Uitspraak van nano.strike op dinsdag 23 september 2008 om 23:15:Lompe shit, lekker industrieel. Zitten erg goede geluiden in
Het is trouwens een nieuwe edit; deze had jij niet ontvangen via msn.
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 september 2008 om 23:50:Beetje perfectionering alleen nog hier en daar.
Ik heb wat aan de "leegte" gedaan; hier en daar wat atmosferische voorbijvliegende sfx toegevoegd.
(update komt vanavond oid)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 september 2008 om 23:52:Trouwens, de sound over het algemeen, de afmix enzo vind ik echt mooi gelukt zo. Lekkere diepe, ruimtelijke sound
Bedankt, het was ook echt een pittig werkje.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 16:43:alleen je afmix is zwaar beroerd!
Alhoewel ik de nieuwe versie nog niet gehoord heb.
Dan hebben wij blijkbaar een totaal verschillende visie over hoe een goede afmix moet klinken.
Want ik kan niet snappen hoe je daar bij komt.
Met alle respect, maar mijn inziens is de afmix nooit z'n sterkste kant geweest, in al zijn tracks.
Daarentegen vond/vind ik z'n arrangementen bij vlagen geniaal alhoewel het wel bij die ene typische sound/stijl blijft.
Want ik kan niet snappen hoe je daar bij komt.
Met alle respect, maar mijn inziens is de afmix nooit z'n sterkste kant geweest, in al zijn tracks.
Daarentegen vond/vind ik z'n arrangementen bij vlagen geniaal alhoewel het wel bij die ene typische sound/stijl blijft.
laatste aanpassing
Ik zal er zo nog eens even goed naar luisteren. Maar wat mij nbij de eerste versie iig opviel was dat de ruimte tussen de kick en de melodie erg mooi gevuld was met een mooie, diepe ruimtelijke sound.
Dat hij het altijd houdt bij één bepaalde typische sound ben ik het wel mee eens trouwens. Een beetje afwisseling van stijl is ook wel eens leuk.
Dat hij het altijd houdt bij één bepaalde typische sound ben ik het wel mee eens trouwens. Een beetje afwisseling van stijl is ook wel eens leuk.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 17:17:Als jullie het beter kunnen hoor ik het graag
je laat je kennen
ik kan swaffelkoning (deze keer ) niet anders dan gelijk geven, het idee er achter is dik! maar het klinkt alsof het is opgenomen in een cola blikje ofzo... en dat is jammer!!!
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 17:17:Ik vind de afmix goed genoeg
Dat mag je vinden, maar ik mag toch mijn mening geven als opbouwende kritiek.
Aan jou om het als opbouwende kritiek te zien en er iets mee te doen of er niets mee te doen. mij om het even.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 17:17:Als jullie mijn tracks beter kunnen masteren hoor ik het graag
Ik heb het over afmix en dat doe ik tijdens het maken van een track al
Verder gewoon een hele goeie track.
Jammer dat je gepiqeerd bent.
Ik suck gewoon met afmixen en ik dacht dat het dit keer wel klopte, maar iedere keer krijg ik weer verschilende reacties waardoor ik totaal niet weet waar ik aan toe ben. De een vind het vet en / of zegt geen woord over de afmix en de ander weer wel, wat mij gewoon frustreerd omdat ik hierdoor weer aan het geheel ga werken en er nog meer van ga zitten freaken en ik de track steeds minder vet vind worden. Ik heb een stront hekel aan afmixen... daarbij komt, op mijn monitoren klinkt het gewoon goed; op mijn pc speakers klinkt het goed; op mijn koptelefoon klinkt het goed. Ik weet het ook niet meer
laatste aanpassing
Hmmm, ik hoor het al... Bij het begin, is het al gelijk oorverdovend. Heel erg scherp allemaal, wat wel vaker het geval is bij jouw muziek (en wat ik ook vaak zeg). Het zou wat minder hoog kunnen. Misschien even wat kloten met het mid en het laag, zodat het meer in elkaar valt en wat lekkerder luisterbaar wordt. De kick vind ik ook wat te 'ondergesneeuwd' door de muur aan geluid klinken. Die ligt niet helder in de mix. Bij 3 minuten is dat al wat minder het geval, en komt je kick er beter door. Waarschijnlijk omdat daar minder frequenties je kick in de weg zitten.
Voor de rest is het helemaal niet zo slecht vind ik nog steeds. Alleen sommige dingen moeten gewoon anders afgesteld worden, en dan valt het allemaal gelijk al beter op z'n plek als je het goed compressed.
Ik zou iig beginnen met je je focus op de kick te leggen bij de afmix. Zorg dat ie op de meest drukke plekken nog steeds helemaal goed aanwezig is. Dan zit je op het goede spoor en kun je de rest weer daarop laten anticiperen.
Voor de rest is het helemaal niet zo slecht vind ik nog steeds. Alleen sommige dingen moeten gewoon anders afgesteld worden, en dan valt het allemaal gelijk al beter op z'n plek als je het goed compressed.
Ik zou iig beginnen met je je focus op de kick te leggen bij de afmix. Zorg dat ie op de meest drukke plekken nog steeds helemaal goed aanwezig is. Dan zit je op het goede spoor en kun je de rest weer daarop laten anticiperen.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 17:41:Op een feest klinkt dit super. Afmixen... waarvoor; zodat ik een plaatje kan uitbrengen die door 90% wordt ge-download en waar ik wel helemaal 100 euro aan verdien... ik zie het nut er totaal niet van in.
Precies, dat deed Mozart in zijn tijd toch ook niet!
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 17:41:Op een feest klinkt dit super. Afmixen... waarvoor; zodat ik een plaatje kan uitbrengen die door 90% wordt ge-download en waar ik wel helemaal 100 euro aan verdien... ik zie het nut er totaal niet van in.
Das je goed recht.Je moet het ook nooit voor een ander doen maar voor om je eigen artistieke ei kwijt te kunnen.
En trouwens bijna alles klinkt goed via stage monitors idd, bijvoorbeeld die kicks van angerfist die nooit geen laag hadden maar op een feest wel goed overkwamen.
Ikzelf ben gewoon iemand die de ambitie heeft zich zoveel mogelijk eigen te maken zoals ook alles over frequenties, compressen, stereoveld enz wat van toepassing is op een goeie afmix, juist dan kan ik pas van mezelf wat vet vinden.
Anders ben ik altijd ontevreden.
Trouwens, ik maak zelf altijd muziek met m'n koptelefoon op en zet 'm dan lekker hard, zodat ik voor m'n gevoel een beetje ervaar hoe het op een feest ongeveer zal klinken (ja, ik weet het; niet goed voor m'n oren). Als het dan niet goed afgesteld is voel ik vanzelf wel pijn aan m'n oren bij te scherpe frequenties. En te zwakke frequenties hoor ik zo ook vanzelf wel. Misschien zou je dat eens kunnen proberen...
En vergelijken met gereleased materiaal natuurlijk...
Ik heb dat ook. Ik kan ook dingen van mezelf niet vet vinden als gebreken hoor.
En vergelijken met gereleased materiaal natuurlijk...
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 17:50:Ikzelf ben gewoon iemand die de ambitie heeft zich zoveel mogelijk eigen te maken zoals ook alles over frequenties, compressen, stereoveld enz wat van toepassing is op een goeie afmix, juist dan kan ik pas van mezelf wat vet vinden.
Anders ben ik altijd ontevreden.
Ik heb dat ook. Ik kan ook dingen van mezelf niet vet vinden als gebreken hoor.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 17:51:Sorry; ik heb gewoon een pestbui... ik zal het commentaar serieus overwegen; slechte dag gehad op mijn werk en ik heb een hekel aan mijn manager
I feel your pain ik heb al weken een kutdag en heb een hekel aan al mijn collega's aangezien die volgens mij allemaal ergens onderweg een chromosoompje zijn verloren waaronder ook de manager.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 17:51:Trouwens, ik maak zelf altijd muziek met m'n koptelefoon op en zet 'm dan lekker hard, zodat ik voor m'n gevoel een beetje ervaar hoe het op een feest ongeveer zal klinken (ja, ik weet het; niet goed voor m'n oren). Als het dan niet goed afgesteld is voel ik vanzelf wel pijn aan m'n oren bij te scherpe frequenties.
Lijkt me idd niet handig, bovendien word je gehoor dan snel moe en ga je het geheel minder goed onderscheiden, zie het niet echt als het tip.
Luister het eerder wat zachter.
Gewoon verdiepen in al het technische omtrent afmixen en je dat eigen maken!
Succes en tabee
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 17:51:Ik heb dat ook. Ik kan ook dingen van mezelf niet vet vinden als gebreken hoor.
Ik heb dat ook, maar kennelijk anders. Ik hou wel van die chaos en kennelijk zit er dus toch nog wat teveel hoog in. Ik zou er goed aan doen een cursus afmix/masteren voor noobs te doen en dan voor chaotische noize oid, want ik heb ook weer echt zo`n style waar je 100 jaar aan kan pielen en dan is het nog niet goed ofzo.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 17:58:Lijkt me idd niet handig, bovendien word je gehoor dan snel moe en ga je het geheel minder goed onderscheiden, zie het niet echt als het tip.
Luister het eerder wat zachter.
Gewoon verdiepen in al het technische omtrent afmixen en je dat eigen maken!
Tja, das dus het rare. Ik ben alleen maar beter geworden in het onderscheiden van geluiden. M'n gehoor is juist verfijnder geworden heb ik het idee. En ook niet achteruit gegaan.
Ik denk eigenlijk dat dat doof worden eerder komt door te scherpe tonen e.d. Als je het goed doet, vinden je oren het alleen maar leuk. Maar daar moet ik wel bijzeggen dat ik ook wel eens van die chaotische tracks gemaakt heb, en dan had ik na afloop wél eens een tijdelijk verminderd gehoor, en das zeker niet goed.
Je moet gewoon precies het juiste volume voor je oren vinden. Dat mag best een beetje hard, maar je moet het niet gaan overdrijven.
laatste aanpassing
Juist lage tonen zijn verneukeratief voor je oren, alleen merk je het niet op als "storend", wat je bij hoge tonen wel eens hebt.
En Omkara, ik heb nu deze versie beluisterd, en het zit hem vooral in de compressie die het nogal 1 brok maakt, mijn inziens. Ik heb nog eens kritisch geluisterd na de comments hierboven. Er zitten wel wat oneffenheden in, maar dat is niks ernstigs ofzo. Als je gericht enkele punten verbeterd, dan ben je een heel eind. Maar dan moet ik nog een paar keer luisteren om ze juist te formuleren (en dan nog is het subjectief).
En Omkara, ik heb nu deze versie beluisterd, en het zit hem vooral in de compressie die het nogal 1 brok maakt, mijn inziens. Ik heb nog eens kritisch geluisterd na de comments hierboven. Er zitten wel wat oneffenheden in, maar dat is niks ernstigs ofzo. Als je gericht enkele punten verbeterd, dan ben je een heel eind. Maar dan moet ik nog een paar keer luisteren om ze juist te formuleren (en dan nog is het subjectief).
als je in het vervolg alles(je geluiden) nou eens eerst van tevoren goed maakt/afsteld, kun je dan je tracks bouwen en is het nawerk ook niet zo storend/veel werk
velen beginnen hoppa ff weer een nieuwe track fixen, en hebben veel nawerk.
Ik stel mijn samples altijd zo goed mogelijk af op elkaar, en begin dan pas...
je kunt beter een idee in je hoofd hebben en dat uitwerken, dan beginnen en we zien wel wat we gaan maken.
velen beginnen hoppa ff weer een nieuwe track fixen, en hebben veel nawerk.
Ik stel mijn samples altijd zo goed mogelijk af op elkaar, en begin dan pas...
je kunt beter een idee in je hoofd hebben en dat uitwerken, dan beginnen en we zien wel wat we gaan maken.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 18:41:Ik heb daarnaast ook helemaal niets gecompressed; er zit niet eens een compressor op...
ow misschien is dat het dang
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 25 september 2008 om 18:45:velen beginnen hoppa ff weer een nieuwe track fixen, en hebben veel nawerk.
Ik stel mijn samples altijd zo goed mogelijk af op elkaar, en begin dan pas...
Dus je maakt eerst samples en dan pas de track?
Ik weet nooit van tevoren wat het gaat worden.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 18:53:Dus je maakt eerst samples en dan pas de track?
ja
mijn ervaring is dat het bij mij werkt, als ik het niet doe, hou ik vaak geen overzicht bij wat ik doe en krijg het vaak niet goed afgesteld .
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 18:53:Ik weet nooit van tevoren wat het gaat worden.
ik meestal wel, soms komt er wat anders uit
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 18:53:Dus je maakt eerst samples en dan pas de track?
Ik maak eerst een track, daarna pas de samples
Het is niet alleen verkeerd of niet compressen, het zijn meer dingen vaak.
Het is niet alleen ff makkelijk in een frequentiegebeid wat hz weghalen en klaar.
Het begint idd al bij het maken van je sounds, ff makkelijk je kick int laag, perc vnl mid/hoog, strings mid/hoog, pads eventueel weer laag/mid.
Het hele verhaal moet goed passen, je kunt bij een sounds compressen of zelfs sidechainen om een andere sound/frequentie de ruimte te geven.
Daarnaast verdeel het goed over je stereoveld, dus kick center, je perc wat pannen, pad breed trekken, wat fx enz.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 18:41:Kunnen jullie wat preciezer zijn in je tips
Bij jou zitten verschillende frequenties elkaar in de weg, welke pcies kunnen wij weinig zinnigs over zeggen denk ik.
Ik weet niet hoe je werkt en hoe je je sounds hebt gemaakt en neer ehbt gezet enz.
Zorg ook dat je je sounds niet te veel in de db's knalt, anders kom je later weer aan het kloten, blijf gewoon ruim onder de 0 tijdens het bouwen van je track.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 september 2008 om 18:41:er zit niet eens een compressor op...
Vreemd.. ik hoor toch echt een soort overcompressie.. Als die kick erin komt douwt hij alles aan de kant, en als de kick even wegvalt schiet alles weer omhoog. Ook hoor ik soms een typische klik-attack als je kick erin komt, iets wat je krijgt met overcompressie. Wat heb je er dan wel mee gedaan?
Wat Swaffelkoning zegt over de indeling van geluiden in het spectrum, daar sluit ik me bij aan. Ikzelf EQ en (eventueel) compress alles per spoor, en soms breng ik meerdere sporen onder in een subgroep, die ik weer appart bewerk. Belangrijk is dat frequenties elkaar zo min mogelijk in de weg zitten. Voor een noob is dat misschien rocketscience, maar als je er even in duikt, is het heel logisch
laatste aanpassing
Ik heb er een maximizer op zitten die ervoor zorgt dat als ik een bepaalde frequentie harder zet, ik de andere frequenties minder aanwezig hoor, maar het werkt dus schijnbaar ook als een soort compressor; heb het dus maar wat terug gedraaid. Wat betreft alle geluiden, ik was veel te ongeduldig en heb geen enkel spoor afzonderlijk bewerkt mbt de gehele mix; ik had meer zoiets van, klinkt goed, dus vind het wel enigsinds kloppen.
Ik zit nu alleen met een soort dilemma, ik moet echt weten wat de basis acceptabele frequenties zijn voor geluiden. Welke frequenties bij een kickdrum juist naar voren moeten komen (overheersen) en welke subtiel op de achtergrond mogen doorbeuken; hoeveel laag erin mag zitten en wanneer het juist weer teveel is; hier moeten toch grafieken/schema's voor zijn lijkt mij ?
Zelfde geld voor leadstring melodieen evenals percussie en sfx.
Ik zit nu alleen met een soort dilemma, ik moet echt weten wat de basis acceptabele frequenties zijn voor geluiden. Welke frequenties bij een kickdrum juist naar voren moeten komen (overheersen) en welke subtiel op de achtergrond mogen doorbeuken; hoeveel laag erin mag zitten en wanneer het juist weer teveel is; hier moeten toch grafieken/schema's voor zijn lijkt mij ?
Zelfde geld voor leadstring melodieen evenals percussie en sfx.
Dan is het de maximizer
Het lijkt me vrijwel onmogelijk om een vast schema te maken voor frequenties. Omdat niet alleen elk geluid anders is, maar ook de context van een geluid in de mix, en dan ook weer de omringende geluiden.. Maar gelukkig heb je oren aan je hoofd, en als je per spoor een Eq erop zet, dan kun je gewoon luisteren hoe het het beste klinkt. Bij een kick kun je 50 t/m 100 Hz schaal iets harder zetten bijvoorbeeld.. gewoon goed leren luisteren. En bij hihats kun je al het laag gewoon weg doen, omdat dat toch geen eigenschap is die je bij een hihat zoekt, etc etc.. allemaal zulk soort dingen.
Maar ik zal eens kijken of ik iets van een handleiding daarover kan vinden
Het lijkt me vrijwel onmogelijk om een vast schema te maken voor frequenties. Omdat niet alleen elk geluid anders is, maar ook de context van een geluid in de mix, en dan ook weer de omringende geluiden.. Maar gelukkig heb je oren aan je hoofd, en als je per spoor een Eq erop zet, dan kun je gewoon luisteren hoe het het beste klinkt. Bij een kick kun je 50 t/m 100 Hz schaal iets harder zetten bijvoorbeeld.. gewoon goed leren luisteren. En bij hihats kun je al het laag gewoon weg doen, omdat dat toch geen eigenschap is die je bij een hihat zoekt, etc etc.. allemaal zulk soort dingen.
Maar ik zal eens kijken of ik iets van een handleiding daarover kan vinden
ik heb ze hier wel eens gezien geloof ik, maar vind dat eens terug..
Makkelijks is dat niet nee
Uitspraak van nano.strike op zondag 28 september 2008 om 19:16:Maar gelukkig heb je oren aan je hoofd, en als je per spoor een Eq erop zet, dan kun je gewoon luisteren hoe het het beste klinkt.
Zeker, maar het gaat mij erom dat er een soort leidraad zou horen te zijn waar ik mij aan kan houden. Ongeacht welke maaltijd/stuk vlees dan ook, je doet altijd/meestal hetzelfde aan zout en peper op je vlees. Zo ook, zoek ik naar het juiste te boosten spectrum. Welke gedeelte van een kickdrum moet "hard" worden geboost; welk gedeelte "medium" en welke gedeelte "weak". Als ik die basis begrijp kan ik daarna de rest wel op gevoel invullen.
Uitspraak van verwijderd op zondag 28 september 2008 om 20:05:Makkelijks is dat niet nee
ik zou het sowieso niet in reason proberen want die eqlizers en compressors zijn niet echt van hoge kwaliteit.. als je meer info wilt moet je maar ff pben ofzo.. heb nu geen zin om alles op te zoeken en heb het druk met studie...
maarre kun je het niet beter gewoon aan conrad overlaten en zelf lekker bezig houden met arrangeren/componeren?
hej
deze hoort ook bij de collectie
heb je trouwens de opname van Storm ergens in stereo?
die k online heb kunnen vinden is mono, beetje zonde van de effecten
Luistert trouwens lekker weg lekker duister en chaotisch
die overstuurde kick vind k juist vet, maakt t n extra vage track
deze hoort ook bij de collectie
heb je trouwens de opname van Storm ergens in stereo?
die k online heb kunnen vinden is mono, beetje zonde van de effecten
Luistert trouwens lekker weg lekker duister en chaotisch
die overstuurde kick vind k juist vet, maakt t n extra vage track
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op zondag 28 september 2008 om 21:24:lekker veel chaos, super. Alleen die synth's klinken iets te schel. Gebruik je een DSP kaart?
Ik gebruik momenteel helemaal geen speciale geluidskaart, anders dan mijn onboard huis/tuin en keuken geluidskaart omdat sinds ik windows64bit draai (om mijn 4gb geheugen te ondersteunen) op mijn toplap, ik mijn huidige externe geluidskaart niet meer kan installeren en ben er nog niet aan toegekomen te kijken of er eventueel updates voor 64 bit zijn. Trio MindPrint is de naam van die externe bak.
Uitspraak van MIND MATTER op zondag 28 september 2008 om 21:39:maarre kun je het niet beter gewoon aan conrad overlaten en zelf lekker bezig houden met arrangeren/componeren?
Ten 1e, omdat ik vanuit Reason live optreed en dan niet de luxe heb alles door conrad/patrick te laten masteren en ten 2e omdat ik graag cd'z van mijn eigen live-acts op feesten wil gaan verkopen en ik dan niet met slecht afgemixed spul kom aanzetten.
Uitspraak van MIND MATTER op zondag 28 september 2008 om 21:39:ik zou het sowieso niet in reason proberen want die eqlizers en compressors zijn niet echt van hoge kwaliteit..
Ik heb dus niets om mee te vergelijken, maar het zal waarschijnlijk wel beter kunnen; niettemin moet ik het gewoon leren te regelen in Reason.
heb je trouwens de opname van Storm ergens in stereo?
die k online heb kunnen vinden is mono, beetje zonde van de effecten
Ow, dat is idd jammer; ik heb zelf geen opname van de Storm set; deze is geregeld via David zijn toplap.
Nog bedankt voor de sporadische complimenten op deze track; wel even fijn om te horen dat ondanks de ietwat teleurstellende afmix mensen het idee kunnen waarderen
Het is ook een prima track, alleen zoomen we in op wat details.
Oja, deze heb ik geplukt uit het topic van Voidpointer:
In dat topic staat nog wel meer nuttige info, en jij hebt er zelfs nog een paar keer in gereageerd!
Oja, deze heb ik geplukt uit het topic van Voidpointer:
20 Hz and below - impossible to detect, remove as it only adds unnecessary energy to the total sound, thereby most probably holding down the overall volume of the track
60 Hz and below - sub bass (feel only)
80(-100) Hz - feel AND hear bass
100-120 Hz - the "club sound system punch" resides here
200 Hz and below - bottom
250 Hz - notch filter here can add thump to a kick drum
150-400 Hz - boxiness
200 Hz-1.5 KHz - punch, fatness, impact
800 Hz-4 KHz - edge, clarity, harshness, defines timbre
4500 Hz - exteremly tiring to the ears, add a slight notch here
5-7 KHz - de-essing is done here
4-9 KHz - brightness, presence, definition, sibilance, high frequency distortion
6-15 KHz - air and presence
9-15 KHz - adding will give sparkle, shimmer, bring out details - cutting will smooth out harshness and darken the mix
60Hz with a Q of 1.4 -- Add fullness to kicks.
100Hz with a Q of 1.0 -- Add fullness to snare
200Hz - 250Hz with a Q of 1.4 -- Adds wood to snares
3Khz with a Q of 1.4 -- Adds atack to snare.
5Khz with a Q of 2.8 -- Adds attack to Kicks
7Khz with a Q of 2.8 -- Adds Sharpness to snares and percussion
10Khz with a Q of 1.0 -- Adds brightness to hats and cymbals
Courtesy of pollen (from the snare nerd thread):fatness at 120-240Hz
boing at 400Hz
crispness at 5kHz
snap at 10kHz
Voice: presence (5 kHz), sibilance (7.5 - 10 kHz), boominess (200 - 240 kHz), fullness (120 Hz)
Electric Guitar: fullness (240 Hz), bite (2.5 kHz), air / sizzle (8 kHz)
Bass Guitar: bottom (60 - 80 Hz), attack (700 - 1000 Hz), string noise (2.5 kHz)
Snare Drum: fatness (240 Hz), crispness (5 kHz)
Kick Drum: bottom (60 - 80 Hz), slap (4 kHz)
Hi Hat & Cymbals: sizzle (7.5 - 10 kHz), clank (200 Hz)
Toms: attack (5 kHz), fullness (120 - 240 Hz)
Acoustic Guitar: harshness / bite (2 kHz), boominess (120 - 200 Hz), cut (7 - 10 kHz)
Cut below 80Hz to remove rumble
Boost between 80 -125 Hz for bass
Boost between 3 - 5kHz to get the slap
PROCESSING> Compression 4:1/6:1 slow attack med release.
Reverb: Tight room reverb (0.1-0.2ms)
Snaredrum:
EQ> Boost above 2kHz for that crisp edge
Cut at 1kHz to get rid of the sharp peak
Boost at 125Hz for a full snare sound
Cut at 80Hz to remove rumble
PROCESSING> Compression 4:1 slow attack med release.
Reverb: Tight room reverb (0.1-0.2ms)
Hi-Hatz:
EQ> Boost above 5kHz for sharp sparkle
Cut at 1kHz to remove jangling
PROCESSING> Compression use high ratio for high energy feel
Reverb: Looser than Bass n Snare allow the hats and especially the Rides to ring a little
BASS:>
Compressed, EQ'd with a full bottom end and some mids
50Hz
Boost: To thicken up bass drums and sub-bass parts.
Cut: Below this frequency on all vocal tracks. This should reduce the effect of any microphone 'pops'.
70-100Hz
Boost: For bass lines and bass drums.
Cut: For vocals.
General: Be wary of boosting the bass of too many tracks. Low frequency sounds are particularly vulnerable to phase cancellation between sounds of similar frequency. This can result in a net 'cut of the bass frequencies.
200-400Hz
Boost: To add warmth to vocals or to thicken a guitar sound.
Cut: To bring more clarity to vocals or to thin cymbals and higher frequency percussion.
Boost or Cut: to control the 'woody' sound of a snare.
400-800Hz
Boost: To add warmth to toms.
Boost or Cut: To control bass clarity, or to thicken or thin guitar sounds.
General: In can be worthwhile applying cut to some of the instruments in the mix to bring more clarity to the bass within the overall mix.
800Hz-1KHz
Boost: To thicken vocal tracks. At 1 KHz apply boost to add a knock to a bass drum.
1-3KHz
Boost: To make a piano more aggressive. Applying boost between 1KHz and 5KHz will also make guitars and basslines more cutting.
Cut: Apply cut between 2 KHz and 3KHz to smooth a harsh sounding vocal part.
General: This frequency range is often used to make instruments stand out in a mix.
3-6KHz
Boost: For a more 'plucked' sounding bass part. Apply boost at around 6KHz to add some definition to vocal parts and distorted guitars.
Cut: Apply cut at about 3KHz to remove the hard edge of piercing vocals. Apply cut between 5KHZ and 6KHz to dull down some parts in a mix.
6-10KHz
Boost: To sweeten vocals. The higher the frequency you boost the more 'airy/breathy' the result will be. Also boost to add definition to the sound of acoustic guitars or to add edge to synth sounds or strings or to enhance the sound of a variety of percussion sounds. For example boost this range to:
Bring out cymbals.
Add ring to a snare.
Add edge to a bass drum.
10-16KHz
Boost: To make vocals more 'airy' or for crisp cymbals and percussion. Also boost this frequency to add sparkle to pads, but only if the frequency is present in the original sound, otherwise you will just be adding hiss to the recording.
Specific Instruments
Vocals
General:
Roll off below 60Hz using a High Pass Filter. This range is unlikely to contain anything useful, so you may as well reduce the noise the track contributes to the mix.
Treat Harsh Vocals:
To soften vocals apply cut in a narrow bandwidth somewhere in the 2.5KHz to 4KHz range.
Get An Open Sound:
Apply a gentle boost above 6KHz using a shelving filter.
Get Brightness, Not Harshness:
Apply a gentle boost using a wide-band Bandpass Filter above 6KHz. Use the Sweep control to sweep the frequencies to get it right.
Get Smoothness:
Apply some cut in a narrow band in the 1KHz to 2KHz range.
Bring Out The Bass:
Apply some boost in a reasonably narrow band somewhere in the 200Hz to 600Hz range.
Radio Vocal Effect:
Apply some cut at the High Frequencies, lots of boost about 1.5KHz and lots of cut below 700Hz.
Telephone Effect:
Apply lots of compression pre EQ, and a little analogue distortion by turning up the input gain. Apply some cut at the High Frequencies, lots of boost about 1.5KHz and lots of cut below 700Hz.
Hi-Hats
Get Definition:
Roll off everything below 600Hz using a High Pass Filter.
Get Sizzle:
Apply boost at 10KHz using a Band Pass Filter. Adjust the bandwidth to get the sound right.
Treat Clangy Hats:
Apply some cut between 1KHz and 4KHz.
Bass Drum
General:
Apply a little cut at 300Hz and some boost between 40Hz and 80Hz.
Control The Attack:
Apply boost or cut around 4KHz to 6KHz.
Treat Muddiness:
Apply cut somewhere in the 100Hz to 500Hz range.
Guitar
Treat Unclear Vocals:
Apply some cut to the guitar between 1KHz and 5KHz to bring the vocals to the front of the mix.
General:
Apply a little boost between 100Hz and 250Hz and again between 10KHz and 12KHz.
Acoustic Guitar
Add Sparkle:
Try some gentle boost at 10KHz using a Band Pass Filter with a medium bandwidth.
General:
Try applying some mid-range cut to the rhythm section to make vocals and other instruments more clearly heard.
kick>> bottom depth at 60 - 80 Hz, slap attack at 2.5Hz
snare>> fatness at 240HZ, crispness at 5 KHz
hi hats/cymbals>> clank or gong sound at 200 Hz, shimmer at 7.5 kHz - 12 kHz
rack toms>> fullness at 240 Hz, attack at 5 kHz
floor toms>> fullness at 80 - 120 Hz, attack at 5 kHz
horns>> fullness at 120 - 240 Hz, shrill at 5 - 7.5 kHz
strings>> fullness at 240 Hz, scratchiness at 7.5 - 10 kHz
conga/bongo>> resonance at 200 - 240 Hz, slap at 5 kHz
vocals>> fullness at 120 Hz, boominess at 200 - 240 Hz, presence at 5 kHz, sibilance at 7.5 - 10 kHz
60 Hz and below - sub bass (feel only)
80(-100) Hz - feel AND hear bass
100-120 Hz - the "club sound system punch" resides here
200 Hz and below - bottom
250 Hz - notch filter here can add thump to a kick drum
150-400 Hz - boxiness
200 Hz-1.5 KHz - punch, fatness, impact
800 Hz-4 KHz - edge, clarity, harshness, defines timbre
4500 Hz - exteremly tiring to the ears, add a slight notch here
5-7 KHz - de-essing is done here
4-9 KHz - brightness, presence, definition, sibilance, high frequency distortion
6-15 KHz - air and presence
9-15 KHz - adding will give sparkle, shimmer, bring out details - cutting will smooth out harshness and darken the mix
60Hz with a Q of 1.4 -- Add fullness to kicks.
100Hz with a Q of 1.0 -- Add fullness to snare
200Hz - 250Hz with a Q of 1.4 -- Adds wood to snares
3Khz with a Q of 1.4 -- Adds atack to snare.
5Khz with a Q of 2.8 -- Adds attack to Kicks
7Khz with a Q of 2.8 -- Adds Sharpness to snares and percussion
10Khz with a Q of 1.0 -- Adds brightness to hats and cymbals
Courtesy of pollen (from the snare nerd thread):fatness at 120-240Hz
boing at 400Hz
crispness at 5kHz
snap at 10kHz
Voice: presence (5 kHz), sibilance (7.5 - 10 kHz), boominess (200 - 240 kHz), fullness (120 Hz)
Electric Guitar: fullness (240 Hz), bite (2.5 kHz), air / sizzle (8 kHz)
Bass Guitar: bottom (60 - 80 Hz), attack (700 - 1000 Hz), string noise (2.5 kHz)
Snare Drum: fatness (240 Hz), crispness (5 kHz)
Kick Drum: bottom (60 - 80 Hz), slap (4 kHz)
Hi Hat & Cymbals: sizzle (7.5 - 10 kHz), clank (200 Hz)
Toms: attack (5 kHz), fullness (120 - 240 Hz)
Acoustic Guitar: harshness / bite (2 kHz), boominess (120 - 200 Hz), cut (7 - 10 kHz)
Cut below 80Hz to remove rumble
Boost between 80 -125 Hz for bass
Boost between 3 - 5kHz to get the slap
PROCESSING> Compression 4:1/6:1 slow attack med release.
Reverb: Tight room reverb (0.1-0.2ms)
Snaredrum:
EQ> Boost above 2kHz for that crisp edge
Cut at 1kHz to get rid of the sharp peak
Boost at 125Hz for a full snare sound
Cut at 80Hz to remove rumble
PROCESSING> Compression 4:1 slow attack med release.
Reverb: Tight room reverb (0.1-0.2ms)
Hi-Hatz:
EQ> Boost above 5kHz for sharp sparkle
Cut at 1kHz to remove jangling
PROCESSING> Compression use high ratio for high energy feel
Reverb: Looser than Bass n Snare allow the hats and especially the Rides to ring a little
BASS:>
Compressed, EQ'd with a full bottom end and some mids
50Hz
Boost: To thicken up bass drums and sub-bass parts.
Cut: Below this frequency on all vocal tracks. This should reduce the effect of any microphone 'pops'.
70-100Hz
Boost: For bass lines and bass drums.
Cut: For vocals.
General: Be wary of boosting the bass of too many tracks. Low frequency sounds are particularly vulnerable to phase cancellation between sounds of similar frequency. This can result in a net 'cut of the bass frequencies.
200-400Hz
Boost: To add warmth to vocals or to thicken a guitar sound.
Cut: To bring more clarity to vocals or to thin cymbals and higher frequency percussion.
Boost or Cut: to control the 'woody' sound of a snare.
400-800Hz
Boost: To add warmth to toms.
Boost or Cut: To control bass clarity, or to thicken or thin guitar sounds.
General: In can be worthwhile applying cut to some of the instruments in the mix to bring more clarity to the bass within the overall mix.
800Hz-1KHz
Boost: To thicken vocal tracks. At 1 KHz apply boost to add a knock to a bass drum.
1-3KHz
Boost: To make a piano more aggressive. Applying boost between 1KHz and 5KHz will also make guitars and basslines more cutting.
Cut: Apply cut between 2 KHz and 3KHz to smooth a harsh sounding vocal part.
General: This frequency range is often used to make instruments stand out in a mix.
3-6KHz
Boost: For a more 'plucked' sounding bass part. Apply boost at around 6KHz to add some definition to vocal parts and distorted guitars.
Cut: Apply cut at about 3KHz to remove the hard edge of piercing vocals. Apply cut between 5KHZ and 6KHz to dull down some parts in a mix.
6-10KHz
Boost: To sweeten vocals. The higher the frequency you boost the more 'airy/breathy' the result will be. Also boost to add definition to the sound of acoustic guitars or to add edge to synth sounds or strings or to enhance the sound of a variety of percussion sounds. For example boost this range to:
Bring out cymbals.
Add ring to a snare.
Add edge to a bass drum.
10-16KHz
Boost: To make vocals more 'airy' or for crisp cymbals and percussion. Also boost this frequency to add sparkle to pads, but only if the frequency is present in the original sound, otherwise you will just be adding hiss to the recording.
Specific Instruments
Vocals
General:
Roll off below 60Hz using a High Pass Filter. This range is unlikely to contain anything useful, so you may as well reduce the noise the track contributes to the mix.
Treat Harsh Vocals:
To soften vocals apply cut in a narrow bandwidth somewhere in the 2.5KHz to 4KHz range.
Get An Open Sound:
Apply a gentle boost above 6KHz using a shelving filter.
Get Brightness, Not Harshness:
Apply a gentle boost using a wide-band Bandpass Filter above 6KHz. Use the Sweep control to sweep the frequencies to get it right.
Get Smoothness:
Apply some cut in a narrow band in the 1KHz to 2KHz range.
Bring Out The Bass:
Apply some boost in a reasonably narrow band somewhere in the 200Hz to 600Hz range.
Radio Vocal Effect:
Apply some cut at the High Frequencies, lots of boost about 1.5KHz and lots of cut below 700Hz.
Telephone Effect:
Apply lots of compression pre EQ, and a little analogue distortion by turning up the input gain. Apply some cut at the High Frequencies, lots of boost about 1.5KHz and lots of cut below 700Hz.
Hi-Hats
Get Definition:
Roll off everything below 600Hz using a High Pass Filter.
Get Sizzle:
Apply boost at 10KHz using a Band Pass Filter. Adjust the bandwidth to get the sound right.
Treat Clangy Hats:
Apply some cut between 1KHz and 4KHz.
Bass Drum
General:
Apply a little cut at 300Hz and some boost between 40Hz and 80Hz.
Control The Attack:
Apply boost or cut around 4KHz to 6KHz.
Treat Muddiness:
Apply cut somewhere in the 100Hz to 500Hz range.
Guitar
Treat Unclear Vocals:
Apply some cut to the guitar between 1KHz and 5KHz to bring the vocals to the front of the mix.
General:
Apply a little boost between 100Hz and 250Hz and again between 10KHz and 12KHz.
Acoustic Guitar
Add Sparkle:
Try some gentle boost at 10KHz using a Band Pass Filter with a medium bandwidth.
General:
Try applying some mid-range cut to the rhythm section to make vocals and other instruments more clearly heard.
kick>> bottom depth at 60 - 80 Hz, slap attack at 2.5Hz
snare>> fatness at 240HZ, crispness at 5 KHz
hi hats/cymbals>> clank or gong sound at 200 Hz, shimmer at 7.5 kHz - 12 kHz
rack toms>> fullness at 240 Hz, attack at 5 kHz
floor toms>> fullness at 80 - 120 Hz, attack at 5 kHz
horns>> fullness at 120 - 240 Hz, shrill at 5 - 7.5 kHz
strings>> fullness at 240 Hz, scratchiness at 7.5 - 10 kHz
conga/bongo>> resonance at 200 - 240 Hz, slap at 5 kHz
vocals>> fullness at 120 Hz, boominess at 200 - 240 Hz, presence at 5 kHz, sibilance at 7.5 - 10 kHz
In dat topic staat nog wel meer nuttige info, en jij hebt er zelfs nog een paar keer in gereageerd!
laatste aanpassing
Ik denk dat alle juiste commentaren op deze track wel zo'n beetje gegeven zijn! Het arrangement is zeker in orde, en met de juiste afmix is dit een hele vette track, alleen is dat dus waar het aan schort. Ik weet niet of je heel veel aan afmastering op je masterkanaal hebt gezet? Misschien is het een goede aanrader om per audiospoor alle equalizing en fx toe te passen, Of het aan je geluidskaart of je speakers ligt weet ik niet, maar deze wou ik ff quoten:
dat is idd de beste manier
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 25 september 2008 om 18:45:als je in het vervolg alles(je geluiden) nou eens eerst van tevoren goed maakt/afsteld, kun je dan je tracks bouwen en is het nawerk ook niet zo storend/veel werk
velen beginnen hoppa ff weer een nieuwe track fixen, en hebben veel nawerk.
Ik stel mijn samples altijd zo goed mogelijk af op elkaar, en begin dan pas...
je kunt beter een idee in je hoofd hebben en dat uitwerken, dan beginnen en we zien wel wat we gaan maken.
dat is idd de beste manier
vette track, heerlijke beat.
Uitspraak van verwijderd op maandag 29 september 2008 om 09:21:Ik heb dus niets om mee te vergelijken, maar het zal waarschijnlijk wel beter kunnen; niettemin moet ik het gewoon leren te regelen in Reason.
moet zeggen dat er tegenwoordig bar weinig goed wordt gemasterd, vaak vooral een kwestie van limiter erop en zwaar dichtpompen zodat het een beetje goed klinkt.
als je een voorbeeld van een goed gemasterde cd moet je trentemollers werk maar eens goed beluisteren