gebeuren
VInd het eerlijk gezegd grote onzin, ik doe het omdat het in mijn portofolio MOET. Maar ik leer er eerlijk gezegd weinig van.
haha ik ken het.. ik moet ook competenties benoemen en via SMART leerdoelen erbij bedenken.. Allemaal voor een stomme portfolio waar ik tog maar 1 studiepunt voor krijg
Uitspraak van HardCoreFem op vrijdag 1 juni 2007 om 15:38:Wij hebben in totaal 31 competenties die op 1 na allemaal 2 x goedgekeurd moeten worden. 10 van deze competenties moeten ook in het Engels en Duits gedaan worden
Dan nog een lijst met 150 beroepsproducten, maar daar hoef je gelukkig alleen maar een handtekening voor te hebben!
Das idd heeeel anders ja.. Pff..
Allemaal voor een stomme portfolio waar ik tog maar 1 studiepunt voor krijg
Ik krijg per competentie iets van 5 tot 10 studiepunten, niet niks dus.. Samen is het zeker 3/4 van al mijn studiepunten.
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 10:37:Maar goed dat er klasgenoten zijn die er ook geen zin in hebben en gaan klote.
Hahahahahahaha
Wie bedoel je daarmee???
Ik ben er tegen!! (N)
Ik volg een sociale studie(lees: Pedagogiek)> wat ik ondervind leerlingen die onwijs goed een verhaal kunnen lullen maar in praktijk niet eens kunnen omgaan met kinderen zoals het zou moeten.
Leraren weet vaak zelf niets eens hoe t precies zit
Alles word op laatste momenten weer veranderd.
NEE, doe mij toch maar toetsen en cijfers.
Ze zeggen trouwens wel op eigen tempo maar in praktijk klopt dit ook niet want verschillende onderdelen moet je op bepaalde datums voldaan hebben<< dus wat eigen tempo??
Ik volg een sociale studie(lees: Pedagogiek)> wat ik ondervind leerlingen die onwijs goed een verhaal kunnen lullen maar in praktijk niet eens kunnen omgaan met kinderen zoals het zou moeten.
Leraren weet vaak zelf niets eens hoe t precies zit
Alles word op laatste momenten weer veranderd.
NEE, doe mij toch maar toetsen en cijfers.
Ze zeggen trouwens wel op eigen tempo maar in praktijk klopt dit ook niet want verschillende onderdelen moet je op bepaalde datums voldaan hebben<< dus wat eigen tempo??
Van de manier waarop het op mijn studie wordt uitgevoerd ben ik wel een voorstander. Het stimuleert je om constant na te denken over hoe je opgedane kennis kunt vertalen naar de praktijk en omgekeerd.
Door de assessments die we moeten afleggen moet je altijd bewust refelecteren op je handelen en de reden van de manier van je handelen. Ik denk dat dat zeker helpt bij de invullig van je beroep later.
Door de assessments die we moeten afleggen moet je altijd bewust refelecteren op je handelen en de reden van de manier van je handelen. Ik denk dat dat zeker helpt bij de invullig van je beroep later.
Uitspraak van verwijderd op maandag 4 juni 2007 om 15:10:Van de manier waarop het op mijn studie wordt uitgevoerd ben ik wel een voorstander. Het stimuleert je om constant na te denken over hoe je opgedane kennis kunt vertalen naar de praktijk en omgekeerd.
Dat is inderdaad erg effectief. Zo blijft de kennis veel beter hangen.
Wat studeer jij eigenlijk?
Uitspraak van babske 999 op vrijdag 1 juni 2007 om 20:39:Hahahahahahaha
Wie bedoel je daarmee???
Iemand die een papagaai thuis heeft
Uitspraak van verwijderd op maandag 4 juni 2007 om 15:40:Wat studeer jij eigenlijk?
Culturele en Maatschappelijke Vorming
Het idee achter de competenties vind ik heel goed, bewust leren en dit zelf sturen.. Maar in de praktijk lopen er heel veel studenten op mijn opleiding tegen problemen aan..
Drie voorbeelden:
- De competenties worden beschreven, maar soms is iets gewoon niet toepasbaar op je stage en dan moet je weer een omweg zoeken en dit heel goed verantwoorden..
- De toetstutoren liggen niet altijd op één lijn, wat voor verwarring zorgt.. Ik zeg niet dat je alle docenten op één lijn kúnt krijgen, maar er zijn situaties waarvan ik vind dat ze het daarover wel eens moeten zijn.. Gelukkig hebben zij ook momenten waarop ze hierover in gesprek gaan met elkaar, maar ze hebben nog een hele weg te gaan..
- Digitaal inleveren via Natschool/Elektronische LeerOmgeving (ELO) zorgde in het begin voor heel veel problemen, omdat het voor iedereen nieuw was. Ook loopt het soms vast, wanneer studenten hun foto's en filmpjes niet comprimeren en dus de hele schijf vol raakt etc.
Drie voorbeelden:
- De competenties worden beschreven, maar soms is iets gewoon niet toepasbaar op je stage en dan moet je weer een omweg zoeken en dit heel goed verantwoorden..
- De toetstutoren liggen niet altijd op één lijn, wat voor verwarring zorgt.. Ik zeg niet dat je alle docenten op één lijn kúnt krijgen, maar er zijn situaties waarvan ik vind dat ze het daarover wel eens moeten zijn.. Gelukkig hebben zij ook momenten waarop ze hierover in gesprek gaan met elkaar, maar ze hebben nog een hele weg te gaan..
- Digitaal inleveren via Natschool/Elektronische LeerOmgeving (ELO) zorgde in het begin voor heel veel problemen, omdat het voor iedereen nieuw was. Ook loopt het soms vast, wanneer studenten hun foto's en filmpjes niet comprimeren en dus de hele schijf vol raakt etc.
wat ik ondervind leerlingen die onwijs goed een verhaal kunnen lullen maar in praktijk niet eens kunnen omgaan met kinderen zoals het zou moeten.
Bij ons telt de stage ook mee, maar de toetstutoren zelf zien inderdaad niet wat er op de stage gebeurt. Daarom moet je bewijzen verzamelen en feedback van je mentor en de kinderen in je stageklas toevoegen. Maar dan kun je je er nog onderuit lullen ja.. Maar dan kom je wel jezelf het hardst tegen, denk ik dan..
Ze zeggen trouwens wel op eigen tempo maar in praktijk klopt dit ook niet want verschillende onderdelen moet je op bepaalde datums voldaan hebben<< dus wat eigen tempo??
Dat is bij mij nu niet. Je hebt er in principe een heel jaar voor en je mag er ook een aantal meenemen naar het volgende jaar en ze dan nog afmaken.
Maar dan kom je wel jezelf het hardst tegen, denk ik dan..
Ja dat denk ik ook wel! maar goed vind het daarom niet echt een goed systeem.
Dat is bij mij nu niet. Je hebt er in principe een heel jaar voor en je mag er ook een aantal meenemen naar het volgende jaar en ze dan nog afmaken.
Zo is het ook de bedoeling dat het zo is.. maar bij ons is dat dus niet zo. Er word al over en weer gemaild vanuit onze klas naar de studieverantwoordelijke, omdat er meer van zulke dingen zijn die eigenlijk niet kloppen.
Zo is het ook de bedoeling dat het zo is.. maar bij ons is dat dus niet zo. Er word al over en weer gemaild vanuit onze klas naar de studieverantwoordelijke, omdat er meer van zulke dingen zijn die eigenlijk niet kloppen.
Oei (N) dat is niet zo mooi dan..
Het ligt er denk ik ook aan hoelang de school de competenties gebruikt.. Men loopt tegen kinderziektes aan en als het goed is, wordt daar iets aan gedaan..
Bij mij hebben ze al langer competenties, maar ik weet dat het pas sinds 2 jaar is dat wij in de 3e klas er 6 moeten halen. Eerst waren het er maar 2. Gelukkig wordt er wel elk jaar over gepraat, das in ieder geval al een stap in de goede richting..
Gelukkig wordt er wel elk jaar over gepraat, das in ieder geval al een stap in de goede richting..
Ja dat is wel een goede zaak, alleen jammer dat het vaak pas te laat word aangepast voor de gene die er dan last van ondervinden
wij hebben in het 1e jaar 12 competenties als je er meer als 3 niet haalt kan je al niet meer over. ook hebben wij 3 gelabelde dat houd in dat je die sowieso moet halen als je één van die 3 niet haalt kan je ook niet over.. Bij ons is dit het 2e schooljaar dat ze hier mee werken..
Geslaagd met vlag en wimpel
Gefeliciteerd.
Ik ben nu toevallig ook bezig mijn reflecties te schrijven voor mijn eind assessment. Met de meeste competentie clusters zit het wel goed. Vooral de theoretische. Ben altijd al een theoreticus geweest. Alleen sommige van de clusters heb ik in mijn laatste opdracht (beleid en methodiek) niet in de praktijk gebracht. Dat is weleens irritant. Straks moet ik er nog een opdracht tegenaan gooien om die in de praktijk te brengen terwijl dat alleen een kwestie is van het bewijzen. Zelf weet ik wel dat ik het in de praktijk ook wel kan.
Ik heb 18 juni mijn assessment. Duim maar voor me allen
Geslaagd met vlag en wimpel
Proficiat! En voor welke opleiding?
Ja dat is wel een goede zaak, alleen jammer dat het vaak pas te laat word aangepast voor de gene die er dan last van ondervinden
Heb je helemaal gelijk in
wij hebben in het 1e jaar 12 competenties als je er meer als 3 niet haalt kan je al niet meer over. ook hebben wij 3 gelabelde dat houd in dat je die sowieso moet halen als je één van die 3 niet haalt kan je ook niet over.. Bij ons is dit het 2e schooljaar dat ze hier mee werken..
Zo zie je maar weer dat het overal anders is..
Uitspraak van verwijderd op woensdag 6 juni 2007 om 13:09:Ik heb 18 juni mijn assessment.
Spannend!












