Onderwerp is dubbel!
Zie "Diemen zuid" voor eenzelfde onderwerp.
heheh ik heb em nog niet gehoord maar kheb dr wel wat over gelezen op www.statemagazine.nl
laatste aanpassing
het is idd niet mijn favo nr...
En het erge is.. ik loop stage ik groep 8 (op school voor kinderen met een pyschische en/of agressieve stoornis) en die zingen het allemaal de hele dag..
Die zijn helemaal happy met dit nr.. en gebruiken uit al dit soort ONZINNIGE liedjes ook nog teksten etc..
Idd..slecht voorbeeld krijgen ze
En het erge is.. ik loop stage ik groep 8 (op school voor kinderen met een pyschische en/of agressieve stoornis) en die zingen het allemaal de hele dag..
Die zijn helemaal happy met dit nr.. en gebruiken uit al dit soort ONZINNIGE liedjes ook nog teksten etc..
Idd..slecht voorbeeld krijgen ze
heheh ik heb em nog niet gehoord maar kheb dr wel wat over gelezen op www.statemagazine.nl
Sinds hun debuutalbum Supervisie zijn de twee meest beroemde D-Men niet meer weg te denken uit de Nederlandse popindustrie. Met, inderdaad, de nadruk op pop. Hiphop-liefhebbers die de tweede plaat van dit duo hoopvol in de cd-speler schuiven, komen waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Het Land van Lange Frans & Baas B heeft met hiphop namelijk nauwelijks iets te maken.
De eerste twee singles van de tweede plaat van het duo zeggen eigenlijk alles. In de videoclip die titelnummer Het Land van... (een moderne versie van het Wilhelmus) begeleidt, herkent elke Nederlander wel iets van zichzelf. Verliefde koppeltjes toveren in slow-motion een glimlach op hun gezicht. Blanke mensen, bruine mensen, gemengde mensen. Groot, klein, dik, dun, knap en lelijk. Iedereen op de Uitmarkt hing aan de lippen van Frans en Bart. Nederland. Theo van Gogh. Mohammed B. Gulden. Euro. Het Nederlands Elftal. Nog net niet "...ben ick van Duytsen Bloet". Een ingetogen pianomelodie, twee knappe koppen in strakke pakken. Dat de flow op momenten kinderlijk eenvoudig is ("aan de eeuurroo verloren ben", "aan de oorrlloogg in Irak"), daar ligt het Uitmarkt-publiek niet wakker van. En het goede nieuws is: dat hoeft ook niet. Lange Frans & Baas B, regelmatig bijgestaan door D-Men Brutus, maken muziek voor iedereen. Toegankelijke, hitgevoelige liedjes met herkenbare refreintjes waarvan de melodieën zich ongewild snel in je geheugen nestelen. "Mee naar Diemen-Zuid, mee naar Diemen-Zuid want je ziet er lekker uit", het gaat he-le-maal nergens over en je neuriet het deuntje (per ongeluk) hardop mee.
Lange en Baasie maken geen hiphop. Natuurlijk, ze bedienen zich van het gerapte woord, maar gelukkig behelst de definitie van hiphop meer. Bart en Frans maken onvervalste popliedjes en laten zich in muzikaal opzicht inspireren door hiphop. Of ze namen hun tweede cd op tijdens een vakantie in een familiepark: normaal gesproken hiphop... maar nu even niet. Wie Het Land van Lange Frans & Baas B beluistert met op popmuziek ingestelde oren, moet welhaast concluderen dat deze jongens uit Diemen over een uitstekende muzikaliteit beschikken. Het kan niet anders of (en dat toont het succes van de eerste twee singles ook aan) Frans en Bart gaan wederom een heleboel hits scoren en een heleboel optreden en voor Nederlandse begrippen een heleboel geld verdienen. Het zomerse en lichtvoetige Dit Moet een Zondag Zijn, zal het in het voorjaar goed gaan doen. Ja, Ja, Ja! (met Brace) gaat menig tienerhartje ongetwijfeld sneller doen kloppen. Tieners, wat zal menigeen blij zijn met dit Land. En wat zal muziekminnend Nederland hier een buikpijn van krijgen.
Het is oprecht een compliment waard dat Lange Frans & Baas B zich om de haverklap de toptien van de Nederlandse hitlijsten weten binnen te wurmen. Het succes is ze gegund. Maar het is oprecht ook heel vervelend om Bart "jij bent een topper" te horen zingen (Topper) op een melodie die lijkt op "daar heb je Flipper". Laat die volgende Straatremixes maar snel komen. Kinderbuikjes gevuld, nu zijn wij weer aan de beurt.
door Myrthe Hilkens, 10Dec05














