Partyflock
 
Forumonderwerp · 890045
 
Oliemaatschappij Shell heeft opnieuw een recordresultaat behaald. In het tweede kwartaal van dit jaar werd een winst behaald van 6,31 miljard dollar. Het is de hoogste kwartaalwinst die Shell ooit heeft geboekt.

...Het is ook de recordprijs die WIJ betalen !
Ik snap niet waarom de prijs hier zo hoog is, we worden genaait door deze kudt monopolist.
 
:[ 1,44 voor een litertje benzine! :@
waarvan ruim 90 cent voor de overheid ;)
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 27 juli 2006 om 09:48:
1,44 voor een litertje benzine!


Laatst een keer voor 1,49 getankt :@
Uitspraak van MissDeLuxe o:) op donderdag 27 juli 2006 om 09:50:
waarvan ruim 90 cent voor de overheid


leg mij eens uit waarom Shell dan zoveel winst behaald?
Uitspraak van verwijderd op donderdag 27 juli 2006 om 09:50:
Laatst een keer voor 1,49 getankt


Ja ik ook.
Echt belachelijk! :@
Uitspraak van verwijderd op donderdag 27 juli 2006 om 09:50:
Laatst een keer voor 1,49 getankt


Ik tank altijd bij de Tinq of Tango (Y)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 27 juli 2006 om 09:50:
Laatst een keer voor 1,49 getankt :@


Heb €1,54 ook al voorbij zien komen :/
Ik betaal nu 1,50 per liter
echt niet meer normaal zeg :(
Jullie kunnen ook gaan fietsen of carpoolen ;)
Ik werk in Belgie en hier is de benzine 1,34.
 
menen jullie dat nou?! :-o

ik tank bij de Shell maar heb nog nooit hoger als 1,45 gezien :D
maar ik tank wel altijd bij zo'n shoploze station :) scheelt een paar cent :9
Uitspraak van verwijderd op donderdag 27 juli 2006 om 09:59:
maar ik tank wel altijd bij zo'n shoploze station scheelt een paar cent


Doe ik meestal ook wel.
 
ze schroeven gewoon de prijzen flink op, uit angst voor de situatie in het Midden Oosten. Aangezien ze een monopolie hebben, kunnen ze dat doen ook. Prijzen zullen alleen maar stijgen aangezien hun productie en reserves achteruit lopen.
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 27 juli 2006 om 09:45:
Oliemaatschappij Shell heeft opnieuw een recordresultaat behaald. In het tweede kwartaal van dit jaar werd een winst behaald van 6,31 miljard dollar. Het is de hoogste kwartaalwinst die Shell ooit heeft geboekt.


Wat zal de koningin blij zijn O:)
hier is het € 1,47 :S


Uitspraak van Puntenbokser op donderdag 27 juli 2006 om 09:51:
Uitspraak van MissDeLuxe op donderdag 27 juli 2006 om 09:50:
waarvan ruim 90 cent voor de overheid

leg mij eens uit waarom Shell dan zoveel winst behaald?


nou heel simpel, in afrika kost benzine maar een paar cent.
En dan bedoel ik echt maar 4 of 5 cent per liter.
Amerika is ook heel goedkoop, ook maar iets van 12 cent de liter.
Dus al er nou 90 cent naar de regering gaat, dan blijft er nog genoeg over voor shell hoor :jaja:
Hoppa, en gooi die benzineprijzen maar weer omhoog.
Uitspraak van bonobo op donderdag 27 juli 2006 om 09:59:
Jullie kunnen ook gaan fietsen of carpoolen ;)


of peddelen i.p.v. het motertje achter me bootje gebruiken :[
 
Uitspraak van Puntenbokser op donderdag 27 juli 2006 om 09:51:
leg mij eens uit waarom Shell dan zoveel winst behaald?


ik denk dat 0,00001 procent van hun totale omzet in Nederland aan de pomp wordt gegenereerd.
Shell is zo'n enorm groot bedrijf, dat kun je je niet voorstellen...
Ze zullen heus wel verdienen in Nederland, maar ons totale benzineverbruik is echt peanuts als je dat wereldwijd gaat bekijken.

En Shell verkoopt niet alleen maar benzine, maar zo'n beetje alle petrochemische producten waar veel meer winst mee wordt gemaakt.

Trouwens, vaak wordt er in het winkeltje meer geld verdient als aan de pomp!!!
laatste aanpassing
 
aparte vind ik altijd: als er onrust is in Israel, gaan de prijzen omhoog (wordt ddaar helemaal geen olie gewonnen)

Als er onrust is in Golf van Mexico, gaan alle prijzen omhoog

als er spanningen zijn (geen oorlog) in Iran, gaan de prijzen omhoog.
Vreemde is alleen: als alles rustig is, dan gaan die prijzen nooit meer omlaag.

Conclusie: zodra er weer ergens een stormpje is, Bush een grote mond heeft, of een Afrikaanse stam weer eens zijn speren van zolder haalt.....Zit Shell alweer zijn extra centjes te tellen.
Uitspraak van -Catwoman- op donderdag 27 juli 2006 om 10:10:
Dus al er nou 90 cent naar de regering gaat, dan blijft er nog genoeg over voor shell hoor


Is die 90 cent een uit de luch gegrepen getal (ipv 'veel') of is het echt zo?
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 27 juli 2006 om 10:21:
Conclusie: zodra er weer ergens een stormpje is, Bush een grote mond heeft, of een Afrikaanse stam weer eens zijn speren van zolder haalt.....Zit Shell alweer zijn extra centjes te tellen.


Ik weet niet of jij een beetje op de hoogte bent maar dhr. Bush zit tot zijn nek in de oliehandel.
Dus als hij zelf zorgt voor onrust ziet ie z'n winst stijgen...
Uitspraak van verwijderd op donderdag 27 juli 2006 om 10:20:
ik denk dat 0,00001 procent van hun totale omzet in Nederland aan de pomp wordt gegenereerd.
Shell is zo'n enorm groot bedrijf, dat kun je je niet voorstellen...
Ze zullen heus wel verdienen in Nederland, maar ons totale benzineverbruik is echt peanuts als je dat wereldwijd gaat bekijken.

En Shell verkoopt niet alleen maar benzine, maar zo'n beetje alle petrochemische producten waar veel meer winst mee wordt gemaakt.

Trouwens, vaak wordt er in het winkeltje meer geld verdient als aan de pomp!!!


helder :bier:
 
Ik werk ook bij een tankstation en die lui verdienen meer op een ijsje als op een tankbenzine! Zo verdiene ze een kleine 11 cent per liter meestal tanken ze 35 liter is dus maar een kleine 3,85 winst! En jij betaalt er 51 euro voor!
ja gelukkig tank ik niet bij de shell dus de extra hoge winst hebben ze niet.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 27 juli 2006 om 10:20:
En Shell verkoopt niet alleen maar benzine, maar zo'n beetje alle petrochemische producten waar veel meer winst mee wordt gemaakt.


:yes:

De benzine is volgens mij sinds de laatste jaren niet meer hun product waarmee ze de meeste winst halen...
Uitspraak van verwijderd op donderdag 27 juli 2006 om 10:20:
Trouwens, vaak wordt er in het winkeltje meer geld verdient als aan de pomp!!


nou en ik werk aan zo'n pomp.. nou jah in het winkeltje dan.. en het is inderdaad waar op de benzine zit maar een paar cent winst. telefoonkaarten daarintegen kunnen oplopen tot 5 euro winst. per verkochte kaart. dit is dan wel een extreem voorbeeld. maar rolletjes snoep etc. gaat ong 20 tot 25 % overheen. in sommige gevallen iets minder in sommige gevallen iets meer.

en voor gezeik over de hoge prijzen moet je dus niet bij de shell oid zijn maar fijn bij die aardige dames en heren in DH
 
Uitspraak van bonobo op donderdag 27 juli 2006 om 09:59:
Jullie kunnen ook gaan fietsen of carpoolen


Nee, kon ik maar op de fiets...
dan zou ik een hoop geld over houden
Shell Nederland is na opmerkingen van de Europese Commissaris Palacio (Energie & Transport) een felle advertentiecampagne begonnen, waarin wordt gewezen op de accijnzen en btw waarmee de overheid het leeuwendeel van de benzine- en brandstofprijzen opslokt. In de advertentie, die gisteren in de Tweede Kamer werd geridiculiseerd door de bewindslieden, geeft Shell aan per liter ongeveer 3 cent te verdienen.
Zalm wees echter op het feit dat de 'kale' benzine-prijs van Shell (dus zonder belastingen) in Nederland hoger ligt dan elders in Europa. Dat betekent dat Shell òf elders verlies maakt òf in Nederland een overwinst boekt. Zalm houdt het op het laatste en noemt dat als een van de redenen om de belasting op de brandstof niet te verminderen. Shell houdt ook bij navraag vast aan de eigen voorstelling van zaken en vindt de lezing van Zalm onjuist.

Wie heeft gelijk, Zalm of Shell? Dat is afhankelijk van de definitie van het begrip 'winst'. Kort gezegd is de 'winst' datgene wat een bedrijf overhoudt 'onder de streep' overhoudt van de opbrengsten na aftrek van alle kosten. Maar zowel kosten als opbrengsten zijn geen onveranderlijke grootheden, zeker niet binnen een gigantisch concern als Shell met zijn verschillende werkmaatschappijen die zaken met elkaar doen.

De winst van 3 cent op een benzineprijs van 2,69 gulden is de winst van 'de verkoopmaatschappij Shell Nederland, een onderdeel van de Koninklijke/Shell Groep. Shell Nederland heeft twee onkostenposten, die naast de belastingen in de literprijzen zijn verwerkt. Allereerst koopt Shell Nederland olie in voor 68 cent per liter. Dat geld wordt betaald aan olieproducenten en raffinaderijen, die gezamenlijk ongeveer een 'dubbeltje' winst maken. Dat zijn vaak productiemaatschappijen en raffinaderijen van Shell, die daarmee een deel van de 68 cent opstrijken.

Dat is dus winst voor de hele Koninklijke/Shell Groep, niet voor de Nederlandse verkoopmaatschappij. Shell vindt dat ook dat productie en distributie gescheiden moeten worden gezien en wijst er op dat de verkoopmaatschappij ook bij andere maatschappijen dan de Shell-dochters olie inkoopt. "De winst bij de productie en raffinage valt dus ook vaak bij andere maatschappijen", zegt een Shell-woordvoerder. Deze scheiding binnen grote concerns, met dochters die elk een eigen winstverantwoordelijkheid, is in het bedrijfsleven gebruikelijk.

De kosten voor distributie raamt Shell op 26 cent, waarvan 11 procent voor de pomphouders en 15 cent voor zaken als zegeltjes, transport en het instandhouden van het pompennetwerk. Hierin zit de belangrijkste verklaring voor het verschillen bij de 'kale' prijzen in Europa. Dat deze kosten in Nederland hoger liggen dan elders in Europa komt volgens Shell doordat Nederland over zo'n dicht netwerk aan pompen beschikt en doordat in landen als Engeland en Frankrijk supermarkten benzine tegen kostprijs leveren. Toch valt over de distributiekosten het meest te discussiëren. Deskundigen houden het erop dat Shell dat de kosten op ongeveer een dubbeltje liggen. Het is ook precies daar waar de Witte Pompen hun winst boeken. "Onze marge zit in het bedrag die Shell noemt onder 'kosten distributie", legt directeur C. van Rietschoten van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (Nove) uit. De NOVE is dan ook bevreesd dat de oliemaatschappijen de hogere inkoopprijzen niet doorberekenen. "Dat gaat dat ten koste van onze marge en dan komen we in problemen", zegt Van Rietschoten, die het betreurt dat de politiek de aandacht van de belastingen heeft weten af te leiden. "Jammer dat de discussie alleen over de winstbijdrage voor Shell is gegaan. Dat doet ons geen goed."