Partyflock Partyflock wenst je een fantastisch 2026!
Partyflock
 

Meer geweld op dancefeesten?

anoniem gepubliceerd op
Meer geweld op dancefeesten?
Tegenwoordig praten we na een geweldsuitbarsting over feesten altijd over bepaalde types die het feest vergallen. Hiphoppers, brede sportschoolfiguren, voetbalhooligans; geen groep blijft gespaard om het vechten een reden te geven. Helaas kan je tegenwoordig niet meer stigmatiseren om vechten te verklaren. Net als bij Sunset Grooves, afgelopen zaterdag, kan je de schuld niet geven aan een bepaald slag mensen of een slechte organisatie.

Toen ik naar tentfeesten ging in de provincie Utrecht was het altijd gezellig, maar aan het einde waren er altijd gevechten. Dat ging om gewone boeruh, lonsdalejongeren, 40+ers, you name it, they fight. Soms omdat ze de hele avond al op jacht waren, andere keren omdat ze gewoon te dronken waren. Even elkaar op de bek timmeren en dan konden we weer naar huis. En als je dan de volgende dag een blauw oog had, pech gehad. Kennissen van me probeerden ooit een feest te organiseren in Montfoort maar kregen het niet van de baan door ‘agressief publiek’ terwijl tentfeest-publiek het halve dorp afbraken na hun feesten. Dat lees je ook nergens, want het is in veel plaatsen vrij normaal.

Aangezien dancefeesten tegenwoordig net zo geliefd zijn, krijg je daar automatisch ook dergelijke vechtpartijen. Eerst zuipen, dan ruziën. En als je dan uit Rotterdam komt, dan schreeuw je natuurlijk gedurende je moment van agressie “Rotterdam Hooligansâ€, als ze uit Den Haag kwamen scandeerden ze waarschijnlijk Den Haag Hooligans. Genoeg ‘partycrowd’ die het nog even aandikt door mee te doen.

De reden dat hierbij ook nog is geschoten heeft niets te maken met een bepaald type volk of het soort feest. Iedereen die gaat ramptoeriseren draagt eigenlijk schuld: zonder ramptoeristen geen publiek en zonder publiek ziet niemand hoe stoer de raddraaiers zijn. En met al die ramptoeristen ziet de politie ook niet meer wie nu rotzooi trapt en wie niet.

Het is erg jammer dat we een dode moeten betreuren, maar laten we niet doen alsof dit onderdeel is in een opmars van geweld of een voorbeeld van hoe dance-feesten er tegenwoordig aan toe gaan. Laten we wel wezen: matten is van alle tijden. Het enige verschil met de matpartijen die op bijna elk tentfeest plaatsvinden of op Dominator en die van Sunset Grooves is dat hier een of meerdere personen wapens mee naar binnen smokkelden. Geen voorbode voor meer geweld, maar het bewijs dat er nog steeds malloten rondlopen op deze wereld die machogedrag verwezenlijken met excessief, en soms dodelijk geweld.

447 opmerkingen

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Regel$ op dinsdag 1 september 2009 om 14:15:
Dominator

Volgens mij sta ik nog op die foto ook


:roflol:

Hoeveel waren d,r nou aan het vechten @dominator,2?
Ik was daar ook,,,liep d,r xtje langs:no:
De rest stond ze beetje toe te juichen volgens mij:nocheer:

Uitspraak van Regel$ op dinsdag 1 september 2009 om 14:15:
Ik niet hoor, mij niet gezien! Daar kom je toch niet voor naar een feestje


:cheer:Das beter(y)

Anders kun je beter naar een boks wedstrijd gaan toch;)???

Maar wie geef je de schuld vraagt iedereen zich af??????:no:
Misch is dat de boosdoener wel:[
Altijd wijs vinger naar een ander,schiete we nix mee op moeten we nu wel door hebbe toch

RESPECT
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ReemZ op dinsdag 1 september 2009 om 13:09:
ik wilde aangeven dat ik het doodschieten van die jongen vele malen erger vind dan het aanvallen van agenten.


Oké, dan heb ik helaas de verkeerde aangepakt, sorry.

Ik was er die bewuste avond bij en ik heb mij nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld op een feest als die avond, vanaf het moment dat we over de badweg liepen, hing er al een bepaalde spanning. Om vervolgens een belabberd afgezet festivalterrein te zien, waarvan de fouillering nog beter was, dan het enkele Heras hekwerk, zonder afscherm-zeil, om het terrein.

Om vervolgens de organisator de volgende dag voor de camera horen zeggen dat hij bewust niet grondig liet fouilleren, omdat men verboden goederen makkelijk door het hek kon doorgeven. LUL! Zet je festivalterrein dan beter af!

De verhalen over de gebeurtenissen werden met de dag erger, om dan vervolgens een waardeloze kutcolumn te lezen van iemand die er zelf niet eens geweest is.

Sorry ReemZ, dat ik jou zo 'aangepakt' heb. Ik zat me gewoon even groen en geel te ergeren aan de column en bepaalde reacties hier. Politie schiet niet zomaar gericht, daar is heel wat voor nodig.

En dan nog even over die formatie. Zonder overdrijven:
De ingang werd doorgebroken, waardoor alle wachtenden voor de poortjes naar binnen stormden. Binnen een mum van tijd stonden er 1000 tot 2000 man binnen, die niet gefouilleerd waren. Dat is niet echt een prettig gevoel. Al moet ik zeggen dat ik zelf ook door dat hek zou gaan, dan ben je tenminste binnen. Vervolgens kwam er vanaf het podium een groep van ongeveer 100 tot 150 man, 8 tot 10 man breed, als een waar peloton richting de ingang gelopen in jogging tempo. En in het tempo dat ze liepen 'zongen' ze: Rot-ter-dam Hoo-li-gans!

Vanaf dat moment wist ik dat het niet goed was, en dan heb je net je eerste biertje gehaald. Gelukkig ben ik na nog eens 10 waarschuwingen (alle opstootjes en vechtpartijen die ik erna nog zag) op tijd weggegaan
Werkzaam bij Ravers Army
Waarschuw beheerder
Uitspraak van René op dinsdag 1 september 2009 om 19:36:
Oké, dan heb ik helaas de verkeerde aangepakt, sorry.

Ik was er die bewuste avond bij en ik heb mij nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld op een feest als die avond, vanaf het moment dat we over de badweg liepen, hing er al een bepaalde spanning. Om vervolgens een belabberd afgezet festivalterrein te zien, waarvan de fouillering nog beter was, dan het enkele Heras hekwerk, zonder afscherm-zeil, om het terrein.

Om vervolgens de organisator de volgende dag voor de camera horen zeggen dat hij bewust niet grondig liet fouilleren, omdat men verboden goederen makkelijk door het hek kon doorgeven. LUL! Zet je festivalterrein dan beter af!

De verhalen over de gebeurtenissen werden met de dag erger, om dan vervolgens een waardeloze kutcolumn te lezen van iemand die er zelf niet eens geweest is.

Sorry ReemZ, dat ik jou zo 'aangepakt' heb. Ik zat me gewoon even groen en geel te ergeren aan de column en bepaalde reacties hier. Politie schiet niet zomaar gericht, daar is heel wat voor nodig.

En dan nog even over die formatie. Zonder overdrijven:
De ingang werd doorgebroken, waardoor alle wachtenden voor de poortjes naar binnen stormden. Binnen een mum van tijd stonden er 1000 tot 2000 man binnen, die niet gefouilleerd waren. Dat is niet echt een prettig gevoel. Al moet ik zeggen dat ik zelf ook door dat hek zou gaan, dan ben je tenminste binnen. Vervolgens kwam er vanaf het podium een groep van ongeveer 100 tot 150 man, 8 tot 10 man breed, als een waar peloton richting de ingang gelopen in jogging tempo. En in het tempo dat ze liepen 'zongen' ze: Rot-ter-dam Hoo-li-gans!

Vanaf dat moment wist ik dat het niet goed was, en dan heb je net je eerste biertje gehaald. Gelukkig ben ik na nog eens 10 waarschuwingen (alle opstootjes en vechtpartijen die ik erna nog zag) op tijd weggegaan


Kan me erg vinden in je posts en wellicht komen sommige dingen die je hier neer zet wat heftiger over of worden verkeerd begrepen, omdat de uitdrukking van iemand die er bij was altijd heftiger en straight forward is dan iemand die op basis van de nieuwsberichten zijn mening geeft.

Ik ben echt onwijs blij dat ik er niet bij ben geweest, heeft geen ene fuck met housefeesten te maken. Op verschillende feesten heb ik samen met Feyenoord,PSV fans, whatever onwijs leuke feesten gehad.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Op het randje op dinsdag 1 september 2009 om 19:05:
Hoeveel waren d,r nou aan het vechten @dominator


4 mensen heb ik gehoord..
 
Waarschuw beheerder
donateur
:respect:

Goed Column
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Regel$ op woensdag 2 september 2009 om 10:23:
4 mensen heb ik gehoord..


Inderdaad zoiets, zeker niet veel meer.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van René op dinsdag 1 september 2009 om 19:36:
Oké, dan heb ik helaas de verkeerde aangepakt, sorry.


Geen probleem joh! (y)
Waarschuw beheerder
donateur
Helder! En helemaal mee eens! (Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 1 september 2009 om 00:19:
Ow en ook erg irritant dat er steeds gescrold moet worden om de hele tekst te lezen


?
Stel je lettergrote en je beeldschermresolutie dan ff anders in:9
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ReemZ op dinsdag 1 september 2009 om 13:09:
ik wilde aangeven dat ik het doodschieten van die jongen vele malen erger vind dan het aanvallen van agenten.


Denk je dat die honderd man of hoeveel het ook mogen zijn inclusief die jongen alleen maar even uit waren op een schop of mep tegen de politie??? Ik denk dat ze of iig flink het ziekenhuis in waren gebeukt of zelfs dood waren geschopt.
Nee mijn mening is dat de politie prima heeft op getreden t mag van mij velen malen strenger...... al dat gezeik altijd over de politie als zij denken dat ze in groot gevaar zijn prima neer maaien die handel, moet je maar niet gaan lopen rellen.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van René op dinsdag 1 september 2009 om 19:36:
En dan nog even over die formatie. Zonder overdrijven:
De ingang werd doorgebroken, waardoor alle wachtenden voor de poortjes naar binnen stormden. Binnen een mum van tijd stonden er 1000 tot 2000 man binnen, die niet gefouilleerd waren. Dat is niet echt een prettig gevoel. Al moet ik zeggen dat ik zelf ook door dat hek zou gaan, dan ben je tenminste binnen. Vervolgens kwam er vanaf het podium een groep van ongeveer 100 tot 150 man, 8 tot 10 man breed, als een waar peloton richting de ingang gelopen in jogging tempo. En in het tempo dat ze liepen 'zongen' ze: Rot-ter-dam Hoo-li-gans!


Nou kijk en wat doe je met dit soort gasten?? direct van het terein verwijderen. Als ze ook maar even tegenstribbelen, druk je ze in een hoek en bewerk je ze met rubberkogels. Als je dit loopt te roepen ben je op rotzooi uit, ongeacht waar je bent en met wie. Ook al zou je niet op rotzooi uit zijn, dan weet je dat anderen dat wel een zouden kunnen zijn. Het is helaas tegenwoordig een trend om je tegen de politie te verzetten en zoals blijkt heeft de politie in Nederland totaal geen macht, Kijkend naar filmpjes op sites als youtube, dumpert, etc. Het wordt tijd dat de Nederlandse wetbundel eens een keer flink wordt aangepast en alle straffen minimaal worden verdubbeld.

Iedereen heeft het hier te doen met de jongen die is omgekomen. Laten we zeggen dat de kans dat hij niet betrokken was bij de rellen zo ongeveer 0,01% bedraagd, dan heb ik waarschijnlijk voor 0,01% moeite met de dood van deze jongen (indien toch onschuldig, dan bij deze mijn verontschuldiging). Volgens mij hebben omstanders genoeg tijd gehad om bij de groep relschoppers vandaan te komen.

daarnaast mag de politie wat mij betreft in het vervolg nog wel wat harder optreden, met name ook tijdens voetbalwedstrijden. Als een groep loopt uit te dagen, gewoon één keer waarschuwen en als men dan gaan gehoor geeft aan die waarschuwing, laat je gewoon een stuk of tien honden op die groep los, laat ze even hangen en zorgt ervoor dat eventuele verwondingen die ze hiermee oplopen niet vergoed worden door hun zorgverzekering. Daarnaast geeft je ze nog een boete van 1000 euro en een levenslang stadionverbod.

Het klinkt misschien wel iets aan de harde kant, maar dit is de enige manier waarop je dit in de toekomst kan voorkomen. Controleren bij de ingang op wapens heeft maar voor een klein deel zin. Als een groep op iets uit is, hebben ze geen wapens nodig.
Artiest Eviate
Waarschuw beheerder
Al da volk wa in groepjes gaat vechten op een feest zijn gewoon allemaal kansloos. Als je graag wil vechten ga je mar op een vechtsport, alleen dat vinden ze niet leuk want dan moet je eerlijk en in je 1tje vechten. :loser:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Stuuut op woensdag 2 september 2009 om 16:39:
Nee mijn mening is dat de politie prima heeft op getreden t mag van mij velen malen strenger...... al dat gezeik altijd over de politie als zij denken dat ze in groot gevaar zijn prima neer maaien die handel, moet je maar niet gaan lopen rellen.


Inderdaad (Y) Van mijn part mogen ze ze levenslang opsluiten. Die mensen verpesten het altijd voor een ander. :loser:
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 2 september 2009 om 10:42:
Goed Column


nou, wat een gaar geschreven column
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Lavardi op dinsdag 1 september 2009 om 11:51:
Alle groeperingen in een voetbal stadion trappen, groot hek er omheen.. Vol leggen met wapens.. 20 euro p.p. voor die "onschuldige toeschouwers" en gaan.. Wel tot een last man stand situatie doorgaan aub.. Dan stenigen we de laatste vanaf de tribune


whahahahahahahahahahah xD
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van partydreamer op dinsdag 1 september 2009 om 14:06:
ik vind het niet kunnen dat je met een pilletje of een half grammetje eruit geflikkerd word... maar als je een wapen hebt kan je altijd om je heen gaan schieten of steken, maar je celstraf is maar 3 of 6 jaar. als je op een dancefeest met een wapen gepakt word moeten ze je kunnen veroordelen tot een jaar of 23, dat zal ze leren . + nog 8 jaar voor het verzieken van een extreem goed feestje en het veroorzaken van onveilig gevoel op een dancefeest. laat mensen met drugs met rust en zoek de verziekers met wapens eruit. begin daar eens bij. mensen aan de drugs op een feestje lachen en hebben lol. mensen me een wapen knallen of steken je kapot. en politie moet verplicht geen VUURwapen meer kunnen dragen op zo'n feest.. geef ze een electrisch wapen . kan je ook niemand mee lekschieten , maar wel effectief mee uitschakelen. WE WANNA PARTY IN PEACE !! YAH BLESS


mee eens :o
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Da Hardbass op dinsdag 1 september 2009 om 10:04:
Antwoord ME-er: "Als je nog dichterbij komt, gaat het pijn doen".
Met m'n eigen oren gehoord, en dat is de letterlijke tekst die de ME-er uitsprak, voordat mensen denken dat ik overdrijf.


ok...ik geloof het gelijk :yes:


Een vriend van mij is opgeleid tot ME'er
en ze worden betaald om genadeloos te zijn
dat is hun doel
Wanneer de ME er is, heb je een probleem, klaar.
maak dat je wegkomt, maar ga niet rennen.
Alles wat voorbij komt mogen ze en meoten ze zelfs neerslaan
daarop worden ze beoordeeld.

Ik zeg niet dat het goed is, integendeel
maar er is voor hun geen onderscheid op dat moment
daar is geen tijd voor

Nadeel is alleen wel dat sommigen van die gasten zo kicken op de macht die ze hebben,
op de positie, dat ze het misbruiken en al hun privé frustratie van zich afslaan
Dat noemen we dan weer onbewust onbekwaam
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
voorbeeld mysteryland zo kan het ook echt goede sfeer toch
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 2 september 2009 om 21:21:
Uitspraak van Da Hardbass op dinsdag 1 september 2009 om 10:04:
Antwoord ME-er: "Als je nog dichterbij komt, gaat het pijn doen".
Met m'n eigen oren gehoord, en dat is de letterlijke tekst die de ME-er uitsprak, voordat mensen denken dat ik overdrijf.

ok...ik geloof het gelijk


Een vriend van mij is opgeleid tot ME'er
en ze worden betaald om genadeloos te zijn
dat is hun doel
Wanneer de ME er is, heb je een probleem, klaar.
maak dat je wegkomt, maar ga niet rennen.
Alles wat voorbij komt mogen ze en meoten ze zelfs neerslaan
daarop worden ze beoordeeld.

Ik zeg niet dat het goed is, integendeel
maar er is voor hun geen onderscheid op dat moment
daar is geen tijd voor

Nadeel is alleen wel dat sommigen van die gasten zo kicken op de macht die ze hebben,
op de positie, dat ze het misbruiken en al hun privé frustratie van zich afslaan
Dat noemen we dan weer onbewust onbekwaam


Ik weet niet of dit waar is ofzow maar mijn mening iig.
De ME word er toch meestal bij gehaalt als de politie het niet meer aan kan duzja dan is het al telaat om gezellig te praten over de problemen en aardig doen. Dus ME hoeft helemaal niet getraint te zijn om problemen pratend op te lossen daar is het dan te laat voor.

Als je geen problemen wil met politie of ME gewoon geen problemen maken.
 
Waarschuw beheerder
In een kolkende massa mensen zet je politiemensen in burger met een vuurwapen, hoe dom kan je zijn als strateeg bij de politie.
In een gevangenis met 1000 gedetineerden zet je ook geen bewaarders met een vuurwapen in de groep.
Bij de Danceparade vorige maand kreeg ik ook al een gevoel van onbehagen met zoveel politie, zowel in unfiform als in burger, gewapend met filmcamera's, fotocamera's en vuurwapens.

Hoop dat B & W van Rotterdam hier iets van geleerd hebben.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Prima column. Ik ben het alleen niet met je eens.

Ik kan de vechtersbazen prima stigmatiseren: De dansfeest bezoeker.

De dancescene is allang niet meer de peace,love,happiness cultuur van 10+ jaar geleden. Het gaat tegenwoordig om zien en gezien worden. En dat gaat hand in hand met macho gedrag. Wat resulteert in een toename van geweld op dansfeesten.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Khemic op donderdag 3 september 2009 om 08:36:
Ik kan de vechtersbazen prima stigmatiseren: De dansfeest bezoeker.

De dancescene is allang niet meer de peace,love,happiness cultuur van 10+ jaar geleden. Het gaat tegenwoordig om zien en gezien worden. En dat gaat hand in hand met macho gedrag. Wat resulteert in een toename van geweld op dansfeesten.


wat een slap gelul zeg!!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Khemic op donderdag 3 september 2009 om 08:36:
Ik kan de vechtersbazen prima stigmatiseren: De dansfeest bezoeker.

De dancescene is allang niet meer de peace,love,happiness cultuur van 10+ jaar geleden. Het gaat tegenwoordig om zien en gezien worden. En dat gaat hand in hand met macho gedrag. Wat resulteert in een toename van geweld op dansfeesten.


Dit is een beetje onzinnig niet waar?
Natuurlijk het je her en der een "macho" erbij zitten die ruzie zoekt, dat hou je niet tegen, maar er lopen er genoeg die normaal zijn. Defqon.1 liep er iemand met 6 bier, zijn vrienden waren vertrokken, dus hadden wij in eens een zooi bier voor nop. Ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad op een feest (klopt af).
Waarschuw beheerder
sinds sunset grooves zijn er echt veel mensen die lopen te zeggen dat de sfeer agresief is, en dat ze zich er druk over maken, ja dat kan..maar doe ik niet..tuurlijk zie ik die macho's ook en hooligans en weet ik het wat allemaal, ik hou me er niet mee bezig,

ik heb me muziekie, me pilsje, beetje naar wijven kijken tegen mensen ouwehoeren :d, that's all weetje :d, 10 jaar geleden was het ook al erg, en met de rock feesten uit de jaren 80 zijn er ook aardige knokpartijen geweest, elke generatie kent knokpartijen en drugs..er was mischien meer respect vroeger, maar de vechtersbazen en de macho's heb je altijd al gehad..
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Jean op donderdag 3 september 2009 om 12:29:
mensen maken zich na sunset grooves veel ste veel zorgen man,


No shit Brainiac. Hoe vaak is het voorgekomen dat de politie los moet gaan met pistolen? Dus sja, het shock effect is even wat erger huh.
Waarschuw beheerder
he met alle respect dat is ook echt heel erg, en daar zijn geen woorden voor,maar om nou alles in 1 keer op 1 kam te scheren snappie...dat kan nie
Waarschuw beheerder
Uitspraak van _Ruben_ op donderdag 3 september 2009 om 12:50:
No shit Brainiac. Hoe vaak is het voorgekomen dat de politie los moet gaan met pistolen? Dus sja, het shock effect is even wat erger huh.


De reden dat er geschoten is bij Sunset Grooves gaat iets verder dan alleen een bedreiging van een groep bezoekers naar de aanwezige agenten.
Het onderzoek is nog bezig maar alles lijkt er op dat er gewoon grove inschattings fouten zijn gemaakt door de diverse instantie's daarzo, dus het had eigenlijk niets met een house feest te maken. Dit was op elk ander evenement ook zo uit de hand gelopen!

Ik ben het wel met de mensen eens die zeggen dat er een hoop angst is onder bezoekers van dit soort feesten, dit is echt niet nodig want er is niets veranderd en er gaat ook niets veranderen in de toekomst hoop ik.

In 1993 was mijn eerste feest in de Energiehal en de sfeer daar was op bepaalde plekken ook niet helemaal lekker, als er op zo'n moment een stel relschoppers waren begonnen met rellen dan was dat ook gruwelijk uit de hand gelopen dus dit is feitelijk niets nieuws. En relschoppers zijn er al sinds begin jaren 70 dus ook dat is niets nieuws!

Het zou me ook niets verbazen als blijkt dat er alleen door politie is geschoten op Sunset Grooves en dus niet door bezoekers!!!
Dit denk ik omdat het onderzoek erg langzaam gaat en ze nog steeds in de media naar buiten brengen dat die gast "misschien" door een politie kogel geraakt "zou kunnen zijn"

In ieder geval, ik ga gewoon lekker door met feesten en maakt me nergens zorgen om :bounce:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Khemic op donderdag 3 september 2009 om 08:36:
De dancescene is allang niet meer de peace,love,happiness cultuur van 10+ jaar geleden. Het gaat tegenwoordig om zien en gezien worden. En dat gaat hand in hand met macho gedrag. Wat resulteert in een toename van geweld op dansfeesten.


De eerste vechtpartij die ik meemaakte op een feest was in 1996 en heb in die begintijd juist veel vaker vechtpartijen meegemaakt dan nu. Nu loopt er meer beveiliging rond en worden relletjes eerder in de kiem gesmoord. De tijd waarin het nog love, peace en happiness was hebben jij en ik niet meegemaakt helaas en de vraag is maar of er toen ook niet al gemieter was.