Partyflock
 
Forumonderwerp · 813669
11 volgers · 18296x bekeken
Werkzaam bij Symbiotic Sessions
Artiest {SHOWLIST artist 58830, 23062}
Waarschuw beheerder
donateur
Ik had eerder zo'n topic als deze, maar daar is door lange inactiviteit niets meer aan toe te voegen. Vandaar opnieuw dit topic aangemaakt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ik schrijf nog wellis een kleine uitleg over verschillende aspecten van het producersvak, soms ook wat anders. Het leek mij overzichtelijk, ook voor mezelf, om ze in één topic te joekelen. Bij deze. Misschien heeft iemand er iets aan.
Waarschuw beheerder
donateur
Gratis mini-cursus 'Melodieën voor Beginners'
(algemeen en Reason)

begin met een super simpele melodie, gelukkig leent housemuziek zich uitstekend voor een simpele melodie dus das lekker. Belangrijker is dat 'ie vooral lekker op de beat ligt, want daar hoef je geen muzikaal talent voor te zijn. Maar doe eerst dit:
1 - kies je bassnoten voor je maten (bijv 4 maten, A, A, C, deze noten vormen de basis voor je melodie.
2 - de noten die altijd goed klinken bij de gekozen bassnoot zijn de noten die onderdeel zijn van een accoord in die bassnoot. Kies dus ook een accoord. gebruik vaker en eerder deze noten dan andere in je melodie.
Welke accoorden zijn er? .....veel, maar ik geef je de belangrijkste:
*- voor een 'donkere' sound (mineur) gebruik dan de bassnoot, de noot die 3 noten hoger ligt (A+3=C) en de bassnoot +7 (A+7=E) een A-mineur is dus A, C & E.
*- voor een 'vrolijke' sound (majeur) gebruik de bassnoot +4 erbij, en ook weer de +7. dus A majeur is A, C# en E.
*- door de bassnoot +10 (of -2 whatever) toe te voegen aan je majeur of mineur krijg je een zogeheten '7-accoord'
dus A-mineur 7 = A, C, E en dus (A+10) G.
dus A-majeur 7 = A, C#, E en dus (A+10) G.

gebruik dus eerst vooral deze noten in je melodie, en kijk dat of je er wat tussengelegen noten af en toe er tussen kan plaatsen. Wees hier zuinig mee.
En pas je accoordnoten en extra noten dus aan naarmate je bassnoot veranderd.

wil je een basslijntje maken, gebruik dan nog meer alleen de bassnoot en de acoordnoten. Een Stringpartij of andere lange geluiden kun je maken door de accoordnoten gezamelijk tegelijk te triggeren, en zorg dan dat ze de lengte van de maat hebben.

Algemeen; gebruik niet te veel verschillende noten in een melodie, probeer overeenkomsten tussen accoorden te vinden of, juist accoorden/bassnoten te kiezen die overkomstige noten hebben in het accoord.

Voor het lekker op de beat krijgen van een melodie kun je de zogeheten 'Quantasize' functie gebruiken, die dit dus doet. Het muzieknootje rechtsbovenin je sequencer-window. De mate van quantasizen, hoe strak op de maat het dus wordt, kun je instellen met de dropdownbox links van die muzieknoot, hoe lager het getal na de '1/' hoe strakker het wordt. Je kunt ook tijdens het inspelen al automatisch quantasizen door het muzieknootje met het rode vierkantje, weer links van die dropdownbox aan te zetten...
Waarschuw beheerder
donateur
Gratis Mini-cursus logo-ontwerp.

Als je een logo wilt maken of laten maken, zoek bijv. eerst dit uit:

- uitstraling (wat moet het logo uitstralen)
- tekst (moeten en woorden of symbolen in komen te zitten)
- toepassing (waar wil je het logo voor gebruiken)
- kleur (moet het in kleur, welke kleuren en waarom, zwart, etc.)
- doelgroep (wie zijn de mensen die je wilt aanspeken met dit logo)

Zoek dan in tijdschriften en op internet zo veel mogelijk plaatjes, foto's, kleuren, lettertypes, logo's van anderen uit de zelfde scene of business, producten, materialen, films, whatever, en andere zaken die gerelateerd zijn aan je concept, en gooi deze bij elkaar op een collage of in een map op je pc, maar wel zo dat je met deze files echt een bepaald sfeerbeeld krijgt. Maak aan de hand van deze collage de eerste schetsen of probeersels. Laat je inspireren door de gevonden plaatjes en collage, neem desnoods kleuren, stijl, lijnvoering, sfeer, etc. over van andere ontwerpen en plaatjes. En ga hierna verder met tekenen, samenstellen en optimaliseren van je logo. Bedenk goed dat een logo simpel moet zijn, duidelijk moet spreken en in het oog moet springen. Vaak kan je het beste zoveel mogelijk weglaten, en kiezen voor een niet te complex idee.
De meeste gebruiken programma's als Adobe Illustrator, Photoshop of bijv. Paint Shop Pro (wat iets gebruiksvriendelijker is) voor het maken van hun logo, maar soms kan je beter eerst het een en ander grof en schetsmatig zelf op papier zetten. Werk dan met materiaal waar je zelf een voorkeur voor hebt.

succes.
Waarschuw beheerder
donateur
Wat is een artiest?

wat zegt van Dale?

ar·tiest (de ~ (m.), ~en)
1 uitvoerend kunstenaar => kunstenmaker, performer

Nou dit zegt al een hoop, uitvoerend kunstenaar. Maarja, dan kom je op de eeuwige discussie 'wat is kunst?'.
Wanneer is een dj-bezig met kunst te vertonen? Mijn visie op kunst is wanneer iemand met bepaalde middelen zijn eigen emoties, inspiraite, denkbeeld etc. weet te uiten. Of dit nou wel of niet door de massa wordt begrepen of opgevangen.

Wat zegt van Dale?

kunst (de ~ (v.), ~en)
1 het creatief en origineel tot uiting of voorstelling brengen van gedachten of gevoelens op vaak ontroerende of schokkende wijze
2 elk van de disciplines die door kunstenaars beoefend worden
3 een of meer kunstwerken
4 door oefening en studie verkregen kundigheid, vaardigheid
5 wat door mensen en niet door de natuur is gemaakt => namaak

Dus als iemand platen draait met enkel het doel voor geld mensen aan het dansen te brengen en hier geen eigen motivatie of hoger doel mee heeft zou het geen artiest zijn, maar slechts een entertainer. Tenzij het natuurlijk zijn of haar eigen platen zijn.

En dan heb je dus nog wel betekenis 4 van het woord kunst, maar dit gaat over ergens goed en kundig in worden, en dan is iedere sport ook een kunst. Je zou dus het technisch erg goed worden in draaien ook een kunst kunnen noemen, maar ik zie dit toch als een ander soort kunst. Hoewel sommige deejays technisch zo goed zijn dat hun draaikunsten echt als kunst gezien kan worden, en dus eigenlijk ook kunstenaar zijn. Maar vaak hebben deze mensen ook de juiste motivatie gehad om te komen waar ze zijn.

Componeren/produceren is dus ook niet altijd kunst, als er iets van de artiest zelf in zit, zoals emotie, visie etc. dan is het kunst, is de plaat opgebouwd volgens standaard productie-regeltjes en enkel gemaakt om te scoren, dan kan je dit eigenlijk ook niet echt als kunst zien, maar slechts als een consumptie artikel.

Ik denk dat de combinatie van de juiste motivatie en tecnische vaardigheden ook nodig zijn om echt kunst te brengen. Iemand die absoluut niet kan schilderen zal het ook moeilijk krijgen om z'n emotie en visie etc. op een doek te krijgen. Hoe beter je technische vaardigheden, hoe intuitiever je jezelf naar voren kan brengen.

Dus wanneer is iemand artiest?
Dit heeft te maken met de motivatie van het betreffende persoon. Wil de persoon iets meegeven aan deze wereld, wil hij/zij mensen een emotie overbrengen, een visie uitdrukken, en laat hij/zij zich niet volledig sturen door geld en de wens van de massa? En is deze persoon bereid om kundig te worden met zijn middelen?

Artiest zijn zegt meer over wat de beweegredenen zijn van een persoon, en zijn niet alleen te toetsen aan hand van technische of sociale zaken, maar zit meer in de geest en drijfveer van een persoon. Een artiest beschikt over de kundigheid en motivatie om intuitief met zijn beschikbare middelen zijn hogere doel te uiten.
Waarschuw beheerder
donateur
Funky Basslines

Voor funky music wil je eigenlijk ook echt een funky, bijna jazzy bassline. Ik zelf ben soms wel uren bezig met het zoeken naar een dikke lekker rollende bassmelodie. Soms zijn ze net iets te complex, maar wel goed uitgedacht. Eigenlijk is het ook een kwestie van weten welke noten je 'kan/mag' gebruiken. Er zijn natuurlijk niet echt regels voor, maar er zijn wel een aantal vaste trucs die je kan gebruiken.

Bijvoorbeeld je wilt een basslijn in C.
Je kunt dan in ieder geval gebruik maken van bijvoorbeeld C1, C2, C3 etz. En de noot +7, in dit geval de G kan je ook altijd betrekken.
Voor een simpele, niet al te sfeerbepalende basslijn heb je hier al vaak genoeg aan. Speel met nootlengtes, stiltes, dubbel (achter elkaar) aangeslagen noten en octave change (bijvoorbeeld c1, c2,c2,c1 vlak achter elkaar).

Wil je een complexere meer sfeerbepalende bassmelodie dan kan je er nog wat noten bijpakken. De noten die je er bij pakt zijn het meest bepalend vool de feel/sfeer van bassmelodie. Pak je er de noot +3, de D#, dan krijg je de donkere mineur sound, met de E krijg je de standaard majeur sound. Interresanter zijn vaak de keuzes die hier net buiten liggen, in dit geval bijv. de D of de G#. Je kunt het beste zuinig zijn met deze extra noten, ook met de lengte van deze, de kans dat het niet lekker klinkt met je main synth/stabs zijn groter naarmate je meer van deze gebruikt (let ook op welke noten je gebruikt hebt met je melodie/stabs/etc. en gebruik vooral deze).

Wat vaak werkt voor een funky feel is in iedergeval zorger dat ' ie melodieus lekker loopt, dus dat 'ie op 't einde weer terugwerkt naar het begin met een soort roll. Bij een basslijn die begint in C bijvoorbeeld kan je in de laatste maat G-G-A#-B. En zo weer terug 'rolt' naar C.

Plaatsing is bij een funky basslijn belangrijker dan bij een iets meer electronisch klinkend geheel. In funky music zit meestal toch een soort van levendigheid. Kies daarom voor veel variatie bij o.a. de plaatsing en lengte van je noten en stiltes. Het kan vaak beter klinken alsof een bassgitarist het speelt dan dat het gesequenced is.

Waar het 'm ook in zit is de overgang van de ene basstoon naar de andere, je kunt je patroon gewoon transposen, maar dit is vaak niet de mooiste manier. Beter is vaak om van het geheel meer 1 melodie te maken die niet klinkt als een basspatroontje die van toonhoogte veranderd. Truc hierbij is o.a. niet te beginnen op de bassnoot bij de overgang. Bijv. als de bass over gaat van C naar G# kan je als eerste noot van de nieuwe basstoon naar de D# gaan (G#+7). Kijk ook welke noten binnen je gekozen basistonen overeenkomen of naast elkaar liggen, en speel met de overeenkomsten.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Melodieën voor beginners, deel 2

Ok, je hebt een melodie gemaakt, maar hij klinkt nog wat 'dun'. Hoe komt dat nou, bij anderen klinkt die veel dikker.

Dat komt omdat er bij anderen vaak meer dan 1 noot tegelijk getriggerd worden. Vooral bij trance bestaan melodieën eigenlijk uit allemaal accoorden, of delen van accoorden.

Hoe doe je dit, en welke noten moet je dan gebruiken?

Bij het vorige verhaal over melodie heb je gelezen hoe accoorden in elkaar zitten. Ook heb je gezien hoe je een melodie maakt. Er zijn verschillende manieren om je melodie dikker te maken.

Manier 1:
Voeg een tweede sampler, oscilator, vst, whatever toe. Maar dan met een andere noot. +12 (octaaf)werkt altijd, maar voegt weinig dynamiek toe. De noot die je kiest kan het beste één binnen je gebruikte accoord zijn.
Dus wanneer je voor een mineur hebt gekozen, zou je kunnen proberen de noot +3 aan je originele geluid toe te voegen. Dit kan je doen door bijv. de tweede oscilator van je subtractor of malstrom in reason op pitch +3 te zetten. Ook kan je met de cv kabeltjes aan de achterkant een ander apparaat gelijk laten triggeren (gate). En verander dan de pitch van het geluid van dat andere apparaat. Let erop dat dit eigenlijk een truc is die een beetje beperkt is.

Manier 2:
Deze manier is eigenlijk beter, maar wel iets meer werk.
Je zet (copy, paste) je zelfde midi/sequence track op een ander apparaat en met de muis gooi je al je nootjes (bijv.)3 omhoog. Ook kan je gewoon binnen hetzelfde midikanaal/sequencer track je hele melodie copyen en 3 omhoog gooien. Je zal merken dat het niet altijd goed klinkt, vooral als je mineuren en majeuren door elkaar gebruikt. Pas het dan met de hand aan tot je de juiste sound krijgt. Het aantal lagen dat je toevoegd kan zoveel als je wilt zijn, en het kan ook +3+12 (andere noot, maar dan een octaaf hoger of lager) zijn, maar pas op dat je met je sounds niet teveel in het gebied van je kicks (laag) en hihats(hoog) gaat zitten. Ook wil je het niet te vol hebben overal.

De noten die je erbij kunt plakken zijn dus noten uit het accoord dat je gebruikt.
+ of -12 (octaaf) kan altijd erbij, maar pas dan op dat je niet je andere sounds wegdrukt.
Bij majeur kan je +4 en +9 gebruiken.
Bij mineur +3 en +9. Deze kunnen natuurlijk daarbovenop ook weer nog eens +of-12 gedaan worden.
Natuurlijk kan je ook hierbuiten gaan zitten en experimenten, dit is eigenlijk het beste, luister en kijk goed naar je melodie elke keer dat je iets toevoegd. Je kan het beste goed naar je noten kijken en met de muis nog veel aanpassen.

Succes.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Foreal:
Ik loop altijd zo te prutten met basslines. Maar heb je misschien een tip met welke setup ik het best kan beginnen voordat ik met bass timbres melodien ga beginnen? Of het ut beste is om te kijken of ie klinkt, samenlopend met de gehele beat, of alleen de kick en of ik dan meteen wat moet compressen, of meteen al een eq eroverheen te zetten om zo problemen met de kick te voorkomen. Want het lijkt wel of ik nooit een goede bass timbre te pakken krijg, omdat ze altijd weer prut klinken en nooit zo mooi liggen als in pro-productie's


Eén gouden tip is, dat het eigenlijk niet nodig is om gelijk met de kick een bassnoot te spelen. Als je in 't arrangement ziet dat de kick en een lage bass gelijk getriggerd worden kan je soms het beste de bass daar weghalen. Als het goed is hoor je ook weinig verschil. De plaatsing van je bassline is dan ook erg belangrijk. Vaak wordt de off-beat (3e tel) gebruikt, vaak dan met een zuigend effect met de kickdrum, bereikt met compressors en dergelijke. Wat je ook kunt proberen, is je hele basspartij een halve maat opschuiven, dit kan soms een verrrassende dynamiek aan je track geven, en ook ben je vaak van het 'kick gelijk met bass'-probleem af.

Foreal:
Ja oke, daar waren we al achter. Maar zelf op een offbeat klinkt het zo anti-bass. maja, zal wel een kwestie van lijmen zijn. toch bedankt


Om een juiste basssound te krijgen is het toch vaak tweaken met je pitch, filters, cutoff, eq, envelope (attack vooral) tot je het juiste geluid krijgt. Vaak is een vrij standaard synthgeluid, een sine, een sawth of een square al erg goed voor de job. Gebruik ook geen of weinig effects over je basslijn. Als je met je huidige setting het niet voor mekaar krijgt om een lekkere bass te creeeren, haal dan rebirth (nu gratis down te loaden) uit de kast en gebruik de 303, desnoods 2 tegelijk. Eventueel exporteren als audio. Succes verzekerd.

Foreal:
Owkee, we zullen eens kijken. Ik ben in het bezit van AudioRealism - Bassline. Een soort van 303 kloon en volgens vele verdomd goed, maar toch gebruik ik vaak v-station om bassen te maken omdat die dat rauwe geluid (waar ik zo dol op ben ) goed naar voren krijgt. Maar de 303 is hier mee ongeveer begonnen, dus gaan we kijken of mijn kloon zulk geluid kan produceren.. bedankt!


Waarschuw beheerder
donateur
Mindsynth over: Illegale muziek downloads

Het is misschien een vorm van broodroof, het downloaden van mp3's... De artiest krijgt niet wat 'ie verdient.
Toch heb ik persoonlijk heb ik er niet zo'n heel groot probleem mee met het hele illegale muziekverspreidingscircuit. Het is, vind ik, zelfs, een mooi gegeven dat je mensen kan bereiken die anders niet in de gelegendheid zijn om uberhaubt met je muziek in aanraking te komen. Het maken van muziek gaat mij persoonlijk niet om het geld. Behalve dat ik het voornamelijk voor mezelf doe, gaat het mij om waardering, erkenning, het overbrengen van inspiratie, emotie, gevoel, visie, etc. Geld heeft hier voor mij weinig mee te maken, en is zelfs vaak een bariëre bij het maken van goede muziek. Als ik met mijn producties zo ver kan komen dat ik zalen vol met mensen een geweldige avond kan geven, of mensen thuis kan laten wegdromen, ben ik meer dan tevreden. Als ik geld belangrijk had gevonden binnen de muziek dan zou ik wel pop, hardstyle of andere overtoegankelijke en sales-gerichte muziek maken.

Dus op de vraag hoe ik het zou vinden als ik veel geld misloop door illegale downloads? Het zou me weinig tot niets uitmaken. Ik denk dat ik zelfs een gedeelte van m'n muziek zelf online als gratis download aan zou bieden. Als er een aantal fans en bewonderaars m'n product kopen vind ik dat geweldig, maar als het illegaal gedownload wordt vindt ik dat niet veel minder leuk. Ook zijn er genoeg alternatieven te bedenken om via andere wegen aan je geld te komen als producer, of door een exclusief product om je muziek heen te ontwerpen wat niet over de data-wegen te verspreiden is. Je kunt er ook niet omheen, het is naar mijn mening gewoon het tijdperk waarin we leven. En je kunt beter je creativiteit en energie gebruiken om iets te verzinnen waardoor je toch krijgt wat je wilt, dan hier een eindeloze strijd tegen te voeren.

De muzikanten en daaromheenliggende industrie die het meeste te lijden hebben onder 't mp3-cicuit zijn dus diegene die ook de muziek maken om te scoren. En ik vind persoonlijk dit alleen al een slechte zaak, muziek zou geen commercieel consumptie-wegwerpartikel moeten zijn zoals het nu vaak is, maar is dit in de loop der jaren geworden vanwege het feit dat er veel geld mee te verdienen is. Muziek, in mijn visie, gaat niet om scoren, roem, dikke auto's, etc, maar om uiting, en om mensen letterlijk en figuurlijk te bewegen. Voor de tijd van de moderne media werd er niemand stinkend rijk met het maken van muziek. Het kwam allemaal uit passie, en dit was ook aan de muziek af te horen. Mensen waren pioniers. Tegenwoordig gaat het grootste deel van de muziek om het beantwoorden van de vraag aan muziek. En hier gaat het naar mijn mening niet om. Muziek is iets wat altijd in ontwikkeling is geweest, en evolueerde naar aanleiding van creaties van de beste muzikanten, virtuozen, wonderkinderen en vernieuwers. Tegenwoordig wordt de luisteraar voorgeschoteld met hapklare, moeilijk om slecht te vinden, by the book 'how to make a hit record' - overgeproduceerde muziek en met door tot in detail uitgestippelde imago's en bijbehorende gelikte videoclips. Het wordt je als publiek moeilijk gemaakt om niet tevreden te zijn met wat je op de radio en tv-zenders toegeworpen krijgt, terwijl het qua muzikale waarde vaak weinig voorsteld. Dit resulteerd in een slechte en oppervlakkige smaak bij het grote publiek, die alleen maar meer van dit soort spul wilt, en zich vaak niet verder verdiept in meer qualitatieve, genuanceerde, intilligentere, vooruitstrevende muzieksoorten.

Dus als de mensen die verantwoordelijk zijn voor het brengen van een slechte oppervlakkige muzikale smaak aan de mens eindelijk een beetje 'gestraft' worden door minder inkomsten, vind ik dit een godsgeschenk, en hoop ik dat dit zover doorvoert dat we uiteindelijk weer op een natuurlijke evolutie van de muziek overgaan.
Waarschuw beheerder
donateur
Beginners: Wat heb je nodig om een beetje lekker te kunnen produceren:

Sequencer- Je overkoepelende software om je hardware, vst/software-synths&effects of audiokanalen mee aan te sturen. Behalve de bekende Cubase, zijn er een hoop alternatieven. Zoals Protools, Ableton Live, Logic, Cakewalk, etc. Cubase is een goed programma, maar zou voor mensen die net beginnen met software nogal moeilijk in te komen kunnen zijn. Wat gebruiksvriendelijker en steeds meer gebruikt is Ableton Live, welke ook erg geschikt is om live mee op te treden.

Geluidskaart - In je computer zit een geluidskaart, tegenwoordig meestal geintegreerd zit op het moederbord. Dit zijn meestal beperkte kaarten die niet ideaal zijn voor het maken van muziek.
Je kunt dus gaan kijken naar een betere geluidskaart. Al voor zo'n 100 euro heb je een kaart die al stukken beter is als de geintegreerde kaart.
Bij het aanschaffen van deze moet je o.a. letten op welke aansluitingen je nodig hebt voor je andere apparaten, dus midi, audio etc. Er zijn ook controllers met ingebouwde geluidskaart, zoals de Novation X-Station.

Controller - Normaal kan je alleen je muis en toetsenbord gebruiken om je sequencer aan te sturen, maar dit is natuurlijk verre van ideaal om bijv. een melodie in te spelen of een effect te sturen. Er zijn ontzettend veel verschillende controllers verkrijgbaar. Vaak zijn dit apparaten met een klavier en verschillende draaiknoppen en faders. Deze zijn via usb op je computer aan te sluiten en zijn vaak erg handig in het gebruik. Kijk hiervoor naar merken als bijv. Evolution, Novation, etc. Korg heeft ook een leuke.

Weergave - Om goed te kunnen horen wat je doet, is het verstandig om niet op pc-speakers of met een hifi-set te werken. Deze speakers geven namelijk niet goed weer wat je eigenlijk aan het maken bent. In veel studios vind je actieve monitor-speakers, speakers met ingebouwde versterker die proberen het geluid zo puur mogelijk weer te geven. Omdat deze niet goedkoop zijn, en ook niet iedereen herrie kan maken in de ruimte waar gewerkt wordt zou een andere oplossing kunnen zijn om een goede kwaliteit koptelefoon aan te schaffen waarmee je wel dag en nacht vol kan blazen zonder dat men er last van heeft. Kijk bijv. naar de Sennheiser HD 580 of 280.


Wat je er verder bij neemt of gebruikt is afhankelijk van jouw voorkeur en de soort muziek die je wilt gaan maken. Je kan bijv een hardware synthesizer erbij gebruiken. Zorg dan dat je er ééntje hebt die geluiden in zich heeft die bij jouw stijl passen. Verder zou je kunnen denken aan een drumcomputer of een sampler. Als je meerdere hardware apparaten hebt, dan heb je een mixertje nodig om het geluid van je computer en andere hardwarebakken samen te voegen en te regelen.

Maar misschien is het ook verstandig om eerst verschillende software-synthesizers (vst) te proberen. En daar je geluiden in eerste instantie uit te halen. Ook met programma's als Reason heb je een sequencer en diverse software synthesizers, samplers en effecten in één programma.
 
Waarschuw beheerder
Hey joris!

Too much time on your hands?

Wel leuk initiatief trouwens (y)
Waarschuw beheerder
donateur
hey, thanks.

't is meer dat ik de tijd die ik ooit in al deze teksten gestoken heb zo nuttig en bereikbaar mogelijk wil maken.
Waarschuw beheerder
donateur
Text 2 Speech Vocals Maken

Probeer eens Scansoft Realspeak. Deze software wordt gebruikt door vele internationale bedrijven om bijv. gesproken telefoondiensten van spraak te voorzien.
Je kan daarmee in diverse talen met verschillende stemmen tekst naar spraak converteren.

Het is online uit te proberen, met een maximale tekstlengte van 100 tekens.

Als je gewoon een wav-editor/recorder als cool-edit opstart en je laat 'm elke keer een stukje recorden, kan je een langere tekst maken. Zorg dat je opname instellingen goed staan, door bij de opnameregeling van windows 'stereo-mix' als opname kanaal te selecteren.(xp: start->instellingen->configuratiescherm->geluiden en audioapparaten->tabblad audio->alinea'opnemen'->volume)

Vervolgens kan je gaan klooien met effecten, pitch en whatever om het allemaal stoer te laten klinken.

hier is de link:
http://www.scansoft.com/speechworks/realspeak/demo/default.asp

succes.
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mr Mindsynth op maandag 26 september 2005 om 19:57:
Text 2 Speech Vocals Maken


vette tip, zal eens kijken, bedankt
 
Waarschuw beheerder
je gaat toch niet anderen vertellen hoe iets moet? :frusty:
een kok geeft zijn geheime recept toch ook niet weg...:bier:
Alles maar dan alles kun je zonder voorbeelden,lessen etc...:jaja:
gewoon goed luisteren,that's it...:jaja:


en trouwens,ik maak al jaren muziek(probeer),maar hoe je alles hier omwoord....dan snap ik het zelfs niet meer..:vaag: :D
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
mwaah dat stukje over melodieen vind ik erg bruikbaar, en ik zal niet de enige wezen, verder geen problemen om het te volgen ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 26 september 2005 om 22:14:
je gaat toch niet anderen vertellen hoe iets moet?
een kok geeft zijn geheime recept toch ook niet weg...
Alles maar dan alles kun je zonder voorbeelden,lessen etc...
gewoon goed luisteren,that's it...


en trouwens,ik maak al jaren muziek(probeer),maar hoe je alles hier omwoord....dan snap ik het zelfs niet meer..


De kok helpt zijn leerlingen anders wel een aardig eindje op weg.... Goed bezig!
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op maandag 26 september 2005 om 22:14:
je gaat toch niet anderen vertellen hoe iets moet?
een kok geeft zijn geheime recept toch ook niet weg...
Alles maar dan alles kun je zonder voorbeelden,lessen etc...
gewoon goed luisteren,that's it...


Als ik er ook maar iets aan kan bijdragen dat mensen betere muziek maken, dan ben ik al heel tevreden. Ik begrijp je angst dat mensen wellicht iets van je oppikken niet zo goed. Waarom zou je mensen niet iets leren als je over de kennis beschikt? In de muziek is tegenwoordig toch niet veel te verdienen, dus bang zijn voor de concurentie is ook niet echt slim. Hoe het namelijk zit, als meer mensen betere muziek gaan maken heb jij weer muziek om 'goed naar te luisteren' en te immiteren of je eigen draai aan te geven. Maar als niemand kennis deelt blijft iedereen maar een beetje aankutten op z'n zolderkamer. Jij zegt dat je alles kan zonder voorbeelden of lessen? Ik weet wel zeker van niet. Schrijf jij maar eens een goede complete symfonie, ik denk dat als je er je levenswerk van maakt, je misschien tegen je pensioen iets hebt wat enige waarde heeft, als je zonder voorbeelden of lessen moet werken. En waarom zou je tijd steken in iets uitvogelen als mensen dit al vele malen hebben gedaan? jij vond school zeker ook onzin. Wat je zegt namelijk is dat kennis uitwisselen, leren, lezen er ervaring opdoen allemaal onzin is. Ik lees hier veel domme dingen op pf, maar dit... Misschien moet je zelf ook maar wat meer kennis en vaardigheid gaan vergaren en uitwisselen als je verder wilt komen, met alleen luisteren kom je er echt niet. Koop een keer een Computer Music of bijv. een Interface Magazine, kan echt geen kwaad.

Geheime recept? Ik vertel hier geen trucks over hoe mijn stijl in mekaar zit, ik leg enkel uit hoe sommige zaken in mekaar steken en probeer dit toegespitst begrijpbaar uit te leggen. Als jij al jaren muziek maakt moeten deze teksten een eitje zijn voor jou, maar misschien komt het wel omdat je alleen maar 'goed luisterd'(that's it ?!?). Als iets onduidelijk is mag je het me vragen en dan zal ik het nog wat dieper en makkelijker uitleggen. Geen probleem.

Ik streef er gewoon naar dat muziek (nog?) beter wordt in de toekomst. Daarom draag ik ook veel bij aan de website www.i-dance.com ,die ditzelfde ideaal heeft.

Trouwens, ik kan je ook echt aanraden om iets te gaan lezen over graphische vormgeving, dan kun je wellicht goede flyers en cd-covers maken in de toekomst. Ik kan je zo in 10 zinnen vertellen hoe je je ontwerpen stukken proffesioneler kan laten ogen. Maar jij wilt geloof ik liever nog zelf aanklooien terwijl andere mensen wel kennis aannemen en op hun 16e al betere ontwerpen maken. Maar, dat is jou keuze, al begrijp ik daar helemaal niets van.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
terug naar de orde van de dag:

Controllers

Hier een overzicht van verschillende klavierloze (zonder toetsenbord) controllers om bijv. je knoppen en faders in Reason aan te sturen. Je zal merken dat je met een apparaat als deze hieronder veel intuïtiever en prettiger met het muziek maken bezig kan.

[img width=600 height=375 cacheid=000a4b9c001dc25e0c8a97ae1a00fcddf5]http://images.ldlc.com/photos/00/00/32/68/ME0000326847_2.jpg[/img]

[img width=320 height=174]http://www.turnkey.co.uk/productimages/EVOL-UC16.jpg[/img]

De uc-33 is een leuk dingetje, en goed voor de job. Er is ook de uc-16 (zelfde idee als de uc-33 ongeveer maar dan alleen met 16 draaiknoppen en geen faders) en die werkt gewoon goed, maar verwacht geen geweldige verrasingen. Het blijft fijn om je draaiknopjes en faders in Reason echt aan te sturen in de plaats van met je muis en toetsenbord.
Prijs: uc-33 ongeveer 229 euro's, uc-16 ongeveer 99 euro's.

Een leuk alternatief zijn de controllers van Behringer en zijn zelfs goedkoper.

[img width=500 height=368 cacheid=001321f0000c798d0a9d7f781a00fcddf5]http://www.behringer.com/BCF2000/BCF2000_medium.jpg[/img]

De BCF 2000 met gemotoriseerde faders (!!), die kunnen dus je waarden onthouden en ernaartoe vliegen. Verder eindeloze draaiknoppen met led-aanduiding, als bij bijv. de Nord Lead 3. En als je Reason 3 gebruikt gaat dit twee kanten op, dus ook wanneer je op je scherm iets edit, gaan de controllers op het appraat mee. Topding, en kan je al krijgen voor zo'n 199 euro.

[img width=500 height=433 cacheid=001321f1000550d42ee6ec031a00fcddf5]http://www.behringer.com/BCR2000/BCR2000_medium.jpg[/img]

De BCR2000, voor als het je echt vooral om de draaiknoppen gaat. Ongeveer 129 euri bij sommige winkels.

Ik zou geen nadelen kunnen bedenken t.o.v. de uc-33.
Maar ik heb er dan ook niet lang mee gespeeld. Ik zou zeggen probeer ze in de winkel een een keer uit. En kies dan voor degene die het beste aanvoelt. Volgens mij zijn dit de belangrijkste controllers zonder klavier in de prijscategorie tot 300 euro.

meer info: http://www.behringer.com/02_products/group_index.cfm?mid=2&ID=900

bij deze winkel zijn de behringers momenteel in de aanbieding: http://www.studiodedijk.nl/prijzen/multimedia/controllers/

Ook leuk als je ook drumpads wilt is de Trigger Finger van M-Audio:

[img width=400 height=294]http://www.procom.no/ny/images/maudiotriggerfinger.jpg[/img]

meer info: http://www.m-audio.com/products/en_us/TriggerFinger-main.html

Later meer, dan over controllers met klavier.

succes.

verdere reacties van anderen op www.i-dance.com:

Dlux:
die behringers zijn heel mooi, ik heb nu een Korg microKontrol maar zit te denken ok ook nog die behringer aan te schaffen. In reason 3.0 werken ze allebij heel goed want er is twee richting communicatie tussen reason en controller. Dus als je van apparaat verandert in reason gaan knoppen en faders ook mee op de controller, en bij de korg alleen de knoppen :S

Bij reason 2 hd je bijv die controller ondersteuning niet en als je dan in reason van apparaat verandert stonden op je midicontroller al je faders en knoppen weer verkeerd. ik weet niet hoe het bij andere software zit.


Lesser_Noise:
Sinds een ruime week de behringer bcf2000 in bezit. De faders werken erg fijn, snel en zijn gemotoriseerd. Door de mackie control emulaties kan je in principe oneindig veel kanalen bedienen en hoef je niets in te stellen qua midi cc's. Ik weet alleen niet of Reason het mackie control protocol ondersteunt...

Enige nadeel aan die behringer zijn de draaiknoppen, dat endless gedoe is wel leuk en aardig, maar het werkt net wat trager dan normale pots. Maar goed, het zal ook wel van je persoonlijke speelstijl afhangen of je dat irritant vindt of niet.


Dlux:
Reason heeft wel ondersteuning voor de universal control, maar of ze dan dat protocol ondersteunen weet ik niet. mischien is het specifiek voor reason.


Lesser_Noise:
Idd, volgens de mackie site wordt het mackie control ook door Reason ondersteund.


laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
to mr mindsynth :respect:

kan je ook wat over percussie/instrumental vertelle?
bvd :)
 
Waarschuw beheerder
Kicken dat je dit doet gozer (y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2005 om 16:38:
Kicken dat je dit doet gozer


Ja idd, f*ck*n' leerzaam :yes:
 
Artiest SinSuline
Waarschuw beheerder
donateur
fuckin groots respect...

en het zijn niet de geheimen van de kok alswel de basisingredienten, en die mogen best vrijgegeven worden als de kok er daarna maar iets creatiefs mee doet...;)

:respect:
Waarschuw beheerder
donateur
Bedankt voor de reacties en waardering, mensen!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2005 om 16:11:
kan je ook wat over percussie/instrumental vertelle?


Hmm. Goed idee. verzoekjes mogen zowizo gedaan worden. Want door zo'n stukje te schrijven zet ik zelf ook weer alles op een rijtje, en daar wordt ik zelf dus ook wijzer van.

Je vraag om iets te schrijven over percussie/instrumental, maar eigenlijk zijn dit twee verschillende dingen. Ik zal het eerst over percussie gaan hebben, en al ben ik niet echt een percussie-specialist, zal ik toch de basis vertellen van wat ik weet. Je moet me later maar even zeggen wat je bedoelt met instrumental. Met percussie wordt soms bedoeld alle drums behalve de kick en en hihat, toch ga ik het eerst over de bassdrum hebben, later over hihats en percussie als in trommeltjes en zo.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Kickdrums

De kickdrums (bassdrum) en de hihats zijn verreweg het belangrijkste in de housemuziek. Zonder deze is het eigenlijk geen dance te noemen. Je kunt een plaat maken met enkel beats, en mensen kunnen erop dansen. Met alleen melodische elementen, vocals en effecten wordt dit erg moeilijk.

De basis van een housetrack zijn dus de kicks en de hihats. Omdat dit het basiselement is MOETEN deze goed zijn wil het een goede plaat zijn. De rest is ondergeschikt. Onthoud dit, dit is eigenlijk het belangrijkste wat je moet weten als je wilt produceren.

Kickdrums
De Kick of Bassdrum is erg bepalend voor de stijl van een plaat. Ga je voor diep, rond, rauw, pompend, zuigend of whatever. Als je gaat zitten om een track te maken, en je hebt een beetje in hoofd wat je wilt gaan maken, zorg dan dat je de juiste bassdrums al klaar hebt. Je kunt natuurlijk gebruik maken van gesamplede kicks van anderen, al bepaald dit gelijk de soort track, en het liefst wil je zo veel mogelijk een eigen track hebben.

Kickdrums maken:
Het mooiste is natuurlijk om je eigen kickdrums te maken of samenstellen. Pak je wav-editor en ga eens experimenteren met kickdrums. Begin bijvoorbeeld met een standaard 808 of 909 (de 'moeders' van de meeste bassdrums) en speel met de mogelijkheden van het programma. Maak zo een aantal verschillende kickdrums.
Vervolgens ga je deze kickdrums weer over elkaar heen plakken, gebruik daarvoor bijv. in Cool Edit de multitrack editor, of mix-paste de kickdrums over elkaar heen.
Als je een mooie cleane kick wilt houden, let er dan op dat de kick niet gaat clippen, in het rood gaat. Dit kan je voorkomen door de volumes van de verschillende elementen lager te zetten.
Om een kick meer punch te geven, kun je een korte tik aan het begin van je bassdrum plakken, je kan vaak het beste een tik-geluid (ride) of een omhoog-gepitchte kickdrum gebruiken.
Vervolgens of daarvoor al kan je kiezen hoe de staart van de kick komt te zijn door weer met andere effecten etc. te spelen.

Blijf altijd doorgaan met kickdrums maken, zet deze met een logische naam in een eigen mapje, en blijf ze combineren evolueren en updaten. Zo heb je na een tijdje een vette familie van zelf gemaakte kicks.

Het kan helpen om van tevoren te weten in welk bpm je muziek wilt gaan maken. Je kunt er dan voor zorgen dat je kick precies de lengte heeft die vullend is tot aan devolgende beat.

Hoe weet je hoelang je kick moet zijn met het betreffende bpm?
Dit is eigenlijk een heel makelijk sommetje, gewoon 60 delen door je bpm en je hebt de tijdsduur van één beat.
bijv. 140 bpm... 60 delen door 140 = 0.428571428571428571... Rond dit af naar 0.428 seconden.

Als je dit weet kan je een leuke zuigende kick maken, door binnen deze lengte je bassdrum af te sluiten met een omgekeerde bassdrum.

Wat voor kick moet je hebben
Dit is echt helemaal afhankelijk van je stijl, of wat je wilt maken. Misschien verzin en creeer je wel je eigen soort stijl door een eigen soort bassdrum te maken. Probeer ook eens iets onlogisch (bijv. een gesample koekepan ofzo) door je kickdrum te mixen om een lekker vage sound te krijgen. Wat ook altijd werkt is om met meerdere kicks te werken in je productie. Bijv. een diepe kick, een hoge kick en een lange kick of zo. Speel met de waarden van deze kicks tot je het juiste geluid krijgt. Aanraders zijn bijv. de sample-start (op welk punt de kick begint) de pitch (toonhoogte) en bijv. de attack (hoe snel de kick opkomt) en de release (hoe lang 'ie doorklinkt).
Ook met filters kan je leuke dingen bereiken.

Zorg ervoor dat je basiskicks waar je mee begint altijd goed zijn, met effecten kan je een hoop, maar het is heel moeilijk of van een flutkick een pompende knalbassdrum te maken.

Er is veel te vertellen over alleen al de bassdrum. Dit is lang niet alles maar het zal je al een heel end op weg helpen. Later kan je ook nog gaan spelen met de relatie/samenspel tussen je kick en de basslijn en gaan experimenteren met compressors en limiters, maar daar wil ik het nu nog niet over hebben. Over hihats en percussie ga ik het binnenkort wel hebben.

succes, en veel plezier. :)
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
donateur
vind je dat nog normaal @ tijdstip
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 september 2005 om 03:27:
vind je dat nog normaal @ tijdstip


:D
 
Waarschuw beheerder
donateur
:D
Waarschuw beheerder
donateur
Hier een link naar het zelfde topic op het forum van i-dance.com:

http://www.i-dance.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=14346#14346

Op deze site is ook meer van dit soort informatie te vinden, in het Nederlands. Je kan ook vragen stellen die door verschillende gevorderden worden beantwoord. Ook kan je daar tracks en sets posten en daar opbouwende kritiek op krijgen.
laatste aanpassing
Artiest DanM
Waarschuw beheerder
Goed bezig gozer, nuttige info....(Y):respect:
Waarschuw beheerder
Heel nuttig topic mr. mindsynth. Hulde!!!!
 
Waarschuw beheerder
Huppakee weer boven aan de lijst :)
Waarschuw beheerder
Mr. Mindsynth, heb je geen tutorialtje of info over het gebruik van compressoren?
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 3 oktober 2005 om 16:29:
Huppakee weer boven aan de lijst


:)
Waarschuw beheerder
Ik vindt ook dat dit bovenaan in de lijst hoort.....:yes:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van xCell op maandag 3 oktober 2005 om 17:23:
Mr. Mindsynth, heb je geen tutorialtje of info over het gebruik van compressoren?


Ik ben zelf geen held met compressors. Ik gebruik ze wel maar eigenlijk meer op gevoel/gehoor. Ik weet er dus te weinig van om dit goed uit te leggen. Toch is dit een erg belangrijk appraat, dat heel veel toepast wordt. Bijv. op de radio of TV. Maar ook erg veel in houseproducties. Het goed gebruiken van compressors en limiters is één van de 'geheimen' van een gelikte, goed afgewerkte plaat.
Het is misschien iets voor de verder gevorderden, maar hoe sneller je weet met deze om te gaan, hoe beter eigenlijk. Hoewel iemand als beginnend producer misschien maar niet moet proberen het helemaal te snappen, het zou je kunnen ontmoedigen. 't Is allemaal nogal een technisch verhaal namelijk.

Ik heb er dus voor geinterreseerden een goede tutorial over. Zie mijn volgende post:
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
nogmaals :respect: voor mr mindsynth !!!
Waarschuw beheerder
donateur
De Compressor
(bron:kmt.hku.nl/~eelco/iplm/compressors.htm)


Wat is een Compressor?

Iedereen die ook maar iets met muziek te maken heeft, hoort zijn collega's vaak praten over compressors alsof het om leven of dood gaat. Er worden vaak verhitte gesprekken gehouden in de sfeer van "Voor een vette bas moet je echt eens die Smork compressor in standje 8 gebruiken!". Maar wat is nou eigenlijk een compressor? Wat doet zo'n ding? En waarvoor en wanneer gebruik je hem? In deze cursus zul je meer inzicht in de werking en de bediening van een compressor gaan krijgen.

In feite is een compressor niets meer dan een automatische volumeregelaar. Die komt goed van pas bij geluidsbronnen met een grote dynamiek. De menselijke stem is een duidelijk voorbeeld van zo’n bron. Uitschieters in zangvolume kunnen de apparatuur oversturen zodat vervorming ontstaat. En als je daarop bent voorbereid door de faders niet te hoog te zetten, vallen de zachte passages regelmatig weg in het omgevingsgeluid. Ook valt het vaak niet mee om de mixbalans met andere (minder dynamische) signaalbronnen onder controle te krijgen. Voor het beperken van de dynamiek van dergelijke signalen kunnen we gebruik maken van een compressor. Deze verzwakt de harde passages maar laat de zachte gedeeltes onveranderd.
Naast deze praktische toepassing van de compressor wordt het apparaat ook vaak ingezet om het geluid naar smaak te beïnvloeden, als een effectapparaat dus. Het gebruik loopt dan uiteen van het gemiddeld luider maken van een stereomaster tot het bewust toepassen van instellingen die neveneffecten veroorzaken.


Technisch

Een compressor beïnvloedt het volume en valt daarom in de groep 'dynamiekprocessors'. Behalve de compressor vind je hier ook de limiter, noise gate, expander en meer exotische varianten als de multiband compressor, dynamische eq en 'Transient Designer'. Deze apparaten zijn allemaal opgebouwd rond een automatische volumeregelaar (in de analoge techniek 'VCA' genoemd, Voltage Controlled Amplifier). De verschillen tussen de diverse apparaten zitten hem in de aansturing van de volumeregelaar. Deze aansturing kan bovendien door de gebruiker aangepast worden via regelaars. Laten we de diverse instellingen eens onder de loep nemen.

[img width=207 height=203 cacheid=000a5f9f001dff76d7dcfac81a0100a626]http://kmt.hku.nl/~eelco/iplm/compressors1.gif[/img]
Lineaire curve

In bovenstaande figuur is een grafiek te zien die de relatie tussen het binnenkomende niveau (horizontaal) en het uitgaande niveau (verticaal) van een dynamische processor aangeeft. In de figuur geeft elk inkomend niveau precies hetzelfde niveau op de uitgang, het verband is 'lineair'. Wordt de processor ingeschakeld, dan zal de curve van een rechte lijn af gaan wijken. In de volgende figuur is te zien dat het uitgaande signaal boven een bepaald niveau minder sterk stijgt dan het inkomende signaal.

[img width=209 height=202 cacheid=000a5fa0001dff78907c80181a0100a626]http://kmt.hku.nl/~eelco/iplm/compressors2.gif[/img]
Compressor met ratio 2:1

Het signaal wordt hier als het ware in elkaar gedrukt, 'gecomprimeerd'. Dit gebeurt pas boven een bepaald niveau, de 'threshold' of drempelwaarde. Onder dit niveau (in de figuur ongeveer -20 dB) wordt het signaal niet bewerkt. Boven de drempelwaarde wordt het signaal gecomprimeerd: hoe verder het boven de drempelwaarde komt, hoe meer verzwakking. De mate van compressie wordt geregeld met de ratio (verhouding) knop. De meest voorkomende compressieverhoudingen liggen tussen de 2:1 tot 4:1. Een ratio van 2:1 (spreek uit: twee op één) wil zeggen: bij elke 2 dB toename in ingangssignaal, neemt het uitgangsniveau toe met 1 dB. De compressor van de figuur heeft deze ratio-instelling. Bij een ratio van 3:1 neemt het uitgangsniveau toe met 1 dB bij elke 3 dB overschrijding van de drempelwaarde.

Als de ratio ver wordt opgevoerd, tot 10:1 of nog hoger, dan noemen we de compressor een limiter. Het uitgangsniveau kan dan bijna niet meer boven het drempelniveau uitkomen. In de volgende grafiek is een ratio-instelling van 20:1 te zien.

[img width=208 height=202 cacheid=000a5fa1001dff7aad1ca9a81a0100a626]http://kmt.hku.nl/~eelco/iplm/compressors3.gif[/img]
Limiter met ratio 20:1

Door nu de threshold te veranderen kan het maximale uitgangsniveau geregeld worden. In onderstaande figuur is de threshold met 10 dB verlaagd tot -30 dB.

[img width=208 height=204 cacheid=000a5fa2001dff7c1f3c75b81a0100a626]http://kmt.hku.nl/~eelco/iplm/compressors4.gif[/img]
Limiter met threshold op -30 dB

Afhankelijk van de inkomende signaalsterkte zal het geluid nu zeer regelmatig boven de drempelwaarde uitkomen. Voor je het weet zit het signaal zelfs het grootste deel van de tijd boven de drempelwaarde en blijft er helemaal niets van de oorspronkelijke dynamiek over. Om een visuele controle te hebben van de hoeveelheid dB's die de compressor/limiter weghaalt is elke dynamische processor uitgerust met 'gain reduction' meters. Deze geven dus aan hoeveel compressie wordt uitgevoerd. Zorg er voor dat tijdens een muziekstuk deze meter regelmatig ook '0 dB' aanwijst (geen gain-reductie), anders weet je vrijwel zeker dat je het effect overdrijft.

Als het signaal de drempelwaarde regelmatig overschrijdt, kun je er van op aan dat het gemiddelde niveau lager wordt, de pieken zijn immers verwijderd! Dat betekent dat het volume na compressie zachter klinkt dan ervoor. Om hiervoor te compenseren is de processor voorzien van een 'make up gain' regelaar. Deze vergroot eenvoudigweg het uitgangsniveau.

[img width=208 height=201 cacheid=000a5fa3001dff80225c5c081a0100a626]http://kmt.hku.nl/~eelco/iplm/compressors5.gif[/img]
Een make-up gain van +20 dB, threshold op -30 dB

Hou bij het instellen van de make-up gain regelaar rekening met het feit dat de compressor of limiter kortdurende pieken niet zal begrenzen en dat er dus headroom nodig is om deze pieken vervormingsvrij te kunnen verwerken. Vaak zijn er daarom op het apparaat piekmeters aanwezig voor het uitgangssignaal.
Bij veel digitale compressors en vooral limiters wordt automatisch de make-up gain bijgeregeld. Een waarschuwing is hierbij op zijn plaats. Als je goed wilt kunnen horen wat de invloed van een compressor/limiter op de klank is, dan moet bij het vergelijken tussen bewerkt en onbewerkt signaal (bypass uit of aan) eerst het volume met de make-up gain regelaar gehoormatig gelijk worden gemaakt! Als het bewerkte signaal luider uit de speakers komt, zal bijna iedereen vinden dat het beter klinkt. Bij gelijkgeschakeld volume valt het platgeslagen geluid van zware limiting echter al snel door de mand. Nadat bij gelijke volumes een goede instelling van alle parameters is gevonden kan vanzelfsprekend de make-up gain wel in de optimale stand worden gezet.

In de vorige figuren is te zien dat rond de drempelwaarde de curve een glooiende kromming vertoont en geen harde hoek. Deze hoek wordt bij compressors de 'knee' genoemd en is vaak regelbaar. Een 'hard knee' compressor zal bij toenemend volume abrupt zijn werk starten, terwijl een 'soft knee' compressor dat geleidelijk aan doet. De eerste is dan ook wat beter geschikt voor het opvangen van korte pieken, de laatste werkt beter op bijvoorbeeld stemmen. De voor de illustraties gebruikte Waves C1 compressor heeft geen instelbare knee en hier is dan ook geen plaatje van. Op dbx compressors wordt de functie die de knee instelt 'overeasy' genoemd. Bij sommige compressors varieert de knee automatisch met de ratio of de attack-tijd mee.


Attack en Release

In het voorgaande zijn de ratio- en threshold-regelaars behandeld die de mate van compressie bepalen. Op elke dynamics processor zijn nog twee belangrijke regelaars aanwezig, genaamd attack en release. Deze bepalen hoe snel de automatische volumeregelaar wordt aangepast als het niveau van het ingangssignaal verandert. Met de attack-knop stel je de snelheid in waarmee de compressor boven de drempelwaarde op een plotselinge toename van het geluidsvolume reageert. Een te snelle reactie veroorzaakt vervorming in het geluid en is dus niet wenselijk. Bij een te langzame aanspreektijd is de piek echter al voorbij voordat de compressor heeft gereageert. De juiste attack-tijd is sterk afhankelijk van het karakter van het audiosignaal en bovendien een kwestie van smaak. In het algemeen moeten voor lagere frequenties langere attacktijden worden gehanteerd dan voor hogere frequenties. En percussieve klanken als van een gitaar hebben vanzelfsprekend een kortere attack-tijd nodig dan tragere instrumenten als bijvoorbeeld orgel of stem.

De release-knop bepaalt de snelheid waarmee een eenmaal bereikte verzwakking weer teruggaat naar de neutrale stand als het ingangsvolume weer zachter wordt. Ook dit gebeurt niet oneindig snel om vervorming en 'pompen' tegen te gaan. Een te trage release-tijd kan er voor zorgen dat zachtere gedeeltes verloren gaan omdat de gain-reductie nog werkt terwijl er geen signaal meer boven het drempelniveau aanwezig is. In veel gevallen moet de release 2 tot 8 maal zo lang worden gekozen als de attack voor een plezierig klinkend resultaat. Veel compressors hebben een 'automatische release'-functie. De release-tijd wordt dan aangepast aan de hand van het karakter van het audiosignaal. Dit werkt soms goed op complex materiaal of als je weinig tijd voor een instelling hebt. Vaak echter geeft een zorgvuldig gekozen release-tijd een beter resultaat.

Bij Noise Gates komt soms nog een andere regelaar voor die de werking van de processor beïnvloedt. Dit is de 'hold'-functie. Hiermee kan een bepaalde minimumtijd dat de gate open blijft worden ingesteld. Het signaal wordt in dat geval dus doorgelaten, zelfs als het al onder de drempelwaarde was gekomen. Na de hold-tijd bepaalt de release-instelling wat er gebeurt. Met name bij toepassing van een gate als effect is dit een erg handige functie.

Een term die je bij limiters vaak tegenkomt is 'Look Ahead'. Zoals gezegd mag de attack-tijd niet te kort in worden gesteld om vervorming te voorkomen. Korte pieken kunnen daardoor een stuk boven de threshold uitkomen. Bij sommige toepassingen van limiters is het echter de bedoeling dat het signaal nooit boven een bepaald niveau uit mag komen (dit wordt vaak 'brick wall limiting' genoemd). De enige manier om dit te voorkomen is het aanbrengen van een vertragingslijn. De processor zit na de vertraging, maar het detectiecircuit dat het ingangsniveau waarneemt kijkt er voor (zie figuur).

[img width=304 height=132 cacheid=000a5fa5001dff8a5771b2091a0100a626]http://kmt.hku.nl/~eelco/iplm/compressors10.gif[/img]
Bij 'brickwall limiting' wordt een delay voor de processor geplaatst

Op deze manier kan de limiter de versterking al terug gaan regelen, nog voordat de piek bij de processor is aangekomen. Omdat vertragingslijnen digitaal eenvoudig te maken zijn, is 'look ahead peak limiting' een standaardfunctie in digitale limiters. Een nadeel is dat de vertraging van het audiosignaal problemen op kan leveren in de mix. Dit soort limiting wordt dan ook bijna uitsluitend gebruikt bij mastering en bij radiostations.

Zo dit was het begin, nu hier het hele verhaal.

Succes. :gaap: ;-)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op maandag 3 oktober 2005 om 16:29:
Huppakee weer boven aan de lijst


Heel aardig van je, maar je kan ook gewoon op 'volgen' drukken, dan krijg je 'm al op je scherm voordat je in het producersforum zit. heehee. :)
Waarschuw beheerder
^ Volgen staat aan hiero....vet topic, vette info....zeeeeeer bruikbaar....Hulde!
Waarschuw beheerder
donateur
De naam en link van realspeak is veranderd:

Text 2 Speech Vocals Maken

Probeer eens Nuance Realspeak. Deze software wordt gebruikt door vele internationale bedrijven om bijv. gesproken telefoondiensten van spraak te voorzien.
Je kan daarmee in diverse talen met verschillende stemmen tekst naar spraak converteren.

Het is online uit te proberen, met een maximale tekstlengte van 100 tekens.

Als je gewoon een wav-editor/recorder als cool-edit opstart en je laat 'm elke keer een stukje recorden, kan je een langere tekst maken. Zorg dat je opname instellingen goed staan, door bij de opnameregeling van windows 'stereo-mix' als opname kanaal te selecteren.(xp: start->instellingen->configuratiescherm->geluiden en audioapparaten->tabblad audio->alinea'opnemen'->volume)

Vervolgens kan je gaan klooien met effecten, pitch en whatever om het allemaal stoer te laten klinken.

hier is de link:
http://www.nuance.com/realspeak/demo/default.asp

succes
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
maar es ff uitproberen....:P
Waarschuw beheerder
Echt een heldentopic!!!ik d8 dat ik al veel wist maar als ik dit zo lees kan ik er ook nog wat van leren!
vooral zo door blijven gaan!
Waarschuw beheerder
donateur
Even een klein stukje over de plaatsing van je drums bij het maken van bijv. een technotrack.

Drum Plaatsing

Tsja, eigenlijk zijn niet echt regels voor, maar wel dingen die het altijd goed doen..

Voorbeeldje van positionering in een 16-stappen drumcomputer:

kicks: 01 - 05 - 09 - 12 (uiteraard) (evt.+ 13 of 14)
closed hihat: 03,04 - 07,08 - 10,11 - 15,16
open hihat/cymbal: 03 - 07- 11 - 15
snare: 05 - 13 of bijv. 05 - 12 of 04-07 + 12-14
clap: ipv snare of: 05 - 13 of 04 - 12 whatever.

Dit is echt een basis, begin misschien hiermee, maar probeer ook veel te varieëren met andere posities en geluiden. Je kunt binnen 1 drumbak het beste zorgen dat er niet te veel drums op de zelfde plek staan en dat je zoveel mogelijk verschillende geluiden gebruikt. Hier wordt het geheel dynamischer van.
Vaak is het ook juist zoeken naar die ene tik op die juiste (eigenlijk juist verkeerde) plek die net effe die lekkere zwoei geeft, soms betekend dit dat je eigenlijk tussen twee posities in moet gaan zitten. Dit kan je oplossen door of de sample start van je sample later te zetten, of door er een 32 stappen pattern van te maken en 'm op dubbele snelheid te draaien zodat je het dubbele aantal posities hebt.
Wat ook help is om de plaatsen die je niet gebruikt 'op te vullen' met wat andere tikjes en tokjes, extra andere high pitch bassdrums, abstracte fx whatever. Bij techno mag de percussie ook best niet meer van elkaar te onderscheiden zijn en één grote brei worden. Gooi gerust een aantal ritmes over elkaar heen totdat je de sound krijgt die je wilt. Ga daarna de samples muten die niet bij lijken te dragen aan de groove. Let ook goed op je eq, zodat het niet allemaal elkaar wegdrukt etc. Voor een volle technopercussie wordt vaak compressie en dan met name sidechaining compressie toegepast. Over compressie kan je twee posts terug van mij meer te weten komen.

succes.
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
bovenaan :D
Waarschuw beheerder
donateur
Tracks (re)mixen in Ableton Live

Hier even een hele korte uitleg van een manier om tracks te mixen in Ableton Live.

Zoek je geluidsbestand, door via één van de mapjes links ernaar te browsen. Importeer/sleep je .mp3 of .wav bestand naar één van de audiokanalen. (mp3-support vanaf 5.0)
Click op de 'part'. Je krijgt nu een wav weergave van de track. Click op 'warp' en op 'loop'. Stel het juiste original bpm in. Als je het niet weet zet dan de loop length op 4.0.0 en speel met de bpm totdat je de juiste lengte van 4 maten hebt.

Als het goed is heb je nu het eerste stukje (4 maten) van je instrumental als loop, en kan je die ook afspelen. Zet het bpm van ableton evt. gelijk aan die van je track.

Sleep nu met ctrl ingedrukt je 'part' een positie eronder zodat ie 'm kopieerd. Verplaats nu de loop in de wav-weergave door met de muis het geselecteerde gedeelte van je track te verslepen. bijv. eindpunt eerste loop is nu beginpunt tweede loop. Je kunt bij deze loop bijv de length op 8.0.0 zetten. Zodat deze langer doorloopt.

Ga hiermee door totdat je het gewenste aantal onderdelen van je track als parts op je scherm onder elkaar hebt staan.
Herhaal dit met je andere tracks en bouw zo een live-set met bestaande of eigen tracks. Het verstandigste is om niet te veel dingen horizontaal naast elkaar te zetten, maar zorg voor een verticaal tijdsverloop.

Maak of zoek er wat eigen loopjes van percussie, breakbeats, hihats, vocals whatever bij om lekker mee te spelen. Probeer ook de effecten eens uit.

Het lekkerste werkt dit als je een controller hebt als bijv. de Korg Mikrokontrol, Evo UC-33 of Behringer BCF2000.

Succes.
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
deze is ook erg fijn voor voice synthesis, wel ff op demo klikken

- meerdere effecten beschikbaar, geeft een appart resultaat als je er daarna zelf nog mee aan de slag gaat:D

http://www.cepstral.com/
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 7 november 2005 om 08:48:
http://www.cepstral.com/


Gaaf `bedankt ;)
 
Waarschuw beheerder
(Y)

:P
Waarschuw beheerder
donateur
Inderdaad ook zeker de moeite waard, in combinatie met een wav-editior.