Partyflock
 
Forumonderwerp · 831396
Hey forummers, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Voor een opdracht van mijn opleiding moet ik een allesomvattende definitiemaken van een muziekgenre.

Ik heb dus PROGRESSIVE gekozen :)

Hoe zou jij het genre progressive omschrijven? Qua BPM, gevoel, tekst, vocals, instrumenten, opbouw e.d. Het mag zo uitgebreid als je maar wilt.

En wat is volgens jullie typerend voor het genre qua artiesten/producers, evenementen en vinyls? En wat is het hoogstepunt van dit genre? Of moet dat nog komen?

Hoop dat jullie me kunnen helpen, thnx ;)
laatste aanpassing
Progressive:
- afgeleid van trance
- 'vage', diepgaande trance
- zelfde BPM als trance (rond de 135)

Voor de rest weet ik t ook nie echt. :)
 
Artiest Balbasaur
BPM: denk 130-150, zoiets
Tekst: zo min mogelijk, cheesy gemekker altijd
Vocals: dus ook niet
Instrumenten: ''donkere'' bass, met goed getimed piepjes of kraakjes of whatever die samen een melodie vormen
Opbouw: Progressief, beetje GOA achtig, ook perfect met GOA te mixen
 
Gebruik als goede Progressive-voorbeelden:
Three Drives on a Vinyl - Greece 2000:respect:
Sasha - Xpander:respect:

Succes met je opdracht!(Y);)
laatste aanpassing
 
Uitspraak van DJ Franky D op dinsdag 29 november 2005 om 14:46:
Progressive:
- afgeleid van trance
- 'vage', diepgaande trance
- zelfde BPM als trance (rond de 135)


Trance????

Leftfield - Not Forgotten wordt gezien als 1 van de eerste progressiveplaten, en door sommige zelfs gezien als de eerste progressiveplaat.

Het was eigenlijk muziek wat een mengeling was van diverse housesoorten. Een van de eerste bekende labels die zich met deze stijl bezig hield was het Engelse Guerilla label.

Maar eigenlijk is progressive een stijl, die niet bestaat. Het is meer een term die gebruikt word voor verschillende stijlen. Je treft namelijk ook progressive aan in technoplaten.

De eerste keer overigens dat ik persoonlijk wist wat progressive inhield was, toen ik in 1996 Paganini Traxx - Zoe hoorde. Toen werd op de radio erbij verteld dat dit progressive was. Maar nog steeds weet ik niet precies wat progressive is. Sommige techhouse (hoewel die naam ook door velen vervloekt wordt) is ook weer bv. progressive.
 
Volgens mij is Progressive eigelijk een voorzetsel, net als hardcore. Zoals je hardcore techno, hardcore rock en hardcore porno heb, heb je progressive trance, progressive techno en nog wat andere stijlen. En met progressive zelf wordt dan progressive trance bedoeld.
 
Nu ja. Voor 2000 was dat anders. ;)
 
Didn't know that. :O

Toch allemaal nuttige informatie voor de topicstarter :)
Inderdaad, jullie gaan lekker :) Heb hier al wat aan.

En ik bedoel inderdaad de progressive trance. Want er bestaat inderdaad ook progressive rock bijvoorbeeld.

En techhouse is volgens het Nationaal Popinstituut synoniem voor progressive. Is dit volgens jullie ook zo?
 
Daar heb ik geen idee van, die hele term techhouse zegt me niets :$
Ik heb nog wat vragen in m'n begintekst erbij gezet:

Wat is volgens jullie typerend voor het genre qua artiesten/producers, evenementen en vinyls?
En wat is het hoogstepunt van dit genre? Of moet dat nog komen?
 
Dat klopt niet. De term techhouse was er al in 1989 (als ik bepaalde bronnen moet geloven). Toen was er nog geen progressive. Maar of er toen ook al echt die stijl was weet ik niet. Ik weet wel dat rond 1993/1994 de term techhouse meer vorm kreeg, mede door Mr. C (was vroeger onderdeel van The Shamen).

Maar kan goed begrijpen waarom het popinstituut het zegt. Progressive house en techhouse lijkt heel veel op elkaar. Hoewel progressive house meer de housekant opneigt, en techhouse meer de technokant (kijkende naar de beats).
 
Uitspraak van Steefie op dinsdag 29 november 2005 om 15:32:
Wat is volgens jullie typerend voor het genre qua artiesten/producers, evenementen en vinyls?
En wat is het hoogstepunt van dit genre? Of moet dat nog komen?


Qua labels:
oud: guerilla records
jong: bedrock records

producers:
way out west

evenementen:
geen idee

En het hoogtepunt is alweer voorbij. Dat was rond 2000 - 2002.
ligt eraan wat voor progressive he :)

Trance?
House?
Breaks?


Typerend voor alle drie is denk het diepgaande en de constante climax
Uitspraak van Knoalster op dinsdag 29 november 2005 om 15:44:
Trance?
House?
Breaks?


Uitspraak van verwijderd op dinsdag 29 november 2005 om 15:41:
producers:
way out west


Way out west kun je bij alle drie wel onderverdelen :)
Uitspraak van Knoalster op dinsdag 29 november 2005 om 15:44:
ligt eraan wat voor progressive he

Trance?
House?
Breaks?


Progressive Trance heb ik t over :)
Kijk eens bij recess.nl onder progressive (http://www.recess.nl/producten.asp?StyleId=35) Dit is progressive trance. Ik ben niet helemaal thuis in progressive hoor, maar volgens mij zijn Gabriel & Dresden (http://www.discogs.com/artist/Gabriel+%26+Dresden) echte toppers onder de progressive van nu, maar dat kan ik fout hebben hoor.
progressive (progressief) zegt het al... vooruitstrevend... steeds weer zoeken naar verbetering en vernieuwing

als je het over progressieve trance hebt

redelijk langzaam tempo vergelijken bij normale trance.. rond 130 ..

- meer gericht op percussie
- meeslepende baslijnen
- veelal ondersteund met zachte vrouwen vocals :)

luister eens muziek van gabriel and dresden , perry o'neil, marcus schulz, ozgur can, niklas harding
laatste aanpassing
 
Uitspraak van DJ Franky D op dinsdag 29 november 2005 om 18:51:
Ik ben niet helemaal thuis in progressive hoor, maar volgens mij zijn Gabriel & Dresden echte toppers onder de progressive van nu


:yes:
 
al die hokjes, je weet niet meer wat wat is tegenwoordig. luister eens een paar cd's van Hernan Cattaneo, das wat je nog "zuivere" progressive kan noemen. De meeste prog dj's draaien meer een mix van tech & electrohouse tegenwoordig. ik vind eigenlijk al die discussies over verschillende stijlen een beetje zinloos, gewoon luisteren en genieten ;)
Uitspraak van ramoz op dinsdag 29 november 2005 om 19:02:
progressive (progressief) zegt het al... vooruitstrevend... steeds weer zoeken naar verbetering en vernieuwing


Dat progressive in progressive trance moet je niet al te letterlijk nemen.
Markus Schulz en Niklas Harding bijvoorbeeld zijn alles behalve vernieuwend. Niklas Harding vind ik zelfs gewoon trance. En Markus neigt ook steeds meer naar 'gewone' trance.

Luister ook eens naar:
Bent - As you fall (Micah remix)
Jonas Bering - Glass
Moshic - Trilock
Terry Grant - I'll kill you (Luke Chable dub)

Want je krijgt hier in de laatste reply's (boven Appierijns reply) een behoorlijk eentonig beeld van progressive trance voorgeschoteld.
laatste aanpassing
Uitspraak van Zanjes op dinsdag 29 november 2005 om 20:27:
Dat progressive in progressive trance moet je niet al te letterlijk nemen.


(Y)

Tis niet meer letterlijk te nemen zoals het bijvoorbeeld 10 jaar geleden wel was..
Het heeft zijn eigen betekenis gekregen.
Als Progressief het tegenovergestelde van conservatief is klopt eht al helemaal niet omdat JUIST progressive nog het dichts bij het concept van Trance zit, in tegenstelling tot wat men echte Trance noemt
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 29 november 2005 om 15:14:
Volgens mij is Progressive eigelijk een voorzetsel


Vind ik ook. Nu zijn er veel 'progressive'-dj's die heel breed draaien.
Uitspraak van Zanjes op dinsdag 29 november 2005 om 20:27:
Dat progressive in progressive trance moet je niet al te letterlijk nemen.


klopt maar hokjes zijn sowiezo kut :)
Om toch nog even van de hojes gebruik te maken, voor mij is het verschil tussen trance en progressive de snelheid van de bas en de manier waarop de platen zijn opgebouwd.

Progressive is vaak subtieler in het bebruik van bepaalde melodieën, vaak gaat de lijn op in de highheads, bas en andere geluiden zodat het als een soort gonzend geheel klinkt. Zo zijn de sets vaak ook opgebouwd, een hele langzame opbouw naar een hoogtepunt dat als hoogtepunt weer als subtiel gezien kan worden. Dit varieert uiteraard per dj wel. Persoonlijk hou ik meer van progressive :yes: kan er meer diepgang in vinden.

Bij trance daarentegen zijn er vaak meer dominante melodieen die een plaat kenmerken, in mixjes merk je dat er vaak meer korte pieken/hoogtepunten zijn en de geluiden minder samenhangend klinken.
Kijk hier heb ik wat aan :)

En dat in hokjes denken is juist de bedoeling bij m'n opdracht. Ik moet het genre helemaal afbakenen en daarbij dus in een hokje plaatsen.
 
Uitspraak van Steefie op dinsdag 29 november 2005 om 15:24:
Inderdaad, jullie gaan lekker :) Heb hier al wat aan.

En ik bedoel inderdaad de progressive trance. Want er bestaat inderdaad ook progressive rock bijvoorbeeld.

En techhouse is volgens het Nationaal Popinstituut synoniem voor progressive. Is dit volgens jullie ook zo?


Nationaal Pop Instituut is bullshit die kennen de naam van Ron van den Beuken niet eens, na 4 videoclips. Barthezz hebben ze wel een heel artikel over :S

Maar ff ontopic: je kan kijken op google en dan zoeken naar 'Ishkur's Guide To Electronic Dance Music' waar een hele vertakte 'stamboom' van trance staat.

Daarnaast even het volgende: progressive wil zeggen vooruitstrevend. Dat wat B.A.L. aka Banveroorzaker eerder beweerde dat het een voorvoegsel is, klopt als een bus.

Je hebt progressive trance, met name in Engeland, en dat is de stijl die, inderdaad, uit veel verschillende dance stijlen is voortgekomen, voornamelijk dankzij Sasha en Digweed, maar niet te vergeten ook dankzij het label Perfecto van Paul Oakenfold.

In Italië heb je Gigi D'Agostino die in het midden van de jaren 90 platen maakte voor het label BXR. BXR kende een zeer groot succes met platen van Saccoman, Gigi zelf natuurlijk, Mauro Picotto, en Joy Kitikonti. De laatste maakte de plaat 'Joyenergizer' een tech trance plaat die een ongekend succes had maar ook heel veel door progressive dj's gedraaid werd. Hierna ging men deze 'mediterrane' sound in heel Europa gebruiken en deze had grote invloed op stijlen als house, tech house en techno.

Los hiervan staat Belgische en Zwitserse progressive, hetgeen varianten zijn op hard house en hard trance, zij het met techno invloeden.

In Zwitserland is de grootste vertegenwoordiger van progressive de jonge producer Christoph Menzi aka S.Y.S. Zijn definitie van het genre is stevige trance met futuristische acid geluiden, en wel melodische en harmonische elementen die wel duidelijk op de voorgrond komen, maar bijvoorbeeld dus geen 'mee-zingbare' melodieën.

In België had je artiesten als The Moon, Starfighter, DJ Ghost en Embargo! die zich met 'hun' versie van progressive bezig hielden. Dit waren vooral :vaag: vage tracks met allerlei kinky sounds erin zoals een totaal onverstaanbare Japanse kreet (The Moon - Sushi), rare bassloopjes, funky percussie elementen en soms zelfs iets als een tromroffel (snare roll is de goede term) die gedurende een hele break aan houdt maar van intensiteit verandert.

Kort samengevat: progressive loopt kwa definitie en kwa sounds erg uit een, is een zeer breed genre, maar al deze stromingen hebben 1 dezelfde eigenschap. Tracks worden gemaakt met de bedoeling dat ze daadwerkelijk 'diepgang' hebben en dus geen oppervlakkige meezingmelodieën, maar psychedelische sounds van allerlei aard en vooruitstrevend gebruik van synthesizers en drumcomputers. Er zitten dus in een goeie progressive track hele fijne nuances die een schijnbaar eentonig stuk muziek tóch variatie geven.
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 2 december 2005 om 14:58:
Dat wat B.A.L. aka Banveroorzaker eerder beweerde dat het een voorvoegsel is, klopt als een bus.


het WAS een voorzetsel.. progressieve trance betekend niet meer dat het trance is dat van de "klassieke trance" afwijkt zoals dat eerder wel zo was

het is al best lang een style opzich


Uitspraak van verwijderd op vrijdag 2 december 2005 om 14:58:
In Italië heb je Gigi D'Agostino die in het midden van de jaren 90 platen maakte voor het label BXR. BXR kende een zeer groot succes met platen van Saccoman, Gigi zelf natuurlijk, Mauro Picotto, en Joy Kitikonti. De laatste maakte de plaat 'Joyenergizer' een tech trance plaat die een ongekend succes had maar ook heel veel door progressive dj's gedraaid werd. Hierna ging men deze 'mediterrane' sound in heel Europa gebruiken en deze had grote invloed op stijlen als house, tech house en techno


Uitspraak van verwijderd op vrijdag 2 december 2005 om 14:58:
progressive loopt kwa definitie en kwa sounds erg uit een


je haalt vanalles door elkaar ;)

en je gebruikt de verkeerde voorbeelden om aan te tonen hoe uiteenlopend progressive is.
De voorbeelden van jou geven an dat progressive VROEGER een voorzetsel was.. en toen juist zo uiteenlopend. prog uit 1995 is anders als die uit 1998 of 2002

de progressive zoals die in bijvoorbeeld in italie bekend was, was de progressive van midden jaren 90, kitikonti heeft daar wel meer te maken maar joyenergizer niet want die kwam zo'n 7 jaar later uit. Toen deze progressive normaal begon te worden kwam er weer een nieuw soort progressive etc etc..
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Knoalster op vrijdag 2 december 2005 om 16:20:
en je gebruikt de verkeerde voorbeelden om aan te tonen hoe uiteenlopend progressive is.
De voorbeelden van jou geven an dat progressive VROEGER een voorzetsel was.. en toen juist zo uiteenlopend. prog uit 1995 is anders als die uit 1998 of 2002


maareh dat is tog ook relevant voor haar??
ja tuurlijk

maar je kan niet zeggen dat progressive uiteenlopend IS aan de hand van voorbeelden van 10 jaar terug ;)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 29 november 2005 om 20:10:
luister eens een paar cd's van Hernan Cattaneo, das wat je nog "zuivere" progressive kan noemen.


Hernan is een echte progressive dj , progressive zoals het bedoeld is.......


De belangrijkste stylen op een rijtje



Acidhouse. Zeer herkenbaar door de snerpende 'bliepjes' van de Roland 303 synthesizer. Tip: Acid Junkies: 'Jackpot' (Djax).



Big Beat. Opzwepende mix van house, hiphop, acid, electro en rock, ook populair bij rockpubliek. Tip: single Elvis vs. Junkie XL: 'A Little Less Conversation' (BMG).



Clubhouse. Publieksvriendelijke house, gemaakt voor clubs. De promotie gaat via het sturen van exemplaren naar club- en radio-dj's. Als die de plaat keer op keer draaien en deze bij het publiek aanslaat, kan een hit ontstaan. Tip: DJ Debra: 'Wildlife 2003 67:53 mix' (Black Hole/Zomba).



Dance. Overkoepelende term voor elektronische dansmuziek, dus ook hiphop en r&b. Insiders doelen hiermee op de meest commerciële varianten. Tip: '538 Dance Smash Hits Winter 2003' (BMG).



Deep House. Warme, sensuele muziek met diepgaande beats en soms soulvolle vocalen. Tip: 'Café Del Mar Chillhouse Mix 3' (Café Del Mar/Astral).



Discohouse. Ook wel: future funk. House met typische disco-elementen, zoals gitaarlicks à la Chic en gefilterde vocalen. Tip: 'Heineken Nightlive Presenteert Nouveau Disco' (Sony).



Drum'n'bass. Collagemuziek met sterk verknipte en versnelde hiphopbeats. De dansbaardere vorm wordt meestal jungle genoemd. Tip: Roni Size: 'Touching Down' (Full Cycle/Pias).



Electro. Retrogenre dat teruggrijpt naar Italodisco, new wave en electronic body music uit de jaren tachtig. Tip: 'Infekted By Dr. Lektroluv' (News).



Hardcore. Nieuwe naam voor gabberhouse. Keiharde, snelle house die na een commerciële doorbraak met 'happy hardcore' terug in de underground is gedoken. Tip: 'Thunderdome A Decade, Live' (ID&T).



Hardhouse. Stevig pompende house met invloeden uit trance en hardcore. Tip: 'ID&T Hardhouse' (ID&T).



Hardstyle. Populaire nieuwe stroming, die een mix is van techno en gabber. Het genre, waarin de harde basdreunen prominent aanwezig zijn, heeft zich ontwikkeld uit de hardcore. Tip: 'X-Qlusive Dana' (Q-Dance/ID&T).



Lounge. Relaxte muziek die tussen de dansvloer en de sofa in zit. Kenmerkend is de combinatie van elektronische beats met echte instrumenten. Met invloeden uit jazz, funk, dub, easy listening, bossanova, Braziliaanse ritmes en etnische muziek. Tip: Thievery Corporation: 'The Richest Man In Babylon' (Eighteenth Street Lounge Music/Lowlands).



Progressive. Warme, lang uitgesponnen nummers, soms met stukjes vocalen die veel doen denken aan de trance uit de beginjaren. Tip: Lemon 8: 'The Inner Sanctuary Sessions' (Basic Beat/Zomba).



Techno. Instrumentale dansmuziek met stevige beats en een machinaal geluid, waarbij de kracht in de herhaling zit. Geen afgeronde nummers, maar tracks zonder einde. Tip: 'I Love Techno 2002' (News).



Trance. Oorspronkelijk: warme, zwierige underground dansmuziek. Meestal instrumentale nummers die zich langzaam opbouwen met herhalende patronen om een trance-effect te bereiken. Eind jaren negentig komen Nederlandse producers met opgevoerde, gladdere varianten, recent vaak met zoete vrouwenvocalen. Tip: 'Tranceclassics' (Purple Eye/Zomba).



Triphop. Filmische popmuziek met trage hiphopbeats en invloeden uit jazz, ambient en dub. Tip: Massive Attack: 'Mezzanine' (Virgin).

Trance, "We putten persoonlijk geen enkele inspiratie uit alle (club)trance-pulp die we overal over ons heen gespuwd krijgen. De ene snareroll na het andere breakje, iedereen handjes in de lucht...daar gaan we weer! Trance tegenwoordig is net zulke huppelkutjesmuziek als de slechte uitlopers van de Happy Hardcore een paar jaar geleden." (1999-Flamman & Abraxas bij de presentatie van hun nieuwe BANG DA BOX avonden) De geschiedenis lijkt zich keer op keer te herhalen. Iedere keer als een nieuwe muziekvorm bij een bepaald publiek in populariteit groeit, ontstaat er een tegenreactie van de (op dat moment) "gevestigde orde" van publiek en artiesten. Club/Eurotrance wordt de pan ingehakt door een flink aantal House-pioniers en liefhebbers van het eerste uur: Trance sucks. Disco sucks, was de term die vanuit de rockwereld geroepen werd aan het eind van de jaren 70, House was aan het eind van de jaren 80 iets dat nauwelijks muziek genoemd mocht worden, en met de millenniumwisseling voor de deur was er plotseling een hoop kritiek op Eurotrance. Het rumoer rond Eurotrance is in vergelijking met de reacties op Disco en House maar een klein opstandje, en ook niet de eerste keer dat een groep uit de housewereld zich druk maakt over een bepaald fenomeen (bijvoorbeeld "Mellow" vs Gabber in Nederland). Maar er valt wat te zeggen voor de reacties van (onder andere) Fierce Ruling Diva. Trance is niet nieuw, trance eind jaren 90 bestaat voor een groot gedeelte uit inspiratieloze, gekloonde tracks, heel vaak gebaseerd op een enkele synthesizer-riff of sample van een succesvollere voorganger. De hitlijsten die vanaf 1998/99 bestormd worden met commerciële mainstream-trance staan bol van covers van oudere dance/house-klassiekers, ( bijv. Paffendorf's where are you is de trance-versie van for fun van GND en Killer van ATB is uiteraard bekend van Adamski's versie) ambient tracks (luv U more van Rollergirl), en zelfs klassieke muziek (barber's adagio for strings, de Ferry Corsten remix van William Orbit's bewerking). House (en techno) maakten van disco (en popmuziek in het algemeen) iets nieuws. De bekende "couplet-refrein-couplet-refrein" opbouw werd omgevormd tot een minimale uitgerekte track met als gevolg een hypnotiserend effect . Commerciële Eurotrance draait de zaken net zo vaak weer om en maakt er een ouderwets liedje van, soms met als basis een ander nummer en in ieder geval voorzien van de op dat moment meest populaire geluidjes. Op verschillende plaatsen in de track worden wat hoogtepuntjes ingevoegd (voorafgegaan door wat snare-roffeltjes) en klaar. Ook Trance-DJ's als bijvoorbeeld Paul van Dijk beamen dat het merendeel van de muziek die onder de noemer Trance uitgebracht wordt bestaat uit rommel. De commercie ziet het grote geld en doet zijn uiterste best zoveel mogelijk op de markt te brengen, en mede daadoor wed Trance één van de populairste house-vormen aan het eind van de jaren 90 en gaan duizenden cyberfreaks wekelijks uit hun dak. Maar er werd al snel van een soort Trance-overkill gesproken, en een paar Engelse dance-magazines schreven in het begin van 2000 alweer over het einde van de Trance rage die in zicht leek te komen. Ondanks alle op- en aanmerkingen vallen twee dingen niet te ontkennen: Trance is big business en geliefd bij een grote groep partypeople. Meet Her at The Loveparade Trance-muziek is er al sinds pakweg 1991. De klassiekers van toen (Jam & Spoon's Stella en Age of Love's Age of Love (en dan Jam & Spoon's watch out for Stella remix) en een hoop tracks die onder de noemer progressive uitkwamen zoals Gat Decor's Passion en Pacific symphony van Transformer2 bijvoorbeeld) zijn tracks waar elementen uitgehaald zijn die in Trance van 1996 (en verder) nog steeds duidelijk aanwezig zijn. Trance versplinterde vanaf 1993 in varianten als Goa, Hardtrance en Epic house, Toonaangevende Trance-pioniers als Sven Väth lieten niet lang daarna Trance voor wat het was en concentreerden zich meer op andere House/Techno-vormen. In zijn originele vorm bleef Trance op kleine schaal nog wel bestaan, maar bleef voornamelijk alleen in Duitsland bekend. Een aantal DJ's waaronder Paul van Dijk bleven het draaien en produceerden regelmatig wat eigen werk of werkten mee aan (trance)remixen van house-tracks. Verder braken af en toe wat nummers door die eigenlijk het beste als Epic-house kunnen worden omschreven, maar die wellicht ook al als voorlopers van Eurotrance kunnen worden gezien (bijv. Children van Robert Miles in 1996, Seven days and One week van BBE, ook uit '96 en van de makers van the age of love.) In Duitsland was er dan ook voor het eerst echt sprake van een nieuwe opkomst van Trance. Op de loveparade die officieel als een techno-demonstratie bekend staat was er vanaf 1996-97 steeds meer "nieuwe" Trance hoorbaar. De 'grote' DJ's draaiden vanaf de siegessaule nog voornamelijk Techno, vanaf de floats en een flink aantal feesten die om de loveparade heen georganiseerd worden waren progressive en trance de meest gedraaide stijlen. In 1997 pikte Paul Oakenfold het trance-geluid op en maakte hij het groot in het noorden van Engeland. Dit laat tegelijkertijd zien hoe groot de macht en invloed van een DJ/producer kan zijn. Paul Oakenfold -zeker niet de minste DJ- had inmiddels al een behoorlijke staat van dienst. Na het "ontdekken" van de track Café del Mar van Energy 52 ging hij op zoek naar meer. Dankzij het handig gebruik kunnen maken van zijn platenlabel (perfecto) en het draaien van die stijl in Liverpool tijdens de Cream-avonden en later in Sheffield met Gatecrasher kreeg Trance vrijwel direct een nieuwe groep feestgangers in zijn greep. De Gatecrasher-kids zoals zij zichzelf noemen vormden de trouwe aanhang van het nieuwe trance-geluid. (Ze worden ook wel new ravers genoemd, een nieuwe generatie van 17-25 jarigen die de opkomst van House in Europa vanaf '88 niet bewust meegemaakt hebben.) Ook de namen cyberkids of cyberfreaks zijn veelgebruikte termen, verwijzend naar de cyberpunkmode die kenmerkend is bij Eurotrance. Gekleurd haar (in spikes of heel kort), spenen, glowsticks, piercings en (tijdelijke) tatoeages of beschilderingen, ook hier is net als in gabber een link naar computerspelletjes en tekenfilms terug te vinden. In tegenstelling tot gabber zijn er geen horror en 'macho' elementen. Trance benadrukt weer plezier en is 'vrouwvriendelijker' van aard (er is zelfs girlie-trance). Gatecrasher zette de toon voor de rest van Engeland, waar in 1999 trance landelijk doorbrak. De Duitse en Nederlandse trance-DJ's die door Paul Oakenfold en Pete Tong binnengehaald waren werden vanaf dat moment internationale beroemdheden. Ook Nederlanders Tiësto en Ferry Corsten werden vanaf de zomer van '99 internationaal steeds bekender (mede dankzij de hit Gouryella en Ferry's system F out of the blue hit en zijn samenwerking met William Orbit). Ferry Corsten werd in '99 in Engeland uitgeroepen tot meest toonaangevende producer. Tiësto kreeg in Engeland medezeggenschap bij het sublabel Data van de Ministry of Sound en een van de eerste uitgebrachte tracks daarop, 9PM (till I come) van ATB werd een internationale hit. (Vreemde titel? Andre TanneBerger -de maker- was op een middag een weddenschap met zijn vriendin aangegaan, hij beweerde dat hij voor 9 uur s'avonds een track in elkaar kon zetten. Dat lukte, hij noemde het 9PM en verkocht er 1 miljoen stuks van...) 9PM (till I come) was in 1998 al een hitje geweest in Nederland en Duitsland, maar brak via Engeland en Ibiza in de zomer van 1999 Internationaal door. Tot in Amerika kreeg (Euro)trance voet aan de grond. Met de eeuwwisseling was trance uitgegroeid tot muziek voor de massa, met veel voor- en tegenstanders. Vooral in het commerciële circuit waren er veel goedkope kopieën van soms toch al niet al te beste tracks (zoals het "valse" gitaarakkoord in 9PM dat moeiteloos als kunstje werd herhaald door ATB in de volgende track). Toch gaf trance tegelijkertijd ook een nieuwe impuls aan het opnieuw organiseren van grote feesten. ID&T startte in Nederland met een reeks innercity dat zeer succesvol werd mede dankzij de line-up van bekende trance-DJ's. Zo ook de Impulz en 4 elements feesten, die behalve diverse andere stijlen ook de nodige portie trance op het menu hadden staan.

bron :http://members.lycos.nl/deepdishchase/newpage2.html
Uitspraak van Sydney op vrijdag 2 december 2005 om 19:48:
Ook Trance-DJ's als bijvoorbeeld Paul van Dijk beamen dat het merendeel van de muziek die onder de noemer Trance uitgebracht wordt bestaat uit rommel.


:respect:
Uitspraak van Sydney op vrijdag 2 december 2005 om 19:48:
Hardcore. Nieuwe naam voor gabberhouse. Keiharde, snelle house die na een commerciële doorbraak met 'happy hardcore' terug in de underground is gedoken. Tip: 'Thunderdome A Decade, Live' (ID&T).


Ik weet niet waar je die crap vandaan hebt? :vaag:
Maar de naam hardcore was er eerder als gabber(house)...
Gabber is maar 1 vorm binnen de hardcore...om precies te zijn de tak die in nederland ontstaan is...ook de enige vorm die een commerciele periode heeft meegemaakt...
Zelfs toen gabber op zijn hoogtepunt was verbleef de rest van het genre in de underground...

Gabber eiste de meeste aandacht op vandaar dat er ook misverstanden zoals dit de wereld in zijn geholpen dat het gelijk aan elkaar is... :(
Hardcore is veel breder en is gewoon een overkoepelende naam voor extreme electronische muziek...het stamt niet eens van de house af!
De gabber hoogstens...maar volgens mij ook alleen omdat men toendertijd dacht dat alles house was hier in nederland...wat achteraf bekeken dus op bullshit gebaseerd was... ;)

Zowieso die tip:
Dat is dus gabber...niet hardcore... ;)
 
en Eurotrance is kut... als ik alleen de TV had gehad om met het genre kennis te maken ipv een duitse vriend met allemaal cd's vol cosmic gate enzo, had ik het echt geen vette muziek gevonden....
 
Uitspraak van TYHARO op zaterdag 3 december 2005 om 20:19:
Zowieso die tip:
Dat is dus gabber...niet hardcore..


Maar waarom werd dan alles naast gabber in de beginperiode ook hardcore genoemd dan? Er is nog nooit iemand geweest, die mij dat heeft kunnen uitleggen. Daarom noem ik gabberhouse ook gewoon altijd hardcore. Eigenlijk een beetje fout natuurlijk, want je hebt ook hardcore hip hop en hardcore rock. Maar het zit er zo ingebakken, dat je het er sowieso niet meer uitkrijgt. Niet bij de oude generaties en niet bij de nieuwe.

Gabber is natuurlijk weer een verdere uitvoering van techno. :)
Techno lijkt me eerder van toepassing dan house idd...en naar mijn mening techno != house... :)

Maar gabber is ook hardcore...maar hardcore is niet gabber...hardcore is breder...
Je had/hebt gabber en je hebt hardcore...dat word nu gewoon nog steeds gehanteerd...weet men meteen ook waarmee ze te maken hebben...alhoewel dat buiten nederland is voornamelijk...
Ik heb bijvoorbeeld ooit de naam Dj Paul laten vallen bij een hardcore kerel uit de USA...
Who? kreeg ik als antwoord...
Dus ik een beetje uitleggen... Oh gabba? Nah I don't listen to that cheesy crap...kreeg ik toen als antwoord... 8)

Ten eerste had het natuurlijk een eigen sound...maar ieder had zijn eigen sound opzich dus daar ligt het niet aan lijkt me...

Misschien is de reden dat gabber als iets apart word gezien naast de hardcore wel omdat ze zichzelf in het verleden zo verheerlijkt hebben...I dunno...zou kunnen...
Dat ze zich de hardste noemden (terwijl ze dat niet waren en zeker niet met dat happy spul op de thunderdomes enzo) werd ze iig niet in dank afgenomen...zijn ook diss songs voor gemaakt...
Rotterdam takes it up the arse van Nasenbluten is misschien wel het bekendste voorbeeld... :)

Of dus omdat het de enige scene is die een commerciele periode kende...zo van...die horen niet bij ons hoor... :p
laatste aanpassing
 
rotterdam is gewoon een stad met veel arbeiders en die luisteren over het algemeen naar ruige muziek... blijkt in mn omgeving. hoe lager opgeleid hoe meer hardcore en metal fans... maar dat zijn natuurlijk geen mensen die erg into muziek zijn en dan krijg je oppervlakkuge platen met scheldvocals erin over een dominee die men dan vet vind.

En daarbij opgeteld het moddergooien tussen Paul en Flamman&Abraxas (Amsterdam waar lech dat dan) en de rivaliteit feyenoord-ajax en de verhevenheid die inwoners van beide steden voelen leidde tot een jammerlijke culturele degradatie van hardcore.

Als dit nooit was gebeurd in NL luisterde iedereen hier trance en club net als in Duitsland (mensen die niet van dance houden buiten beschouwing gelaten)
Uitspraak van verwijderd op zondag 4 december 2005 om 02:50:
leidde tot een jammerlijke culturele degradatie van hardcore.


Gabber dus officieel...alhoewel het helaas de gehele naam van de gehele hardcore ten schande maakte idd... :[

Daarom dus misschien zoals ik al zei als iets aparts gezien...
Dat bedoeld men met cheesy enzo wat je noemt...
Vind je het gek dat de rest van de hardcorescene daar niks mee te maken wil hebben? :vaag: :D
 
neh... en niet alleen de hardcore scene

word ook gek van die kale cokeboeren met houthakkerskleding die alle feesten in de omgeving harder dan trance verzieken met hun lomple *** macho houding

met name als ze uit Venray en Helden-Panningen komen :[
laatste aanpassing
Ik bedank maar weer voor jullie input :)

Alleen gaat t mij niet om hardcore of gabber dus dan mag van mij best in een ander topic :P

Maar als je nog wat goede info voor me hebt over progressive...GRAAG!
Uitspraak van Steefie op dinsdag 29 november 2005 om 14:39:
typerend voor het genre qua artiesten


Sasha & Digweed zijn lange tijd toonaangevend geweest. Sowieso de artiesten die in de Global Underground reeks albums hebben uitgebracht zijn de grotere namen binnen het progressive gebeuren.
http://www.globalunderground.co.uk/

Maar er is nog veel meer :yes:

Misschien ook handig dit topic:

https://partyflock.nl/topic/796795
laatste aanpassing
progressive zoals het lang ten gehore is gebracht begint wel te vertakken in sub stylen. aan de ene kant de electro / acid achtige kant op. en aan de andere zijde de minimal / tech kant.

zuivere progressive in mijn optiek zijn er nog maar weinig van over. de style die een jaar of 6 geleden zo'n impact had is aan het evolueren. en maar goed ook. al mis ik die puurheid wel in wat tegenwoordig ten gehore wordt gebracht. misschien sentiment.

maar 1 van de weinige DJ's waar ik deze feeling nog bij terug vind is Hernan Cattaneo