Partyflock
 
Forumonderwerp · 768498
Hoi,

ik reed vandaag van school naar huis en bedacht me oppeens of je nou zuiniger zou gaan rijden als je shell v-power tankt. Mischien ga ik het proberen als ik weer is ga tanken, maar het kost toch weer een centje of wat meer per liter. Dus ik zit nog in een dillemma.

Heeft er iemand hier al v-power geprobeerd?
 
Artiest Nomad
misschien als je bij 2500 toeren overschakeld en je rijd geen snelle bak dat het scheelt...bij mij scheelt t niks,ja duurder getankt ;-)

maar hoor er verschillende dingen over,de 1 zegt van wel de ander niet...mijn conclusie is gewoon euro 95 tanken :D
als je ziet wat dat spul kost ga je wel rustiger rijden:/
volgens mij als je het af en toe tankt is het wel goed voor je auto.. maar of het zuiniger is??
 
Heel toevallig zag ik net een test op RTL4... pure onzin is het. Scheelt nauwelijks en v-power is alleen voor als je echt topsnelheden haalt. In nederland is het dus onzin om dat te tanken en nog duur ook!

Euro 95/98 tanken dus!
in duitsland is de Vpower wel beter, daar zit er een octaan getal van 100 in hier in nederland ist 98
Shell V-Power is echt geen onzin!

1) Het is 100% zwavelvrij, dus beter voor het milieu, 95/98 is niet zwavel arm!

2) De motor van je auto gaat vaak beter en rustiger lopen door de speciale toevoegingen, de toevoegingen verwijderen de bloemkool aanslag op de kleppen in je motor die ontstaan zijn bij het gebruik van vooral 95

3) Lang niet alle auto's, maar wel veel rijden er inderdaad zuiniger, dit is niet gelijk 20%! Het gaat om percentages tussen de 2% en 5% Tests in Autoweek en Auto Visie hebben dit bevestigd! Echter dit is nooit wetenschappelijk bewezen.

Ik spreek uit ervaring, ik werk zelf bij shell en hoor vaak positieve dingen over Shell V-Power van klanten.
Tis gewoon shell pura wat geflopt is en ze hebben het maar een andere naam gegeven :s
 
rgl gewoon een diesel :p
hmm mischien toch maar is proberen voor de grap.

Ik heb zelf een nissan bluebird uit 1989, 2.0 liter
normaal tank ik altijd die groene pomp ( even vergeten of het 98 of 95 is ) Mijn auto is niet al te zuinig, 1 op 11a 12 en daar moet ik echt mijn best voor doen om dat te halen :(.
 
1) Het is 100% zwavelvrij, dus beter voor het milieu, 95/98 is niet zwavel arm!


Het is dus zeker NIET zwavel vrij. Ik werk bij een bedrijf die katalysatoren maakt voor de olie industrie om zwavel en stikstof uit diesel te halen en er zit overal nog steeds zwavel in. Hoog uit dat er minder zwavel in zit dan normaal. De wettelijke grens ligt op dit moment op 300 ppm zwavel maar binnenkort wordt dat 50 ppm zwavel. Onze produkten gaan al naar 5ppm. Maar echt niet dat de olieindustrie naar 5ppm zwavel gaat. Dan jassen ze het gewoon harder door de reactor zodat je op 50ppm zit maar meer opbrengst hebt en dus meer geld.

Shell V-Power heeft gewoon een ander octaan gehalte. Wat weer beter is voor je motor. Maar zolang het duurder is dan de normale benzine gooi ik er nog gewoon lekker Euro 95 in ;)
laatste aanpassing
Precies (y)

Maar dan ben je op langere termijn misschien duurder uit :p
 
nou met de kilometers die ik rij zie ik dat niet echt gebeuren. Denk juist dat je duurder uit bent als je V-power rijdt ;P
Het is dus zeker NIET zwavel vrij. Ik werk bij een bedrijf die katalysatoren maakt voor de olie industrie om zwavel en stikstof uit diesel te halen en er zit overal nog steeds zwavel in. Hoog uit dat er minder zwavel in zit dan normaal. De wettelijke grens ligt op dit moment op 300 ppm zwavel maar binnenkort wordt dat 50 ppm zwavel. Onze produkten gaan al naar 5ppm. Maar echt niet dat de olieindustrie naar 5ppm zwavel gaat. Dan jassen ze het gewoon harder door de reactor zodat je op 50ppm zit maar meer opbrengst hebt en dus meer geld.

Shell V-Power heeft gewoon een ander octaan gehalte. Wat weer beter is voor je motor. Maar zolang het duurder is dan de normale benzine gooi ik er nog gewoon lekker Euro 95 in laatste aanpassing 21 april 2005 11:41


Het klopt dat er zwavel inzit maar veel minder dan in 95 en 98, V-power bevat zo weinig zwavel dat dit als nihil kan worden beschouwd. V-Power is in iedergeval beter voor het milieu dan 95 en 98.

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=nl-nl&FC2=/nl-nl/html/iwgen/zzz_lhn.html&FC3=/nl-nl/tailored/shell_for_motorists/fuels/vpower_p/vpower_p_about_ga_1602.html

Hier meer info over V-Power.
Trouwens Anton Gleuf:

Heb je het nou over diesel of benzine of allebei, als het om de zwavel gaat?
merk nu wel dat ik verder kom op 1 tank :D
jahaaaaaaaaaaaaaa ik.....nou me impreza zuipt nognet zoveel :p
Ik spreek uit ervaring, ik werk zelf bij shell en hoor vaak positieve dingen over Shell V-Power van klanten.


Lijkt me een klein beetje relevant wat je bij Shell doet. Die mensen van het V-Power promoteam werkten toen ook voor Shell en op enige vorm van kennis heb ik die niet kunnen betrappen (het verschil tussen een diesel en benzine bleek destijds al te moeilijk)... Ik heb evenmin een hoge pet op van de gemiddelde pompbediende.

Wanneer je chemicus bij het SRTCA bent, dan verandert de zaak.

De Duitse V-Power is overigens getest door een instituut van de FH Köln in opdracht van Auto Zeitung: geen significant verschil meetbaar.
Ook de mening van de Duitse fabrikanten loog er niet om. Om het kort samen te vatten, ligt buiten het meet en regelbereik van het motormanagement.
laatste aanpassing
 
V-Power is in iedergeval beter voor het milieu dan 95 en 98.


Waarom zou ik meer betalen voor een beter milieu?

Als dat zo belangrijk is moeten ze het goedkoper maken...
kheb ut in me fiets gegote...helpt geen zak


Je doet zeker wel lang met 1 volle tank :)
maare ik ging ff tanken bij een shell in alphen en daar hebben ze geen super meer allemaal v-power...
en me impreza had dorst..dus heb tankje maar vol gegooit met v-power
 
Er zal gerust enig verschil zijn, maar zeker niet evident.
Ik denk dat gewoon een simpel product differentatie trucje is. Door het product iets te wijzigen bind je klanten aan je, omdat je de enige bent die het zo verkoopt. En daarbij verdien je er nog meer aan ook.
Waarom zou ik meer betalen voor een beter milieu?


Beetje loze opmerking, zeg dan niets! Er zijn mensen die het tanken omdat het idd iets beter voor het milieu is.

Het is duurder omdat het raffineren duurder is van V-power dan 95.

Neemt niet weg dat er genoeg aan verdiend wordt ;)

Lijkt me een klein beetje relevant wat je bij Shell doet. Die mensen van het V-Power promoteam werkten toen ook voor Shell en op enige vorm van kennis heb ik die niet kunnen betrappen (het verschil tussen een diesel en benzine bleek destijds al te moeilijk)... Ik heb evenmin een hoge pet op van de gemiddelde pompbediende.

Wanneer je chemicus bij het SRTCA bent, dan verandert de zaak.


Vaak bestaan die promoteams uit uitzendkrachten die er weinig verstand van hebben...

Echter het is echt waar dat klanten van Shell wel degelijk het verschil merken tussen 95 en V-Power.

Het is niet voor niets dat BP met een soortgelijke benzine komt, Ultimate genaamd!
één woord: Marketing
laatste aanpassing
Vaak bestaan die promoteams uit uitzendkrachten die er weinig verstand van hebben...


Zoals ik al zei, ik heb ook geen hogere pet op van de gemiddelde pompbediende. Lijkt me toch echt relevant wat je precies bij Shell doet. Of heb je er ook meer verstand van wanneer je telefoniste bij Shell bent?

Echter het is echt waar dat klanten van Shell wel degelijk het verschil merken tussen 95 en V-Power.


Merken of willen merken? Mensen die ze placebo's gaven gingen zich ook spontaan beter voelen.
Jah jongeh dat zijn toch mijn bevindingen?

Waarom zou jij het dan allemaal zo goed weten? Heb jij die benzine ontwikkeld? Waarom scheer je alle pompbediendes over 1 kam? Jouw opmerkingen zijn (nog) nergens op gebasseerd!!!
 
rij toch al 1 op 5 a 6 dus maakt niet zoveel uit voor mij
Wanneer je even terugleest, moet je volgens mij toch tot de conclusie komen dat ik geen enkele mening heb gegeven over de Nederlandse V-Power. Ik heb enkel gereageerd op de stelling dat de Duitse wel beter zou zijn omdat het Oktan100 is. En dat waren de conclusies (samengevat) van een Duits (wetenschappelijk) instituut.

Maar ik voer ook niet aan dat ik bij Shell werk. Lijkt me toch dat je daar wat mee wilt impliceren, aangezien je het anders als totaal irrelevante informatie had kunnen weglaten. En wanneer je dat aanvoert, dan verwacht ik tot op z'n minst een betere argumentatie dan gebruikerservaringen en een gedetailleerdere dan wat je op de website kan lezen.

Just my $0.02
laatste aanpassing
 
FF een andere vraag;
Zou jij verwachten dat een onderzoeker die bij Shell op de loonlijst staat zo'n product zou neer sabelen?
Wanneer je even terugleest, moet je volgens mij toch tot de conclusie komen dat ik geen enkele mening heb gegeven over de Nederlandse V-Power. Ik heb enkel gereageerd op de stelling dat de Duitse wel beter zou zijn omdat het Oktan100 is. En dat waren de conclusies (samengevat) van een Duits (wetenschappelijk) instituut.

Maar ik voer ook niet aan dat ik bij Shell werk. Lijkt me toch dat je daar wat mee wilt impliceren, aangezien je het anders als totaal irrelevante informatie had kunnen weglaten. En wanneer je dat aanvoert, dan verwacht ik tot op z'n minst een betere argumentatie dan gebruikerservaringen en een gedetailleerdere dan wat je op de website kan lezen.

Just my $0.02


Je kan het allemaal wel op papier zetten en onderzoeken in een labaratorium, maar dat is iets wat op papier staat. Ik hoor gewoon goede dingen over V-Power in de praktijk en dat heeft niets te maken met of ik bij Shell werk of niet. Jij hebt het hier over goede argumenten aanvoeren, maar wat doe je zelf? Jij probeert met hele mooie woorden indruk te maken, terwijl je alleen maar mensen stereotypeert!
*dubbel*
laatste aanpassing
Ik stereotypeer niet (zie Van Dale), maar maak me schuldig aan generalisatie.

Zou jij verwachten dat een onderzoeker die bij Shell op de loonlijst staat zo'n product zou neer sabelen?


Volgens mij heb ik al beschreven wat ik zou verwachten.
 
Beetje loze opmerking, zeg dan niets! Er zijn mensen die het tanken omdat het idd iets beter voor het milieu is.


En niet omdat ze denken dat hun motor dan beter loopt? :P
in duitsland is de Vpower wel beter, daar zit er een octaan getal van 100 in hier in nederland ist 98


nop, v-power is wel geldklopperij, octaafgehalde is in nederland gewoon lekker 95 ... gewoon lekker euro kopen dus (het is wel iets beter) maar gewoon voor super 98 gaan. Dan heb je betere, fellere ontbranding bij een lagere temperatuur dus zuiniger en beter voor je motor.

Test maar, op een vrijwel lege tank euro 140 rijden, dan super tanken, de motor is een stuk stiller en ook een stuk koeler. fellere ontbranding = minder benzine nodig bij evenveel vermogen, ben je misschien zelfs nog goedkoper uit en zowieso een heel stuk beter voor je motor.

Altijd super rijden!!!
Artiest {SHOWLIST artist 51763, 51588}
Heb ook paar keer V-power getankt, nou dat scheelde dus echt niks wat betreft het zuiniger rijden vergeleken met Euro 95. Ben nu net overgestapt op super 98. En naar mijn idee rijdt de auto (Civic Coupe) nu wel wat zuiniger. ipv 1:14 rijdt hij nu 1:15.
DE HARDE WAARHEID


> van: "Welvaert, Dirk D BS-CSI" <XXXXXXXXXXXXXXXXX>
> datum: 2004/11/25 do AM 09:51:40 MET
> aan: <XXXXXXXXX>
> onderwerp: shell
>
> Wat is een oktaangetal, en waar is dit belangrijk?
> a) In een motor beweegt een cylinder op en neer. In de opwaartse slag wordt
een benzine/lucht mengsel gecomprimeerd. Door de compressie ontstaat er een
verhoging van druk en temperatuur in het mengsel (fysische wetmatigheid bij
compressie). Het niveau van die druk en temperatuur hangt af van de
compressieverhouding van de motor. Deze compressieverhouding ligt constructief
vast (slaglengte van de cylinder) en kun je dus niet veranderen.
> Nu bestaat het risico dat door deze hoge temperatuur en druk het mengsel
spontaan gaat ontsteken voordat de ontstekingskaars zijn vonk geeft. Dit noemt
men "pingelen" van de motor, en kan schade veroorzaken. Hoe hoger de
temperatuur en druk (= hoe hoger de compressieverhouding), hoe hoger het risico
dat het mengsel spontaan ontsteekt.
> Het oktaangetal is een maat die weergeeft in hoeverre een benzine beschermd
is tegen dit spontaan onsteken onder invloed van die druk en temperatuur. Hoe
hoger de compressieverhouding, hoe hoger de druk en temperatuur, dus hoe meer
additief er moet toegevoegd worden om de benzine niet spontaan te laten
ontsteken. Dat is nu net het oktaangetal. Niets meer, niets minder. Het
oktaangetal heeft dus NIETS te maken met energie inhoud, bescherming van
kleppen in oldtimers, etc..
> Om uit eenzelfde motorblok meer energie te halen, kan de automobiel
constructeur de compressieverhouding van een motor verhogen. Voor dit type
motoren is er dus een benzine met hoger oktaangetal nodig. Maar het is
belangrijk om te weten dat het de hogere compressieverhouding van de motor is
die extra energie levert, NIET de benzine.
>
> b) als we nu naar de motor technologie gaan kijken hebben we hoofdzakelijk 2
technologiën :
> - bij oudere wagens (van voor pakweg 1992) ligt de compressieverhouding van
de motor constructief vast. Daar kan men niets aan veranderen, en bijgevolg
ligt dus de oktaanbehoefte van deze motoren ook vast. Een oktaan 95 kan
gebruikt worden in motoren met een compressieverhouding tot 1 op 10.5. Ligt de
verhouding hoger, heb je een benzine met hoger oktaangetal nodig.
> In de praktijk is het zo dat het overgrote gedeelte van de wagens onder deze
10.5 ligt, en men dus rustig met een 95 oktaan kan rijden. Een hoger oktaan
benzine tanken kan, mag, maar heeft geen enkel voordeel. Je haalt er niets meer
uit, behalve geld uit uw portefeuille.
> De enige uitzonderingen hierop zijn sportieve wagens, die dikwijls hoge
compressieverhoudingen hebben . Daar vallen sommige (getunede) modellen van bvb
de Ferrari's , Porsche, BMW, Alfa Romeo en andere sportieve modellen onder.
Deze hebben wél een hogere oktaan nodig. Vandaar dat op deze wagens dikwijls
een oktaan 98 wordt aanbevolen.
> V-power is in realiteit een oktaan 97. In de praktijk (na veel field-testen)
is uitgewezen dat deze sportieve wagens, die een hoger oktaangetal nodig
hebben, zonder problemen met de V-power uit de voeten kunnen. V power is voor
deze wagens dus ook geen probleem.
>
> - bij moderen wagens zien we een sterke opkomst van de wagens met knok-
sensoren. Dit is een electronische bewaking van de motor, die het
injectiemoment zo gaat afstellen dat de wagen dicht tegen zijn pingel moment
loopt. Voor deze wagens maakt het niet uit welk oktaangetal men tankt (92,95 of
9. De motor gaat zichzelf af stellen naargelang het oktaangetal dat hij voor
zijn kiezen krijgt.
> Het is wél zo dat een hoger oktaangetal op dit type motoren (in tegenstelling
tot de oudere motoren) wél extra vermogen geeft. Het trekvermogen van de wagen
wordt hier wél beter als je een hoger oktaan tankt.
> Vandaar dat de automobiel constructeurs voor deze wagens dikwijls een 98
aanbevelen, om dat dit prettiger rijdt. Maar dit is geen must. Deze wagens
kunnen op om het even welke benzine rijden. Er is zelfs een europese richtlijn
onder automobielconstructeurs die stelt dat alle nieuwe wagens op 95 MOETEN
kunnen rijden.
> Het is ook zo dat in sommige landen (bvb Italië en Frankrijk) een benzine
oktaan 98 ongelood gewoon niet op de markt beschikbaar was/is. In Italië vindt
je nu zelfs nog veel stations waar geen 98 te krijgen is.....
> En net daar presteert de V-power perfect. V-power is een oktaan 97, maar qua
energie-inhoud en ontwikkeld vermogen ligt deze benzine in deze toepassingen
nog boven de klassieke 98. Dus ook in deze toepassingen is er geen probleem,
integendeel : wagens met knoksensoren rijden prettiger op V-power dan op de
klassieke 98, en dit gegarandeerd zonder enig risico voor de motor.
>
> - Vervuilde motoren krijgen na verloop van tijd een hogere oktaanbehoefte
(door vervuilde kleppen en injectoren). Ook het rendement van de motor loopt
terug. Daarom gaan constructeurs een "veiligheidsmarge" inbouwen tijdens het
afstellen van motoren, én de oktaan aanbeveling. Zo hebben bvb nieuwe motoren
dikwijls een oktaanbehoefte van 93, terwijl de constructeur een 98 aanbeveelt,
dit om rekening te houden dat in de toekomst door vervuiling de behoefte zal
stijgen.
> Als een V-power deze vervuiling gaat verhinderen en/of wegnemen, zal de
oktaanbehoefte van de motor terug dalen. Een 97 is dan terug méér dan
voldoende.
> Als de motor knok sensoren bevat (zoals alle moderne wagens) zal de motor
zichzelf afstellen, zodat die altijd optimaal loopt.
>
> c) Staar je niet blind op oktaangetallen. Dit zegt iéts, maar zeker niet
alles. Oktaangetallen worden gemeten op een traag lopende motor, die
gestandardiseerd is in 1930. Vraag is in hoeverre deze analyse techniek voor de
huidige techniek écht zoveel betekenis heeft op actuele motoren. V-power is
véél meer dan oktaan alleen.
> Een oktaagetal zegt iéts, maar zeker niet alles. De verbrandings snelheid en
ontstekingskwaliteit van een benzine is minstens even belangrijk om te oordelen
welke benzine een wagen nodig heeft. Het mooiste voorbeeld is LPG : alle wagens
rijden moeiteloos op LPG gas, hoewel LPG een slecht oktaan getal heeft, MAAR
een heel hoge verbrandings snelheid.
>
> d) Waarom staat V-power aan de pomp officieel als 95, en niet als 97? Heel
eenvoudig : de officiele oktaan aanduiding van benzine gaat in stappen :
92,95,98 etc. 97 is geen officiele aanduiding, en mag in die zin eigenlijk ook
niet gebruikt worden (net zoals je bvb nooit een motorolie 10W35 zal vinden :
de 35 is geen officiele naamaanduiding). Conform de Europese EN 228 norm is
het dus officieel een 95, hoewel in de praktijk het oktaangetal 97 is...
> Omdat er tot nu toe maar 2 types benzines bestonden, namelijk 95 en 98, zijn
de aanbevelingen dus ook in die zin gesproken. Omdat er nooit een 97 op de
markt heeft bestaan, gaan er veel mensen van uit dat een 97 slechter is dan een
98, en dus niet geschikt. Dit is niét zo. Vroeger kende men gewoon geen 97
....
> De evolutie in brandstoftechnologie heeft echter uitgewezen dat een 97 oktaan
als V-power, in samenspel met een betere ontstekingskwaliteit en
verbrandingssnelheid, zelfs beter presteert dan een "klassieke" 98.
Oktaangetal is een deel van het verhaal. Ontstekingskwaliteit en
verbrandingssnelheid spelen ook mee in het verhaal ( zie LPG).
>
>
> e) In kort nog even de voordelen van een V-power:
> - De samenstelling van de benzine is licht anders t.o.v. klassieke benzines,
zodat de geleverde energieinhoud van de benzine hoger is dan van klassieke
benzine. In die zin zal een V-power in wagens met knok sensoren (dit zijn
bijna alle moderne wagens) prettiger rijden dan een klassieke 98 formulatie.
> - de verbrandingssnelheid ligt ook hoger dan van klassieke benzine. Dit voel
je in de praktijk door het korter en vinniger reageren op de gaspedaal, en de
oktaanbehoefte van de motor doet afnemen.
> - de benzine bevat detergente additieven, die het inwendige van de motor
reinigen. Op deze manier worden bvb kleppen, injectoren en segmenten proper
gehouden, en eventuele afzettingen worden verwijderd. Propere kleppen en
injectoren geven een vollediger verbranding en verminderen de verliezen. In de
praktijk ziet men dit aan het feit dat men minder gaat verbruiken, en de
levensverwachting van de motor duidelijk langer wordt. Het is ook zo dat de
oktaanbehoefte van een motor gaat stijgen als de motor vevuild wordt (door een
tragere en onvolledige ontbranding, en een verkleining van de
ontploffingsruimte, waardoor de druk hoger is dan met een propere motor). Het
detergente additief zal ervoor zorgen dat de motor proper blijft, en die hogere
oktaanbehoefte voor oudere motoren dus meteen vervalt.
> - V power is zwavelvrij. Moderne wagens hebben meestal nieuwe generatie
katalysatoren die zichzelf regelmatig moeten regenereren. De frequentie van
deze regeneratie hangt af van het zwavelgehalte van de benzine (zwavel
vergiftigd deze katalysatoren). De regeneratie zelf gebeurt met benzine. Met
andere woorden ga je op deze modellen met het gebruik van een zwavel vrije V-
power een langer regeneratie interval krijgen, en dus ook brandstofbesparing.
(bvb sommige Mercedes modellen schrijven expleciet laag zwavel kwaliteit voor.
Dit is de achterliggende reden). Tegelijk heeft dit ook zijn voordeel voor het
milieu.
>
> Tegelijk wil ik U ook meegeven dat in eerste instantie enkel de tankstations
langs de autosnelweg in aanmerking komen. De Superplus 98 zal dus nog in het
tankstation-om-de-hoek beschikbaar blijven.
>
> Je kan één en ander in detail ook nog eens nalezen op een officieel TNO
rapport (onafhankelijk, dus niets met Shell te maken....) :
Ook op het autoweek of automaxx forum geweest zie ik :-p
automaxx :P
ook voordelig ja :)
 
In een motor beweegt een cylinder op en neer. In de opwaartse slag wordt
een benzine/lucht mengsel gecomprimeerd


Vreemd bij mij gaan de zuigers op en neer :P
 
ik hou niet zo van zuigers
kheb nu een diesel, maar voor deze tankte ik v-power. had een 30 liter tank en ging van 1/12,7 naar 1/14,2, dus het had wel zeker effect
heeft ook met het weer te maken he ;) in de winter neemt je motor ook meer dan in de zomer.

en met mist heb je ineens meer vermogen :D
 
Mn opel C coupe uit 1976 rijd wat soepeler op V-Power en 98 dan op 95... maar of ik verschil merk? nee gebruik is ongeveer t zelfde, geen merkbaar verschil. wel in prijs een behoorlijk merkbaar verschil.

maar aangezien mn auto toch elke keer als ie weer gefixed is +/- 1 a 2 weken later toch weer uit elkaar pleurt en er wat anders brak is tank ik toch niet zo heel veel :D

Gelukkig heb ik nog n OV kaart anders kwam ik heel vaak te laat :D
laatste aanpassing
 
:D een topic over V-power: cool!

Jajaja ik ben net ´´lid´´ van het V-powa-promoteam ;)

Wel lekker uitgebreide post over octaangetallen: zo de téééring!! :D
 
Heb eerst een 140PK TDI gehad, toen vpower diesel kwam gelijk erin gedaan, en zeker wel vooruitgang! Na een kwarttank kon je het al merken dat hij veel sneller oppakt enzo. Nu een benzineauto en hetzelfde resultaat.
Beide waren/zijn een nieuwe type VW, en het is ook in samenwerking met VW ontwikkeld, word zelfs aangeraden door VW dus zeker geen onzin anders verbind zon merk zich niet eraan.
laatste aanpassing
die van mij rijd beter met euro 98 als met V-power