Partyflock
 
Flockonderwerp · 18686
Hey luitjes,

Ik ben sinds een jaar bezig met Reason 3.0 en alhoewel het arrangeren nu prima lukt en ik het afmixen binnen reason zelf ook wel aardig machtig ben (tenminste vind ik zelf) klinkt het eindresultaat toch zeer verschillend over vershillende systemen. De mastering-suite in reason lost het ok niet op.

Sinds kort een betere geluidskaart gekocht (Emu 0404) en er staan studiomonitoren op mijn verlanglijstje waarmee ik hoop een stukje te kunnen opvangen, maar nu mijn vraag:

Wat zijn de stappen die jullie volgen (hardware of softwarematig) om een track geluidstechnisch proffesioneel af te leveren. Natuurlijk is "echt" masteren voor een beginneling (en zelfs voor een gevordene) niet te doen maar hebben jullie nog tips?
Artiest DanM
Ik zou beginnen met al je levels op elkaar af te stemmen, simpel gezegd, zorg dat je levelmeter niet in het rooie gaat...
De Mastering suite zou het probleem voor een groot gedeelte op moeten vangen maar dat ligt aan de patch die je gebruikt...;)
Btw, we werken met dezelfde pci kaart, al heb ik de uitgebreidere versie, de 1212m...:)
Hey Dan,

De main output houd ik wel in de gaten! Hij gaat never over de rooie (ik push hem wel een flink eind die kant op) en clippen heb ik geen last van!

Misschien dat mijn gebeden verhoord zijn want wat vond ik in de vbrievenbus bij de Interface? een demo van izotope ozone 3! zelf tracks masteren!
toppertje...:D
 
Werkzaam bij Creative Motions
Artiest {SHOWLIST artist 51019, 24358, 12918}
Het spectrum van geluid is erg belangrijk..
Zoek op internet waar Subs, bassen, midden en hoge tonen in het spectrum liggen.
Dat maakt dat je 1 de tracks en de geluiden beter begrijpt in het geheel.
2 door alle frequentie's op de goede plek te zetten is het afmixen in Reason of cubase al een stuk gemakkelijker.

Zelf zou ik uiteraard zeggen Afmixen in protools !!!

Ps studiomonitoren is geen overbodige luxe.
Het probleem is dat elke speaker een andere frequentie heeft dus ook anders klinkt.
Bijvoorbeeld een auto installatie... huis tuin en keuken boomblaster.

Maar als je studiomonitoren hebt die full range (alle frequentie's doorgeeft) geeft is het over het algemeen wel oke op de grotere en beter p.a.'s
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op maandag 25 september 2006 om 13:32:
Ps studiomonitoren is geen overbodige luxe


Is zelfs een must

In mijn ogen het belangrijkste icm met een goede geluidskaart uiteraard!!!
Je kunt afmixen wat je wilt maar als je speakers het niet goed weergeven, wat heb je er dan aan.
Gewoon studio-monitoren kopen, deze hebben een vlak geluidsspectrum en geven het geheel dus neutraal weer zoals hiervoor gezegd en klinkt het ergens anders net zo.
Daarna zou ik nog eens een half jaar/jaar aankloten en es kijken hoe het dan gaat.

:zuipen:
Ten eerste bedankt voor de tips!

Uitspraak van verwijderd op maandag 25 september 2006 om 13:32:
door alle frequentie's op de goede plek te zetten is het afmixen in Reason of cubase al een stuk gemakkelijker


Wat bedoel je precies met p de goede plek zetten? Qua volume of ervoor zorgen dat de frequenties elkaar niet overlappen?
Het maakt niets uit wat je gebruikt met afmixen.
Het gaat erom dat je de theorie achter afmixen begrijpt.
(levels, eq'ing, compressie)

sommigen denken nog steeds: gooi er een x aantal compressors overeen, en gooi al die volumes omhoog, en eq'en de mix helemaal dicht... daar krijg je geen mooi resultaat mee.

als je het echt goed wilt doen, probeer zo mijn mogelijk jouw geluiden te veranderen, en alleen het nodige laten klinken. Als je een bassline vetter wilt laten klinken, dan moet je niet de bass omhoog EQ'en, maar juist de mid / hoog omlaag EQ'en. Dat heet substractive EQ'ing. Als je dezelfde princiepes gebruikt voor alle geluiden, dan krijg je een open mix, waar veel mee gedaan kan worden. Dat is uiteindelijk voor de master heel voordelig.

Ik zal 's een paar technical manuals in het engels voor je opzoeken, wat je kan gebruiken als leidraad.
laatste aanpassing
Ritzi lee: thx! masteren is echt een vak apart en ik heb dan ook helemaal niet de illusie dat ik het meester (hahaha...ha...ahum) ben. Om er ook maar iets van te snappen is het een kwestie van met de neus de boeken in gaan. Ben benieuwd naar je manuals!
Artiest {SHOWLIST artist 4437, 24087, 37624}
Uitspraak van :[ Counterphobia :[ op vrijdag 13 oktober 2006 om 08:32:
ultieme geilheid in boekvorm en het cdtje natuurlijk wheheheh


:jaja:
Interface is ook gewoon pure porno voor hardware (en software btw) lovers....hehehe
 
Goed gesproken ritzi, ik sluit mij erbij aan.
Alleen heb ik misschien een toevoeging.
Het is ook van groot belang dat als je nieuwe geluiden programmeerd die meteen goed neerzet in het spectrum van geluid.
Dat scheelt enorm met afmixen, en inderdaad compressors halen veel weg en daar word het vaak niet beter op. (behalve als dat je sound moet zijn uiteraard)

Ook je hardware eerst goed eq en en checken dat spectrum ik kan het niet genoeg zeggen.

Ps cool dat je ook een reactie geeft ritzi, goed bezig
Uitspraak van Spookkoops op zaterdag 14 oktober 2006 om 09:27:
Interface is ook gewoon pure porno voor hardware (en software btw) lovers....hehehe


tip van akira: interface is gay blijkt whehehe en koop computermusic daar staat alles in en interface is daar weer een selectie van ,wat ook nog is later in de winkel ligt
Hoe kun je in FL het spectrum checken en de frequenties aanpassen?