Partyflock
 
Forumonderwerp · 912105
 
Karma,("doen", actie, effect, bestemming) is een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme, dat het idee inhoudt dat alles wat we doen, denken en zeggen weer bij ons terug komt. Karma omhelst de volledige cyclus van oorzaak en gevolg.

Karma is de som van alle individuele impulsen, gedachten, woorden, handelingen in heden verleden en toekomst. Het effect daarvan creëert de ervaringen (van heden, verleden en toekomst) en maakt ieder individu verantwoordelijk voor het eigen leven, vreugde en pijn, voor zichzelf en voor anderen.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van blueprint op donderdag 9 november 2006 om 23:17:
Het is voor mij geen kwestie van geloven, maar meer een vorm van logica.


Bij mij dus ook.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 november 2006 om 23:41:
Bij mij dus ook


Psycho Force stuurt ook mee (y)
 
ik stuur zelf en zie wel waar het uitkomt...

sturing is niet niet nodig, 'Robert'
laatste aanpassing
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 november 2006 om 23:52:
ik stuur zelf en zie wel waar het uitkomt...

sturing is niet niet nodig


Goed van je dat je dat zo helder ziet,"Vikash"
 
Ik geloof alleen in

De rest kan me gestolen worden.

Fuck het geloof, karma, Char, Jomanda, en AL het andere wat ik niet genoemd heb. :)
 
gameknot...

dat is nou een interessant geloof
laatste aanpassing
ik zie dr ook wel wat in ja..
 
Karma is zonder meer Bullshit!! Mensen in derde wereld landen hebben zich allemaal misdragen zeker? Er is eigenlijk geen enkele reden om aan te nemen dat er zoiets als karma zou bestaan.
 
ja, ik maak me af en toe toch wat mee dat geloof je gewoon niet

tenzij je in karma gelooft
 
kan iemand mij een argument aandragen waarom karma zou bestaan?
Uitspraak van verwijderd op maandag 13 november 2006 om 22:20:
kan iemand mij een argument aandragen waarom karma zou bestaan?


Ik heb niet echt het idee dat een argument jou van je standpunt doet wijken.
Maar hier iets om over te denken: karma = de wet van oorzaak en gevolg; sluit toeval uit; soort actie = reactie verhaal.

Stel, mr A rijdt in z'n auto, heeft door drukte op z'n werk hoofdpijn gekregen, grijpt in het handschoenenvakje voor een aspirine, botst hierdoor op een loslopende koe (boer Harm had gister gezopen en het hek niet goed dicht gemaakt, reden; zijn vriendin zuster B. gaf hem de bons). Mr A wordt in het ziekenhuis gecontroleerd, wordt helemaal verliefd op zuster B, het is wederzijds. Zo komt A bij B.
Toeval? Nee, er is een reden voor zijn hoofdpijn, (drukte = oorzaak, hoofdpijn = gevolg), de rest kan je zelf invullen.
Alle gebeurtenissen in de wereld zijn niet meer dan een aaneenschakeling van actie-reactie, dit is een continu proces, wat zich ook afspeelt in je hoofd, het spel van gedachtes, emoties en gevoel.
Dus daarom is karma te zien als een wetmatigheid van oorzaak en gevolg. Daarvoor ligt de verantwoordelijkheid van je acties en daaruit volgende reacties volledig bij jezelf. Toeval is er gewoon niet, er is altijd een reden dat iets gebeurt, als je maar goed genoeg kijkt, dan zie je het.
Uitspraak van blueprint op maandag 13 november 2006 om 22:42:
Stel, mr A rijdt in z'n auto, heeft door drukte op z'n werk hoofdpijn gekregen, grijpt in het handschoenenvakje voor een aspirine, botst hierdoor op een loslopende koe (boer Harm had gister gezopen en het hek niet goed dicht gemaakt, reden; zijn vriendin zuster B. gaf hem de bons). Mr A wordt in het ziekenhuis gecontroleerd, wordt helemaal verliefd op zuster B, het is wederzijds. Zo komt A bij B.


wat n dom verhaal
lijkt me n duidelijk geval van toeval:lol:

karma, het lot, horoscoop, allemaal onzin
ik bepaal mn eigen acties en dat gaat prima
ja zekers geloof ik daar in:)daarom probeer ik ook zo veel mogelijke slechte dingen en gewoontes te vermijden:P
 
Uitspraak van blueprint op maandag 13 november 2006 om 22:42:
Stel, mr A rijdt in z'n auto, heeft door drukte op z'n werk hoofdpijn gekregen, grijpt in het handschoenenvakje voor een aspirine, botst hierdoor op een loslopende koe (boer Harm had gister gezopen en het hek niet goed dicht gemaakt, reden; zijn vriendin zuster B. gaf hem de bons). Mr A wordt in het ziekenhuis gecontroleerd, wordt helemaal verliefd op zuster B, het is wederzijds. Zo komt A bij B.


Er zijn zoveel dingen te verzinnen waar een causaal verband tussen lijkt te bestaan, terwijl het eigenlijk een correlatie is.

Uitspraak van blueprint op maandag 13 november 2006 om 22:42:
Toeval? Nee, er is een reden voor zijn hoofdpijn,


Zoals je zelf zegt karma is een wetmatigheid van oorzaak en gevolg. Een toevalige gebeurtenis is een oorzaak en gevolg reactie zonder een speciale betekenis. Zoals dat bij elke gebeurtenis het geval is. Mensen willen vaak graag een verband zien. Dat maakt het leven makkelijker.


Uitspraak van blueprint op maandag 13 november 2006 om 22:42:
Alle gebeurtenissen in de wereld zijn niet meer dan een aaneenschakeling van actie-reactie, dit is een continu proces, wat zich ook afspeelt in je hoofd, het spel van gedachtes, emoties en gevoel.


Helemaal mee eens. Hier is absoluut geen doelgerichtheid aan verbonden.


Uitspraak van blueprint op maandag 13 november 2006 om 22:42:
Dus daarom is karma te zien als een wetmatigheid van oorzaak en gevolg.


Ik noem dit causaliteit. En hier is geen diepere betekenis aan toe te kennen. Het is een metafysische natuurwet. zwaartekracht is er toch ook gewoon zonder een diepere betekenis..
Uitspraak van GEUX op maandag 13 november 2006 om 22:48:
wat n dom verhaal


Hey, je hebt het 'toevallig' wel over mijn verhaal ja
Uitspraak van verwijderd op maandag 13 november 2006 om 22:52:
Er zijn zoveel dingen te verzinnen waar een causaal verband tussen lijkt te bestaan, terwijl het eigenlijk een correlatie is


In essentie kunnen deze twee dingen hetzelfde zijn, iets is niet zomaar afhankelijk, de correlatie van een boomsoort hangt bijvoorbeeld samen met het bodemtype, het causaal verband is de mineraalhuishouding en die mineraalhuishouding is tegelijkertijd de correlatie tussen de wortels en de capillaire werking van de bodem.
Uitspraak van verwijderd op maandag 13 november 2006 om 22:52:
Een toevalige gebeurtenis is een oorzaak en gevolg reactie zonder een speciale betekenis.


Dat maak jij ervan, is toeval niet meer dan een gebeurtenis die als onberekenbaar (zonder oorzaak) wordt gezien?
Uitspraak van verwijderd op maandag 13 november 2006 om 22:52:
Ik noem dit causaliteit. En hier is geen diepere betekenis aan toe te kennen. Het is een metafysische natuurwet


Misschien is dit wel je Nederlandse vertaling, voor een oosterse term, 'karma'.
Of je dat als diep ervaart of juist niet zegt meer over je eigen beleving.
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 57742, 43116}
Uitspraak van GEUX op maandag 13 november 2006 om 22:48:
karma, het lot, horoscoop, allemaal onzin
ik bepaal mn eigen acties en dat gaat prima


maar je bepaalt niet de reacties. toeval bestaat niet, alleen de illusie van toeval ;)
als jij nou vanavond naar huis rijdt op je fietsje en je wordt aangereden door de enige automobilist die op dat moment in de buurt is dan is dat geen toeval maar een logisch gevolg van onoplettendheid bijvoorbeeld. het dan toeval noemen dat jij persé door die auto dan wordt aangereden is het benoemen van een illusie.
 
Uitspraak van blueprint op maandag 13 november 2006 om 23:10:
In essentie kunnen deze twee dingen hetzelfde zijn, iets is niet zomaar afhankelijk, de correlatie van een boomsoort hangt bijvoorbeeld samen met het bodemtype, het causaal verband is de mineraalhuishouding en die mineraalhuishouding is tegelijkertijd de correlatie tussen de wortels en de capillaire werking van de bodem.


jeetje wat een moeilijke woorden allemaal.. trouwen? :P
Uitspraak van verwijderd op maandag 13 november 2006 om 22:52:
Er zijn zoveel dingen te verzinnen waar een causaal verband tussen lijkt te bestaan, terwijl het eigenlijk een correlatie is.


Of we zien het verband gewoon niet omdat dat buiten ons kenvermogen ligt natuurlijk... ;)

We snappen bij lange na nog niet alles...en zeker zoiets als causaliteit niet...
Een hele kleine verandering kan al hele grote gevolgen hebben...dat snappen wij als mensheid absoluut NIET... :no:
We blijven maar proberen alles naar onze hand te zetten...en kijken altijd raar op van de gevolgen daarvan...

De reden dat die mensen in Afrika dood gaan heeft natuurlijk te maken met veel teveel mensen en veel te weinig voedsel...omdat dat land helemaal uitgebuit is...
Daar zit zeker een reden/doel achter dat het juist daar gebeurd...
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 november 2006 om 22:40:
wie goed doet, goed ontmoet


Dan nog. Stel een moeder van 2 kids die zich altijd heeft ingezet voor anderen en een groot hart heeft die plots kanker krijgt.Gaat het dan ook op?
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 november 2006 om 22:36:
geloof ook ab-so-luut niet in toeval


Wat is het verschil tussen karma en determinsme?
Uitspraak van Weger op dinsdag 14 november 2006 om 12:46:
Stel een moeder van 2 kids die zich altijd heeft ingezet voor anderen en een groot hart heeft die plots kanker krijgt.Gaat het dan ook op?


Dat gezegde is daar toch verder niet van toepassing op? Omdat ze zich altijd inzet voor anderen heeft ze gewoon goede en vriendelijke mensen om zich heen die ook voor haar klaar staan mocht zij het nodig hebben...
Moeder Theresa (even als vb qua goedheid)
Dat ze dan kanker krijgt is dan onterecht omdat ze dat niet op zichzelf heeft af geroepen maar het overkomt haar. Beetje afdoende om dan te stellen dat dat karma zou zijn. Zeg dat maar tegen d'r kids.
Ik weet niet wat ze verder allemaal heeft gedaan (bewust of onbewust) wat die kanker zou kunnen veroorzaken?
Dat is waar maar het lijkt soms of juist de goede ­mensen worden gestraft en de slechte er ongestraft­ vanaf komen. Vond nog een mooi stuk wat er wat di­eper op in gaat. Vnl de laatste alinea over het ov­nverdiend lijden
--------------------------------­-----------------------

Karma - een overzicht
­
Katinka Hesselink
Karma is een veelvoorkomend be­grip in New Age-kringen. Het betekent in het kort:­ de wet van oorzaak en gevolg. Etymologisch beteke­nt karma handeling. Oppervlakkig betekent het voor­ veel mensen zoiets als: "wie goed doet, goed ontm­oet" of "boontje komt om zijn loontje". Verder han­gt het begrip karma direct samen met het begrip re­incarnatie. Tenslotte, zonder reincarnatie is het ­niet duidelijk hoe de handeling die je vlak voor j­e dood deed, karmisch terug komt.

In dit artik­el zal ik een aantal aspecten van karma af gaan, z­oals ik die in mijn leven, en in vooral theosofisc­he literatuur heb gevonden. Het gaat om aspecten a­ls: karma van gedachten, eigen verantwoordelijkhei­d, karma van de omgeving, persoonlijkheid etc. Laa­t ik met de eigen verantwoordelijkheid beginnen.
­

Eigen verantwoordelijkheid
Het is duidelijk d­at het begrip karma de eigen verantwoordelijkheid ­van elk individu aan geeft, voor de omstandigheden­ waarin deze zich bevindt. Onbarmhartig zou je zel­fs zo ver kunnen gaan dat er een "eigen schuld, di­kke bult" gevoel ontstaat. Wie zo kijkt, vergeet d­at hij/zij op dat moment aan de eigen verantwoorde­lijkheid van de waarnemer te buiten gaat. Anders g­ezegd: bij de omgeving hoor ook jij, en zodra je j­e buiten die ander voelt staan, door zelfs geen oo­g te hebben voor het lijden, en geen compassie te ­voelen, ben je medeschuldig. Althans, zo zie ik he­t. Het is volkomen duidelijk dat we niet alle onre­cht kunnen voorkomen of recht zetten. Maar zoals l­icht op het pad zegt:

"Remember that the sin a­nd shame of the world are your sin and shame; for ­you are a part of it; your karma is inextricably i­nterwoven with the great Karma." "Denk er aan dat ­de zonde en schande van de wereld jou zonde en sch­ande zijn; want jij bent een deel ervan; jou karma­ is onverwarbaar verwoven met het grote Karma" (1)­ Gedachten, skandhas en persoonlijkheid
Als we a­an karma denken, aan onze handeling, zullen de mee­sten van ons als eerste denken aan onze fysieke ha­ndeling, misschien aan de woorden die we uitspreke­n. Dus zaken als: steel ik? Lieg ik? Ben ik egoïst­isch? Deze zaken zijn natuurlijk belangrijk, maar ­wat voor mij ongeveer even belangrijk is: hoe ben ­ik in mijn gedachten? Oftewel: zijn mijn gedachten­ echt, genuanceerd, onbevooroordeeld, eerlijk, har­telijk etc. Want naar wat ik denk, zal ik handelen­, zal ik praten. In 1890 leefde H.P. Blavatsky, ee­n van de stichters van de Theosofische Beweging (I­n Nederland nu de Theosofische Genootschappen, de ­Theosofische Vereniging en de Geünieerde Loges) in­ een soort commune in Londen, die in feite leefde ­naar haar sterke persoonlijkheid - en die de noodz­aak van haar schrijfactiviteiten te ondersteunde. ­Zij stelde onder andere een stel leefregels op. In­ die leefregels zei H.P. Blavatsky als laatste:
­
"In Practical Theosophy, therefore, it is necess­ary that these five conditions should coexist viz.­
RIGHT THOUGHT, RIGHT FEELING,
RIGHT SPEECH, R­IGHT ACTION,
RIGHT LIVING." "In Praktische Theos­ofie, is het daarom noodzakelijk dat deze vijf voo­rwaarden samengaan:
JUISTE GEDACHTE, JUIST GEVOE­L,
JUIST SPREKEN, JUISTE HANDELING,
JUIST LEVE­N" (2) Dit is de juiste volgorde. Het juiste hande­len komt voort uit de juiste gedachte. Het zelfde ­geldt voor het juiste spreken en voelen, hoewel ju­ist voelen en denken wel weer in wisselwerking sta­an. Juist leven is uiteraard het samengaan van de ­andere vier voorwaarden. Verder IS elke gedachte a­l een handeling, net als elk woord dat we uitsprek­en een handeling is. Elke gedachte heeft zijn effe­ct, niet alleen op jezelf, maar ook op degene aan ­wie je denkt. Helingsceremonies zijn op dat princi­pe gebouwd. In principe zou het dus genoeg zijn om­ vol liefde en concentratie aan degene te denken d­ie je wilt helpen. De ceremonie is alleen bedoeld ­om de gedachte te richten en te concentreren.

­Gedachten hebben natuurlijk ook hun effect op je p­ersoonlijkheid. Of misschien is het andersom: de p­ersoonlijkheid heeft invloed op de gedachten die w­e hebben. Ik denk dat het allebei waar is. Maar ui­teindelijk is de persoonlijkheid een illusie die w­e (onder andere door onze gedachten) gecreeerd heb­ben. Dat betekent dat we haar ook kunnen verandere­n, bijvoorbeeld door eens goed op onze gedachten t­e letten en de onzinnige en schadelijke exemplaren­ radicaal te ontwortelen en weg te gooien of te ve­rbranden. Ik zeg expres ontwortelen, want alleen m­aar de gedachte wegduwen heeft meestal slechts een­ tijdelijk effect. Het wegduwen is altijd nog bete­r dan eindeloos in de gedachte zwelgen (oh, wat zi­jn die Marokkanen toch vervelend, bijvoorbeeld). M­aar om de gedachte te ontwortelen en nooit meer te­rug te laten komen moet er toch meer gebeuren. In ­de literatuur worden verschillende manieren aanged­ragen, die waarschijnlijk ieder voor zich moet pro­beren. Taimni (yoga sutras van Patanjali) raadt on­der andere aan om de gedachte te neutraliseren doo­r aan het tegengestelde te denken, oftewel een pos­itieve gedachte tegenover de negatieve te zetten. ­(bijvoorbeeld: Ik ben wel blij met die Marokkaanse­ restaurants in de stad). Een andere optie is eens­ goed naar binnen te kijken en dat is een proces d­at jaren kan duren. Bijvoorbeeld: waar komt die ge­dachte eigenlijk vandaan? Het zou bijvoorbeeld kun­nen zijn dat je slechte ervaringen hebt gehad met ­een groepje zo op het oog Marokkaanse jongeren. Di­e slechte ervaring heb je vervolgens omgezet in ee­n weerzin tegen de hele bevolkingsgroep. Die neigi­ng tot generaliseren zou wel eens aan de bron van ­de gedachte kunnen liggen. Dus als je dan de gedac­hte uit wil bannen, zul je de hele neiging tot gen­eraliseren onder de loep moeten nemen - ook ten aa­nzien van vrouwen bijvoorbeeld. Nogal een klus, ui­teraard, maar wel een die direct met je spirituele­ welzijn van doen heeft.

Een leider van een va­n de theosofische organisaties (TS - Point Loma = ­een van de Theosofische Genootschappen) heeft ooit­ benadrukt:

"Karman is not an outside power. K­arman is yourself. Our Lord the Buddha told the tr­uth: what you are is your own karman. You have bui­lt yourself to be what you are now. You are now bu­ilding for what in the future will be. You are you­r own karman, the consequence of the You that was.­ And you are now the roots, the seed, of the You t­hat will be." "Karman (karma) is geen kracht buite­n jezelf. Karman is jouwzelf. Onze Heer de Boeddha­ zei naar waarheid: wat je bent is je eigen karman­. Jij hebt jezelf gebouwd tot wat je nu bent. Je b­ent nu aan het bouwen voor wat er in de toekomst z­al zijn. Jij bent je eigen karma, het gevolg van d­e Jij die was. En nu ben je de wortels, het zaad, ­van de Jij die zal komen." (3) Karma van de omgevi­ng
Na al die zaken die onze eigen verantwoordeli­jkheid zijn, is het misschien aardig om naar het v­olgende te kijken. Blavatsky zeg heel kort het vol­gende, in deel 10 van de Collected Writings (4) : ­

"It is not the injustice or mistakes of Karma ­which are the causes of such "undeserved misery," ­but other causes, independent of the past Karma of­ either the producer or the innocent victim of the­ir effects, new actions generated by the wickednes­s of men and circumstances; and which arouse Karmi­c law to fresh activity, i.e., the punishment of t­hose who caused the new Nidanas (or causal connect­ions), and the reward of him who suffered from the­m undeservedly." "Het is niet de oneerlijkheid ofw­el de fout van Karma die de oorzaak is van zogenaa­md "onverdiend lijden." Daar zijn andere oorzaken ­van, onafhankelijk van het karma uit het verleden ­van degeen die het lijden veroorzaakt en degeen di­e er onschuldig slachtoffer van is. Deze oorzaken ­zijn nieuwe daden die voortkomen uit de slechtheid­ van mensen en omstandigheden, die de wet van Karm­a tot nieuwe activiteit inspireren, dat wil zeggen­: het straffen van degenen die de nieuwe Nidana's ­(oorzaken) in werking zetten en het belonen van he­n die onverdiend lijden." H.P. Blavatsky zegt het ­wat ingewikkeld, maar het komt er toch op neer dat­ we niet alles dat ons overkomt toe kunnen schrijv­en aan karma. Oftewel: wat mensen nu doen, aan goe­de en slechte handelingen heeft nu en in de toekom­st zijn effect. Als daarbij nu lijden is, is de bo­odschap die ze ons geeft, dat er in de toekomst co­mpensatie voor terug komt. De neiging van sommigen­ om alles wat gebeurt toe te schrijven aan karma u­it het verleden is dus volgens H.P. Blavatsky onzi­nnig. Logisch ook: we hebben de vrije wil om onze ­omstandigheden NU beter of slechter te maken. Ook ­in het nu veroorzaken we karma, oftewel, we handel­en voortdurend.
Dat is vooral van toepassing op wat er in Afrika gebeurd...
Heeft niks met hun karma te maken...er is alleen ooit iets in werking gezet waardoor er nu gewoon teveel mensen zijn en waar te weinig voedsel voor is...
Dat heeft verder ook weinig te maken met de karma van het verleden van die personen die het ooit in werking hebben gezet...dat is gewoon een (zieke) daad van de mensheid...
Dat heeft tot gevolg dat zij nu dus lijden...
Maar ik weet ook wel zeker dat de rollen ooit om zullen draaien... :yes:
Dan zijn wij alsnog de lul voor wat wij ooit in werking hebben gezet en komen zij er sterker uit dan ze ervoor waren...
Afrika komt er wel bovenop...medicijnen zijn niet eens nodig...die worden straks vanzelf immuun voor AIDS joh...
Met al dat medicijnen gebruik stellen we ook weer nieuwe dingen in werking die op den duur niet altijd iets positiefs teweeg brengen zoals ik zie... :x
Al zie ik het ook niet als negatief...het is gewoon logisch...het streeft constant naar balans...
Uitspraak van TYHARO op dinsdag 14 november 2006 om 13:55:
dat is gewoon een (zieke) daad van de mensheid...
Dat heeft tot gevolg dat zij nu dus lijden...
Maar ik weet ook wel zeker dat de rollen ooit om zullen draaien...


Zou meer dan terecht zijn.
Uitspraak van TYHARO op dinsdag 14 november 2006 om 13:55:
Al zie ik het ook niet als negatief...het is gewoon logisch...het streeft constant naar balans...


:D

Karma zie ik als een realiteit.

En jezus zag dat ook zo, de reden waarom dit niet in de bijbel staat is dat de romeinen het eruit hadden geknipt .
( paste niet zo bij hun levensvisie )
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Nanda op dinsdag 14 november 2006 om 15:18:
En jezus zag dat ook zo, de reden waarom dit niet in de bijbel staat is dat de romeinen het eruit hadden geknipt .


waar haal je deze wijsheid vandaan? naar mijn weten komt het begrip Karma zeker niet uit de Bijbel, vooral niet gezien Karma en haar samenhang met reincarnatie in pure tegenstrijd ligt met de Bijbel. Ik geloof zelf wel in de oorzaak-gevolg theorie, welke vrij logisch te verklaren is. Maar ik geloof zeker niet in reincarnatie..
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 14 november 2006 om 16:54:
naar mijn weten komt het begrip Karma zeker niet uit de Bijbel, vooral niet gezien Karma en haar samenhang met reincarnatie in pure tegenstrijd ligt met de Bijbe


Vroeger waren er ook christenen die geloofden in reincarnatie
http://home.planet.nl/~wmt/dialchri.htm#dial_reincarnatie
 
What goes around comes around :jaja:
 
De Kerk leerde al heel in het begin dat na de dood van de mens zijn oordeel plaatsvindt en hij bij God is. Dat is te lezen in de brief aan de Hebreeën. Dit heeft de Kerk altijd geloofd, tot op de dag van vandaag.
Er is geen "reïncarnatie" na de dood, zo kun je lezen in de Katechismus van de Katholieke Kerk. De Kerk is daarmee trouw aan wat Jezus verkondigde en aan wat Hij liet zien door zijn verrijzenis. De Kerk staat ook geheel in lijn met de Bijbel: reïncarnatie komt in de Bijbel niet voor. We kunnen hieruit concluderen dat reïncarnatie niet thuis hoort in het christelijk geloof.
 
Reïncarnatie en verrijzenis gaan ook logisch niet samen. Als onze ziel in verschillende lichamen zou zijn geweest, zouden we met een hele serie lichamen moeten verrijzen. Misschien kan iemand hier met veel redeneren nog wel een mouw aan passen. Maar dan moet ik toch verwijzen naar wat Jezus tegen de Sadduceeën zei. Die probeerden zijn verkondiging van de opstanding der doden belachelijk te maken met een kunstig verhaaltje over een vrouw die zeven mannen had gehad. Jezus zei: 'U zit op een dwaalspoor, omdat u de Schriften niet kent en evenmin de macht van God... http://home.planet.nl/~pastor.de.jong/reincarnatie.html
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 14 november 2006 om 17:46:
What goes around comes around


:jaja:


What goes up, must come down!
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 14 november 2006 om 19:31:
De Kerk is daarmee trouw aan wat Jezus verkondigde en aan wat Hij liet zien door zijn verrijzenis. De Kerk staat ook geheel in lijn met de Bijbel: reïncarnatie komt in de Bijbel niet voor. We kunnen hieruit concluderen dat reïncarnatie niet thuis hoort in het christelijk geloof.


Jezus heeft wel meer verkondigd maar niet alles is bekent gemaakt door de kerk. Maar goed dat is een hele andere discussie.

Geloof ik in karma? Ja dat wel, alles heeft een oorzaak en gevolg.
Uitspraak van verwijderd op maandag 13 november 2006 om 23:58:
jeetje wat een moeilijke woorden allemaal.. trouwen?


:D een aanzoek via flock, daar kan ik alleen maar :yes: op zeggen
Uitspraak van TYHARO op dinsdag 14 november 2006 om 12:37:
We snappen bij lange na nog niet alles


idd
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 14 november 2006 om 19:31:
Er is geen "reïncarnatie" na de dood, zo kun je lezen in de Katechismus van de Katholieke Kerk. De Kerk is daarmee trouw aan wat Jezus verkondigde en aan wat Hij liet zien door zijn verrijzenis. De Kerk staat ook geheel in lijn met de Bijbel: reïncarnatie komt in de Bijbel niet voor. We kunnen hieruit concluderen dat reïncarnatie niet thuis hoort in het christelijk geloof


Studeer jij theologie of zo? Of verdiep je je in geloofsovertuigingen vanuit eigen interesse?
Het begrip karma word niet letterlijk genoemd in de bijbel maar wat denken we van de uitspraak "wat je zaait zal je oogsten" ?

De opstanding van Jezus zie ik trouwens og steeds niet als een letterlijke opstanding maar een symbolische opstanding...geen enkele reden om hem letterlijk te nemen...symbolische betekenis is ook veel mooier...
Veel vroeg-christelijke kerkvaders hadden daar ook een groot meningsverschil over...1 had er zelfs gezegd dat het onderwijs voor kleuters is of zoiets dergelijks... :lol:

Een dode is in symbolische betekenis iemand die niet leeft (duh) maar eerder geleefd word door anderen...
Iemand die leeft aan de hand van "verhalen" van anderen en serieus denkt dat de wereld en dergelijke zo in elkaar steekt...geloven daar zo heilig in dat ze zich er blind (wat dus de betekenis van blind is...niet letterlijk blind maar symbolisch blind) op staren...zich altijd laten leiden door wat anderen zeggen...
Dan ben je wat ze een dode noemen...
Komt mooi naar voren in het begrip dode diender bijvoorbeeld... :)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 14 november 2006 om 19:32:
Die probeerden zijn verkondiging van de opstanding der doden belachelijk te maken met een kunstig verhaaltje over een vrouw die zeven mannen had gehad. Jezus zei: 'U zit op een dwaalspoor, omdat u de Schriften niet kent en evenmin de macht van God...


Hij kan daarmee ook verwijzen naar de letterlijke betekenis van opstanding natuurlijk... ;)
Zij zien het als letterlijke opstanding en dat kan volgens hun niet...
Ze zitten op een dwaalspoor daarmee idd...ze denken compleet verkeerd...ze denken letterlijk...aardig dwaalspoor idd...meer dwaalspoor kan je niet hebben...
Inclusief de kerk...die kennen de geschriften idd niet... :no:
 
Uitspraak van blueprint op dinsdag 14 november 2006 om 21:39:
Studeer jij theologie of zo? Of verdiep je je in geloofsovertuigingen vanuit eigen interesse?


Ben opgegroeid met het Christelijk geloof .. maar vind het boeiend genoeg om me erin te verdiepen
laatste aanpassing
Veel theologen vallen ook van hun geloof (zoals ze die altijd beleden hebben iig) tijdens hun studie...
Is ook niet gek opzich misschien...waarom ga je anders theologie studeren? Doe je lijkt mij omdat je enigzins toch wel zo je twijfels hebt over bepaalde dingen en dat verder wil uitzoeken allemaal...
laatste aanpassing
 
Uitspraak van blueprint op dinsdag 14 november 2006 om 21:39:
een aanzoek via flock, daar kan ik alleen maar :yes: op zeggen


;-)
 
:yes: karma (L)
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 14 november 2006 om 19:32:
Reïncarnatie en verrijzenis gaan ook logisch niet samen. Als onze ziel in verschillende lichamen zou zijn geweest, zouden we met een hele serie lichamen moeten verrijzen. Misschien kan iemand hier met veel redeneren nog wel een mouw aan passen. Maar dan moet ik toch verwijzen naar wat Jezus tegen de Sadduceeën zei. Die probeerden zijn verkondiging van de opstanding der doden belachelijk te maken met een kunstig verhaaltje over een vrouw die zeven mannen had gehad. Jezus zei: 'U zit op een dwaalspoor, omdat u de Schriften niet kent en evenmin de macht van God...


Wie zegt dat wat de kerk zegt waar is?

En waarom zouden wij met al onze lichamen moeten verrijzen?
ik wel, en ik merk ook dat als ik eerlijk ben in ALLE gevallen.. dat dat mij een veel beter gevoel heeft, dan dat ik iemand wil dwarszitten en daarvoor moet liegen ofzo.
zeker weten!

what goes around comes around,
the circle of life!
wat doe je hier nog...get a life!!!
heb je niets beters te doen?
 
Uitspraak van ! Miss Me ! op woensdag 15 november 2006 om 19:16:
wat doe je hier nog...get a life!!!
heb je niets beters te doen?


jij bent echt raar
 
ik ook :yes:
Karma heeft niets met ziektes of whatever te maken, het is gewoon als je nooit liegt en alles zo goed mogelijk probeert te doen, en ook niet geniet van andermans leed, er ook weinig terug te krijgen is..
Ik vind wel dat veel mensen de laatste tijd overdrijven met karma..het is maar hoe je het bekijkt.
Ik denk gewoon heel logisch en tja als ik niet aangenomen word bij de baan van me dromen dan denk ik gewoon: was kennelijk niet meant to be, en andere zeggen dan je zal wel wat niet goeds hebben gedaan.Gewoon nooit liegen en niet stelen, mensen behandelen zo als jij ook behandeld wil worden..niet wreken komt het allemaal goed :"SNIEZEL has SPOKEN"
laatste aanpassing
 
Uitspraak van pamela op donderdag 16 november 2006 om 20:41:
"SNIEZEL has SPOKEN"


:respect: