Partyflock
 

103 Decibel, wablief?

anoniem gepubliceerd op
103 Decibel, wablief?
Dacht ik dat we net af waren van die betutteling nu er wat minder christelijkheid in de regering zit, helaas, ‘guess again’, rechts heeft een nieuwe oplossing gevonden op het gebied van gehoorschade. Men wilt de gehoorschade beperken onder de Nederlandse bevolking, tot dusver (nog) geen probleem. Er is immers genoeg informatie over het beperken van gehoorschade, je kunt zelfs aangepaste oordopjes laten maken die het volume dempen naar een onschadelijk geluidsniveau.

Dat heeft onze regering ook in de gaten, binnenkort is iedere organisator dan ook verplicht oordoppen en informatie over geluidsvolumes en de gevolgen daarvan beschikbaar te stellen aan het bezoekend publiek. Een goede ontwikkeling, aangezien er nu te weinig educatie over bestaat op grote feesten en de schade groot kan zijn. Oordoppen zijn in sommige kringen ‘voor de mietjes’, en veel jonge festivalgangers raken er pas mee bekend als zijzelf of een kennis de gevolgen van gehoorschade ondervind. Te laat dus! Dat doorbreken zodat iedereen zijn of haar eigen verantwoordelijkheid kan nemen in het wel of niet beschermen van het gehoor op basis van wetenschappelijke informatie is top!

Maar nu komt de clou –die tussen neus en lippen door die verplichte voorzieningen minder nodig maken- de regering gaat ons, het festivalpubliek, verbieden naar muziek die harder staat dan 103 DB te luisteren. Gemeten over 15 minuten is dit het maximum dat onze oren nog aan mogen horen. Helaas heeft de Nederlandse regering nog niet gehoord van de begrippen zelfbescherming en eigen verantwoordelijkheid. Sommige nummers, en sommige muziek vragen gewoon om een groter volume.

Ik tip hierbij dan ook de dienstdoende dj’s en bands; als je nou echt een vet nummer hebt die gewoon op 115 db door die speakers moet galmen, laat dan eerst 10 minuten 97 db door die speakers knallen. Daarna houd je nog 5 minuten over die op 115 db benut kunnen worden.

200 opmerkingen

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van BaSiQ op woensdag 8 juni 2011 om 19:10:
Enige reden waarom ik op maat gemaakte heb nu is dat ik dus vrij kleine oorschelpen heb en die alpine dingen er steeds uitvielen.


Ben bang dat ik dat ook heb, maar voorlopig zullen die Alpines wel voldoende zijn i guess..
Waarschuw beheerder
Ik ben helemaal voor de 103 decibel en voor oordoppen.
Sinds een half jaar ofzo gebruik ik ook oordoppen op feesten en hoewel het even wennen is, mis je echt niets van het feest! Behalve dan die piep in je oren die soms wel een paar dagen blijft hangen (als je mazzel hebt).

Soms vergeet ik ze in te doen en dan doet de muziek letterlijk pijn aan mijn oren, dat kan niet goed zijn.
Waarschuw beheerder
Column lijkt meer op een nieuwsbericht :lol:

Maargoed, over het onderwerp zelf: 103 decibel is hard genoeg, maar het probleem is nu dat als je midden of achter op het terrein staat dat het veel minder is dan 103 decibel. Hierdoor moeten organisaties extra speakers installeren over het gehele terrein om toch overal goed en hard geluid te krijgen. En ook hier zit weer een prijskaartje aan vast.


Uitspraak van Hellfire op woensdag 8 juni 2011 om 13:45:
gehoorapparaten worden ook steeds beter dus...


:facepalm:
Waarschuw beheerder
donateur
Idd, wat Frixion hier zegt is volgens mij nou net het hele punt.
Je gaat dan heel veel feesten krijgen waar je persé vooran moet gaan staan om wat te horen. Aangezien het vooraan dan nog drukker gaat worden als nu weet ik zeker dat ik daar niet tussen ga staan.
Kijk en dan heb je wel fftjes een probleem als een organisatie geen speakers achteraan wil/kan plaatsen....
Waarschuw beheerder
donateur
Overigens denk ik wel dat er nu heel wat tenten zijn waar regelmatig boven de 106db wordt uitgeknald, weet ik eigelij wel zeker
Waarschuw beheerder
Uitspraak van BaSiQ op woensdag 8 juni 2011 om 01:03:
Verder snap ik je clou/punt niet helemaal, 103 db is hard zat.


Eens, kunnen we eens luisteren zonder oordopjes. Maakt de kwaliteit van de muziek wel zo aangenaam!
Waarschuw beheerder
Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen lichaam,dus ook je oren. zo kun je aan de gang blijven met die schijt regels.neem zelf je verantwoordelijk.Maar het is natuurlijk voor een hoop mensen Niet peppie om je oren te beschermen op een feest/festival.
Pech voor hun.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Thi_js! op woensdag 8 juni 2011 om 21:02:
Eens, kunnen we eens luisteren zonder oordopjes. Maakt de kwaliteit van de muziek wel zo aangenaam!


Zelfs met 103 db durf ik niet zonder doppen, 12 uur lang 103 db resulteert nog steeds in een goede harde piep.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Heb gelukkig goede oordoppen:). Als het echt hard moet ga maar naar de hangar bij Q-base, 126 decibel:rot:.
Werkzaam bij Gabbers United
Artiest {SHOWLIST artist 67230, 81921}
Waarschuw beheerder
het gaat hier wel over de db's maar de kwaliteit van het geluid speelt ook wel ooit een rol hoor heb wel ooit dagen een piep in mijn oor gehad omdat het zo schel klonk (waar ik normaal toch bijna nooit last van heb)
Waarschuw beheerder
Draag al jaren oordoppen. Gewoon 15 decibel eraf. Bas moet je niet horen, die moet je voelen. En dan lukt met pluggen in ook prima.
En ach, als straks alles 103 decibel is, neem ik wel nieuwe oordoppen die overal maar 10 db vanaf halen ofzo.
Waarschuw beheerder
Is dit een column? :s

Uitspraak van alinev:speed: op woensdag 8 juni 2011 om 21:35:
Lijkt meer op n nieuwsartikel..


:yes:

En meeste feesten waar ik kom zit het max rond de 100db dus boeiend, ik wil nog langer feesten dan vandaag, daarom gebruik ik ook oordoppen.
Lekker om op je 30e doof te zijn hoor :|
Waarschuw beheerder
-2
wat een kutcolumn...sorry geen argumenten gewoon niet eens een column, jammer
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Koetje. op woensdag 8 juni 2011 om 18:53:
Iemand suggesties voor een goede site/winkel waar ik oordoppen op maat kan laten maken? (Als het ff kan voor een redelijke prijs..) Zit er al een tijdje aan te denken om ze aan te schaffen maar als ik bovenstaande verhalen zo lees gaat dat toch zeer binnenkort gebeuren :o


www.filterz.nl geloof ik. Die komen op locatie je oren opmeten geloof ik, dus het kan overal en hoeft geen tijd te kosten.
Maatje van me heeft ze, kosten 120,- en dat vind ik persoonlijk te veel..

ik ga ook voor de alpine dingen, kan ik ze ook gebruiken voor op de motor :)

Uitspraak van tttooommm op woensdag 8 juni 2011 om 20:34:
Idd, wat Frixion hier zegt is volgens mij nou net het hele punt.
Je gaat dan heel veel feesten krijgen waar je persé vooran moet gaan staan om wat te horen. Aangezien het vooraan dan nog drukker gaat worden als nu weet ik zeker dat ik daar niet tussen ga staan.
Kijk en dan heb je wel fftjes een probleem als een organisatie geen speakers achteraan wil/kan plaatsen....


Ik vraag me af hoe ze dat dan gaan meten.
Een volle zaal of een lege zaal scheelt enorm qua volume..
Waarschuw beheerder
-1
Uitspraak van [B&D]Joan op woensdag 8 juni 2011 om 22:26:
het gaat hier wel over de db's maar de kwaliteit van het geluid speelt ook wel ooit een rol hoor heb wel ooit dagen een piep in mijn oor gehad omdat het zo schel klonk (waar ik normaal toch bijna nooit last van heb)


Dat is dus onzin, je krijg niet eerder gehoorschade van hoge tonen dan lage tonen. Wel kan het zijn dat je oren geïrriteerd waren van het schelle geluid dus dat ze eerder reageerden op het harde geluid
Uitspraak van Thi_js! op woensdag 8 juni 2011 om 21:02:
Eens, kunnen we eens luisteren zonder oordopjes. Maakt de kwaliteit van de muziek wel zo aangenaam!


Dit klopt wel, het is sowieso, hoe harder het geluid, hoe moeilijker als technicus om het zuiver te krijgen. Dus de kwaliteit zal er (denk/hoop ik) enorm op vooruit gaan. :)


Uitspraak van Judas :[ op woensdag 8 juni 2011 om 23:04:
Ik vraag me af hoe ze dat dan gaan meten.
Een volle zaal of een lege zaal scheelt enorm qua volume..


Er loopt sowieso altijd een mannetje met een decibel meter rond tijdens feesten om dit te controleren. En je stelt altijd je geluid nog bij als de zaal/het terrein vol is.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Judas :[ op woensdag 8 juni 2011 om 23:04:
Maatje van me heeft ze, kosten 120,- en dat vind ik persoonlijk te veel..


Uitspraak van Koetje. op woensdag 8 juni 2011 om 18:53:
(Als het ff kan voor een redelijke prijs..)


Want een nieuw paar oren koop je tenslotte ook voor slechts 99 euro bij de Lidl :rot:

Beter nu iets meer investeren in goede bescherming dan over een paar jaar je voor je kop slaan dat je een permanente piep hebt (ook ik heb hem)
 
Artiest {SHOWLIST artist 51833, 65138}
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Judas :[ op woensdag 8 juni 2011 om 23:04:
www.filterz.nl geloof ik. Die komen op locatie je oren opmeten geloof ik, dus het kan overal en hoeft geen tijd te kosten.
Maatje van me heeft ze, kosten 120,- en dat vind ik persoonlijk te veel..


Vertrouw me, je gehoor is onbetaalbaar.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van DennisvandenBroek.nl op woensdag 8 juni 2011 om 08:15:
Ik draag al 4,5 jaar op maat gemaakte oordoppen. Toch heb ik inmiddels al ruim 20 weken een piep in mijn oor..


De oorzaak kan ook psychisch zijn, hè.
laatste aanpassing
 
Artiest Ralphie J
Waarschuw beheerder
+1
Uitspraak van BaSiQ op donderdag 9 juni 2011 om 01:47:
Dat is dus onzin, je krijg niet eerder gehoorschade van hoge tonen dan lage tonen.


:facepalm:

Zeg geen dingen waar je geen verstand van hebt. Je oren zijn VEEL gevoeliger voor de ene frequentie dan de andere en je hebt dus ook wel degelijk eerder schade van hoge tonen...

Misschien een beetje een ingewikkeld plaatje, maar waar het op neerkomt is dat je voor geluid rond de 4000hz vele malen gevoeliger bent dan voor de bassen..

Geluid wat door velen als schel wordt ervaren is dus ook vaak vooral te hard op de frequenties tussen de 2000 en 6000 hz...
[img width=500 height=449]http://2lb.co.uk/guidetomixing/images/fig1.1.jpg[/img]
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik gebruik ook oordoppen, als ik ze niet gebruik op een feest/of in een discotheek merk ik zeker het verschil.
In het begin is het ff wennen omdat 'het anders luistert' maar de voordelen die je er van hebt zijn nou eenmaal erg groot :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van DennisvandenBroek.nl op woensdag 8 juni 2011 om 09:38:
Hoop voor je dat het over gaat. Na 4/ 5 maanden ben je die piep zooo zat :[


Hmm, bij mij werd t steeds minder, of ik lette er minder op dat kan ook
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Koetje. op woensdag 8 juni 2011 om 18:53:
Iemand suggesties voor een goede site/winkel waar ik oordoppen op maat kan laten maken? (Als het ff kan voor een redelijke prijs..) Zit er al een tijdje aan te denken om ze aan te schaffen maar als ik bovenstaande verhalen zo lees gaat dat toch zeer binnenkort gebeuren :o


Ik heb op maat gemaakte van schoonenberg. Ze waren (met verzekering) 185 euro. Maar dan heb je wel meteen wat goeds. Ik had eerst universele oordoppen
van 15 euro, maar deze werken toch echt veel beter. Je kunt ze 4 jaar gebruiken. Als je ze kwijtraakt of ze worden gestolen krijg je gratis nieuwe
indien je die verzekering hebt (kost eenmalig 20 euro). En het geluid klinkt zoooooooooooooo veel mooier (L)
 
Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Eigen verantwoordelijkheid, wat een lulkoek. Ooit gezien hoe dom de gemiddelde Nederlander is?

103 dB is sowieso belachelijk hard, aan 90dB heb je op een festival genoeg om de muziek boven alles en iedereen uit te horen en niet doof van te worden.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 juni 2011 om 14:28:
103 dB is sowieso belachelijk hard, aan 90dB heb je op een festival genoeg om de muziek boven alles en iedereen uit te horen en niet doof van te worden.


eens
Waarschuw beheerder
Opzich geen bezwaar tegen de 103 dB limiet, maar dan moeten organisaties zoals gezegd liever het geluid spreiden over de area's ipv de boxen alleen vooraan plaatsen. Dat maakt dat het geluid veel te hard moet staan om achteraan nog fijn geluid te hebben.

Uitspraak van RiK :bounce: op woensdag 8 juni 2011 om 22:41:
Draag al jaren oordoppen. Gewoon 15 decibel eraf. Bas moet je niet horen, die moet je voelen. En dan lukt met pluggen in ook prima.
En ach, als straks alles 103 decibel is, neem ik wel nieuwe oordoppen die overal maar 10 db vanaf halen ofzo.


Bij sommige verkopers wisselen ze deze nadien ook nog wel eens gratis om, bij de meesten binnen 3 maanden geloof ik maar misschien heb je geluk;) Ikzelf ben begonnen met 15 dB demping maar ben snel gewisseld naar 9, aangezien ik dit een iets té grote plotselinge stap vond.

Doe mijn oordopjes lang niet altijd in, dat beoordeel ik eigenlijk per situatie. Als ik het geluid goed te doen vind houd ik ze meestal wel uit, al is het eigenlijk verstandiger deze altijd in te doen.

Trouwens, voor iedereen, lees dit stuk ff: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=6646 . Gaat over een jongen die uiteindelijk zelfmoord heeft gepleegd door zijn gehoor. Een lang stuk, maar maakt je met een schok duidelijk hoe erg het kan worden. DOEN dus!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 juni 2011 om 11:10:
Zeg geen dingen waar je geen verstand van hebt.


Sorry hoor, ik heb er wel degelijk verstand van(check anders even mijn profiel ;)). Beoordeel anders jij mensen niet gelijk op 1 comment.

Ga mij anders even de les lezen over mijn vak ofzo :/
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van BaSiQ op donderdag 9 juni 2011 om 14:57:
Ga mij anders even de les lezen over mijn vak ofzo


Ga jij je anders even verdiepen in mijn vak (medisch) en hoe het oor werkt...

Misschien dat je mensen dan geen gehoorschade bezorgt door onwetendheid..

*Edit* En ja, ik ben behoorlijk geschokt dat je dat als geluidstechnicus blijkbaar niet weet :S
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik heb ook welleens een week lang een piep in mijn oren gehad na een feestje. Best schrikken als je niet weet of het uit zichzelf weggaat.
Sindsdien op maat gemaakte oordoppen.
Wel beoordeel ik per feestje of ze op dat moment nodig zijn maar ik heb ze in ieder geval bij.
Het scheelt ook behoorlijk op welke plek je gaat staan.