Partyflock

Goldfish: re-invention of the dj

Goldfish: re-invention of the dj

door , gepubliceerd op
Goldfish: re-invention of the dj (afbeelding)
Partyflock duikt met dit interview in het leven van twee bijzondere artiesten uit Zuid-Afrika: Dominic Peters en David Poole, beter bekend als GoldFish! Het zijn geen DJ's en ze vormen ook niet echt een band. Maar wat is GoldFish dan wel? Dominic en David combineren het beste uit moderne jazz en poppy muziek met zomerse elektronische sounds en dikke showeffecten. Ze brengen akoestisch en analoog op een sensationele manier samen en dit leverde ze de bijnaam 'Re-invention of the DJ' op. Sinds twee jaar gaat GoldFish als een sneltrein op kerosine. Maar wie zijn die twee Zuid-Afrikaanse surf dudes nu eigenlijk? Wat ging er vooraf aan hun gigantische succes en waar komt toch die naam vandaan? Partyflock sprak met Dominic over heden en verleden, over wodka-cola, fastfood muziek en de positieve invloed van de zon.

[dump id=6198]

Dominic, voor ons Dutchies lijkt het bijna alsof Goldfish vanuit het niets in de artiestenvijver is gedoken om vervolgens direct internationaal door te breken. Wat is er daarvoor allemaal gebeurd? Hoe, wanneer en waar is jullie succesverhaal begonnen?
'De laatste paar jaar zijn echt onvoorstelbaar voor ons! De respons die we op onze muziek hebben gekregen is bijna niet te bevatten. Ik bedoel, je maakt muziek in een studio ergens in Kaapstad en opeens is het overal op de radio en op internet. Hoewel het hierdoor lijkt alsof we er vanuit het niets ineens waren, is dat zeker niet het geval. We hebben absoluut ons portie voorgeschiedenis gehad inclusief optredens op bruiloften, in hotellobby's, op verjaardagen en in barretjes. Noem het maar op en wij hebben het gedaan, haha. Alles met het doel om een eigen studio te realiseren en onze droom te verwezenlijken.
'We merken hierdoor dat we het succes veel meer waarderen, omdat we het zelf hebben bereikt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld 'die gast van X-Factor' of een of andere door marktonderzoek bij elkaar gegraaide package deal band. Volgens een gezegde kost het 10 jaar hard werken voordat je het echte succes bereikt, en dat is waar. Maak daar bij ons trouwens maar 12 jaar van, sinds ik van school ging.'

Over school gesproken. Jullie kennen elkaar van de jazz opleiding toch?
'Klopt! We zijn beide afgestudeerd in jazzmuziek op de Universiteit van Kaapstad. Tja, dat is een beetje als een studie Shakespeare en theater als opmars naar het maken van populaire blockbuster films; je leert gigantisch veel over het gehele veld, terwijl je later iets gaat doen wat redelijk afgebakend is. Wij hebben er rond de 10 instrumenten leren bespelen waaronder saxofoon, piano, dubbele basgitaar en drums. Dit heeft ons een heel breed inzicht gegeven in hoe muziek maken in elkaar zit.'

'in een band spelen was altijd een gedoe en een DJ alleen vonden we niet zo spannend'

Wat deden jullie trouwens voor Goldfish? Maakten jullie individueel muziek, of samen, of speelden jullie in een band. Of wilden jullie vroeger juist totaal iets anders doen?
'Voor GoldFish waren we beiden al professionele muzikanten in een jazzband en speelden we samen met rockbands en Afrikaanse bands. Heel divers eigenlijk. Hiermee konden we onze studie bekostigen en onze eigen geluidsstudio opzetten. Maar goed, in een band spelen met 4 à 5 gasten was altijd een gedoe en een DJ alleen vonden we niet zo spannend. Dave en ik waren echt dolenthousiast toen we iets nieuws gingen opzetten waarin we het beste van dit alles combineren!
'Het is altijd ons doel geweest om muziek te maken waar we trots op kunnen zijn en dit doel streven we al ons hele leven na. Ik vind het jammer om te zeggen, maar als je tegenwoordig de radio aanzet hoor je zoveel inspiratieloze fastfood muziek, gemaakt om mensen te plezieren die totaal geen eisen stellen aan waar ze naar luisteren en bovenal om de reclameblokken te vullen. Het is een kunst om kwalitatieve populaire muziek te maken. Zo slecht als het nu vaak is, zo hoeft het niet te zijn.'

[dump id=6200 right]Jullie muziek kenmerkt zich door een combinatie van moderne jazz, pop en funky elektronische sounds. Hoe is het elektronische/dance gedeelte er bij gekomen?
'Het dance element kwam tijdens onze studietijd toen we naar bands als Kruder & Dorfmeister, St. Germain, Trentemøller, Booka Shade en Fatboy Slim gingen luisteren. Deze artiesten gebruiken samples van beroemde jazzartiesten in hun muziek en dat sprak ons enorm aan. Het resultaat is heel smaakvol, maar tegelijkertijd ook ontzettend toegankelijk. Wij proberen die balans in elk nummer te vinden. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan!'

En die fantastische Zuid-Afrikaanse zomers en jullie optredens op Ibiza zullen ook wel zo hun invloed hebben?
'Absoluut! Kaapstad is een echt paradijs en waarschijnlijk één van de best bewaarde geheimen in de wereld. Het is een geweldige plek om te leven en de stad heeft zoveel te bieden; dat is zeker van invloed op onze muziek. Daarbij houden we ook ontzettend veel van surfen. Als we niet aan het toeren zijn of in de studio zitten, brengen we veel tijd op het water door. Dat is de andere kant van ons leven en een perfect contrast ten opzichte van het vaak turbulente artiestenbestaan. De vele optredens in Pacha en de Blue Marlin tijdens de zomers op Ibiza zorgen ervoor dat we een soort eindeloze zomer hebben tussen het noordelijke en zuidelijk halfrond.'

Ibiza heeft een belangrijke rol gespeeld in jullie carrière toch? Hoe speciaal is dat eiland voor jullie?
'Als ik er aan denk hoeveel invloed dit kleine eiland heeft gehad op onze carrière, dan krijg ik spontaan kippenvel! We waren er vijf jaar geleden voor het eerst. Niet voor een boeking, maar om eens te kijken hoe het daar is. Toch kregen we het voor elkaar om een week lang op een resort te draaien. Van daaruit lukte het ons, samen met wat geluk, om een korte warm-up set te doen voor Pete Tong in Café Mambo. We hadden 20 minuten om een goede indruk achter te laten en gelukkig deden we dat ook. Toevallig waren daar ook de eigenaren van Pacha - één van de bekendste en grootste clubs op Ibiza - aanwezig. Na onze set kregen we een hele aardige afkondiging van Pete Tong waarna die eigenaren ons vroegen om diezelfde nacht de Pacha clubnight af te sluiten. De rest is geschiedenis, haha. When you get your break, you better be ready!'

Fans zijn lovend over Goldfish vanwege jullie frisse en zomerse sound en de geweldige showelementen tijdens optredens. Hoe is die mix tot stand gekomen? Hadden jullie een bepaalde filosofie over de show, of is het spelenderwijs ontstaan?
'In het begin hadden we eigenlijk geen idee wat we aan het doen waren. We werkten vanuit de wetenschap dat we muzikanten zijn die een brug willen slaan tussen digitaal en analoog en tussen elektronische en akoestische muziek. Er was geen handboek met informatie over hetgeen wij wilden doen. Het ontstond gaandeweg. We hebben heel veel geëxperimenteerd en hebben soms wel eens een verkeerde afslag genomen. En je moet weten dat een hoop van de hedendaagse apparatuur in het begin gewoonweg niet bestond. We sleepten vroeger zoveel hardware mee, we toerden zowat met onze complete studio!'

Ook Nelson Mandela is fan
[dump id=6201 left]Goldfish is een paar jaar geleden als een raket omhoog geschoten. Is er een moment geweest dat jullie elkaar aankeken en zoiets zeiden als: 'Holy shit! Ons harde werken betaalt zich uit, dit is onze doorbraak!'?
'Ja, we hebben een aantal van dat soort momenten gehad. Optreden met artiesten waar we mee zijn opgegroeid zoals Basement Jaxx, Paul Oakenfold of Faithless is een surrealistische ervaring! Maar er gaat niets boven het moment dat we na een show van het podium kwamen en Maxi Jazz van Faithless ons complimenteerde met de woorden 'Epic show mate'. Wow! Maar ook het uitverkopen van drie shows op rij in Nederland voelt echt supergoed!'

Jullie hebben laatst ook een aantal concerten van Faithless geopend in Zuid-Afrika. Hoe was dat?
'We hadden zelfs de eer om ook hun concerten op Ibiza en in Dubai te openen. Het klopt gewoon als we samen op een concert staan; onze sounds vullen elkaar perfect aan en het is altijd een eer als ze je terug vragen. Sister Bliss en Maxi Jazz zijn zo bijzonder aardig!'

Hoe was jullie reactie op het nieuws dat ze binnenkort stoppen?
'Dat was een triest moment, maar we zijn ook wel blij voor ze. Constant toeren en albums maken waarbij je een bepaalde mate van kwaliteit en succes hoog wilt houden, betekent serieus hard werken. Dat doen zij dus al jaren, en nu stoppen ze op een hoogtepunt. Het is echt gigantisch wat zij hebben bereikt. Faithless geldt zo'n beetje als The Godfathers of Live Dance Music en ze zijn een grote bron van inspiratie voor ons geweest.'

Heel wat anders. Hoe zijn jullie op de naam Goldfish gekomen? Daar moet bijna wel een grappig verhaal achter schuilgaan.
'Ha! Het komt voort uit een grap over mijn korte termijngeheugen. Tijdens onze studie was ik altijd mijn sleutels kwijt, legde ik mijn telefoon op het dak van mijn auto en reed vervolgens doodleuk weg of kon ik mijn portemonnee weer eens niet vinden. Dat soort dingen. Dave noemde me daarom Goudvis. Gelukkig gaat dat tegenwoordig een stuk beter, haha. Anyway, toen we dit project startte leek GoldFish ons een perfecte naam die ik niet eh, snel zou vergeten.'

[dump id=6203 right]Voor iedereen die nog nooit naar een concert van Goldfish is geweest, wie doet wat op het podium? Hoe werkt het, wat is de de set-up?
'Dave en ik komen het podium op, drukken op play en rennen vervolgens tot het einde van de show een beetje achter elkaar aan, haha! Nee, er gebeurt echt heel veel. We spelen live op een elektrische dubbele basgitaar, op keyboards, de saxofoon en fluit. Ondertussen voegen we elektronische effecten toe, gebruiken we samples en mixen we ook nog muziek. We kunnen de tracks terplekke bewerken en de instrumenten maken er meer een 'jam band' van. We houden altijd een bepaalde lijn aan in hoe we onze nummers draaien; altijd op een manier zoals het publiek dat verwacht, en dat vullen we aan op een manier die het voor ons interessant maakt op het podium. We worden ook vaak vergezeld door onze vocalisten Sakhile Moleshe en Emily Bruce. Tijdens ons optreden laatst in de Amsterdamse Gashouder waren zij er in Nederland voor de eerste keer bij. Dat was spannend en onwijs gaaf!'

Tijdens jullie optredens staat er een cockpit aan apparatuur op het podium waar een ervaren vliegenier nog zenuwachtig van wordt. En als er iets gevoel is voor storingen, is het wel elektronica. Is er op dit vlak een - achteraf - grappige anekdote te ontfrutselen?
'We zijn ontzettend voorzichtig met onze apparatuur. Maar inderdaad, soms kan je iets gewoonweg niet voorkomen. Een tijdje geleden speelden we in de VIP zaal van Sensation in de Amsterdam arena. Een of andere dronken fan wilde graag zijn enthousiasme met ons delen en kreeg het voor elkaar om langs de beveiliging te komen. Hij presteerde het om letterlijk 30 seconden voor ons optreden per ongeluk een vol glas drinken in onze mixer te kieperen. Vervolgens werd het publiek getrakteerd op het fantastische geluid van wodka cola dat een samenwerking aanging met allerlei printplaten. Dit alles op hoog volume. Thanks buddy. We kunnen er inmiddels om lachen.'

'Hollanders moeten altijd erg lachen als wij Afrikaans spreken!'

Wow, okay. Eentje uit de categorie 'beetje standaard' dan maar. Kan je één land, locatie of festival noemen dat absoluut op nummer één staat bij Goldfish?
'Het klinkt misschien wat afgezaagd, maar Holland vinden wij echt fantastisch! Sinds ons allereerste optreden op het strand van Den Haag, voelt Nederland als een soort tweede thuis. Op de tweede plaats staat Brazilië. De combinatie van Europese en Latijnse invloeden zorgen voor gigantisch gave feesten!'

[dump left id=6204]Hoe is het trouwens met jullie Nederlandse taal gesteld? Ik bedoel, ze spreken in Zuid-Afrika een beetje Nederlands toch?
'Als tweede taal spreken we Afrikaans, wat erg lijkt op een oude versie van het Nederlands. Hollanders moeten altijd erg lachen als wij in deze taal spreken!'

Wat doen jullie in de spaarzame vrije tijd? Jullie zijn ook fanatieke surf dudes. Is daar nog wel tijd voor over?
'We surfen wanneer en waar het maar kan! Tijdens een tour kan het lastig zijn, maar we hebben in Brazilië en Malibu geweldig kunnen surfen. Hopelijk kunnen we ook effe een potje showboarden als we binnenkort in Verbier zijn. Dat zou top zijn!'

In 2010 hebben jullie wat tijd vrijaf genomen om jullie laatste album Get Busy Living op te nemen. Zijn er al plannen voor een follow-up?
'Ja die zijn er zeker. We zijn zelfs al wat ideeën en remixen aan het uitwerken. Watch this space.'

Any famous last words from The Fishies?
'We willen iedereen onwijs bedanken voor alle support en de fantastische show in de Gashouder op 21 april. We zijn echt vereerd dat we regelmatig in Holland kunnen optreden. Check ons laatste album Get Busy Living op iTunes en kom vooral even gedag zeggen op Facebook.'


Aftermovie: Goldfish in de Gashouder op 21 april 2011

Website
Facebook

GoldFish in de Gashouder gemist? Op vrijdag 15 juli zijn de Fishies weer in Nederland te bewonderen, op het Vrij the afterwork festival in het Olympisch Stadion te Amsterdam.

9 opmerkingen

Ik vind het jammer om te zeggen, maar als je tegenwoordig de radio aanzet hoor je zoveel inspiratieloze fastfood muziek, gemaakt om mensen te plezieren die totaal geen eisen stellen aan waar ze naar luisteren en bovenal om de reclameblokken te vullen.­ Het is een kunst om kwalitatieve populaire muziek te maken.­ Zo slecht als het nu vaak is, zo hoeft het niet te zijn.­'

Helemaal mee eens!

Goldfish :respect:
Uitstekend interview; zeer informatief, laat goed de artiesten aan het woord, staat vol met leuke feitjes. Top. ;)
Heel goed interview (y)
volgens mij ben ik echt een van de weinigen die een hekel heeft aan (de sound van) Goldfish: ik krijg er gewoon jeuk van :D
'Het is altijd ons doel geweest om muziek te maken waar we trots op kunnen zijn en dit doel streven we al ons hele leven na.­ Ik vind het jammer om te zeggen, maar als je tegenwoordig de radio aanzet hoor je zoveel inspiratieloze fastfood muziek, gemaakt om mensen te plezieren die totaal geen eisen stellen aan waar ze naar luisteren en bovenal om de reclameblokken te vullen.­ Het is een kunst om kwalitatieve populaire muziek te maken.­ Zo slecht als het nu vaak is, zo hoeft het niet te zijn.­'

Grappig, aangezien ik dat hele album slechts goed genoeg vind om als achtergrondmuziekje in een iets te hippe kledingzaak te dienen. Wat een slappe, flauwe, ongeïnspireerde dertien-in-een-dozijn muziek...

Ze mogen het dan op een 'nieuwe' manier brengen, het eindresultaat is oud. Kortweg: een hoop poeha en oude wijn in nieuwe zakken.

Uitspraak van LuukLuuk op donderdag 9 juni 2011 om 14:28:
volgens mij ben ik echt een van de weinigen die een hekel heeft aan (de sound van) Goldfish: ik krijg er gewoon jeuk van :D

Niet dus; iedereen die nog leeft en ook maar een beetje passie in zijn donder heeft luistert echt niet naar deze liftmuziek. ;)
laatste aanpassing
Ik heb ze ooit eens live gezien op Ibiza maar ik heb me alleen maar lopen ergeren aan die zwaar overdreven, zogenaamd h1ppe en neppe manier van optreden.­