Partyflock sprak Sander telefonisch tussen een aantal gigs in Amerika door en vroeg hem over 'This is', zijn familie thuis, New York en zijn kijk op progressive.
Sander, je zit nu (moment van interview) in Amerika; hoe was de Winter Music Conference in Miami?
Ja heel vet! Het is toch een soort van weerzien van collega's, een hele beleving. Het lijkt eigenlijk een soort van groot festival wat een week duurt. Ik zie veel van mijn collega's en we praten lekker bij, maar ik denk dat het ook voor de mensen die er naartoe gaan echt een soort van partyvakantie is. Een hele week los met goede feesten, dat wil iedereen toch wel?
In Amerika tijdens de WMC heb je ook een International Dance Music Award gekregen voor Best European DJ. Allereerst gefeliciteerd, maar belangrijker; wat doet zo'n prijs met je?
Eerst was ik verbaasd. Zo van gekkigheid, awards zijn toch van "wat betekent dat nou precies?" Je wilt altijd zeggen dat het leuker is om een groot publiek uit zijn dak te zien gaan, dan om zo'n award te krijgen. Maar, na een paar dagen had ik toch wel zoiets van "Kicken!". Wat er namelijk ook gebeurt, die award blijft wel een feit. Ik ben er dan toch ook wel trots op. Ik ga nu lekker in Amerika, ik vind zelf dat ik er goed bezig ben en dan is dit toch een soort van erkenning/bevestiging.
Je bent natuurlijk niet alleen in Amerika om awards in ontvangst te nemen en om de WMC te bezoeken, maar je bent er ook om je nieuwe concept "This is" te promoten. Vertel ons meer over "This is"…..
Eigenlijk heb ik om de zoveel jaar gewoon nieuwe kleding nodig….nieuwe kleren voor de keizer. "This is" is ontstaan uit het idee dat ik nu echt klaar ben om te presteren op de manier waarbij ik me het meest prettig voel. Zonder dat ik me daarbij aan hoef te passen en moet matchen met dingen die mensen van me verwachten, zonder dat ik echt 'in de smaak moet vallen'. Ik voel me nu denk ik zekerder en gemakkelijker in de rol die ik heb. Ik durf nu meer naar mezelf te kijken van "Vet! Ik doe leuke dingen en ik ben goed bezig!". Dat is meer Sander Kleinenberg. "This is" is ook een plek waar ik mijn video-dingen (red: mixen met video-elementen op DVD) op een gave manier kan neerzetten. Ja…het is eigenlijk een soort van opnieuw uitvinden van dat wat ik ben.
Maar wat 'ben' je dan precies? Er zijn veel fans van je die het jammer vinden dat je van je 'duistere' stijl uit 2000-2001 af bent gestapt naar een meer toegankelijkere sound nu? Wat vindt je van dat commentaar? Doet het je wat?
Nee. Ik ben iemand die op zoek is naar een geluid waarvan ik denk dat het op dat moment het meest interessant is. De term 'duistere progressive' begrijp ik ook niet echt. 'My Lexicon' en alle platen die ik rond die tijd geproduceerd heb, daar zitten namelijk toch ook funky elementen in. Ik denk eigenlijk dat het een soort van misverstand is van waar ik voor stond en wat ik leuk vond op dat moment. In 2000-2001 was Progressive house namelijk heel populair, het kwam op, en werd ik in één adem genoemd met Sasha en met een aantal exponenten daarvan. Ik maakte als Nederlander muziek die door de DJ's werd opgepikt! En Sasha heeft mij daarin eigenlijk een ontzettende boost gegeven door te zeggen van "ik vind het dik wat je doet, ik ga je via mijn booking agency ook helemaal supporten". Dat heeft me echt heel erg geholpen, maar me ook echt de naam gegeven 'dat ik dat (red: die "duistere stijl" die Sasha toen draaide) ook echt zou doen… Maar ik heb niet het idee dat ik dat zelf op dat moment deed. Ik doe nu meer dingen naar wie ik echt ben, dan wat ik op dat moment om bekend stond. Snap je hem nog? Hahaha! Daarom is het ook "This is". Ik doe nu echt meer Sander Kleinenberg dan dat ik me op dat moment voelde. Dat mijn sound nu meer toegankelijk is…. Tsja, misschien is dat ook wel zo. Misschien is dat omdat ik nu dus meer mezelf ben, dat ik eerlijk ben en dat dat mensen meer aanspreekt.
Je vertelde net over je ‘video-dingen’, over de Pioneer DVJ-X1 VJ om precies te zijn. Qua technologie ben je een voorloper, maar….het DVD-dj-en lijkt echter nog niet echt storm te lopen. Waar ligt dit aan?
Het is natuurlijk een heel duur apparaat; het kost 3000 euro, en dat hebben niet zoveel mensen er meteen voor over. Je moet ook je eigen videoclips maken en dat kost ontzettend veel tijd en geld. Ik heb het geluk dat ik veel centjes met DJ-en heb verdiend en iemand kan inhuren die dat voor me doet. Marc, mijn videoproducer, is continu 6 dagen in de week bezig met nieuwe ideeen, het verwerken van nieuwe platen en het maken van clips voor die nieuwe platen in mijn set. Hier in Amerika, en overigens nu ook in NL, zijn een groot aantal Hip-Hop dj's bezig met het mixen van video’s. Maar ik denk dat het zeker wel een extra dimensie op een feest geeft. Vj's zijn er altijd al geweest in clubs! Ik ga natuurlijk niet vertellen dat video's belangrijk zijn dan de muziek, maar het als DJ zelf mixen van video in/bij je set is zeker wel een leuke toevoeging en ik vind het ook helemaal top!

We hadden het net al even over Amerika;. Je hebt voor je tour naast een residency in de Ministry of Sound in Londen ook een residency in de Crobar te New York. Wat betekent NYC voor je?
New York is sowieso een soort van legendarische plek. Je hebt er de Amerikaanse Parkzichten en Goldfingers, zoals plekken als de Paradise Garage en Studio 54. House is daar al 25 jaar aan de gang! Ik ben me wel bewust van de legendes die daar voortleven ja. Het voet alsof het ‘moeilijker’ is daar om je ding te doen maar daardoor is het ook uitdagender.
Maar geeft dat voor jezelf een bepaalde lading?
Ja ik denk het wel, het geeft voor mezelf wel een bepaalde lading, want ze gaan niet voor niets een jongen uit NL invliegen voor veel geld. Dan moet je toch wel wat goed doen.Maar het blijft een soort van spannende en speciale plek. De Ministry in London is natuurlijk ook een vette club met best veel lading erachter. De Crobar; het dikste van NYC! De Pacha op Ibiza, Space in Miami; het zijn allemaal wel plekken waar ik echt mijn sound ontwikkelen waar mijn sound tot stond is gekomen denk ik. Ik moet wel eerlijk zeggen dat als je daar voor 2500 man draait, dan kan je ook niet 5 uur alternatieve shit draaien; je hebt daar te maken met een ander soort mensen en die moet je wel ‘effe’ entertainen. Bedenk daarbij dat ik een DJ ben; een dj draait voor zijn publiek, niét voor zichzelf. Ik draai natuurlijk niet tegen mijn wil hoor, maar als ik nu daar draai dan voel ik me er gemakkelijker in dat dat ik me ooit heb gevoeld.
Ibiza, je noemde het al. Getuige de grappige reclameborden op Ibiza had je een enorm ego [noot: een enorm reclamebord met daarop alleen de text: “This Place is Reserved for Sander Kleinenberg’s Ego!”]. Wat betekent Ibiza voor je?
Ibiza is de hoofdstad van het uitgaan in Europa. Ik denk dat discotheken en het cultuurtje dat daar heerst bepalen wat er voor de rest van het jaar in de scene in Europa gebeurt. Iedereen die wat in de scene betekent moet daar 1x in zijn leven geweest zijn en komt daar ook ieder seizoen. Ibiza heeft alles, het is te gek! Ik denk dat die zon en dat water toch zeker ook wel invloed hebben op mijn sound ja!
Maar al die plaatsen op de wereld waar je steeds heengaat.; internationaal bezig zijn is leuk. Maar heeft het feit dat je je vrouw en dochtertje moet missen invloed op je werk?
Nou, Ik hoop niet op mijn werk, maar het heeft wel effect op mij. Ik vind het wel moeilijker geworden om ver van huis te zijn. Diep in je hart is de enige plek waar je echt wil zijn bij je kindje; het in je armen hebben, er mee bezig zijn en het meegeven wat jij doet. Het klinkt gek, maar ik voel me nu meer een 'jager' die 1x in de zoveel tijd er toch echt op uit moet, uit zijn hol, om wat vlees te halen voor zijn familie. Het is nu eenmaal hoe het is, het is nu eenmaal wat ik doe. Als je thuis een baan hebt van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 5, dan zie je je kindje ook niet echt door de week want die ligt vroeg op bed. Nu is het zo dat als ik thuis ben, ik ook echt thuis ben voor mijn kind. Dan kan ik alles geven. Ik moet zeggen, ik heb wel een nieuwe balans moeten vinden. Het is een nieuwe rol voor mezelf. Weg zijn is soms ook leuk, maar ik vind het nu nog leuker om weer thuis te komen.
Wie is eigenlijk de mens achter de DJ Sander Kleinenberg? wat doe je zoal in je vrije tijd?
Ik ben ook gewoon een mens! Ik ga heerlijk dingen doen met mijn kindje. Ik hou ervan om te koken, om vrienden om me heen te hebben, om lekker te eten (Japans!) en om een goede wijn te drinken. ‘Bijzonder’ uitgaan is ook altijd leuk, boeken lezen. Ik heb een bootje. Eigenlijk allemaal van die standaarddingen. Zo heel uitgesproken ben ik niet……
Haal je uit die vrije tijd ook veel inspiratie?
Als ik relaxed ben kom ik toch wel tot betere resultaten en ideeen. Ja, ik denk wel dat het zeker een positieve invloed heeft op mijn gemoedstoestand en mijn creatieve ideeen.

Even terug naar de muziek: De laatste tijd zijn er nogal veel electro-invloeden in de progressive, en veel dj’s gaan daar in mee. Hoe zie jij progressive, en hoe zie jij de ontwikkeling die deze muziekstroming doormaakt?
Allereerst vind ik Progressive niet echt een stroming maar meer een mentaliteit. In mijn boek betekent progressive dat je vooruit gaat en durft mee te gaan met die stroming waar op de meeste ontwikkelingen in gebeuren, dat je jezelf blijft ontwikkelen. En als op dit moment Electro het meest effectief is op de dansvloer, dan ga ik daar in mee! Ik ga ervoor om binnen mijn eigen stijl een publiek te entertainen. Ik DJ om mensen naar huis te laten gaan met een dik gevoel zo van ‘Lekker gedanst en leuke mensen ontmoet!’ Ik ben niet iemand die als een soort van religieuze leider met zijn handen in de lucht vindt dat iedereen zich aan zijn voeten moet scharen en daar alles voor doet. Daar zijn weer andere DJ’s voor. Welke muziek ik ook voor die ‘good time’ moet gebruiken, dat is eigenlijk niet interessant. Als ik het zelf maar wel leuk vindt natuurlijk.
Je doet als je aan het draaien bent lekker je eigen ding. Het concept Everybody stond ook bol van de gekkigheid en flauwe grappen. Ondanks dat je constant gekke dingen uithaalt en volgensmij meemaakt: wat is het gekste wat je hebt meegemaakt in je carriere?
Eigenlijk gebeurt er ieder weekend wel iets geks dat ik denk van hoe kunnen ze het verzinnen. Afgelopen vrijdag bijvoorbeeld, in Seattle, kwam er een meisje op het podium en die deed de gekst mogelijke acrobatische dingen. Dat hou je niet voor mogelijk! Dat ging helemaal nergens over. Maar zoals je zelf al zegt; er gebeurt altijd wel weer iets…..of het aan mij ligt; geen idee. Met Oud&Nieuw stond het vliegtuig in de fik, dat was ook niet leuk. Als je onderweg bent maak je continu gekke dingen mee. Roberto Cavalli (noot: de Italiaanse modekoning) die zijn verjaardag vierde waar ik mocht draaien…. Puff Daddy stond erbij en die schreef zijn telefoonnummer op een dollarbriefje en zei erbij dat ik moest bellen. Nah, dat soort dingen maak je niet dagelijks mee. Maar er is niet echt één ding waarvan ik nu zeg van “Ja! Dat was echt gek!”. Ik maak zoveel lol.
Laatste vraag; op wie moeten we gaan letten voor de toekomst?
René Amesz doet in Nederland echt hele kicke dingen! Verder natuurlijk Desyn. Dat zijn wel de twee uitschieters wat mij betreft.
Sander, bedankt voor je tijd en succes met de verdere edities van 'This is'!
Als je Sander Kleinenberg binnenkort in Nederland wil zien (en vooral horen) draaien, dan kan dat op 20 mei op Emporium, 27 mei tijdens 3 years AStA of anders 1 juli op de White-edition van Sensation. Check www.sanderkleinenberg.com voor meer info over Sander Kleinenberg!
Big thanks aan Karian voor alle hulp bij dit interview!
























