Partyflock
 

In de naam van Urbanus...

anoniem gepubliceerd op
In de naam van Urbanus...
“In de naam van Urbanus burn ik de term urban als as in de urn†Een geniale tekst van een even geniale hip-hop formatie; Opgezwolle uit het oosten van ons land. Met dit simpele zinnetje slaan zij de spijker op zijn kop. Met pijn in mijn hart heb ik de laatste jaren een ontwikkeling in de Nederlandse jeugd cultuur gezien waar keurmeester Rob niet vrolijk van zal worden. Urban. Wat is urban?

Urban is de cultuur van de straat, en om specifieker te zijn urban is een verzamelnaam voor alle (zwarte) rap/hip hop/R&B muziek en de daaraan gekoppelde ‘lifestyle’. Met de muziek is niks mis mee, rauwe hip hop van acts als Cypres Hill en het Nederlandse Opgezwolle is geniaal. Helaas is de mainstream urban meer het domein van de Pussycat Dolls en de 50 Cents van deze wereld. Die helaas niets anders produceren dan goedkope crap. Ook de Nederlandstalige artiesten als Ali B, Yes-R en Lange Frans en Baas B zijn in staat om ‘urban’ van hoogstaande kwaliteit te produceren, ahum.

Het leuke van deze ‘urban’ artiesten is dat zij een eigen lifestyle hebben ontwikkeld. Een fantastische levensstijl in de volksmond ook wel ‘Bling Bling’ genoemd. Bling Bling draait om twee dingen seks en status. Waarbij seks alleen om het vrouwelijk schoon gaat, dus dikke tieten, ronde billen en zo weinig mogelijk kleren aan. Men moet hierbij wel in acht nemen dat de vrouw alleen als lustobject voor de man wordt beschouwd binnen Bling Bling. Daarnaast is status van belang, in de wereld van Bling Bling tel je alleen mee als, ja hoe zou ik dat zeggen… als je over voldoende Bling Bling bezit. Deze Bling Bling is te vinden in gepimpte auto’s, zeer ruim zittende kleren waar je minsten $ 500,- per item voor betaald, een veels te groot huis met alles er op en er aan en uiteraard de nodige Bling Bling om je lichaam mee te versieren. Ik vind het helemaal geen probleem om exorbitant te leven, mits je er niemand anders mee lastig valt. En dat is nou net het probleem van de urban cultuur.

Onze onschuldige jeugd komt jong in aanraking met urban en Bling Bling door toedoen van het nationale urban propaganda instituut, the Box. Met programma’s als Moccah waarin de ‘urban lifestyle’ wordt gepromoot laten regelmatig grote groepen gepimpte jongemannen zien hoe je over je plaatsnaam kan rappen, hoe je vrouwen moet gebruiken en hoe je geld moet uitgeven. Daarnaast verzorgt The Box ook regelmatig de videofilmpjes van rappend binnen- en buitenland met slechts enkel aandacht voor seks en status.

Helaas zijn we onderhand zo ver gekomen dat onze jeugd massaal aan de urban cultuur is. Op een reguliere stapavond zijn vele jonge meisjes gekleed alsof ze rechtstreeks van de wallen zijn geïmporteerd. Kortom ze zien er gewoon hoerig uit. Zodra ze binnen komen worden ze door de ‘pimps’ opgewacht die maar graag een avondje willen schuren. Dit gebeurd dan ook veelvuldig. De arme meisjes weten niet beter dan dat dit normaal is, immers op The Box doen ze het toch ook zo?
Nederland vraagt zich af waar het heen gaat; ‘sex voor een breezer’ en ‘webcamsex normaler dan boodschappen doen onder de jeugd’ schijnt allemaal al normaal te zijn. We zijn op zoek naar de oorzaak, laat ik één ding vertellen die oorzaak is te vinden in; de urban cultuur. Dominee Dimitri zou zeggen; ‘urban muziek maakt jongeren kapot’ Laten we hopen dat deze verguisde generatie jonge mensen zich los kan trekken van de urban cultuur en wie weet wel komt shoppen bij ‘onze’ house cultuur. Immers bij house draait het gelukkig nog om drie dingen; love, peace and happiness. Dus daarom: ‘in de naam van Urbanus burn ik de term urban als as in de urn’

411 opmerkingen

 
Werkzaam bij SEKOIA
Waarschuw beheerder
dikke column..

shoppen bij ‘onze’ house cultuur. Immers bij house draait het gelukkig nog om drie dingen; love, peace and happiness


onterecht en vervlogen ideaalbeeld
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van :/:\ op zaterdag 15 juli 2006 om 12:17:
Let`s talk about death baby
Disintegration of flesh you`ll see
Let`s talk about all the good things and the bad things
In hacking up ya meat
Let`s talk about that!



Alleen jammer dat goretex uit NP gekickt is en ruzie met iedereen heeft (sabac,hyde,q-unique,ill bill, necro)


Goretex was veruit de slapste lul uit de hele kliek, plus Ill Bill en Sabac Red zijn veruit beter dan hem.


Uitspraak van grolschcore op zaterdag 15 juli 2006 om 16:23:
wat een bull heb je wel eens echt naar de texten geluisterd en de flow en er is echt geen 1 die beter kan freestylen als def-p ofwel mr pascal
dus wat jij nu uitkraamt slaat de plank echt helemaal mis.


Hij heeft wel gelijk, maar dankzij ossdorp hebben we tegenwoordig echt geen opgezwolle ofzo, dat is dankzij extince
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 15 juli 2006 om 19:59:
In de naam van Urbanus burn ik de term urban EN DRUK HET als as in de urn


Inderdaad, en waarom een hele column besteden aan iets als urban? Dat je dat nog serieus neemt.
Waarschuw beheerder
Niets nieuws wat hier aangehaald wordt. Er is altijd wel een jeugdcultuur die populair wordt. De 'underground' of 'roots' van deze cultuur worden ondergesneeuwd door de uitmelkers en meelopers en er ontstaat een evengrote groep tegenstanders als voorstanders.
Gebeurde dit 10 jaar geleden ook al niet toen er meisjes in trainingspakken gingen lopen en hun kapsel bijscheerden en 'Hakkuh & Flippuh' cd's kochten?
Waarschuw beheerder
Vind het onderwerp van het stukje wel oke, alleen jammer dat de auteur er zo'n slechte column van maakt.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Tic Tac Hooligan op zaterdag 15 juli 2006 om 18:01:
OP was trouwens ook 1 van de eerste grondleggers in de nederhop scene met crossovers naar rock/metal. Pascal is een aardige gozah


klopt samen met de nembrionic


Uitspraak van Tic Tac Hooligan op zaterdag 15 juli 2006 om 18:01:
toen we een paar jaar geleden een mailtje stuurde naar Ramprecords met de vraag voor een cdtje om weg te geven als prijsvraag, zeiden ze: ok hoeveel moet je er hebben 5 is toch wel genoeg?? Kom je ze halen of moeten we ze opsturen?? Kijk als je al zo ben ben je toch een topgozah


zolang je alles met respect behandeldt krijg je ook respect trug maar ze zijn inderdaad relaxed klopt weet ik ook uit eigen ervaring.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 15 juli 2006 om 22:57:
Hij heeft wel gelijk, maar dankzij ossdorp hebben we tegenwoordig echt geen opgezwolle ofzo, dat is dankzij extince


zonder de op geen nederhop scene want niemand durfde wat o.p. deed en nu nog steeds doen !!!!!
(vernieuwen!!!!)
Waarschuw beheerder
Als je alleen al kijkt hoeveel jongeren (dit geval jongens) er tegenwoordig een ''bling-bling'' oorbel hebben...

Allemaal uit de urban scene he...

Want zonder oorbel hoor je er niet bij...

Yeah Right!
Artiest Joel
Waarschuw beheerder
"Laten we hopen dat deze verguisde generatie jonge mensen zich los kan trekken van de urban cultuur en wie weet wel komt shoppen bij ‘onze’ house cultuur. Immers bij house draait het gelukkig nog om drie dingen; love, peace and happiness. Dus daarom: ‘in de naam van Urbanus burn ik de term urban als as in de urn’"
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Da Mouth Of Madness op zaterdag 15 juli 2006 om 18:11:
Alhoewel je een leuke column hebt geschreven doe je me denken aan die ouwe zeikerds die het vroeger ook allemaal wel wisten te vertellen als het om House ging. Het is slecht voor de jeugd,en van onze generatie zou helemaal niks terecht komen,o en natuurlijk niet te vergeten"Vroeger was het allemaal veel beter"


Eensch. Ik gaf mijn reactie al eerder. En zoals te verwachten viel krijgt de columnschrijver veel bijval. Ik denk niet eens dat het om de Urban an sich gaat, maar dat dit eenveel dieper liggend maatschappelijk probleem is dat we hier op PF wel vaker naar voren zien komen. Daar hoef ik niet verder over uit te wijden, lijkt me dat degenen die hier over enige hersencapaciteit beschikken me wel snappen (degenen die dat niet doen, daar wil ik toch niet meet in discussie :D )
Werkzaam bij F.S.D.-events
Artiest {SHOWLIST artist 51974, 36658}
Waarschuw beheerder
Op veel plaatsen kan ik mij vinden in dit stukje. Maar de aanval op The Box vind ik niet helemaal terecht.
Ook dat het alleen bij Urban om sex zou draaien en bij de house cultuur niet, bullshit.

Nu mijn argumentatie:
TMF: meer blote lichaamsdelen en sexscenes als The Box en MTV bij elkaar als je het mij vraagt. Ik erger me aan TMF, zender komt er niet eens meer op! En om de 5 minuten zie je op deze zender dezelfde superclip van de week... anders genoemd: de nieuwste clip waarbij een of andere goedkope danseres uit de kleding gaat (of deels) en waarbij vrouwen met disrespect worden benaderd.

The Box: clips op aanvraag, tsja mainstream Box-kijker is schijnbaar Urban-lover... niet de schuld van The Box zelf en daarnaast zie ik hier gelukkig nog soms ouderwetste hardcore clips en zit er meer variatie in. Moccah gaat absoluut NIET over bling bling, zoals je het wel ziet op TMF en MTV the cribs: Moccah gaat juist over de jongeren in Nederland die weinig geld hebben en toch de kans hebben gezien om het enigzins te maken in Nederland op gebied van muziek, dans of een andere vorm van cultuur. WTF is hier mis mee? Geweldig toch! Tijd dat meer mensen hun droom naleven. Ik vind het een rotprogramma om te kijken hoor, daar niet van... maar t gaat no way alleen maar over bling bling, sex en breezers.

MTV: meer alternatief, maar ook hier urban. Weinig te melden over deze zender: Voor ieder wat wils en niet zo shocking als TMF.

Maar dit is mijn mening over de zenders, niemand hoeft het er mee eens te zijn uiteraard.

Maar mbt de housescene en love, peace, happiness... Waar dan? Idd: vechtpartijen, strippers en xtc overheersen hier als de pest. Ik ben zelf helemaal van de house, maar ik kan nou niet zeggen dat ik de laatste tijd nog op een feest ben geweest (acid, dnb en (niet commerciele) techno feesten buitengesloten) waar ik geen blote borsten en silliconen heb gezien. Hoe verklaar je dat dan?
En noem het niet de invloeden van de Urban, want dit speelde al voordat Urban uberhaupt echt bekend was in Nederland.


Probleem oplossen kan niet, maar ben allang blij dat mensen eindelijk herkennen dat het nergens meer op slaat.
Ik als meisje, erg open, eerlijk en recht door zee (soms te erge flapuit), heb al ruim 2 jaar de grootste irritaties in kroegen en op party's en al helemaal bij het kijken van TMF... Toen leek het wel alsof iedereen het normaal vond, want ik werd bekrompen genoemd en preuts omdat ik er vond dat het nergens over ging. Maar nu blijkt dat toch meer mensen het eigenlijk niet vinden kunnen.

Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.

Volgende stappen die genomen zouden mogen worden van mij: Ten alle tijden leeftijdscontrole (ook al zie je er uit als 40 jarige) en meer dresscodes. En dit houdt in zowel aan de deur als binnen op het evenement. Niet dat je netjes de poortjes doorgaat en op de wc jezelf weer omtovert tot (n/w)azi of slettebak eerste klas.
Minder porno. Waarom altijd strippers op een feest? Geef mij maar een super goede danseres waar ik tegenop kijk van 'WAUW die kan dansen!' Want nu denk ik alleen: 'goh... wat is er mis met puur natuur en kleding aantrekken?'


Nee jongens... Balkenende 3 kan hier niets mee en wij ook niet... Lekker gewoon je mening blijven verspreiden en hopen dat die mensen vanaf 12 jaar inzien dat het niet stoer is om jezelf zo te gedragen en hopelijk word de volgende generatie dan weer down to earth met kleding en respect voor elkaar en vooral respect voor zichzelf en hun lichaam.


multi.
 
Waarschuw beheerder
Ze maken alles kapot....die urbanlui...laat gewoon zien dat je een eigen mening heb....ipv altijd iemand na te doen...das gewoon zielig
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 15 juli 2006 om 22:57:
Goretex was veruit de slapste lul uit de hele kliek, plus Ill Bill en Sabac Red zijn veruit beter dan hem.


Ik vind the art of dying toch een behoorlijke dope cd :D
Maar zou het erger vinden als sabac breekt met hun :respect:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Tic Tac Hooligan op zaterdag 15 juli 2006 om 00:26:
En voor iedereen dadelijk begint te mekkeren met name de mensen uit de hardcore scene, bedenk je dit: zonder samples uit Hip Hop platen zou de hedendaagsche Hardcore wel heeeeel anders klinken.


ja samples en zo zijn niet zo erg, soms maken puur de samples een plaat
maar rap puur? nee das rotzooi
en R&B al helemaal

je kan wel zegge dat house vroeger ook door een groot deel van de jeugd werd omarmt, maar hopelijk waren daar wat minder meelopers.....
sowieso, bomt ook niet waar de meelopers zijn, meelopers zijn altijd kut

paar jaar geleden vond ik the box nog een vrij goede zender (vergeleken met TMF en MTV)
nu zijn ze alledrei zwaar klote
ik kijk alleen nog maar south park op the box eigenlijk
Waarschuw beheerder
There is no political solution
To our troubled evolution
Have no faith in constitution
There is no bloody revolution

We are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world

Our so-called leaders speak
With words they try to jail you
The subjugate the meek
But its the rhetoric of failure
We are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world

Where does the answer lie?
Living from day to day
If its something we cant buy
There must be another way

We are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Artiest Nevz
Waarschuw beheerder
Inderdaad helemaal mee eens.

ik haat de "Urban-Lifestyle" van tegenwoordig, het vervormd heel de nederlandse jeugd en vrijwel iedereen trapt in die achterlijke muziek die de artiesten voor hun mooie portemonee maken.

50 Cent, Ali B, Lange Frans & Baas-B :nee:

Sean Paul :frusty:

Opgezwolle, Cypress Hill, Beastie Boys :respect:
 
Artiest Deester
Waarschuw beheerder
Opgezwollen doet! Goeie shit.
En een goed stukje.
Ik zeg give me a AMEN voor deze Column!
A job well done!
 
Waarschuw beheerder
The whole thing is based on RESPECT
Respect to the music
Respect to the dj's
Respect to the crowd
Respect to one another
We have to remain in constant concact
But look around you yourself
We've got any kind of person in this room
And they're not kicking fucking attitude
It's about music
MUSIC NEVER SEPERATED PEOPLE
No one style of music is better than the other
And no one style is truer than the other
It's all music
It's all music
It's all music
The whole thing is based on RESPECT

Heb het wat tevaak gezegd maar blijf ook bij dit standpunt iedereen moet houden waar hij van houd.
Maar wil daarbij zeggen dat bijv innercity of mystryland ik kan mij niet voorstellen waarom ze daar urban hebben.Ze moeten gewoon zelf feesten hebben met urban hip hop en andere sooortgelijke muziek ik vind zeld dat het niet in de dancescene past
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 16 juli 2006 om 13:56:
The whole thing is based on RESPECT
Respect to the music
Respect to the dj's
Respect to the crowd
Respect to one another
We have to remain in constant concact
But look around you yourself
We've got any kind of person in this room
And they're not kicking fucking attitude
It's about music
MUSIC NEVER SEPERATED PEOPLE
No one style of music is better than the other
And no one style is truer than the other
It's all music
It's all music
It's all music
The whole thing is based on RESPECT


maar ik vin t wel dom dat als die kneuzen die wiggers en wat heb je al nie meer, je een nazi noeme als je naar hardcore luistert ofzo. ze weten blijkbaar dr niks van af, n ik probeer niemand na te doen ofzo en die mafkezen blijkbaar wel en daar kan ik me soms mateloos aan ergeren. op zulke momenten hoeft die hele urban shit van mij niet. trouwens denken jullie dat als die opgezwolle en jawat e.d. rijk worden dat ze dan ook niej zo urban lifestyle gaan leven? ik denk het wel. ze hebben toch heus wel hun voorbeelden daaruit?
 
Waarschuw beheerder
Meeste opmerkingen zijn toch van mensen die niet of niet goed naar muziek luisteren, dus iemand die niet van hiphop houd zal altijd negatief blijven

nu vind ik dat urban gedoe ook maar rommel, luister alleen naar echte hiphop en vind dat dat niet eens mag vallen onder urban

waar ze het vroeger voor deden heeft plaats gemaakt voor geld en goede NIEUWE hiphop nummers heb ik laatste tijd niet gezien, je ziet alleen vrouwen, auto's crystal en die shit dingen waar het bij de old school gasten niet om ging of maar een klein deel overging

respect voor de mensen die wat nieuws deden en goede muziek maakte die nog eens wat deed voor de muziek in het geheel

fuck die meelopers en meelifters die willen teren op andermans succes

in de housescene is het precies het zelfde, mensen bij urban lopen erzo bij en grote deel van house publiek loopt er ook het zelfde bij dus wie is nou anders als wie, alleen omdat de stijl anders is ? toch doen ze beide het zelfde

enja dat die rappers wijde klere dragen komt doordat(ja heb het geleze verzin dit niet) ze waar hun woonden achterbuurten en ghettos, simpelweg het geld niet hadden voor niewe kleren dus kregen ze oude klere van broer of vader die dus te groot zijn, en de stijl die ze nu hebben komt dus daarvan
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Nevz op zondag 16 juli 2006 om 13:47:
Opgezwolle, Cypress Hill, Beastie Boys


Dat zijn toevallig een paar bois die je kent maar er is genoeg. En wees blij dat maar een paar van die mangen succes hebben in Nederland.
Nederland is maar klein landje en dat is het verschil en probleem.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 16 juli 2006 om 13:56:
The whole thing is based on RESPECT
Respect to the music
Respect to the dj's
Respect to the crowd
Respect to one another
We have to remain in constant concact
But look around you yourself
We've got any kind of person in this room
And they're not kicking fucking attitude
It's about music
MUSIC NEVER SEPERATED PEOPLE
No one style of music is better than the other
And no one style is truer than the other
It's all music
It's all music
It's all music
The whole thing is based on RESPECT

Heb het wat tevaak gezegd maar blijf ook bij dit standpunt iedereen moet houden waar hij van houd.
Maar wil daarbij zeggen dat bijv innercity of mystryland ik kan mij niet voorstellen waarom ze daar urban hebben.Ze moeten gewoon zelf feesten hebben met urban hip hop en andere sooortgelijke muziek ik vind zeld dat het niet in de dancescene past


:D

Mensen die die tekst niet begrijpen moeten 'm ook niet meer gebruiken. Zie Sensation Black.

It's ALL music. Waarom zou 't dan niet allemaal samen kunnen gaan?

Shit zeg, jij zegt zwart en daarna wit en denkt nog dat je begrijpt wat je geschreven hebt ook %)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 16 juli 2006 om 13:56:
Heb het wat tevaak gezegd maar blijf ook bij dit standpunt iedereen moet houden waar hij van houd.
Maar wil daarbij zeggen dat bijv innercity of mystryland ik kan mij niet voorstellen waarom ze daar urban hebben.Ze moeten gewoon zelf feesten hebben met urban hip hop en andere sooortgelijke muziek ik vind zeld dat het niet in de dancescene past


Helemaal mee eens!!! :respect: :respect:
Waarschuw beheerder
'urban muziek maakt jongeren kapot’


:respect:
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van grolschcore op zondag 16 juli 2006 om 03:27:
zonder de op geen nederhop scene want niemand durfde wat o.p. deed en nu nog steeds doen !!!!!
(vernieuwen!!!!)


Nederhop??

Waar komt dat term ineens vandaan, ik ken alleen hiphop en pop.

En Def P was niet de eerste rapper in nederland, dat was Blonnie B. En extince was ongeveer rond dezelfde tijd al bezig als Osdorp Posse. Het zou inderdaad beter zijn geweest als der geen osdorp posse was, dan hadden we nou geen kut artiesten als de opposites en lange frans en baas b enzo. En ik weet wel zeker dat het niet aan Osdorp Posse ligt dat we tegenwoordig Opgezwolle hebben. Dat hebben we te danken aan artiesten als Nas, Talib Kweli, Mos Def, Black Rob, Common en Extince.
Artiest BeeVee
Waarschuw beheerder
dit is echt een meesterlijke column.

diep respect voor de schrijver :respect:

zo denkt BeeVee er ook over!
Waarschuw beheerder
mischien als je wat ouder bent dat je het ook gaat snappen!! elke generatie doet zn ding een soort rebels gedrag mijn ouders roling stones lang haar enz moest mijn oma nix van weten!! mijn generatie house naar feesten gaan sex drugs en gabberhouse !! moesten mijn ouders ook nix van weten nu is het urban en begin jij metr je 21 jaar nu al te ouwehoeren! leven en laten leven snap je dat?? hoop dat jij geen kinderen krijg want heb nu al te doen met ze..... krijgen ze van dat gelul naar hun kop van papa is ook jong geweest en heb ook wel is een joint gerookt blablabla en dat urban de jeugd verziekt ja wat moet ik daar op zeggen... toen house en met name hardcore populair was waren er ook genoeg mensen die zeiden dat wij een slecht voorbeeld waren nu 15 jaar later zijn ook wij goed terecht gekomen dus dat geld ook voor de urban cultuur tuurlijk zullen een paar er een zootje van maken maar dat zijn meer van die gasten die te veel naar andere kijken en geen pit in hun donder hebben dus als jij je nu meer druk gaat maken over je huiswerk dan met andere lukt het voor jou ook wel!!leven en laten leven!!
Waarschuw beheerder
gelukkig aapt men in andere subculturen niet elkaar na en ging niemand in een aussie lopen omdat ze zagen dat de Party Animals dat ook deden
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van MikeyMo op zondag 16 juli 2006 om 17:10:
Party


een aussie???? was toch cavello want dat is voor mellow!! auwe auwe auwe mellow moet niet.....