Partyflock
 

Non-violence is the quality of the heart

anoniem gepubliceerd op
Non-violence is the quality of the heart
Er is al een hoop over gezegd, en misschien nog wel meer over geschreven: de vechtpartij op het podium tijdens Sensation Black 2006. Voordat je afhaakt in de gedachte "neeeeh, niet wéér dit onderwerp", deze column gaat hier niet direct over. Hoewel ik het incident en de gevolgen ervan wel als aanleiding gebruik. En waarom ik dit schrijf? Omdat ik nog steeds de ijdele hoop heb dat er ooit een lichtje gaat branden bij enkelen van jullie.

Met "zinloos geweld", zoals dat wordt genoemd, word je dagelijks geconfronteerd. Niet alleen via het nieuws en de krant hoor je berichten over de meest uiteenlopende soorten geweldsdelicten, ook hier op Partyflock kom je geregeld topics tegen waarin allerlei nieuwsberichtjes geplaatst worden. Uitspraken als "het moet niet gekker worden" zie je dan zo ongeveer om de vier posts voorbij schieten, en iedereen vindt dat het anders zou moeten. De één heeft zijn mening klaar over de politiek, de volgende over ons rechtssysteem, en weer een ander draagt een simpele oplossing aan als "in de fik steken die hap". Oftewel: vaak wordt het veroordeeld.

Het gebeurt echter ook geregeld dat mensen geweld hartstikke prachtig vinden. Zo herinner ik me dat nieuwsberichtje over twee bejaarde vrouwen, die een snackbarmedewerker aanvielen met een wandelstok, en vernielingen aanbrachten in de eettent. Hier verschenen destijds lacherige reacties op, iemand schreef zelfs hoe "geweldig" dit nieuwtje was. Zo ook het bericht van een groep jongeren die een agent hebben mishandeld. Er zijn gewoon Partyflockers die dit goedkeuren, omdat de politie tenslotte allemaal "bastards" zijn...

En dan was daar Sensation Black. Oké, ik kan me voorstellen dat ID&T een fout heeft gemaakt met het boeken van Rob Gee. Ondanks zijn legendarische status en het feit dat hij als oude rot in het vak een grote naam is, had ID&T zich van tevoren misschien wat uitgebreider moeten afvragen of Gee zijn stijl ("een mengeling van punk, hiphop en metal, ondersteund door beukende beats") wel op dit specifieke feest en binnen deze doelgroep zou passen. Tegelijkertijd had het Sensationpubliek kunnen weten wat er in de planning stond, aangezien al drie maanden eerder naar buiten werd gebracht dat Rob Gee en Kurtis Blow een half uurtje zouden volmaken op het betreffende feest. Bezoekers hadden met deze kennis in hun achterhoofd prima een rondloop- of uitrustmomentje kunnen inbouwen, maar nee. De band verscheen die bewuste avond op het podium, velen waren met stomheid geslagen, de set bleek na één nummer al bij een groot deel van het publiek uit de smaak te vallen, Rob ging nog wat onverstandige dingen in de microfoon zitten roepen, en het publiek besloot collectief om al boe-roepend, demonstratief op de grond te gaan zitten. Er werd met bier gegooid, en uiteindelijk besloot één of andere achterlijke lul het podium op te klimmen en op geweldadige wijze een einde te maken aan het optreden. Overigens eveneens belachelijk dat de meegebrachte band van Rob Gee vervolgens uitgebreid op deze gozer in begonnen te hakken, hoewel ik me wel kan voorstellen dat de mannen zich op dat moment even heel bedreigd voelden. Vooral Rob zelf, gezien zijn verleden.

Hoe dan ook, dat het publiek vervolgens in juichen uitbarste vind ik nog niet eens zo raar. Er was waarschijnlijk aardig wat adrenaline opgebouwd, en men voelde dat er iets werd gedaan aan de grote onvrede rondom de muziek. Wat mij echter wel enorm tegen de borst stuitte, waren de reacties van de mensen die naderhand repten over respect voor de idioot die Rob Gee te lijf ging. Enkelen prijsden zijn actie de hemel in, en er werd zelfs over "de held van de avond" geschreven. Zijn jullie helemaal achterlijk?! Hebben jullie geen opvoeding gehad ofzo? Ga je eens heel hard zitten schamen zeg, gatverdamme!

Ik kan er echt niet bij met mijn hoofd. Hoe kan het dat dit wordt goedgekeurd? Waarom wordt er onderscheid gemaakt in geweldpleging? Hoe kan men de ene keer geweld vreselijk vinden, maar het de andere keer juist toejuichen? Zijn jullie het dan niet met me eens dat het nóóit goed is als iemand zijn vuisten gebruikt in welke situatie dan ook (oké, tenzij er sprake is van zelfverdediging)? En is het niet handiger als we met z'n allen dergelijke situaties juist veroordelen, aangezien "het dance-publiek" in het verleden al vaker negatief in het nieuws is geweest met betrekking tot geweldadigheid? Of is het misschien wel terecht dat agressie en geweld steeds weer in verband worden gebracht met de muziek waar wij allen zo van houden? Dat wij dance-liefhebbende jongeren nou eenmaal de muziekliefhebbers zijn die het heel normaal vinden als artiesten te lijf worden gegaan wanneer ze iets neerzetten wat ons niet bevalt? Dat wij de jongeren zijn die geweld goedkeuren?

Laat ik niet de mensen vergeten die de set van Rob Gee wél cool vonden, of het deel van het publiek dat gewoon (enigzins teleurgesteld) op de tribune ging zitten. Enkelen wisten dat Rob Gee zou komen en vonden het een mooi moment om wat te drinken te gaan halen, te beoordelen aan een aantal verslagen hier op Partyflock. Prima, zo had ik het ook opgelost. En gelukkig zijn er los daarvan ook nog zat mensen die het roerend met me eens zijn: dit incident had niet mogen gebeuren. Zoals alle geweldadige incidenten.
Voor de overige groep heb ik de volgende boodschap: mensen, denk alsjeblieft eens na voordat jullie respect opbrengen voor iemand die geweld toepast, want niemand is ooit beter geworden van een geweldadige actie. Bovendien zetten jullie de rest van de dancescene ook keihard voor lul met jullie "respect". Bedankt he.

409 opmerkingen

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 00:25:
Het rare is dat veel liefhebbers van harde stijlen heftige gitaarmuziek prima kunnen hebben


ik vind ''gitaarmuziek'' zeker leuk op zn tijd maar ik kom daar niet voor! ik kom voor dance en niet voor gitaren dan ga ik wel naar een rockfeest :\
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Goed geschreven :respect:

Ik kan me volledig vinden in deze column.

Iemand die besluit een podium op te klimmen om een artiest een klap te verkopen is GEEN held! Zelfs al is het optreden nog zo misplaatst, zoiets doe je gewoon niet :S

Ik snap dan ook niet dan veel mensen deze actie goedkeuren.

Verder vind ik de reactie van Rob Gee en zijn band ook belachelijk. En ook organisatorisch gezien zijn er fouten gemaakt. Zo had de beveiliging veel eerder moeten ingrijpen.
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Denk eerder dat Rob Gee 'de scene' een slechte naam geeft dan de pipo die het podium opklom. Voor de rest ben ik er niet geweest en ben ik niet voor geweld, maar irriteer me enorm aan de belerende toon van deze column.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dave op dinsdag 11 juli 2006 om 04:34:
a) de podiumklimmert maakte een slaande beweging maar raakte de artiest niet
b ) verliest vrij snel het evenwicht, drank?
c) wordt vervolgens door -zes- bandleden in elkaar geramd met Rob Gee als absoluut hoogtepunt met het meermaal schoppen naar het hoofd; http://nl.wikipedia.org/wiki/Meindert_Tjoelker
d) die jongen had al lang geen schijn van kans meer, werd stil vastgehouden en in zn gezicht geslagen door iemand anders.

Absoluut not done wat die Rob Gee heeft laten zien. Dat z'n vriendje 2 jaar terug is doodgeschoten slaat als argument totaal nergens op. Hij lag al lang op de grond en er was geen gevaar meer voor mister "artiest" ... In eerste instantie verweert die jongen zichzelf nog met succes met zn benen.

De hersenloze in deze is de besproken artiest zelf die gewoon doorgaat met echt zinloos geweld. Vraag me af wie er hier nog nooit een corrigerende tik van zn moeder heeft gekregen, zo zou je het moeten zien.

Voor zover ik begrepen had ging deze "artiest" ruim 20 minuten door zonder te luisteren naar zijn publiek en probeerde zelfs iedereen in de arena belachelijk te maken door te zeggen dat ze gewoon te narrow minded waren.

Ik weet dan precies hoe het gaat... 35.000 man, onderling stoerpraterij en dan krijg je uiteindelijk na ruim 20 minuten (!) een aangeschoten (?) iemand die de held uit gaat proberen te hangen ja.

Deze "artiest" had gewoon na 5.. hooguit 10 minuten moeten kappen en weg moeten gaan.

Ik zou als podiumklimmert gewoon een aanklacht indienen van poging tot doodslag. Want dat is het.

Lekker bezig ID&T! Security aan de koffie gezet? Godzijdank staat ie op, dat alleen al is een applausje waard. Voor hetzelfde geld wordt Black de afsluiter (begrafenis) van iets wat met White begonnen was (herdenking)... Volkomen gestoord.laatste aanpassing 11 juli 2006 04:55


Precies zo als het is! super!
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Tuurrrrrlijk op dinsdag 11 juli 2006 om 00:42:
Bovendien zetten jullie de rest van de dancescene ook keihard voor lul met jullie "respect". Bedankt he.

Ik heb de hele nacht 1 vechtpartij gezien en die was op het podium.


waar het mij om gaat is dat dit wél uitgebreid en overal in het nieuws komt :)


Uitspraak van turon op dinsdag 11 juli 2006 om 01:01:
goeie column, alleen "jammer" dat je het sensation incident er bij betrekt want nu gaat het echte onderwerp een beetje verloren

zou je denken?
het onderwerp dat heel veel pfers geweld goedkeuren is toch niet onopvallend


ik ben bang dat er nu alleen maar over sensation gepraat gaat worden...


Uitspraak van AJ op dinsdag 11 juli 2006 om 09:20:
Te weinig over het echte probleem, teveel over Black. Jammer!


ben ik met jullie eens, maar ik heb daar van tevoren ook al rekening mee gehouden... ik moet ook wel zeggen dat ik écht even van me af moest schrijven over dit specifieke incident :)

Uitspraak van Experiment 626 op dinsdag 11 juli 2006 om 01:38:
1 knokpartijtje en het heel dance nederland is in rep en roer...

overdrijven we niet een beetje met z'n allen?


de boodschap van mijn column gaat toch echt niet dat "ene knokpartijtje" ;)
Uitspraak van Da Mouth Of Madness op dinsdag 11 juli 2006 om 09:22:
Ik hou van dit meisje


*gniffel* 8)

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 09:29:
~wen~ Je was er zelf niet bij zaterdag??
Je hebt dus waarschijnlijk niet gezien hoe die jongen helemaal verrot werd getrapt??


Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 11:41:
nee met zijn allen op een kerel intrappen daar word je vrolijk van ik vind dit een beetje kort door de bocht....


ik was er niet bij, heb het filmpje echter wel gezien. daarom schrijf ik ook: "Overigens eveneens belachelijk dat de meegebrachte band van Rob Gee vervolgens uitgebreid op deze gozer in begonnen te hakken" :)

Uitspraak van actief op dinsdag 11 juli 2006 om 09:47:
mooi verhaaltje wen


thanks, oud-klasgenootje (Y) :D

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 10:08:
goed en gedurfd geschreven. Complimenten


dank :)

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 10:08:
Wat ik echter mis in deze column is de vraag welke oorzaken het toenemende geweld tot gevolg hebben. Hoe kan het dat de maatschappij harder, bruter, onpersoonlijker en vooral minder verdraagzaam wordt?


dat zijn dingen die ik me inderdaad vaak afvraag, echter wilde ik hier vooral de nadruk leggen op het feit dat er schijnbaar onderscheid wordt gemaakt in het al dan niet goedkeuren van geweld...

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 10:08:
Verder worden in de column uitspraken gedaan die berust zijn op aannames maar dat even terzijde.


daar zou je tot mijn grote schrik best eens gelijk in kunnen hebben, ik was er tenslotte zelf niet eens bij... kan je een voorbeeld noemen?

Uitspraak van r2ragent op dinsdag 11 juli 2006 om 10:15:
"zinloos geweld" dat roept bij mij toch weer de vraag op wat is dan zinvol geweld, ik blijf er bij dat al het geweld altijd zinloos is


onder andere daarom heb ik het woord "zinloos" ernstig vermeden (Y)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 13:21:
irriteer me enorm aan de belerende toon van deze column.


tja, sorry daarvoor! :D voel je anders niet zo aangesproken (aangezien je ook zegt dat je niet voor geweld bent), misschien helpt dat ;)
 
Waarschuw beheerder
Omdat ik nog steeds de edele hoop heb dat er ooit een lichtje gaat branden bij enkelen van jullie


Waarschuw beheerder
zeer goede column!! een column die reacties oproept & je aan het denken zet :yes: :respect:


Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 13:22:
Precies zo als het is! super!


ben het idd ook eens met Supra Dave!! hoop dat ID&T hiervan leert, want hoe je het went of keert, dit is een behoorlijke blunder van ID&T!! kan je nou echt zo makkelijk op het podium van Sensation komen? :O :/
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
HAHA
Hij blijft voor mij de held van de avond :respect:
Waarschuw beheerder
wat een klote column zeg!

ik vindt het een helden actie op het podium klimmen en er zo een einde aan maken als id-t het niet doet of wie dan ook dan maar zelf!

sensation vindt ik zo wie zo al een klote feest, hij had er gewoon voor moeten zorgen dat het hele feest gekapt had moeten worden :D

vondt het wel jammer dat ik deze heldendaar heb moeten missen 8)

ik ben voor zinvol geweld :yes:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 12:48:
Waarschijnlijk vond 1 iemand de muziek niet mooi. Die vertelde dat tegen zijn vrienden.
En die dachten laten we kansloos bier gaan gooien.
Degene die mensen bier zagen gooien gingen meedoen.

Oftewel meelopende sfeerverpesters


Bullshit.. ( Oke nog maar een keer dan: het klonk voor geen meter in die zaal )
Waarschuw beheerder
donateur
Dat wat Rob G(ang) deed is t zelfde als dat politie of security zo zou reageren bij zon incident...

n dansescene slecht bekend ivm. drugs n dan maar n biertje pakken....

kots kots.. volg t nieuws s net als al die andere leipos die t niet snappen tis officieel bewezen dat alcohol giftiger is dan cocaine en heroine..

n dan moet de dancescene zich schamen om drugsgebruik...
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Wilde hier ook al een column over schrijven.. maar heey , je was me al voor :D
En zo goed als jij zou ik het niet hebben geformuleerd.
Wen, je verdient alle respect met deze column en ook ik ben het er helemaal over eens :yes:
Idd aan de ene kant toch wel jammer dat je meer over Black verteld, dan over wat er nog veel meer op de wereld gebeurd qua zinloos geweld.. maar alsnog : goed verwoord (y)!
Waarschuw beheerder
Ik was te waus om te snappen wat er gebeurde om eerlijk te zijn. Ik dacht nog 'Huh WTF? ben ik op Pinkpop beland, ik hoor metal muziek en het hele publiek zit als hippies op de grond'

Maar voor de rest sja kon er wel om lachen, alleen ik was diep maar dan ook diep geschokt toen die jongen op geweldadige manier de schedel in werd gebeukt. Had het stuk gemist dat die bezoeker zelf Rob Gee besprong. Maar goed rare band, die gast van Slipknot en Rob Gee enz zijn geen lieverdjes bij elkaar zo te zien deze mannen voortaan maar weren uit NL en nooit meer Metal op een dance feest thats for sure.

PS, goede column hoop dat veel mensen dit lezen en aan het denken worden gezet.
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van CHEDDAR op dinsdag 11 juli 2006 om 13:45:
sensation vindt ik zo wie zo al een klote feest, hij had er gewoon voor moeten zorgen dat het hele feest gekapt had moeten worden

vondt het wel jammer dat ik deze heldendaar heb moeten missen

ik ben voor zinvol geweld


:gaap:

Zal maar mijn mond houden over :loser: zoals jij.., maar dit is toch vrijwel een van de meest domme opmerkingen op pf ooit.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 13:52:
Zal maar mijn mond houden over :loser: zoals jij.., maar dit is toch vrijwel een van de meest domme opmerkingen op pf ooit.


En deze?
 
Waarschuw beheerder
Hoe werd de kopstoot van Zidane trouwens beoordeeld door de partyflockers?
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 13:34:
daar zou je tot mijn grote schrik best eens gelijk in kunnen hebben, ik was er tenslotte zelf niet eens bij... kan je een voorbeeld noemen?


Hier heb je het stukje warbij je toch een behoorlijke aanname doet:

"Het gebeurt echter ook geregeld dat mensen geweld hartstikke prachtig vinden. Zo herinner ik me dat nieuwsberichtje over twee bejaarde vrouwen, die een snackbarmedewerker aanvielen met een wandelstok, en vernielingen aanbrachten in de eettent. Hier verschenen destijds lacherige reacties op, iemand schreef zelfs hoe "geweldig" dit nieuwtje was. Zo ook het bericht van een groep jongeren die een agent hebben mishandeld. Er zijn gewoon Partyflockers die dit goedkeuren, omdat de politie tenslotte allemaal "bastards" zijn..."

Het was slechts een klein stukje wat ik zo begrepen had alsof je aanneemt dat de politie een clubje vol met "bastards" is.

Het is nodig om er over te mierenneuken. Ik vind het al goed dat je deze column geschreven hebt want je hebt naar mijn idee toch een dialoog geopend. En dialoog is het begin naar misschien een verdraagzamer doel.

Ik denk dat we terecht de vraag kunnen stellen: waarom worden zoveel zaken met geweld opgelost? Kunnen we tegenwoordig aggressie alleen nog maar met aggressie bestrijden?

Lopen we Amerika achterna die bijna ALLES wat hun niet aanstaat met geweld oplost?

Ik zal niet voor zo'n toekomst tekenen.

BTW, ik was er wel en mijn ervaringen van het hele incident van Sensation Black kun je in mijn verslag nalezen.

Verder goed gedaan. Je hebt intussen wel iets bereikt met deze column. :d
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Goede column, fijn om te lezen dat sommige mensen normen en waarden ook nog hoog in het vaandel hebben staan. Vind alleen dat er wel gezegd moet worden dat veel mensen de jongen in kwestie een held vonden omdat hij -op welke manier dan ook- een einde maakte aan hetgene dat ze op dat moment ontzettend tegenstond. Ze prezen hem niet omdat hij gewelddadig was tegen Rob G., maar om het feit dat ze daarna weer kregen waar ze voor gekomen waren.
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 14:08:
...Zo ook het bericht van een groep jongeren die een agent hebben mishandeld. Er zijn gewoon Partyflockers die dit goedkeuren, omdat de politie tenslotte allemaal "bastards" zijn..."

Het was slechts een klein stukje wat ik zo begrepen had alsof je aanneemt dat de politie een clubje vol met "bastards" is.


nee nee! begrijp me niet verkeerd, dat schreef ik juist omdat mensen het vaak zo stoer vinden om "all cops are bastards" te roepen etc... ik ben het daar geheel niet mee eens! :D

maar nogmaals bedankt voor je feedback (Y) :)
 
Waarschuw beheerder
ging helemaal nergens over... die vent die t podium opging is gewoon een sukkel....

je kan op een avond nooit alleen maar artiesten hebben die je echt geweldig vind... en je hebt er altijd wel de mindere bij... maar dan klim je niet t podium op om die dan te gaan slaan...

triest en een hele goeie slag voor de NL dance scene.. want t is echt overal te lezen... internet-krant-teletekst- sbs...

en gelukkig stond er vanochtend ook nog ff een berichtje in t AD over de rechts-extremistische jeugd die ook wel vaak gabbers worden genoemd...

waar gaat dit allemaal heen met deze muziek en zijn liefhebbers.... :no:
 
Waarschuw beheerder
Ik zie als grootste schuldige ID&T. Het mag toch niet mogelijk zijn dat 1 of andere gek het podium opklimt??

Normaal gesproken staan er hekken om een podium met daarachter security...
Waarschuw beheerder
donateur
(y) 2 wen

wordt hoog tijd dat iedereen zich eindelijk wat volwassener gaat gedragen......

weer een flinke deuk in het imago van de dancescene bezoekers....
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Helemaal mee eens paty addict! De organisatie heeft hier duidelijk tekort geschoten. Normaal staan er 10 van die kleerkasten het podium te checken en nu was er 1 of 2 van die gasten.
Als t'publiek na 10min. begint te joelen en onrustig wordt dan grijp je toch in? Tuurlijk mot je niet t'podium op om je gram te halen en tuurlijk motten die gasten van Rob Gee gewoon t'podium verlaten, maar ID&T heeft het dusdanig uit de klauwen laten lopen dat er godsijdank niet meer gewonden zijn gevallen. ID&t stond vroegah voor kwaliteit maar nu ist n'aanfluiting geworden!
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 14:12:
nee nee! begrijp me niet verkeerd, dat schreef ik juist omdat mensen het vaak zo stoer vinden om "all cops are bastards" te roepen etc... ik ben het daar geheel niet mee eens!


ahhh dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd.


Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 14:12:
maar nogmaals bedankt voor je feedback


graag gedaan :d
 
Waarschuw beheerder
Naar de klote, zoals de stereotypering van de meeste mensen is over mensen die van 'de hardere stijlen' houden..
Over deze column, sterk geschreven, grotendeels mee eens.. wat heb je er ook een idioten bij af en toe..