Partyflock
 
Forumonderwerp · 761745
Waarschuw beheerder
ik vraag het mij af:s
en gabber, wazi,nazi, zwabber zijn verschillend:@
dus ik wil echte gabber zien
en geen rotzooi!!!!!!!!!
en anders zoek je maar ff op wat gabber betekend!
je vergelijkt r&b toch ook niet met hardrock:s
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
sja, wat is een echte gabber........ mijn feestijd begon rond 98 denk ik, toen had je nog mellow en hardcore op feesten, op mysteryland 99 wist ik niet wat ik zag, als de vrolijke ausie's en relaxte mensen, iedereen lulde met elkaar:)
toen voelde je het echte gabber gevoel denk ik:)

en met leeftijd heeft het zowiezo niet te maken vind ik, wij kunnen de generatie van nu niet uitschelden voor nepperts....... ik heb de parkzicht tijd ook niet meegemaakt, dus dat maakt mij ook niet meteen een neppert.. kleding stijl veranderd gewoon net als muziek style, hoewel ik ook aardig in de ouwere stijl ben blijven hangen. omdat ik het nu niet meer echt feestmuziek vind persoonlijk en de sfeer me niet meer echt trekt.

een echte gabber is in mijn ogen, iemand die geowon 100% leeft ervoor, en niet aleen kwa muziek maar gewoon helemaal van binnen ofzo, en of je nou 20 ausie's of je geiten wollen sokken aan heb, dat zegt vrij weinig:)

maarjah ik zal me zelf ook nooit gabber noemen ofzo, sta wel open voor meer stylen door de jaren heen, maar hardcore zal wel altijd mijn fav muziek blijven:)
Waarschuw beheerder
leeftijd van mij denk ik heej jess, zoek je gabbers, nou je kent mij toch??? hahah ik ben nog een overgebleven uit dat tijdperk

hey anne:d
alles goed meis?
ben blij dat ik jou ken jaja
kunnen we lekker weer de tijd herleven:d
Waarschuw beheerder
jaah gaat goed hoor, onze ouwe tijden herleven weer he ;) , dankzij dit topic :yes: trouwens nog naar masters? ben der zeker wel weer bij, jij toch ook he wijffie!
Waarschuw beheerder
donateur
Ligt eraan, wat versta jij onder "gabber"?
Denk dat veel mensen een vertekend beeld hebben van dat begrip. Zie het toch meer als iemand die graag feest op de muziek die je in het "hardere house" hokje kan plaatsen. Onder feesten versta ik dus gezelligheid en dus niet ruzie-zoekend, maar met je mede-feestgangers er een nog groter feest van maken!

En nee, gabber zit niet in je kleding zoals velen denken.
Maar zo denk ik erover.


Idd, gewoon gezellig feesten, daar gaat het om denk
Waarschuw beheerder
hey meis,
ik denk wel dat ik ga:d
ik heb trouwens de dvd ook gezien
van de vorige keer:d
jeetje wat stond ik lang in beeld.
liefs(K)
Waarschuw beheerder
In de loop van 1989 begonnen de eerste commerciele danceacts zich te vormen. Twenty 4 seven van Producer Ruud van Rijen was eind 1989 de eerste Nederlandse commerciele act. In 1990 kregen ze 2 singles in de top 40. In het jaar 1990 brak de dance pas goed door bij het grote publiek. Het nummer The Power van het Duitse Snap! was het begin. In 1990 werden ook de Nederlandse succesgroepen Sonic Surfers en 2 Brothers on the 4th floor opgericht. In de Underground werd rond 1990 de Gabbermuziek erg populair. DJ Paul Elstak en DJ Ruffneck waren de grootste Gabberproducers. Toch zou het nog even duren totdat gabber echt door zou breken. Wel was het iets mildere rave uiterst populair. The Dominator van Human Resource werd een van de grootste Nederlandse ravehits. van BederIn 1991 kwam popjournalist Gert van Veen en Eric Cycle met het album Seven stars van hun Groep Quazar. Deze zaten ook achter het project A-men uit 1988. In de herfst van 1991 kwam de eerste Dance nummer 1 hit van Nederlandse makelij. De ravesingle James Brown is dead van L.A. style was het eerste danceproject van Wessel van Diepen. Van deze producer zouden de Nederlandse dancefans nog een hoop te horen krijgen.

Aan het eind van 1991 kwam had 2 Unlimited met Get ready for this zijn eerste hit. Gelijk de top 10 voor de Nederlandse zanger en zangeres en de Belgische DJ's. 2 Unlimited zou de populairste en succesvolste dancegroep ooit worden. In het voorjaar van 1992 werd het nummer Pullover van Speedy J. onverwachts een hit. Het nummer is inmiddels een van de grootste danceklassiekers van eigen bodem. Rond hetzelfde tijdstip bereikte Twilight zone van 2 Unlimited de nummer 1. Vanaf dat moment ging heel Nederland ervoor. De top 10 hits begonnen elkaar op te volgen. 1992 is het enige jaar waar een dancenummer bovenaan de jaarlijst staat. Rhythm is a dancer van het Duitse Snap! stond slechts 2 weken op 1 maar haalde een megaverkoop. Ook de nummer 2 van de jaarlijst was een Dancenummer. In 1993 brak 2 Unlimited ook door in de rest van Europa. Iedereen zong de single No Limit mee. Het album No Limits is nog steeds het bestverkochte dancealbum in Nederland. Op het climaxmoment bereikte de populariteit de hoogte waar Doe Maar jaloers op kon zijn.Rond deze tijd bracht Jaydee(Robin Albers) de single Plastic Dreams uit. Het nummer werd geen regelrechte hit maar was razend populair in de clubs. Plastic Dreams is een van de belangrijkste dancenummers die er bestaat. De dancemuziek werd in 1994 ongekend populair. Vooral de Eurodance. Naast 2 Unlimited deden ook 2 Brothers on the 4th Floor, Twenty 4 seven en Sonic Surfers het heel erg goed. Ondergronds was het de Gabber die steeds machtiger werd. Ook begon de trance op te komen.

1993 was ook het jaar dat DJ Zki & Dobre het goed deden. Ze brachten de klassiekers Give it up en Vallee des larmes uit. Give it up werd een vette top 10 hit. Ook begonnen dance compilaties goed te verkopen. Mega Dance voor Eurodance en Thunderdome voor gabber. Er werden tientallen verschillende compilatiereeksen gestart. Ook begonnen remix compilaties goed te lopen. Rond de jaarwisseling voegde T-Spoon zich aan het Eurodancecollectief toe. Eurodance vierde ook in 1994 hoogtij. 2 Unlimited kreeg de single en het album Real Things moeiteloos op de eerste plaats. 2 brothers on the 4th floor hadden een nummer 1 met Dreams. Toch begon de Gabber en zijn nieuwe commercielere versie Happy hardcore aan een opmars. Warp 9 had een top 10 hit met Whammer Slammer. Aan het einde van dat jaar besloten underground DJ's als Charly Lownoise & Menthal Theo en DJ Paul Elstak happy hardcore te gaan produceren. Irene Moors bedacht met Catapult het fenomeen Smurfenhouse. De vrolijke dancepersiflages waren een waar dieptepunt1995 was een erg zwak dancejaar. Wel had Grooveyard een clubhit met Watch me now. In 1995 stonden Eurodance en Happy Hardcore ongeveer gelijk. Twenty 4 seven en Sonic Surfers gingen uit elkaar. De enige nummer 1 hit was I wanna be a hippy van Technohead. In nam de Happy Hardcore de overhand. Eurodance bleef toch ook succesvol. In 1996 besloten Ray en Anita bij 2 Unlimited op te stappen. Omdat de populariteit toch al wat daalde kwamen er geen Doe Maar taferelen. Eurodance en Happy Hardcore hadden in 1996 beiden een superhype. Eurodance had Captain Jack uit Duitsland. Happy Hardcore had The Party Animals. Dit was een ultrapopulaire formule van Flamman & Ambraxas. De groep scoorde maarliefst 3 nummer 1 hits in een jaar. 1996 was een goed hitjaar voor dance kwalitatief wads het wat minder.

Men werd inmiddels ook geconfronteerd met een nieuw fenomeen. Gabbers. Kaalgeschoren jongens in Australian trainingspakken. De Stijl was al begin jaren 90 in Rotterdam begonnen. Gabber veroverde heel Europa. Het gebruik van XTC nam enorm toe. In 1997 werd er een fim over gemaakt. Naar de Klote was de titel. Bob Fosko van de Raggende manne bedacht onder de naam Hakkuhbar het komische nummer Gabbertje eind 1996. Het werd een nummer 1 hit. Hierna volgen nog veel van dit genre dat je het dieptepunt van dancemuziek kunt noemen. In 1997 nam de Happy Hardcore snel af. Gabber bleef nog even. Het climaxmoment was de lente van 1997. Maar eind 1997 was de Gabber onder andere door toedoen van Hakkuhbar en Gabber Piet ten dode opgeschreven. 1997 was naast Gabber het jaar van de clubhouse. Clubhouse klonk vriendelijker dan Gabber. Jaydee had met 2 jonge producers de clubhousegroep The Sunclub opgericht. Fiesta werd een grote zomerhit. Ook begonnen veel DJ's met eigen producties. DJ Jean en The Klubbheads begonnen hits te maken.

Eind 1997 kwam er een nieuwe Nederlandse dancesensatie. Junkie XL was een Big Beat groep ondr leiding van Tom Holkenborg. Saturday teenage kick opnedevoor veel volwassenen de poort naar dancemuziek. 1998 was een erg slecht jaar voor de dance. De clubhouse had niet hard aangeslagen. Weinig hits en een afnemende populariteit dat jaar. Na al het harde gebeuk van de afgelopen jaren hadden veel jongeren liever het rustige R&B. Ondergronds gebeurde er veel in 1998. Trance werd steeds populairder. Veel DJ's als DJ Tiësto, Erick E. en Johan Gielen begonnen dance te produceren. Ook begon de nieuwe lichting jonge producers als Ferry Corsten, Piet Bervoets, Benno De Goey en Armin van Buuren in populariteit te stijgen. De dancesensatie van 1998 waren The Vengaboys. Eind 1997 scoorden ze een eerste hit. Boom Boom Boom Boom werd een van de grootste dancehits van Nederland. Rond die tijd werd bekend dat men weer met een project van Wessel van Diepen te maken had. 2 Unlimited was in 1998 ook weer terug met 2 nieuwe zangeressen. Tegen de verwachtingen in scoorde het redelijk. In 1999 werd de dance langzaam weer populair. Langzaam werd er terrein gewonnen in de hitlijsten. The Launch van DJ Jean werd een nummer 1 notering. Trancemuziek brak ook goed door in 1999. Zo hadden projecten als Gouryella en System F. hits. Eurodance had in 1999 weer wat terreinwinst. The Vengaboys hadden de grootste dancehit van het jaar met Ibiza.Door de populariteit van de Trancemuziek waren er ook trance-invloeden in de Eurodance gekomen. Zo had DJ Jurgen met de nieuwe band Alice Deejay een superhit met Better of alone. 2000 was ook het jaar van de jaren 70 revival. Er kwamen ook hits van nieuwe discoacts. Aan het einde van 1999 kwam de zangeres Sarah met haar eigen Nederdance stijl. 2000 was vergelijkbaar met 1999. Trance was erg populair. Eurodance kreeg concurrentie van de 2 step uit Engeland. 2 step had 2 grote hits en nog was kleine hitjes. Voor de rest waaide 2 step aan ons voorbij. Disco was in 2000 wel populair. Een nieuwe Eurodanceact was in 2000 In Full Color. Alice Deejay was in 2000 ook erg populair. Lounge werd in 2000 ineens erg populair. Aad de Mooy (D-Shake) kwam als Alex Cortiz terug met het album Moodfood. Aan het einde van 2000 en begin 2001 leek het einde van het trancetijdperk in zicht. Ook Big Beat en 2 step waren op hun retour.

Toch werd Trance gered van de ondergang door een remix van Silence door DJ Tiësto. Het meesterlijke nummer bereikte de top 10 en had veel invloed op de trance in Nederland. Er waren meer DJ's die New age muziek mixten. De Italiaanse Mauro Picotto werd in 2001 door zijn album met samples van New age groepen een echte ster. Zki & Dobre keerden in 2001 weer terug aan het front met twee projecten. De Grootste Nederlandse hit was voor On the move van Barthezz. Een aanstekelijke no-nonsense Nederlandse danssingle.

Nederlandse artiesten
Waarschuw beheerder
A Tribute to a legend part 12: DJ Paul Elstak

Gepost door RogerV op 29-04-2004 18:21.

Wanhopig worden sommige muziekjournalisten ervan. Het Nederlands product doet het over het algemeen niet zo goed in het buitenland. Men zit in de wereld kennelijk niet op Pop/Rock van Nederlandse bodem te wachten. Extra pijnlijk voor ze is dat Nederland groot is geworden in de stijl die door deze journalisten het meest wordt verguisd. Hardcore is de stijl geweest waarmee Nederland de wereld veroverde. Een van de personen die hierdoor een plaats in de eregallerij van de Nederlandse muziek verdient is DJ Paul Elstak.

Paul Elstak was er als dj vroeg bij. Op 16 jarige leeftijd stond de in 1966 geboren Paul achter de draaitafels. Hij draaide Hiphop. Tijdens zijn studie rechten draaide hij op uiteenlopende plekken. Hierdoor ontmoette hij in de 2e helft van de jaren 80 Peter Slaghuis. Deze Rotterdamse dj draaide in de club Bluetiekinn. Het was rond de tijd dat de eerste houseplaten uit de VS kwamen overwaaien. Peter Slaghuis en Paul werden bevriend en werkten geregeld samen.

In eerste instantie kon housemuziek Paul Elstak niet echt bekoren totdat hij de wat hardere meer industriele platen hoorde. Inmiddels was Paul gaan draaien in de Rotterdamse club Parkzicht. Deze club was in 1989 op housemuziek overgegaan. Paul en zijn collega-dj Rob draaiden vooral op rustigere avonden wat experimenteler. Daarbij zochten ze naar de meest harde en industriële platen. Belgische New Beat, harde techno uit de VS van oa Underground resistance en vroege Britse raveplaten. Paul en Peter Slaghuis gingen ook zelf platen produceren als Holy Noise. In 1990 werd Get Down Everybody een hitje. Het parkzichtgeluid werd al snel een attractie en eind 1990 kwamen mensen al vanuit het buitenland naar de Parkzicht.

Deze bekendheid was nog niets vergeleken met wat er een half jaar later zou gebeuren. In de lente van 1991 werd Anasthasia van het Belgische T99 een gigantische hit. Ineens was de Parkzicht een kweekvijver geworden van grote ravehits. Hit na hit werd er gescoord. The Dominator, Quadrophonia, Rave alarm, James Brown is dead. De titel van deze laatste vonden Peter en Paul nergens op slaan. Ze maakten als reactie hierop het nummer James Brown is still alive wat eveneens de top 10 binnenstormde. Peter slaghuis kon dat helaas niet meemaken. Hij overleed 5 September 1991 op 30-jarige leeftijd na een auto-ongeluk.

De media was allesbehalve enthousiast over de parkzichthits. Wanneer de radio ze door hun top 40 notering wel moest draaien werden ze steevast aangekondigt als “ weer zo’n kutplaat” . House werd nog niet echt serieus genomen en als er al aandacht aan werd besteed was het altijd Amsterdam. Paul Elstak kon zich er enorm aan ergeren dat Rotterdam altijd als tweederangs housestad werd weggeschreven terwijl daar de grote hits en de nieuwe sound vandaan kwam. Als reactie maakte Paul Elstak samen met DJ Waxweazle eind 1991 het nummer Amsterdam waar lech dat dan. Het provocerende nummer was veel harder en aggressiever dan wat iedereen van ze gewend was.

Inmiddels bleven de hits vanuit de Parkzicht maar komen en werden er ook grote ravefeesten georganiseerd ook had Paul Elstak het label Rotterdam records opgericht waarop hij en zijn volgers platen uitbrachten. Amsterdam waar lech dat dan kreeg een vervolg metmeer veel hardere platen. De stijl hardcore was geboren. Het kreeg ook zijn eigen identiteit. Provocerende stukken tekst, sexueel getinte samples maar ook invloeden uit science fiction en horror werden in de muziek geintegreerd. Titels als Nightmare, Armageddon, Terror en Hellraiser waren zeer gebruikelijk. Ook de uitvoering ervan was anders dan de andere stijlen. De massale raves die uit de UK kwamen overwaaien maakten van Hardcore een nieuwe jongerencultuur.

Een cultuur die ook de nodige kritiek kreeg. Ongelukken met drugsgebruik stelden de hardcorefeesten nogal eens in een kwaad daglicht. En ook vanuit de evangelische hoek kwam er een lading kritiek omdat ze de stijl als “duivels” zagen door de extreme afbeeldingen en kreten in hardcoreplaten. Ook de rest van de muziekmedia kon hardcore niet echt waarderen.

Paul was inmiddels een grootheid geworden. Hij had in 4 jaar tijd een hele nieuwe jongerencultuur gesticht. Maar hij wild eook vernieuwen. Zo probeerde hij een crossover met Mediterrane geluiden. Maar ook de Raveplaten uit Duitsland inspireerden hem. De hits van Jones & Stephenson, Marusha en RMB hadden een wat meer “Happy” geluid dan de Nederlandse raveplaten van 1991. Hij sprong hier op in met Life is like a dance, dat eind 1994 verscheen. Niet lang daarna scoorden Charly Lownoise en Menthal Theo ineen een grote hit met een soortgelijk nummer (Wonderfull days). Dat wilde Paul Elstak ook wel. Wel moest hij een nummer hebben dat net zo hitgevoelig was. Hiervoor benaderde hij de Klubbheads die wel verstand hadden van het maken van dancehits. De Klubbheads maakten een nieuwe mix van Life is like a dance. Zoals gewenst werd het een top 10 hit. Ineens werd Paul gevraagt om in plattelandsdiscotheken te komen optreden. Om hieraan te voldoen formeerden de Klubbheads een act om Paul Elstak heen met zangeres en rapper. Ineens was Paul Elstak een grote Nederlandse ster waarbij hij ineens een heel ander (jonger) publiek aansprak. De 2 jaar erna scoorde Paul Elstak een aantalflinke hits. Intussen bleef hij ook hardcore produceren en draaien en stak hij geld in nieuwe talenten van zijn Forze team.

Niet iedereen was even enthousiast over Paul’s sterrenstatus. Veel Gabbers voelden zich verraden en vonden dat Paul zijn ziel aan de commercie had verkocht. In Thunder Magazine ontstonden verhitte discussies tussen tegenstanders van deze muziek en de mensen die Paul zijn hits gunden. Iets wat de sfeer niet bevorderde. De sfeer was sowieso niet meer zo goed naar tijd vorderde. Inmiddels was Rotterdam niet de enige stad meer die zich met hardcore bemoeide. Ook Amsterdam en Den Haag kregen een scene. Er kwam veel verkeerd volk op af en door rivaliteit tussen steden was de spanning vaak te snijden. Regelmatig waren er gevechten tussen hooligans. Daarnaast kwam eind 1996 de single Gabbertje van Hakkuhbar uit waarin de spot werd gedreven met de gabber. De gabber werd zo een karikatuur van zichzelf. Meer van dit soort platen maakten de Gabber ineens een makkelijk doelwit van spot.

In de zomer van 1997 besloot Paul Elstak met zijn Happy Hardcore activiteiten te stoppen. Hij had zijn schaapjes op het droge en was wel uitgekeken op het sterrendom. Ook was het hoogtepunt er wel af en was hij de verwijten naar zijn kant zat. Paul scoorde dat jaar nog wel met Lords of the Hardschool maar eind 1997 zakte het Gabberimperium als een mislukte souffle in elkaar . Het resultaat van een steeds slechtere sfeer op feesten en het belachelijke imago dat door de kleuterhits van Hakkuhbar en Gabber Piet was gecreeërd.

4 jaar geleden zou je hier nog einde achter kunnen schrijven. Maar vanaf 2001 kwam hardcore weer uit het verdomhoekje. Ook Paul Elstak is nog steeds actief. Zijn commerciële werk is hem vergeven. In 2003 bracht hij het album Hardcore state of mind uit.

DJ Paul Elstak kan in het rijtje van legendarische muzikale Nederlanders als Herman Brood, Shocking Blue, Dj Tiësto en Doe Maar aanschuiven. Wat hij heeft gedaan is nog geen enkele andere Nederlander gelukt. Of Nederland nog ooit een jeugdcultuur zal voortbrengen zullen we niet weten maar het is ons toch een keer gelukt.



Onmisbaar:

Holy Noise - Get down Everybody 1990
De eerste echte parkzichtplaat geproduceerd door Paul Elstak en Peter Slaghuis.

Holy Noise – James Brown is Still Alive 1991
Anno 2004 zou je er niet meer mee wegkomen. Maar de reactie op James Brown is dead lokt nog tal van dit soort platen uit. Actie reactieplaten zouden er nog meer komen.

Euromasters – Amsterdam waar lech dat dan/Rotterdam ech wel! 1991
Een middelvinger richting de media. Tevens wordt deze samenwerking met DJ Rob Fabrie (Waxweazle) met zijn schurende meedogeloze sound gezien als eerste echte hardcoreplaat.

Euromasters – Alles naar de klote 1992
De boodschap was duidelijk. Van de oorspronkelijke houseregels werd niets heel gelaten. Overstuurde geluiden, melige stemmen en woeste beats bepaalden het nieuwe dancegeluid.

Holy Noise – The Nightmare 1992
Plaat die al in 1991 werd gemaakt maar alsnog werd uitgebracht eind 1992. De plaat was bij het maken zn tijd ver vooruit. De Smaples komen uit Nightmare on the elmstreet. Horrorfilms waren een goede inspiratie.

Bald Terror – Drummachine 1993
Invloedrijke hardcoreplaat die hij met Richard van Naamen maakte.

DJ Paul Elstak - Life is like a Dance 1994
Het “Happy”geluid werd geintroduceerd en zou ook de echte hardcore beinvloeden. In 1995 werd een commerciële remix door de Klubbheads een grote hit en het begin van zijn successen als hitmaker.

DJ Paul Elstak - Rainbow high the sky 1995
Het hoogtepunt van zijn populariteit als ster. Het nummer is inmiddels een evergreen in feestcafe’s.

DJ Paul Elstak – May the forze be with you 1995
Het eerste album van Paul Elstak werd in 2 edities uitgebracht. Hardcore en Happy Hardcore. Vooral de hardcore editie is een stukje hardcoregeschiedenis/

DJ Paul ft. DJ Rob & MC Joe– Lords of the hardschool 1997
De laatste echte hit van Paul Elstak. Een vrij aanstekelijk hardcore nummer waarin oa 88 to piano is gesampled.

DJ Paul – Rage 2001
Paul maakt zijn comeback in de hardcore met deze knaller.

DJ Paul – Hardcore state of mind 2003
Een nieuw album. Niet vernieuwend maar gewoon rechttoe rechtaan hardcore.

Bron: De Gabber-story


Reacties:


Gepost door champion op 29-04-2004 @ 18.36.

Dit mogen we toch absoluut 1 van de grondleggers van de hardcore noemen.

Respect voor DJ Paul!!!
Waarschuw beheerder
http://house.pagina.nl/
http://gabber.pagina.nl/
«De term 'gabber' komt van het Jiddisch en betekent 'kameraad'.»

Dat zijn vooroordelen», zucht Maybritt als ik zeg dat gabbers bekend staan als racisten en druggebruikers. «Natuurlijk zijn er gabbers die bollen of poeders nemen maar dat is niet typisch gabber: je vindt druggebruikers in elke jongerencultuur.» En racisme? Stijn: «Gabberskins hebben het voor ons verknald: extreem rechtse, racistische skinheads die op gabberfuiven ambras komen maken. Omdat ze ook een kale kop hebben, denken veel mensen dat ze gabbers zijn.» Frédéric vult aan: «Wij zijn het beu dat mensen ons scheef bekijken. Daarom kleven we stickers met 'gabbers tegen racisme' op openbare plaatsen. In Nederland brengen platenfirma's zelf anti-racisme-boodschappen op cd's aan en op flyers van hardcorediscotheken staat expliciet 'geen racisme, geen drugs'.»

BOMBERJACK De gabbercultuur die in de jaren '90 in Nederland ontstond, groeide overal in Europa uit tot een commercieel massafenomeen. Daarna waaide de hype over. Davey: «Alleen de echte blijven over: de underground.» Samenhorigheid is het belangrijkste ingrediënt van de gabbercultuur. Evi: «De term 'gabber' komt van het Jiddisch en betekent 'kameraad'.» Hoe ze elkaar herkennen? Aan hun typische kleding: bomberjack, Nike Air Max-sportschoenen, baseballpetje, trainingspak van Australian, Hooligan, Pitbull of Londsdale. «Als je gabber bent, is hardcore het belangrijkste in je leven. Je kleedt je naar de muziek.» Gabbers hebben een typische dansstijl, hakken genaamd. Waar die vandaan komt? «Luister naar hardcore en je weet het», zegt Tessa. «De muziek verplicht je om stampend te bewegen.» De ideale gabberoutfit zorgt voor hakgemak. «Om een paar uur hakken te overleven, dragen wij degelijke sportschoenen en kleding die goed zweet opneemt.» Waarom die kale kop? «Waarom heeft een rastafari dreadlocks en dragen hiphoppers broeken tot aan de knie?», werpt Davey tegen. «'t Is een dresscode. Als je je haar scheert, toon je dat je een echte bent. Zo zijn er ook met tattoos van labels. Gabber ben je pas als je door andere gabbers gabber wordt genoemd. Het draait om respect in de groep. Je moet bewijzen dat het geen bevlieging is.» Tessa en Espen knikken: ze hebben beiden hardcorelabels laten tatoeëren; hij op zijn bovenarm, zij op haar achterwerk.


EMINEM Of er ook een filosofie achter steekt? Stijn: «Een gabber heeft geen levensvisie. Gabber is uitgaan, vrienden, kleding.» Een zaal vol hakkende gabbers geeft een geweldig gevoel; het gabbergevoel. Of dat niet vreselijk oppervlakkig is? Frédéric vindt van niet: «Achter de gabber zit een gewone mens die naar school gaat, geld verdient, een lief heeft.» Stijn vult aan dat gabbers ook vrienden hebben buiten het gabbermilieu. Davey illustreert dat gabbers evenmin wereldvreemd zijn: «Weinig skaters vinden het lollig, maar zo goed als alle nummers van Eminem bestaan al in hardcoreversie. Zo krijg je als gabber respect voor andere muziek.» En ze besluiten: «Gabbers zijn de echte alternatievelingen, want wij zijn met minder dan degenen die zich vandaag alternatief noemen.»
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
tering, das een lang stuk tekst
 
Waarschuw beheerder
Hier een gabber in hart en nieren
Waarschuw beheerder
Ga naar de juiste feestje zou ik zeggen, dan kom je de echte liefhebber tegen.


ga dus alleen naar feesten waar zeker geen of weinig kisten dragers zijn en houthakkers hemdjes en bretellen en slonsdel kleren enzo :yes:
 
Waarschuw beheerder
gabbers zijn oud, versleten uitgehakt...hebben kinderen, vaste baan...geen baan...of wonen in limburg. Hebben cita-brommertjes van goud, dragen aussies of kaffelloos en dragen bijna geen hoeden. Gabberinnen daarintegen hebben nike-tennisschoenen en adidas petjes. Lotto-onderbroeken en soms, heel soms... l.a.gear schoenen met lampies.
dus..



:vaag:
Waarschuw beheerder
donateur
dus ik wil echte gabber zien
en geen rotzooi!!!!!!!!!


En wat maakt jou meester in het onderscheid maken tussen de gabbers en niet-gabbers?
Waarschuw beheerder
Satanica 9 april 2005 00:10
dus ik wil echte gabber zien
en geen rotzooi!!!!!!!!!

En wat maakt jou meester in het onderscheid maken tussen de gabbers en niet-gabbers?

jeetje wat neem jij dat letterlijk op:d
voel jij je aangesproken of zo?:d
reageer dan niet,staat er toch:p
hier leuke link voor jou www.tmf.nl:flower:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ooh.. thnks... TMF.NL rules best wel !
 
Waarschuw beheerder
Me aussi hangt aan de wilgen :P
Waarschuw beheerder
Wazum> Vergeet de housebroeken niet he ;) :P
Waarschuw beheerder
hiero een echte gabber
 
Waarschuw beheerder
geen id
Waarschuw beheerder
10 jaar geleden, maar ja je word ouder he, ze bestaan niet meer. die tijd komt nooit meer terug, en het is bijna 12 jaar terug.
jezus de tijd gaat echt snel
Waarschuw beheerder
hier een oude gabber :P
 
Waarschuw beheerder
yep, hier nog eentje van de oude stempel;)
 
Waarschuw beheerder
van binnen.... absoluut!
 
Waarschuw beheerder
Gabber ben je niet voor even maar je hele leven...:bounce:
Waarschuw beheerder
en zo is het chica 1

het zit gewoon in je,het is een verslaving die feesies
Waarschuw beheerder
Hier ook eentje uit de goede oude tijd.....
Waarschuw beheerder
ja hier 1 uit de oude doos:)
al heb Ik nu wel wat mankemente
maar met me rolator hak Ik nog wat rond .
al bekijk Ik het nu Van de zijkanten.
Ik geef de nieuwe garde de De Ruimte al moeten die nog
de oldschool waarderen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Gabber zijn zit idd in je....heeft niks met kleding of uiterlijk te maken :/

Zelfs in een bloemetjes jurk Van je oma kan je gabber zijn....of je er lekker in uit je dak kan gaan is een 2e...maar opvallen doe je wel ;)

Laatste feestje voor mij was Mindcontroller vorig jaar oktober in eindhoven....nu ietsie te druk met dat kleine mannetje links Van deze tekst ;)

Maar moet je zeggen dat dat feestje opzekers wel (Y)(Y)(Y) was....super sfeer...

en idd...ML '99 was (Y) :respect:
Waarschuw beheerder
vind ml 94 nog een feest om nooit meer tevergeten.
Waarschuw beheerder
donateur
'94 was nog net ietsie te vroeg voor mij :jaja:
Waarschuw beheerder
tja ach ,je Ken niet alles hebben.
er zijn zat mooie en leuke feeste geweest erna.
shadowlands 97
of paar [img width=427 height=283]http://img38.exs.cx/img38/5879/ehal6tb.gif[/img]Energiehal feeste.
ben het feeste nu wel beetje zat maar tja je bloed kruipt
waar het kruipen zal.
Ik zeg al 4 jaar g1 feeste meer voor mij,maar was met laatste ghostown erweer:D
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Ben het helemaal met elesdee eens dat Ml 94 de beste tot nu toe is geweest :bounce: :bounce:.....
 
Artiest Damager
Waarschuw beheerder
ik denk dat mensen zelf wel uit kunnen maken of je gabber ben enne het hangt niet af van je leeftijd..........

gabber zijn is een gevoel!!!!!
 
Waarschuw beheerder
hartstikke dood
Waarschuw beheerder
ouwe gabbers tja ben er ook nog eentje die vanaf 1992 naar feesten ging tot 2000 actief en nu selectief feesten bezoekt doordat me vriendin er niet van houdt maar mij wel laat gaan en doordat we een mooie jonge dochter hebben
Waarschuw beheerder
je bent een gabber of je bent t niet.........gabbertjes weet je
samen sterk
 
Waarschuw beheerder
elesdee je foto doet PIJN...
Mah eeh vanaf 92 tot­­...heden ..weet je het is een gevoel wat je niet ­k­an uitdrukken, kan er dagen over praten..zo veel­ m­oois en hartverscheurends meegemaakt....Born Ha­rdc­ore, Live Hardcore, Die Hardcore.....het­ is u­niek..het echte gevoel ben er trots op dat i­k het heb ­mogen meemaken...Amnesia..Bubbels...med­usa..parkzi­cht..tomorrowland...carmen..topa...kad­ans....veili­nghallen..oosterpoort..central studio­`s...vechtseb­anen...kardinge..martiniplaza....cir­cle studio`s..­en ga zo ma door...hardcore pionier­s bedankt voor ­zoveel mooie feeste, waanzinnig ge­woon.
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Noem me eigen liever liefhebber van hardcore :yes: Maaruh een gabber bennik niet......
Als ik maar kan hakkuh dan ben ik wel tevreden :yes:
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
donateur
[img]http://img215.exs.cx/img215/1865/nightmare959vp.gif
[/img]
ben ook nog v/d ouwe stempel!
 
Waarschuw beheerder
donateur
waar zijn de echte gabbers gebleven?

Thuis voor de buis, met de kids op schoot denk;p
Waarschuw beheerder
maar ja niet alle gabbers van de oude stempel gaan nog vaak te housen hoor.
tuurlijk krijg je een onwijs goed gevoel als je de muziek uit die tijd hoor, maar ja tijden veranderen, het is niet meer zo als toen.
moet er ook echt niet an denken nog weekelijks of maandelijks te gaan, nee hoor het houd een x op.
en net wat king zegt de meeste hebben kids, en dan heb je er zeker niet elke week iets te zoeken, vind ik.
omdat je echt niet vroeg thuis ben, vind het echt heel erg als mensen uit hun treiter bij hun kids zijn s' ochtens, en geloof mij er zijn er zat die dat doen.
je heb voor je kind gekozen hij niet voor jou.
stel je voor dat je het verkeerde pilletje neemt, heeft jou kind gewoon geen pa of ma meer.
Waarschuw beheerder
Je leeft voor de muziek...gevoel zit van binne..Nix met leeftijd,kleding of weet k t temake
Waarschuw beheerder
het zit hem zeker niet in de kleding ,want nu zat ik wat oude bande tebekijken:)
tjezus de 1 had nog langer haar als de ander:)
maar het doet mij zeker wel deugt als ik op een feest aussie,s ziet.
beter als toch dat lonsdale .
en vroeger sprong en hakte ieder1 nog 1 het rond.
nu zie ik op feeste 90% stil staan.
Waarschuw beheerder
donateur
De echte gabbers zijn er nog wel!..:D
Alleen die hebben hun aussie en maxies nu in de kast hangen (denk ik!)

He konden we nog maar weer is terug naar de goeie ouwe tijd :(...
Die van de Hellraisers in Sporthallen Zuid :yes:
En de Hellbound in de Fun!!
Daar bedoel IK de goeie ouwe tijd mee...!! :bounce:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van dytrie op zondag 8 mei 2005 om 14:30:
maar ja niet alle gabbers van de oude stempel gaan nog vaak te housen hoor.
tuurlijk krijg je een onwijs goed gevoel als je de muziek uit die tijd hoor, maar ja tijden veranderen, het is niet meer zo als toen.
moet er ook echt niet an denken nog weekelijks of maandelijks te gaan, nee hoor het houd een x op.
en net wat king zegt de meeste hebben kids, en dan heb je er zeker niet elke week iets te zoeken, vind ik.
omdat je echt niet vroeg thuis ben, vind het echt heel erg als mensen uit hun treiter bij hun kids zijn s' ochtens, en geloof mij er zijn er zat die dat doen.
je heb voor je kind gekozen hij niet voor jou.
stel je voor dat je het verkeerde pilletje neemt, heeft jou kind gewoon geen pa of ma meer.


Ik ga zelf bijna nooit meer stappen, ik heb het inderdaad wel gezien. Andere prioriteiten...... Zo extreem als ik toen was, zal ik noot meer worden. Ik zal nooit meer wat gebruiken en de belangrijkste reden daarvoor zijn mijn kindertjes. Mijn laatste feest is tevens ook het laatste feest geweest wat in de E-hal is gehouden, 98-99. Ik heb zeker een goude tijd gehad vanaf 1992 tot en met 1999, maar genoeg is genoeg... Als ik muziek van toen hoor komen zeker die oude kriebels weer boven en zie ik mezelf weer rondlopen in mijn aussie helemaal waus door de E-hal, parkzicht, Central Studios, noem maar op..... Maar geweest is geweest! (al zou ik graag nog eens terug gaan naar toen)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van DebStyle op zondag 8 mei 2005 om 18:33:
De echte gabbers zijn er nog wel!..
Alleen die hebben hun aussie en maxies nu in de kast hangen (denk ik!)


nou ik draag het nog wel hoor...
mag al bijna weer nieuwe broeken deze zijn weer aardig verslete:D
Waarschuw beheerder
ik draag het ook altijd als ik naar een feest ga en thuis heb ik altijd een ausbroek aan of eentje van cavello verder draag ik ook mijn nikes nog steeds ze zijn al wel aardig versleten dat er een gat in de teen zit maar toch ze doen het nog goed