World Minimal Music Festival (werken van grootheden zoals Steve Reich, Brian Eno, Philip Glass en Erik Satie gespeeld door artiesten van nu)
WOENSDAG 1 T/M ZONDAG 5 APRIL 2009
Muziekgebouw
Piet Heinkade 1
1019 BR Amsterdam
Netherlands
Show on Map
Tel: +31(0)20-7882000
Web:
www.muziekgebouw.nl
Schedule:
01-04 (20:30) Reich “Drumming”
02-04 (12:30) Reich “It’s Gonna Rain” / “Come Out”
02-04 (20:30) Reich “Daniel Variations” / “Music for Eighteen Musicians”
02-04 (23:30) Koyaanisqatsi
03-04 (12:30) Glass “1 + 1” // Hobbs “Music for the Crumbling Cookie” // Bryars “Jesus’ Blood Never Failed Me Yet”03-04 (20:30) Young “Composition 1960 #7” // Cage “Quartet” // Reich “Different Trains” // Torke “July” // Adriaansz “new”
04-04 (16:00) Glass “Contrary Motion” // Reich “Four Organs”
04-04 (19:30) Ten Holt “Soloduiveldans nrs. III en IV”
04-04 (20:30) J. Adams “China Gates” // Reich “Piano Phase” // Ligeti “Etudes” // Satie “various”
04-04 (——-) Satie “Vexations”
05-04 (14:00) Reich “Clapping Music”
05-04 (15:00) Johnson “Counting Fives” // Johnson “Music and Questions” // Johnson “Counting Duets” // Riley “In C”
05-04 (20:30) Hobbs “Music for the Crumbling Cookie no. 2” // Eno “Three Variations on the Canon in D Major by Johann Pachelbel” // L. Andriessen “Hoketus”
Performed by:
- Asko|Schönberg
- Ives Ensemble
- Asko Kamerkoor
- Buganda Music Ensemble
- Matangi Kwartet
- Tom Johnson
- Arnold Marinissen
- Amstel Saxofoonkwartet
- Slagwerkgroep Den Haag
- Studentenensemble F.C. Jongbloed
- Ivo Janssen
- Gerard Bouwhuis
- Reinbert de Leeuw
- Cees van Zeeland
- Nora Mulder
- Pauline Post
- John Snijders
Al sinds de tijd dat Jan Wolff de leiding had van Muziekcentrum De Ysbreker is hij bezig geweest met het leggen van contacten met
Oegandese musici – met als resultaat het bezoek van een groep bespelers van de akadinda, ter gelegenheid van het World Minimal
Music Festival. Het Buganda Music Ensemble is een week lang te gast in het Muziekgebouw aan ’t IJ, zij bouwen enkele originele
akadinda’s, geven workshops aan professionele en amateur-slagwerkers, en voeren hun traditionele muziek uit.
De akadinda, een reuzen-xylofoonachtige, wordt door drie of vier mensen bespeeld. Akadinda-muziek, met haar herhalende en in elkaar hakende patronen, en de techniek van ‘resulting patterns’, vertoont zulke duidelijke verbanden met die van bijvoorbeeld Steve Reich, dat je je af kunt vragen of er sprake is van toeval.
Reich was, samen met componisten als La Monte Young, Terry Riley en Philip Glass, grondlegger van een muziekstijl die uiteindelijk bekend raakte als minimal music. Wat maakt minimal music minimal music? Is het ‘t beknopte materiaal, of het obsessieve herhalen daarvan? De doorgaans gulle lengte van de stukken? Vaak wordt de luisteraar geconfronteerd met een weefsel van noten, waarachter een uiterst compact muzikaal gegeven schuilgaat, in de vorm van een melodisch motief of ritmisch patroon dat met veel geduld en volharding wordt herhaald, gestapeld, verschoven en gevarieerd. De benaming minimal music dekt een nogal diverse lading en roept veel vragen op. Maar zeker is dat de stijl een aantal muzikale ‘landmarks’ opleverde, zoals Terry Riley’s prachtige In C, Steve Reichs Drumming en Music for
Eighteen Musicians, en veel meer moois. Bovendien heeft minimal music blijvende sporen nagelaten in het wereldwijde muzikale landschap.
Redenen voor het Muziekgebouw aan ’t IJ om in april 2009 een festival te organiseren waarin de minimal music uit de jaren zestig centraal staat, maar waarin ook gespeurd wordt naar haar wortels, haar muzikale verwantschappen, en naar haar invloed op meer recent werk.
Kortom, in het World Minimal Music Festival wordt minimal music in een historisch, geografisch en cultureel perspectief geplaatst. En dit alles van 1 tot en met 5 april 2009, in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam.
http://www.muziekgebouw.nl/festival20082009.asp?id=12