Moslims gaan BNN adviseren
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 13 JUNI. De Nederlandse Moslim Omroep (NMO) gaat meewerken aan de soap 'Onderweg Naar Morgen', die de publieke jongerenomroep BNN vanaf dit najaar zal uitzenden. De moslimomroep betaalt BNN een financiële bijdrage en gaat adviseren over de weergave van moslimpersonages in deze serie. Ook gaat de moslimomroep verhaallijnen en situaties bedenken voor de soap, zo liet de NMO weten in een radio-uitzending van de AVRO.
De NMO wil dat daardoor de karakters in de serie herkenbaarder worden voor moslimjongeren. BNN hoopt door de samenwerking meer allochtone jongeren te bereiken, aldus BNN-voorzitter Laurens Drillich. De NMO was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar.
Het Commissariaat van de Media buigt zich nog over de op handen zijnde samenwerking, zegt een woordvoerder. Omdat de NMO een omroep is met een geestelijke grondslag, moeten zij programma's maken die een geestelijke stroming uitdragen, zo zegt de woordvoerder.
Jongerenomroep BNN heeft de serie Onderweg naar morgen overgenomen van de commerciële omroep Yorin. Yorin stopt ermee vanwege de hoge kosten en wil het bespaarde geld inzetten om een andere strategie te volgen, nu John de Mols nieuwe zender Talpa een nieuwe commerciële concurrent wordt.
BNN is blij over de samenwerking. ,,Zij hebben hetzelfde probleem als wij: hoe bereik je de doelgroep'', zegt Drillich.
Het geld van de NMO komt BNN goed uit: netdelers TROS en AVRO weigerden mee te betalen aan de populaire soap waar per aflevering gemiddeld 600 duizend mensen naar kijken. Met de aankoop hoopt BNN meer kijkers in de leeftijd 20-34 aan zich te binden.
In ONM zitten momenteel drie allochtone karakters. Drillich vindt de serie ,,te tijdloos''. Hij wil de serie 'scherper, publieker, stedelijker en actueler' maken. Hij stelt zich voor dat krantenberichten worden gebruikt om verhaallijnen te ontwikkelen.
Mohamed El Aissati, voorzitter van maroc.nl, een internetplatform voor allochtone jongeren, juicht het toe dat er meer aandacht komt voor allochtone karakters in ONM. ,,Maar nog sterker zou ik het vinden als de NMO een éigen Nederlands-islamitische soap zou maken.''
Hij vindt dat momenteel moslims ,,nauwelijks goed over komen op de Nederlandse tv. In soapseries moet de invloed van de islam op het dagelijks leven meer aan bod komen.'' Willem Zijlstra, hoofd drama van Endemol dat de soap maakt, denkt dat ,,het ziekenhuis, dat centraal staat in de serie, zich uitstekend leent voor het aan de orde laten komen van allerlei maatschappelijke onderwerpen''.
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 13 JUNI. De Nederlandse Moslim Omroep (NMO) gaat meewerken aan de soap 'Onderweg Naar Morgen', die de publieke jongerenomroep BNN vanaf dit najaar zal uitzenden. De moslimomroep betaalt BNN een financiële bijdrage en gaat adviseren over de weergave van moslimpersonages in deze serie. Ook gaat de moslimomroep verhaallijnen en situaties bedenken voor de soap, zo liet de NMO weten in een radio-uitzending van de AVRO.
De NMO wil dat daardoor de karakters in de serie herkenbaarder worden voor moslimjongeren. BNN hoopt door de samenwerking meer allochtone jongeren te bereiken, aldus BNN-voorzitter Laurens Drillich. De NMO was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar.
Het Commissariaat van de Media buigt zich nog over de op handen zijnde samenwerking, zegt een woordvoerder. Omdat de NMO een omroep is met een geestelijke grondslag, moeten zij programma's maken die een geestelijke stroming uitdragen, zo zegt de woordvoerder.
Jongerenomroep BNN heeft de serie Onderweg naar morgen overgenomen van de commerciële omroep Yorin. Yorin stopt ermee vanwege de hoge kosten en wil het bespaarde geld inzetten om een andere strategie te volgen, nu John de Mols nieuwe zender Talpa een nieuwe commerciële concurrent wordt.
BNN is blij over de samenwerking. ,,Zij hebben hetzelfde probleem als wij: hoe bereik je de doelgroep'', zegt Drillich.
Het geld van de NMO komt BNN goed uit: netdelers TROS en AVRO weigerden mee te betalen aan de populaire soap waar per aflevering gemiddeld 600 duizend mensen naar kijken. Met de aankoop hoopt BNN meer kijkers in de leeftijd 20-34 aan zich te binden.
In ONM zitten momenteel drie allochtone karakters. Drillich vindt de serie ,,te tijdloos''. Hij wil de serie 'scherper, publieker, stedelijker en actueler' maken. Hij stelt zich voor dat krantenberichten worden gebruikt om verhaallijnen te ontwikkelen.
Mohamed El Aissati, voorzitter van maroc.nl, een internetplatform voor allochtone jongeren, juicht het toe dat er meer aandacht komt voor allochtone karakters in ONM. ,,Maar nog sterker zou ik het vinden als de NMO een éigen Nederlands-islamitische soap zou maken.''
Hij vindt dat momenteel moslims ,,nauwelijks goed over komen op de Nederlandse tv. In soapseries moet de invloed van de islam op het dagelijks leven meer aan bod komen.'' Willem Zijlstra, hoofd drama van Endemol dat de soap maakt, denkt dat ,,het ziekenhuis, dat centraal staat in de serie, zich uitstekend leent voor het aan de orde laten komen van allerlei maatschappelijke onderwerpen''.















