Partyflock
 

In extase

gepubliceerd op
In extase
Veel mensen zeggen ‘snoepen’ als het gaat om het innemen van een xtc-pilletje. Klinkt lief en onschuldig. Ik ben een snoepkont dus het klonk me altijd als muziek in de oren. Toch heb ik tot voor kort de verleiding mijn hand in de snoeppot te steken kunnen onderdrukken en weerstaan. Maar je moet alles een keer geprobeerd hebben en je kunt niet (mee)lullen over iets dat je niet kent. Dus vond ik dat ik er aan moest geloven: ik wilde ook zo’n klein, rond ding dat je in verroering brengt!

Ik verwachtte dat na zelf gebruiken de verhalen van anderen een stuk begrijpelijker zouden worden. Ik besloot om een goede vriend, waarvan ik wist dat ik hem en zijn koopwaar kon vertrouwen, te vragen om deelgenoot te worden van mijn extasemoment. Ook ik vroeg me een uur lang af wanneer die pil nou eens in zou slaan en bij elke rilling of elke aanraking dacht ik ‘is dit dan wat ik moet voelen?’. Omdat je niet weet wat je moet verwachten zit je angstvallig te analyseren en denk je bij alles ‘is dit het nu?’. Zo ook ik, tot het moment dat het daadwerkelijk wel wat deed. ‘Mijn moment’ is dan ook allereerste moment dat ik echt iets voelde. Je komt direct in beweging, alle aanrakingen voelen heftiger, je beleving wordt intenser en ... afijn, ik denk dat de gebruikers onder jullie het plaatje wel in kunnen vullen.

Ik wilde deze column echter niet schrijven om het glorieuze, overweldigende en positieve gevoel van pillenslikken te beschrijven, dat kun je ook niet beschrijven, dat moet je zelf ervaren. Ik wilde echter de herinnering voor mezelf blijvend maken en mijn, volledige drugsvrije, vriendinnen kunnen overbrengen wat het is. Ik wilde voelen wat iedereen nou zo lyrisch beschrijft. En welk effect het zou hebben op mijzelf: ben ik na 1 pilletje verknocht? Ik kan me in elk geval meer inleven in de mensen om me heen die altijd met een dromerige blik in hun ogen naar muziek luisteren en zeggen dat ze de drugs missen. Xtc en muziek horen bij elkaar. Nuchter is het praktisch onmogelijk om muziek in 3D te horen, om zo vol overgave iemand een kus te geven of te knuffelen.

Ik kan nu, een paar maanden later, niet met honderd procent zekerheid zeggen dat ik het niet nog een keer zou doen. Net zoals sommigen af en toe met uitgaan een peukie roken, maar geen nicotineverslaving hebben en net zoals ik graag een borrel drink maar echte dronkenschap beperk tot een aantal keer per jaar. De drang is niet zo groot dat ik nu bij een vreemde pillen zou gaan 'scoren'. Hoewel, het lijkt me wel machtig om een keer seks met een geliefde te hebben onder invloed. Maar als daarvoor ook geldt dat seks niet meer zo lekker is als je het eenmaal 'met' hebt gedaan dan laat ik dat feestje mooi aan mij voorbij gaan, net zoals gebruiken op een evenement. Ik hoor te vaak van mensen dat als ze eenmaal gestopt zijn met drugs gebruiken dat ze de feesten eigenlijk maar saai vinden. Op sommige feesten heb ik nu al last van ‘het kan me niet meer in verroering brengen syndroom’ en wil het risico niet lopen dat de feestjes me straks helemaal niks meer kunnen boeien. Ik houd het lekker bij mijn eigen persoonlijkheid, die van nature gelukkig al van een feestje houdt.

Zou ik het iemand anders aanraden? Nee, want ik zou niet het risico durven lopen dat je iemand verslaafd maakt. Ik denk dat veel meer mensen die je kent of tegenkomt in het partycircuit een vorm van verslaving hebben. Want hoe obsessief ik bezig was met voelen en analyseren en meemaken vond ik zelfs behoorlijk heftig. En ik hou op zijn tijd wel van heavy wat betreft gevoelens en emoties. De weken na het beruchte weekend dacht ik mij iets te vaak aan nog een keertje proberen. Het is dat ik alleen bij bekenden om drugs zou vragen en zij het mij nooit zouden geven....Daarnaast kan ik me voorstellen dat als je niet sterk in je schoenen staat of als je een dipje hebt het heel verleidelijk is om meer te gebruiken.

Omdat ik bij een vriend thuis heb gebruikt zijn er filmpjes van ‘mijn eerste keer’. Deze worden mijn redding! Het schaamrood staat op mijn kaken als ik ze terugzie. Als ik weer eens zin heb om een pilletje te nemen bekijk ik een van de filmpjes. Ik voel mezelf zo voor lul staan dat de zin om te gebruiken me vergaat. Ik hou het dit weekend toch maar weer bij één biertje en een paar watertjes, doe een dansje en na een nuchtere autorit duik ik lekker in mijn bedje en val ik als een blok in slaap. Het gebruiken en de nasleep ervan gooide mijn ritme en gevoel van persoonlijkheid namelijk danig in de war en ik mag blij zijn dat het toen iets rustiger was op het werk! Ik houd het ceedeetje met beelden ook angstvallig verborgen in case een van mijn vrienden het briljante idee krijgt een leuke scetch voor te bereiden voor tijdens mijn trouwerij.

Ik vond het een pure vlucht uit de werkelijkheid en het 'fijne' was dat ik me volgende dag(en) ook nog zo rustig voelde en zo relaxt. Het is moeilijk om dat fijne gevoel niet telkens opnieuw te willen. Op de korte termijn zitten er aan drugs bijna alleen maar voordelen, maar op langere termijn blijken er toch ernstige nadelen te kleven aan de meeste synthetische plezieropwekkers. Hoewel ik stiekem dus graag nog een keertje in extase zou willen zijn laat ik in deze toch maar liever mijn hersens werken dan mijn gevoel. Sommige keuzes verdienen het, in mijn ogen, namelijk om bewust en op basis van verstand gemaakt te worden.

469 opmerkingen

 
Waarschuw beheerder
respect voor de mensen die niet aan de drugs zitten of t een keer geprobeerd hebben!!!
ben er zelf ook aan begonnen, en heb dr geen spijt van, maar ben laatst een weekend BOB geweest en ben helemaal uit me dak gegaan!!!!
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 14:30:
Mee eens ja
zitten echt alleen maar in hun eigen wereldje en enigste wat eruit komt als je iets zegt is ''Heh?! ''
Is overigens ook mijn mening en ervaring


thnks*(K)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ninaaa! op donderdag 18 mei 2006 om 14:30:
Waarschijnlijk gebruiken die dan iets anders..ipv x


daar heb je ook helemaal gelijk in!
 
Waarschuw beheerder
donateur
leuke column :D...maar kzou het bij 1 :xtc: houden, heb d'r geen ervaring mee maar volgens mij word de drang naar meer steeds groter...althans je zegt zelf ook al dat je het gevoel miss nog wel s een xtje wil "(her)beleven"
 
Waarschuw beheerder
Achja mensen, drugs blijft een eindeloze discussie, maar voor mij heeft het wel effect, ik denk beter na over het leven, over mijn gezondheid en het voelt alsof ik door dat gebruik meer levenservaring heb opgedaan, klinkt voor sommige onzinnig (of zelfs triest) maar ik zie het wel zo,, je leert je zelf beter kennen,, en dat vind ik wel het 'voordeel' van drugs..

Haha moeilijk om over drugs te praten, is altijd zo dubbelzinnig. de een zal het totaal met me eens zijn en de ander denkt, wa lult die snotneus van 17 nou...

Achja ieder zijn eigen ding,, 1 ding maak gewoon veel lol voordat je kapot gaat!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Boekiekie! op donderdag 18 mei 2006 om 14:30:
Ik vind het klasse dat je zo openminded bent om het toch een keertje te proberen, en het is voor iedereen anders hoe je er verder mee omgaat. Er zijn genoeg mensen die het als uitvlucht gebruiken, maar er zijn ook mensen die het recreatief gebruiken. Persoonlijk heb ik heel veel geleerd van geestverruimende middelen en hebben mij een breder perspectief gegeven over het leven. Ik had het niet willen missen en als ik het over mocht doen, zou ik alles van voren af aan weer hetzelfde doen..

Daarentegen heb ik ook respect voor de mensen die niet willen gebruiken, maar dring je mening absoluut niet op naar anderen, of je nou voor of tegen bent, dat helpt toch niet.


Helemaal mee eens (y)


Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 14:28:
En het ligt eraan Wat je gebruikt en Hoeveel. dus ik vind niet dat je kunt zeggen dat iedereen er ongezellig en stil van wordt! Deze mensen spreken uit de grond van hun hart en menen ook wat ze zeggen op dat moment, zonder drugs kan ik die gevoelens moeilijker uiten dus het is ook wel een goede therapie om alles er ff uit te gooien!


:jaja:
Waarschuw beheerder
Goed verhaal! :jaja: :respect:
 
Waarschuw beheerder
dat was niet mijn uitspraak mariposa
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 13:33:
en ja ik ben anti heb een keer een meid die een keer een pilletje slikte voor de lol een hartaanval zien krijgen echt leuk om te zien joh zoiets!! dom kind?? diegene die die rotzooi slikken zijn dom ja en kortzichtig kom nou haha


1. pilletje slikken doe je ook voor de lol
2. heb ook wel eens iemand die aan het hardlopen was in elkaar zien storten en sterven
3. rotzooi moet je ook niet slikken.. das vies.

Voor iedereen is het nemen van drug een keuze net als het kiezen van een t-shirt. ga niet zeggen dat mensen die een pilletje nemen dom zijn. want dan BEN je kortzichtig. ik ga niet de kansloze slikkers verdedigen (degene die op een tamme verjaardag strak staan) want net als bij alcohol heb je mensen die er in blijven steken en dat is gewoon jammer... maar voor degene die af en toe een pilletje nemen heb ik zoiets van; geen probleem have fun.

ik ben zelf ook niet heilig, heb wel wat diepere experimentjes gedaan, en het enige wat ik kan zeggen.. mensen als je xtc neemt, laat het testen en gebruik het met bekende om je heen.. en let op elkaar. drugs geven je een goed gevoel, maar net als bij zoveel dingen kleeft er aan elk voordeel een nadeel.. vooral met drugs!! en ja.. alcohol is ook drugs!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 14:37:
daar heb je ook helemaal gelijk in!


En daar houdt ik eigenlijk ook niet zo van..(hoe jij dat bedoeld..)Maar toch is het lichtelijk een feit dat xtc een minder agressieve/irritantere uitwerking heeft op mensen dan bv alcohol. Ik word eigenlijk nooit lastig gevallen door mensen met x.. wel door dronkendroppies!

Anyway, gezelligheid moet er ook kunnen zijn ZONDER drugs (lees: ook alcohol) Daar ben ik het helemaal mee eens, wel is het een feit dat bepaalde 'drugs' een hulpmiddel kan zijn om jezelf beter te kunnen uiten..
Dit vind ik echter niet SNEU!
Sommigen zijn niet voor nix ooit als psychische medicijnen gebruikt!

Het gevaarlijke echter wel is dat het verslavend gevoelig is, en het is aan jou of je hier tegen bestand bent of niet!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik vind de column een beetje een hoog 13 in een dozijn gehalte hebben.
Ik hoorde iemand al eerder zeggen dat een heleboel mensen dit hadden kunnen schrijven...Mee eens!!!!
Maar vind m op zich toch nog best goed.

Ik heb verder geen mening over mensen die (hard)drugs gebruiken.
Tis jouw leven, jouw lijf, dus jouw keuze.
Als je mij er maar niet mee lastig valt ;)

Maar even zonder gein,
Ik zou het zelf niet gebruiken, want ik ken mezelf langer dan vandaag.....
Dan wil ik meer en meer en meer en verder en verder, en dat risico wil ik gewoon niet lopen...simpel..
 
Waarschuw beheerder
mwah vind kortzichtig toch echt overdreven hoor als je mij zou kenenn zou je weten dat ik alles behalve kortzichtig ben...dus ja...ik vind hardrugs slikken gewoon dom mijn mening!!!! dom in de zin van dat ze dat doen niet persoonlijk dom:S
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 14:30:
zitten echt alleen maar in hun eigen wereldje en enigste wat eruit komt als je iets zegt is ''Heh?! ''
Is overigens ook mijn mening en ervaring


ow ik ga alleen maar van lullen als brugman.. heb vaak het commentaar gehad; houd je bek nou eens man.
 
Waarschuw beheerder
Ik kan hier maar 2 dingen op zeggen. Het eerste 4-letterig woord mag ik niet schrijven en 2) met de juiste muziek hoef je geen drugs om in extase te raken.
 
Waarschuw beheerder
zo ik zal eens even de wijsneus uit hangen hiero.. ben toevallig aan het leren.:| En ik moet dus ook de verslavingszorg doornemen... ik zal eens even wat feitjes neerzetten. en dan MAG je er over nadenken. T is niet om mijn mening op te leggen of wat dan ook. Maar ik wil je wel aan het denken zetten. Want voelen doen jullie al genoeg ;) komme ze

Psycho actieve stoffen Alcohol (harddrugs) en psychofarmaca, genotsmiddelen, drugs
veroorzaken: hartritme stoornissen, aanleg voor schizofreniforme stoornissen (stemmen in je hoofd,hallucinaties, wanen)
je bent psychisch afhankelijk, je bent een slaaf van een middel.

Alcohol vergiftiging, Bij tekort aan vitamines geheugen verlies. Uit zich in een delerium (wanen halucineren) Kan zich uiteindelijk uiten in het korsakoff syndroom.

Lijkt me een leuke toekomst hihi

Verslaving:
In strikte zin is de term verslaving alleen van toepassing als de als onweerstaanbaar ervaren drang tot het innemen van genotmiddelen (alcohol en drugs) Het begrip verslaving verwijst dan kernachtig naar het soort realtie tussen de gebruiker en het product: de betrokkene is de heerschappij kwijt over het gebruik van de stof waaraan hij of zij "slaafs" overgeleverd is. Bepaalde chemische eigenschappen van het genotmiddel werken de afhankelijkheid ervan in de hand. In bredere zin wordt het begrip verslaving ook gebruikt voor de onweerstaanbare drang tot gedrag dat met een lustgevoel of bevrediging gepaard gaat. Deze problemen kunnen ook voortkomen uit een impulscontrole probleem. Pathologisch gokken, koopverslaafd, eetverslaafd, seksverslaafd, televisie verslaafd, ga zo maar door. Verslavingen worden vaak meer beschouwd als een teken van wilszwakte dan als een gezondheidsprobleem. Met de groeiende gevoeligheid voor de maatschappij gevolgen van verslaving ontstond het besef dat het hier om ziekelijk gedrag gaat dat begeleiding en behandeling vereist.

Alles wat je nu aan "genotsmiddelen" inneemt zorgt ervoor dat de hersencellen die er door afgebrokkeld worden NOOIT meer herstellen. Je gaat alleen maar achteruit.

Kijk voor mij zou een "snoepje" nooit werken, ik ben daarvoor veel te veel een controll freak. Ik vermaak mij best met een avondje sinas op een goed feest. En het liefst rij ik zelf terug.
Ik denk wel dat je echter als je 2 of 1 x een pilletje zou slikken op een feest over een heel jaar gezien dat het niet kwaad kan. Maar ook dat ene pilletje zit zo veel risico aan. Het is en blijft syntetisch spul.

Nou de mzzls.... (k) all
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ninaaa! op donderdag 18 mei 2006 om 14:44:
En daar houdt ik eigenlijk ook niet zo van..(hoe jij dat bedoeld..)Maar toch is het lichtelijk een feit dat xtc een minder agressieve/irritantere uitwerking heeft op mensen dan bv alcohol. Ik word eigenlijk nooit lastig gevallen door mensen met x.. wel door dronkendroppies!

Anyway, gezelligheid moet er ook kunnen zijn ZONDER drugs (lees: ook alcohol) Daar ben ik het helemaal mee eens, wel is het een feit dat bepaalde 'drugs' een hulpmiddel kan zijn om jezelf beter te kunnen uiten..
Dit vind ik echter niet SNEU!
Sommigen zijn niet voor nix ooit als psychische medicijnen gebruikt!

Het gevaarlijke echter wel is dat het verslavend gevoelig is, en het is aan jou of je hier tegen bestand bent of niet!laatste aanpassing 18 mei 2006 14:47


idd maar als alcohol een werking op mij zou hebben dat ik agressief werd zou ik dat ook niet nemen hoor bedoelde imme vorige verhaal die mensen die met strakke ogen rondlopen en van die kauwende bekkies zeg maar wordt daar echt gewoon bang van en bij diegenen heb ik dan ook zoiets van schaam je je niet voor jezlef overigens ook genoeg dronken droppies die zich soms goed mogen schamen...;)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van M@riposa op donderdag 18 mei 2006 om 14:43:
Uitspraak van Boekiekie! op donderdag 18 mei 2006 om 14:30:
Ik vind het klasse dat je zo openminded bent om het toch een keertje te proberen, en het is voor iedereen anders hoe je er verder mee omgaat. Er zijn genoeg mensen die het als uitvlucht gebruiken, maar er zijn ook mensen die het recreatief gebruiken. Persoonlijk heb ik heel veel geleerd van geestverruimende middelen en hebben mij een breder perspectief gegeven over het leven. Ik had het niet willen missen en als ik het over mocht doen, zou ik alles van voren af aan weer hetzelfde doen..

Daarentegen heb ik ook respect voor de mensen die niet willen gebruiken, maar dring je mening absoluut niet op naar anderen, of je nou voor of tegen bent, dat helpt toch niet.


Helemaal mee eens



Uitspraak van white chick op donderdag 18 mei 2006 om 14:28:
En het ligt eraan Wat je gebruikt en Hoeveel. dus ik vind niet dat je kunt zeggen dat iedereen er ongezellig en stil van wordt! Deze mensen spreken uit de grond van hun hart en menen ook wat ze zeggen op dat moment, zonder drugs kan ik die gevoelens moeilijker uiten dus het is ook wel een goede therapie om alles er ff uit te gooien!


Hee ik zei DAT, ER STAAT NU DAT WHITE CHICK DAT ZIJ, TERWIJL ZE JUIST TEGEN IS!!! VOLGENDE KEER BTR CITEREN!!
Waarschuw beheerder
heb zo ongeveer 2 jaar gebruikt (speed en xtc) en vind feesten nuchter eigenlijk wel leuker aangezien ik me dan achteraf er nog wat van herinner.
de feesten die ik ben afgegaan met pillen en speed weet ik niks tot nauwlijks meer wat van en dat is erg jammer
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 14:48:
ik vind hardrugs slikken gewoon dom mijn mening!!!


nou ik vind je mening gewoon kort door de bocht.. vandaar het woord kortzichtig.. maar het is jouw mening idd en ik heb een andere mening.. fair enough toch?

[quote]dom in de zin van dat ze dat doen niet persoonlijk dom[ /quote]

ja dat had ik ook wel door hoor ;)
 
Waarschuw beheerder
:respect:
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 14:53:
Hee ik zei DAT, ER STAAT NU DAT WHITE CHICK DAT ZIJ, TERWIJL ZE JUIST TEGEN IS!!! VOLGENDE KEER BTR CITEREN!!


dat zei ik net dus al
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 14:56:
dat zei ik net dus al


HET spijt me zeer(F)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van TIM© op donderdag 18 mei 2006 om 14:55:
nou ik vind je mening gewoon kort door de bocht.. vandaar het woord kortzichtig.. maar het is jouw mening idd en ik heb een andere mening.. fair enough toch?

[quote]dom in de zin van dat ze dat doen niet persoonlijk dom[ /quote]

ja dat had ik ook wel door hoor


okey dan en idd fair enough;)

noem niet zomaar mensen dom alleen de daden zelf..

en ik vind die mensen juist weer kortzichtig haha zo kun je ook idd wel uren doorgaan maar goed gaf gewoon mijn mening!
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 14:57:
HET spijt me zeer


haha maakt nie uit had alleen zo iets van huh:P xxx
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 14:58:
en ik vind die mensen juist weer kortzichtig haha zo kun je ook idd wel uren doorgaan maar goed gaf gewoon mijn mening!


geen probleem... ben toch aan het werk :P
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 14:40:
Achja mensen, drugs blijft een eindeloze discussie, maar voor mij heeft het wel effect, ik denk beter na over het leven, over mijn gezondheid en het voelt alsof ik door dat gebruik meer levenservaring heb opgedaan, klinkt voor sommige onzinnig (of zelfs triest) maar ik zie het wel zo,, je leert je zelf beter kennen,, en dat vind ik wel het 'voordeel' van drugs..


Prachtig gezegd :yes:

Herken het helemaal, heb zelf ook het gevoel dt ik socialer ben geworden, makkelijker contacten leg, mezelf en de wereld beter ben gaan begrijpen, nadat ik drugs ben gaan gebruiken...

Ik heb een veel groter verantwoordelijkheids gevoel gekregen, en weet nu veel meer over mezelf, mijn lichaam\gezondheid, kameraden, en de wereld... :)

Ik gebruik heel af en toe, maar ik ben gegroeid door de drugs..

En ook ik hoor dat altijd, zielig, triest, nix van waar, blablablabla...

Deze discussie is oneindig, laat iedereen in zijn waarde :)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van TIM© op donderdag 18 mei 2006 om 15:00:
geen probleem... ben toch aan het werk


doe je goed(Y) hahaaaa
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 14:59:
haha maakt nie uit had alleen zo iets van huh xxx


Jah Had dat iets te laat gelezen!!
maar toch is deze discussie van negatief naar iets positiever gegaan, althans dan spreek ik over 'onze' discussies white chick ;)
 
Waarschuw beheerder
groeien doe je zowieso hoo hoort namelijk bij het volwassen worden:P
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 mei 2006 om 15:01:
Herken het helemaal, heb zelf ook het gevoel dt ik socialer ben geworden, makkelijker contacten leg, mezelf en de wereld beter ben gaan begrijpen, nadat ik drugs ben gaan gebruiken...

Ik heb een veel groter verantwoordelijkheids gevoel gekregen, en weet nu veel meer over mezelf, mijn lichaam\gezondheid, kameraden, en de wereld...


vreemd.. dat gevoel heb ik nou nog nooit erdoor gekregen... wel over mn gezondheid.. weet nu welke fruitsoorten je lichaam sneller filteren :P en hoe je het beste om kan gaan met je drugskater.. maar dat is dan ook alles