Side-Chain Compressing (vervolg)
Ik heb even die site bekeken, op dat forum, en kan 't eigenlijk niet veel beter uitleggen dat die dude daar doet. dus copy-paste ik die hele meuk maar hier naartoe. Ik heb ze vertaald in het Nederlands voor jullie, om het toch een beetje exclusief te maken. Helaas missen er wel wat plaatjes, ik hoop dat het zonder ook lukt.
Succes.
Dus met grote dank
Shoma van
Trance.nu en de andere makers van de tutorials:
http://trance.nu/v3/forums/viewtopic.php?t=112872
Er zijn veel mensen, waaronder ik, die mij vragen hoe je de mysterieuze side-chain compressor moet laten werken. Dus hier zijn enkele tutorials die ik op het web heb gevonden.
Maar eerst wat info over sidechainen.
Pimp my bassline....
SIDECHAINING is een erg krachtige techniek om de dynamiek te bevorderen van een track. Het is niets meer dan een omgekeerde Gate, wat betekend dat een element wegvalt als een andere gespeeld wordt. Je kan sidechainen gebruiken voor erg verschillende resultaten, maar de bekendste is het sidechainen van de bass met de kick, wat betekend dat de bass weggaat als de kick luidt. De resultaten zijn erg organisch en warm in mijn opinie, en als je deze tutorial leest begrijp je het beter te begrijpen en toe te passen in verschillende applicaties.
Laten we nu kijken hoe je dit effect moet maken met verschillende programma's.
VST SEND-Recv methode
1. Koop of download een demo versie van DB Audioware dynamics processor
http://www.db-audioware.com/dB-D-dynamics-processor-more.htm.
2. Laad deze VST op bijv. Kick en zet SEND aan.
3. Laad deze VST op je Basslijn en zet RECV Aan. Speel nu met de waarde.
FruityLoops sidechain compression (Tutorial by Daniel85)
1. Kies een instrument die je als trigger voor de sidechain wilt gebruiken (het geluid dat de compressor de taak geeft om in te springen), een 4/4 Kick bijvoorbeel en link het naar een FX-kanaal. Allereerst moet je dit fx-kanaal Muten (stilzetten, door de fader helemaal naar benenen te zetten in de mixer)
2. Hierna moet je er een "fruity peak controller" aan toevoegen. Dit is alles wat je nodig hebt om de trigger te definieèren.
3. Daarna link je het geluid wat je wilt laten side/chainen naar een ander fx/kanaal, en voeg de "fruity compressor" (of een andere zelfgekozen compressor) toe, rechtsclick de "threshold" knop en selecteer "Link to controller".
4. Als je dit gedaan hebt krijg je een window die je de mogenlijkheid geeft te kiezen tussen de verschillende controllers. Click op de internal controller window en selecteer "Peak+Lfo" en click "accept"... nu ben je klaar..
Je kan maar één device per "peak controller" toewijzen.
FruityLoops tutorial file
http://hem.bredband.net/eldarion/Sidechain_42313061.zip
Fruity Loops Sidechain tutorials:
http://adraw.yweb.sk/tutorials/Advanced_mixing-Sidechain_compression_and_filter_automation.zip
op Youtube:
http://uk.youtube.com/watch?v=Vs9PW-_V638
http://uk.youtube.com/watch?v=bXs0dWmWrqM
AOL video:
http://video.aol.com/video-detail/fl-studio-fruityloops-7-tutorial-bassline-sidechain-fx/3470157334
Cubase SX 2/3 sidechain compression gebruik makend van Waves C1 (tutorial door Mantik)
1. Maak een "Audio-Stereo-Group" aan genaamd "Sidechain".
Je ziet de plugin "Waves C1 Comp-sc" in het plaatje. Install deze plugin in de Sidechain-Groep.
Doe de Output-Panning van deze groep naar MONO (rechtsclick op the panner, selecteer "stereocombined panner" en sleep beide stereokanalen naar het midden)
2. Bewerk 2 kicks die altijd gelijk spelen. Het plaatje laat Midi-Noten van de gedupliceerde kick zien. Neem je originele kick (van je drumsampler bijvoorbeeld), duplicateer deze en sla altijd beide Kicks.
3. Root de 2 kicks naar 2 verschillende kanalen. Kijk naar het plaatje. Rename één kanaal naar "KICK" (the originele) en ander naar "TRIGGER".
Je kan ook zien dat Kick is geroute naar het masterkanaal van de geluidskaart, Trigger is en geroute naar de "Sidechain" groep. Dit is belangrijk, doe het.
Misschien zie je al dat de Trigger is hard gebalanced naar links, doe dit. Je zult zien waarom.
Alleen één van de twee kicks wordt gestuurd naar het oor van de luisteraar. De ander genereert een intern signaal for de sidechain groep. De TRIGGER-kick stuurt een signaal die de de envelope en de dynamiek.
4. Localiseer je Basslijn kanaal. In het voorbeeld is het een audiokanaal ganaamd "Bass".
Je moet maar 2 dingen doen: Stuur de Output naar de groep "Sidechain"
En draai de Panning naar helemaal rechts.
Er zijn nu twee signalen die routen naar de Sidechaining-Stereo-Group. Op het linker kanaal is de TRIGGER-Kick en op het rechter is de "Bass".
5. Open de Sidechaingroep. bewerk de plugin WAVES C1 comp-SC.
Verander de Key mode naar L -> R, nu is de linker input de sleutel voor de rechter output. Dit betekend dat de Trigger-kick, die gestuurd wordt op het het linken kanaal een envelope genereerd die een signaal van het rechter kanaal manipuleerd (de "Bass"). We willen de basslijn manipuleren met de envelope van de TRIGGER-Kick.
Bewerk smart hard parameters voor de Treshold, Ratio, Attack and Release. Je zal zien dat de visualation-diagrammen beweging laten zien. De Y-As laat het volume-signaal zien links en de X-As showt het volume-signaal rechts.
Maak experimenten hiermee en luister naar het effect, en hoe de bass wegvalt als de kick invalt. Als je alleen de bassline hoort ben je vergeten de Output van de Groep naar mono te zetten. (zie Stap 1)
Als je alles goed gedaan hebt. Veel plezier, Maak experimenten, finetune de parameters.
Source -
http://www.mantikonline.com/art_sc.htm
Sidechain compression met Reason 3
1. Allereerst, maak een BASSLIJN (bijv. met de substractor en een matrix).
2. CLick nu rechts op de Substractor -> create -> Mclass compressor (om 'm automatisch te routen, je zou even aan de achterkant kunnen kijken met tab om te zien wat er gebeurt)
3. Maak nu een Redrum, en programmeer een 4x4 bassdrum. In de rack view (TAB) verbindt SEND OUT 1 van de Redrum naar de SIDECHAIN IN in de compressor. Draai nu de S1 send waarde op de bassdrum volledig omhoog.
4. Klaar! Speel met de compressor. (kijk in de tutorial voor de parameters) en beluister de resultaen door de bypass in en uit te schakelen.
Reason 3 Tutorial File -
http://hem.bredband.net/eldarion/Reason_Sidechain_42319562.rns
Ableton Live 5 en Sidechaining
1. Om te beginnen, maak twee MIDI clips en éé AUDIO op verschillende kanelen. MIDIs voor Impulse (Drums) and Bass, en AUDIO kanaal voor Impulse Out (omdat we Impulse sidechaining naar de compressor, wordt het ge-mute. Dus verbind ik Impulse audio naar een ander audio kanaal om de kick te horen.
2. Nuw laad ik een kick sample op impulse en programmeer een simpele 4x4. Maak hierna een melodie voor de bass.
3. Voeg een compressor toe die sidechainen ondersteund, op het Basskanaal (in mijn geval gebruik ik Vanilla b69 Compressor)
4. Click nu ctrl+alt+i om de Audio/MIDI input and output opties te zien. Verbind Impulse audio naar Bass. (je zal dan bijv. 3/4 Vanilla Compressor zien)
5. Dus we hebben de Impulse aan de Vanilla compressor verbonden, terwijl dit werkt op het Bass kanaal. We moeten alleen nog de compressor tweaken nu... Zoals altijd bij sidechainen, gebruik korte attack en release met een vrij lage threshold.
6. Als je de Impulse niet kan horen, gebruik dan dat audio kanaal dat we gemaakt hebben. Op dat kanaal selecteer je "Audio from" en kies je Impulse kanaal. En uiteindelijk druk je het oranje "In" knoppie.
Ableton Live 5 Tutorial File:
http://hem.bredband.net/eldarion/Ableton_Live_Sidechain.als
Volume Automating Techniek
Compressie is gewoon een automatische waarde-veranderaar natuurlijk. Dus het kan automatisch, maar het kan ook gewoon handmatig.
1. Automate de volume van je basslijn, corresponderend aan je kick. Als de kick klinkt moet de volume van de bass laag zijn. Dit is het principe.
Gratis VSTs die sidechain compression hebben.
ChunkWare Vanilla Compressor
http://www.chunkware.com/vanilla/
Redshiftmedia Ducker
http://www.redshiftmedia.com/vsts/
Sidekick v2
http://www.twistedlemon.nl/site/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=1&Itemid=28
Ze gebruiken allen de zelfde techniek (zoals beschreven in het Cubase SX voorbeeld)
Succes.