Partyflock
 

Medeplichtig

door , gepubliceerd op
Medeplichtig
Iedereen kent het verhaal van het bijna uitsterven van de hardcore scène wel. De overkill aan feesten, de commercie die een graantje mee wil pikken, het zwartmaken van het publiek en de slechte happy kinderhardcore nummers zoals: Daar is gabbertje, Hakkuh en Zagen en de Mosselman. Ik noem dit natuurlijk kinderhardcore omdat het allemaal nummers gebaseerd zijn op een kinderliedje/-programma.

Ondanks dat dit een diepte punt is geweest voor de hardcore, zijn er toch veel mensen die net als ik hiervoor medeplichtig zijn geweest. De nieuwe generatie die nu heeft gezorgd dat hardcore weer helemaal terug is, is opmerkelijk genoeg dezelfde groep die mee heeft gewerkt aan een “falling down†van deze muziek.

Ik weet nog goed dat ik namelijk helemaal gek was van de kinderhardcore nummers. Je kan beter zeggen kinderhardcore liedjes. Als jongetje van 8 luisterde ik naar cd’s als hollands hakkuh, waar al deze nummers op stonden. Dit vond ik toen helemaal geweldig. Ik heb zelfs nog een cd gekocht; Real Hardcore 3, alleen voor de nummers: Hakke&Zage en Gabbertje. De rest van de cd luisterde ik toen nooit. Pas nadat ik deze cd een aantal jaren geleden uit het stof haalde ben ik dit deel pas gaan luisteren. Doordat arcade zo’n cd uitgaf met zowel grote namen als buzz fuzz, the prophet, Flamman & Abraxas enz. samen met die kinder troep werd de scène natuurlijk zwaar verpest.

Na jaren later, nu ik groot liefhebber ben van hardcore en andere harde dance stijlen ben ik me een beetje gaan verdiepen in de mooie geschiedenis van deze muzieksoort. Een muzieksoort die grote invloeden heeft gehad van ons landje. Zoals de naam gabber house, dat is iets wat uit ons land komt. En de Nederlandse dj’s die net als de naam Gabber over grote delen van de wereld bekend zijn. Daar mogen we trots op zijn.

In die geschiedenis van de hardcore in Nederland, komt steeds weer dat verhaal terug van het uitsterven. Wanneer ik dat lees, bedenk ik mij dat ik daar ook schuldig aan ben. Maar wat nog mooier is, is dat een deel van diezelfde groep die daar voor verantwoordelijk is geweest, die fout ook weer heeft goed gemaakt. Doordat de generatie van nu opgegroeid is met hardcore die speciaal op deze groep was afgestemd (commerciële kinderhardcore), is dit wel in het bloed van velen blijven zitten en heeft het er voor gezorgd, dat hardcore nu weer populair is. Zo werd er een aantal jaren geleden nog gezegd, dat hardcore nooit meer zo groot zou worden als dat het geweest is, maar dat is zeker wel aan het gebeuren, al dan niet al gebeurd. Of we dat ook echt willen is natuurlijk een andere zaak.

Aan de ene kant mag de hardcore scène van mij een beetje underground blijven. Dan heb je tenminste veel echte liefhebbers op de feestjes en niet de meelopers, want die zorgen toch niet voor een goede sfeer.

Aan de andere kant is het ook weer zo dat als er meer liefhebbers van hardcore zijn, er meer inspiratie is, om veel goede muziek te maken. Die inspiratie is naar mijn mening wel een beetje nodig. En dan anders dan dat hij nu is. Er zijn naar mijn mening te veel melodieuze hardcore nummers, waarbij de energie in de track ontbreekt. Dan heb ik het vooral over de Mainstream hardcore, die naar mijn mening achteruit gaat. Daarentegen zijn de Industrial en de Jump de laatste jaren wel ontzettend vooruit gegaan. Ongeacht dat dit twee heel verschillende stijlen zijn, vind ik in allebei deze substijlen, wel de energie die ik mis in de Mainstream. Ondanks dat, is de hardcore zich alsnog met een stijgende lijn aan het ontwikkelen. Mede dus ook dankzij de vele substijlen die er zijn bijgekomen. Waar we alleen goed voor op moeten passen, is dat we niet over het top punt van die stijgende lijn heen gaan en laten gebeuren wat er 10 jaar geleden gebeurd is.

787 opmerkingen

 
Werkzaam bij Lj-jp
Artiest {SHOWLIST artist 51042, 51043}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:36:
Om even wat directer op je vraag in te gaan dan: ik WEET dat het kudde-gedrag is, er is gewoon iemand geweest die het idee van Lonsdale-rechts in de wereld heeft gebracht en dat is door een hoop mensen overgenomen omdat ze het toch wel spannend vonden om ergens bij te horen en te laten zien dat ze "rechts" zijn. Trieste zaak natuurlijk..


ik wil je niet op je pik trappen ofzo...
maar stel dat het waar is wat je zegt: dan ben ik bang dat veel mensen die nu lonsdale dragen het niet helemaal snappen waarom ze het dragen.

en nu doe je het weer: nu breng je weer iets als een feit dat eigenlijk niet meer dan je eigen mening is. er hoeft maar 1 uitzondering te zijn en je feit ligt al onderuit.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:36:
er is gewoon iemand geweest die het idee van Lonsdale-rechts in de wereld heeft gebracht


dat waren de skins vanwege de nsda-letters erop.

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:36:
ik WEET dat het kudde-gedrag is, er is gewoon iemand geweest die het idee van Lonsdale-rechts in de wereld heeft gebracht en dat is door een hoop mensen overgenomen omdat ze het toch wel spannend vonden om ergens bij te horen en te laten zien dat ze "rechts" zijn. Trieste zaak natuurlijk


Met die uitspraak van je ben ik het wél eens :o
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Jasper ® op vrijdag 16 juni 2006 om 13:35:
misschien willen ze zo laten zien dat het onzin is dat lonsdale extreem rechts zou zijn...
ondanks het feit dat er skins in rond hebben gelopen vanwege die nsda-letters


Ja zou blijven wij wel even bezig. Het punt is dat je wel kan laten zien dat je als scene niet rascistisch bent maar zolang er door een groot deel net wordt gedaan of hun neus bloed gebeurd er niks en gaat hardcore vanzelf weer kapot. Dat is mijn punt, en natuurlijk moet je lonsdale niet verbieden mensen moeten zelf bepalen wat ze aantrekken. Maar ik zou als gabber niet willen geassocieerd willen worden met sLonsdale jeugd en daarom alleen al mijn Aussie/Cavello weer uit de kast trekken. En dat besef is er niet, er wordt te weinig afstand genomen van rascisme binnen de scene.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:40:
Ja zou blijven wij wel even bezig. Het punt is dat je wel kan laten zien dat je als scene niet rascistisch bent maar zolang er door een groot deel net wordt gedaan of hun neus bloed gebeurd er niks en gaat hardcore vanzelf weer kapot. Dat is mijn punt, en natuurlijk moet je lonsdale niet verbieden mensen moeten zelf bepalen wat ze aantrekken. Maar ik zou als gabber niet willen geassocieerd willen worden met sLonsdale jeugd en daarom alleen al mijn Aussie/Cavello weer uit de kast trekken. En dat besef is er niet, er wordt te weinig afstand genomen van rascisme binnen de scene.


draai het eens om: je bent al 10 jaar gabber en draagt al 10 jaar lonsdale.
ik zou me niet gek laten maken door alle fuckin idioten die alles over 1 kam scheren waar lonsdale op staat.
en nee ik ben er niet voor, noch tegen, ik zie in het geheel niet in wat lonsdale met gabbers van doen heeft, maar dat veranderd de essentie van mijn stelling niet.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:34:
En als je zo nodig wil laten zien dat je gabber ben, trek je aussie en je cavello uit de kast. Gewoon lekker Oldskool en fuck sLonsdale!


That's the shit, puur om lonsdale te boycotten
Ze zouden eens een party moeten organiseren met een dress code aussie maxs en cavello.. dan wil ik mijn gekleurde pak ook wel van de laag stof ontdoen waaronder die verborgen zit..
Oldskool (Y)
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:42:
draai het eens om: je bent al 10 jaar gabber en draagt al 10 jaar lonsdale.
ik zou me niet gek laten maken door alle fuckin idioten die alles over 1 kam scheren waar lonsdale op staat.
en nee ik ben er niet voor, noch tegen, ik zie in het geheel niet in wat lonsdale met gabbers van doen heeft, maar dat veranderd mijn stelling niet.


Als jij al tien jaar gabber bent heb je als het goed is al die tijd een cavello of aussie gehad. Mocht je Lonsdale dragen kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat je geinspireerd bent door de skinheads in London.
Waarschuw beheerder
Volgens mij is dit echt een trekje uit de dance-scene. Een beetje andere tijden cq. muziekstijlen afkraken en praten over underground shit. Mensen luister naar de muziek die je leuk vindt en geniet ervan. :D
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Ammer Aso op vrijdag 16 juni 2006 om 13:43:
That's the shit, puur om lonsdale te boycotten
Ze zouden eens een party moeten organiseren met een dress code aussie maxs en cavello.. dan wil ik mijn gekleurde pak ook wel van de laag stof ontdoen waaronder die verborgen zit..
Oldskool (Y)


Ik had met koninginnedag in A'dam mijn Aussie weer eens uit de kast getrokken en heb daar zoveel leuke reacties opgehad. Wilt vreemde mensen die je alleen maar zeggen hoe vet ze het vinden dat je een Aussie draagt. Dus, inderdaad top idee om die shit weer te gaan dragen en mee te feesten als dresscode!
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ammer Aso op vrijdag 16 juni 2006 om 13:43:
Ze zouden eens een party moeten organiseren met een dress code aussie maxs en cavello..


eerst is hardcore een gevoel dat van binnen zit en zegt kleding niet zoveel, maar aan de andere kant verwijzen veel mensen weer naar de trainigspakken :S

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:43:
Als jij al tien jaar gabber bent heb je als het goed is al die tijd een cavello of aussie gehad. Mocht je Lonsdale dragen kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat je geinspireerd bent door de skinheads in London.


oftewel alle lonsdalers zijn volgens jou fout?
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:46:
oftewel alle lonsdalers zijn volgens jou fout


Niet fout, ik vindt het naïef om iets te dragen waarvan je weet dat het met rechtsextremisme wordt geassocieerd. En ook omdat er leukere alternatieve als Aussies en Cavello's zijn. Maar het was een reactie op het feit dat iemand die al 10 jaar gabber is en al die tijd Lonsdale heeft gedragen. En daarmee zei ik alleen maar dat als jij in 1996 Lonsdale bent gaan dragen je het waarschijnlijk van de skins in London hebt overgenomen.
Werkzaam bij Dynamo GBBR
Artiest {SHOWLIST artist 3658, 81459, 1576}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van MikeyMo op donderdag 15 juni 2006 om 20:04:
dit is een "wir haben es nicht gewusst" column... Hij slaat zich voor zijn kop dat hij als 8 jarige die cd's leuk vind, maar komt nu tot de conclusie dat omdat hij toen die pokkezooi luistyerde hij nu hardcorefan is en als hij dat heeft, dan zullen vast meerderen het hebben...


dit lees ik er ook in en op deze manier had ik er nog niet tegenaan gekeken.

ben het er niet helemaal mee eens, maar ik neem klakkeloos aan dat wat hij omschrijft in zijn collumn dat dat zeer zeker een groep nieuwe hardcore-liefhebbers heeft opgeleverd. hoe groot die groep is weet niemand natuurlijk hehe.

ik luisterde destijds ook naar de top40 hitjes van paul elstak en de 1e 2 hakkenbar plaatjes kon ik nog wel de humor van inzien. dus misschien heeft het een heeeeeeel klein beetje ook op mij dat effect gehad. wie zal het zeggen 8)

leuk stukje in ieder geval (y)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:48:
Niet fout, ik vindt het naïef om iets te dragen waarvan je weet dat het met rechtsextremisme wordt geassocieerd


mijn punt is dus: je droeg het al voordat die associatie er was.
moet je dan, puur en alleen omdat anderen er een zooi van maken, maar wat anders gaan dragen?
voor wie en voor wat?
het zwichten voor terreur en negativiteit heeft helaas nog steeds de overhand.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:46:
eerst is hardcore een gevoel dat van binnen zit en zegt kleding niet zoveel, maar aan de andere kant verwijzen veel mensen weer naar de trainigspakken


Tja maar het waren wel die zelfde foutgekleurde trainingspakken die de gabberscene zijn indentiteit en cultuurstatus gaf,
als ik iemand in die tijd zag met zon pak dan dacht ik, met jou heb ik iets gemeen..
in tegenstelling tot die skinhead look met lonsdale en kisten.. de gabberscene heeft altijd een stigma gehad met racisme en doordat lonsdale zo gehyped werd kan ik me voorstellen dat veel mensen die associatie eerder leggen dan voorheen met een stel vrolijke gasten in campingkostuum.
 
Waarschuw beheerder
Toen die kindercore uitkwam walgde ik er meteen al van. Dat mensen die naar hardcore luisteren dat leuk vonden zeg.
Te erg gewoon. Alles wat met commercie te maken heeft is altijd al ruk geweest. En nu zijn er van die prutsers zoals catscan en angerfist die het weer willen verneuken.
Mag ik even een teiltje!!!
Waarschuw beheerder
het is ook niet echt dat lonsdale lekker zit of mooi is want anders heb je net zso goed fred perry of lacoste. Het zijn allemaal mensen die ergens bij willen horen maar dat heb je bij elke cultuur of stroming, maarja wat is normaal?
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ammer Aso op vrijdag 16 juni 2006 om 13:53:
als ik iemand in die tijd zag met zon pak dan dacht ik, met jou heb ik iets gemeen..


dat is dan toch nog steeds zo?
ik denk zelfs dat de kans nu groter is, aangezien het in die tijd mode was en jan en alleman er op den duur in liep.


Uitspraak van Ammer Aso op vrijdag 16 juni 2006 om 13:53:
in tegenstelling tot die skinhead look met lonsdale en kisten..


die hebben onderling hetzelfde gemeen als jij met je trainingspakkenbende.


Uitspraak van Ammer Aso op vrijdag 16 juni 2006 om 13:53:
de gabberscene heeft altijd een stigma gehad met racisme en doordat lonsdale zo gehyped werd kan ik me voorstellen dat veel mensen die associatie eerder leggen dan voorheen met een stel vrolijke gasten in campingkostuum


dat racistische is niet iets van de laatste jaren en was ook al aan de orde voor de lonsdalehype
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:52:
mijn punt is dus: je droeg het al voordat die associatie er was.
moet je dan, puur en alleen omdat andere er een zooi van maken, maar wat anders gaan dragen?
voor wie en voor wat?
het zwichten voor terreur en negativiteit heeft helaas nog steeds de overhand.


In dat geval natuurlijk niet. Aangezien Lonsdale door een zwarte bokser is opgericht is er in dat geval niks verkeerd aan. Ik weet dat zwichten voor terreur en negativiteit niet altijd het beste is wat je kan doen. Maar ik denk dat wil de hardcore scenen niet weer instorten als een kaartenhuis het afstand moet nemen van rechtsextremisme en ik denk dat het afzweren van Lonsdale een duidelijk signaal kan zijn!
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mahjelluh op vrijdag 16 juni 2006 om 13:37:
waarom provocerend lonsdale dragen om te laten zien dat je van hardcore houd


waarom zowiezo laten zien dat je van hardcore houd. Het gevoel zit in je hart en bloedvaten...die laat je toch ook niet zien?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:36:
Vind het geen leuke collumn om te lezen.
Sorry, maar je schrijfstijl is niet echt interessant en je gaat van de hak op de tak.


hij werkt wel, want het zorgt voor discussie;)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:56:
ik denk dat het afzweren van Lonsdale een duidelijk signaal kan zijn!


GOED PLAN!!! weg met die zooi...
Waarschuw beheerder
Er zijn naar mijn mening te veel melodieuze hardcore nummers, waarbij de energie in de track ontbreekt. Dan heb ik het vooral over de Mainstream hardcore, die naar mijn mening achteruit gaat. Daarentegen zijn de Industrial en de Jump de laatste jaren wel ontzettend vooruit gegaan. Ongeacht dat dit twee heel verschillende stijlen zijn, vind ik in allebei deze substijlen, wel de energie die ik mis in de Mainstream


 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:56:
Maar ik denk dat wil de hardcore scenen niet weer instorten als een kaartenhuis het afstand moet nemen van rechtsextremisme en ik denk dat het afzweren van Lonsdale een duidelijk signaal kan zijn!


nogmaals: ik ben zelf totaal niet vóór lonsdale, noch tegen, ik heb simpelweg nooit het verband gezien tussen het merk en hardcore.

de mensen van de nieuwe generatie zien lonsdale=gabber en andersom, ik zal joost nog eens vragen waarom, want joost mag het altijd weten.

maar ik denk niet, absoluut niet, dat het afzweren van lonsdale ook maar iets oplost. op dit moment heeft lonsdale helaas een link met hardcore en vele jongeren zien dat nu op eenzelfde manier zoals wij de trainigspakkentijd hebben beleefd.

ik denk dat je je niet blind moet staren op het lonsdale issue. ik zie het eerder andersom: de mensen die je op dat lonsdale afrekenen zijn zelf geen haar beter en denken niet na!

het verwijderen van iets dat negatief in de media staat is niet het juiste ding, onder dat motto zouden we ook 1000en marokkanen uit kunnen zetten. ja dat is misschien extreem gesteld, maar het principe is echt hetzelfde.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 13:56:
die hebben onderling hetzelfde gemeen als jij met je trainingspakkenbende.


ik wist niet dat ik gevoelige snaar bij je raakte!
maar je hebt gelijk, de essentie van de trainingspakken was eenheid met elkaar gabber betekend toch ook maat?!?
en onderling mogen lonsdaleliefhebbers doen wat ze willen.. dat ontsteigt dus al de essentie van "gabber" mijn punt is ik word er kotsziek van als ik weer rechterhandjes zie wapperen op feesten! laten we het leuk houden met zijn allen. ik pis op racisme het gaat mij om de muziek!
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ammer Aso op vrijdag 16 juni 2006 om 14:02:
ik word er kotsziek van als ik weer rechterhandjes zie wapperen op feesten! laten we het leuk houden met zijn allen. ik pis op racisme het gaat mij om de muziek!


ik denk er net zo over...
ik zie alleen niet in waarom mensen een link willen leggen naar bv een kledingmerk?
alsof er onder trainingspakken geen racisten zouden zitten :S
 
Waarschuw beheerder
Happyyyyyyyyyyyyyyy is voor homo's..
Waarschuw beheerder
ik hou ook niet zo van die terror helga´s met opgerolde broekspijpen :no:

hou het gewoon gezellig :D
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 14:04:
ik denk er net zo over...
ik zie alleen niet in waarom mensen een link willen leggen naar bv een kledingmerk?
alsof er onder trainingspakken geen racisten zouden zitten


Leg je erbij neer, die link is al lang geleden gelegd en daar doe je niks meer aan. Kan je wel doorzeveren over "ja maar wat nou als je het daarvoor al droeg" wat is het nut van daarop doorgaan ?
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van agk op vrijdag 16 juni 2006 om 14:07:
ik hou ook niet zo van die terror helga´s met opgerolde broekspijpen

hou het gewoon gezellig


en die niet van dit en die niet van dat :S goh lekker wordt dat als we met IEDEREEN rekening moeten gaan houden :|

en wat is gezellig? dat kan nogal verschillen per persoon
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 15 juni 2006 om 20:38:
Dan heb je tenminste veel echte liefhebbers op de feestjes en niet de meelopers, want die zorgen toch niet voor een goede sfeer.


wat zijn volgens jou meelopers??
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 16 juni 2006 om 14:08:
Leg je erbij neer, die link is al lang geleden gelegd en daar doe je niks meer aan. Kan je wel doorzeveren over "ja maar wat nou als je het daarvoor al droeg" wat is het nut van daarop doorgaan ?


misschien moet je eens wat minder bekrompen leren denken.
jij hebt kennelijk je eigen 'waarheid' al.
laatste aanpassing