Partyflock
 

Hoe laat gaat het concentratiekamp dicht?

door , gepubliceerd op
Hoe laat gaat het concentratiekamp dicht?
Soms vraag ik mijzelf af.. En wil ik weten, hoe diep de haat werkelijk zit. En hoe sterk sta je zelf uiteindelijk in de schoenen.. Ken jij jezelf goed genoeg om te weten hoe je op bepaalde dingen reageert? En kun je alles aan..

Ik vertrek zaterdag om 19.00 uur naar Krakow, Polen. De volgende morgen kom ik om 10.30 uur aan. Na het inchecken ga ik op bed liggen, want ik ben niet lekker. ‘s Avonds loop ik naar het centrale plein van Krakow met zijn prachtige lakenhal en kerken. Ik besefte later pas dat dát het plein is wat ik graag had willen bezoeken in mijn vrije tijd in Polen. Ik ga vroeg naar bed en slaap als een blok.

Auschwitz. Oswiscim. Het is erg mistig, maar in ieder geval droog. Op de weg er naar toe neemt Magdalena, onze gids, me mee naar de ‘berg’ Wanda waar je uitkijkt over de stad. Ik keek omhoog en dacht nog bij mezelf: ‘Meen je dit?’ Niet zeuren, gewoon lopen! Gedurende de reis naar Auschwitz word ik zenuwachtig door de gedachte dat ik naar een concentratiekamp ga. De zon schijnt. Oswiscim is een stadje zoals zo velen. Er zijn gewone huizen, gewone mensen en supermarkten. En er is een hel genaamd Auschwitz. De weg er naar toe is een drukke weg met een garage van tweedehands auto’s en een grote parking met een eetkraampjes. Op de parking veel bussen en groepen. Mijn groep is onrustig en er wordt veel gelachen.

Met een akelig gevoel in de buik lopen we het kamp binnen. Even later sta ik onder de poort met ‘Arbeit macht frei’. Het walgelijke idee dat mensen, door deze leus, echt hard zouden gaan werken om hun vrijheid weer terug te kunnen krijgen die hun beloofd werd… maar nooit werd gegeven. Toeristen poseren met een brede lach voor een foto onder de poort. Er wordt lekker gegeten op de trappen van Mengele zijn experimenteerbarak. Beseffen deze mensen überhaupt waar ze zich bevinden? Ik kom op de executieplaats en in blok 11 terecht. Op de executieplaats staan twee galgen en een executiewand. Ik ben naast een galg en met mijn rug tegen de executiewand gaan staan om te kijken wat je ziet vlak voordat je sterft. Dat heeft een diepe impact. Mijn hart gaat sneller slaan. Ik word overstroomd door emoties. Je moet niet proberen dit te begrijpen. Dat gaat ook niet en het lijdt tot niets. Nu ik de werkelijkheid onder ogen zie kan ik me er geen voorstelling van maken.

Voordat de gidsen komen, eet ik wat in de ‘vreetschuur’ buiten het kamp. Het wordt al wat laat en ik vraag: ‘Hoe laat gaat het concentratiekamp dicht?’ Een belachelijke zin die de absurde situatie nogmaals benadrukt. Ik besluit dat dit de titel wordt van mijn verhaal. Met de gids ben ik door het hele kamp gelopen. Ik zwijg en luister. Dan kom ik bij het crematorium. Op de drempel van de gaskamer kom ik tot stilstand. Als vanzelf weigert mijn lijf om naar binnen te gaan misschien vanuit het besef wat zich daar heeft afgespeeld. Ik sta daar, op de plaats waar duizenden mannen, vrouwen en kinderen vergast zijn. En ik sta daar..! Ik neem een moment om bij mijn gedachten te blijven. Denken doen we in woorden en beelden. Die heb ik niet. Ik loop door om in het crematorium te komen. Ik denk aan de mensen die hier dierbaren hebben verloren. Een moment van nagedachtenis als compensatie voor al die mensen die ik niet heb gekend. Ik hoop dat ze me dit vergeven. Ik ga opnieuw de gaskamer in. En weer kom ik de drempel niet over. Ik sluit mijn ogen en neem de tijd om nu wel contact te maken. Ik stel me open en ze stellen me gerust. Het is gedaan en het kan niet ongedaan worden gemaakt. Het plaatst me ontzettend in het nu. Terug naar het hotel in de bus een cabaret DVD opgezet. Even voluit lachen helpt.

De volgende ochtend slaap ik uit, ontbijt op mijn elf en dertigste en daarna ga ik naar Birkenau. Het is koud en het regent. Goed weer voor een bezoek aan een concentratiekamp. In de uitkijkpost krijg ik in het Nederlands uitleg over het kamp en daarna krijg ik een rondleiding door het kamp. Een groot gedeelte van de barakken zijn afgebroken. Het besef is moeilijk.. Wij lopen naar binnen en er weer uit. Wij zijn vrij, weten niet beter. Hoeven er niet te overnachten. Waren deze mensen nog niet depressief, dan zouden ze het hierdoor wel geworden zijn. Stil. Dat werd ik er van, stil! Een gevoel van ongeloof, onwerkelijkheid ging er door me heen. Dat ik nu ergens sta waar vele massamoorden zijn gepleegd. En nu neem ik daar zelf, vrijwillig, een kijkje. Een kijkje in de wereld die Auschwitz heet.

Het verleden zit zo diep in je ziel, dat je daar niet van bevrijd kunt zijn. (Ruth Wallage-Binheim, Interview 1998) Sommige mensen komen dagelijks terug om bloemen neer te leggen. Ik heb het koud en ben erg nat maar ik klaag niet. Ik heb het recht niet. Na een paar uur rondgelopen te hebben gaan we terug naar de bus. Het is stil, erg stil. Deze dag was een retourtje naar de hel.

Later is het tijd om afscheid te nemen. Het is snel gegaan en het kost me nog even om alle emoties te verwerken. De terugreis is lang. Eenmaal thuis, weet ik dat ik sterker in mijn schoenen sta als voorheen. Nadenkend over de haat voor andere volkeren in de wereld. Haat is nóóit de juiste oplossing en van je vrijheid moet je genieten zolang je de mogelijkheid hebt, want vrijheid is echt iets waar je elke dag van moet genieten!

485 opmerkingen

 
Waarschuw beheerder
? waarom zet je dit op partyflock????
 
Waarschuw beheerder
schitterend verhaal,en emotioneel...
ik vind et echt zielig voor die mensen.
>>>yvanca<<<
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van the a-team (L) op zaterdag 20 september 2008 om 14:11:
ik haat de aanhangers van de leider van duitsland . waarom is het joodse volk zoveel aan gedaan ?? maar goed geschreven .laatste aa


HET WAREN NIET ALLEEN JODEN,MAAR OOK ZIGEUNERS,HOMO,S,VERZETSMENSEN,
EN ANDERS DENKENDEN...DIT EN ANDERE MISDADEN TEGEN DE MENSHEID MAG NOOIT VERGETEN WORDEN! NOOIT!!!
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 19 september 2008 om 15:30:
Ik mag hopen dat er nog maar heeeel weinig mensen rondlopen die de holocaust proberen te ontkennen! Wat voor redenen ze ook hadden of dat het nou preventie was... zoiets mag je mensen gewoon niet aandoen.


waarom niet??
 
Waarschuw beheerder
Gelezen zonder enige vorm van emotie.

Door het communisme zijn nog meer mensen omgekomen dan door dit, maar daar kijkt niemand naar. Nee, we kijken alleen naar de slachtoffers die de boosaardige Nazi's hebben gemaakt.

'Ook Courtois rekende zijn lezers voor: fascisme 25 miljoen slachtoffers, communisme 100 miljoen, en stelde vervolgens de vraag of het communisme niet erger was. En dat is waar alle aanhangers van de totalitarisme-theorie heen willen.'

Bron: http://www.gebladerte.nl/10647f38.htm
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 27 september 2008 om 09:27:
Door het communisme zijn nog meer mensen omgekomen dan door dit


Geloof ik best, maar dat is niet de issue.

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 27 september 2008 om 09:27:
Gelezen zonder enige vorm van emotie.


Triest. Misschien hebben ze bij 't ziekenhuis nog wel 'n hart voor je.
 
Waarschuw beheerder
ReemZ, Zeer goede reactie!
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand hier geen emotie bij heeft.
Haat, ongeloof of miss ben je het er wel mee eens, dan ben je boos om dat het hier als iets slechts wordt omschreven wat het niet is (waar ik absoluut niet mee eens ben, maar om even aan te geven dat het eig niet emotieloos kan)
Ik werd van deze collom ook gewoon stil, maar zeker niet emotieloos!
Is Mein Kampf trouwens niet verboden in Nederland?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 27 september 2008 om 23:43:
O ik heb een hart hoor, een hart dat klopt voor het blanke volk van Europa. Helaas horen Joden en andere groepen daar niet bij.


Ach, dus dit geldt niet voor iedereen? :frusty:

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 27 september 2008 om 23:43:
Reemz, jij bent zeker een zogenaamde AFA?


Als je daarmee bedoelt dat ik lid ben van de Anti-Fascistische Actie, dan nee, ik ben nergens lid van.
Als je bedoelt dat ik anti-fascistisch ben, dan ja.

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 27 september 2008 om 23:43:
Dan heb ik een mooi citaat van een wijs man.

'The fascists of the future will call themselves anti-fascists'
Sir Winston Churchill


Zeer zeker 'n wijs man, jammer dat jij hem niet begrepen hebt. Hij had het over jouw soort, namelijk.
And the fact a fascist may call himself an anti-fascist, doesn't mean he is...


Uitspraak van verwijderd op zaterdag 27 september 2008 om 23:43:
Wat heeft Mein Kampf hiermee te maken?


Simpel, Mein Kampf is het Handboek Voor De Kleine K*nkernazi. (excuses voor het gevloek, maar ik meen het wel.)


Uitspraak van verwijderd op zaterdag 27 september 2008 om 23:43:
Op de middelbare school had een klasgenoot het boek in een bibliotheek gehaald en het gewoon gelezen.


Dan zou ik graag weten welke bibliotheek in Nederland zich niet aan de Nederlandse wet houdt en dit soort misselijke teksten nog beschikbaar stelt ook.

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 27 september 2008 om 23:43:
Via internet is het te bestellen als je even zoekt. Of je doet makkelijk en je kunt het binnen 10 seconden downloaden door een simpele zoekopdracht.


Dit is zeker waar, als je even zoekt vind je werkelijk alles. Of dit nou als een voordeel beschouwd moet worden...ik betwijfel het...
Bovendien doet het niets af aan het verbod op dat boek.

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 27 september 2008 om 23:13:
Is Mein Kampf trouwens niet verboden in Nederland?


Ja, gelukkig wel. Enkel universiteitsbibliotheken mogen het in huis hebben, en alleen indien de universiteit een faculteit herbergt die er iets mee kan, zoals een faculteit Sociologie. Een zuiver medische universiteit bijvoorbeeld zal geen exemplaar van Mein Kampf in huis hebben en mag dat ook niet. Terbeschikkingstelling aan studenten is bovendien aan uiterst strenge regels gebonden.
(Dat deze regels niet overal gerespecteerd worden, is een ander verhaal, maar helaas wel de realiteit.)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 27 september 2008 om 23:13:
ReemZ, Zeer goede reactie!
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand hier geen emotie bij heeft.
Haat, ongeloof of miss ben je het er wel mee eens, dan ben je boos om dat het hier als iets slechts wordt omschreven wat het niet is (waar ik absoluut niet mee eens ben, maar om even aan te geven dat het eig niet emotieloos kan)
Ik werd van deze collom ook gewoon stil, maar zeker niet emotieloos!
Is Mein Kampf trouwens niet verboden in Nederland?


Dankjewel, en insgelijks! Ik kan mij dat ook absoluut niet voorstellen.
Of je bent inderdaad zo ziek in je hoofd dat je het verheerlijkt, óf je hebt wél verstand in je kop en wél 'n hart (dat voor iedereen klopt) in je borstkas en je wordt er misselijk van. Either way, emotie.

Ik werd zelf ook erg stil van deze column, hier groeide ik echter snel weer overheen toen ik de eerste nazistische reacties onder ogen kreeg.

Echt niet te geloven: mensen die zich nationalistisch noemen, "trots" zijn Nederlander te zijn, maar wel een buitenlandse (!) invasiemacht en dier ideologie verheerlijken. Zulke mensen zijn in mijn ogen landverraders, niet de mensen die iedereen respecteren, ongeacht huidskleur, seksuele geaardheid of wat dan ook.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ReemZ op zondag 28 september 2008 om 00:40:
Echt niet te geloven: mensen die zich nationalistisch noemen, "trots" zijn Nederlander te zijn, maar wel een buitenlandse (!) invasiemacht en dier ideologie verheerlijken. Zulke mensen zijn in mijn ogen landverraders, niet de mensen die iedereen respecteren, ongeacht huidskleur, seksuele geaardheid of wat dan ook.


Haha, leer eerst maar eens iets meer over de Noord Europese volkeren en de ideologie, dan praten we wel weer verder.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 28 september 2008 om 09:38:
Haha, leer eerst maar eens iets meer over de Noord Europese volkeren en de ideologie, dan praten we wel weer verder.


Ik weet er aardig wat van knul, blijkbaar heb jij die zin gewoon niet goed gelezen.
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 27 september 2008 om 23:43:
O ik heb een hart hoor, een hart dat klopt voor het blanke volk van Europa. Helaas horen Joden en andere groepen daar niet bij.


Dus keur je de gruweldaden van Nazi-Duitsland goed?
Ik kan echt niet begrijpen hoe je zulke uitspraken kan doen, er moet echt een steekje in je hoofd los zitten wil je zulke denkbeelden hebben over een doodnormale onschuldige bevolkingsgroep
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 29 september 2008 om 18:50:
onschuldige


Onschuldig? Ze vermoorden elke palastijn die ze zijn in en rondom Israel zien, dus zeg nou niet onschuldig.. ze doen net zo hard lekker mee met moorden plegen!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Engel Des Todes op maandag 29 september 2008 om 21:44:
Onschuldig? Ze vermoorden elke palastijn die ze zijn in en rondom Israel zien, dus zeg nou niet onschuldig.. ze doen net zo hard lekker mee met moorden plegen!


Nou druk je je erg ongelukkig uit, of je generaliseert, ik mag tenminste aannemen dat ook in Israel er joden zijn die liever vredig met de Palestijnen samenleven en buiten Israel zal ook echt niet iedere jood het geweld tegen Palestijnen goedkeuren.
Ik kan ook moeilijk begrijpen hoe de Israelische regering en legerleiding hiertoe in staat zijn, zeker als je bedenkt wat hun zelf heeft meegemaakt. Dat is echter nog geen excuus om goed te praten wát ze mee moesten maken. Bovendien, mag je een heel volk verantwoordelijk houden voor wat hun leiders doen of hebben gedaan? Ik dacht het niet.
Bovendien is de joodse staat Israel pas in 1948 uitgeroepen, na de Tweede Wereldoorlog dus.

Dus ja, onschuldig.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Oja dus als ik gepest word en het later zelf ook doe is het niet slecht? Hmmm...
 
Waarschuw beheerder
Mooi stuk!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Engel Des Todes op dinsdag 30 september 2008 om 17:22:
Oja dus als ik gepest word en het later zelf ook doe is het niet slecht? Hmmm...


Nee, jij geeft aan dat het niet erg is wat de joden toen is overkomen omdat ze het nu zelf ook doen. Slaat nergens op, da's de omgekeerde wereld.

Da's dus meer: jouw pa pestte vroeger mijn pa, maar dat magtie niet erg vinden omdat ik jou nu pest.
Ik denk dat je mijn reactie nog 's goed moet doorlezen.
Waarschuw beheerder
Trouwens...Engel Des Todes...waarom gebruik jij dat als nickname als ik vragen mag?
Duitse vertaling van de Slayer-song, of de bijnaam van Mengele?
Waarschuw beheerder
wauw ! echt mooi.. ik ben er zelf ook geweest.
maar heb er zeker geen spijt van. zou er zelfs nog een keer er heen willen gaan.
 
Waarschuw beheerder
erg zwaar leesvoer! byzonder knap verwoord! Respect :respect:
 
Waarschuw beheerder
respect :respect: ik werd er stil van
heb er geen woorden voor alleen maar respect
 
Waarschuw beheerder
ik wil nog even 1ding kwijt
die mensen die haat hebben voor joden snappen niet wat er toen is gebeurt!
adolf hitler was zelf een jood die zijn eigen ras verraden en waarom om zen vader!
sorry maar zijn jullie dan niet net zo sneu en zielig bezig?
ik vindt van wel
ik vindt idd je mag een mening hebben maar dit gaat gewoon te ver:S

wat er toen allemaal is gebeurt is heel erg! en als degene vinden dat dit nodig was zijn jullie net zo ziek als die nazifiguren!!!!!!!!!!!!!!!!!
adolf hitler wou zijn eigen perfect ras! jongens die bestaat niet! iedereen is anders en dat is maar beter ook! wat zou de wereld saai zijn als iedereen hetzelfde was pfff dat is geen leven dat is een hel!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ReemZ Ik krijg de indruk dat je joden als een godenvolk beschouwd. Wat Engel Des Todes eigenlijk bedoelde is dat ze eigenlijk niet zo onschuldig zijn. Ja ok je kan dan niet zeggen dat er niks gebeurt tijdens de 2de wereld oorlog met de joden maar heilig zijn ze zeker niet. De joden zijn net zo fanatiek met het ombrengen van palastijnen dan de Nazi's deden met de joden. Dus als we nu werkelijk de vraag moeten stellen van: Zijn de joden nu werkelijk onschuldig? Dan zeg ik nee dat zijn ze niet.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ewme op woensdag 1 oktober 2008 om 16:18:
ReemZ Ik krijg de indruk dat je joden als een godenvolk beschouwd. Wat Engel Des Todes eigenlijk bedoelde is dat ze eigenlijk niet zo onschuldig zijn. Ja ok je kan dan niet zeggen dat er niks gebeurt tijdens de 2de wereld oorlog met de joden maar heilig zijn ze zeker niet. De joden zijn net zo fanatiek met het ombrengen van palastijnen dan de Nazi's deden met de joden. Dus als we nu werkelijk de vraag moeten stellen van: Zijn de joden nu werkelijk onschuldig? Dan zeg ik nee dat zijn ze niet.


Dan heb je de verkeerde indruk, ik stel geen enkel volk en geen enkel persoon boven een ander.
Engel Des Todes had alleen de chronologie niet helemaal in acht genomen en daar reageerde ik ook op.

Zoals ik ook al schreef: ik snap ook werkelijk niet wat de Israelische regering/legerleiding (En dat is dus iets anders dan het joodse volk) bezielt om bijvoorbeeld Apaches op burgers af te sturen, dat is net zo misselijkmakend als wat "ze" vroeger zelf hebben meegemaakt. Juist daarom begrijp ik het zelfs nóg minder.
Alleen is dat nog steeds géén excuus om de Holocaust goed te praten (of te ontkennen).
Zijn stelling luidde dat de joden van toen niet onschuldig waren, vanwege wat "de joden" van nu zelf doen en dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 1 oktober 2008 om 15:50:
ik wil nog even 1ding kwijt
die mensen die haat hebben voor joden snappen niet wat er toen is gebeurt!
adolf hitler was zelf een jood die zijn eigen ras verraden en waarom om zen vader!
sorry maar zijn jullie dan niet net zo sneu en zielig bezig?
ik vindt van wel
ik vindt idd je mag een mening hebben maar dit gaat gewoon te ver:S

wat er toen allemaal is gebeurt is heel erg! en als degene vinden dat dit nodig was zijn jullie net zo ziek als die nazifiguren!!!!!!!!!!!!!!!!!
adolf hitler wou zijn eigen perfect ras! jongens die bestaat niet! iedereen is anders en dat is maar beter ook! wat zou de wereld saai zijn als iedereen hetzelfde was pfff dat is geen leven dat is een hel!


Amen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ReemZ op woensdag 1 oktober 2008 om 18:53:
adolf hitler wou zijn eigen perfect ras!


jij weet natuurlijk precies wat hij wilde...
 
Waarschuw beheerder
Nee ik weet dat
want dat is namelijk algemeen bekend!
blond haar en blauwe ogen dat was in aldof hitler het perfecte ras
en als jij dat niet eens weet sorry maar wat voor een figuur ben jij dan?
ik heb hekel aan mensen die meelopen met bepaalde soort mensen en dan ook nog eens der niks vanaf weten
:loser:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 3 oktober 2008 om 18:00:
ik heb hekel aan mensen die meelopen met bepaalde soort mensen en dan ook nog eens der niks vanaf weten


jup inderdaad, jij kan niet eens Adolf spellen,..
 
Waarschuw beheerder
sorry mensen maken fouten!!!!!!!!!!
krijg je als je soms een beetje snel typt
maar goed alsof jij zo perfect bent! :loser:
jij bent zeker zo'n figuur die de joden overal de schuld van geeft!
ik vind dat toch wel zo sneu iets he
we leven gvd in 2008 en niet meer ergens in de 2de wereldoorlog
je bent zeker in de tijd blijven hangen of niet
zielig figuur
en sowieso waar slaat jou nickname op dan?
ben jij de engel des doods whahahahaha kom maar op dan :lol:
ben voor de duivel niet bang dus laat staan voor jou