Partyflock
 

Ontwaken met Rocco Veenboer

door , gepubliceerd op
Ontwaken met Rocco Veenboer
FeestAwakenings
OrganisatieMonumental Site
Ooit begonnen met het geven van een mellow-feest, is Rocco Veenboer inmiddels uitgegroeid tot Neerlands ongekroonde technokoning. Elke technoliefhebber in Nederland is bekend met de Awakeningsfeesten, maar kent iedereen ook het verhaal eráchter?

Wie ben je en wat deed je vóór Awakenings?
Ik ben Rocco Veenboer. Samen met mijn zus Natasja en een aantal goede parttime medewerkers werken we hard aan de Awakeningsfeesten. Ik ben geboren en getogen in Nieuwkoop, een dorp in het groene hart op een half uur van Amsterdam. Op mijn twintigste ben in Amsterdam gaan wonen en in het eerste jaar heb ik via uitzendburo's gewerkt in grote hotels als kelner en valet-parker. Daarna ben ik Culturele Antropologie & niet westerse sociologie gaan studeren. In het tweede jaar van mijn studie werd ik gegrepen door het house-virus, waarna het studeren toen nog moeizamer ging dan voorheen.

Moeizamer? Vertel?
Door het feesten kreeg ik nog meer last van concentratieproblemen. Toen ik na twee jaar zwoegen toch mijn propedeuse haalde, wilde ik Film- en TV-wetenschap gaan studeren. Maar ze hadden op de universiteit plotseling verzonnen dat je daar alleen met een letteren-propedeuse terecht kon, dus toen heb ik mijn studententas definitief aan de wilgen gehangen.

Ben je toen begonnen met het geven van feesten?
Al vrij snel nadat ik de eerste feesten had bezocht ben ik zelf feesten gaan organiseren. Ik had wat ervaring opgedaan bij Multigroove, maar al snel werden die feesten mij te hard.
In 1991 gaf ik m’n eerste feest in jongerencentrum Het Kasteel, in Alphen a/d Rijn: "The eye of house". Remy en Dano draaiden daar. Namen die je nu niet snel meer samen op een feest zult zien draaien, haha. In augustus 1993 gaf ik mijn eerste feest in de Gashouder, eerst onder verschillende namen en vanaf maart 1997 onder de naam Awakenings.

Hoe verklaar je dat het concept Awakenings zo populair is?
Ik vind het niet kloppen om over Awakenings als 'een concept' te praten. Het is een feest dat op een natuurlijke en spontane manier ontstaan is in de Gashouder en het is niet bedacht.
Dat het zo populair is komt door meerdere factoren maar ik denk dat de superieure sfeer bepalend is. Awakenings heeft een ziel en dat voel je! Natuurlijk dragen ook de goede locaties, de line-up's en de standaard bizar heftige shows er aan bij. Voor mijzelf is het nog altijd een te gek gevoel om rond te lopen en al die leuke mensen zo uit hun dak te zien gaan.

Elke editie is uitverkocht..
De feesten zijn schappelijk geprijsd en veel mensen willen er bij zijn. We hebben veel vaste bezoekers en er komen steeds meer liefhebbers bij.

...Terwijl de line-up niet eens zó vernieuwend is?
Het is iedere keer een hele uitdaging om de line-up samen te stellen en de ene line-up is vernieuwender dan de ander, maar we proberen altijd een gezonde mix te vinden tussen gevestigde helden en nieuw talent. In 2005 waren er twaalf edities van Awakenings, met in totaal 124 optredens en daarbij waren maar liefst 49 debuterende artiesten betrokken.



Hoe kijk je tegen de ‘concurrentie’ aan, hoe UDC, ID&T en Extrema Network hun dingen doen?
Concurrenten hebben we bij Monumental gelukkig niet. Omdat we steeds uitverkocht zijn kunnen we ze zien als collega's. Met alle andere organisaties is soms contact, maar niet zo veel. We doen allemaal zo onze eigen dingen en het liefst focussen ik en mijn mensen ons op Awakenings. Wel ben ik secretaris van de Belangenvereniging Dance (BVD), waarin ik me inzet voor het algemeen belang van alle dance-organisatoren. Zowel de grote als de kleinere.

MOJO zegt niks te weten van een monopolie binnen de Nederlandse scène (het exclusief aan MOJO-evenementen behouden van bepaalde artiesten). Wat is jouw ervaring?
MOJO maakt deel uit van de Amerikaanse multinational Clear Channel. Daar komt natuurlijk een bepaalde bedrijfsfilosofie bij kijken en het proberen te creeren van een monopolie is daar een belangrijk onderdeel van. Er werken een paar zeer aardige mensen bij MOJO, maar het is natuurlijk een erg groot en ook keihard bedrijf.

Awakenings claimt ‘underground’ te zijn. Hoe verklaar je dan de weekend-edities?
Awakenings claimt helemaal niet underground te zijn, maar we geven onze indoorfeesten in oude monumentale gebouwen waardoor je sneller een undergroundsfeer hebt. De sfeer van de oude loodsen waarin ikzelf in 1989 de eerste feesten beleefde is nog steeds de grootse inspiratiebron voor mij en die waren zeker underground. Dat we in de Gashouder altijd weekend edities doen is uit pure noodzaak. De gashouder is een dure locatie en wordt leeg opgeleverd. We zijn drie dagen bezig met het opbouwen van de altijd weer gigantische productie. De kosten zijn dus erg hoog en om het hele circus op te bouwen voor één editie zou niet alleen zonde, maar ook niet rendabel zijn.

Aan welke editie hecht je de beste herinneringen?
Tja..Moeilijk, want iedere editie heeft zo zijn hoogtepunten. Awakenings Festival wil ik er graag uit lichten, want dit was de eerste buiteneditie en was voor ons dus een grote uitdaging. Als het dan lukt om direct in het eerste jaar een supergeslaagd en perfect georganiseerd festival neer te zetten, dan is de blijheid onbeschrijfelijk. Het was een tropische zomerdag en het ging er zo heet aan, toe dat de brandweer spontaan besloot om een aantal keer met de brandweerwagen het veld op te rijden om de bezoekers te verkoelen.

Is er eigenlijk iemand die je absoluut nooit meer zal boeken?
Zeg nooit nooit, maar er zijn twee artiesten die ooit contractbreuk hebben gepleegd en die in principe niet meer terug komen.



Een tijd terug was er bijna sprake van dat je Tiësto zou boeken, als hij een techno-set zou draaien. Hiervoor kon destijds gestemd worden, zodat het publiek kon bepalen of hij überhaupt op zou treden. Als het publiek positief had gereageerd had je hem dan echt geboekt? In hoeverre laat je het publiek meebepalen wie je boekt?
Tiësto liet in BG-magazine (Bassic Groove Magazine; inmiddels ter ziele gegaan, red.) weten dat hij graag een technoset zou willen neerzetten op Awakenings festival. Hij wilde zich graag bewijzen aan het kritische publiek van Awakenings. Techno mixen is namelijk moeilijker dan het mixen van trance. Gezien zijn status als trance-dj wilden we dit eerst aan ons publiek voorleggen. Een poll op onze site wees uit dat 54% Tiësto niet vond passen op Awakenings en dus ging het niet door.
Sowieso luisteren we erg goed naar onze vaste bezoekers. Op onze site kun je een profiel aanmaken. In je eigen wishlist kan je vijf nog niet eerder geboekte artiesten kiezen die je graag op Awakenings wilt horen.

Je hebt eens gezegd dat Monumental een van de weinige organisaties is die qua voorzieningen een bijna perfect feest kunnen neerzetten. Verklaar je nader.
Ik denk dat ik daarmee vooral het festival bedoelde. Alhoewel we indoor qua productie ook top zijn. Het terrein dat we voor ons festival hebben is perfect en we kunnen er voor zorgen dat er geen files zijn: we hebben twee aanrij-routes voor de auto's. Dan is het terrein verder ook mooi compact en dus hoef je niet ver te lopen tussen de vier podia. Ook kunnen we voldoende (gratis) spoeltoiletten aanbieden en hoef je ook voor je drankje en je eten niet te wachten. Verder hebben we altijd die mooie zilveren TFS-tenten die van binnen zwart zijn met een goede vloer. Ten slotte zijn het geluid en de visuals zeer goed verzorgd en ik ken dan ook geen festival waar het totaal aan voorzieningen zo goed is als bij Awakenings Festival.

In datzelfde interview beweerde je dat mensen, die echt voor de muziek gaan, uiteindelijk toch bij de techno komen. Iedereen zal dit van zijn eigen favoriete stijl zeggen, wat bedoelde je precies met die uitspraak?
Techno is de basis van alle dance-stromingen die er nu zijn, maar heeft op dit moment meer te bieden dan ooit.
Het gaat van minimale houseachtige tunes naar snoeiharde beuktechno. Techno heeft dus ook de meeste verscheidenheid in bpm's (aantal beats per minuut, red.). Wij hebben op Awakenings best veel nieuwe bezoekers die eerst naar hardstyle of trancefeesten gingen, maar die stromingen uiteindelijk toch te eentonig vonden. Techno is wellicht een iets moeilijkere stroming maar als je het leert waarderen ga je er harder van uit je dak dan van welke muziek dan ook.

Komt het er ooit nog van dat je een Awakenings-verzamel-cd uitbrengt?
Goed idee. We doen niet aan merchandise maar we geven best wel vaak iets weg. Zo hebben we laatst een DVD weggeven met beelden en muziek van Awakenings in 2005. Ook zijn T-shirts of kleine dingen zoals een button of een sleutelhanger weggegeven.

Inderdaad, leuke DVD. Maar ik zoek me gek voor de tracklist! (Wanneer) komt die online?
Bij de credits zie je welke artiesten en/of platen het zijn maar ik geloof dat de volgorde niet goed is. Nou ja, een gegeven paard mag je gelukkig niet in de bek kijken, haha.



Okay, geen commentaar! Verder nog plannen voor de toekomst?
We zijn nu al bezig met de plannen voor volgend jaar. 2007 is het jaar dat Awakenings tien jaar bestaat en dat zal enorm heftig gevierd worden.

Wat vind je van Partyflock?
Partyflock ken ik al vele jaren en ik ben blij voor Partyflock dat ook steeds meer technoliefhebbers de site weten te vinden. Het is een site die uniek in zijn soort is en nooit meer weg zal gaan. De site zal alleen nog maar groeien, zeker omdat je steeds meer verschillende mensen van allerlei pluimage en met verschillende muzikale voorkeuren hier ziet. Ik denk dat de site ook belangrijk kan zijn om de Nederlandse hokjesgeest (die ook binnen de dance nog wel eens de kop op steekt) te verkleinen.

Tot slot: heb je een leuke anekdote over Awakenings?
Mensen vragen vaak hoe ik aan de naam kom. De eerste aflevering van Awakenings was op 30 maart 1997 en het was toen Pasen. Ik realiseerde me dat ik helemaal niet wist wat het Paasfeest inhield en kwam toen tot de ontdekking dat met Pasen onder andere de wederopstanding van Jezus gevierd wordt, en zo ontstond de naam. Ik heb destijds natuurlijk nooit beseft hoe groot die naam zou worden.
Ik ben heel dankbaar en blij over hoe de dingen zijn gelopen voor Awakenings.

Rocco, wij zijn je dankbaar voor je tijd en moeite. Veel succes in de toekomst met Monumental!

Recreatiegebied Spaarnwoude biedt 1 juli plaats voor Awakenings Festival 2006. Ga voor informatie over dit feest naar: Awakenings
of bezoek de site van Awakenings: www.awakenings.nl

197 opmerkingen

En weer een interview online! (f)
Top Edwin, leuk interview, leuke antwoorden!

Respect voor Monumental ook!
:cheer:

vanaf maart 2007 onder de naam Awakenings?

klein foutje ;)

en natuurlijk is het "jouw" ervaring en niet "jou" (f)
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 13109, 55359, 47652}
Leuk om zo iemand op deze manier een beetje te leren kennen. Goed werk Ed!
:respect:
awakenings zijn gewoon verreweg de beste feesten op dit moment
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 6661, 6561}
De Awakeningsfeesten staan op eenzame hoogte in ons dansend kikkerlandje...

Rocco, je verdiend nu al een standbeeld!!!

MONUMENTAL ROCKS!!!
-------------------
 
Werkzaam bij Vier
:respect:
MonuMentaL >> Westergasfabriek :respect:

zaterdag 5 december 1998
Westergasfabriek, Gashouder Amsterdam, mijn eerste Awakenings, daarna van TECHNO gaan houden ...

Awakenings bedankt (Y)
laatste aanpassing
 
Artiest Invite
Erg leuk interview!
Door deze man liep ik voor het eerst de Gas binnen in oktober 1997
laatste aanpassing
vet interview! 1 keer geweest daar tot nu toe in gashouder, maar moet je echt meegemaakt hebben.
Is er eigenlijk iemand die je absoluut nooit meer zal boeken?
Zeg nooit nooit, maar er zijn twee artiesten die ooit contractbreuk hebben gepleegd en die in principe niet meer terug komen.


Nu ben ik wel nieuwsgierig wie dit zijn. Iemand hier die het misschien weet?
Awakenings is idd echt wel super uniek!! en helemaal super goed opgezet jaa!!

ROCCO - MONUMENTAL : :respect: !!!! zeker zo doorgaan!!!
laatste aanpassing
Prima interview(y)
Uitspraak van Funk you!! op donderdag 18 mei 2006 om 23:11:
Nu ben ik wel nieuwsgierig wie dit zijn


Luke Slater is er een van!
 
Dit interview is wel echt 1 grote reclame voor Awakening/Monumental zeg... gaat soms helemaal nergens over. Er zijn sommige dingen waar ik het echt niet mee eens kan zijn... En zeker dit soort dingen:

De feesten zijn schappelijk geprijsd


Mwaaaaahhh :X
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 23:24:
Dit interview is wel echt 1 grote reclame voor Awakening/Monumental zeg... gaat soms helemaal nergens over. Er zijn sommige dingen waar ik het echt niet mee eens kan zijn... En zeker dit soort dingen:


Dude......wat moet ie dan doen? Over id&t praten? Of Qdance?

VInd het een prima interview en leuk om eens keer de background van monumental te lezen...


Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 23:24:
Mwaaaaahhh


Als jij ooit doorbreekt met je DJ shit..zul je begrijpen waarom deze prijzen gehanteerd worden...maar waarschijnlijk zul je nooit verder komen dan het 5,- publiek. :bah:
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 23:24:
Hmmm er zijn sommige dingen waar ik het echt niet mee eens kan zijn... En zeker dit soort dingen:

De feesten zijn schappelijk geprijsd

Mwaaaaahhh :X


Net zoals dat de techno de basis van alle dancestromingen is... dan passeert hij de house even. :/

Maar verder leuk interview. Respect voor Rocco. (y)
 
Uitspraak van Deuce op donderdag 18 mei 2006 om 23:31:
Dude......wat moet ie dan doen? Over id&t praten? Of Qdance?


Dat zeg ik niet... maar als je dit soort dingen zegt:
Alhoewel we indoor qua productie ook top zijn.


heb ik toch zoiets van "mag het wat minder..."

Uitspraak van Deuce op donderdag 18 mei 2006 om 23:31:
Als jij ooit doorbreekt met je DJ shit..zul je begrijpen waarom deze prijzen gehanteerd worden...maar waarschijnlijk zul je nooit verder komen dan het 5,- publiek.


Beetje jammere reactie van je... 35 euro voor een dergelijke avond waar 7 acts staan vind ik gewoon teveel. En dat je zo persoonlijk tegen mij wordt, dat zegt meer over jou dan over mij. (Heb trouwens al ergens gedraaid waar de entree 10 euro was en waar Catscan draaide, dus da's ook weer jammer voor je :cheer: )
 
Leuk interview, interessant persoon :)

Zo hebben we laatst een DVD weggeven met beelden en muziek van Awakenings in 2005


Top dat ze dat gedaan hebben, hulde :respect:
Leuk dvdtje om te zien en dan ook nog gratis (Y)

Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 23:24:
Mwaaaaahhh


Het blijven grote, commerciele feesten, maar als je het vergelijkt met andere grote organisaties dan is Monumental toch zeer goed geprijst :jaja: Kijk bijvoorbeeld naar de aankomende grote festivals, Dance Valley, Mystery Land beiden €65 ofzo, AWFS 'maar' €40, vind ik netjes (Y)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 23:24:
Dit interview is wel echt 1 grote reclame voor Awakening/Monumental zeg... gaat soms helemaal nergens over. Er zijn sommige dingen waar ik het echt niet mee eens kan zijn... En zeker dit soort dingen:


De feesten zijn schappelijk geprijsd

Mwaaaaahhh


De prijs qualiteit verhouding bij Awakenings zie je nergens anders terug, ik ben dan ook bang dat je een van de weinige bent die met zo'n opmerking komt :x


Verder wil ik zeggen dat 'Awakenings 5 year anniversary' de Awakenings was die mijn leven om deed gooien en daar ben ik nog steeds zeer blij om.
Alle respect voor Rocco en Awakenings :respect:
 
Uitspraak van TechnoFreak #1 op donderdag 18 mei 2006 om 23:46:
De prijs qualiteit verhouding bij Awakenings zie je nergens anders terug, ik ben dan ook bang dat je een van de weinige bent die met zo'n opmerking komt


Ik geloof best dat er een hele hoge kwaliteit is en helaas kan ik daar nog niet over meepraten omdat ik er nog nooit ben geweest. Echter, ik doe een schoolproject over het organiseren van feesten en heb nu wel enig idee wat er ongeveer bij komt kijken en hoeveel e.e.a. kost :)

Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 23:45:
Kijk bijvoorbeeld naar de aankomende grote festivals, Dance Valley, Mystery Land beiden €65 ofzo, AWFS 'maar' €40, vind ik netjes


Voor AWFS is het nog vrij redelijk ja, maar ik doel eigenlijk op de reguliere edities in de Westergas :)
laatste aanpassing
Top interview.. 1e Awakenings was voor mij pas in 2003 vanaf dat moment helemaal verkocht aan het feest!
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 23:51:
Echter, ik doe een schoolproject over het organiseren van feesten en heb nu wel enig idee wat er ongeveer bij komt kijken en hoeveel e.e.a. kost


dat wil ik welles weten dan ;) ik studeer ook al 3 jaar Media & Entertainment Management en het is de bedoeling om uiteindelijk Events Managament af te ronden (f)
 
Techno is wellicht een iets moeilijkere stroming maar als je het leert waarderen ga je er harder van uit je dak dan van welke muziek dan ook.


Techno moeilijk? :D

Hou toch op zeg :looser:
Great interview.good work rocco.
 
in 98 ben ik besmet met het awakenings virus... En heb nog geen 1 editie spijt van gehad.

Echt een top organisatie, en een top organisator! hulde!

Op naar het Festival!!
 
Mooi dat is echt abnormaal duur 35 euro.. Voor dat geld heb ik 10 gram speed ey. shit.