Partyflock
 

Heh!?

door , gepubliceerd op
Heh!?
Ik sta 's morgens vroeg op; het is de eerste dag van het nieuwe jaar. Ik ben zeven jaar oud en samen met mijn broertje ga ik op stap. Zoeken naar niet afgeknald vuurwerk. Al snel vinden we iets dat het waarschijnlijk nog wel zou kunnen doen ondanks de regen die die nacht heeft gevallen. Het is een welbekend dik rode rotje met een grijs kort lontje. GAAF!!!

Met trillende handjes leg ik de ‘bom’ op een bankje en hurk samen met mijn broertje om het vlammetje dat uit de aansteker komt niet te laten uitwaaien. Bij het eerste contact met het lontje weet ik nog van niets. Kort daarop een gigantische knal. Ik zit nog steeds gehurkt evenals mijn broertje die van schrik begint te gillen en te huilen.
Kut. het was dus een schietlont! Mijn broertje zie ik gillen maar ik hoor verder niets. Ben ik doof o, god nee toch niet nu al daar ben ik nog veel te jong voor. Mijn broertje schreeuwt dat hij niks meer hoort en doof is. Hartverscheurend! Na drie dagen heb ik nog steeds pijn in mijn oren en er zit een rare piep in. Ik laat mij door mijn ouder wijs maken dat het wel weer overgaat en dit zal na twee dagen ook gebeuren.

Na twaalf jaar heb ik wekelijks deze suizende piep in mijn oren. Ik word er niet meer warm of koud van. Gaat wel weer over; houd ik me iedere nacht weer voor wanneer ik me begin te ergeren aan deze zeer irritante melodie die vrijwel nooit veranderd. En inderdaad; de volgende morgen is het weer verdwenen.

Ik hoorde laatst bij toeval een programma op de radio over de schadelijkheid van muziek in disco's op festivals en andere gelegenheden waar knallende muziek uit de boxen tevoorschijn wordt getoverd. Ik wist wel dat harde muziek niet al te best voor de oren was, maar dat je permanente beschadiging hebt opgelopen wanneer je weer een suis in je oren hebt hangen wist ik niet. Nu begin ik me toch wel een beetje zorgen te maken wanneer ik ‘s nachts thuiskom en de televisie op volume 20 moet zetten om het commentaar te kunnen volgen.

Toch maar eens die hoorcheck doen via een bepaalde website. Uitslag: U hoort nog prima! Geloof er geen bal van, maar goed; ik ben weer gerust gesteld. Maar neem me toch voor om de volgende keer wat oordoppen te regelen. Ik ritsel wat goedkope oordoppen van mijn werk en hoop hiermee het probleem van "De SUIS" te voorkomen. Prop bij de eerste de beste gelegenheid met harde muziek die felgekleurde dingetjes in mijn oor en loop wat onzeker door de zaal. De propjes in mijn oren beginnen uit te zetten en ik hoor helemaal niks behalve wanneer ik even flink mijn neus ophaal. Wanneer iemand tegen mij begint te praten moet ik de proppen uitdoen om degene te kunnen verstaan. Dit is dus ook geen optie, wat dan wel? Ver weg van de boxen staan terwijl mijn vrienden daar juist wel altijd rondhangen, mijn vingers in mijn oren doen wanneer ik dicht bij de boxen sta of simpelweg niet meer gaan feesten. Alle drie geen optie!

Waarom moet dat geluid dan ook zo klerehard staan? Bij een feest waar het geluid iets zachter staat heb ik het ook prima naar mijn zin. Of is dit juist de bedoeling van de dj: ons even lekker flink doofknallen voordat we naar huis gaan. Ik informeer eens wat bij een website en kom erachter dat er ook speciale oordopjes bestaan die:
- vrijwel onzichtbaar zijn
- je prima het geluid mee hoort
- en zonder suis je nest in duikt
Kosten : 180 euro zonder dekking van het ziekenfonds. En waarom nou niet, vraag ik me dan af? Voorkomen is toch beter dan genezen... alleen zijn je oren moeilijk te genezen. Het is een behoorlijke klap geld, maar dat heb ik er graag voor over om een suis te voorkomen en een goed gehoor te behouden. Sta ik liever een beetje voor lul, dan op mijn dertigste stokdoof door het leven te gaan.

419 opmerkingen

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Livors op zaterdag 14 juli 2007 om 10:50:
Stuur is een berichtje naar Zany, of een andere DJ (maar Zany reageert altijd snel). Zij hebben namelijk alleen tijdens hun eigen set geen oordoppen in, verder altijd wel anders redden ze het niet al die jaren. Van Dana weet ik het bijvoorbeeld en van wat minder bekende DJ's weet ik ook dat ze altijd een setje bij zich hebben.

Maar stel dat je 80 wordt, met jou theorie zou je dan 50 jaar slecht horen en waarschijnlijk de laatste 10 jaar helemaal niets meer.
Al zijn die doppen dan toch 1000 euro, dat is toch een bedrag van niks om je oren te redden?

Wat je ook doet, onderneem wel actie! Verder een goed artikel om andere PF-ers wakker te schudden dat het geen nonsens zijn die worden geroepen over doofheid binnen de jeugd.


Ik loop zelf ook standaard met oordoppen in, the prophet draait bijna altijd met doppen
 
Waarschuw beheerder
Het wordt tijd dat gehoorbescherming op feesten een standaard word bij het uitgaan. Voor mij is het een van de beste aankopen in mijn leven tot nu toe geweest.

Als je wilt weten hoe het is om permanent tinitus te hebben moet je eens 'It's all gone Pete Tong' kijken. Misschien zet dat je aan het denken?
Waarschuw beheerder
Ik ben al heel mijn leven slechthorend. Doof aan het rechteroor, slechthorend aan het linkeroor. Ik doe zelfs mijn gehoorapparaat uit om optimaal te genieten van het geluid. :cheer: De melodie hoor ik nauwelijks de bas des te meer. Mocht het geluid zo hard staan dat mijn trommelvliezen zelfs pijnlijk gaat trillen doe ik gewoon met gehoorapparaat erin. Bescherming voor je oor zullen we maar zeggen.

Voor mij is de bass dus heel belangrijk (bij de q-dance feesten dan) om het ritme te voelen. Dat hoeft niet perse het geluid hard aan te staan. Maar de lage tonen mogen dan versterkt worden en de andere tonen op de andere frequentie was zachter. Want daar is het toch om te doen? De bass voelen. De melodie horen de meeste mensen toch wel.

Al die mensen die gehoorbeschadeging oplopen kunnen zich over een paar jaar waarschijnlijk melden bij een slechthorende organisatie ofzo. Alleen maar goed voor het ledenaantal. :P

Voor de mensen die doof worden: nog geen ramp zat feesten die georganiseerd worden voor doven met het muziek dat NOG harder staat dan de bestaande feesten met de bijbehorende trilvloeren www.sencity.nl
Waarschuw beheerder
Uitspraak van :jaja: Jeffrey :jaja: op zaterdag 14 juli 2007 om 00:10:
ga is naar de westfalenhallen in dortmund

daar krijgen je trommelvliezen echt een opdonder van


TarmCenter in Keulen kan er ook wat van ;-)
 
Werkzaam bij Dansrechters
Artiest Niek Godeke
Waarschuw beheerder
ik wil ook oordoppen, maar idd, 180 euro... pfffffff mja het zijn wel je oren, daar heb je maar één paar van... misschien als ik geld over heb...
Waarschuw beheerder
Ging vroeger heel vaak feesten en heb er nu last van als ik met iemand aan het praten ben en er is nog meer rumoer omheen,dat ik die persoon dan moeilijk kan volgen....beetje lawaai doof....

Ondanks dat zou ik toch geen oordoppen aanschaffen....

Bass moet je voelen...is toch een nummer van??? Weet zo effies niet hoe die gouwe ouwe heet,maar dat klopt wel!!! Als ik zaal binnen kom wil ik hem voellen in m'n buik...en naar mijn idee gaat dat ook wel lukken met oordopjes in....Dus voor de mensen MET oordoppen GROOT GELIJK!!!!

Als je over 50 jaar hebt geleefd als god, maar daarna je zo geliefde muziek niet meer kan horen heb je nog niets!!!!!!!
Artiest {SHOWLIST artist 53869, 28332, 25709}
Waarschuw beheerder
whehe.. beter vergoed je werk die dingen.. :D maar daarbij.. `t is saai zonder lawaai & die bass moet je niet horen maar voelen.. daarom die muziek zo hard.. ;D
 
Waarschuw beheerder
Heb sinds kort op maat gemaakte oordoppen, kost wat maar ben er zoooo blij mee! Ik hoor weer zuiver geluid als ik uitga of op een feest ben en ik ben over een paar jaar niet doof ;)
En die bass voel ik nog echt wel hoor!!
laatste aanpassing
Werkzaam bij Storm
Artiest Kevv
Waarschuw beheerder
Uitspraak van :bounce: Master Of HardCore :bounce: APC op zaterdag 14 juli 2007 om 01:00:
inderdaad!

je gaat toch juist naar een feest om de bass tot op je botten te voelen of zie ik dat verkeerd?

bass moet je niet horen die moet je voelen!


uuuh als je oordoppen inhebt kan je nog wel voelen hoor :P
Waarschuw beheerder
Mijn pa heeft ook een ruis in zijn oren..heeft hier erg veel last van. Hij waarschuwt mij al jaren dat ik mijn oren verziek maar goed, als je op zo'n feest staat denk je er echt niet bij na. Totdat die ruis opduikt..had ik dan maar beter nagedacht.
Uitspraak van B_art op zaterdag 14 juli 2007 om 11:27:
beetje lawaai doof


Heb ik ook..kan me maar op 1 geluid concentreren..irritant als iemand een gesprek met je probeert te voeren..mijn vriend noemt het discodoof:D
Waarschuw beheerder
Ik heb ze nu 5 jaar. Exinore ER15, de doppen van 180 euro. Dempen 15 dB(A) over het hele frequentiebereik. 105 db (pijngrens) wordt netjes teruggebracht tot 90 dB waarbij het geluid fris klinkt en je iemand op een meter afstand goed kan verstaan. Echt, een betere investering dan een Ipod.
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
k heb zelf al meer dan 3 jaar van die niet zichtbare oordoppen, bij mij waren ze samen €80,- ofzo en k kan er echt supergoed mensen mee verstaan!Een stapvriendin van me heeft ze ook en wij kunnen dan op gewoon volume met elkaar praten, zelfs op Q-Dance feesten :)

Ik zou niet meer zonder willen en iedereen aanraden er op zn minst een keer over na te denken, want zeg nou zelf, die feestjes kosten je minimaal per keer €80,- ongeveer en je oren zijn als ze beschadigd zijn echt een stuk duurder hoor!Conclusie: oordoppen zijn een schijntje voor je als je vaak naar feesten gaat en je niet al op je 30e doof wilt zijn! :cheer:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Pass-Out op zaterdag 14 juli 2007 om 00:19:
exinore!!! _O_ helige dingen zonder die dingen ga ik niet meer weg!


Inderdaad :yes:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Pass-Out op zaterdag 14 juli 2007 om 00:19:
exinore!!! _O_ helige dingen zonder die dingen ga ik niet meer weg!


:yes:

Uitspraak van d@ndeman op zaterdag 14 juli 2007 om 11:56:
Exinore ER15, de doppen van 180 euro. Dempen 15 dB9(A)


Díe dus.

Heb ze nu 2 jaar: Super doppen, ben er zooo blij mee.

En als je regelmatig feest, zijn de kosten per keer misschien 2 euro, want ze gaan ca 4 jaar mee (y)
 
Waarschuw beheerder
zeer goed column. Zelf ervaar ik dat je in de grotere discotheken meer last krijgt van een piep in je oren dan op festivals. Zit zelf ook te denken aan de oordoppen, want een suis in je oren voor de rest van je leven wor je echt gek van.

Ook een punt is dat je je oren gebruikt voor orientatie. Veel mensen zullen er niet bij stil staan, maar wanneer je last krijgt van een gehoorsbeschadiging, zal je je ook moeilijker gaan orienteren.
Waarschuw beheerder
Merkte zelf laatst dat ik steeds op zondag een zuis in mn oren had en mensen slecht kon verstaan dus heb ik laatst ook van die speciale disco dopjes gekocht bij Beter Horen , werken prima !!en kosten maar 15 euro
Waarschuw beheerder
donateur
Ik zeg vaak als mijn oren suizen dan was het geluid iig goed (Y)

maar weet ook wel dat het slecht is voor mijn gehoor.... en voor die 15 euro ga ik het mss toch maar is proberen, als het dan tegenvalt heb ik die paar euro 'weggegooit' en anders red ik mijn gehoor voor de toekomst (Y)
 
Waarschuw beheerder
zo raar is dat niet meer met oordoppen in,zelfs dj''s draaien met oordoppen in bv. the prophet!! draait ook met oordoppen in.
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 juli 2007 om 11:09:
Het wordt tijd dat gehoorbescherming op feesten een standaard word bij het uitgaan. Voor mij is het een van de beste aankopen in mijn leven tot nu toe geweest.


Als het standaard wordt kan de muziek beter wat volume's zachter :p Behalve voor de eigenwijze dan :p
 
Werkzaam bij Rage-Online
Waarschuw beheerder
ach weet je wat het is

iedereen die zich zo koel vind en die dingen niet draagt
doe dat lekker :9

we spreken elkaar over 10 jaar wel weer eens 8)
 
Artiest Visualizer
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 juli 2007 om 03:57:
Geloof dat als je wat op hebt (lees pilletje) je ook beter tegen het geluid kunt.


dit is echt de grootste bullshit die je maar kunt verzinnen!
dit ligt gewoon aan de rotzooi die je naar binnen gooit.

maar goed, het word voor mij ook maar eens tijd dat ik die krengen aan ga schaffen.
merk dat ik niet altijd iedereen kan verstaan en dingen 2 keer moet vragen.
heel irritant
Waarschuw beheerder
mijn gehoor gaat ook steeds meer achter uit :dood:

maar hopen dat je over aantal jaren je oren kan laten lazeren :p
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
ik denk dat we er later allemaal nog wel achter komen!

goed colum (Y)
Waarschuw beheerder
Na 16 jaar oorbombardementen was ik het zat en heb nu Comfoor doppen laten maken met 15db filter. Veel lekkerder dan die lelijke herriestoppers die ik altijd gebruikte als de muziek echt te hard stond. Mijn nieuwe doppen dempen de klanken over de hele linie met 15db, je hoort alle nuances van de muziek alleen een tikkie zachter. En geen suisoren als je wilt gaan slapen. Ze zijn transparant dus echt stom staan ze ook niet. Ik kan ze iedereen aanraden! Wel een investering maar ik geniet liever nog minstens 16 jaar van heerlijke muziek.
Waarschuw beheerder
Ik heb zelf ook veel problemen met me gehoord gehad, vooral op werk en stage, als er bijv. machines draaien of meerdere mensen praten.
Dan versta ik echt helemaal niks, dan moeten ze het me een aantal keer zeggen.
Ik kan me dus maar op 1 ding concentreren, wat echt zo klote is, vaak naar feesten heb ik ook een piep in me orgen, vooral laatst in de terror zaal bij ground zero, toen werden er hele hoge tonen gedraaid, waarbij ik echt zo'n erge pijn aan mijn oren kreeg...
Voor mij word het ook echt tijd voor doppen, want vanavond alweer naar noisekick... dus :lol:
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van :bounce: Master Of HardCore :bounce: APC op zaterdag 14 juli 2007 om 01:00:
bass moet je niet horen die moet je voelen!


Juist, dat was het eerste wat in me op kwam toen ik deze column las!
Ik heb ook wel vaak last van suisende oren.. maarja, ik vind dat dat erbij hoort, net als een kater na een goed avondje zuipen :jaja:
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van :jaja: Jeffrey :jaja: op zaterdag 14 juli 2007 om 00:48:
liever 50 jaar als een god geleefd dan 100 jaar als een dooie burger


bullshit, je wilt altijd de volgende dag meemaken. ook al heb je dan niet alles gedaan wat je gedaan wilt hebben. Ik neem aan dat jij je flink vermaakt deze tijd, maar dat betekent toch niet dat je roekeloos hoeft te worden?